Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Väistämään ne joutuu joka tapauksessa. Fiksumpaa viittilöidä fillaroija polkien yli kuin odotella talutusta?
No siis toki tuossa vaiheessa vaihtoehtona on yli taluttaminen, kun kaikki ovat pysähtyneet, mutta lähtökohtaisesti kun sitä suojatietä lähestyy autoilija ajoradalla ja pyöräilijä sieltä kelviltä, niin pyöräilijän pieni himmaus mahdollistaisi autolle suojatien läpi ajamisen kuten väistämissäännöt sanovat ja pyöräilijäkin pääsee sujuvasti auton jälkeen yli. Jos autokin alkaa hidastamaan päädytään helposti tilanteeseen, jossa lähes kaikki jarruttavat käytännössä pysähdyksiin, joten siitä on haittaa jopa liikennesääntöjä noudattavalle fillaristille matkan sujuvuudessa.
 
Ei varmaan tuosta huolestuneet ole ikinä ajelleet normaalilla kävely-pyörätiellä. Siinähän ajetaan kumpaankin suuntaan pyörät ja tilaa on huomattavasti vähemmän kuin kuvassa. Kuvan tie näyttää eritäin hyvin suunnitellulta ja miellyttävältä pyörätieltä. Ainakin 40 cm sepelin alusta kaiteeseen tuossa kuvassa.
Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä on koko väylän leveydeltä tilaa väistää vastaantulijoita, ja yleensä se leveys on sama kuin videon jaetulla väylällä. Jaetulla väylällä jalkakäytävälle väistäminen ei ole laillista.
 
No siis toki tuossa vaiheessa vaihtoehtona on yli taluttaminen, kun kaikki ovat pysähtyneet, mutta lähtökohtaisesti kun sitä suojatietä lähestyy autoilija ajoradalla ja pyöräilijä sieltä kelviltä, niin pyöräilijän pieni himmaus mahdollistaisi autolle suojatien läpi ajamisen kuten väistämissäännöt sanovat ja pyöräilijäkin pääsee sujuvasti auton jälkeen yli. Jos autokin alkaa hidastamaan päädytään helposti tilanteeseen, jossa lähes kaikki jarruttavat käytännössä pysähdyksiin, joten siitä on haittaa jopa liikennesääntöjä noudattavalle fillaristille matkan sujuvuudessa.
Totta tuokin. Usein vaan näkee jo kaukaa jonkun jatkavan talla pohjassa kunnes joutuu kuitenkin stoppaamaan kuin seinään taluttajan takia. Itse pidän ihan vaan kohteliaana ja fiksuna ennakointina, jos näkee, että toinen ehtisi suojatielle taluttamaan alle.
 
Totta tuokin. Usein vaan näkee jo kaukaa jonkun jatkavan talla pohjassa kunnes joutuu kuitenkin stoppaamaan kuin seinään taluttajan takia. Itse pidän ihan vaan kohteliaana ja fiksuna ennakointina, jos näkee, että toinen ehtisi suojatielle taluttamaan alle.
Joo ymmärrän toki, että autoilijan pitää väistää, jos fillaristi lähteekin taluttamaan ja monesti tollasessa paikassa pyöräilijänä kyllä jalkaudunkin, jos ajoradalla on enemmänkin liikennettä. Nuo mainitsemani keissit eivät kuitenkaan ole sellaisia, että ehdin siihen suojatien viereen edes hidastamaan jalkautumista ajatellen ja autoilija sen perusteella ennakoisi talutusta vaan ihan vaan keissejä, että lähestyn jostain poikittaiselta kelviltä ajorataa, katselen että sitä pitkin tulee auto ja lähden himmaamaan ylitystä ajatellen. Mullehan se on periaatteessa se ja sama väistääkö auto mua paitsi tuo pysähtyminen tapahtuu turhaan, mutta tollanen signaali autoilijoilta haittaa kyllä sitä osaa pyöräilijöistä, jolle säännöt on epäselviä.
 
Sarjassamme omituista uutisointia:

Jutusta tulee kuva, että ongelma (pyöräilijöiden turvallisuus saariston rengastiellä) olisi jotenkin tiestössä ja ratkeaa vain sijoittamalla miljoonia väylien parantamiseen.

Mitäpä jos ensin laitettaisiin kaikkialle vaikka max 50km/h rajoitus sekä kylttejä muistuttamaan sopivasta ohitusetäisyydestä? Ei varmaan maksa miljoonia.
 
Sarjassamme omituista uutisointia:

Jutusta tulee kuva, että ongelma (pyöräilijöiden turvallisuus saariston rengastiellä) olisi jotenkin tiestössä ja ratkeaa vain sijoittamalla miljoonia väylien parantamiseen.

Mitäpä jos ensin laitettaisiin kaikkialle vaikka max 50km/h rajoitus sekä kylttejä muistuttamaan sopivasta ohitusetäisyydestä? Ei varmaan maksa miljoonia.
Kaikenlaista muuta kylttiä voi laittaa toki, mutta ajatus siitä että muun liikenteen nopeutta pitäisi alkaa rajaamaan siksi että fillarilla liikuttaessa pelottaa, on aika kestämätön.

En ymmärtänyt muutenkaan, että mikä tuossa jutussa oli vikana? Selvästi tuolla on paikoin vaarallisen kapea tiestö fillareiden ja autojen kuljettavaksi, eikä se muutu liikennemerkeillä miksikään.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Kaikenlaista muuta kylttiä voi laittaa toki, mutta ajatus siitä että muun liikenteen nopeutta pitäisi alkaa rajaamaan siksi että fillarilla liikuttaessa pelottaa, on aika kestämätön.

En ymmärtänyt muutenkaan, että mikä tuossa jutussa oli vikana? Selvästi tuolla on paikoin vaarallisen kapea tiestö fillareiden ja autojen kuljettavaksi, eikä se muutu liikennemerkeillä miksikään.
Lähdepä vaikka miettimään asiaa sitä kautta miksi nopeusrajoituksia ylipäänsä on olemassa. Vinkki: niitä ei ole siksi, että jotakuta pelottaa.
 
Lähdepä vaikka miettimään asiaa sitä kautta miksi nopeusrajoituksia ylipäänsä on olemassa. Vinkki: niitä ei ole siksi, että jotakuta pelottaa.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta se nyt vaan on niin, että fillari ei ole turvallinen kulkine kaikkialla, eikä se voi mennä niin että kaiken muun liikenteen pitää kollektiivisesti kärsiä siitä näilläkin reiteillä saataisiin muutettua tilannetta.

Pyörillä ei saa ajaa mm. moottoritiellä, koska se on vaarallista. Moottoriteitä ei kuitenkaan olla rajaamassa alemmille nopeuksille, jotta niillä voisi ajaa pyörillä. Tuolla on vähän samanlainen tilanne.

Teitä pitäisi leventää, tai mieluummin rakentaa erillinen pyörätie rinnalle. Se taas on kustannuskysymys. Tästähän tuossa artikkelissa juuri puhuttiin.
 
Pyörillä ei saa ajaa mm. moottoritiellä, koska se on vaarallista. Moottoriteitä ei kuitenkaan olla rajaamassa alemmille nopeuksille, jotta niillä voisi ajaa pyörillä. Tuolla on vähän samanlainen tilanne.
No ei se oikein ole sama tilanne kun tuolla ei ole vaihtoehtoisia reittejä. Saaren läpi kulkee vain se yksi tie. Yksi osa ongelmaa ovat nuo lautat, jotka kesällä ruuhkautuvat niin jotkut sitten ajaa talla pohjassa että ehtii seuraavaan lauttaan jonottamaan. Esim. Nauvossa usein jos ajat 60 alueella 70km/h niin äkkiä on joku metrin päässä puskurissa roikkumassa kun hänen mielestään 100km/h on sopiva vauhti vetää koko saaren läpi.

Lopulta kuitenkin etäisyydet on todella lyhyitä, joten nopeuksien pudottaminen ei vaikuttaisi juurikaan kenenkään matka-aikoihin.
 
Sarjassamme omituista uutisointia:

Jutusta tulee kuva, että ongelma (pyöräilijöiden turvallisuus saariston rengastiellä) olisi jotenkin tiestössä ja ratkeaa vain sijoittamalla miljoonia väylien parantamiseen.

Mitäpä jos ensin laitettaisiin kaikkialle vaikka max 50km/h rajoitus sekä kylttejä muistuttamaan sopivasta ohitusetäisyydestä? Ei varmaan maksa miljoonia.
Samaa mieltä, että outo artikkeli kyllä.

Varmasti paikoin on ahdasta, mutta ei se itsessään tiestä vaarallista tee. Videolla autolijat näyttivät pääasiassa ohittavan pyörän n. 1,5 m etäisyydeltä, pois lukien 20s kohdalla tapahtuva ohitus ison peräkärryn kanssa, mikä näytti vaaralliselta. (Nopeuksien luotettava arviointi videosta tietysti aika hankalaa.)

Tietysti tien leventäminen vähentäisi autoilijoiden tarvetta hidastella ja laskisi kaikkien stressitasoa, mutta ei sen pitäisi olla edellytys turvalliselle liikenteelle. Kovin pitkästä pätkästähän tuossa ei myöskään ollut kysymys. Nopeusrajoitusta vaikea kommentoida sen enempää, kuin että riittävän alhainenhan sen pitää olla (tie ja näkyvyys huomioiden), että pyörän taakse hidastavien autojen ei tarvitse tarpeettoman kauan roikkua perässä, vaan turvallisia ohituspaikkoja löytyy.
 
Samaa mieltä, että outo artikkeli kyllä.

Varmasti paikoin on ahdasta, mutta ei se itsessään tiestä vaarallista tee. Videolla autolijat näyttivät pääasiassa ohittavan pyörän n. 1,5 m etäisyydeltä, pois lukien 20s kohdalla tapahtuva ohitus ison peräkärryn kanssa, mikä näytti vaaralliselta. (Nopeuksien luotettava arviointi videosta tietysti aika hankalaa.)

Tietysti tien leventäminen vähentäisi autoilijoiden tarvetta hidastella ja laskisi kaikkien stressitasoa, mutta ei sen pitäisi olla edellytys turvalliselle liikenteelle. Kovin pitkästä pätkästähän tuossa ei myöskään ollut kysymys. Nopeusrajoitusta vaikea kommentoida sen enempää, kuin että riittävän alhainenhan sen pitää olla (tie ja näkyvyys huomioiden), että pyörän taakse hidastavien autojen ei tarvitse tarpeettoman kauan roikkua perässä, vaan turvallisia ohituspaikkoja löytyy.
Voisitko selventää hieman, että mikä artikkelissa oli mielestäsi outoa? Minä en siitä pysty löytämään mitään outoa, erikoista, tai asenteellista.

Tie on monin paikoin mutkainen, mäkinen ja kapea ja siellä on siksi haasteellista, jopa vaarallista ajaa pyörillä. Tämän vuoksi tietä tulisi leventää tai tehdä mieluummin rinnalle erillinen pyörätie, mutta nämä ovat niin kalliita urakoita, ettei paikallisilla viranomaisilla ole ollut siihen resursseja. Artikkeli käsittelee nimenomaan tätä ja kasvaneiden pyöräilijämäärien myötä suunnitelmissa olevaa pyörätietä (ainakin pahimmalle osuudelle), sekä parempia opasteita ja huoltopisteitä. Eikö tuo ole juuri sitä mitä pitäisikin tehdä?

