Lauma spandexeja polkemassa lenkkiä.Mitä on kilpapyöräilijöiden "pakat"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lauma spandexeja polkemassa lenkkiä.Mitä on kilpapyöräilijöiden "pakat"?
Tiivis parijono. Ei mikään lauma.Mitä on kilpapyöräilijöiden "pakat"?
Vaikka itse olisit autoilijana täydellinen ja ohittaisit fillaristin kunnon turvavälillä sivusuunnassa ja tarvittaessa esim odottelet ihan vastaantulevalta liikenteeltä rakoa yms, niin se ei tarkoita, ettäkö kaikki olisivat.Ärsyttää 80 tiellä pyöräilijät, jotka eivät osaa polkea tien reunassa
Vaikka itse olisit autoilijana täydellinen ja ohittaisit fillaristin kunnon turvavälillä sivusuunnassa ja tarvittaessa esim odottelet ihan vastaantulevalta liikenteeltä rakoa yms, niin se ei tarkoita, ettäkö kaikki olisivat.
Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
.... Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
Pidä siitä tangosta kiinni niin ei aiheudu heilahtamisia siitä, että autot ajavat ohi. Onkohan pyörä liian haastava kulkuväline, jos tarvitset metrin asfaltin reunaan? ( Jos piennarta ei ole, pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. (tieliikennelaki 18 §, 19 §, 79 §, liite 3.4) )
Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
Hyvää olkiukkoilua ja maalitolppien siirtelyä kyllä vastauksessasi, mutta valitettavasti kerroin jo omassa viestissäni sen syyn tilantarpeelle. Ajaa fillarilla kuinka reunassa hyvänsä, niin osa autoilijoista katsoo tarpeelliseksi ohittaa hihaa hipoen. Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.
Jeps, itse määritän turvallisen etäisyyden sinne asfaltin reunaan sellaseksi, että jos säpsähdän ihan hihaa hipoen ohittamista ja refleksinomaisesti "väistän" sivusuunnassa, niin siellä on vielä jotain minne väistää. Tällehän ei olisi tarvetta, jos autoilijat alunperinkin ohittaisivat järkevällä etäisyydellä, mutta suurin osa ei näin toimi.Pidä siitä tangosta kiinni niin ei aiheudu heilahtamisia siitä, että autot ajavat ohi. Onkohan pyörä liian haastava kulkuväline, jos tarvitset metrin asfaltin reunaan? ( Jos piennarta ei ole, pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. (tieliikennelaki 18 §, 19 §, 79 §, liite 3.4) )
Mitä on kilpapyöräilijöiden "pakat"?
Juurin näin. Jokainen voi mennä maantien laitaan seisomaan ja kokeilemaan, miltä tuntuu kun auto ajaa vaikka 80km/h metrin päästä ohi. Sitä se nimittäin vastaa, kun tuolla 100km/h tiellä joku ajaa pyöräilijän ohi (nopeusero n. 75-80km/h helposti).Jeps, itse määritän turvallisen etäisyyden sinne asfaltin reunaan sellaseksi, että jos säpsähdän ihan hihaa hipoen ohittamista ja refleksinomaisesti "väistän" sivusuunnassa, niin siellä on vielä jotain minne väistää. Tällehän ei olisi tarvetta, jos autoilijat alunperinkin ohittaisivat järkevällä etäisyydellä, mutta suurin osa ei näin toimi.
Itse tuossa juuri viikonloppuna tuli ohiteltua useampi fillaristi ja kehittelin tällaisen "pyöräilijän ohittamisen 101":
1. Jos ei ole vastaantulijoita niin siirry kokonaan vastaantulijoiden kaistalle. Tällöin ohituksen voi tehdä juurikaan omaa nopeutta hidastamatta.
2. Jos on vastaantulijoita, mutta kyseessä leveä maantie niin että pyöräilijän mahtuu ohittamaan samaa kaistaa käyttäen, hidasta vauhti noin max. 50km/h jolloin nopeusero ohitettavaan ei ole kovin suuri ja suorita ohitus aivan keskiviivaa nuollen.
3. Jos on vastaantulijoita ja kapea tie, odota sopivaa ohituspaikkaa ks. kohta 1.
Moni pyöräilijä ei ilmeisesti miellä olevansa ajoneuvon kuljettaja ja ei tästä syystä osaa ajatella, että sääntöjäkin pitäisi noudattaa. Surutta päästellään esim. päin punaisia ja stop-merkeilläkään ei niin väliä ole.
Tarkoitin tietysti, että väliä pitää jäädä se vähintään 1,5m. Täsmensin vähän viestiä.Tai miksei toimisi niinkuin ulkomailla toimitaan, ohita vain vastaantulijan kaistalla. Ei kukaan ohita mopoa tai traktoriakaan keskiviivaa nuollen.
Meillä samat, mutta toisinpäin. En antanut tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle Espoon Säterissä niin sain keskisormea, käsienlevittelyä ja huutelua. Sinänsä erikoinen ajotyyli, että veti aivan silmät kiinni siinä kohdassa ja veti perässään ilmeisesti lapsiaan kärryssä.Lauantaina jälleen:
Liikennesääntöjä osaamaton autoilija pysähtyi ja alkoi antamaan minulle (kun olin myös jo pysähtynyt että menen sen jälkeen) tietä tilanteessa, jossa minulla oli väistämisvelvollisuus. Kun en mennyt vaan yritin viittoa sille että suojatie ei koske pyöräilijöitä osoittaen suojatie-merkkiä ja näyttäen sormilla kävely-elettä, autoilija näytti keskaria.
Tämähän on siis pyöräilijälle lähes jokapäiväinen tapahtuma, että joku autoilija yrittää tulla kolmion takaa pyörätien päälle odottelemaan "vuoroaan", havainnoiden lähinnä toisia autoilijoita.Tämähän ei ärsytä, vaan lähinnä huvittaa. Olen vuosikausia ihmetellyt yhtä suojatietä josta pyöräilijät vetävät kuin kuninkaat, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. Juuri niinä päivinä kun korkkasin uuden pyöräni, tuon kyseisen tienylityspaikan väistämissäännöt muuttuivat, ja autoille tuli kolmio (olen siis tätä toivonutkin niin on ainakin selkeä tilanne). Noh, siinähän meinasi joku patu tulla autollaan päälle. Joutui hätäjarrutuksen vetämään kun me neljä hitaasti tietä ylittävää pyöräilijää oltiin ilmeisen yllätyksellisesti yhtäkkiä siinä. Pieni nolostuminen ratin takaa näkyi kun huidoin ja osoitin pesukoneen kokoista kolmiota siinä hänen vieressään.
Joo, itse oon ottanut tollasisa 30-40 rajoituksella olevissa taajamissa ihan peruskäytännöksi, että ajan ajoradalla, jolloin se autoilija huomaa mut ajoradalla, koska monesti tollasilla asuinaluekaduilla on myös noi näkemäalueet risteyksissä heikompia.Tämähän on siis pyöräilijälle lähes jokapäiväinen tapahtuma, että joku autoilija yrittää tulla kolmion takaa pyörätien päälle odottelemaan "vuoroaan", havainnoiden lähinnä toisia autoilijoita.
Olen ihan riittävästä ajanut siellä pientareella/tien reunassa ja ajan edelleenkin, tiedän miltä se läheltä ohittavan ilmavirta tuntuu. Tilateesta tekee kaikille kuitenkin vaarallisemman, jos otetaan se ~metri liikaa sinne autokaistan puolelle. Suosittelen punaista viiriä siihen pyörään, sekä taustapeiliä, niin ei niin pelästy niitä autoja.Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.
Perinteinen muna-kana ongelma siis, eli autoilijat omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että fillarilla on pakko ottaa vähän enemmän tilaa, jolloin tilanne on autoilijalle vielä hankalampi. Eipä näistä mihinkään pääse valitettavasti.
Tähän on monta syytä, yksi on itse pyöräilijät, jotka hyvin usein ajavat kaksilla säännöillä. Ovat olevinaan jalankulkijoita tai sitten ajoneuvon kuljettajia, riippuen kumpi paremmin siinä tilanteessa palvelee omaa etua. Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa. Hyvin usein niitä ei osata, edes siis auton kuljettajat eivät välttämättä osaa, lisäksi on näitä ylikohteliaita autonkuljettajia jotka ehkä osaavat, mutta väistävät silti, näiden kanssa on ongelmia myös muilla autoilijoilla välillä risteyksissä.Vielä useampi autoilija ei miellä niiden pyöräilijöiden olevan ajoneuvon kuljettajia, vaan käyttäytyy niitä kohtaan kuten ne olisivat jalankulkijoita. Alkaa päästelemään niitä yli suojateillä tilanteessa missä itsellä olisi etuajo-oikeus
Kukaan autoilija ei ärsyynny ajoradalla ajamisesta, paitsi silloin kun siinä on hyvä kevyenliikenteenväylä vieressä jossa sen pyöräilijän kuuluisi ajaa, tai sitten jos siinä ajoradalla urpoillaan jossain parijonossa/kolmoisjonossa, eikä normaalisti jonossa peräkkäin kuten kuuluu, tai jos ei ajeta tien reunan tuntumassa kuten kuuluu, vaan keskellä sitä autokaistaa. Ollaan hyvin topicin aiheessa ja tiedän, että tämä ei tämä mihinkään johda, mutta näin autoilijan ja myös pyöräilijän mielestä autoilijoiden ärsytys on 100% pyöräilijöiden itsensä aiheuttamaa...ja ärsyyntyy siitä, että pyörällä ajetaan ajoradalla, vaikka se on nimenomaan kaikille ajoneuvoille se oletuksena käytettävä tien osuus ellei toisin erikseen määrätä.
En puhunut mistään ylimääräisestä metristä vaan että pidän n. metrin etäisyyden siihen asfaltin reunaan. Jos tiellä on hyvä leveä piennar tuo toteutuu jo itsestään siinä reunaviivan tuntumassa ja silloin muutenkin autoilijoilla on järkevä tila ajaa omalla kaistallaan jopa siitä ohi, mutta jos reunaviivasta asfaltin reunaan on se 10cm mitä monella vähän syrjäisemmällä maantiellä on, niin silloin on selkeästi turvallisempaa ajaa siinä jo kunnolla kaistan puolella eikä koittaa ajella siinä aivan asfaltin reunalla, koska jos jättää sen mielikuvan autoilijoille, että siitähän mahtuu ohi vaikka vastaan tulisi liikennettä niin silloin siitä myös mennään ohi ja onnettomuusriski kasvaa. Jos selkeästi ottaa turvallisen lain mukaisen etäisyyden siihen reunaan, niin silloin autoilijatkin joutuvat ohittamaan normaaleilla ohitussäännöillä ja onnettomuusriski on pienempi.Olen ihan riittävästä ajanut siellä pientareella/tien reunassa ja ajan edelleenkin, tiedän miltä se läheltä ohittavan ilmavirta tuntuu. Tilateesta tekee kaikille kuitenkin vaarallisemman, jos otetaan se ~metri liikaa sinne autokaistan puolelle. Suosittelen punaista viiriä siihen pyörään, sekä taustapeiliä, niin ei niin pelästy niitä autoja.
Tähän on monta syytä, yksi on itse pyöräilijät, jotka hyvin usein ajavat kaksilla säännöillä. Ovat olevinaan jalankulkijoita tai sitten ajoneuvon kuljettajia, riippuen kumpi paremmin siinä tilanteessa palvelee omaa etua. Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa. Hyvin usein niitä ei osata, edes siis auton kuljettajat eivät välttämättä osaa, lisäksi on näitä ylikohteliaita autonkuljettajia jotka ehkä osaavat, mutta väistävät silti, näiden kanssa on ongelmia myös muilla autoilijoilla välillä risteyksissä.
Kukaan autoilija ei ärsyynny ajoradalla ajamisesta, paitsi silloin kun siinä on hyvä kevyenliikenteenväylä vieressä jossa sen pyöräilijän kuuluisi ajaa, tai sitten jos siinä ajoradalla urpoillaan jossain parijonossa/kolmoisjonossa, eikä normaalisti jonossa peräkkäin kuten kuuluu, tai jos ei ajeta tien reunan tuntumassa kuten kuuluu, vaan keskellä sitä autokaistaa. Ollaan hyvin topicin aiheessa ja tiedän, että tämä ei tämä mihinkään johda, mutta näin autoilijan ja myös pyöräilijän mielestä autoilijoiden ärsytys on 100% pyöräilijöiden itsensä aiheuttamaa.
Tottakai, jos ei riittävää piennarta ole, silloin voi hyvin ajaa siinä kaistan puolella.jos reunaviivasta asfaltin reunaan on se 10cm mitä monella vähän syrjäisemmällä maantiellä on, niin silloin on selkeästi turvallisempaa ajaa siinä jo kunnolla kaistan puolella eikä koittaa ajella siinä aivan asfaltin reunalla
Metri on oikeasti aika paljon tässä tapauksessa, siihen vielä se pyöräilijän leveys päälle. Normaaliolosuhteissa kyllä pitäisi alle puoli metriä riittää jo hyvinkin reiluun marginaaliin. Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta. Jos pyoräilijä ajaa huomattavan paljon enemmän vasemmalla kuin mitä normaalisti kaikki muut, ei se välttämättä lisää ollenkaan sitä ohittavan auton etäisyyttä, vaan päinvastoin.En puhunut mistään ylimääräisestä metristä vaan että pidän n. metrin etäisyyden siihen asfaltin reunaan.
Ehdottamani taustapeili ei ollut pelkkää vinoilua, vaan se on ihan aidosti hyvä varuste, etenkin juuri tien piennarta/maantietä ajaessa.Ongelma ei myöskään ole yksinään ohittavan ilmavirta vaan se, että jos tullaan ohi pahimmillaan sivupeili hihaa hipoen niin pelkkä se tilanteen äkillisyys ja nopeusero noin läheltä koettuna voi säpsäyttää.
Ei kai vaikutuksista matka-aikaan kukaan ole puhunutkaan. Vaan ylipäätänsä liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Kyllä tuonne tielle mahtuu ihan hyvin pyöräilijät ja kaikki muukin kalusto, kunhan vaan kaikki pyrkisivät noudattamaan sääntöjä ja ottaisivat toiset huomioon. Ihan syystä ne säännöt siellä liikenteessä on.Lopulta noita pyöräilijöitä perus maantieajossa tulee vastaan niin vähän, ettei sillä ole mitään käytännön vaikutusta matka-aikoihin tms.
Riippuu nopeudesta. Jotain mäkeä kiivetessä max. 20km/h niin ehkä joo, mutta alamäkeen > 40km/h niin ei todellakaan.Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta.
Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia, kuten ei ole autoilijoillakaan. Jos auto ajaa suoraan pyörätienjatkeen yli ja hänelle ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta, niin pyöräilijä väistää. Muissa tapauksissa autoilija väistää.Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa.
Joo, ei oleEi ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia
Tarkoitin tuolla sitä, että väistämisvelvollisuus vaihtelee sen mukaan kuka (kävelijä vai pyöräilijä) siitä yli tulee ja millä tavalla (ajaen vai taluttaen) ja missä se suojatie on (esim suoralla tiellä, vai risteyksessä, vai liikenneympyrässä), lisäksi vielä nämä uudet liikennemerkit, pyätien jatkeet tms, kyllä siinä on hyvinkin paljon muuttujia mitä suojatien väistämissääntöihin tulee, eikä ole ollenkaan ihme, että niitä ei osaa joku joka nimenomaisesti ei niihin ole syventynyt.Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia
Mites auto sitten? Kaistat lienee jotain 4.5m leveitä minimissään tuolla maanteillä. Kaikki ajoneuvot ovat alle 2.6 metriä leveitä (bussit ja muut mukaanlukien). Miksi siihen tarvitaan toista metriä puoleensa tyhjää? Kai jokainen nyt osaa ajaa vaikka 20cm laidasta?Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.
Mikähän noista esimerkeistä tuossa on kyseessä?Joo, ei ole
Kuvitettu pikaopas risteyspyöräilyyn - Otso Kivekäs
Liikennesäännöt ovat periaatteessa todella yksinkertaisia, ja kaikkihan me ne osaamme, eikö niin? No ei. Pyörällä risteyksessä ajaessa säännöt ovat itse asiassa aivan saatanallisen monimutkaiset. Ylikomissaario Jouko Suomi kritisoi ylen artikkelissa, kuinka pyöräilijät eivät tunne...otsokivekas.fi
Paras on esimerkiksi tuo jos pyöräilijä ylittää ajoradan niin kääntyvän auton pitää väistää, mutta jos pyörälijä siirtyy ajoradalle esim. kääntyäkseen oikealle, niin pyöräilijän pitää (teoriassa) väistää.
Traktorin ohittaminen on toisaalta helpompaa, koska turvaväliä ei tarvitse yhtään niin paljon kuin fillaristiin. Teoriassa joku puoli metriäkin riittää.
Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia, kuten ei ole autoilijoillakaan. Jos auto ajaa suoraan pyörätienjatkeen yli ja hänelle ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta, niin pyöräilijä väistää. Muissa tapauksissa autoilija väistää.
Ja pyöräilijän ajaessa ajoradalla väistämissäännöt toimivat ihan kuten autoilijoidenkin välillä.
Mites auto sitten? Kaistat lienee jotain 4.5m leveitä minimissään tuolla maanteillä. Kaikki ajoneuvot ovat alle 2.6 metriä leveitä (bussit ja muut mukaanlukien). Miksi siihen tarvitaan toista metriä puoleensa tyhjää? Kai jokainen nyt osaa ajaa vaikka 20cm laidasta?
Ymmärsit varmaan pointin. Ajoneuvo todellakin tarvitsee tilaa ympärilleen. Oli se sitte auto, pyörä, bussi tai mopo.
Katsopa joskus miten keskimääräiset autoilijat seilaavat. Siinä ei metri riitä...Tässä ehkä metrin sijaan enemmän huolettaa se että jos pyöräiliä seilaa ajoradalla niinpaljon että tarvii sen metrin pelivaraa. Jolloin jonkun toisen tielläliikkujan lähestyessä ehkä parempi ajaa sivuun siksiakaa.
Keskimääräinen vetään kuin veturinkuljettaja kiskoilla. (Urat) Eli olisi ihan toivottavaa että valitsisivat eri ajolinjoja.Katsopa joskus miten keskimääräiset autoilijat seilaavat. Siinä ei metri riitä...
6D ja oikealle kääntyvä pyörä sekä autoMikähän noista esimerkeistä tuossa on kyseessä?
Pakka == rataspakka eli ratasvaihteisen pyörän takarattaat. Englanniksi "casette". Ne myydään kaikki kerrallaan eikä yksittäiskappaleina.
Täällä vaan tämän ketjun aloitti joku trolli(*) joka käytti termiä aivan väärin, pyöräilijöiden parijonosta.
"telaketju" on se termi mitä kilpapyöräilijät käyttävät parijonostaan.
(*) Trollin tunnuskin poistettu koska rikkonut niin paljon formin sääntöjä
Tuota tulkitaan joskus myös niin, että oikealle kääntyvän auton pitäisi väistää myös auton takaa ajoradan oikeaa reunaa pitkin tulevaa suoraan jatkavaa pyörää. Ei ihmekään, jos rytisee.6D ja oikealle kääntyvä pyörä sekä auto
Mulla esim. oman kotikadun risteys on tällainen. Kadulla on vain jalkakäytävä, eli tänne käännyttäessä pitää siirtyä pyörätieltä ajoradalle. Olen lopettanut fillaroidessa tässä kohtaa suuntamerkin näyttämisen, jotta jos joku kääntyvä auto meinaa ajaa päälle niin ei ainakaan voi vedota siihen, että olin siirtymässä ajoradalle enkä ylittämässä katua. Jos taas alkaisin väistämään kääntyviä autoja tuossa risteyksessä (kuten TLL periaatteessa edellyttää) niin eihän siitä mitään tulisi.
- 6D: Takaa tulevan oikealle kääntyvän autoilijan on väistettävä pyöräilijää tieliikennelain 14§2 perusteella, paitsi mikäli pyöräilijäkin on kääntymässä oikealle, jolloin tilanne on epämääräinen. Vasemmalle kääntyvä pyöräilijä väistää autoilijaa tieliikennelain 21§, 14§4 tai 13§ perusteella, tulkinnasta riippuen.
Mikä surullisinta, usein traktori-kuski on se joka loukkaantuu tai menettää henkensä, kun tälläinen autoileva idiootti ajaa sitten kolarin esim.Traktorin ohittaminen on toisaalta helpompaa, koska turvaväliä ei tarvitse yhtään niin paljon kuin fillaristiin. Teoriassa joku puoli metriäkin riittää.
Yksi syy ryhmittyä tiukasti oikeaan reunaan hyvissä ajoin ennen kääntymistä.Tuota tulkitaan joskus myös niin, että oikealle kääntyvän auton pitäisi väistää myös auton takaa ajoradan oikeaa reunaa pitkin tulevaa suoraan jatkavaa pyörää. Ei ihmekään, jos rytisee.
Hyvää olkiukkoilua pistät suoraan vastapalloon myös.Hyvää olkiukkoilua ja maalitolppien siirtelyä kyllä vastauksessasi, mutta valitettavasti kerroin jo omassa viestissäni sen syyn tilantarpeelle. Ajaa fillarilla kuinka reunassa hyvänsä, niin osa autoilijoista katsoo tarpeelliseksi ohittaa hihaa hipoen. Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.
Perinteinen muna-kana ongelma siis, eli autoilijat omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että fillarilla on pakko ottaa vähän enemmän tilaa, jolloin tilanne on autoilijalle vielä hankalampi. Eipä näistä mihinkään pääse valitettavasti.
Hyvää olkiukkoilua pistät suoraan vastapalloon myös.
Kukaan, ei tasan yhtään kukaan, ylitä sitä reunan sulkuviivaa että pääsee ajamaan sinun läheltäsi kun päätät kerrankin ajaa siellä mihin pyörät ajoradalla kuuluu.
Metri on oikeasti aika paljon tässä tapauksessa, siihen vielä se pyöräilijän leveys päälle. Normaaliolosuhteissa kyllä pitäisi alle puoli metriä riittää jo hyvinkin reiluun marginaaliin. Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta. Jos pyoräilijä ajaa huomattavan paljon enemmän vasemmalla kuin mitä normaalisti kaikki muut, ei se välttämättä lisää ollenkaan sitä ohittavan auton etäisyyttä, vaan päinvastoin.
Joo, no tuo on aika paikkakohtaista, pahin tilannehan, joka toisaalta on aika yleinen on sellanen, että se asfaltin reuna on senttejä korkeammalla kuin se hiekkapiennar, jolloin sellanen pieni koukkaus sivulle saattaa aiheuttaa sen, että painopiste jää sinne asfaltille ja pyörä koittaisi palautua sinne, mutta rengas putoaa asfaltilta eikä nouse takasin ylös ja siitä seuraakin sit kaatuminen -> välttelen sitä, että joutuisi koukkimaan sinne hiekalle.Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia polkea siinä 20 cm asfaltin reunasta. Siinähän on kivempi polkea muutenkin, kun autot menee kauempaa ohi. Yleensä siinä on vielä 30-100 cm tiivistettyä pohjustusta vierellä, eikä ole koskaan pelottanut siihen joutuminen vaarallisen autoilijan ahdistelemana. Polkupyörällä liikkuessa muutenkin tiedostaa jäävänsä kakkoseksi onnettomuuksissa. Tuskin kovin moni autoilija valitsee ajavansa vastaan tulevaa autoa päin vieressä olevan polkupyörän sijasta vaaratilanteen aikana.
Jos ollaan vielä väylillä missä on leveä piannar, ja ajellaan sen viivan vasemmalla puolella myös silloin kun takaa lähestyy toinen ajonenuvo ja ei siirrytä oikealle, niin kuullostaa siltä että siinä lisää riskiä.Joo, siis meinasinkin sitä, että pidän sen n. metrin etäisyyden siitä omasta rengaslinjasta, että on varaa ottaa vähän sivulle. Se on totta, että keskimäärin autoilijat saattavat ohittaa lähempää, mutta reunassakin ajaessa autoilijat ohittavat sen verran usein sen verran läheltä, että vaaratilanteita syntyy.
Miksei toisaalta pyöräilijä voi noudattaa sitä lakia ja ajaa sellaisen etäisyyden päässä, joka on turvallista sen pyöräilijän mielestä? Ohittelen autolla ajaessa pyöräilijät pääsääntöisesti kokonaan viereisen/vastakkaisen kaistan kautta enkä kyllä koe sitä ongelmaksi. Mun kokemuksen mukaan saa aika monen päivän ajot suorittaa ilman, että pyöräilijöistä on haittaa muualla kuin juuri suojateillä. En tiedä, onko joillain sitten yleisempi ongelma.Jo lapsena huvittelin ajamalla pyörällä valkoista reunaviivaa pitkin, enkä kaatunut rekkojenkaan ohittaessa. Jos tarvitsee metrin päässä ajaa reunasta, niin olisiko apupyörät turvallisuutta lisäävä toimenpide?
Ohittelen autolla ajaessa pyöräilijät pääsääntöisesti kokonaan viereisen/vastakkaisen kaistan kautta enkä kyllä koe sitä ongelmaksi.
Mun kokemuksen mukaan saa aika monen päivän ajot suorittaa ilman, että pyöräilijöistä on haittaa muualla kuin juuri suojateillä. En tiedä, onko joillain sitten yleisempi ongelma.
Turvallinen etäisyys on täysin subjektiivinen käsitys ja yleensä siellä tien reunassa ajavan pyöräilijän tarkempi paikka ei varmaankaan autoilijan näkökulmasta kiinnosta, ajetaan kuitenkin oikealla puolella tietä ja oikeassa paikassa. Tässä nyt enemmänkin keskustellaan tuosta yhden käyttäjän mainitsemasta metristä, joka ei enää mene normaalin hajonnan piikkiin mitenkään, vaan on jo itsessään liikenteen vaarantamista. Jos nyt vaikka tuota edellä olevaa peltomaiseman kuvaa katsotaan, mahtaa olla autoilijalle hyvä ylläri, kun tuolla mutkan takana varjossa on se pyöräilijä metrin verran kaistalla edessä.Miksei toisaalta pyöräilijä voi noudattaa sitä lakia ja ajaa sellaisen etäisyyden päässä, joka on turvallista sen pyöräilijän mielestä?
Avoin ideoille miten ne surkeat moottorikuskit saisi ohittamaan riittävällä välillä, riittävän pienellä nopeudella.