- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 894
Miten tuosta kuvasta näkee missä kohtaa kaistaa kuvaaja on?
No kun katsot sen videon niin siinäkin monessa kohtaa kuvaaja on enemmän vasemmassa reunassa kuin oikeassa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten tuosta kuvasta näkee missä kohtaa kaistaa kuvaaja on?
Koska siinä on se kaide, johon ei tahtoisi törmätä, mutta johon tiesuunnittelija ei ole jättänyt riittävää vapaata tilaa. Ja ei, laki ei pyydä eikä käske käyttämään oikeaa reunaa, vaan ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista.Miksi tuossa kuvassa kuvaaja on lähempänä vasenta reunaa kuin oikeaa? Eikö tieliikennelaki pyydä käyttämään tien oikeaa reunaa?
Toiset vain tarvitsevat muita enemmän vapaata tilaa ympärilleen voidakseen selvitä matkasta ilman törmäilyjä.
Eiköhän noissa ole takana kustannustekijät. On haluttu tehdä uusi pyöräreitti kustannuksien osalta kohtuullisella kompromissilla. Valituksesta päätellen olisi kannattanut jättää kokonaan tekemättä ja mennä vanhalla mallilla.
Koska siinä on se kaide, johon ei tahtoisi törmätä, mutta johon tiesuunnittelija ei ole jättänyt riittävää vapaata tilaa. Ja ei, laki ei pyydä eikä käske käyttämään oikeaa reunaa, vaan ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista.
Uskomatonta vänkäämistä. Tuossa kuvassa se fillari voi olla ihan missä tahansa kohtaa kaistaa noin 20-80% vaihteluvälillä (jossa 0 on rengas aivan vasemmassa ja 100 aivan oikeassa reunassa). Meillä ei ole mitään tietoa kameran sijoituskohdasta tai kuvaajan kulkineen leveydestä.Tuohon kaiteeseen (kuvassa) on nyt se 40-50cm matkaa, mutta kuten sanottu ihmisillä on välillä vaikeuksia hahmottaa kulkuneuvonsa kokoa ja tähän samaan törmää joka päivä, oli sitten auto, pyörä, lastenrattaat tai pelkkä ihminen niin aina jossain joku vitun taavetti seisoo keskellä tietä
Tämä on kyllä hölmöä. Monesti vielä niin, että näkyvyys on penkereillä pilattu, ja joka suunnasta on alamäki (alikulun toisella puolella sama homma). Kaikkia siis 'ohjataan' kiihdyttämään tasa-arvoiseen risteykseen, jossa on 'tarkoituksella' huono näkyvyys. Ajoratojen kanssa toimitaan hieman eri tavalla.Kun joku poikittainen kelvi saapuu tähän ja yhdistyy esimerkiksi alikuluksi isomman väylän ali, tekee kaikista suunnista saapuvat väylät koukkauksen sieltä alikulun pohjan tasolta. Tämä esimerkiksi tarkoittaa, että fillareille tehdään tasa-arvoinen risteys siten, että kaikista suunnista tullaan alamäkeen
Tässäpä oikein erikoispaska esimerkki Vaasasta: Google MapsTämä on kyllä hölmöä. Monesti vielä niin, että näkyvyys on penkereillä pilattu, ja joka suunnasta on alamäki (alikulun toisella puolella sama homma). Kaikkia siis 'ohjataan' kiihdyttämään tasa-arvoiseen risteykseen, jossa on 'tarkoituksella' huono näkyvyys. Ajoratojen kanssa toimitaan hieman eri tavalla.
Liikennesuunnittelussa käytetään paljonkin tarkoituksellista hidastamista epätietoisuutta lisäämällä. Esim. oikealla oleva kärkikolmio pitää nähdä, jotta voi olla varma etuajo-oikeudestaan, ei ole erillistä merkkiä sille, että oikealta tuleva on väistämisvelvollinen. Tämä toimii ihan hyvin, kun autot taistelevat keskenään elintilasta ja oma perse on tulilinjalla, jos oikealta pamahtaakin rekka kylkeen. Ongelmia syntyy, jos vastapuolesta ei ole vaaraa, esim. pyöräilijä aiheuttaa autolle korkeintaan pintanaarmuja, mielestäni silloin kannattaa parantaa näkyvyyttä eikä yrittää lisätä epätietoisuutta.Tämä on kyllä hölmöä. Monesti vielä niin, että näkyvyys on penkereillä pilattu, ja joka suunnasta on alamäki (alikulun toisella puolella sama homma). Kaikkia siis 'ohjataan' kiihdyttämään tasa-arvoiseen risteykseen, jossa on 'tarkoituksella' huono näkyvyys. Ajoratojen kanssa toimitaan hieman eri tavalla.
Tästä epätietoisuuden vaikutuksestahan on olemassa äärimmäisen hyvä esimerkkikin. Spandexilla ei ole epätietoisuutta säännöistä, joten voi vetää kuin reikäpää Ehkä on ihan hyvä, että autoilija valuttaa heikon näkyvyyden paikoissa keskelle kevyen liikenteen väylää, niin ei ainakaan tule taskuraketille auton toimesta suuria vaurioita. Toki sattuu se spandexia kuitenkin leukaan, kun oma vauhti on kova.Liikennesuunnittelussa käytetään paljonkin tarkoituksellista hidastamista epätietoisuutta lisäämällä. Esim. oikealla oleva kärkikolmio pitää nähdä, jotta voi olla varma etuajo-oikeudestaan, ei ole erillistä merkkiä sille, että oikealta tuleva on väistämisvelvollinen. Tämä toimii ihan hyvin, kun autot taistelevat keskenään elintilasta ja oma perse on tulilinjalla, jos oikealta pamahtaakin rekka kylkeen. Ongelmia syntyy, jos vastapuolesta ei ole vaaraa, esim. pyöräilijä aiheuttaa autolle korkeintaan pintanaarmuja, mielestäni silloin kannattaa parantaa näkyvyyttä eikä yrittää lisätä epätietoisuutta.
Ehkä on ihan hyvä, että rekka valuttaa heikon näkyvyyden risteyksissä keskelle ajorataa, niin ei ainakaan tule rallikuskeille rekan toimesta suuria vaurioita. Toki sattuu se vatasta kuitenkin leukaan, kun oma vauhti on kova.Tästä epätietoisuuden vaikutuksestahan on olemassa äärimmäisen hyvä esimerkkikin. Spandexilla ei ole epätietoisuutta säännöistä, joten voi vetää kuin reikäpää Ehkä on ihan hyvä, että autoilija valuttaa heikon näkyvyyden paikoissa keskelle kevyen liikenteen väylää, niin ei ainakaan tule taskuraketille auton toimesta suuria vaurioita. Toki sattuu se spandexia kuitenkin leukaan, kun oma vauhti on kova.
Tämä on vain osittain totta. Jos taajamassa o 50 km/h tai nopeammalla alueella tasa-arvoinen risteys, se on merkittävä varoitusmerkillä A21 Tienristeys.Liikennesuunnittelussa käytetään paljonkin tarkoituksellista hidastamista epätietoisuutta lisäämällä. Esim. oikealla oleva kärkikolmio pitää nähdä, jotta voi olla varma etuajo-oikeudestaan, ei ole erillistä merkkiä sille, että oikealta tuleva on väistämisvelvollinen.
Varmaan sun oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta noinhan ne rekat nyt pahoissa paikoissa valuuttelee Eikä siellä kukaan autoilija ole silloin koputtamassa rekan oveen viittä minuuttia tms. synttärisettiä, kun keskimäärin se hitainkin autoilija ymmärtää, että rekan on pakko noin toimia kaikille turvallisimman lopputuloksen aikaan saamiseksi. Spandex strava-kiimassaan vaan näkee, että hänen esteetöntä kulkuaan on loukattu.Ehkä on ihan hyvä, että rekka valuttaa heikon näkyvyyden risteyksissä keskelle ajorataa, niin ei ainakaan tule rallikuskeille rekan toimesta suuria vaurioita. Toki sattuu se vatasta kuitenkin leukaan, kun oma vauhti on kova.
Harvoinhan tuota käytetään, pääasiassa jätetään käyttämättä, koska tarkoitus on hidastaa liikenteen nopeutta. Onhan meillä myös etuajo-oikeutetun tien merkki, jota käytetään silloin, kun ei haluta hidastaa liikennettä. Lähinnähän näitä tasa-arvoisia risteyksiä ja kärkikolmio-/stop-risteyksiä on sekaisin kaupunkialueella, missä halutaan, että ihmiset ajavat hiljaa. Ja se on juurikin tarkoituskenmukaista, että epätietoisuus väistämissäännöistä on sen verran iso, ettei ylintä sallittua pysty oikeasti ajamaan. Myös tasa-arvoisten risteysten laaja käyttö hidastaa liikennettä tarkoituksella, koska ei voi posottaa suoraan ajaessa kovinkaan kovaa, koska näkyvyys kaupunkialueella oikealle on hyvin rajattua.Tämä on vain osittain totta. Jos taajamassa o 50 km/h tai nopeammalla alueella tasa-arvoinen risteys, se on merkittävä varoitusmerkillä A21 Tienristeys.
Varmaan sun oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta noinhan ne rekat nyt pahoissa paikoissa valuuttelee Eikä siellä kukaan autoilija ole silloin koputtamassa rekan oveen viittä minuuttia tms. synttärisettiä, kun keskimäärin se hitainkin autoilija ymmärtää, että rekan on pakko noin toimia kaikille turvallisimman lopputuloksen aikaan saamiseksi. Spandex strava-kiimassaan vaan näkee, että hänen esteetöntä kulkuaan on loukattu.
Täällä kukaan ole valittanut sellaisista paikoista, joissa oikeasti on huono näkyvyys, mutta pakkohan niitä maalitolppia on siirrellä, jotta saa taas pari kertaa kirjoittaa spandex ja lisätä pari nauruhymiötä.Varmaan sun oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta noinhan ne rekat nyt pahoissa paikoissa valuuttelee Eikä siellä kukaan autoilija ole silloin koputtamassa rekan oveen viittä minuuttia tms. synttärisettiä, kun keskimäärin se hitainkin autoilija ymmärtää, että rekan on pakko noin toimia kaikille turvallisimman lopputuloksen aikaan saamiseksi. Spandex strava-kiimassaan vaan näkee, että hänen esteetöntä kulkuaan on loukattu.
Jos halutaan hidastaa nopeuksia, se täytyy tehdä nopeusrajoituksin, hidastein, kavennuksin ja muin keinoin. Tasa-arvoinen risteys 50 km/h alueella ilman tuota varoitusmerkkiä on laiton. Sitä pakko käyttää.Harvoinhan tuota käytetään, pääasiassa jätetään käyttämättä, koska tarkoitus on hidastaa liikenteen nopeutta. Onhan meillä myös etuajo-oikeutetun tien merkki, jota käytetään silloin, kun ei haluta hidastaa liikennettä. Lähinnähän näitä tasa-arvoisia risteyksiä ja kärkikolmio-/stop-risteyksiä on sekaisin kaupunkialueella, missä halutaan, että ihmiset ajavat hiljaa. Ja se on juurikin tarkoituskenmukaista, että epätietoisuus väistämissäännöistä on sen verran iso, ettei ylintä sallittua pysty oikeasti ajamaan. Myös tasa-arvoisten risteysten laaja käyttö hidastaa liikennettä tarkoituksella, koska ei voi posottaa suoraan ajaessa kovinkaan kovaa, koska näkyvyys kaupunkialueella oikealle on hyvin rajattua.
Spandex stravat ei paljoa eteensä aina katsele. Yksi rekkamies kertoili, miten joku kesä kaksi eri pyöräijää oli ajanut eri aikoihin hänen rekka-autonsa perävaunuun pahki. Perävaunu oli pysäköity asianmukaisesti maantien laitaan suoralla tielle keskellä päivää siksi aikaa yksinään kun autonsa kuorman käynyt ensin kippaamassa.
Toisessa tapauksessa niistä ainakin pyöränsä solmuun ja itsensä mustelmille perävaunun kanssa ajanut pyöräilijä oli syyttänyt siitä rekkamiestä ja soittanut poliisitkin paikalle, mutta siitä ei mitään sakkoa edes rekkamiehelle tullut kun poliisin mukaan rekkamies oli toiminut kaikkien sääntöjen mukaan. Sitä en nyt muista oliko ne spandex miehelle sakot kirjoittaneet kun vaarantaa liikennettä katsomatta lainkaan eteensä ja ajamalla pahki pysäköityyn perävaunuun.
Eikös seu huono näkyvyys ole spandeksien perusoikeutus sille, että pitäisi päästä autotielle autojen sekaan tappamaan itseään? Alkuperäistä kommenttiani kirjoittaessa ajattelin sitä manselaista raivohullua, joka melkein polki auton kylkeen "koska oikeus ja sika oli tiellä". Siitä se ajatus johti siihen, että mieluummin tiellä väistämisvelvollisena kuin ajaa kenenkään yli.Täällä kukaan ole valittanut sellaisista paikoista, joissa oikeasti on huono näkyvyys, mutta pakkohan niitä maalitolppia on siirrellä, jotta saa taas pari kertaa kirjoittaa spandex ja lisätä pari nauruhymiötä.
Iloa päivääsi.
En ymmärrä kysymystä. Mikä huono näkyvyys?Eikös seu huono näkyvyys ole spandeksien perusoikeutus sille, että pitäisi päästä autotielle autojen sekaan tappamaan itseään?
Eipä siinäkään mikään huono näkyvyys ollut vaan ihan ajattelemattomuutta tai tahallaan se auto oli siihen täysblokkiin vetäisty.Alkuperäistä kommenttiani kirjoittaessa ajattelin sitä manselaista raivohullua, joka melkein polki auton kylkeen "koska oikeus ja sika oli tiellä". Siitä se ajatus johti siihen, että mieluummin tiellä väistämisvelvollisena kuin ajaa kenenkään yli.
En muista koskaan, kertaakaan joutuneeni hidastamaan, saati sitten pysähtymään viideksi minuutiksi, keskellä ajorataa kääntymisvuoroaan odottelemaan parkkeeranneen rekan vuoksi, enkä ole nähnyt kenenkään koskaan joutuneen tekemään niin. Keskelle pyörätietä pysähtyneitä autoja, isoja ja pieniä, sen sijaan näkee joka päivä. Varmasti niitä rekkoja on ihan yleisesti ajorataa tukkimassa, kun kerran sanot niin.Varmaan sun oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta noinhan ne rekat nyt pahoissa paikoissa valuuttelee Eikä siellä kukaan autoilija ole silloin koputtamassa rekan oveen viittä minuuttia tms. synttärisettiä, kun keskimäärin se hitainkin autoilija ymmärtää, että rekan on pakko noin toimia kaikille turvallisimman lopputuloksen aikaan saamiseksi. Spandex strava-kiimassaan vaan näkee, että hänen esteetöntä kulkuaan on loukattu.
France, Spain, Germany, Belgium and Portugal have all introduced a 1.5 metre minimum distance law in addition to 26 US states and several provinces in Canada. In Ireland, there is a new Road Traffic (Minimum Passing Distance of Cyclists) Bill 2017 currently under consideration whereby motorists would be obliged by law to pass cyclists no closer than 1.5 metres on a road with a speed limit of 50 km/h or higher. On a road with a speed limit under 50 km/h, the safe passing distance would be set at one metre.
Jännää, ettei noissa maissa esiinny samankaltaista spandex-vihaa, kuin Suomessa kansan syvien rivien parissa.
Ootko ihan varma? Kaikkialla maailmassa autoilijoilla menee hermo niihin spandeksiin, jotka perseilee. Se on ehkä kaikkein kansainvälisin käsite koko maailmassa kuinka fillaristit eivät lainkaan noudata esim. liikennevaloja.
Tämähän on se ”spandex” perussynti. Kun ei ymmärretä, niin kiukutellaan ja syytellään. Ei se paljoa vaadi, kun näkyvyys autoilijan suunnasta on huono vaikka pyörä näkee auton helposti. Ihan ilman käyntiä optikon kautta joku taustaan hukkuva 30-40 km/h muna on hankala havaita etuviistossa. Suoraan kun se tulee sivusta ja huutaa kuin pekka perjantaisaunan jälkeen, ei jää havaitsematta tai alleEipä siinäkään mikään huono näkyvyys ollut vaan ihan ajattelemattomuutta tai tahallaan se auto oli siihen täysblokkiin vetäisty.
Ootko ihan varma? Kaikkialla maailmassa autoilijoilla menee hermo niihin spandeksiin, jotka perseilee. Se on ehkä kaikkein kansainvälisin käsite koko maailmassa kuinka fillaristit eivät lainkaan noudata esim. liikennevaloja.
Näinhän se on myös suomessa, kaikki on pyöräillyt nuoruudessa. Näkisin, että eniten kitkaa aiheutuu siinä taitekohdassa, kun pyöräilijöiden määrä kasvaa, pyöräilijöillekin rakennetaan oikeasti infraa, ja joudutaan miettimään mitkä ratkaisut oikeasti toimivat sekä pyörille että autoille. Belgiassa ja Hollannissa tämä on tapahtunut 40 vuotta sitten, ja siihen on totuttu, täällä kipuillaan nyt, kun pyörää ei nähdä ajoneuvona vieläkään.Syynä vastakkainasettelun puuttumiseen on yksikertaisesti se, ettei noissa maissa ole erikseen pyöräilijöitä tai autoilijoita. Aivan jokainen ihminen siellä pyöräilee tai on pyöräillyt.
Näinhän se on myös suomessa, kaikki on pyöräillyt nuoruudessa. Näkisin, että eniten kitkaa aiheutuu siinä taitekohdassa, kun pyöräilijöiden määrä kasvaa, pyöräilijöillekin rakennetaan oikeasti infraa, ja joudutaan miettimään mitkä ratkaisut oikeasti toimivat sekä pyörille että autoille. Belgiassa ja Hollannissa tämä on tapahtunut 40 vuotta sitten, ja siihen on totuttu, täällä kipuillaan nyt, kun pyörää ei nähdä ajoneuvona vieläkään.
Höpöhöpö.
Nyt menee kyllä aivan totaalisen sekaisin "spandexpellet" ja jopoteinit. Ne on ne jopoteinit, jotka niitä liikennesääntöjä ei noudata.
Tarvitseeko niitä olla? Mielestäni pyöräkaistat kaupungissa on parempi ratkaisu kuin Suomen entiset KLV:t, toki maalattuja kaistoja parempia ovat tanskatyyliin sekä ajoradasta että jalankulkijoista fyysisesti erotellut väylät. Belgiassa on kyllä älyttömästi asfaltoituja pyöräteitäkin, jopa keskellä peltoa, käytännössä vain pyöräilijöille. Ei ollut mikään ongelma polkea esim. Gentistä Bryggeen tai Bryggestä Knokke-Heistiin, täysin autoliikenteestä erillään, päällystettyjä väyliä.Kun vertaat Suomen äärimmäisen väljään kaupunkirakentamisen ja Belgian 1600-luvun linnakemaiseen ja umpitiheään kaavoitukseen, ymmärrät että siellä ei vain ole mahdollista rakentaa erillisiä kevyen liikenteen väyliä Suomen tapaan.
Tätähän Suomessakin useimmat arjessa paljon pyöräilevät infralta toivoisivat, eli toimivaa mahdollisuutta polkea ajoradan puolella mahdollisimman vähällä häiriöllä muulle liikenteelle sen sijaan, että ajellaan kelveillä jalankulkijoiden seassa. Pyöräbaanoille on paikkansa runkoverkkona, mutta ei niitä kaikkialle kannata vetää.En sanoisi, että esimerkiksi Belgiassa olisi erityistä infraa nimenomaan pyöräilijöille. Ellei lasketa sitä useimmiten alle 40 cm leveää punaista maalausta autotien reunassa. Toki nykyään sielläkin pyritään rakentamaan teitä kaikille tienkäyttäjille aina kun mahdollista koska kasvavan väestön vuoksi autoteiltä on loppunut paikoin kapasiteetti ja pyöräilyä ja julkista yritetään tukea kaikin keinoin. Mutta pääosin siellä autot ohjataan 100% kattavalle motariverkostolle ja pyörät kulkevat autoteiden reunaa moottoriteiden ulkopuolella. Jos viettöisit tuolla aikaa pyöräillen uskomukset "infrasta" kyllä katoavat.
On sinulla tuossa varmaan ihan validi pointti. Tuntuu, että turhan helposti lapset päästetään pyörien kanssa liikenteeseen, kunhan osaavat ajaa kutakuinkin suoraan ja lupaavat taluttaa suojateiden yli. Eihän siellä kelveillä ole niin tarkkaa, kun autot ovat muualla. Myöhemmin on ehkä yksittäinen oppitunti ala-asteella, jolla muistutetaan varomaan autoja ja mieluiten taluttamaan suojatien yli, että on turvallisempaa. Jos liikennekasvatus jää tuolle tasolle (kyllähän ne liikennesäännöt opetetaan sitten autokoulussa, kun siirrytään oikean ajoneuvon ohjaimiin!) ei kai hirveä ihme ole jos väistämissäännöt ja pyörätien jatkeen olemus eivät kaikille myöhemmin avaudu. Mutta ei minulla tämän tueksi mutua vahvempaa dataa ole ja toivoisin olevani pessimisti.Suomen iso ongelma yhä on se, että täällä voi valmistua lukiosta, peruskoulusta tai autokoulusta osaamatta pyöräilijöiden väistämissääntöjä. Beneluxmaissa pyöräilysäännöt käydään sekä peruskoulussa, että lukiossa pakollisena oppiaineena.
Eiköhän niitä liikennesääntöjä rikkovia fillaristeja ole about kaikissa genreissä, lopulta vähän riippuu myös että miten rikotaan. Kun liikenneväline kevenee autosta/prätkästä/muusta rekisteröidystä ajoneuvosta kevyeen liikenteeseen on ihan ymmärrettävää, että pieni jousto vaikkapa punasia päin kulkemisessa on ok, harvapa jalankulkijaakaan siitä tuomitsee. Pääsääntöhän on ettei aiheuta muulle liikenteelle häiriötä. Joissain tutuissa paikoissa saatan ajaa jatkeen/suojatien yli fillarilla punaisia päin, jos näen ettei autoja justiinsa tule, kun vaihtoehto voisi olla painaa nappia, odottaa valoja ja päästä yli kun autoilijakin sieltä jo jarruttaa punaisiin. Eriasia tietysti poukkoilla vastuuttomasti.Tätähän Suomessakin useimmat arjessa paljon pyöräilevät infralta toivoisivat, eli toimivaa mahdollisuutta polkea ajoradan puolella mahdollisimman vähällä häiriöllä muulle liikenteelle sen sijaan, että ajellaan kelveillä jalankulkijoiden seassa. Pyöräbaanoille on paikkansa runkoverkkona, mutta ei niitä kaikkialle kannata vetää.
Tuntuu, että Suomessa on ikuisuuden yritetty pitää pyörät ja autot mahdollisimman kaukana toisistaan. Nyt kaikista kohtaamisista tulee kitkaa, kun yhteispeliä ei ole kehittynyt.
On sinulla tuossa varmaan ihan validi pointti. Tuntuu, että turhan helposti lapset päästetään pyörien kanssa liikenteeseen, kunhan osaavat ajaa kutakuinkin suoraan ja lupaavat taluttaa suojateiden yli. Eihän siellä kelveillä ole niin tarkkaa, kun autot ovat muualla. Myöhemmin on ehkä yksittäinen oppitunti ala-asteella, jolla muistutetaan varomaan autoja ja mieluiten taluttamaan suojatien yli, että on turvallisempaa. Jos liikennekasvatus jää tuolle tasolle (kyllähän ne liikennesäännöt opetetaan sitten autokoulussa, kun siirrytään oikean ajoneuvon ohjaimiin!) ei kai hirveä ihme ole jos väistämissäännöt ja pyörätien jatkeen olemus eivät kaikille myöhemmin avaudu. Mutta ei minulla tämän tueksi mutua vahvempaa dataa ole ja toivoisin olevani pessimisti.
Viimeisimmillä bongaamillani "suojatielle jalankulkijan oikeuksin" -pyöräilijöillä on 100% ollut allaan Alepafillari ja vaatteetkin jotain muuta kuin spandexia.
En tarkoittanut tuomita harmitonta sääntöjen venyttämistä, vaan pointtini oli, että uskon kyllä Suomesta löytyvän enemmän pyöräilijöitä, joille on oikeasti epäselvää milloin autojen kuului väistää (ja toisin päin) kuin Beneluxmaista. Ja minusta autojen ja pyörien pitäminen mahdollisimman kaukana toisistaan (usein pyöräilyn kustannuksella) on siihen merkittävä osasyy.Eiköhän niitä liikennesääntöjä rikkovia fillaristeja ole about kaikissa genreissä, lopulta vähän riippuu myös että miten rikotaan. Kun liikenneväline kevenee autosta/prätkästä/muusta rekisteröidystä ajoneuvosta kevyeen liikenteeseen on ihan ymmärrettävää, että pieni jousto vaikkapa punasia päin kulkemisessa on ok, harvapa jalankulkijaakaan siitä tuomitsee. Pääsääntöhän on ettei aiheuta muulle liikenteelle häiriötä. Joissain tutuissa paikoissa saatan ajaa jatkeen/suojatien yli fillarilla punaisia päin, jos näen ettei autoja justiinsa tule, kun vaihtoehto voisi olla painaa nappia, odottaa valoja ja päästä yli kun autoilijakin sieltä jo jarruttaa punaisiin. Eriasia tietysti poukkoilla vastuuttomasti.
Tää nyt oli jo oikeasti huono. Alkaa AA ote lipsua jo sen verran että vedä vähän henkeä.Ehkä on ihan hyvä, että rekka valuttaa heikon näkyvyyden risteyksissä keskelle ajorataa, niin ei ainakaan tule rallikuskeille rekan toimesta suuria vaurioita. Toki sattuu se vatasta kuitenkin leukaan, kun oma vauhti on kova.
Taas siirtyy maalitolpat. Ensin puhut huonosta näkyvyydestä, mutta nyt se onkin sitä ettei nää kun ei katso.Tämähän on se ”spandex” perussynti. Kun ei ymmärretä, niin kiukutellaan ja syytellään. Ei se paljoa vaadi, kun näkyvyys autoilijan suunnasta on huono vaikka pyörä näkee auton helposti. Ihan ilman käyntiä optikon kautta joku taustaan hukkuva 30-40 km/h muna on hankala havaita etuviistossa. Suoraan kun se tulee sivusta ja huutaa kuin pekka perjantaisaunan jälkeen, ei jää havaitsematta tai alle
Kuvassa spendexi paahtamassa ison egonsa kanssa maailmanluokan levyistä, rakenteellisesti jalkakäytävästä erotettua pyörätietä.
Koska siinä on se kaide, johon ei tahtoisi törmätä, mutta johon tiesuunnittelija ei ole jättänyt riittävää vapaata tilaa. Ja ei, laki ei pyydä eikä käske käyttämään oikeaa reunaa, vaan ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista.
Ei kyse olekaan siitä, osuuko kaiteeseen, vaan siitä, miten lähelle kaidetta pyöräilijä kokee turvalliseksi mennä. Videolta ei tosiaan näe, missä kohti kaistaa kuvaaja on, mutta vastaantulija ilmiselvästi kokee, että pyörätie ei riitä miellyttävälle kohtaamiselle ja hänellä on tilaa väistää (laittomasti), toisin kuin kaiteen puolella olevalla. Saman väistöliikkeen tekee lähes jokainen vastaantulija. Kyllähän kaksi pyöräilijää tuossa mahtuisi toisensa kohtaamaan törmäämättä, mutta moniko haluaa ajaa 10 sentin päästä vastaantulijan olkapäätä?Törmäsin sattumalta tähän kuvaan ja kommenttiin. Kuvasta ja videosta on hankala nähdä, mutta todellisuudessa kaide on yllättävän kaukana pyörätien reunasta. Normaalilla pyörällä ei kaiteeseen pysty kyllä osumaan jos ajaa päällystetyllä osuudella. Itse olen ajanut tuota kyseistä väliä paljon ja oikeastaan ainoa moiteet ovat korkimäenkadun tasa-arvoiset risteykset ja muutama korkea/terävä kanttari. Korkinmäen alamäen ajan yleensä pyörällä autotietä niin risteyksiin on parempi näkyvyys itselle ja autoilijalle. Ylämäkeen voi sutkuttaa taas pyörätiellä vauhdin ollessa alhaisempi.
Mielestäni Hervanta-keskusta väylä pyörille on oikein miellyttävä. Autotiellä ei tarvitse ajaa (muuta kuin tuon alamäen), väylät ovat suhteellisen rauhallisissa paikoissa eli melu on alhainen ja kaista on riittävän leveä pl. keskusta eli pääsee hitaammista ohitse nostamatta. Valoristeykset hidastavat menoa, mutta ei niistä tule käytännössä muuta kuin henkinen haitta ja ehkä stoppi flow-tilalle.
Ei kyse olekaan siitä, osuuko kaiteeseen, vaan siitä, miten lähelle kaidetta pyöräilijä kokee turvalliseksi mennä. Videolta ei tosiaan näe, missä kohti kaistaa kuvaaja on, mutta vastaantulija ilmiselvästi kokee, että pyörätie ei riitä miellyttävälle kohtaamiselle ja hänellä on tilaa väistää (laittomasti), toisin kuin kaiteen puolella olevalla. Saman väistöliikkeen tekee lähes jokainen vastaantulija. Kyllähän kaksi pyöräilijää tuossa mahtuisi toisensa kohtaamaan törmäämättä, mutta moniko haluaa ajaa 10 sentin päästä vastaantulijan olkapäätä?
Väylävirastossa tämä asia on ymmärretty ja tehty hieno suunnitteluohje, jossa on mm. mitat kohtaavan liikenteen etäisyyksistä (taulukko 7, s. 49), vapaasta tilasta esteisiin (taulukko 8, s. 49), väylien leveyksistä (taulukko 16, s. 78) ja monesta muusta asiasta. Siitä ei ole paljoakaan apua, kun suunnitteluohjeita ei lueta eikö noudateta.
Laskin nopeasti 10 pyöräilijää, jotka koukkasivat ainakin osittain jalkakäytävän puolelle alun erotellulla osuudella. Kaikki vissiin ovat idiootteja.Kyllä tuossa on kohdannut kaksi idiootti pyöräilijää jos noilla kaistoilla ei mahdu kohtaamaan pysyen omalla kaistalla
Toki tämä pätee myös ihan autoilijaan, joillain ihmisillä ei vain ole mitään käsitystä auton ulkomitoista.
KylläLaskin nopeasti 10 pyöräilijää, jotka koukkasivat ainakin osittain jalkakäytävän puolelle alun erotellulla osuudella. Kaikki vissiin ovat idiootteja.
En mä kuvittele keskustelevani sinun kanssasi, kun sinulla ei ole mitään halua siihen. ”kun ei katso” -kommentti kuvastaa kyllä hyvin asennettasi ja todistaa edellisen väitteeni. Kaikessa muussa paitsi spandexissa on vikaa ja kiukuttelut päälle Ei varmaan olekaan mitään logiikkaa missään, kun huutelet joka viestiin maalitolppia ja yrität vängätä jostain itse keksimästäsi ongelmasta mun viestissä.Taas siirtyy maalitolpat. Ensin puhut huonosta näkyvyydestä, mutta nyt se onkin sitä ettei nää kun ei katso.
Eipä tämmöisen vänkääjän kanssa jaksa keskustella kun juttujen logiikkaa hipoo nollaa.
Olet aivan oikeassa tässä asiassa, että syynä on tuo selkeä ero kahden eri ajoneuvon välillä ja kun pyöräily ei ajokorttia tarvitse, eikä sääntöjä kovinkaan laadukkaasti opeteta kouluissa, niin eipä noi mullakaan olisi varmasti selkeästi tiedossa, jos en olisi ajokorttia ajanut. Isompi ongelma toki kokonaisuudessa on, että ajokortilliset autoilijat eivät tiedä noita sääntöjä, esim viimeksi kun pyöräilin niin taajamaan palatessa sen viimesen parin kilsan matkalla oli kolme tien ylitystä, joissa mun olisi pitänyt väistää, mutta kaikissa auto pysähtyi antamaan tietä vaikka tulin suojatien reunaan selkeästi hidastaen niin otapa tuosta sitten kortittomana pyöräilijänä enää selvää että saisitko mennä vai etEn tarkoittanut tuomita harmitonta sääntöjen venyttämistä, vaan pointtini oli, että uskon kyllä Suomesta löytyvän enemmän pyöräilijöitä, joille on oikeasti epäselvää milloin autojen kuului väistää (ja toisin päin) kuin Beneluxmaista. Ja minusta autojen ja pyörien pitäminen mahdollisimman kaukana toisistaan (usein pyöräilyn kustannuksella) on siihen merkittävä osasyy.
Eikös tuo ajokausi riipu aika pitkälti henkilöstä? Noh jokatapauksessa pyörällähän voisi taajamassa vetää näitä mainitsemiasi "täpöjä" (oletan että tarkoitat täyttä vauhtia), mikäli liikennesuunnittelussa huomioitaisiin ajoneuvot kaikkinensa eikä laitettaisi pyöräilijöitä sinne erotetulle kelville käytännössä jalkakäytävälle, missä eritoten taajama-alueilla on paljon haastavia piha-alueilta tulevia ajoväyliä tai risteyksiä, joiden kohdalla autoilija joutuu väistämisvelvollisena tulemaan sinne pyöräilijän tielle ilman kunnollista näkyvyyttä. Olen ratkaissut tämän ongelman ja ratkaisu on siirtää pyöräilijä kuljettamaan sitä jalkavoimilla kulkevaa AJONEUVOA sinne ajordalle, missä ajoneuvot tapaavat kulkea. Tämä voisi tapahtua esimerkiksi kaventamalla jalkakäytävää pikkasen ja laittamalla ajoradan reunaan pyöräkaista tai sitten vaan sallia taajama-alueella pyöräily ajoradalla sen kelvin ohella.Tää nyt oli jo oikeasti huono. Alkaa AA ote lipsua jo sen verran että vedä vähän henkeä.
Infraan panostaminen pyöräteiden osalta täällä on tuotoltaan eri kuin Hollannissa jossa ajokausi on koko vuoden mittainen verrattuna kotimaan touko-syyskuu. Edellenkin jankutetaan samaa eli pitääkö pyörällä päästä vetämään taajamassa jokapaikassa täpöjä, minusta ei. Jos nyt kuitenkin haluaisi kaahata taajamassa niin pitää ymmärtää nopeus sovittaa tilanteeseen sopivaksi niissä paikoissa missä liikenne sitä edellyttää. Spandex-miehen viimeiset sanat: "Olin silti oikeassa" kun on törmännyt bussin kylkeen torinkulmalla suojatiellä saattavat muuttaa merkitystään oikeussalissa kun syyllistä etsitään.
Joo, tuota riittää, varsinkin valottomilla risteysalueilla, vaikka jättäytyisi metrien päähän suojatiestä. Jos toinen kaista on tyhjä, on helppo mennä vaan yli, mutta muuten menee säätämiseksi. Kaistan ylittäminen saa kuitenkin (ihan ymmärrettävästi) toista kaistaa ajavan liikenteen pysähtymään (ja mahdollisesti autoilijan kiroilemaan sääntöjä ymmärtämätöntä pyöräilijää) vaikka pyöräilijä pysähtyisi kaistojen välissä olevalle korokkeelle odottamaan. Eli konfliktittomiksi vaihtoehdoiksi jää turhaan pysähtyneen auton viittilöiminen jatkamaan matkaansa tai jalkautuminen ja taluttaminen. Turvallista kai, mutta ei kovin sujuvaa yhteispeliä.Olet aivan oikeassa tässä asiassa, että syynä on tuo selkeä ero kahden eri ajoneuvon välillä ja kun pyöräily ei ajokorttia tarvitse, eikä sääntöjä kovinkaan laadukkaasti opeteta kouluissa, niin eipä noi mullakaan olisi varmasti selkeästi tiedossa, jos en olisi ajokorttia ajanut. Isompi ongelma toki kokonaisuudessa on, että ajokortilliset autoilijat eivät tiedä noita sääntöjä, esim viimeksi kun pyöräilin niin taajamaan palatessa sen viimesen parin kilsan matkalla oli kolme tien ylitystä, joissa mun olisi pitänyt väistää, mutta kaikissa auto pysähtyi antamaan tietä vaikka tulin suojatien reunaan selkeästi hidastaen niin otapa tuosta sitten kortittomana pyöräilijänä enää selvää että saisitko mennä vai et
Ei varmaan tuosta huolestuneet ole ikinä ajelleet normaalilla kävely-pyörätiellä. Siinähän ajetaan kumpaankin suuntaan pyörät ja tilaa on huomattavasti vähemmän kuin kuvassa. Kuvan tie näyttää eritäin hyvin suunnitellulta ja miellyttävältä pyörätieltä. Ainakin 40 cm sepelin alusta kaiteeseen tuossa kuvassa.Ei kyse olekaan siitä, osuuko kaiteeseen, vaan siitä, miten lähelle kaidetta pyöräilijä kokee turvalliseksi mennä. Videolta ei tosiaan näe, missä kohti kaistaa kuvaaja on, mutta vastaantulija ilmiselvästi kokee, että pyörätie ei riitä miellyttävälle kohtaamiselle ja hänellä on tilaa väistää (laittomasti), toisin kuin kaiteen puolella olevalla. Saman väistöliikkeen tekee lähes jokainen vastaantulija. Kyllähän kaksi pyöräilijää tuossa mahtuisi toisensa kohtaamaan törmäämättä, mutta moniko haluaa ajaa 10 sentin päästä vastaantulijan olkapäätä?
Väylävirastossa tämä asia on ymmärretty ja tehty hieno suunnitteluohje, jossa on mm. mitat kohtaavan liikenteen etäisyyksistä (taulukko 7, s. 49), vapaasta tilasta esteisiin (taulukko 8, s. 49), väylien leveyksistä (taulukko 16, s. 78) ja monesta muusta asiasta. Siitä ei ole paljoakaan apua, kun suunnitteluohjeita ei lueta eikö noudateta.
Väistämään ne joutuu joka tapauksessa. Fiksumpaa viittilöidä fillaroija polkien yli kuin odotella talutusta?Olet aivan oikeassa tässä asiassa, että syynä on tuo selkeä ero kahden eri ajoneuvon välillä ja kun pyöräily ei ajokorttia tarvitse, eikä sääntöjä kovinkaan laadukkaasti opeteta kouluissa, niin eipä noi mullakaan olisi varmasti selkeästi tiedossa, jos en olisi ajokorttia ajanut. Isompi ongelma toki kokonaisuudessa on, että ajokortilliset autoilijat eivät tiedä noita sääntöjä, esim viimeksi kun pyöräilin niin taajamaan palatessa sen viimesen parin kilsan matkalla oli kolme tien ylitystä, joissa mun olisi pitänyt väistää, mutta kaikissa auto pysähtyi antamaan tietä vaikka tulin suojatien reunaan selkeästi hidastaen niin otapa tuosta sitten kortittomana pyöräilijänä enää selvää että saisitko mennä vai et