Ihan jokaista kärrypolkua ei ole järkevää muuttaa miljoonilla euroilla pyöräilijöiden paratiisiksi, eli rajalliset resurssit pitää keskittää sinne missä tarve on tutkitusti suurin.
 
Voisitko selventää hieman, että mikä artikkelissa oli mielestäsi outoa? Minä en siitä pysty löytämään mitään outoa, erikoista, tai asenteellista.

Tie on monin paikoin mutkainen, mäkinen ja kapea ja siellä on siksi haasteellista, jopa vaarallista ajaa pyörillä. Tämän vuoksi tietä tulisi leventää tai tehdä mieluummin rinnalle erillinen pyörätie, mutta nämä ovat niin kalliita urakoita, ettei paikallisilla viranomaisilla ole ollut siihen resursseja. Artikkeli käsittelee nimenomaan tätä ja kasvaneiden pyöräilijämäärien myötä suunnitelmissa olevaa pyörätietä (ainakin pahimmalle osuudelle), sekä parempia opasteita ja huoltopisteitä. Eikö tuo ole juuri sitä mitä pitäisikin tehdä?

Ihan jokaista kärrypolkua ei ole järkevää muuttaa miljoonilla euroilla pyöräilijöiden paratiisiksi, eli rajalliset resurssit pitää keskittää sinne missä tarve on tutkitusti suurin.
Minusta tuosta paistaa asenne, että pyöräily voi olla turvallista vain noissa mainitsemissasi pyöräilijöiden paratiiseissa (esim. artikkelin toinen kuva chillistä rinnakkainpyöräilystä).

Kyllähän turvallisuuden pitäisi lähteä järkevästä yhteispelistä. Pyöräilijät ajavat reunaa ennakoitavasti ja autoilijat ohittavat turvallisesti. Reunaehdot, kuten nopeusrajoitus, asetetaan mahdollistamaan tämä. Tietysti turvallisuutta voidaan luoda kaatamalla rahaa pyörien ja autojen välisen etäisyyden kasvattamiseen, mutta kuten sanoit, se ei ole kaikkialla järkevää tai mahdollista.

Artikkelissa todetaan, että onnettomuuksia ei juurikaan tapahdu. Sen perusteella voisi tulkita, että turvallisuudessa ja koetussa turvallisuudessa on eroa (ellei onnettomuuksia jää jostain syystä ilmoittamatta). Ehkä vaarallisia ohituksia on enemmän kuin videosta ymmärtää? Ehkä haastatellut pyöräilijät vain stressasivat autoja kapealla tiellä? Vaikea sanoa artikkelista.

Artikkelissa myös viitattiin pyöräilijöille tehtyyn kyselyyn
Rengastiellä järjestettiin toissa vuonna kysely pyöräilijöille. Lähes puolet vastanneista moitti ajoradalla ajamista ja muun liikenteen vilkkautta. Ongelmista huolimatta 91 prosenttia vastanneista suositteli reitin kiertämistä.
Eli toisaalta yli puolet eivät moittineet liikennettä.
 
Kyllä varmaan pelottaa polkea, kun ensimmäinen haastateltu ottaa loiventavaa heti lossin jälkeen :D Tuo reitin mainostaminen pyöräilykohteena on ihan samaa sarjaa kuin se toinen juttu taannoin, jossa käytännössä ihan samat laulut "kun on niin vaarallista ja nopeudet alas". Kuitenkin onnettomuuksia hyvin vähän. Ettei nyt olis hieman jollain oma lehmä ojassa ja jutut sen mukaiset?

Sinällään tuota saariston reitistöä voisi oikeasti pohtia ja kehittää kaupallisessa mielessä (vrt. se toinen reitti ties missä nevadalla), mutta kyllä julkishallinnon investointien pitää olla suhteutettuna tiukasti liikennemääriin ja aitoon riskiin.

e: Nuo tienpätkät ovat kesäisin niin vilkkaita, mutkaisia ja mäkisiä, että ilman leventämistä ihan tyhjän kanssa puuhastelua pohtia nopeuksia. Samanlailla sitä herkkää pyöräilijää pelottaa, kun autoa menee läheltä jatkuvasti ohi, oli nopeus 50, 60 tai 80 km/h. Matalammasta rajoituksesta todennäköisesti seuraisi vain se, että spandex kulkue ajaisi 2-rinnan, kun "mennään vaan niin vähän alle rajoituksen, että ihan turha ärsyyntyä". Sivuhuomautuksena lossithan tuota liikennettä vahvasti ryhmittävät, jos ei ole kiire mihinkään, niin taukoa tien sivuun jonon ajaksi?
 
Viimeksi muokattu:
tossa hesarissa olleessa saaristotien fillarin ohittelu videosta : varmaankin täysin lavastettu ei yhtään läheltäohi tilannetta olis hienoa toi fillarointi jos noin ihanasti ja kaukaa ohitettaisiin oikeessa elämässä
Meinaat että ovat palkanneet 20 autoa ajamaan jonossa kuvaajan ohi rauhallisesti ja turvallisesti, jotta voivat tehdä uutiseen videon jossa kuvatekstin mukaan näytetään "pyöräilyn riskit konkreettisesti"? :D

Btw. Roiskaise edes muutama välimerkki sinne postausten joukkoon, niin on helpompi lukea.
 
Voisitko selventää hieman, että mikä artikkelissa oli mielestäsi outoa? Minä en siitä pysty löytämään mitään outoa, erikoista, tai asenteellista.

Tie on monin paikoin mutkainen, mäkinen ja kapea ja siellä on siksi haasteellista, jopa vaarallista ajaa pyörillä. Tämän vuoksi tietä tulisi leventää tai tehdä mieluummin rinnalle erillinen pyörätie, mutta nämä ovat niin kalliita urakoita, ettei paikallisilla viranomaisilla ole ollut siihen resursseja. Artikkeli käsittelee nimenomaan tätä ja kasvaneiden pyöräilijämäärien myötä suunnitelmissa olevaa pyörätietä (ainakin pahimmalle osuudelle), sekä parempia opasteita ja huoltopisteitä. Eikö tuo ole juuri sitä mitä pitäisikin tehdä?

Ihan jokaista kärrypolkua ei ole järkevää muuttaa miljoonilla euroilla pyöräilijöiden paratiisiksi, eli rajalliset resurssit pitää keskittää sinne missä tarve on tutkitusti suurin.
Nopeusrajoitusta alemmas, jos muulla keinoin ei saada väylää turvalliseksi liikenteelle. Motareiden ohella kulkee yleensä vanhempi maantie samansuuntaisesti, jota voi fillarilla taittaa tuolla ei, joten miksi tehdä asiasta monimutkaista.
 
Kävinpä taas pyörällä töissä. Nämä tapahtumat yhdensuuntaisella 15km matkalla Tampereen kaupunkiseudulla pyöräilyn pääväylällä kaupungista toiseen. Aamulla ei koskaan tapahdu mitään kun liikenne on niin olematonta. Mutta iltapäivällä aina sattuu ja tapahtuu.

1. Kelvillä samaan suuntaan menossa rinnan kaksi teinityttöä jopoilla, samalla vastaan pari-kolme jalankulkijaa rinnan. Ei voinut turvallisesti ohittaa, joten yritin soittaa kelloa hiljaa ja jarruttelin ajaakseni tyttöjen perässä kunnes voi ohittaa. Tytöt kuitenkin tulkitsivat lain mukaan pakollisen soittokellon viestiksi "väistäkää saatana" ja toinen siirtyi ajamaan hankalasti nurmikolla kelvin vieressä, vaikkei siitä mitään apua ollut kenellekään.

2. Bemarikuski liittymässä parkkipaikalta nelikaistaiselle tielle, seisoo keskellä suojatietä/pyörätien jatketta jolle on kolmiolla osoitettu väistämisvelvolliseksi. Hidastan reilusti koska pelkään myös bemarin takana odottavaa autoa, ja kierrän bemarin niiden välistä.

3. Mersukuski tulossa kiertoliittymään jossa hänelle osoitettu kolmiolla väistämisvelvollisuus myös kevyelle liikenteelle. Puhuu ilmeisesti videopuhelua puhelin naaman edessä, ajaa ihan reippaasti eteen suojatien/jatkeen päälle pysähtymään vilkaisematta tulosuuntaani. Pelästyn vähän, sitten suutun välinpitämättömyyden määrästä ja tekisi mieli potkaista takakulmaa jonka ohitan.

4. Vuokrapaku kääntyy 30 alueella pihalta vasemmalle ajoradalle jota ajan. Joudun jarruttamaan reilusti. Etumatkustaja huomaa minut ja sanoo kuskille jotain. Todennäköisemmin motkottaa pyöräilijöistä kuin huomauttaa että sinullahan oli väistämisvelvollisuus? Tämä ajatus huvittaa niin ei jaksa olla vihainen. Mutta ei noin tulla koskaan eteen kun ajan autolla.

5. Bemarikuski tulee kolmion takaa suojatien/pyörätien jatkeen päälle ja joudun kiertämään keulan puolelta. Vaikka se ei enää autakaan minua, niin kuski huomaa erheensä, vilkaisee onko takana ketään ja peruuttaa suojatien taakse. Hyvä!

6. Pyörätie menee aivan talon ja sen pihan vierestä. Transporter-kuski lähtee talon nurkalta varovaisesti pyörätien yli, mutta kuitenkin tismalleen silloin kun satun ajamaan editse. Olin valpastunut huomattuani pakulla valot päällä, ja onneksi kuski lähti varovasti, mutta melkoinen giljotiinipaikka.

7. Tietöiden vuoksi pieni pätkä ajorataa on muutettu kapeaksi pyörätieksi. Läheltä mutkan takaa tulee pyöräilijäpariskunta vastaan, niin ajan aivan oikeassa laidassa niin lähellä betoniporsaita kuin pystyy. En tiedä katseleeko kaivinkoneen työtä vai mitä, mutta naisoletettu tuleekin suoraan minua kohti. Aika viime hetkillä katsoo eteensä ja ehtii väistää. Vedin jo itse jarrukahvat pohjaan.

8. Tasa-arvoisessa risteyksessä tulen yksisuuntaista ja olen kääntymässä vasemmalle kaksisuuntaiselle. Toyotakuski tulee vasemmalta ollen väistämisvelvollinen minuun nähden. Katsoo suoraan minuun, mutta kun en ole autolla, niin jatkaa sitten edestäni vaikka olisi pitänyt väistää. Väistän kun en viitsi allekaan ajaa.

Autolla voi ajaa tätä kaupunkien väliä vuoden ilman että kukaan meinaa ajaa päin.

Kun on vasta aikuisena pitkään autoilleena alkanut pyöräilemään, niin ymmärtää hyvin ettei moni autoilija vaan yhtään ymmärrä pyöräilijän näkökulmaa. Moni ei ole istunut pyörän selässä kymmeniin vuosiin. Risteykseen tullessa kiinnostaa etsiä katsella ne väistettävät autot, eikä osata edes ajatella, että jotkut muut myös pyöräilevät liikenteessä, ja tieliikennelain mukaan niitä pyöriäkin pitäisi joskus väistää. Ja vielä vähemmän osataan ajatella, miten sille pyöräilijälle konkreettisesti käy jos se ei ehdi väistää vaan törmää ja lentää katuun.

Liikennesuunnittelu pyöräilyn kannalta sentään on kymmenessä vuodessa edennyt tasolta 1/5 tasolle 2/5. Vaikka lopputulos onkin vielä kehnohko, niin nyt on sentään edes vähän yritystä tehdä omia kaistoja, kun ennen pyöräilijät vetivät hämeenkatua jalankulun seassa mummoja ja turisteja pujotellen.
 
Jostain syystä suuri osa autoilijoista ei ymmärrä että kun tulee kolmion takaa, niin väistetään myös pyöräilijöitä.
 
Tuli nähtyä melko mielenkiintoinen viritys, jollain oli sellaisessa leveässä pyörän perävaunussa (leveämpi kuin "tavallinen" lapsivaunu) vielä askarreltuna koiralle talutusteline kiinni. Yhdistelmä oli autoa leveämpi ja koira juoksemassa tien puolella. Ei siinä muuten mitään, mutta jos ajat tollasella yhdistelmällä soratiellä mutkaan niin ois kiva että pysyisit oman kaistasi puolella vaikka siinä tiessä pari kuoppaa onkin, on vähän tylsä väistellä autolla niin että rengas tippuu reunalta ja helma ottaa soraan ettei ois koirulia keulassa. Onneksi nousi takas tielle. Toki mun vikahan tuo oli, ainakin siitä keskarin/nyrkin heilutuksesta päätellen.
 
Asumme saaristossa itse ja viikoittain ajamme Galtby- Parainen- väliä ympäri vuoden. Koskaan ole ollut mitään ongelmia pyöräilijöiden kanssa. Jos nyt joskus hieman hidastavat kulkua, niin ei kuitenkaan niin paljon, etteikö sitä saisi kiinni ennen seuraavaa lauttaa :smile: Eniten haittaa aiheuttaa maisemia ihailevat matkailuautot :sad:
 
Taisin olla kolmisen tuntia fillarin selässä tänään, ei ongelmia vaikka osa matkasta oli kantateitäkin joissa ei pyörätietä. Näitä tosin pyrin välttämään viimeiseen asti koska ajaminen pelko perseessä on melko rasittavaa. Jotkut näillekin reiteille taitaa erikseen hakeutua.
 
Tuli tuossa viime torstaina tälläinen Spendex letka vastaan missä noin +30 pyörää, siinä mentiin 80 alueella kolme jopa neljä rinnan vallaten koko kaista ylämäkeen 20km/h ja neljä autoa perässä :facepalm:

Tuossa kun joku autoilija menettää hermot ja lähtee väärässä paikassa ohi niin voi olla Iso kolari

Täysin välinpitämätöntä muuta liikennettä kohtaan.
 
Ja kukakohan sitten katsotaan syylliseksi onnettomuuteen? :think:

Sillä ei ole mitään väliä kuka syyllinen, se on silti turha onnettomuus.

Syylliseksi voidaan myös katsoa ne pyöräilijät jotka alunperin sitä lakia rikkoo:think:


Se on kumma kun itse ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä käyrätangolla ja monissa eri maissa ja koskaan ei ajettu rinnakkain, EI KOSKAAN ja nykyään se on ihan arkipäivää.
 
Sillä ei ole mitään väliä kuka syyllinen, se on silti turha onnettomuus.

Syylliseksi voidaan myös katsoa ne pyöräilijät jotka alunperin sitä lakia rikkoo:think:


Se on kumma kun itse ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä käyrätangolla ja monissa eri maissa ja koskaan ei ajettu rinnakkain, EI KOSKAAN ja nykyään se on ihan arkipäivää.
Niin, itse ajan lähinnä yksin tai kaksin (peräkkäin), mutta jos autolla joutuu tuollaisen ryhmän perään niin mieluummin sitten tiiviin pakan kuin sadan metrin jonon. Vaikea ymmärtää mitä valittamista tuossa on.
 
Niin, itse ajan lähinnä yksin tai kaksin (peräkkäin), mutta jos autolla joutuu tuollaisen ryhmän perään niin mieluummin sitten tiiviin pakan kuin sadan metrin jonon. Vaikea ymmärtää mitä valittamista tuossa on.

Tai ajaa siellä pyörätiellä? :think:
 
Syylliseksi voidaan myös katsoa ne pyöräilijät jotka alunperin sitä lakia rikkoo:think:
Tieliikennelakia eivät ainakaan riko.
Luku 3, 15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet


Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
Tulkinnasta on keskusteltu tässäkin ketjussa (parinkymmenen hengen ryhmä on käräjäoikeuden mielestä ollut kulkue.)
 
Jos mun eteen pölähtää maantiellä 30 pyöräilijää niin kyllä mun mielestä vaikka 3 rinnan 5 peräkkäin pakka on kivempi ohittaa autolla kuin 30 kpl pitkä letka.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Pyöräilijät on onneksi niin kapeita että siinä mahtuu kaksi autoa kohtaamaan jos fillaristit ajelee siellä reunaviivan oikealla puolella.
Tosin jos tilaa ei ole niin sitten noin kuin yllä.

Ai niin mutta keskarinmetsästäjät ei voi ajella siellä viivan oikealla puolella koska fillarit on niin heikkoja että kumit puhkeaa kun tulee joku kivenmuru. Unohtakaa että sanoin mitään.
 
Miksi muuten mun pitäis ajaa fillarilla siellä pientareella. Ei ainakaan lain mukaan
Jos piennar on olemassa ja käyttökelpoinen, sitä pitää pyörällä käyttää. Muuten mennään ajoradan oikeaa reunaa samoin kuin millä tahansa muulla ajoneuvolla.

Oman viestin kulmassa on muokkaa-nappi ja sitä voi käyttää, ettei tarvitse tuplapostailla.
 
Ajoradan laidassa tai pientareella ajetaan fillarilla sen mukaan miten turvallisesti mahdollista. Esim tärinäuritettu reunaraita ja parikymmentä senttiä piennarta ei riitä. Sitäpaitsi autoilijan ei oikeastaan pitäis edes ohittaa fillaristia toisen auton tullessa vastaan vaikka fillaristi oliskin sielä pientareella, kun pitää siinä kuitenkin se parin metrin väli saada aikaan.
 
Jos olisin jeesus niin asettaisin säännön että ajokortittomat ei saa ajella fillarilla eikä postailla näihin ketjuihin.

Joo, varmaan on niitä paikkoja missä pientareella ei pääse mutta loppupeleissä aika harvoin. En ole mikään himopyöräilijä mutta muutama tuhat km tulee kuitenkin kippurasarvella fillaroitua ympäriinsä niin kumma että ne ongelmat on aina vaan tietyillä ihmisillä.
 
Pyöräilijöiden suosiossa on yleensä nämä pienet nelinueroiset kantatiet. Ei niillä pääsääntöisesti ole yhtään pientareita. Ei ainakaan täällä Espoo-Kirkkonummi-Nurmijärvi -akselilla missä itse lenkkeilen.
Sitäpaitsi autoilijan ei oikeastaan pitäis edes ohittaa fillaristia toisen auton tullessa vastaan vaikka fillaristi oliskin sielä pientareella, kun pitää siinä kuitenkin se parin metrin väli saada aikaan.
Juuri näin. Siksi itse ohitan mieluummin sen pakan kuin sadan metrin jonon.
 
Huomautus - provosointi, jätä tällaiset kirjoittamatta
Sitä se on kun pitää harrastaa yleisillä teillä. Vaihtakaa johonkin miesten harrastukseen, niin ei tartte itkeä koko ajan.
 
Jos olisin jeesus niin asettaisin säännön että ajokortittomat ei saa ajella fillarilla eikä postailla näihin ketjuihin.

Joo, varmaan on niitä paikkoja missä pientareella ei pääse mutta loppupeleissä aika harvoin. En ole mikään himopyöräilijä mutta muutama tuhat km tulee kuitenkin kippurasarvella fillaroitua ympäriinsä niin kumma että ne ongelmat on aina vaan tietyillä ihmisillä.
Itsehän maantiepyöräilen nimenomaan pienemmillä teillä, joissa ei useinkaan mitään kunnon piennarta edes ole, joten kummaksun tota näkemystäsi. Toki jos mökille lähden vanhaa lahdentietä ajelemaan, niin nykyisellään on tollasilla väylillä piennar ihan hyvä. Autoilijan näkökulmasta silti se fillaristin ohitus pitäisi tapahtua turvallisesti ja etäältä.
Sitä se on kun pitää harrastaa yleisillä teillä. Vaihtakaa johonkin miesten harrastukseen, niin ei tartte itkeä koko ajan.
Fillariahan käytetään myös ihan liikkumisen välineenä ja tietääkseni yhtä sun toista harrastellaan yleisillä teillä tai yleisillä alueilla, kuten vaikkapa lenkkeilyä ja ajavatpa jotkut harrastuksenomaisesti huvikseen autolla tai prätkälläkin niillä yleisillä teillä...
 
Itsehän maantiepyöräilen nimenomaan pienemmillä teillä, joissa ei useinkaan mitään kunnon piennarta edes ole, joten kummaksun tota näkemystäsi. Toki jos mökille lähden vanhaa lahdentietä ajelemaan, niin nykyisellään on tollasilla väylillä piennar ihan hyvä. Autoilijan näkökulmasta silti se fillaristin ohitus pitäisi tapahtua turvallisesti ja etäältä.

Fillariahan käytetään myös ihan liikkumisen välineenä ja tietääkseni yhtä sun toista harrastellaan yleisillä teillä tai yleisillä alueilla, kuten vaikkapa lenkkeilyä ja ajavatpa jotkut harrastuksenomaisesti huvikseen autolla tai prätkälläkin niillä yleisillä teillä...

Juu, ja jos tulee joukkueellinen lenkkeilijöitä vastaan jotka omivat koko tien, niin sekin on perseestä. Mikään harrastus ei mene muiden tien käyttäjien ohi tärkeysjärjestyksessä.
 
Jos olisin jeesus niin asettaisin säännön että ajokortittomat ei saa ajella fillarilla eikä postailla näihin ketjuihin.

Joo, varmaan on niitä paikkoja missä pientareella ei pääse mutta loppupeleissä aika harvoin. En ole mikään himopyöräilijä mutta muutama tuhat km tulee kuitenkin kippurasarvella fillaroitua ympäriinsä niin kumma että ne ongelmat on aina vaan tietyillä ihmisillä.
Siis täh?! Missä sä fillaroit? Ainakaan täällä läntisellä Uudellamaalla ajokelpoisia pientareita löytyy lähinnä valtateiltä, muuten ne on niitä rapistuneita 0-30cm leveitä kaistaleita, joilla ei todellakaan voi pyöräillä kun kuoppia pitää väistellä vähän väliä ajoradan puolelle (olettaen että pientaretta on enemmän kuin se tavallinen 5cm).
 
Siis täh?! Missä sä fillaroit? Ainakaan täällä läntisellä Uudellamaalla ajokelpoisia pientareita löytyy lähinnä valtateiltä, muuten ne on niitä rapistuneita 0-30cm leveitä kaistaleita, joilla ei todellakaan voi pyöräillä kun kuoppia pitää väistellä vähän väliä ajoradan puolelle (olettaen että pientaretta on enemmän kuin se tavallinen 5cm).

Aina voi fillaroida pyöräteillä. Ai niin, mutta kun harrastus ja kalliit spandexit. :p
 
Aina voi fillaroida pyöräteillä. Ai niin, mutta kun harrastus ja kalliit spandexit. :p

Jos mökiltäni lähden pyöräilemään, niin lähin pyörätie löytyy n. 13km päästä. Ja se, missä vaatteissa pyöräilen ei vaikuta yhtään sen pyörätien etäisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - offtopic, ei ole tarkoituskeskustella toisista käyttäjistä ja ignore-listojen sisällöstä
Näin ot:na ihmettelin Hkultakalan ignore-listaa jokin aika sitten. Nyt näköjään itsekin päässyt sille. Herkkänahkaista porukkaa ovat nämä fillarimestarit. Kenenköhän kanssa hän aiheesta puhuu jos kohta kaikki eri mieltä olevat on ignoressa.

Siis täh?! Missä sä fillaroit? Ainakaan täällä läntisellä Uudellamaalla ajokelpoisia pientareita löytyy lähinnä valtateiltä, muuten ne on niitä rapistuneita 0-30cm leveitä kaistaleita, joilla ei todellakaan voi pyöräillä kun kuoppia pitää väistellä vähän väliä ajoradan puolelle (olettaen että pientaretta on enemmän kuin se tavallinen 5cm).

Pirkanmaalla tulee fillaroitua. Pienempien kaupunkien väleillä on aika hyvin piennarta tarjolla ja yllättävän usein jopa pyöräteitä. Isojen valtateiden pientareet onkin sitten poikkeuksetta jo oikein hienoja ja leveitä. Harvoin on pakottavaa tarvetta ängetä juuri niille ikävimmille ja riskialltiimmille teille joissa ei löydy kumpaakaan.
 
Jos mökiltäni löhden pyöräilemään, niin lähin pyörätie löytyy n. 13km päästä. Ja se, missä vaatteissa pyöräilen ei vaikuta yhtään sen pyörätien etäisyyteen.

Elämä on kompromisseja täynnä. Sun mökillä on varmaan paljon muitakin asioita jotka on huonommin kuin kaupungin läheisyydessä. Jos haluaa spandexoida keskellä metsää, niin juu voi olla ettei pyöräteitä ole. No niin, aika mennä ignore-listalle. Tulloo ikävä. :cool:
 
Elämä on kompromisseja täynnä. Sun mökillä on varmaan paljon muitakin asioita jotka on huonommin kuin kaupungin läheisyydessä. Jos haluaa spandexoida keskellä metsää, niin juu voi olla ettei pyöräteitä ole. No niin, aika mennä ignore-listalle. Tulloo ikävä. :cool:
Taisi mennä pointti ohi. Itsehän tuolla mainitsit että pyöräillä voisi myös pyörätiellä, mutta harrastus ja spandexit tämän estää. Vastauksena oli kommentti, ettei niitä pyöräteitä ole kaikkialla...
 
Taisi mennä pointti ohi. Itsehän tuolla mainitsit että pyöräillä voisi myös pyörätiellä, mutta harrastus ja spandexit tämän estää. Vastauksena oli kommentti, ettei niitä pyöräteitä ole kaikkialla...

Se on vähän niin kuin aika monen harrastuksen ongelma juuri se ettei sitä omaa rakasta harrastusta voi ihan joka paikassa harrastaa. En nyt tiedä miksi se spandexointi olisi niin erikoisempaa. Ei yleiset tiet ole mitään harrastuspaikkoja, paitsi toki spandexien mielestä.

Eiköhän tämä riitä tästä. Spandexit ovat kuin uskovaiset. Ei niiden päitä käännetä millään. Älkää vaan jääkö auton alle, niin hyvä siitä tulee. :thumbsup:
 
teenkö rikosilmoituksen
Rikosilmoitus mistä? Ihan asiaahan tuossa puhuttiin.

Minä ainakin teen ilmoituksen sinusta, jos et lakkaa spammaamasta noita onelinereita. Sinulle sanottiin jo aiemmin, että viestejä voi muokata, jotta jokaista mieleen tullutta ajatusta ei tarvitse postata omana viestinään. Muutenkaan tämä ei ole mikään chatti.
 
Pirkanmaalla tulee fillaroitua. Pienempien kaupunkien väleillä on aika hyvin piennarta tarjolla ja yllättävän usein jopa pyöräteitä. Isojen valtateiden pientareet onkin sitten poikkeuksetta jo oikein hienoja ja leveitä. Harvoin on pakottavaa tarvetta ängetä juuri niille ikävimmille ja riskialltiimmille teille joissa ei löydy kumpaakaan.
Isot maantiet on juuri niitä, joita itse pyrin kaikin keinoin välttämään. Ei se paljon auta vaikka kuinka olisi piennarta kun liikennettä on paljon (ml. rekkoja) ja nopeudet kovat. Parhaita ovat juuri nämä pienet tiet, joilla max 60 rajoitus ja niistä ei käytännössä koskaan kunnollista piennarta löydy, mutta vastapainona liikenne vähäistä.

Ja lopettakaa nyt tuon yhden trollin ruokkiminen :facepalm:
 
Pirkanmaalla tulee fillaroitua. Pienempien kaupunkien väleillä on aika hyvin piennarta tarjolla ja yllättävän usein jopa pyöräteitä. Isojen valtateiden pientareet onkin sitten poikkeuksetta jo oikein hienoja ja leveitä. Harvoin on pakottavaa tarvetta ängetä juuri niille ikävimmille ja riskialltiimmille teille joissa ei löydy kumpaakaan.

Kaikkein riskialttiimpia on nimenomaan ne isot valtatiet, joilla sitä liikennettä on paljon, että siellä täytyy olla välillä rinnakkain 2 autoa ja pyörä, ei ne vähäliikenteiset pikkutiet joissa liikennettä on niin vähän että kolmen kulkuneuvon ei koskaan tarvi olla rinnakkain.

Näin ot:na ihmettelin Hkultakalan ignore-listaa jokin aika sitten. Nyt näköjään itsekin päässyt sille. Herkkänahkaista porukkaa ovat nämä fillarimestarit. Kenenköhän kanssa hän aiheesta puhuu jos kohta kaikki eri mieltä olevat on ignoressa.

Ei tässä ole kyse mistään herkkänahkaisuudesta. Ja taidanpa olla viimeiset pari vuotta ajanut polkupyörällä vähemmän harrasteajoa kuin sinä, mikäli väitteesi ajomääristäsi pitävät paikkaansa. Sen sijaan ajan polkupyörällä paljon sitä hyötyajoa ihan normaaleissa arkivaatteissa, ja suurin osa kommentteistani pyöräilyn ongelmiin liittyen on liittynyt tilanteisiin arkiajossa/hyötyajossa, ei missään "harrasteajossa spandexeissa". Mutta omistan myös auton ja osallistun liikenteeseen huomattavasti myös auton ratista. Haluan turvallista ja sujuvaa liikennettä kaikille ajoneuvoille.

Ei ignore-listalleni pääse olemalla eri mieltä vaan omaavalla asennevammoja tai trollaamalla, postaten typeriä argumentteja, ja omaamalla niin vahvat ennakkoluulot että mitkään järkiargumentit ei mene perille. Hankin pari vuotta sitten itselleni viikon bannit pariin kertaan vastaamalla näille siten että viestieni sanamuodot eivät pysyneet ihan kohteliaina. Totesin että paljon helpompi kun vaan ignoraa nämä. Ja typerien viestien lukemisesta ei kuitenkaan hyödy yhtään mitään, kun niiden järkevä informaatiosisältö on hyvin lähellä nollaa. Ja silloin tällöin tulee sitten painettua sitä "näytä huomiotta jätettyä sisältö"-nappia.(kuten nyt)

Ja ignore-listallani on myös ihmisiä, jotka ovat hyvin monista asioista kanssani samaa mieltä, mutta postaavat silti pääosin typeriä viestejä. Ignore-listani jakautuu aika tasaisesti esim. poliittisesti oikeiston ja vasemmiston välille, molempien laitojen fanaatikot on ihan yhtä lailla ignoressa, vaikka itse olen paljon enemmän oikealle kuin vasemmalle kallellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vähän niin kuin aika monen harrastuksen ongelma juuri se ettei sitä omaa rakasta harrastusta voi ihan joka paikassa harrastaa. En nyt tiedä miksi se spandexointi olisi niin erikoisempaa. Ei yleiset tiet ole mitään harrastuspaikkoja, paitsi toki spandexien mielestä.

Eiköhän tämä riitä tästä. Spandexit ovat kuin uskovaiset. Ei niiden päitä käännetä millään. Älkää vaan jääkö auton alle, niin hyvä siitä tulee. :thumbsup:
Yleinen tie on yleistä liikennettä varten olemassa, eikä se kenenkään asia ole, että mitä varten siinä tiellä kukin matkaansa taittaa joko ajoneuvolla tai jalkapatikassa, joten sinänsä tuo käsityksesi siitä, ettei yleinen tie sovellu pyöräilyn harrastamiseen on suhteellisen kummallinen, koska pyöräilyähän ei suomessa voi käytännössä missään muualla edes harrastaa. Voihan toki peräti kahdessa kaupungissa ajaa fillarilla velodromilla ja toki varmaan jollain maastopyörällä pääsee ajamaan vaikka metsäpolulla, mutta ymmärtänet pointin.

Jos koko vääntö alkoi siitä, että jossain oli porukkalenkki ja ajelivat leveämmässä ryhmässä jonon sijaan, niin tuollaisista yksittäistapauksista voi ihmiset olla eri mieltä keskenään, mutta mielestäni netissä vänkääminen siitä, ettei pyöräilijän olisi sopivaa käyttää tietä liikkumiseen ei vain ole oikein järkevästi perusteltua keskustelua. Ja kyllä, lainasit viestistäni vain poimintaa, koskien siihen, ettei kaikkialla ole pyöräteitä, joten katson voivani asiasta ihan perustellusti huomauttaa. Kyllähän täälläkin topikissa kirjottelevat henkilöt, olivat ne sitten pyöräilymyönteisiä tai -kielteisiä ymmärtävät sellasen ongelmallisen liikennekäyttäytymisen rajan, joten parastahan se olisi, jos täällä keskustelussa pysyisi joku tolkku kirjoittelussa ilman, että kenenkään (en viittaa sinuun nimenomaisesti) tarvitsee olkiukkoilla tai provoilla tai trollailla. Ei siitä maantienlaidassa ajavasta pyöräilijästä voi tietää vaatetuksen perusteella, ajellaanko sitä töihin, kauppaan, jonnekin muualle tarkoituksena taittaa välimatka pisteiden a-b välillä vai huvikseenko sitä ollaan lenkillä, joten jo ihan siitä lähtökohdasta on aika vaikeaa päätellä, että ollaanko siinä harrastamassa. Itse ainakin aikaisempaa 20 kilsan duunimatkaa pyöräilin ihan maantiepyörällä ja pyöräilyvaatteissa, joista sitten töissä suihkun kautta toimiston puolelle, joten saatoin jonkun näkökulmasta näyttää sitten harrastajalta, vaikka ihan työmatkaa kuljin näin niinkun esimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ja jos tulee joukkueellinen lenkkeilijöitä vastaan jotka omivat koko tien, niin sekin on perseestä. Mikään harrastus ei mene muiden tien käyttäjien ohi tärkeysjärjestyksessä.
Olet ilmeisesti eri mieltä itsesi kanssa. Mikään harrastus - autoilu mukaanlukien - ei mene muiden tien käyttäjien ohi tärkeysjärjestyksessä. Pyöräletkalla on tasan yhtä suuri oikeus käyttää sitä tietä kuin autoilijallakin. Jos haluat rajoittaa joidenkin oikeutta käyttää tietä, suosittelen aloittamaan itsestäsi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 229
Viestejä
4 501 368
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom