Tämä on niin totta. Suomalainen spandexpelle on varmaan maailmanlaajuisestikin mitattuna se kaikista itsekkäin ryhmä liikenteessä. Maailmanluokan pyöräväylät eivät kelpaa
"maailmaluokan" == melko huonot. Koska maailmassa on n. kolme maata (Tanska, Hollanti ja Belgia) jossa pyöräväylät osataan tehdä hyvin, lopuissa maailman maissa "pyöräväyliä" ei juuri ole (mikä voi olla ihan ok tilanne, jos liikennekulttuuri on hyvä, kun pyörät ajaa muiden ajoneuvojen seassa), tai ne on huonoja.
Ja Suomessa rakennetaan nyt paljon uutta leveää pyörätietä, joka pintapuolisesti kyllä
näyttää hyvältä mutta jossa on silti usein ainakin Tampereen seudulla on käytännön toimivuudessa ja turvallisuudessa paljon ongelmia, mm.
* Se uusi komea pyörätie jatkuvasti katkeaa (napillisiin) liikennevaloihin, joissa vieläpä nappi on usein sijoitettu vain sinne kävelijöiden puolelle. Että risteyksestä pääsee laillisesti yli, pitää ensin aina pysähtyä, sitten pomppia jalankulkijoiden kaistan yli, painaa nappia, odotella. Ajoradalla sen sijaan on yleensä hyvin toimivat sensorit, että valo vaihtuu lähestyville autoille automaattisesti vihreiksi jos muualta ei ole ketään tulossa, eikä kenenkään tarvi koskaan alkaa nousemaan autostaan ja painelemaan nappia.
* Samasta risteyksestä pääsee ajoradalla autolla yli tyypillisesti odottaen YKSIEN liikennevalojen vaihtumista, joskus harvoin joutuu odottamaan kahdet. Pyörällä saman risteyksen ylittämiseen tiettyyn suuntaan pitää odotella parhaimmillaan jopa NELJÄT eri liikennevalot. (esim. Viinikan sekoittaja, jos haluaa tulla Nekalantien suunnasta ja mennä kohti hatanpäätä.)
* Se uusi komea pyörätie sisältää silti paljon vaarallisia risteyksiä joista joku pikkukatu änkeää sen yli pensasaidan takaa nollanäkyvyydellä (esim. Korkinmäki on täynnä näitä)
* Se uusi komea pyörätie sisältää hyvin tiukkoja mutkia joissa näkyvyys on huono. Vastaavan suuruusluokan ajoradalle ei koskaan rakennettaisi tuollaisia mutkia (esim. hervannan uuden baanan mutka Steiner-koulun vieressä)
* Samalla kun ajoradalle ja ratikalle rakennetaan sillat ja kallioleikkaukset, että mäet saadaan hyvin loiviksi, pyörällä käydään laakson pohjalla asti ja pienellä kallioleikkauksella vain hiukan tasoitetaan mäen korkeinta huippua. Ja sitten porukka täällä nauraa että "spandexpellet valittaa kun joutuuu polkemaan ylämäkiä" vaikka autoilla nimenomaan ei joudu ajamaan samoja ylämäkiä. (hyvä esimerkki hervannan valtaväylä vs hervannan "baana" joka laskeutuu koko korkinmäen alas)
* Se uusi komea pyörätie katkeaa jossain kuin seinään ja sitten ihmetellään, että mites tästä nyt jatketaan eteenpäin? Sitten pitää siirtyä ajoradan toiselle puolelle jostain epämääräisestä paikasta tms. ja kohta taas pitää tulla takaisin samalle puolelle ((vanha) kangasalantie on täynnä tällaisia katoavia pyöräteitä ja kangasalan keskustan ja kaukajärven välillä joutuu vaihtamaan puolta ainakin kolmesti)
, olemassaolevat liikennesäännöt eivät riitä
Mistähän oikein nyt puhut?
, jopa liikenneturvan lavastetut opetusvideot ovat "väärin tehtyjä" koska auto ei väistä pientareen kautta keskellä tietä kulkevaa pyörää.
En muista kenenkään täällä
koskaan vaatineen että auton pitäisi väistää pientareen kautta keskellä tietä kulkevaa pyöräilijää, vaan täällä on vaadittu että auton pitäisi ohittaa
vasta kun ohitus on turvallista jolloin
kaikille sitä tilaa on riittävästi.
Eniten ihmetyttää tässäkin ketjussa spandexien negatiivinen asenne juuri Suomen teitä ja liikennekulttuuria kohtaan.
Tuon olkiukkoilusi jälkeen olisi aika suuri peiliinkatsomisen paikka jos ei tätä ymmärrä. Kun suomen liikennekulttuuri on täynnä noin pahaa olkiukkoilua tekeviä ja normalisoivia ihmisiä, niin kyllä se kertoo nimenomaan siitä asenneongelmasta.
Ja
missään muualla maailmassa en tiedä olevan samanlaista pyöräteillä (laittomasti) lastaamisen kulttuuria kuin Suomessa. Muualla pakettiautot ja taksit paljon useammin pysähtyy tyytyväisenä ajoradalla ja lastaa siitä. Mutta suomessa taas keskimääräiselle paku- tai taksikuskille pienikin häiriö liikenteen sujuvuudessa ajoradalla == maailmanloppu, samalla kun he eivät YHTÄÄN piittaa siitä, kuinka paljon vaaranpaikkoja ja liikenteen tukkimista he aiheuttavat siellä KLVllä monissa sellaisissakin paikoissa minne lain mukaankaan heillä ei pitäisi olla mitään asiaa.
Olen pyöräillyt uaeita tuhansia kilometrejä Belgiassa ja Hollannissa, jonkinasteisesta harrastuksesta voitanee siis puhua. Siellä pärjätään aivan hyvin kapeilla pyöräkaistoilla, yhteispeli runsaan autoliikenteen kanssa sujuu.
Autot antavat tilaa, eivätkä pyöräilijät tuki liikennettä. Ahatailla kaduilla osataan ajaa kosketusetäisyydellä toisistaan, eikä Suomen leveistä monikaistaisista pyöräteistä edes osata haaveilla.
Niin, ja Suomessa
niitä pyöräkaistoja ei juuri ole. Tämä on ongelma. Vaan Suomessa pyöräilijät tungetaan tälle kummajaiselle KLVlle jossa ne ovat autojen sijasta koiranulkoiluttajien ja rollaattorimummojen ja maleksivien lapsilaumojen kanssa, ja
1) Näiden kanssa kohtaamisista voi tulla ongelma koska suhteellinen nopeusero on suuri, ja pikkulapset ja koirat voi poukkoilla miten sattuu ohitushetkellä.
2) Risteyksissä tulee ongelma, kun autoilijat eivät tajua katsoa sinne KLVlle että tuleeko nopea pyöräilijä vai ei, vaan kääntyvät tai änkeävät kolmion takaa päälle.
Ehkä isona tekijänä on se, että beneluxmaissa pyöräilijät opettelevat liikennesäännöt jo lapsena. Suomessa spandexit aloittavat harrastuksen vasta aikuisiällä vailla minkään luokan aiempaa ymmärrystä järkevästä liikennekäyttäytymisestä.
Isoin tekijä on se, että Beneluxmaissa kaikki ymmärtävät, että
polkupyörä on ajoneuvo.
Suomessa lain mukaan polkupyörä kyllä on ajoneuvo, mutta liikennesuunnittelun ja monien ihmisten asenteiden mukaan polkupyörä on tyypillisesti vain "hiukan nopempi jalankulkija". Ja tällä asennevammalla aiheutetaan todella suuria ongelmia.
Sitten kun joku kehtaa täällä asennoitua siten, että polkupyörä on ajoneuvo (mikä se lain mukaan on, ja miten se niissä beneluxmaissa toimii) niin sitten täällä monien mielestä sellainen pyöräilijä on joku "spandexpelle".