Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Näytti tosiaan aiheuttavan suorastaan liikennekaaoksen :D
Kyllähän tuossa nyt autoilijan olisi pitänyt mennä pyörää/kypärää/peppua koputtamaan kunnes tien tukko ymmärtää olevansa väärässä paikassa. Toki vaikka useamman liikennevalosyklin ajan, kun asia on tärkeä :) Varmaan kohta joku alkaa valittaa, kun auto ajoi liki pyöräilijän ohi.
 
Kyllähän tuossa nyt autoilijan olisi pitänyt mennä pyörää/kypärää/peppua koputtamaan kunnes tien tukko ymmärtää olevansa väärässä paikassa. Toki vaikka useamman liikennevalosyklin ajan, kun asia on tärkeä :) Varmaan kohta joku alkaa valittaa, kun auto ajoi liki pyöräilijän ohi.
Läheltä ohittaminen on laitonta. Hullut koheltajat toki perustelevat omaa törttöilyään muiden touhuilla - eihän muuten saisi perseillä.
 
Saatan kyllä rikkoa tuota liikennesääntöä ja olla käyttämättä tarjolla olevaa yhdistettyä kevyen liikenteen väylää, jos ennalta tiedän sillä kohtaa olevan paljon jalankulkua, jolloin on kaikille turvallisempaa että poljen ajoradalla, koska lapset ja koirat ja joskus aikuisetkin jalankulkijat saattavat liikennesääntöjen vastaisesti säntäillä pitkin ja poikin väylää.

Toinen case on, jos olen pyöräretkeilemässä, pyörän runkoon on pakattu se kymmenisen kiloa extraa, ja ohitan pienehkön paikkakunnan pääraittia jonka kelvi on asfaltoitu viimeksi viime vuosituhannella. Ei vaan pyörä kuormattuna kestä sitä ryskettä. Kuljettajan massaa voi vartalon liikkeellä keventää huomattavasti, mutta sitä pyörään pakattua kuormaa ei, ja vaikka hölkkävauhtia pyörä kestäisi, niin hermot ei kestä ajaa hölkkävauhtia jos noiden paikkakuntien kelvejä on reissulla kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä, ja ajoradalla pääsee sitä ~kolmeakymppiä mikä rajoituskin on.

Tuolla videon pyöräilijällä ei kyllä ollut mitään hyväksyttävää perustetta olla ajoradalla.
 
Paskat ole, kun nopeus on suhteutettu etäisyyteen. Tuossa mennään kävelyvauhtia.
MTV3 liikenne opetukset artikkelissa korostetaan turvavälin tärkeyttä, myös sitä sivuttaista.


Tuossa videon kohdalla on myös varsin vaarallinen paikka, kun pyräiliä ei ole pientareella ja vasta lähdössä liikkeelle (korostunut horjatamisen vaara), en tiedä oliko lukko polkimet.

Videosta vaikea arvioida paljonko väliä oli, mutta jos vedetään hatusta että kaista leveys 3,5 metriä, ajoneuvo pelien reunoista parimetriä, auto ei edes väistänyt kaistan reunaan, niin ei tainnut paljoa jäädä eteäisyyttä kyynärpäähän.

Humioitavaa vielä se että kypäränä taisi olla vain lipallinen hikinauha.

Siinä toki samaa mieltä että pyöräiliä ottaa tosi hölmöäriskiä. Ei tainnut paljo sivuille vilkaista kun lähti
 
Viimeksi muokattu:
Saatan kyllä rikkoa tuota liikennesääntöä ja olla käyttämättä tarjolla olevaa yhdistettyä kevyen liikenteen väylää, jos ennalta tiedän sillä kohtaa olevan paljon jalankulkua, jolloin on kaikille turvallisempaa että poljen ajoradalla, koska lapset ja koirat ja joskus aikuisetkin jalankulkijat saattavat liikennesääntöjen vastaisesti säntäillä pitkin ja poikin väylää.

Toinen case on, jos olen pyöräretkeilemässä, pyörän runkoon on pakattu se kymmenisen kiloa extraa, ja ohitan pienehkön paikkakunnan pääraittia jonka kelvi on asfaltoitu viimeksi viime vuosituhannella. Ei vaan pyörä kuormattuna kestä sitä ryskettä. Kuljettajan massaa voi vartalon liikkeellä keventää huomattavasti, mutta sitä pyörään pakattua kuormaa ei, ja vaikka hölkkävauhtia pyörä kestäisi, niin hermot ei kestä ajaa hölkkävauhtia jos noiden paikkakuntien kelvejä on reissulla kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä, ja ajoradalla pääsee sitä ~kolmeakymppiä mikä rajoituskin on.

Tuolla videon pyöräilijällä ei kyllä ollut mitään hyväksyttävää perustetta olla ajoradalla.
Itellä tulis mieleen ostaa kestävämpi pyörä. Aika raskasta varmaan ajella jos kokoajan saa pelätä että hajoaa.
 
Ei ollut taas auton alle jääminen kaukana ylikohteliaan/liikennesääntöjä tuntemattoman mummon takia tänään.

Suoralla monikaistaisella tiellä oli suojatie ennen risteystä, autolla ei kolmiota. Eli lain mukaan pyörä väistää.

Auto pysähtyi päästämään minua yli, vaikka selvästi olin pysähtynyt että auto menee ensin.

Tämä "kumpi tässä menee ensin"-sähläys hidasti minua selvästi, ja sitten kun mummo lopulta meni ensin ja minä ylitin tien sen jälkeen, sähläsin jotain vaihteiden tai lukkopoljinten kanssa (en enää muista, mitä) enkä saanutkaan pyörää kiihtymään kunnolla enkä tietä ylitettyä niin nopeasti kuin kuvittelin. Ja tässä välissä mummon kanssa toista samansuuntaista kaistaa tuli jo vauhdilla bemari, ja hädin tuskin ehdin ylittää kadun ennen sitä.

Ja jos mummo olisi viivästellyt vielä joitain sekunteja kauemmin ja minä olisin lopulta mennyt sen edestä, olisi ollut huomattava riski, että olisin ylittänyt tietä katveesta mummon edestä juuri kun bemari ajaa ohi toista kaistaa. Ja bemarikuskin vauhti muuten vaikutti siltä, ettei välttämättä olisi pysähtynyt siihen mummon rinnallekaan.

Mutta jos mummo olisi vaan ajanut pysähtymättä, olisin ehtinyt tien yli hyvin ennen bemaria tuon oman sähläämiseni kanssakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut taas auton alle jääminen kaukana ylikohteliaan/liikennesääntöjä tuntemattoman mummon takia tänään.

Suoralla monikaistaisella tiellä oli suojatie ennen risteystä, autolla ei kolmiota. Eli lain mukaan pyörä väistää.
Nää autoilijoiden uudet lain tulkinnat on kyllä ahterista,
Odottelen milloin autoilijat ajavat toistensa perään ja syyttävät mua..... (ollut pari läheltäpiti juttua)
 
Tuolla maanteillä pyöräileviltä toivoisin kirkasta takavaloa. Ajelin tuossa Kangasniemeltä Mikkelin suuntaan iltapäivästä. Sopiva puolipilvinen sää ja kaikki hyvin. Aurinko nyt vaan paistoi niin että puut loi pitkiä varjoja tien päälle, eikä puolipilvinen sää juuri auttanut asiaa.

Yhden pyöräilijän huomasin sadan metrin päästä, vauhtia rajoituksen mukainen 100 eli 110, kun hukkui tummissa vaatteissa varjoon aurinkopaikkojen välissä. No ei siinä väistin puoli kaistaa ja kaikki hyvin.

Sitä vaan, että kesän kirkkaudessa ilmeisesti jotkut pyöräilijät luulee että heidät huomataan kaikissa tilanteissa. Minullakin oli laadukkaat arskat päässä ja ihmeen lähelle pääsi ennenkuin huomasin koko pyöräilijää.
 
Kyllä se on turha taistelu tuulimyllyjä vastaan jos alkaa stressiä ottaa noista autoilijoista jotka päästää ensin vaikka ei tarvisi. Se on niin laajalle levinnyt tapa ettei siihen mikään auta ja on se nyt vähän kusipäistäkin alkaa vänkäämään jos toinen päästää. Itse teen selväksi että olen pysähtymässä, mutta jos autokin pysähtyy niin kyllä sitten mennään ilman temppuiluja.

Sitä paitsi se alkaa olla autoilijoillakin aika vaikea noita väistämisiä laskeskella, kun potkulaudoistakin pitäisi siinä kaiken muun ohessa analysoida onko niissä moottori vai ei. Moni tekee helpon kautta ja väistää aina. Kunpa vaan väistäisivät/huomaisiavat paremmin niissä tilanteissa kun pitää väistää...
 
Tuolla maanteillä pyöräileviltä toivoisin kirkasta takavaloa. Ajelin tuossa Kangasniemeltä Mikkelin suuntaan iltapäivästä. Sopiva puolipilvinen sää ja kaikki hyvin. Aurinko nyt vaan paistoi niin että puut loi pitkiä varjoja tien päälle, eikä puolipilvinen sää juuri auttanut asiaa.

Yhden pyöräilijän huomasin sadan metrin päästä, vauhtia rajoituksen mukainen 100 eli 110, kun hukkui tummissa vaatteissa varjoon aurinkopaikkojen välissä. No ei siinä väistin puoli kaistaa ja kaikki hyvin.

Sitä vaan, että kesän kirkkaudessa ilmeisesti jotkut pyöräilijät luulee että heidät huomataan kaikissa tilanteissa. Minullakin oli laadukkaat arskat päässä ja ihmeen lähelle pääsi ennenkuin huomasin koko pyöräilijää.

Takavalo ei ole pakollinen päivällä, ei pyöräilijällä, ei hevosilla eikä jalankulkijoilla eikä edes metsän eläimillä. Autoilijan pitää aktiivisesti seurata etumaastoa ja mahdollisia tilanteita, eikä vaan ajaa ajatuksissaan ja reagoida vasta kun joku asia "pomppaa silmille". Tämä on ongelma kun ajoradat nykyään niin selkeät, että ajaminen on helposti vaan ihan muissa maailmoissa oloa kun pääosan ajasta voi luottaa siihen, että "kyllä se sitten pomppaa silmille" kun pitää jotain tehdä.

Itsekin huomannut kun ikää tullut ja hämäränäkö huonontunut, että hämärässä ajaessa pitää oikeasti ihan tietoisesti esimerkiksi suojateiden kohdalla skannata tosissaan sitä ympäristöä ja miettiä onko tulossa joku (kun joskus nuorempana kyllä kaiken näki ilmankin kummempaa keskittymistä).

(Itse toki käytän takavaloa päivälläkin.)
 
Kyllä se on turha taistelu tuulimyllyjä vastaan jos alkaa stressiä ottaa noista autoilijoista jotka päästää ensin vaikka ei tarvisi. Se on niin laajalle levinnyt tapa ettei siihen mikään auta ja on se nyt vähän kusipäistäkin alkaa vänkäämään jos toinen päästää. Itse teen selväksi että olen pysähtymässä, mutta jos autokin pysähtyy niin kyllä sitten mennään ilman temppuiluja.
Toivoisin kuitenkin johdonmukaisuutta, nyt tilanne on vaarallinen joku väistää joku ei.
 
Toivoisin kuitenkin johdonmukaisuutta, nyt tilanne on vaarallinen joku väistää joku ei.

No ainahan pyöräilijän pitäisi kuitenkin lähteä siitä että väistää, jos kerran on väistämivelvollinen. Itse esimerkiksi selkeästi irrotan jalan polkimesta ajoissa, että (ehkä ainakin joku) näkee että olen pysähtymässä.
 
No ainahan pyöräilijän pitäisi kuitenkin lähteä siitä että väistää, jos kerran on väistämivelvollinen. Itse esimerkiksi selkeästi irrotan jalan polkimesta ajoissa, että (ehkä ainakin joku) näkee että olen pysähtymässä.
Näinhän sen pitäisi mennä, et ilmeisesti pyöräile Helsingissä tietäisit nykyisen käytännön.
Jos laitan jalan maahan autoilija pudistaa päätään ja lähes näyttää keskaria kun en mene yli.
 
Näinhän sen pitäisi mennä, et ilmeisesti pyöräile Helsingissä tietäisit nykyisen käytännön.
Jos laitan jalan maahan autoilija pudistaa päätään ja lähes näyttää keskaria kun en mene yli.

No heti kun huomaa auton pysähtyvän niin sitten mennään, kyllä se jalan irrotus ja hidastaminenkin kertonee jo sen että oli valmis pysähtymään. Tilanne ei ole hyvä, mutta... tuulimyllyjä vastaan ei kannata alkaa stressata.
 
Itellä tulis mieleen ostaa kestävämpi pyörä. Aika raskasta varmaan ajella jos kokoajan saa pelätä että hajoaa.
Näin fillaristina itsekin pidän huonona läppänä sitä että fillari ei kestä 10kg extrakuormalla ajoa.
Joo tuo johtuu siitä että kyseinen fillari on vanhempi kuin minä. Pelko on vähän turhan vahva sana, mutta kyllähän sitä säästellä tekee mieli, kun kilsoja kertyy useita tuhansia vuodessa. Kuormattuna kelviröykyissä on suht vähien kilometrien aikana vapaarattaan laakerointi kulunut välykselliseksi, keskiölaakeri löystynyt, pinnat löystyy, jne. Kuormaamattomana ei ole koskaan tapahtunut mitään vaikka rotvallien yli pommitetaan aivan armotta täysiä ylivoimainen valtaosa ajasta. Siinä vaan on valtava ero (F = ma) painaako pyörä 13 vai 23. Kuskin nivelissä on sen verran joustavaa kudosta että 10 kiloa repussa iskisi fillariin pyöreänä aaltona vasta kun röykky on jo ohi, mutta 10 extraa pyörässä kiinteästi on kuin mäiskisit sitä lekalla.

Yleisesti ottaen ulina kelvien poikkiraitojen käsille lyömisestä on toki tissiposkien hommaa. Ole mies ja kestä se.
 
Kai sen perusfysiikallakin tajuaa, että pyörään kiinnitetty massa lisää snakebiten riskiä ihan eri lailla kuin ihmisjaloilla jousitettu massa, joka on lisäksi vielä kääntyvien polkimien päällä niin että etu -/takapää pääsee liikkumaan lähes ilman vastusta ylös/alas.
 
Takavalo ei ole pakollinen päivällä, ei pyöräilijällä, ei hevosilla eikä jalankulkijoilla eikä edes metsän eläimillä. Autoilijan pitää aktiivisesti seurata etumaastoa ja mahdollisia tilanteita, eikä vaan ajaa ajatuksissaan ja reagoida vasta kun joku asia "pomppaa silmille". Tämä on ongelma kun ajoradat nykyään niin selkeät, että ajaminen on helposti vaan ihan muissa maailmoissa oloa kun pääosan ajasta voi luottaa siihen, että "kyllä se sitten pomppaa silmille" kun pitää jotain tehdä.

Itsekin huomannut kun ikää tullut ja hämäränäkö huonontunut, että hämärässä ajaessa pitää oikeasti ihan tietoisesti esimerkiksi suojateiden kohdalla skannata tosissaan sitä ympäristöä ja miettiä onko tulossa joku (kun joskus nuorempana kyllä kaiken näki ilmankin kummempaa keskittymistä).

(Itse toki käytän takavaloa päivälläkin.)
Pakko ei ole kuin kuolla. Skannailen kyllä maastoa tuolla j.kylä Mikkeli välillä kun pari kertaa meinannut vuosien saatossa hirveen törmätä. Aika jatkuvaa hirvivaara-aluetta. Esitin vaan kainon toiveen että jos sen valon saisi siihen maantiesukkulaan. Itse annan aina reilusti tilaa kun ajan ohi. Kun vaan huomaisi ajoissa.
 
Eli esim tuossa pyöräilijä (vihreä ajaa suoraan piennarta pitkin) ja takaa tulee autoilija (punainen) ja kääntyy oikealle pyöräilijän edestä niin pyöräilijä väistää? Mitäs jos autoilija kääntyykin oikealle kun pyöräilijä ihan risteyksen kohdalla tai metriä ennen, silloinkin pyöräilijä väistää ja jarrut pohjaan ?

IMG_20230531_165741.jpg
"Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen" Eli välittämästi ennen risteystä ei saa ohittaa. Mikä on sitten välitön läheisyys, kai se on tulkintakysymys ja onko siihen jotain ennakkotapausta oikeusasteista.
 
Kai sen perusfysiikallakin tajuaa, että pyörään kiinnitetty massa lisää snakebiten riskiä ihan eri lailla kuin ihmisjaloilla jousitettu massa, joka on lisäksi vielä kääntyvien polkimien päällä niin että etu -/takapää pääsee liikkumaan lähes ilman vastusta ylös/alas.
Sanoisin hyvin merkittävän mutuillulla stetsonharrison-aavistuksella perusstatiikkaan nojaten, että polkimien kääntymisellä poljinakselin ympäri on verrattain vähäinen merkitys ja oleellisempi ero tulee siitä, että alaraajat eli etupäässä polvinivel ja muun alaraajan siihen tuoma iskunvaimennus vaikuttaisi tuota enemmän vaikka fillaria ajettaisiin jalkatapeilla perse ylhäällä painoa kannatellen versus perseellään istuen.

Ja tokihan se perseellään istuminenkin on jo merkittävästi eri juttu kuin taakkatelineisiin sidottu ihmisen painoinen kuorma, joka olisi suorastaan murskaava.
 
Huomaahan sen selkeästi esim. hidasteen yli ajaessa kuinka pyörä kääntyy poljinakselin suuntaisesti. Toki peffa pitää olla penkistä pois.
 
Kai sen perusfysiikallakin tajuaa, että pyörään kiinnitetty massa lisää snakebiten riskiä ihan eri lailla kuin ihmisjaloilla jousitettu massa, joka on lisäksi vielä kääntyvien polkimien päällä niin että etu -/takapää pääsee liikkumaan lähes ilman vastusta ylös/alas.
Snakebite bingauksen perusteella tuplareikä sisäkumissa kun ajannut niin että sisäkumi litistynyt vannetta vasten niin pahasti että reiät tulleet.

Se totta että esim jyrkän kiviteyksen reunan voi ylittää monella tavalla, painoa siirtämällä kevyemmin, ja totta että jos tarakalle latoo yhtäpaljon läskiä, niin toki vaikeampaa, varsinkin jos tyhjät renkaat. Mutta jos pyörä on polkijan lisäksi suunniteltu 80kg rahdille, niin soisi että sen myös kestää.
 
No totuushan on että valtaosa ainakin suoritusnopeus orientoituneista bikebacking matkaajista ei todellakaan aja pyörällä, joka olisi oikeasti luokiteltu sille kuormalle. Usein ajetaan ihan maantiepyörilläkin, joissa yleisin rungon painoraja taitaa olla 120kg ja satulatolppaan ei saisi ripustaa mitään. Mutta kyllähän rungot ja vanteet kestää ihmeen pitkälle, snakebitet se ongelma on, jonka vuoksi pitää varovainen olla. 4cm kivikin iskee jo vanteeseen asti pienemmillä renkailla jos vauhtia on tarpeeksi eikä yhtään huomaa kevittää.

Esimerkiksi Suomen suurimman bikepacking tapahtuman Ruska pyöräilyn ajokkeja kun katsoo niin suurin osa ajaa noin 30mm maantiepyörän kumeilla.

(Nykyään moni toki ajaa ilman sisäkumeja, mutta kunnon isku usein rikkoo myös päällirenkaan kyljet niin pahasti ettei litku paikkaa).
 
Viimeksi muokattu:
Saatan kyllä rikkoa tuota liikennesääntöä ja olla käyttämättä tarjolla olevaa yhdistettyä kevyen liikenteen väylää, jos ennalta tiedän sillä kohtaa olevan paljon jalankulkua, jolloin on kaikille turvallisempaa että poljen ajoradalla, koska lapset ja koirat ja joskus aikuisetkin jalankulkijat saattavat liikennesääntöjen vastaisesti säntäillä pitkin ja poikin väylää.

Toinen case on, jos olen pyöräretkeilemässä, pyörän runkoon on pakattu se kymmenisen kiloa extraa, ja ohitan pienehkön paikkakunnan pääraittia jonka kelvi on asfaltoitu viimeksi viime vuosituhannella. Ei vaan pyörä kuormattuna kestä sitä ryskettä. Kuljettajan massaa voi vartalon liikkeellä keventää huomattavasti, mutta sitä pyörään pakattua kuormaa ei, ja vaikka hölkkävauhtia pyörä kestäisi, niin hermot ei kestä ajaa hölkkävauhtia jos noiden paikkakuntien kelvejä on reissulla kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä, ja ajoradalla pääsee sitä ~kolmeakymppiä mikä rajoituskin on.

Tuolla videon pyöräilijällä ei kyllä ollut mitään hyväksyttävää perustetta olla ajoradalla.

Syyllistyn myös välillä autotiellä ajamiseen maantiepyörällä lenkkeillessä. Aika hankala on suunnitella pidempiä reittejä siten, että aina olisi alla hyvä asvaltti. Valitsen kyllä reitit siten, että en mene mihinkään keskustoihin sukkuloimaan, mutta nopeus vs muut tienkäyttäjät ja asvaltin laatu ovat ne tekijät, joiden takia välillä ajan autotiellä.

Itellä tulis mieleen ostaa kestävämpi pyörä. Aika raskasta varmaan ajella jos kokoajan saa pelätä että hajoaa.

Kyllä noihin KLV:n poikittaisiin railoihin ajamalla saa maantiepyörästä ohuet alumiinivanteet hajalle, kun rengaspaineet ovat korkeat. Ainakin yhdet alumiiniset (6061-T6) kiekot on mennyt vaihtoon, kun pinnojen reikiin alkoi ilmestyä halkeamia, eikä niihin oikein mitään muuta rasitusta ole kohdistunut. Tuo ei ainakaan lisännyt halua ajaa huonokuntoisella KLV:llä.
 
No totuushan on että valtaosa ainakin suoritusnopeus orientoituneista bikebacking matkaajista ei todellakaan aja pyörällä, joka olisi oikeasti luokiteltu sille kuormalle. Usein ajetaan ihan maantiepyörilläkin, joissa yleisin rungon painoraja taitaa olla 120kg ja satulatolppaan ei saisi ripustaa mitään. Mutta kyllähän rungot ja vanteet kestää ihmeen pitkälle, snakebitet se ongelma on, jonka vuoksi pitää varovainen olla. 4cm kivikin iskee jo vanteeseen asti pienemmillä renkailla jos vauhtia on tarpeeksi eikä yhtään huomaa kevittää.

Esimerkiksi Suomen suurimman bikepacking tapahtuman Ruska pyöräilyn ajokkeja kun katsoo niin suurin osa ajaa noin 30mm maantiepyörän kumeilla.

(Nykyään moni toki ajaa ilman sisäkumeja, mutta kunnon isku usein rikkoo myös päällirenkaan kyljet niin pahasti ettei litku paikkaa).
Alimitoitun kaluston kestävyys haasteet kuullostaa enemmänkin mikä ärsyttää pyöräilyharrastuksessa.

Toki se arsyttää muitakin liikkujia jos sillä kalustolla ajetaan muun liikenteen seassa ja pinna kiristyy kun kalusto porsii.
 
Ainahan niitä on jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja joskus jopa mökkiläisiä autolla rallireiteillä.
 
Ei näillä ole kyllä mitään itsesuojeluvaistoa


Facebook videossa pyöräiliä polkee jotain savi/soratietä, ja ralliauto tulee takaa, ilmeisesti ihan oikea pätkä, kun pari yleisöltä näyttävää heppua näkyy pellolla.

Onko tuosta jotain tarkempaa tarinaa, miksi pyöräiliä oli tuolla, varusteet ei tueneet mieleen ihan perus taajama spanedexia, enemmän joku metästä tupsahtaneelta

Ei se ainakaan mitään paniikki rektiota saanut, mutta näytti vaihtaneen pellonpuolelle.

Järjestäjille ehkä tullut sanomista.
 
Facebook videossa pyöräiliä polkee jotain savi/soratietä, ja ralliauto tulee takaa, ilmeisesti ihan oikea pätkä, kun pari yleisöltä näyttävää heppua näkyy pellolla.

Onko tuosta jotain tarkempaa tarinaa, miksi pyöräiliä oli tuolla, varusteet ei tueneet mieleen ihan perus taajama spanedexia, enemmän joku metästä tupsahtaneelta

Ei se ainakaan mitään paniikki rektiota saanut, mutta näytti vaihtaneen pellonpuolelle.

Järjestäjille ehkä tullut sanomista.

Ihan noin niinku oman terveyden kannalta kannattasi pysy poissa, ei siinä vaikka auto ei osuisi, mutta toi kivisuihku:dead:
 
Ihan noin niinku oman terveyden kannalta kannattasi pysy poissa, ei siinä vaikka auto ei osuisi, mutta toi kivisuihku:dead:
Tiedä sitten kumpa on parempi, rauhallisuus, vai paniikki reaktio.
Videossa näytti siirtyneet ojan/pellon puolelle, huono videonpätkän hetkellä siirtyä sisäkurviin, jos sitä meinasit.

Jos tarinan taustoista on enemmän tietoa, niin kerro nyt koko tarina. Menee muuten kuvitteluksi.
 
Tiedä sitten kumpa on parempi, rauhallisuus, vai paniikki reaktio.
Videossa näytti siirtyneet ojan/pellon puolelle, huono videon pätkän hetkellä siirtyä sisäkurviin, jos sitä meinasit.

Mutta onko tilanteet taustoista enempää tietoa ?

Ei ole muuta tietoa mulla, tuli vain vastaan nettirabbin videossa...

Paras olisi ettei sinne tielle mennä ollenkaan kun ajot on kesken, sehän on kiellettyäkin!
 
Ei ole muuta tietoa mulla, tuli vain vastaan nettirabbin videossa...
Ok, eli taustat ja jatko voidaan kuvitella ihan miten halutaan. Ilmeisesti julkaisun motivii ollut joku.

Paras olisi ettei sinne tielle mennä ollenkaan kun ajot on kesken, sehän on kiellettyäkin!
Järjestäjillä iso vastuu, voi olla toki aika yllättys jos ajoneuvolla ajaa jollekkin rauhalliselle tielle, ja alkaa näkymään ralliautoja, niin voi mennä hetki ennekuin hahmottaa että on ihan radalla, kesken rallin.

En joka kerta googlettele ja lue jotain ELY keskunken prujuja, oikeastaa moisen osalta kerran tänäkesänä ja senkin vain sen takia ett musta uutisoinnista osunut silmään.
 
Ok, eli taustat ja jatko voidaan kuvitella ihan miten halutaan. Ilmeisesti julkaisun motivii ollut joku.


Järjestäjillä iso vastuu, voi olla toki aika yllättys jos ajoneuvolla ajaa jollekkin rauhalliselle tielle, ja alkaa näkymään ralliautoja, niin voi mennä hetki ennekuin hahmottaa että on ihan radalla, kesken rallin.

En joka kerta googlettele ja lue jotain ELY keskunken prujuja, oikeastaa moisen osalta kerran tänäkesänä ja senkin vain sen takia ett musta uutisoinnista osunut silmään.

Noi on aika hankalia kun kuitenkin ajetaan ihan normaaleilla teillä ja maastopyöräilijät saattavat ilmestyä ihan joltain pikkupolulta ilman mitään tietoa erikoispätkästä.

Järjestäjät kyllä yleensä hoitavat hyvin tiet ja tonttiliitttymät mutta kaikkien polkujen merkkaaminen ja valvonta on vähän mahdotonta.
 
Joo, paha tosta on pyöräilijää syyttää kun tielle voi hyvin eksyä ilman mitään tietoa rallista. Vaatii jo vähän yritystä ja epätervettä pyöräilijavihaa saada tuosta mitään suuttumusta aikaiseksi.
 
Pari kertaa osunut omalle lenkille. Kyllähän noissa pitää joka tien haarassa vahdit olla ja onhan se metelikin sitä luokkaa, että vaikka metsäpolkua tulisi niin pitäisi tajuta, että jotain meneillään. Omalla kohdalla 1. kerta tarkoitti reitin vaihtoa, toisessa tapauksessa ilmoittivat radiopuhelimella muille ja keskeyttivät ajot siksi aikaa kun pyöräilin sen 1,5km metsätien läpi.
 
Joo, paha tosta on pyöräilijää syyttää kun tielle voi hyvin eksyä ilman mitään tietoa rallista. Vaatii jo vähän yritystä ja epätervettä pyöräilijavihaa saada tuosta mitään suuttumusta aikaiseksi.
No ei se penaalin terävin kynä tainnut olla, kun porukkaa huutaa menemään pois tieltä ja vasta auto saa heräämään. Koko pätkällä kuitenkin liittymät suljettu siimalla tms. niin saa aika noh, pyöräilijä, olla, että ei ymmärrä yhtään mitään mistään.
 
Pari kertaa osunut omalle lenkille. Kyllähän noissa pitää joka tien haarassa vahdit olla ja onhan se metelikin sitä luokkaa, että vaikka metsäpolkua tulisi niin pitäisi tajuta, että jotain meneillään.

Mutta kun sinne joskus sattuu myös näitä ketjun tapaksia kaikesta jäjestelystä huolimatta. Ei uskota vahteja ja ajetaan puomien ohi, ei ymmäretä suoraa huutoa varoa, eikä edes lähestyvä auto saa pösilöä tajuamaan että nyt kannattaisi ottaa aikalisä ja kuunnella hetki ohjeita. Metsäisille raviradoille noita videon kaltaisia eksyy myös, siellä ei edes itsesuojeluvaisto rajoita.
 
Mielestäni aika kovaa tuomita pyöräilijä tietämättä mitään taustatietoja, FB:n kommenteissa valmiita hakkaamaan kaveri. Vai onko tietoa että hän olisi ohittanut varoituspuomit/hänelle olisi huudettu jo aikaisemmin/ralliautoja olisi tullut jo ohi aiemmin tms? Jos tuollaiselle metsätielle päätyy ilman että tietää siellä ajettavan rallia, menee syyttävä sormi mielestäni järjestäjien suuntaan.
 
Mielestäni aika kovaa tuomita pyöräilijä tietämättä mitään taustatietoja, FB:n kommenteissa valmiita hakkaamaan kaveri. Vai onko tietoa että hän olisi ohittanut varoituspuomit/hänelle olisi huudettu jo aikaisemmin/ralliautoja olisi tullut jo ohi aiemmin tms? Jos tuollaiselle metsätielle päätyy ilman että tietää siellä ajettavan rallia, menee syyttävä sormi mielestäni järjestäjien suuntaan.
Jos tiet on suljettu ja pyöräilijä menee silti sinne ajamaan niin syyttävä sormi osoittaa silloin pyöräilijään...
 
Jos tiet on suljettu ja pyöräilijä menee silti sinne ajamaan niin syyttävä sormi osoittaa silloin pyöräilijään...

Se on kumma miten jos tie on suljettu niin miten sinne pitää päästä ajamaan. Niinkuin tässä rallissa pyörilijän piti päästä ajamaan sinne, tämän kesän pyöräkisoissa Fellmannin ajoissa erään autoilijan piti päästä ajamaan suljetulle kisa-alueelle.
 
Se on kumma miten jos tie on suljettu niin miten sinne pitää päästä ajamaan. Niinkuin tässä rallissa pyörilijän piti päästä ajamaan sinne, tämän kesän pyöräkisoissa Fellmannin ajoissa erään autoilijan piti päästä ajamaan suljetulle kisa-alueelle.
Jos esim maastopyöräilijä voi päästä mistä tahansa polulta tms metsästä tuohon tielle ilman sulkuja, tai jotain järjestysmiestä tai ilmoitusta siinä polulla ennen tielle siirtymistä tms, niin se ei ole silloin suljettu kunnolla. Ei riitä, että tien päät ja mahdolliset sivutiet / tonttiliittymät huomioidaan.
 
Jos tiet on suljettu ja pyöräilijä menee silti sinne ajamaan niin syyttävä sormi osoittaa silloin pyöräilijään...
Jos nyt puhutaan tuosta FB videosta, niin sen postaajalla ei ollut tietoa tapauksen taustoista, joten niillä tiedoilla voidaan mennä sillä oletuksella että kaveri pyöräilee tiellä tietämättä mistään rallista.
Niinkuin tässä rallissa pyörilijän piti päästä ajamaan sinne,
Ilmeisesti enemmän tietoa videon taustoista, mistä ja miten sen sinne tuli, mitä tarkoitat "piti päästä ajamaan sinne" ?

Sen kyllä tiedostan että on pyörällä liikkujia joille esteet ja siimat ei ole este, korkeintaan ärsyke.
Ymmärtääkseni suljetuilla teitä ei aina ole kattavasti siimoitettu , niin että niistä naruista selviää mitä , koska ja mitä se tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos esim maastopyöräilijä voi päästä mistä tahansa polulta tms metsästä tuohon tielle ilman sulkuja, tai jotain järjestysmiestä tai ilmoitusta siinä polulla ennen tielle siirtymistä tms, niin se ei ole silloin suljettu kunnolla. Ei riitä, että tien päät ja mahdolliset sivutiet / tonttiliittymät huomioidaan.
Absoluttisen täydelilistä höpöhöpöjuttua. Mikään sulkuohje poliisilta ei vaadi sulkemaan maastoaliikennealuetta. Jokaisen oma velvollisuus on tietää missä liikkuu kun liikkuu maastoliikenteen alueella jokaisenoikeuksilla.

Täällä järjestetään nolla rallia esim jos koko tiet pitäisi sulkea joka metriltä.
 
Ilmeisesti enemmän tietoa videon taustoista, mistä ja miten sen sinne tuli, mitä tarkoitat "piti päästä ajamaan sinne" ?

Ihan yleisellä tasolla puhun, ei sen tarkempaa tietoa. Tiedän vain sen, että jos joku tie on poikki tietyön vuoksi, niin ei ole ongelmaa ajaa kiertotietä pitkin ja olla perillä 1 min ja 10 sek myöhemmin, mutta jos tiellä on joku tapahtuma ja siinä liikenteenvalvoja, niin yritetään aina siitä. Ymmärretään kyl et muiden pitää mennä kiertotietä pitkin mutta hänen juuri pitäisi päästä, koska tuo reilun minuutin kierto on liikaa ja sen välttämiseksi voidaan väitellä liikenteenohjaajan kanssa 10 minuuttia.
 
Ihan yleisellä tasolla puhun, ei sen tarkempaa tietoa. Tiedän vain sen, että jos joku tie on poikki tietyön vuoksi, niin ei ole ongelmaa ajaa kiertotietä pitkin ja olla perillä 1 min ja 10 sek myöhemmin, mutta jos tiellä on joku tapahtuma ja siinä liikenteenvalvoja, niin yritetään aina siitä. Ymmärretään kyl et muiden pitää mennä kiertotietä pitkin mutta hänen juuri pitäisi päästä, koska tuo reilun minuutin kierto on liikaa ja sen välttämiseksi voidaan väitellä liikenteenohjaajan kanssa 10 minuuttia.

Tämä taitaa päteä ihmisiin ylipäätään. Aika useassa juoksutapahtumassa on tullut käytyä ja aina siellä joku haluaa tunkea eteen autolla, liikenteenohjauksesta välittämättä.
 
Näin toisena pyöräilijänä ottanut usein päähän viime aikoina vastaan tulleet toiset pyöräilijät risteyksissä aivan keskellä ajaen.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
No ainahan pyöräilijän pitäisi kuitenkin lähteä siitä että väistää, jos kerran on väistämivelvollinen. Itse esimerkiksi selkeästi irrotan jalan polkimesta ajoissa, että (ehkä ainakin joku) näkee että olen pysähtymässä.

Tämänhän voi myös tulkita niin että osoitat aikeesi nousta pyörän selästä ja käydä jalankulkijaksi jolloin auto muuttuu väistämisvelvolliseksi, ja on velvollinen antamaan sinulle tietä. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 823
Viestejä
4 567 093
Jäsenet
75 028
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom