”Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri”, Hollannin pyöräliiton pj. sanoo IS:lle
Hollannissa kaupunki- ja taajamapyöräily on luonteeltaan leppoisaa. Katukuvassa ei näy hiilikuiturunkoisia urheilupyöriä eikä tiukkoja trikoovaatteita. (KUVA: Ville Hildén)
Julkaistu: 12.10.2017 15:59
Pyöräily
Kovavauhtiset urheilupyöräilijät eivät juuri pyri pyöräilyn mallimaa Hollannissa kaupunkiliikenteen sekaan. Suomessa asia on usein päinvastoin.
Suomen isoissa kaupungeissa on kuluneen kesän mittaan saatu jälleen todistaa turhankin tuttua liikenneilmiötä, eli kaupunkialueella vaarallisen kovavauhtisesti liikkuvia urheilupyöräilijöitä.
Silloin tällöin menoon on kovan tilannenopeuden lisäksi liittynyt myös suoranaista tahallista liikennekonflikteihin ja vaaratilanteisiin hakeutumista; joskus jopa kameralla tarkoituksella tallentaen ja liikenneraivoa myöhemmin vielä sosiaalisessa mediassa jatkaen.
Mutta onko raivokas kovavauhtinen urheilupyöräily ahtaalla kaupunkialueella tuttu ilmiö myös niissä Euroopan maissa joissa pyöräilykulttuuri on vanhaa ja pitkälle kehittynyttä – kuten vaikkapa Hollannissa?
Kysyimme asiasta Hollannin pyöräilyliitto Fietsersbondin puheenjohtaja
Saskia Kluitilta.
–Myös Ruotsissa ja Tanskassa pyöräillään hollantilaisesta näkökulmasta aika Suomen tyylisesti eli osittain hyvinkin aggressiivisesti, Saskia Kluit lisää. (KUVA: Ville Hildén)
– Suomessa on aggressiivinen pyöräilykulttuuri, lukuisissa maailman kaupungeissa runsaasti pyörällä liikkunut Kluit sanoo.
Kluitin mukaan Hollannin pyöräteillä tyypillisin sana pyöräilijöiden välisessä kommunikaatiossa on ”anteeksi”.
– Suomessa näin ei ole. Helsingissä muita kovempaa ajaneet eivät sanoneet mitään tai sitten huusivat kovaa että anna tietä.
Mutta mitä suomalaisen pyöräilykulttuurin aggressiiviselle puolelle voisi Suomessa tehdä?
– Hollannissa urheilupyöräilijät eivät tule kaupunkialueelle koska he eivät pääse etenemään sillä vauhdilla millä haluavat. Muu pyöräliikenne tukkii heidän kannaltaan pyörätiet. Mitä enemmän liikenteessä on jokamiespyöräilijöitä, sitä vähemmän tilaa jää kovavauhtiselle urheilupyöräilylle.