Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Joo ja se on halventava sekä sen käytöstä on huomautettu useasti aiemminkin, eikä tilanne ole muuttunut mihinkään.
Et voi olla tosissasi. Ketjussa, jonka nimi on "mikä ärsyttää pyöräilijöissä", ei voi sanoa, jos spandexeissaan sääntöjä rikkova minäminä-henkinen fillaristisakki ärsyttää, kun siitä termistä voi joku pahoittaa mielensä?

Ketä tuolla halvennetaan? Niitä pyöräiljöitäkö, jotka oikeasti ajavat spandexeissaan (osa tosiaan täysin säännöistä piittaamatta), vai ketä? Kaikkia pyöräilijöitä se ei ainakaan loukkaa, kun minäkin fillaroin joka päivä, mutta en kykene mitenkään pahoittamaan mieltä moisesta. Mitä täällä oikein tapahtuu?
 
Ovathan ne tietenkin aivan eri asioita. 40 km/h kiitävän, 100 kg kuskeineen painavan polkupyörän liike-energia on nimittäin alle kuudesosa 10 km/h valuttelevan 10 tonnia painavan jakeluauton liike-energiasta. Autolla ei edes huomaa ajavansa kävelijän päältä. Juuri oli uutisiinkin asti päässyt tällainen tapaus.

Eroa on myös siinä, että useasti se polkupyörä kuuluu ajoradalle, eikä siellä ole siitä mitään muuta haittaa kuin mulla-on-oikeus-ajaa-täysiä -autoilijoiden hidastaminen pariksi sekunniksi. Auto ei lähes koskaan kuulu kevyen liikenteen väylälle ja täyttää yleensä koko väylän, jolloin muun liikenteen on pakko vain väistää.

Ihan ensimmäiseksi pitäisi huolehtia siitä, että kaikilla pyöräilijöillä olisi sitten ajokortti, elikkä olisi kunnolla sekä teoriaopetusta, että käytännön opetusta siitä, miten siellä raskaan liikenteen joukossa tulisi liikkua ja milloin sieltä kannattaa yksinkertaisesti pysyä poissa. Lisäksi jos kunto ei salli, niin pyöräkortti sitten pois (Ihan kuten normi ajokorttikin on).
 
Et voi olla tosissasi. Ketjussa, jonka nimi on "mikä ärsyttää pyöräilijöissä", ei voi sanoa, jos spandexeissaan sääntöjä rikkova minäminä-henkinen fillaristisakki ärsyttää, kun siitä termistä voi joku pahoittaa mielensä?

Ketä tuolla halvennetaan? Niitä pyöräiljöitäkö, jotka oikeasti ajavat spandexeissaan (osa tosiaan täysin säännöistä piittaamatta), vai ketä? Kaikkia pyöräilijöitä se ei ainakaan loukkaa, kun minäkin fillaroin joka päivä, mutta en kykene mitenkään pahoittamaan mieltä moisesta. Mitä täällä oikein tapahtuu?
Minkäänlainen nimittely ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kyllä niistä omista tuntemuksista pitää osata kirjoittaa nimittelemättä ja provosoimatta. Tuo eilinen keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi ylimääräistä provosointia ei tarvita tähänkään ketjuun yhtään.
 
Minkäänlainen nimittely ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kyllä niistä omista tuntemuksista pitää osata kirjoittaa nimittelemättä ja provosoimatta. Tuo eilinen keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi ylimääräistä provosointia ei tarvita tähänkään ketjuun yhtään.
Edelleenkään ketään ei ole nimitelty henkilökohtaisesti ja tuo spandexi kuvaa yleisterminä sitä tietyllä tavalla sääntöjä ja lakia venyttävää fillaristiporukkaa ja heidän asennetta. Se on selvä, että asiallinen keskustelu on aina tavoiteltavaa ja sitä olen itsekin perännyt moneen otteeseen.

Tämä ketju on kuitenkin jo otsikon kautta sellainen, jossa pitäisi olla vähän enemmän joustoa, samaan tapaan kuin konsolitappeluissa jne. En tarkoita henkilökohtaisuuksia, niitä ei tarvitse kenenkään sietää, mutta muu sisältö tällaisessa ketjussa ei voi olla pelkästään hyssyttelyä ja kukkaisloistoa. Mielestäni olet siis pätemässä hieman väärällä asenteella ja väärässä ketjussa.
 
Ööö? Miten siihen törmää? Olemalla sokea jolta on pöllitty keppi?

Trukin haarukkaan kompastuminen tai törmääminen on vähän eri asia koska se ei ole selkeästi havaittava objekti. Kuten sanoin, jatka keskenäs sitten kun et vaan kykene. Kokoajan keksit päästäsi skenaarioita tukemaan mustavalkoista agendaasi eikä muu kiinnosta. Hienosti...
Odottamattomaan esteeseen törmääminen on täysin mahdollista. Tai sitten pyöräilijä joutuu väistämään autoa jalankulkijoiden joukkoon ja törmää jalankulkijaan.

Se nyt vaan on fakta, että auto kevyen liikenteen joukossa on aina poikkeus ja potentiaalinen vaaran aiheuttaja. Yritäpä kumota tämä jotenkin äläkä hoe tuota "keskusteke keskenäs" mantraa, jonka voi myös hyvin ottaa tappion merkkinä kun mitään älyllistä ei enää tule mieleen.

Suomen tieliikennelakihan on kaiken lisäksi poikkeus siinä mielessä, että tuollaista tilapäistä moottoriajoneuvon jalkakäytävä/klv-pysäyttämistä ei kovin monesta muusta maasta löydy. Uuteen tieliikennelakiin sen poistoa ajettiin tietyltä taholta, mutta taisi olla AKT:n yms. lobbaus niin kovaa että ei siitä vielä eroon päästy.
 
Odottamattomaan esteeseen törmääminen on täysin mahdollista. Tai sitten pyöräilijä joutuu väistämään autoa jalankulkijoiden joukkoon ja törmää jalankulkijaan.

Se nyt vaan on fakta, että auto kevyen liikenteen joukossa on aina poikkeus ja potentiaalinen vaaran aiheuttaja. Yritäpä kumota tämä jotenkin äläkä hoe tuota "keskusteke keskenäs" mantraa, jonka voi myös hyvin ottaa tappion merkkinä kun mitään älyllistä ei enää tule mieleen.

Suomen tieliikennelakihan on kaiken lisäksi poikkeus siinä mielessä, että tuollaista tilapäistä moottoriajoneuvon jalkakäytävä/klv-pysäyttämistä ei kovin monesta muusta maasta löydy. Uuteen tieliikennelakiin sen poistoa ajettiin tietyltä taholta, mutta taisi olla AKT:n yms. lobbaus niin kovaa että ei siitä vielä eroon päästy.
Odottamaton este voi olla mikä tahansa muukin kuin auto ja siksi pyöräilijöiden tulee pitää silmänsä auki ja tilannenopeus järkevänä. Siksi en ihan ymmärrä tuota perustelua.

Ja missään nimessä en kannata totaalikieltoa, kun se vaikeuttaisi tarpeettomasti juuri sitä lastaamista jne. Fillarilla on näppärä ohittaa esteet, jos vain ego sen sallii.
 
Niin no samalla tavalla pyöräilijä ajoradalla on riski kun sitä pitää väistellä.
No siitähän tässä juuri oli kyse. Jos on niin ehdotonta ettei pyöräilijöitä saa päästää ajoradalle, niin miksi sama ehdottomuus ei onnistu toisin päin.
Hienosti ulkoistat laillisesti pysäytetylle autolle vastuun siitä jos ihminen ei osaa katsoa eteensä tai pyöräilijä kolaa jalankulkijan sitä ohittaessaan.
Ei kyse ollut siitä kuka on syyllinen tai vastuussa vaan ihan siitä, että vaaraa ja haittaa se usein aiheittaa - ja ennen kaikkea muille kuin kuskille itselleen.

Toisekeen, käy vaikka Helsingin keskustassa kävelyllä niin 99/100 näistä pysäytyksistä ei ole laillisia.
 
No missäs minä olen väittänyt että ei saa ehdottomasti ajaa ajoradalla? Hohhoijaa.
Et varmaan sitten missään. Se oli tämä eräs toinen kenen kanssa tämä vääntö alunperin alkoi.
Mun pysäytykset on 100 % laillisia ja kerran jopa joku noheva oli pyytänyt poliisin sakottamaan. Yhdessä todettiin ettei aihetta ole.
Aika pitkä lastaus-/purkutapahtuma jos poliisitkin ehti tällaiseen ei kiireelliseen hälytykseen paikalle :think:
 
No siitähän tässä juuri oli kyse. Jos on niin ehdotonta ettei pyöräilijöitä saa päästää ajoradalle, niin miksi sama ehdottomuus ei onnistu toisin päin.
Koska kyse on ihan eri asioista ja niillä on eri perustelut. Kyse ei ole mistään "jos minä en pääse ajoradalle, niin te ette pääse pyörätielle" -tyyppisestä vastakkainasettelusta. Pyörät eivät kuulu ajoradalle kuin poikkeustilanteissa. Jostain syystä osa pyöräilijöistä kuitenkin kuvittelee että esim. tarve ajaa kovaa olisi tällainen poikkeustilanne, mutta ei se ole.

Tämä ei millään tasolla tarkoita, etteikö autoilijoista löydy niitä, jotka käyttävät pyöräteitä tarpeettomasti pysäköintipaikkoina. Näin varmasti tapahtuu ja niihin on syytä puuttua, mutta ikävän usein kuitenkin kuvitellaan että kaikki pysäköinti olisi laitonta ja siihen sitten vielä päälle ripaus asenteellista mielensäpahoittamista, niin soppa on valmis ja saadaan lukea näitä parin edellisen sivun aikana keskusteltuja uutisia.
 
Pyörät eivät kuulu ajoradalle kuin poikkeustilanteissa.
Pyörän paikka on ajoradalla aina kun kadun vieressä ei mene kevliä tai pyörätietä. Tämä ei todellakaan ole mikään poikkeustilanne, vaan on ihan normaalia että joka kadun vieressä niitä pyöräteitä ei ole. Se että autoilijat kuvittelee sen jalkakäytävän olevan kevli tai pyörätie, ei sitä sellaiseksi muuta.
 
Pyörän paikka on ajoradalla aina kun kadun vieressä ei mene kevliä tai pyörätietä. Tämä ei todellakaan ole mikään poikkeustilanne, vaan on ihan normaalia että joka kadun vieressä niitä pyöräteitä ei ole. Se että autoilijat kuvittelee sen jalkakäytävän olevan kevli tai pyörätie, ei sitä sellaiseksi muuta.
Tarkoitin tietenkin poikkeustilanteita juuri sellaisissa paikoissa, joissa pyörätie kulkee jossakin sen ajoradan läheisyydessä. Jos ei pyörätietä ole lainkaan, niin sitten pyörän paikka on tietenkin siellä ajoradan oikeassa reunassa (ei ajoradan keskellä, vaan reunassa ja useammat pyöräilijät peräkkäin, ei rinnakkain). Olettaen tietenkin että kyse ylipäätään on tiestä, jolla kevyt liikenne on sallittu.
 
Jos kävelee tai ajaa pyörällä kohti johonkin trukin haarukkaan, joka on paikallaan olevassa laitteessa, niin sitten ei kannata lähteä enää yksin ulos ollenkaan, sillä loukkautumisriski on jokatapauksessa valtava.

20cm korkeuteen jätetyt trukinpiikit on vaarallisia hyvin valaistussa tehdashallissakin ja aiheuttaa nilkkavammoja kun niitä on vaikea havaita.
Siksi ne on laskettava maahan pysäköitäessä.
 

Vastaavat pyöräilijät ovat nousseet noin viimeisen vuoden aikana huomattavaksi haitaksi kelveillä. Usein tulevat vielä 3 - 4 hengen ryhmissä koko väylän leveydeltä ilman minkäänlaisia valoja tai heijastimia. On ollut useampi kerta jo tässäkin kuussa kun on pitänyt väistää kokonaan kelviltä pois tuollaista vastaantulevaa laumaa, jotka vain tuijottavat puhelimiaan. Tilanne ei ollut näin paha edes silloin kun Pokemon Go julkaistiin vaikka hieman ennakoin että se voisi tälläisen ilmiön aiheuttaa. Eikä tämä rajoitu vain alakouluikäisiin, jotka eivät ymmärrä paremmin vaan vastaan tulee myös aivan täysi-ikäisen oloisia, suurimmalta osin naisia, jotka ajelevat katse puhelimeen nauliintuneena keskellä kelviä.

Suurelta osin näiden sankareiden takia olen ajoittanut työmatkoja niin että olen mahdollisimman vähän liikenteessä samaan aikaan kun koululaiset ovat matkalla joko kouluun tai sieltä takaisin.
 
Nykyisin tuntuu monilla (alle 25 vuotiailla) olevan kuulokkeet korvilla kun ajavat pyörällä. Näiden kanssa saa olla aina tarkkana kun eivät kuule mitään ja havainnointi on mitä on. Vähän aikaa sitten ajelin tonttikadulla jonkun nuoren naisen perässä autolla, koska ajeli keskellä katua eikä ilmeisesti kuullut että tulen autolla. En viitsinyt alkaa soittamaan torvea, koska perässä piti ajaa ehkä 100 metriä. Yhtäkkiä kuitenkin nainen havaitsi minut siellä takana ja meinasi paniikissa kaatua. Luuli ilmeisesti että ajan päälle, vaikka tosiassa valuttelin n. 10km/h nopeudella siellä perässä odotellen että pääsen kääntymään taloyhtiön pihaan.
 
Vastaavat pyöräilijät ovat nousseet noin viimeisen vuoden aikana huomattavaksi haitaksi kelveillä. Usein tulevat vielä 3 - 4 hengen ryhmissä koko väylän leveydeltä ilman minkäänlaisia valoja tai heijastimia. On ollut useampi kerta jo tässäkin kuussa kun on pitänyt väistää kokonaan kelviltä pois tuollaista vastaantulevaa laumaa, jotka vain tuijottavat puhelimiaan. Tilanne ei ollut näin paha edes silloin kun Pokemon Go julkaistiin vaikka hieman ennakoin että se voisi tälläisen ilmiön aiheuttaa. Eikä tämä rajoitu vain alakouluikäisiin, jotka eivät ymmärrä paremmin vaan vastaan tulee myös aivan täysi-ikäisen oloisia, suurimmalta osin naisia, jotka ajelevat katse puhelimeen nauliintuneena keskellä kelviä.

Suurelta osin näiden sankareiden takia olen ajoittanut työmatkoja niin että olen mahdollisimman vähän liikenteessä samaan aikaan kun koululaiset ovat matkalla joko kouluun tai sieltä takaisin.

Nykyisin tuntuu monilla (alle 25 vuotiailla) olevan kuulokkeet korvilla kun ajavat pyörällä. Näiden kanssa saa olla aina tarkkana kun eivät kuule mitään ja havainnointi on mitä on. Vähän aikaa sitten ajelin tonttikadulla jonkun nuoren naisen perässä autolla, koska ajeli keskellä katua eikä ilmeisesti kuullut että tulen autolla. En viitsinyt alkaa soittamaan torvea, koska perässä piti ajaa ehkä 100 metriä. Yhtäkkiä kuitenkin nainen havaitsi minut siellä takana ja meinasi paniikissa kaatua. Luuli ilmeisesti että ajan päälle, vaikka tosiassa valuttelin n. 10km/h nopeudella siellä perässä odotellen että pääsen kääntymään taloyhtiön pihaan.


tieliikennelaki 2. luku 24 pykälä sanoi:
Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Molemmat siis selvästi rikkovat tieliikennelakia.

(Hmm, voisikohan tämän pykälän nojalla myös sakottaa teinien mopoautojen poppikoneiden häiritsevästä käytöstä?)
 
Niin pitkään kuin kuulovammaiset saavat pyöräillä (ja autoilla voi ajaa vaikka stereot täysillä), ei ole mitään järkisyytä alkaa puuttumaan kuulokkeiden käyttöön, eikä mielestäni pidäkään olla.

Toki kuulokkeiden käyttäjien pitää olla normaaliakin tarkkaavaisempia ja huomioida ympäristönsä, mutta ei kuulokkeiden käyttäminen kuitenkaan automaattisesti tarkoita, etteikö siihen kykenisi. Jos taas jollakin tavalla tosiaan on osoitettavissa, että huomiokyvyn herpaantuminen johtuu niistä kuulokkeista, niin sitten tilanne on eri, mutta sen osoittaminen ei ole aina ihan yksiselitteistä.

Kännykän räplääminen ajon aikana on eri asia.
 
Niin pitkään kuin kuulovammaiset saavat pyöräillä (ja autoilla voi ajaa vaikka stereot täysillä), ei ole mitään järkisyytä alkaa puuttumaan kuulokkeiden käyttöön, eikä mielestäni pidäkään olla.

Toki kuulokkeiden käyttäjien pitää olla normaaliakin tarkkaavaisempia ja huomioida ympäristönsä, mutta ei kuulokkeiden käyttäminen kuitenkaan automaattisesti tarkoita, etteikö siihen kykenisi. Jos taas jollakin tavalla tosiaan on osoitettavissa, että huomiokyvyn herpaantuminen johtuu niistä kuulokkeista, niin sitten tilanne on eri, mutta sen osoittaminen ei ole aina ihan yksiselitteistä.

Kännykän räplääminen ajon aikana on eri asia.

Jos kuulokkeet päässä pyörällä ajava ei nimenomaan katso, miten muu liikenne menee, on täysin selkeää, että hän on liikkeellä muusta liikenteestä piittaamatta, eli voidaan lätkäistä sakko liikenteen vaarantamisesta siltä seisomalta.
 
Väistämisvelvollinen autolija (ehkä tahallaan) jyrännyt etu-ajo-oikeutetun pyöräilijän päälle.

Tieraivo kärjistyi Jyväskylässä: Autoilija ja pyöräilijä kiistelivät siitä, kumman olisi pitänyt väistää - Pyöräilijä loukkaantui, poliisi etsii autoilijaa

Liikenneympyrässä auto aina joko kääntyy TAI autolla on kolmio. Joten auto on liikenneympyrässä aina väistämisvelvollinen.

Olen vähän pettynyt tuohon uutisointiin, että siinä ei tätä mainita, vaan jätetään epäselväksi se, kumpi oikeasti oli väistämisvelvollinen.
 
Onhan se pyöräilijä voinut tulla ajorataa pitkin liittymään ja olla väistämisvelvollinen, mutta taitaa olla aika harvinainen tilanne.
 
Olen vähän pettynyt tuohon uutisointiin, että siinä ei tätä mainita, vaan jätetään epäselväksi se, kumpi oikeasti oli väistämisvelvollinen.
No voihan se olla, että pyöräilijä on ollut ajoradalla tai että pyörästä on puuttunut valo tai ihan mitä vaan. Jutusta ei tämä selviä ja poliisikin vasta tutkii asiaa.
 
Väistämisvelvollinen autolija (ehkä tahallaan) jyrännyt etu-ajo-oikeutetun pyöräilijän päälle.

Tieraivo kärjistyi Jyväskylässä: Autoilija ja pyöräilijä kiistelivät siitä, kumman olisi pitänyt väistää - Pyöräilijä loukkaantui, poliisi etsii autoilijaa

Liikenneympyrässä auto aina joko kääntyy TAI autolla on kolmio. Joten auto on liikenneympyrässä aina väistämisvelvollinen.

Olen vähän pettynyt tuohon uutisointiin, että siinä ei tätä mainita, vaan jätetään epäselväksi se, kumpi oikeasti oli väistämisvelvollinen.


Olen melko varma että tuossa kohtaa on vielä stoppikin. Tai tuossa risteyksessä juuri se stop-merkin kohta on se missä on eniten ongelmia. Joko autoilija tunkee siihen jatkeelle pysähtymättä, tai sitten tunkee ja pysähtyy jatkeelle blokaten kaiken risteävän liikenteen.

https://cdn.ksml.fi/incoming/rgesit-2454335.jpg/alternates/FREE_720/2454335.jpg

Tuossa vielä kuva kyseisestä kohtaa.

(Niin ja vielä lisäyksenä että en ole varma onko juuri tuosta suunnasta tullut auto, mutta tuo on se jossa itse nähnyt useasti autojen mokailevan)
 
Ainakin yhdestä alueen ympyröistä löytyy veikeä paikka, jossa kolmiot ovat suojatien jälkeen. Eli pitäisi tulkita niin, että suojatie on suoralla tieosuudella...
https://goo.gl/maps/DJQXLAG4zeB2

En yhtään ihmettele, jos tuosta tulee tappelu, kun muut saman ympyrän paikat on merkitty eri tavalla. Tainnut tankoraivoilija taas yrittänyt vääntää peiliä solmuun ja autoilija on lähtenyt turvaan ettei naamaa tai omaisuutta rikota. Tämä kommentti sitten ihan vaan hkultalan täysin turhasta (ehkä tahallaan) kuitista uutiseen. Turha tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä ennen kuin asia on paremmin selvillä.

e: Tuo kuvan paikka on kyllä ihme miina, kun tiehen kolmio on maalattu ennen suojatietä, merkit jälkeen. Rehellisesti sanoen ei ole hajuakaan kumman mukaan pitäisi mennä. Ymmärtääkseni tiehen maalatut ovat vain informatiivisia ja peltimerkit sitovat miten mennään. Talvellahan tuota ajorataa ei edes näkyisi.

e2: Samassa ympyrässä on myös veikeä toinen paikka: https://goo.gl/maps/fGT7i8qXkKx

Ympyrän ohituskaistaa ajamalla ajat suoraa tietä ja kolmio ei koske? Tuostakin saanee jonkun kanssa väittelyn aikaiseksi.

e3: Onko tuo jälkimmäinen paikka tuo Tarnadon linkkaama liittymän kohta. Eli siinä olisi hyvästä syystä pistetty stop-merkki, mikä ei näy googlella.
 
Viimeksi muokattu:
e3: Onko tuo jälkimmäinen paikka tuo Tarnadon linkkaama liittymän kohta. Eli siinä olisi hyvästä syystä pistetty stop-merkki, mikä ei näy googlella.

On. Siinä on kyllä nyt joku remppatyömaa että jotenkin muuttavat tuota ohituskaistaa. En ole ihan varma onko se jo valmis kun muutettiin pari viikkoa sitten alueelta pois niin ei enää mene työmatkat tuosta ohi...
 
Tänään tuli pyörätiellä vastaan nuori nainen, jolla oli punainen valo eteenpäin. Olisi mukava tietää mitä on ajatellut kun on päättänyt valon asentaa noin.
 
Vaikea sanoa noilla lähtötiedoilla mitä tuossa Palokan tapauksessa on loppujen lopuksi tapahtunut, mutta kyllähän se pääsääntöisesti on niin, että liikenneympyrään tultaessa ja sieltä poistuttaessa autoilija väistää kaikkia muita.

Ainakin yhdestä alueen ympyröistä löytyy veikeä paikka, jossa kolmiot ovat suojatien jälkeen. Eli pitäisi tulkita niin, että suojatie on suoralla tieosuudella...
https://goo.gl/maps/DJQXLAG4zeB2
Tästä olen itsekin maininnut joskus aiemmin, mutta tuo kohta on sittemmin korjattu ja kolmiot ovat olleet jo pitkään oikeassa paikassa ennen suojatietä. Googlen kuvat ovat ajalta ennen muutosta ja sama juttu sen toisen liittymän kohalla, eli siellä on käsittääkseni Stop-merkit nykyään.

Olen melko varma että tuossa kohtaa on vielä stoppikin. Tai tuossa risteyksessä juuri se stop-merkin kohta on se missä on eniten ongelmia. Joko autoilija tunkee siihen jatkeelle pysähtymättä, tai sitten tunkee ja pysähtyy jatkeelle blokaten kaiken risteävän liikenteen.

https://cdn.ksml.fi/incoming/rgesit-2454335.jpg/alternates/FREE_720/2454335.jpg

Tuossa vielä kuva kyseisestä kohtaa.

(Niin ja vielä lisäyksenä että en ole varma onko juuri tuosta suunnasta tullut auto, mutta tuo on se jossa itse nähnyt useasti autojen mokailevan)
Oliko kolari varmasti tuossa kohdassa? Ei muuten, mutta tuon liikekeskuksen ympärillä on neljä eri liikenneympyrää, joista kolme välittömässä läheisyydessä.
 
Luultavasti, että on se tyhjää parempi.
Näin varmaankin ja onhan se ihan totta, vaikka ei paras vaihtoehto olekaan.

Onhan tuolla liikenteessä edistyneempiäkin pyöräilijöitä, joilla on kaiken maailman stroboja sun muita vilkkuvaloja. Eivät ne ole paljon sen parempia.
 
Olen kulkenut jalan Matarinkosken ja Tervahaudanmetsien alueella kolmattakymmenettä vuotta, ja saanut kulkea hyvinkin rauhassa kaikki nämä ajat.

Nyt sinne, vanhoille kävelijöiden tekemille poluille, on ilmaantunut ajajia. Varsinkin iltapimeällä saattaa vaarallisen äänettömästi eteen tai taakse poluilla ilmaantua otsavalolla kulkeva kaveri, joka odottaa kulkijan hyppäävän jonnekin hankeen pakoon.


Olen todella huolissani metsässä vanhoilla kulkupoluilla tapahtuvasta maastopyöräilystä, varsinkin, jos vielä sähköpyörät päästettäisiin tuonne. Metsän pohja ja varsinkin Matarinkosken rantaviiva, jota pitkin pyöräilijät nyt näyttävät painelevan, kuluu hirmuista vauhtia paksujen renkaiden alla. Keväällä tuolla on taas hirmuisena mutavellinä kaikki aiemmin kulkukelpoiset reitit.

Saman huomion tein Sipoonkorpeen Kuusijärveltä käveltäessä: rengasjälkien täyttämä mutavelli oli loppukesästä niin mahdoton, että emme voineet siitä polkua lähteä edes yrittämään.

Aivan todella hulluja tilanteita syntyy, kun kapeaa polkua tai lumiränniä metsässä kävelevän selän takaa yhtäkkiä kuuluu jarrujen kirskahdus ja takana on kolme-neljä pyörää haluamassa ohitse. Tästä alkaa olla virkistyskäyttö kaukana.

Pyörä on ajoneuvo, kulkupeli, ja koska sillä ei saa ajaa edes jalkakäytävällä, miksi ihmeessä sen käyttö sallitaan herkässä maastossa ja kävelijöiden keskellä? Hiekoitetut pyörätiet ja erikseen maastoon tehdyt temppuradat olisivat paras ratkaisu tähän, mielestäni. Pyöräilijäthän hakevat vaikealla maastolla sykettä, eivätkä niinkään luontoelämyksiä.

Voitaisiinko Vantaalla oikeasti luoda toimivat käytänteet ja kunnon merkityt maastopyöräilypaikat alan harrastajille, jotta heidän ei tarvitse säikytellä luonnossa jalan kulkevia?

Jokamiehenoikeudet luotiin aikana, jolloin ei ollut sykemittareita kirittämässä vauhtia eikä myöskään pyörien määrä ollut kuin murto-osa nykyisestä. Kaupunki maanomistajana voisi hyvin säätää omat reitit pyörille, silloin niille taas ei tulisi esimerkiksi koiran kanssa ulkoilevia, joita Vantaalla on todella paljon.

En ihan heti lähtisi pyöräilijöitä syyttämään jos polut on mutavelliä. Aika monessa puuroutuneessa kohdassa näkyy selvästi motocrossin jälkiä. Ja muihin liikkujoihin verrattuna maastopyöräilijöitä näkee todella harvoin.
 
En ihan heti lähtisi pyöräilijöitä syyttämään jos polut on mutavelliä. Aika monessa puuroutuneessa kohdassa näkyy selvästi motocrossin jälkiä. Ja muihin liikkujoihin verrattuna maastopyöräilijöitä näkee todella harvoin.
Juu. Oman kokemuksen mukaan, niissä kohdissa, joissa maastopyörällä upottaa niin, että alkaa mennä velliksi yleensä kävellenkin vesi tursuu kengän alta. Mopoilla ja jopa crossivehkeillä ne oikeat kurakot on monasti luotu.
Suurempi vaara on, jos joku pitää maastöpyöräilyään kilpasuoritteena ja paahtaa menemään kovempaa kuin pystyy näkyvällä matkalla pysäyhtymään tai edes väistämään. Poluilla on paljon katvepaikkoja, joissa toisistaan tietämättömät kulkijat voivat törmätä.
 
Kyllä siinä saa kunnon teräsreidet olla, jos fättiksellä tai maastopyörällä kuravellipolkua ajelee kilometritolkulla. Ja vaikka ura olisi ajettu pakkasien aikaan, samalla tavalla se kävellenkin olisi muussaantunut kelien lämmetessä ja vesien sulaessa siihen polulle.

Mopo tai krossipyörä kuopii vähän eri tavalla sitä maastoa, kuin polkupyörä. Joten en olisi huolissani niistä sähköpyöristäkään.

Sipoonkorvesta ja muista syrjäkylistä en tiedä, mutta täällä oikeassa suomessa tuota mehtää ja polkuja riittää kyllä ihan kaikille. En tiedä mitä kilipäitä siellä etelässä asuu ja harrastaa, jos ei samaan metsään mahdu muutamaa fillaroijaa, koiranulkoiluttajaa tai vaikka sienestäjää. Talvella tosin ei kannata sienestää.
 
Pyöräily on mieltä piristävä ja leppoisa harrastus.

Musta katumaasturi herätti pyöräilijässä alkukantaisen raivon – videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä

Ensin auton takaa-ajo, rinnalle nousu reilusti yli 30 kilometriä tunnissa polkien, ohitus ja kiilaaminen eteen.

Sitten lyönti auton ikkunaan ja auton oven tempaisu auki.

Videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä.

Pyöräilijä uhkaa vetää päin näköä ja turpaan, nenää poskelle ja tulevaisuudessa naarmuttaa autoa, jonka rekisterin on ottanut ylös.

...

Pyöräilijä sujahtaa tilanteeseen vasemmalta, kehäykkösen suunnalta tulevaa pyörätietä pitkin, kolmiomerkin takaa (toisen auton eteen)
Noilla liikenne- ja käytöstavoilla pääsee pyöräilijäkin helposti mullan alle, tai ainakin nenä poskella jatkamaan matkaansa.
 
Pyöräily on mieltä piristävä ja leppoisa harrastus.

Musta katumaasturi herätti pyöräilijässä alkukantaisen raivon – videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä


Noilla liikenne- ja käytöstavoilla pääsee pyöräilijäkin helposti mullan alle, tai ainakin nenä poskella jatkamaan matkaansa.

Toivottavasti poliisi tutkii tapauksen ja sakottaa pyöräilijää. Pyöräilijä oli tuossa selvästi väistämisvelvollinen, eikä auto tehnyt mitään väärin kun ei päästänyt pyöräilijää menemään ensin. Naamakin löytynee alkuperäiseltä videolta.
 
Toivottavasti poliisi tutkii tapauksen ja sakottaa pyöräilijää. Pyöräilijä oli tuossa selvästi väistämisvelvollinen, eikä auto tehnyt mitään väärin kun ei päästänyt pyöräilijää menemään ensin. Naamakin löytynee alkuperäiseltä videolta.
Onhan tuossa laiton uhkauskin ja lievä pahoinpitely.
Edit. Ja äänistä päätellen potkaisee autoa poistuessaan, joten voi olla vahingontekokin kai, mikäli aiheutti vaurioita.

Siinä voi tuitulle tulla ihan kunnon lasku.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon jutun linkkinä oli tämä:
”Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri”, Hollannin pyöräliiton pj. sanoo IS:lle

”Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri”, Hollannin pyöräliiton pj. sanoo IS:lle
Hollannissa kaupunki- ja taajamapyöräily on luonteeltaan leppoisaa. Katukuvassa ei näy hiilikuiturunkoisia urheilupyöriä eikä tiukkoja trikoovaatteita. (KUVA: Ville Hildén)
Julkaistu: 12.10.2017 15:59

Pyöräily
Kovavauhtiset urheilupyöräilijät eivät juuri pyri pyöräilyn mallimaa Hollannissa kaupunkiliikenteen sekaan. Suomessa asia on usein päinvastoin.
Suomen isoissa kaupungeissa on kuluneen kesän mittaan saatu jälleen todistaa turhankin tuttua liikenneilmiötä, eli kaupunkialueella vaarallisen kovavauhtisesti liikkuvia urheilupyöräilijöitä.

Silloin tällöin menoon on kovan tilannenopeuden lisäksi liittynyt myös suoranaista tahallista liikennekonflikteihin ja vaaratilanteisiin hakeutumista; joskus jopa kameralla tarkoituksella tallentaen ja liikenneraivoa myöhemmin vielä sosiaalisessa mediassa jatkaen.

Mutta onko raivokas kovavauhtinen urheilupyöräily ahtaalla kaupunkialueella tuttu ilmiö myös niissä Euroopan maissa joissa pyöräilykulttuuri on vanhaa ja pitkälle kehittynyttä – kuten vaikkapa Hollannissa?

Kysyimme asiasta Hollannin pyöräilyliitto Fietsersbondin puheenjohtaja Saskia Kluitilta.

–Myös Ruotsissa ja Tanskassa pyöräillään hollantilaisesta näkökulmasta aika Suomen tyylisesti eli osittain hyvinkin aggressiivisesti, Saskia Kluit lisää. (KUVA: Ville Hildén)

– Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri, lukuisissa maailman kaupungeissa runsaasti pyörällä liikkunut Kluit sanoo.



Kluitin mukaan Hollannin pyöräteillä tyypillisin sana pyöräilijöiden välisessä kommunikaatiossa on ”anteeksi”.

– Suomessa näin ei ole. Helsingissä muita kovempaa ajaneet eivät sanoneet mitään tai sitten huusivat kovaa että anna tietä.

Mutta mitä suomalaisen pyöräilykulttuurin aggressiiviselle puolelle voisi Suomessa tehdä?

– Hollannissa urheilupyöräilijät eivät tule kaupunkialueelle koska he eivät pääse etenemään sillä vauhdilla millä haluavat. Muu pyöräliikenne tukkii heidän kannaltaan pyörätiet. Mitä enemmän liikenteessä on jokamiespyöräilijöitä, sitä vähemmän tilaa jää kovavauhtiselle urheilupyöräilylle.
 
Tuon jutun linkkinä oli tämä:
”Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri”, Hollannin pyöräliiton pj. sanoo IS:lle

”Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri”, Hollannin pyöräliiton pj. sanoo IS:lle
Hollannissa kaupunki- ja taajamapyöräily on luonteeltaan leppoisaa. Katukuvassa ei näy hiilikuiturunkoisia urheilupyöriä eikä tiukkoja trikoovaatteita. (KUVA: Ville Hildén)
Julkaistu: 12.10.2017 15:59

Pyöräily
Kovavauhtiset urheilupyöräilijät eivät juuri pyri pyöräilyn mallimaa Hollannissa kaupunkiliikenteen sekaan. Suomessa asia on usein päinvastoin.
Suomen isoissa kaupungeissa on kuluneen kesän mittaan saatu jälleen todistaa turhankin tuttua liikenneilmiötä, eli kaupunkialueella vaarallisen kovavauhtisesti liikkuvia urheilupyöräilijöitä.

Silloin tällöin menoon on kovan tilannenopeuden lisäksi liittynyt myös suoranaista tahallista liikennekonflikteihin ja vaaratilanteisiin hakeutumista; joskus jopa kameralla tarkoituksella tallentaen ja liikenneraivoa myöhemmin vielä sosiaalisessa mediassa jatkaen.

Mutta onko raivokas kovavauhtinen urheilupyöräily ahtaalla kaupunkialueella tuttu ilmiö myös niissä Euroopan maissa joissa pyöräilykulttuuri on vanhaa ja pitkälle kehittynyttä – kuten vaikkapa Hollannissa?

Kysyimme asiasta Hollannin pyöräilyliitto Fietsersbondin puheenjohtaja Saskia Kluitilta.

–Myös Ruotsissa ja Tanskassa pyöräillään hollantilaisesta näkökulmasta aika Suomen tyylisesti eli osittain hyvinkin aggressiivisesti, Saskia Kluit lisää. (KUVA: Ville Hildén)

– Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri, lukuisissa maailman kaupungeissa runsaasti pyörällä liikkunut Kluit sanoo.



Kluitin mukaan Hollannin pyöräteillä tyypillisin sana pyöräilijöiden välisessä kommunikaatiossa on ”anteeksi”.

– Suomessa näin ei ole. Helsingissä muita kovempaa ajaneet eivät sanoneet mitään tai sitten huusivat kovaa että anna tietä.

Mutta mitä suomalaisen pyöräilykulttuurin aggressiiviselle puolelle voisi Suomessa tehdä?

– Hollannissa urheilupyöräilijät eivät tule kaupunkialueelle koska he eivät pääse etenemään sillä vauhdilla millä haluavat. Muu pyöräliikenne tukkii heidän kannaltaan pyörätiet. Mitä enemmän liikenteessä on jokamiespyöräilijöitä, sitä vähemmän tilaa jää kovavauhtiselle urheilupyöräilylle.
Kyseisen jutun pollista:

nyKNIzM.png


MP8JYuq.png


Tulos ei yllätä millään tasolla, sillä näinhän se ikävän usein menee, että fillaristi kuvittelee omistavansa maailman ja olevansa vähän muita ylempänä ja jos on tietynlainen fillari ja/tai varustus, niin sitten ollaan olevinaan vielä vähän muita pyöräilijöitäkin korkeammalla.

Poikkeuksia toki löytyy ja itsekin haluan kuvitella olevani sellainen, mutta poikkeukset eivät auta peittämään tämän videossakin esiintyvän ihmisryhmän tempauksia. Kohteliaat kohtaamiset eivät tietenkään jää samalla tavalla mieleen, mutta kyllä tuo silti ihan totta on omienkin kokemusten perusteella, että liikenteessä on aivan liian paljon nenä pystyssä vetäviä vihaisia fillaristeja. Ja siis on siellä liikenteessä toki muitakin ongelmia, mutta tämän ketjun kontekstissa kiinnostavat vain pyöräilijät.

Aika vaikea tuota tapausta on poliisin lähteä selvittämään, kun ei ole naaman lisäksi mitään tunnistetietoja, mutta toivottavasti syyllinen kuitenkin löytyy ja saa ansionsa mukaan. Onneksi oli edes kamera(t) autossa.

Onhan tuossa laiton uhkauskin ja lievä pahoinpitely.
Edit. Ja äänistä päätellen potkaisee autoa poistuessaan, joten voi olla vahingontekokin kai, mikäli aiheutti vaurioita.

Siinä voi tuitulle tulla ihan kunnon lasku.
Äänistä päätellen potkaisi ainakin siinä vaiheessa kun ajoi auton ohi. Se viimeinen muksahdus saattoi tulla oven laittamisesta kiinni. Vaikea sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Milloin niitä teekkaripiloja tehtiinkään? Voiko joku (tuo pyöräilijä siis) olla noin kujalla liikennesäännöistä?
 
Milloin niitä teekkaripiloja tehtiinkään? Voiko joku (tuo pyöräilijä siis) olla noin kujalla liikennesäännöistä?
Miksi ei olisi? Suojatiesäännöt tuntuvat olevan hepreaa suurimmalle osalle tienkäyttäjistä, myös autoilijoille. Vain kävelijät tietävät, että muiden ajoneuvojen kuuluu väistää heitä, jos nämä ovat astumassa suojatielle.

Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun on saanut katsella kansainvälisiä käsimerkkejä tai kuunnella kirosanoja vastaavissa paikoissa, kun on autoillessa ajanut suojatien yli liikennesääntöjen mukaan. Ja jos taas itse pyöräillessä antaa väistämisvelvollisena tietä autolle, niin yhtälailla monet autoilijat pyörittelevät päätään, mutta ei sieltä koskaan ole kukaan kuitenkaan sen kummempia angsteja ilmaissut.

Tuossa videonkin paikassa oli vielä erikseen kolmiot pyöräilijöille, että tajuaisivat väistämisvelvollisuutensa, mutta kun ei vaan mene jakeluun.
 
Joo se on totta, että kokonaisuutena nuo säännöt osataan huonosti. Mutta luulisi niiden erillisten kolmioiden siellä kevyenliikenteenväylällä olevan selkea signaali. Mutta ehkä kuvittelen liikoja.

Edit: Mahtaa muuten tuota kaveria nolottaa jos ja kun tämän uutisen näkee.
 
Joo se on totta, että kokonaisuutena nuo säännöt osataan huonosti. Mutta luulisi niiden erillisten kolmioiden siellä kevyenliikenteenväylällä olevan selkea signaali. Mutta ehkä kuvittelen liikoja.

Edit: Mahtaa muuten tuota kaveria nolottaa jos ja kun tämän uutisen näkee.
En tiedä, jotenkin minusta tuntuu, että tuollaiseen luolamies-tason käyttäytymiseen sortuva tyyppi ei kadu tekemisiään, vaikka tämän kuinka osoitettaisiin olevan väärässä.
 
Tuo pyöräilijä osaa varmaan työpaikan kahvihuoneessa mainostaa työmatkapyöräilynsä paremmuutta, kuten niitä lukuisia muita valintoja, jotka hän on tehnyt. Myisi vaikka äitinsä, jos siinä olisi kulttuurillista hypearvoa.

Valitettavasti tuota tyyppiä on meillä tietyillä seuduin suurehkoja osia kokonaisuudesta. Ehkä pienessä Hollannissa pyöräily itsessään ei ole kovinkaan "ritarillista", harvemmalla on oma auto ja täten paikallisen kusipään pitää purkaa paineensa muulla tavoin?
 
Mä luulen, että kahvihuoneessa on pyöräilijän osalta vähän hiljaista poikaa sen jälkeen, kun joku työkaveri tunnistaa :D Siinä määrin rangaistus on tulossa. Poliisille olisi aika helppo ottaa tuo kiinni, tuskin montakaan kertaa täytyy 8:30 tienoilla ko. kohdassa päivystää, kun sankari osuu paikalle. Voi toki hetken kulkea bussilla tai vähän eri reittiä.
 
Mielestäni on myös aivan käsittämätöntä, että ilmeisesti liikennesääntöjä tai, -kulttuuria ei opeteta peruskoulussa, vaan vasta mopo/autokoulussa. Vielä tähän päälle se, että ilmeisesti ajokortin hintakin on nykyään sitä luokkaa, ettei kaikki sitä edes raaski ajaa hinnan takia. Lopputuloksena on näitä pyöräilijöitä joilla ei ole mitään käryä sujuvasta liikenteestä, tai ilmeisesti edes liikennesäännöistä.

Toki pyöräilyssä on sekin puoli, että kapine on parhaimmillaan helvetin ketterä, näkyvyys luonnollisesti erinomainen, ja ainakin mahdollista hahmottaa ympäröivää liikennettä varsin näppärästi, mikä johtaa siihen näennäisen randomiin poukkoiluun. Toki on myös näitä taulapäitä jotka tuijottavat eteensä ja ajelevat napit korvissa kunnes halvaantuvat tms.
 
Mielestäni on myös aivan käsittämätöntä, että ilmeisesti liikennesääntöjä tai, -kulttuuria ei opeteta peruskoulussa, vaan vasta mopo/autokoulussa. Vielä tähän päälle se, että ilmeisesti ajokortin hintakin on nykyään sitä luokkaa, ettei kaikki sitä edes raaski ajaa hinnan takia. Lopputuloksena on näitä pyöräilijöitä joilla ei ole mitään käryä sujuvasta liikenteestä, tai ilmeisesti edes liikennesäännöistä.
Kyllä meidän muksuille ainakin opetettiin koulussa 2-3 luokalla nämä perustason liikennesäännöt, jotka nyt ylipäätään jalankulkijoita/pyöräilijöitä koskevat, eikä se ollut edes pelkästään opettajan omaa aktiivisuutta, sillä kyse oli kirjamateriaalista.
 
Kyllä meidän muksuille ainakin opetettiin koulussa 2-3 luokalla nämä perustason liikennesäännöt, jotka nyt ylipäätään jalankulkijoita/pyöräilijöitä koskevat, eikä se ollut edes pelkästään opettajan omaa aktiivisuutta, sillä kyse oli kirjamateriaalista.

Näitä käytiin myös ainakin kahdeksannella luokalla jonkinlaisessa "terveystiedon kasvatuksessa" jossa esiteltiin myös päihderiippuvaisuuden anatomiaa ja sairaudet.

Valitettavasti tuollainen "numeroon tähtäävä" opetus ei toimi niin hyvin käytännössä, kuin sen kalliin ajokortin menettämisen pelko. Jälkimmäinen on tehokas, koska silloin tietää jotain tapahtuneen, kun taas edellä mainitussa se on vain se yksi koe, eikä mitään kiinnostusta välttämättä käytäntöön soveltamisessa.

Edit: Jos jotain haluaa tehdä, niin kevyenliikenteen tehokkaampaa seurantaa ja suurempia sanktioita rikoksista. Alle 15 vuotiaat, kehitysvammaiset yms. syyntakeettomat vapautetaan sanktioista, mutta muille kallis rangaistus. Alkaa kiinnostamaan enemmän, mikä on niiden välttämisen tekeminen, eli ohjaaminen lopulta liikennesääntöjen tietoisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä käytiin myös ainakin kahdeksannella luokalla jonkinlaisessa "terveystiedon kasvatuksessa" jossa esiteltiin myös päihderiippuvaisuuden anatomiaa ja sairaudet.

Valitettavasti tuollainen "numeroon tähtäävä" opetus ei toimi niin hyvin käytännössä, kuin sen kalliin ajokortin menettämisen pelko. Jälkimmäinen on tehokas, koska silloin tietää jotain tapahtuneen, kun taas edellä mainitussa se on vain se yksi koe, eikä mitään kiinnostusta välttämättä käytäntöön soveltamisessa.

Edit: Jos jotain haluaa tehdä, niin kevyenliikenteen tehokkaampaa seurantaa ja suurempia sanktioita rikoksista. Alle 15 vuotiaat, kehitysvammaiset yms. syyntakeettomat vapautetaan sanktioista, mutta muille kallis rangaistus. Alkaa kiinnostamaan enemmän, mikä on niiden välttämisen tekeminen, eli ohjaaminen lopulta liikennesääntöjen tietoisuuteen.
Ite en kyllä yläasteella muista mitään liikennekasvatusta tms. kokeneeni (tästä kyllä sen verran aikaa, ettei varmaks pysty sanomaan), mutta ala-asteella tuli kyllä liikennepuistossa käytyä (sen verran aikaa, että selittyy traumoilla), mutta jotenkin veikkaisin, että sielläkin lähinnä liikennevalot oli se mikä jäi päähän.
Kyllä kansalaisten pitäisi liikennesäännöt osata, ja ajokortin ideana vain ikäänkuin tyyppihyväksyntä ko. ajoneuvon käsittelyyn, ja erityisominaisuuksiin.
 
Ite en kyllä yläasteella muista mitään liikennekasvatusta tms. kokeneeni (tästä kyllä sen verran aikaa, ettei varmaks pysty sanomaan), mutta ala-asteella tuli kyllä liikennepuistossa käytyä (sen verran aikaa, että selittyy traumoilla), mutta jotenkin veikkaisin, että sielläkin lähinnä liikennevalot oli se mikä jäi päähän.
Kyllä kansalaisten pitäisi liikennesäännöt osata, ja ajokortin ideana vain ikäänkuin tyyppihyväksyntä ko. ajoneuvon käsittelyyn, ja erityisominaisuuksiin.

Tämä tapahtui omilla joko seiskan talvikaudella 2002, tai kasilla 2002-2003 ja oli osana liikunnantunteja, jossa eri opettaja, kuin liikunnanopettaja.

Muistan varsin hyvin tämän oppiaineen ajat. Kukaan ei jaksanut, ketään ei kiinnostanut ja lopuksi opettaja oli harmissaan tuloksesta joka oli "aivan umpisurkea". Hänellä näin jälkeenpäin ajatellen oli suuri kärsimys normaalin a+b luokkien yhdistelmän kanssa.
 
Kyseisen jutun pollista:

nyKNIzM.png


MP8JYuq.png


Tulos ei yllätä millään tasolla, sillä näinhän se ikävän usein menee, että fillaristi kuvittelee omistavansa maailman ja olevansa vähän muita ylempänä ja jos on tietynlainen fillari ja/tai varustus, niin sitten ollaan olevinaan vielä vähän muita pyöräilijöitäkin korkeammalla.

Poikkeuksia toki löytyy ja itsekin haluan kuvitella olevani sellainen, mutta poikkeukset eivät auta peittämään tämän videossakin esiintyvän ihmisryhmän tempauksia. Kohteliaat kohtaamiset eivät tietenkään jää samalla tavalla mieleen, mutta kyllä tuo silti ihan totta on omienkin kokemusten perusteella, että liikenteessä on aivan liian paljon nenä pystyssä vetäviä vihaisia fillaristeja. Ja siis on siellä liikenteessä toki muitakin ongelmia, mutta tämän ketjun kontekstissa kiinnostavat vain pyöräilijät.

Aika vaikea tuota tapausta on poliisin lähteä selvittämään, kun ei ole naaman lisäksi mitään tunnistetietoja, mutta toivottavasti syyllinen kuitenkin löytyy ja saa ansionsa mukaan. Onneksi oli edes kamera(t) autossa.


Äänistä päätellen potkaisi ainakin siinä vaiheessa kun ajoi auton ohi. Se viimeinen muksahdus saattoi tulla oven laittamisesta kiinni. Vaikea sanoa.

Tässä nyt kannattaa pitää mielessä että negatiiviset kokemukset muistaa paremmin ja niillä on suurempi vaikutus ihmiseen kuin positiivisilla kokemuksilla. Harvassa on tuollaiset agressiiviset pyöräilijät kuten tuon jutun hemmo, mutta eipä niistä lukuisista kohteliaasti autoilijat huomioivista pyöräilijöistä paljon välitetä, tärkeämpää on päästä tuhisemaan kommenttipalstoille kuinka pyöräilijät ovat kusipäitä ja vaatimaan pyöräkortteja, katsastuksia ja rekisterikilpiä sun muita järjettömyyksiä.
 
Tässä nyt kannattaa pitää mielessä että negatiiviset kokemukset muistaa paremmin ja niillä on suurempi vaikutus ihmiseen kuin positiivisilla kokemuksilla. Harvassa on tuollaiset agressiiviset pyöräilijät kuten tuon jutun hemmo, mutta eipä niistä lukuisista kohteliaasti autoilijat huomioivista pyöräilijöistä paljon välitetä, tärkeämpää on päästä tuhisemaan kommenttipalstoille kuinka pyöräilijät ovat kusipäitä ja vaatimaan pyöräkortteja, katsastuksia ja rekisterikilpiä sun muita järjettömyyksiä.

Näissä tuhinoinnissa ei sitten ole, kuinka hyödyllisiä katsatus, rekisterikilpi tai jopa autoilijoille suunnattu GSP-paikannin olisikaan.

T: Lääkäriserkulta hajosi kesken ajon runko ja teki kaatumisen. Pyöriin kohdistuvat varkaudet (tahattomat ja tahalliset tapahtuneet omistajan osalta), käytöksen raportoimismahdollisuudet jne.
 
Tässä nyt kannattaa pitää mielessä että negatiiviset kokemukset muistaa paremmin ja niillä on suurempi vaikutus ihmiseen kuin positiivisilla kokemuksilla. Harvassa on tuollaiset agressiiviset pyöräilijät kuten tuon jutun hemmo, mutta eipä niistä lukuisista kohteliaasti autoilijat huomioivista pyöräilijöistä paljon välitetä, tärkeämpää on päästä tuhisemaan kommenttipalstoille kuinka pyöräilijät ovat kusipäitä ja vaatimaan pyöräkortteja, katsastuksia ja rekisterikilpiä sun muita järjettömyyksiä.
Öööh, siksi sanoinkin, että "kohteliaat kohtaamiset eivät tietenkään jää samalla tavalla mieleen". Kyllä noita angstisia fillaristeja on silti aivan liikaa. Ei kaikkien tarvitse urveltaa edes yhtä rajusti ollakseen haitaksi niille asiallisille pyöräilijöille.

Ja tämä kaikki siis ihan ilman että olisi mitään erityistä tarvetta "tuhista kommenttipalstoilla ja vaatia rekisterikilpiä" ja muita olkiukkoja.

Ite en kyllä yläasteella muista mitään liikennekasvatusta tms. kokeneeni (tästä kyllä sen verran aikaa, ettei varmaks pysty sanomaan), mutta ala-asteella tuli kyllä liikennepuistossa käytyä (sen verran aikaa, että selittyy traumoilla), mutta jotenkin veikkaisin, että sielläkin lähinnä liikennevalot oli se mikä jäi päähän.
En tiedä onko tuossa koulukohtaisia eroja sen osalta mitä kirjoja käyttävät, mutta omien muksujen kohdalla nuo on tosiaan käytö läpi jo alkuopetuksessa. Se on sitten eri asia jäikö niistä mitään mieleen. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 509 355
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom