Mikä lain kohta? Mitä höpiset? Näytä itse lain kohta, jossa määritellään risteysajon nopeusrajoitus?
Kommentoin tuohon, kun tiedustelit
että ei ollut liikaa vauhtia vaan ihan normaali vauhti risteysajossa.
Riittääkö viitteet?
Niitä on edelleen helppo itsekin lukea palvelusta finlex.fi
Sieltä löytyy myös kko:n ennakkopäätökset.
Vai onko essonbaari tietous nyt kuitenkin vain ylivertaista?
Sattumalta olen postannut nämä samat toukokuun lopussa jolloin leikittelin autoteollisuuden aivopesämästä trolliarmeijasta joka kuukauden välein nostaa ihan samat virheelliset argumentit esille.
Kannattaa lukea viestit 6.5-kesäkuun puolelle. Ihan samaa hengenvaaraa aiheuttaavaa virheellisen tiedon levittämistä. En jaksa naita taas avata jotenkin erityisesti viimepäivien keskusteluun liittyen.
Ei tässä ole mitään muita vaihtoehtoja kuin tahallinen lobattu trollaaminen tai sit vaan ihan klassillinen ylivertaisyysvinouma.
"Mitä vähemmän ihminen tajuaa aiheesta, sitä enemmän hän luulee tietävänsä"
Tai sit tähän liittyy jotain vielä syvempiä tunteita. Ihmisten elämä on liian turvallista nykyään. Ilmeisesti ainakin siellä auton ratin takana. Jotain kummallisia voima fantasioita tuntuu aiheuttavan. Vai onko jopa niin että fyysisesti ja henkisesti huonossa kunnossa olevat autoilijat (kyllä tutkitusti) kokeavat jotain eläimellistä alpha/beta seksuaalista uhkaa niistä jotka pystyvät omin voimin vaikka kävellä? Pyöräilijöihin kohdistava itse keksityistä säännöistä johtuva ärsyyntyminen ja sen aiheuttama konreettinen road rage on ihan mailman laajuinen ilmiö. Varmaan myös jotain kapitalisimin luomaa illuusiota että nyt kun ostin tän auton niin nousin Alpha-luokkaan, ainakin siksi aikaa kun olen täällä tuhansien kilojen metallilaatikon sisällä.
Nakkikioskeilla selkeästi harvempi uhkaa heikompiaa. Yhtä urpoja tietenkin ovat. Ei suomen sananlaskuihin ihan turhaan termi munan jatke kuulu. Onko se sitten isot lihakset nakkikioskilla vai "hieno" auto. Jostain kumman syystä siis ne tulkun ihmiset eivät harrasta lieviä pahoinpitelyitä nakkikioskilla mutta tapan ja murhan yritykset ja toteuttamiset liikenteessä ovatkin ihan jokapäivästä ja suuren konseuksen hyväksymää
tll
25 §
Väistämisen osoittaminen
Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja h
yvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.
Rikoslaki
2 § (30.4.1999/545)
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
2) ryhtyy ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön taikka ohituksen ollessa muutoin kielletty,
3) laiminlyö liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden
tai väistämisvelvollisuuden, taikka
4) muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo liikennesääntöjä
siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, hänet on tuomittava
törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi....
...jatkuu vedessa ja ilmassa
"Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa."
"Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös
eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin."
"Korkeimman oikeuden ratkaisussa KKO 2013:94 oli kyse muun muassa tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuden sisällöstä. Tapauksessa kuorma-auton kuljettaja oli risteyksessä oikealle kääntyessään törmännyt risteyksessä suoraan ajaneeseen polkupyöräilijään. Ratkaisussaan korkein oikeus totesi, että kuorma-auton kuljettajan oli tullut tarkkailla muun muassa polkupyöräliikennettä erityisen tarkasti sen vuoksi, että kuljettajan tuli olla tietoinen ajoneuvonsa rakenteesta johtuvista seikoista, jotka osaltaan haittasivat kuljettajan näkyvyyttä. Korkein oikeus totesi, että tapauksen hyvissä liikenneolosuhteissa kuorma-auton kuljettajalla oli ollut myös tilaisuus havaita toinen tienkäyttäjä."
"Ennakointivelvollisuutta on tarkasteltu myös korkeimman oikeuden ratkaisuissa KKO 1996:107 ja KKO 1989:99. Tapauksissa on pohdittu sitä, millaiseen toisen tienkäyttäjän toimintaan etuajo-oikeutetun kuljettajan tulee varautua. Ratkaisussa on katsottu, että väistämisvelvollisen tienkäyttäjän tulee kyetä pysäyttämään ajoneuvonsa ennen sitä ajolinjaa, jota pitkin etuajo-oikeutetun tienkäyttäjän olisi liikennesääntöjen mukaan ajettava."
ja paljon lisää esimerkkejä
HE 180/2017 - Hallituksen esitykset - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
finlex.fi
Itse asiassa on ennakointivelvollisuutta on oikeudessa pyöritelty juuri toiste päin kuin internet ja sisä-suomen poliisi antaa ymmärtää. Ennakointivelvollisuus on uudessa laissa uusi termi joka vain vahventaa luottamusperiaatteen ja varovaisuusperiaatteen merkitystä. Koska vanhassa eikä nykyisessä luottamusperiaatetta ei ole kirjattu ylös ja varovaisuusperiaatetta haluttiin laajentaa. Laki siis koostuu pykälien lisäksi myös esitöistä. Varsinaiset pykälät on yritetty pitää lyhyinä ja se mihin ne perustuvat lukevat esitöissä erillisessä leipätekstissä.
20kmh ylinopeutta rekalla on ihan ok vaikka vähän nuoria kuolee. Polkupyörällä alle nopeusrajoituksen ja hallitusti pysähtyen ennen eteen tulevaa autoa. Poliisi moittii.
"KKO:n päätöksen mukaan ylinopeutta risteykseen ajanut rekkakuski oli syytön, koska henkilöautolle oli osoitettu väistämisvelvollisuus, joka on aina ehdoton."
Korkein oikeus kiistellystä kolarista: Ylinopeutta ajanut rekkakuski syytön kuuden nuoren kuolemantuottamukseen
Kuuden nuoren kuolemaan vuonna 2010 johtaneen rekkakolarin oikeustaisto on ohitse. Kiistana oli, aiheuttiko ylinopeutta ajanut rekkakuski nuorten kuoleman Pohjois-Karjalassa Enon Ahvenisella vaikka nuorten auto ajoi rekan eteen kärkikolmion takaa. Nyt korkein oikeus linjasi, että rekan...
yle.fi
Eli moottoriajoneuvolla ehdoton etuajo-oikeus mutta käytännössä ei koske suojattomia tiellä liikkujia ollenkaan. Jos tämä olisi tahto tila niin miksi lakiin ei kirjata yksinkertaisesti vaan että isomman oikeudella?