- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 349
En pysty kyllä näkemään tossa ohituksessa mitään vikaa, ei pyöräilijöiden takia varmaan vastapuolen ojassa tarvitse olla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En pysty kyllä näkemään tossa ohituksessa mitään vikaa
, ei pyöräilijöiden takia varmaan vastapuolen ojassa tarvitse olla.
Videosta näkee, että nopeuseroa sen mustan auton ja pyörän välillä ei juurikaan ole siinä vaiheessa kun ohitus alkaa.Melkoista sokeutta jos ei näe, että ajoneuvot joiden välillä keskenään hyvin suuret nopeuserot sivusuunnassa noin lähellä toisiaan ei aiheuta mitään vaaraa.
Ei se tee ohituksesta hyvää, että olisi voinut mennä vieläkin paskemmin.Okei, itse toivoisin että mut ohitettaisiin vaikka aina noin eikä niin että peilien ilmavirta heiluttaa hihoja.
Ei se tee ohituksesta hyvää, että olisi voinut mennä vieläkin paskemmin.
Eli siis tarkoitat tilanteita, joissa vaikkapa jalankulkija on ylittämässä tietä, ja autoilija haluaa ehtiä siitä pois alta sen sijaan että päästäisi jalankulkijan yli? Se kuulostaakin järjettömältä. En muista, milloin olisin ihan vastaavaa nähnyt, vaikka muuten kyllä näkeekin usein tilanteita, joissa ei kevyelle liikenteelle anneta tilaa.Olen liikenteessä liikkuessani sekä pyörän selästä että auton ratin takaa ihmetellyt aivan jatkuvasti, miten ihmiset ajavat aivan seuraavan perässä kiinni, kiihdyttävät vielä tietä ylittämässä olevaa kevyttä liikennettä kohti sujahtaakseen 10 sentin päästä takaa, lähtevät ohittamaan vastaantulevaan liikenteeseen ja muuta aivan järjetöntä. Edellisten viestien lähes yhtämielinen kuoro selittää asiaa. Sellaisen käytöksen kuvitellaan olevan ihan normaalia.
Ja tietenkään vika ei voi olla sinun omassa ylireagoinnissa (varsinkaan tuon aiemman videopätkän osalta)?Olen liikenteessä liikkuessani sekä pyörän selästä että auton ratin takaa ihmetellyt aivan jatkuvasti, miten ihmiset ajavat aivan seuraavan perässä kiinni, kiihdyttävät vielä tietä ylittämässä olevaa kevyttä liikennettä kohti sujahtaakseen 10 sentin päästä takaa, lähtevät ohittamaan vastaantulevaan liikenteeseen ja muuta aivan järjetöntä. Edellisten viestien lähes yhtämielinen kuoro selittää asiaa. Sellaisen käytöksen kuvitellaan olevan ihan normaalia.
Ei, vaan tilannetta jossa autoilija jää kyllä odottamaan pyöräilijän tai jalankulkijan ylittämistä, mutta ei maltakaan odottaa hommaa valmiiksi asti, vaan heti kun tulee juuri ja juuri auton mentävä rako, painetaan kaasua.Eli siis tarkoitat tilanteita, joissa vaikkapa jalankulkija on ylittämässä tietä, ja autoilija haluaa ehtiä siitä pois alta sen sijaan että päästäisi jalankulkijan yli? Se kuulostaakin järjettömältä. En muista, milloin olisin ihan vastaavaa nähnyt, vaikka muuten kyllä näkeekin usein tilanteita, joissa ei kevyelle liikenteelle anneta tilaa.
Ellen sitten ymmärtänyt jotain väärin. Toisten kuvailemia liikennetilanteita on toisinaan hankala täysin hahmottaa.
Minähän siis kommentoin ainoastaan sitä, että kyseessä ei suinkaan ollut mikään esimerkki oikeasta tavasta ohittaa. Se riitti lauman pillastumiseen, mistä voi päätellä vain, että kukin kommentoija tunnisti oman liikennekäyttäytymisensä videolta ja otti kriitiikkini henkilökohtaisesti.Ja tietenkään vika ei voi olla sinun omassa ylireagoinnissa (varsinkaan tuon aiemman videopätkän osalta)?
Siis pitäisikö autoilijan odottaa, kunnes tietä ylittävä on päässyt kokonaan tien halki toiselle puolelle? Ei siis mitenkään jalankulkijan helmaa hipoen tietenkään pidä painella menemään, mutta ei kai kuitenkaan ole syytä jäädä loppuun asti katselemaan kevyen liikenteen pääsyä tien yli? Vai hypinkö nyt itse turhaan ääripäästä toiseen.Ei, vaan tilannetta jossa autoilija jää kyllä odottamaan pyöräilijän tai jalankulkijan ylittämistä, mutta ei maltakaan odottaa hommaa valmiiksi asti, vaan heti kun tulee juuri ja juuri auton mentävä rako, painetaan kaasua.
En nyt saa oikein kiinni ajatuksesta. Päälle ei tietenkään pidä ajaa ja hieman väliäkin on syytä jättää, mutta miksi siihen pitäisi jäädä odottelemaan jotain suurempaa turvaväliä? Ei kai se pyöräilijä yhtäkkiä ala peruuttamaan ja sillä tavalla mahdollista törmäystä?Ei, vaan tilannetta jossa autoilija jää kyllä odottamaan pyöräilijän tai jalankulkijan ylittämistä, mutta ei maltakaan odottaa hommaa valmiiksi asti, vaan heti kun tulee juuri ja juuri auton mentävä rako, painetaan kaasua.
Nyt taisi lipsahtaa keittiöpsykologian puolelle. Voisiko kuitenkin olla, ettei siinä ohituksessa ollut mitään todellista vikaa ja siksi "lauma pillastui" kommentistasi?Minähän siis kommentoin ainoastaan sitä, että kyseessä ei suinkaan ollut mikään esimerkki oikeasta tavasta ohittaa. Se riitti lauman pillastumiseen, mistä voi päätellä vain, että kukin kommentoija tunnisti oman liikennekäyttäytymisensä videolta ja otti kriitiikkini henkilökohtaisesti.
Oikealta lähestyvä auto ohittaa tietä ylittävän nimenomaan helmaa hipoen, jos tämä on vielä ajoradan puolella.Siis pitäisikö autoilijan odottaa, kunnes tietä ylittävä on päässyt kokonaan tien halki toiselle puolelle? Ei siis mitenkään jalankulkijan helmaa hipoen tietenkään pidä painella menemään, mutta ei kai kuitenkaan ole syytä jäädä loppuun asti katselemaan kevyen liikenteen pääsyä tien yli? Vai hypinkö nyt itse turhaan ääripäästä toiseen.![]()
Pyöräilijä voi esimerkiksi epäonnistua katukiveyksen ylittämisessä, törmätä lumivalliin tai kaatua. Riittävän turvavälin jättäminen ennalta-arvaamattomien tilanteiden vuoksi pitäisi olla jokaiselle tielläliikkujalle ihan selkärangasta tuleva homma. Valitettavan suuri osa ei vaan tajua, että jos vaaratilannetta ei ole välittömästi näkyvissä, sellainen voi silti tapahtua. Lähdetään ohittamaan ylämäessä ja pimeisiin mutkiin, ja ajellaan kiinni toisissa. Ja huudellaan, että eihän siinä mitään käynyt, näin kuuluukin tehdä!En nyt saa oikein kiinni ajatuksesta. Päälle ei tietenkään pidä ajaa ja hieman väliäkin on syytä jättää, mutta miksi siihen pitäisi jäädä odottelemaan jotain suurempaa turvaväliä? Ei kai se pyöräilijä yhtäkkiä ala peruuttamaan ja sillä tavalla mahdollista törmäystä?
Jos se odottamaton kaatuminen aiheuttaa vaaratilanteen, niin sitten on tosiaan ajettu liian läheltä. Mutta kuten sanoin, vaikka tällaisia varmasti satunnaisesti näkeekin, niin en pidä tuollaisia mitenkään hirveän yleisinä tilanteina tai ainakaan yleisesti hyväksyttynä asenteena.Pyöräilijä voi esimerkiksi epäonnistua katukiveyksen ylittämisessä, törmätä lumivalliin tai kaatua. Riittävän turvavälin jättäminen ennalta-arvaamattomien tilanteiden vuoksi pitäisi olla jokaiselle tielläliikkujalle ihan selkärangasta tuleva homma. Valitettavan suuri osa ei vaan tajua, että jos vaaratilannetta ei ole välittömästi näkyvissä, sellainen voi silti tapahtua. Lähdetään ohittamaan ylämäessä ja pimeisiin mutkiin, ja ajellaan kiinni toisissa. Ja huudellaan, että eihän siinä mitään käynyt, näin kuuluukin tehdä!
Ja tämä mielessä pitäen, mitä olisi tapahtunut, jos Ylen videon pyöräilijä olisi kaatunut samalla hetkellä kun ohitus alkoi? Ei aikaa jarruttaa, eikä vastaantulijan vuoksi tilaa väistää. Olisiko ollut tarvetta jättää enemmän tilaa, jotta odottamaton kaatuminen ei aiheuttaisi vaaratilannetta?Jos se odottamaton kaatuminen aiheuttaa vaaratilanteen, niin sitten on tosiaan ajettu liian läheltä.
Juuri tällainen "ei mun tarvi mistään turvaväleistä välittää, ei mitään kuitenkaan tapahdu" on juuri sitä täysin käsittämätöntä välinpitämättömyyttä, joka niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Kiitos esimerkkinä toimimisesta.Tai mitä jos meteoriitti olisi osunut pyöräilijään heittäen pyöräilijän vastakkaiselle kaistalle?
Jos tarkoitus on ettei koskaan kenellekään satu yhtään mitään, niin sitten ei voi myöskään mahdollistaa liikkumista missään. Tai jos omalla kohdalla tuntuu epävarmalta, niin sitten pitää tehdä henkilökohtainen valinta ja jäädä johonkin turvapaikkaan.Juuri tällainen "ei mun tarvi mistään turvaväleistä välittää, ei mitään kuitenkaan tapahdu" on juuri sitä täysin käsittämätöntä välinpitämättömyyttä, joka niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Kiitos esimerkkinä toimimisesta.
Kivasti rakensit olkiukon tuosta noin vaan. En tiennytkään että kirjoitin juuri noin.Juuri tällainen "ei mun tarvi mistään turvaväleistä välittää, ei mitään kuitenkaan tapahdu" on juuri sitä täysin käsittämätöntä välinpitämättömyyttä, joka niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Kiitos esimerkkinä toimimisesta.
Ja miten tämä liittyy asiaan? Videon ohittajan olisi tarvinnut pitää n. 10 metriä pidempi turvaväli ja lähteä ohitukseen sekunti tai kaksi myöhemmin. Olisiko se estänyt liikkumisen täysin?Jos tarkoitus on ettei koskaan kenellekään satu yhtään mitään, niin sitten ei voi myöskään mahdollistaa liikkumista missään. Tai jos omalla kohdalla tuntuu epävarmalta, niin sitten pitää tehdä henkilökohtainen valinta ja jäädä johonkin turvapaikkaan.
Liikenteessä vallitsee aina mahdollisuus jollekin odottamattomalle ja se pitää hyväksyä. Olennaista on, että ennakoidaan ja varaudutaan kohtuullisella tasolla. Tuossa esimerkkinä olleessa videossa nämä edellytykset aivan selvästi täyttyvät kaikkien osapuolten kohdalta. Sinä saat olla asiasta eri mieltä, mutta veikkaan että olet aika yksin sen kanssa.
Oletin, että et pidä asteroidien lennätteleviä pyöräilijöitä, yhtä todennäköisenä skenaariona kuin kaatumista, joita tapahtuu yhtenään. Ehkä et sitten tarkoittanut sanoa mitään, vaan halusit vain paskoa keskustelua.Kivasti rakensit olkiukon tuosta noin vaan. En tiennytkään että kirjoitin juuri noin.
Se on vain sinun mielipiteesi, että siinä olisi tarvittu suurempia turvavälejä jonkin utopistisen skenaarion välttämiseksi.Ja miten tämä liittyy asiaan? Videon ohittajan olisi tarvinnut pitää n. 10 metriä pidempi turvaväli ja lähteä ohitukseen sekunti tai kaksi myöhemmin. Olisiko se estänyt liikkumisen täysin?
Kyllä. Videoltakin näkyy hyvin, ettei mutkassa ole tulossa ketään. Hieman lähempänä mutkaa olisi ollut turvallista ohittaa; läheltä pyöräilijää ei ole.Eli olet siis sitä mieltä että mutkassa ohittaminen olisi ollut parempi ratkaisu tuossa videossa?
Aika ihmeellinen lausunto poliisilta. Kai nyt pyörätiellä pitäisi saada ajaa normaalia nopeuttaan olettaen etteivät väistämisvelvolliset tule stopin takaa suoraan eteen. Tuo on sama kuin joku olisi tullut stopin takaa maantietä ajavan auton eteen, ja poliisi moittisi maantiellä ajanutta, että no ei ehkä kannattaisi ajaa kahdeksaakymppiä, pitäisi vähän ennakoida että joku voi tulla eteen.![]()
Tamperelaispyöräilijän videoista kohu: Poliisi katsoi autoilijan rikkeen vähäiseksi, autoilija teki rikosilmoituksen
Tamperelaispyöräilijän videot ovat olleet poliisitutkinnassa. Poliisi ei katsonut autoilijan rikettä syyttäjälle viemisen arvoiseksi.www.iltalehti.fi
Ei liity kilpapyöräilijöihin muttta spandex-joonas sai palautetta uhriutumisestaan; "Poliisin mukaan videon perusteella voidaan todeta, että pyöräilijä ei ole sovittanut vauhtiaan sellaiseksi, että hän omalla liikennekäyttäytymisellään olisi ottanut huomioon tieliikennelain ennakointivelvollisuuden. Sen mukaan tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. "
Ei tarvi jossitella, kun näkee selvästi ettei ole. Ei sinne voi tyhjästä ilmestyä täysperää. Sen sijaan turvaväli on pidettävä aina. Vaikka mitään ei tapahtuisi.Mutta mitä jos sieltä olisikin tullut vaikkapa täysiperä? Tai vaikkapa joukko kilpapyöräilijöitä parijonossa keskellä tietä? Jossitellaan taas ja luodaan joku naurettava skenaario.
Keskustelu on yhtä naurettavaa, kuin tuolla autopuolella ärsytys-ketjussa, jossa autoa ei saa kiihdytettyä satasen nopeuteen 250 metrin matkalla eikä puhuta edes paikaltaan lähtemisestä.
Kannattaako sun nyt oikeasti viestikaupalla vängätä äärimmäisen todennäköisesti lavastetusta tilanteesta otetusta videosta, jossa toteuttajina ovat varmaan olleet samat kaverit ketä haastateltiin? Sä puhut kymmenestä lisämetristä, kun et edes erottanut ettei siinä missään kohtaa ollut 3 rinnakkain.Ja miten tämä liittyy asiaan? Videon ohittajan olisi tarvinnut pitää n. 10 metriä pidempi turvaväli ja lähteä ohitukseen sekunti tai kaksi myöhemmin. Olisiko se estänyt liikkumisen täysin?
Pyöriä ei vissiin sitten koske vaatimus pystyä pysäyttämään ajoneuvo näkyvällä osalla tietä.Aika ihmeellinen lausunto poliisilta. Kai nyt pyörätiellä pitäisi saada ajaa normaalia nopeuttaan olettaen etteivät väistämisvelvolliset tule stopin takaa suoraan eteen. Tuo on sama kuin joku olisi tullut stopin takaa maantietä ajavan auton eteen, ja poliisi moittisi maantiellä ajanutta, että no ei ehkä kannattaisi ajaa kahdeksaakymppiä, pitäisi vähän ennakoida että joku voi tulla eteen.
Minun pyörääni tuskin olisi edes saanut tuossa kyseisen tilanteessa pysähtymään, vaan olisin hetken jarrutuksen jälkeen varmaankin lähtenyt väistämään joko takaa tai jakajan ja maantietä vastaan tulevan auton välistä.
Joo, minä teen niin kuin poliisi neuvoo ja ajan pyörällä hiljaa, koska tiedän että autoilijat saattavat käyttäytyä juuri noin, että ajavat eteen tai päälle kun eivät huomaa ja ymmärrä väistää, mutta ei sen pitäisi mennä niin eikä poliisin pitäisi neuvoa niin.
Kolmeen vuoteen nyt autoillut 50tkm ja ongelmia pyöräiljöiden kanssa: 0kpl.
Mutta lähes joka kerta kun ajaa pyörällä, niin autoilijat, jalankulkijat ja joskus myös muut pyöräilijät tuottavat liikennesääntöjen vastaisia kohtaamisongelmia, tai sitten ihan muuten vaan huutavat juttujaan mulle pahan olonsa keskellä vaikka ei mitään ongelmia olisikaan.
Koskee toki pyöräilijöitä. Jos viittaat tuohon videon tilanteeseen, näkyvä tieosuushan jatkuu pitkälle risteyksen yli, jonka auto lopulta tukkii ajamalla risteykseen.Pyöriä ei vissiin sitten koske vaatimus pystyä pysäyttämään ajoneuvo näkyvällä osalla tietä.
En vaan Baggion viestiin, jossa sanoi ettei saisi pyörää edes pysäytettyä tuossa Iltalehden tilanteessa. Eli selvästi olisi hänen pyörälleen liian kova tilannenopeus.Koskee toki pyöräilijöitä. Jos viittaat tuohon videon tilanteeseen, näkyvä tieosuushan jatkuu pitkälle risteyksen yli, jonka auto lopulta tukkii ajamalla risteykseen.
En vaan Baggion viestiin, jossa sanoi ettei saisi pyörää edes pysäytettyä tuossa Iltalehden tilanteessa. Eli selvästi olisi hänen pyörälleen liian kova tilannenopeus.
Edit. ja luin väärin. Siis tuo autohan on valumassa videon perusteella selvästi jo suojatien päälle aika kaukaa, joten pysähtymiseen pitäisi olla tuossa kyllä helposti aikaa tarpeeksi.
Edit2. ja tarkoitus ei ole mitenkään puolustella autoilijaa, joka täysin päivänselvästi ajoi väärin tilanteessa.
Lisäksi siinä tahallisuuden ja vahingon(jollainen vaaratilanne on, mikäli on yritetty parhaansa) välillä on useampi aste. Aina vähäisestä huolimattomuudesta törkeän piittaamattomaan tuottamuksellisuuteen. Tahallisuus on tietenkin harvinaista, ja silkka vahinko jää yleensä toteutumatta. Pahat onnettomuudet ovat usein seurausta tilanteesta, jossa keskittyminen ja asenne oli jotain siltä väliltä.Mun on hyvin vaikea uskoa, että todellisia tahallisia kiilaajia olisi kovinkaan paljon liikenteessä. Kaikki yleensä yrittää parhaansa, mutta tuollaisella huonolla pätkällä se menee joskus vaikeaksi.
Tämä ei nyt kyllä koske pyöräilijöiden aiheuttamaa ärsytystä, mutta en keksinyt parempaakaan threadia. Bongasin videon Hervanta-keskusta -reitistä Tsmpereen asuinalueet -threadista.
Mikähän siinä on, kun rakennetaan uusia pyöräteitä, ja niistä tehdään niin kapeita, etteivät vastaantulijat mahdu turvallisesti ohittamaan toisiaan? Jokainen videolla näkyvä pyöräilijä koukkaa ainakin sarven verran jalkakäytävän puolelle kohtaamistilanteessa.
Suunnitteluohjeet ovat kuitenkin olemassa, joten miksi niitä ei voida noudattaa, jos ei suunnittelijan terve järki riitä. Esimerkiksi videon kaiteellisen osuuden leveys pitäisi olla 0,5 m vapaata tilaa kaiteeseen, 0,75 m tilaa pyöräilijälle, 0,9 metriä väliä pyöräilijöiden välillä, 0,75 m toiselle pyöräilijälle ja 0,6 m väliä jalankulkijoihin. Siinä sitten saavat jalankulkijat ärsyyntyä, kun perhanan pyöräilijöille on rakennettu ihan omat kaistat ja silti koukitaan jalkakäytävälle.
Tämä on niin totta. Suomalainen spandexpelle on varmaan maailmanlaajuisestikin mitattuna se kaikista itsekkäin ryhmä liikenteessä. Maailmanluokan pyöräväylät eivät kelpaa, olemassaolevat liikennesäännöt eivät riitä, jopa liikenneturvan lavastetut opetusvideot ovat "väärin tehtyjä" koska auto ei väistä pientareen kautta keskellä tietä kulkevaa pyörää.Spendexin ego vaatii enemmän tilaa
Käytätkö oikeasti vertailukohtana Hollantia, joka on vuosikymmeniä käyttänyt rahaa ja ajattelua siihen, että pyöräilijät pääsevät kulkemaan mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti paikasta toiseen ja jonka pyöräinfra on niin eri tasolla, että siellä vierailevat suunnittelijat toteavat "ei meille koskaan pysty tekemään tällaista"? Risteyssuunnittelu lähtee täysin kevyen liikenteen tarpeista, pyörille on ihan omat suorat reittinsä kun autolla joutuu kiertämään, reitit suunnitellaan pysähdystarpeet minimoiden, ajorata, pyörätie ja jalkakäytävä ovat pääasiassa erotettu toisistaan ja jos erillistä pyörätietä ei ole, on ajorata sellainen, ettei siellä pysty ajamaan muuten kuin pyöräliikenteen tahtiin. On se kumma kun rehti suomalainen maalattu jalkakäytävä ei kelpaa.Tämä on niin totta. Suomalainen spandexpelle on varmaan maailmanlaajuisestikin mitattuna se kaikista itsekkäin ryhmä liikenteessä. Maailmanluokan pyöräväylät eivät kelpaa, olemassaolevat liikennesäännöt eivät riitä, jopa liikenneturvan lavastetut opetusvideot ovat "väärin tehtyjä" koska auto ei väistä pientareen kautta keskellä tietä kulkevaa pyörää.
Eniten ihmetyttää tässäkin ketjussa spandexien negatiivinen asenne juuri Suomen teitä ja liikennekulttuuria kohtaan. Olen pyöräillyt uaeita tuhansia kilometrejä Belgiassa ja Hollannissa, jonkinasteisesta harrastuksesta voitanee siis puhua. Siellä pärjätään aivan hyvin kapeilla pyöräkaistoilla, yhteispeli runsaan autoliikenteen kanssa sujuu. Autot antavat tilaa, eivätkä pyöräilijät tuki liikennettä. Ahatailla kaduilla osataan ajaa kosketusetäisyydellä toisistaan, eikä Suomen leveistä monikaistaisista pyöräteistä edes osata haaveilla.
Ehkä isona tekijänä on se, että beneluxmaissa pyöräilijät opettelevat liikennesäännöt jo lapsena. Suomessa spandexit aloittavat harrastuksen vasta aikuisiällä vailla minkään luokan aiempaa ymmärrystä järkevästä liikennekäyttäytymisestä.
Tämä on niin totta. Suomalainen spandexpelle on varmaan maailmanlaajuisestikin mitattuna se kaikista itsekkäin ryhmä liikenteessä. Maailmanluokan pyöräväylät eivät kelpaa
, olemassaolevat liikennesäännöt eivät riitä
, jopa liikenneturvan lavastetut opetusvideot ovat "väärin tehtyjä" koska auto ei väistä pientareen kautta keskellä tietä kulkevaa pyörää.
Eniten ihmetyttää tässäkin ketjussa spandexien negatiivinen asenne juuri Suomen teitä ja liikennekulttuuria kohtaan.
Olen pyöräillyt uaeita tuhansia kilometrejä Belgiassa ja Hollannissa, jonkinasteisesta harrastuksesta voitanee siis puhua. Siellä pärjätään aivan hyvin kapeilla pyöräkaistoilla, yhteispeli runsaan autoliikenteen kanssa sujuu.
Autot antavat tilaa, eivätkä pyöräilijät tuki liikennettä. Ahatailla kaduilla osataan ajaa kosketusetäisyydellä toisistaan, eikä Suomen leveistä monikaistaisista pyöräteistä edes osata haaveilla.
Ehkä isona tekijänä on se, että beneluxmaissa pyöräilijät opettelevat liikennesäännöt jo lapsena. Suomessa spandexit aloittavat harrastuksen vasta aikuisiällä vailla minkään luokan aiempaa ymmärrystä järkevästä liikennekäyttäytymisestä.
Kuvassa spendexi paahtamassa ison egonsa kanssa maailmanluokan levyistä, rakenteellisesti jalkakäytävästä erotettua pyörätietä.
![]()
Käytätkö oikeasti vertailukohtana Hollantia, joka on vuosikymmeniä käyttänyt rahaa ja ajattelua siihen, että pyöräilijät pääsevät kulkemaan mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti paikasta toiseen ja jonka pyöräinfra on niin eri tasolla, että siellä vierailevat suunnittelijat toteavat "ei meille koskaan pysty tekemään tällaista"? Risteyssuunnittelu lähtee täysin kevyen liikenteen tarpeista, pyörille on ihan omat suorat reittinsä kun autolla joutuu kiertämään, reitit suunnitellaan pysähdystarpeet minimoiden, ajorata, pyörätie ja jalkakäytävä ovat pääasiassa erotettu toisistaan ja jos erillistä pyörätietä ei ole, on ajorata sellainen, ettei siellä pysty ajamaan muuten kuin pyöräliikenteen tahtiin. On se kumma kun rehti suomalainen maalattu jalkakäytävä ei kelpaa.
Miten tuosta kuvasta näkee missä kohtaa kaistaa kuvaaja on?Miksi tuossa kuvassa kuvaaja on lähempänä vasenta reunaa kuin oikeaa? Eikö tieliikennelaki pyydä käyttämään tien oikeaa reunaa?
Miten tuosta kuvasta näkee missä kohtaa kaistaa kuvaaja on?
Koska siinä on se kaide, johon ei tahtoisi törmätä, mutta johon tiesuunnittelija ei ole jättänyt riittävää vapaata tilaa. Ja ei, laki ei pyydä eikä käske käyttämään oikeaa reunaa, vaan ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista.Miksi tuossa kuvassa kuvaaja on lähempänä vasenta reunaa kuin oikeaa? Eikö tieliikennelaki pyydä käyttämään tien oikeaa reunaa?
Toiset vain tarvitsevat muita enemmän vapaata tilaa ympärilleen voidakseen selvitä matkasta ilman törmäilyjä.
Eiköhän noissa ole takana kustannustekijät. On haluttu tehdä uusi pyöräreitti kustannuksien osalta kohtuullisella kompromissilla. Valituksesta päätellen olisi kannattanut jättää kokonaan tekemättä ja mennä vanhalla mallilla.
Koska siinä on se kaide, johon ei tahtoisi törmätä, mutta johon tiesuunnittelija ei ole jättänyt riittävää vapaata tilaa. Ja ei, laki ei pyydä eikä käske käyttämään oikeaa reunaa, vaan ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisesti mahdollista.