Kevyt nelipyörä (max 45Km/h, 45Km/h+ vaatii oman merkin korttiin mitä en nyt muista) on eri asia kuin traktori (max 40km/h) johon minäkin käsittääkseni tarvitsisin T-luokan merkin korttiin jos ei vaikka B-merkkiä olisi. Mopoa saan kuljettaa ilman mitään merkkiä, olen siis vanha
Tosin tämäkään ei pidä täysin paikkansa, sillä jos minulla ei olisi B-lupaa, saisin T-luvalla ajaa melkoisia väpyttimiä 60Km/h asti, mutta kun minulla on B-lupa niin en saakkaan ajaa kuin 40km/h asti kulkevia samaisia vekottimia jos T-luokassa ei ole sitä jotain alamerkkiä mitä en muista. Samaten kevyttä nelipyörää varten tarvitsen oman merkin mutta en jos siinä onkin vain kolme pyörää. Mutta jos siinä kolmipyörässä on enemmän kuin 50 kuutiosenttimetriä mottoria, niin jo taas tarvitsen uuden merkin vaikka se kulkisi kuinka hitaasti. Tämä ei hämmentävästi päde kolmipyöräisiin traktoreihin, jotka mulla menee siis T- tai B-luokan alle.
Sen sijaan kolmipyöräistä traktorin muotoista ja näköistä polkumopoa saan ajaa kunhan se on alle 4Kw tehoiltaan, jos tehonlähde on ottomoottori, joka jostain syystä pätee myös kaksitahtimoottoreihin mutta ei dieseliin jos pyöriä on enemmän kuin kolme.
Siis, polkimilla varustettu 1Kw sähkömoottorilla traktorin näköinen väpytin on polkupyörä renkaiden lukumäärästä riippumatta mutta jos isket siihen ottomoottorin se on mopo kunhan siinä ei ole kuin kolme pyörää, max 4Kw ja/tai ottomoottori max 50ccm, muuten sen on painosta riippuen jopa traktori. Eihän tämä hämmentänyt vielä ketään, eihän
Entäs ne vakuutus ja rekisteröinti- ja katsastuskriteerit...
Jotenkin tuo mun sähköpyörä tuntuu helpolta. Se näyttää pyörältä, sitä voi polkea kuin pyörää, sähkömoottori toimii vain polkiessa ja papereissa lupaa 250w, eikä avusta yli 25Km/h, vaatii vain kotivakuutuksen.
Silti näillä kaikilla on väistämisvelvollisuudet. Mikä siinä on niin hemmetin vaikeaa, en ymmärrä. Varsinkin autoilijoille, ne säännöt opetetaan autokoulussa, siksi se on nykyään (ja pitkään ennen muakin) on olemassa.
Kun niitä sääntöjä viitsii miettiä edes 10 min kerran vuodessa niin helppoja ne on, ne tarkoituksella tehty helpoiksi.
Jos niistä haluaa joustaa, tätä koen pyöräilijänä usein, myös autoilijana joustan usein, ei sekään mitään rakettitiedettä ole. Ne pimeällä valottomat ja ilman heijastimia kulkevat ääliöt on yhtä lailla vaaraksi siellä kevyen liikenteen väylällä kuin suojatiellä.
Jos sun fillarissa ei jarrut pelaa, älä aja sillä, jos et viitsi hidastaa välillä vauhtia mene itseesi tai älä aja.