Tuloilmapuhaltimen pysähtelyn lämpöraja / IV ongelmaa

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
427
Tervehdys,

Ekoja kuukausia asustelen 2015 vuoden puurivarissa ja nytkun ekaa kertaa on lämpömittari mennyt hiemankin pakkaselle niin tuloilmapuhallin heti pysähtelee. Varmasti katkoo -4.5 asteen pakkasella, mutta äänestä päätellen jo ehkä -1.5 asteen pakkasella (mutta en tajunnut kiinnittää huomiota tarpeeksi) eli mielestäni aivan liian aikaisin alkaa katkomaan, mitä mieltä raati on? Edellisessä asunnossani katkominen alkoi n. -18 pakkasella eli oli harvinaista että katkoi. Testasin heti katkaisun alettua avata luukun ja mittasin lto kennon pinnan IR:llä niin n. 10-11 astetta kylmimmät kohdat. Termari katkoo manuaalin mukaan +5c:ssä. Onkohan tuo termari siis rikki? Puhallin katkoo -5 pakkasella n. 3min päällä, 2min seis tahdilla.

On tässä ollut hieman ilmanlaadun kanssa yleisesti pientä ongelmaa. Esim tiettyinä kellonaikoina tuntuu että asunnossa alkaisi haisemaan kahvi, haju alkaa suht äkisti ja tosiaan en ole koskaan havainnut tätä esim aamuyöstä tai alkuyöstä esim kotiin tullessa jne, mutta voiko oikeasti uudehkon rivarin missä huoneistokohtainen IV (ja lattialämmitys, tuleeko putket naapurilta?) tulla naapurin tuoksut asuntoon, tuntuu hullulta, ehkä ainut tapa miten voisi, on että naapurin asunto on ylipaineinen? Väliseinä on tuplakipsillä, ei betonia. Mun asunnon IV on putsattu ja mitattu, oli hieman ylialipaineinen, mutta nyt on erittäin vähän alipaineinen. Paitsi tietysti tuloilmapuhaltimen katko tekee valtavan alipaineen. Tuo haju ei tule ulkoa, eikä esim makuuhuoneeseen tämä haju tule koskaan (kauimpana naapurista ja virtaukset lienee poistoihin päin jotka on eri suunnassa asuntoa)

Kiitosta vastauksista.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.

Tämä Sunairin toosa on siitä outo, että ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa LTO:n talvi ja kesäasennosta eikä sellasta peltiä kun esim valloxissa näy missään.
 
Onko tämä siis oikea tapa, että tuo pakkasvahti pysäyttää vain tuloilmapuhaltimen, jättäen poistoilmapuhaltimen päälle?
 
Mikä tuon Sunairin koneen tyyppinumero on? Vanhemmissa koneissa on mekaaninen termostaatti, joka hoitaa tuota jäätymisen estoa pysäyttämällä tulopuhallinta. Tuo termostaatti on yleensä säädettävissä. Itse kun asensin Ilton IV-koneen, kyseinen termostaatin säätö oli aivan pielessä. Laitoin muistaakseni johdollisen ulkolämpömittarin anturin tuon termostaatin anturin viereen ja säädin termostaatin "sopivaan" arvoon, jolloin loppui turha tuloilmapuhaltimen pysähtely.
 
Mikä tuon Sunairin koneen tyyppinumero on? Vanhemmissa koneissa on mekaaninen termostaatti, joka hoitaa tuota jäätymisen estoa pysäyttämällä tulopuhallinta. Tuo termostaatti on yleensä säädettävissä. Itse kun asensin Ilton IV-koneen, kyseinen termostaatin säätö oli aivan pielessä. Laitoin muistaakseni johdollisen ulkolämpömittarin anturin tuon termostaatin anturin viereen ja säädin termostaatin "sopivaan" arvoon, jolloin loppui turha tuloilmapuhaltimen pysähtely.

431 EC-PO, googlella olen löytänyt vaan EC Icontrolin ohjeen ja se on aika eri laite. Käyttöohje tosiaan sanoo että +5 on asetus. Varmaan voi säätää, mutta ei liene kuluttajan homma. Mutta selkeästi siis liian lämpöisessä katkeaa sunkin mielestä?
 
431 EC-PO, googlella olen löytänyt vaan EC Icontrolin ohjeen ja se on aika eri laite. Käyttöohje tosiaan sanoo että +5 on asetus. Varmaan voi säätää, mutta ei liene kuluttajan homma. Mutta selkeästi siis liian lämpöisessä katkeaa sunkin mielestä?
No ei sitä käyttäjän säädettäväksi ole varmaan tarkoitettu ja jos on rivarista kyse niin iv kuuluu taloyhtiön vastuulle. Eri asia haluaako tuolle yhtiö mitään tehdä, mutta kysyä voi. Ainakin Vallox 95 koneessa oli vaan semmoinen potikka josta tuota pystyi säätämään. Mitään asteikkoa ei ollut, eli vaati jäteilman mittaamista pakkasella että toiminnasta voi varmistua. Ja aluksi meni säätö vähän liian pitkälle ja kenno pääsi jäätymään pari kertaa. Sanoisin siis, että pitää keskivertoa enemmän ymmärtää mitä tekee.
 
Lainataan ketjua kun hieman vastaavanlaista käytöstä omalla Vallox 121 SE koneella. Eli pienelläkin pakkasella katkokäyntiä jatkuvasti täälläkin. Asetuksissa puhaltimen pysäytyslämpötila kennolla on +3 joka oletus asetus. Koneessa muistaakseni 1400w esilämmityspatteri, mutta tuota ei käytössä ole ollut koskaan. Sen asetus siis 0. Käyttöohjeessa mainitaan, että näiden asetusarvot pitäisi vaihtaa ristiin, jos haluaisi estää tuon katkomisen ja etulämmitys kytkettäisiin päälle. Toistaiseksi olen jaksanut kuunnella tuota katkokäyntiä mieluummin, kuin lämmittänyt ulkoilmaa. Kyllähän se joskus yöllä, jos sattuu heräämään hieman meinaa ärsyttää, kun siinä sängyssä makailee ja kuulee kuinka tuloventtiilistä puhallus alkaa ja loppuu aina välillä.

Onko kokemuksia että kyseinen laite tuota katkontaa tekee jatkuvasti, jos ei tuota etupatteria raaski päälle laittaa?
 
Onkohan tämä oikea manuaali?


Tuon mukaan pellit olisivat todennäköisesti kesä asennossa.
Ei ole, viittasin tuohon manuaaliin aiemmin. Eri laite

EDIT: ei ole mihin viittasin, hyvin lähellä omaa laitetta mutta silti eri laite. Omassa manuaalissa esim ei ole lainkaan tuota 9. kohtaa eli ohituspeltiä, eikä laitteessa. Meillä huolto vaihtaa suodattimet ja vaihtaa myös jälkilämmitykset päälle, mutta olen toki availlut laitetta sen jälkeen

EDIT2: ja vaikka oliskin pelti, niin jos sen ohituspellin kääntää niin eikös se nimenomaan pidä kennon lämpöisempänä kun sen läpi ei ajeta ilmaa vaan se vaan on? entiiä. Mutta edellisessä kämpässä oli usein ekoilla kovemmilla pakkasilla pelti kääntämättä talviasentoon eikä pätkinyt
 
Tänään huoltoukkelin kanssa katseltu, säädettiin jäätymisenestotermaria josta säätönuppi poistettu, karaa kääntämällä myötäpäivään. Tilanne paheni ja alko pätkimään jo nyt nollakelissä.

Nyt ihmettelen tota säätöä. Säätimessä on numerot ylösalaisin, 0, 5, 10, 15, 22. säädettiin vitoseen ja pätkiminen paheni. toisaalta numerot on ylösalaisin, että onko nupin kääntö oikealla nupilla päinvastainen?

No, saa spekuloida, että miten tätä säädetään ja mitä luvut meinaa? Eikai 22 voi tarkoittaa 22 asteen katkaisulämpötilaa tuloilmalle, eihän siinä olisi mitään järkeä. Tosiaan alunperin nuppi oli kuvan osoittamassa asennossa (ylöspäin, 0 asento, kaikki käännettynä vastapäivään) ja koitettu asentoa viisi, eli yhden pykälän verran myötäpäivään.

Tässä kuva:
1763718903452.png
 
Tänään huoltoukkelin kanssa katseltu, säädettiin jäätymisenestotermaria josta säätönuppi poistettu, karaa kääntämällä myötäpäivään. Tilanne paheni ja alko pätkimään jo nyt nollakelissä.

Nyt ihmettelen tota säätöä. Säätimessä on numerot ylösalaisin, 0, 5, 10, 15, 22. säädettiin vitoseen ja pätkiminen paheni. toisaalta numerot on ylösalaisin, että onko nupin kääntö oikealla nupilla päinvastainen?

No, saa spekuloida, että miten tätä säädetään ja mitä luvut meinaa? Eikai 22 voi tarkoittaa 22 asteen katkaisulämpötilaa tuloilmalle, eihän siinä olisi mitään järkeä. Tosiaan alunperin nuppi oli kuvan osoittamassa asennossa (ylöspäin, 0 asento, kaikki käännettynä vastapäivään) ja koitettu asentoa viisi, eli yhden pykälän verran myötäpäivään.

Tässä kuva:
1763718903452.png
Eiköhän nuo luvut ole juuri cut-off lämpötilaan viittaava ja tarkuus voi olla mallia "jotain sinne päin". Vastapäivään se cut-off lämpötila laskee, joten huoltohenkilö ei ole oikein mitään mistään ymmärtänyt. Tuo asteikko näyttää olevan myös erillinen liuska termostaatin päällä ja nuppi saattaa hyvin kääntyä nollan alapuolellekin. Näissähän käytetään jotain kaupallisia osia jotka vaan sattuu täyttämään tarpeen. Vaikka tuossa 22 asteen katkaisulämpötilassa ei olekaan mitään järkeä, niin varmaan on vaan löytynyt halvimmalla termari joka toimii tuommoisella toiminta-asteikolla.

Anyway, oman kokemuksen perusteella tuollaista säädettäessä pitää ehdottomasti mitata toteutunutta jäteilman lämpötilaa pakkasilla ja seurata myös ettei kenno jäädy. Heittää vaikka ruuvitagin IV koneeseen ja sen avulla seuraa mitä jäteilmalle tapahtuu. Omassa Valloxin koneessa alkoi kenno hiljalleen joissain tilanteissa jäätyä ellei tuo cut-off lämpötila ollut jossain 2-3 plusasteen paikkeilla kennon jäteilmasta mitattuna. Ja kun kenno kerran alkaa jäätyä niin jäteilma alkaa nousemaan (kennon hyötysuhteen romahtaessa) eikä katkomista enää koskaan tapahdu - lopputuloksena syväjää jos tilannetta ei huomaa ajoissa.
 
Eiköhän nuo luvut ole juuri cut-off lämpötilaan viittaava ja tarkuus voi olla mallia "jotain sinne päin". Vastapäivään se cut-off lämpötila laskee, joten huoltohenkilö ei ole oikein mitään mistään ymmärtänyt. Tuo asteikko näyttää olevan myös erillinen liuska termostaatin päällä ja nuppi saattaa hyvin kääntyä nollan alapuolellekin. Näissähän käytetään jotain kaupallisia osia jotka vaan sattuu täyttämään tarpeen. Vaikka tuossa 22 asteen katkaisulämpötilassa ei olekaan mitään järkeä, niin varmaan on vaan löytynyt halvimmalla termari joka toimii tuommoisella toiminta-asteikolla.

Anyway, oman kokemuksen perusteella tuollaista säädettäessä pitää ehdottomasti mitata toteutunutta jäteilman lämpötilaa pakkasilla ja seurata myös ettei kenno jäädy. Heittää vaikka ruuvitagin IV koneeseen ja sen avulla seuraa mitä jäteilmalle tapahtuu. Omassa Valloxin koneessa alkoi kenno hiljalleen joissain tilanteissa jäätyä ellei tuo cut-off lämpötila ollut jossain 2-3 plusasteen paikkeilla kennon jäteilmasta mitattuna. Ja kun kenno kerran alkaa jäätyä niin jäteilma alkaa nousemaan (kennon hyötysuhteen romahtaessa) eikä katkomista enää koskaan tapahdu - lopputuloksena syväjää jos tilannetta ei huomaa ajoissa.

Kiitos selventävästä vastauksesta. Tosiaan nuo numerot on IRL hyvin pienellä ja huoltoukkeli valitteli että ei nähnyt niitä enkä minäkään sitten kiivennyt katsomaan, sovittiin että jos meni väärään suuntaan niin voin itse laittaa toiseen suuntaan. No tätä tosiaan kokeilin mutta paljainsormin tuo kara liikkuu kyllä helposti myötäiseen mutta sormin se ei inahdakkaan 0 asennosta vastapäivään enempää. EDIT: jossa se siis oli alunperin

Säädettiin myös jälkilämmitystermaria isommalle, mutta olen erittäin skeptinen että sillä on mitään vaikutusta. Pitänee tehdä uusi vikailmo ja laittaa joku IV spesialisti hommiin.

EDIT: Voikohan noiden termareiden potikat muuttaa asetuksia jos niitä renkkaa edes takaisin, vrt. vahvistimien volumesäätö
 
sormin se ei inahdakkaan 0 asennosta vastapäivään enempää. EDIT: jossa se siis oli alunperin
Tämä on kyllä harmi, koska sitten ei ole säätövaraa. Uusi termari voi korjata ongelman jos voi jotenkin todeta tuon sun iv-koneen toimivan eri tavalla kuin naapurissa, mikä siis kielisi viasta.

Säädettiin myös jälkilämmitystermaria isommalle, mutta olen erittäin skeptinen että sillä on mitään vaikutusta.
Juu ei se mitään auta, kuten arvelitkin.

EDIT: Voikohan noiden termareiden potikat muuttaa asetuksia jos niitä renkkaa edes takaisin, vrt. vahvistimien volumesäätö
Tuskinpa, mutta ei maksa mitään kokeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 516
Viestejä
5 003 196
Jäsenet
80 307
Uusin jäsen
rikstgeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom