Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Veikkaan, että aika suuri osa ainakin suomalaisista on sillä kannalla, että saat kyllä huutaa vaikka kuinka päin naamaa, mutta siinä menee raja jos rikot omaisuutta tai käyt muuten päälle. Ja tässä tapauksessa sen rajan ylitti ensimmäisenä juuri tuo selkärangaton pyöräilijä.Auton lasiin koputtaminen ei ole raivoamista, ensimmäinen raivoaja taisi olla kuitenkin autoilija joka alkoi huutamaan naiselle, kun ei sietänyt palautetta siitä, että syyllistyi liikennerikokseen.
Ja autoilija oli tässä myös ensimmäinen lainrikkoja, ajettuaan autonsa laittomasti pyörätielle (ja siinä melkein naisen päälle)
autotien on vielä potenssiin 1000 pyhempi paikka autoilijalle, jos menisit ajamaan samanlailla miten sattuu vaikka moottoritielle pyörällä niin autoilijat vasta saisivatkin itkupotkuraivarin ja poliisit kutsuttaisiin paikalle. Mutta jos ajelee autolla miten sattuu pyörätiellä niin ei mitään väliä eikä saa edes sakkoja, vaikka molemmat teot ovat laittomia. Autoilijoilla ei muutenkaan ole kun oikeuksia ja nykypäivänä edes suojateillä ei ole autoilijoille minkäänlaista merkitystä, paitsi että tööttiä ja keskisormea pitää käyttää jos joku kävelijä kehtaa suojatielle mennä.Varmasti pyöräilijä koki olevansa tekoihinsa oikeutettu, mutta sehän on tavallaan tämän ajan ilmiö muutenkin että oma napa on niin kovin paljon tärkeämpi kuin muiden. Uutinen ei kerro tarkkaan miten tilanne ennen sitä koputtelua/hakkaamista meni, mutta onhan tuo nähty täälläkin jo vaikka kuinka moneen otteeseen, että kelvi on joillekin fillaristeille niin saakelin pyhä paikka, että jos autolla joku sinne kääntymättömillä renkailla varustettujen sankareiden reitille sattuu eksymään, niin heti on syytä vedellä avaimilla puumerkit auton kylkeen, tai vähintään postata rikkurin kuva naamakirjaan jne.
autotien on vielä potenssiin 1000 pyhempi paikka autoilijalle, jos menisit ajamaan samanlailla miten sattuu vaikka moottoritielle pyörällä niin autoilijat vasta saisivatkin itkupotkuraivarin ja poliisit kutsuttaisiin paikalle. Mutta jos ajelee autolla miten sattuu pyörätiellä niin ei mitään väliä eikä saa edes sakkoja, vaikka molemmat teot ovat laittomia. Autoilijoilla ei muutenkaan ole kun oikeuksia ja nykypäivänä edes suojateillä ei ole autoilijoille minkäänlaista merkitystä, paitsi että tööttiä ja keskisormea pitää käyttää jos joku kävelijä kehtaa suojatielle mennä.
Oli miten oli, melkoisen vahvat ovat taas kerran ketjussa temmeltävän team spandexin lasit, kun musta pitää maalata valkoiseksi vaikka väkisin. Joo, autoilija kämmäsi, mutta fillarihipsteri kämmäsi vielä pahemmin ja kaupan päälle tuplasi kämminsä selkärangattomuudellaan. Deal with it.
No eikö se aika selvää ollut että tarkoitus ei ollut paskoa sitä polvea? Ainakin tämänhetkisten tietojen perusteella.
Oppipahan akka että ei kannata alkaa tuhoamaan kenen tahansa omaisuutta hetken mielijohteesta, kun ei tiedä millanen hessu on vastassa.
Poliisi - Yleinen kiinniotto-oikeusJuu, samaa mieltä olen siinä ettei kannata alkaa kenenkään toisen omaisuutta tuhoamaan. Mutta "mielenkiintoista" vaikka omaisuuden koskemattomuus on pyhä asia, niin toisen henkilön fyysinen/psyykkinen koskemattomuus/hyvinvointi onkin sitten eri asia...
Poliisi - Yleinen kiinniotto-oikeus
Nyt sattui täti vaan kaatumaan pahasti. Normaali pyllähdys tönäisystä paon estämiseksi ei olisi aiheuttanut mitään seurauksia. Ei tässä mitään syytöntä pyhäkoululaista yritetty ottaa kiinni.
Kuka tässä nyt on "ajellut autolla pyöräteillä miten sattuu" ja miten kevyeltä liikenteeltä ankarasti kielletty moottoritie liittyy tähän tapaukseen minkäänlaisena vertauksena? Ja mikä ihme tuo suojatiekommenttikin oli?autotien on vielä potenssiin 1000 pyhempi paikka autoilijalle, jos menisit ajamaan samanlailla miten sattuu vaikka moottoritielle pyörällä niin autoilijat vasta saisivatkin itkupotkuraivarin ja poliisit kutsuttaisiin paikalle. Mutta jos ajelee autolla miten sattuu pyörätiellä niin ei mitään väliä eikä saa edes sakkoja, vaikka molemmat teot ovat laittomia. Autoilijoilla ei muutenkaan ole kun oikeuksia ja nykypäivänä edes suojateillä ei ole autoilijoille minkäänlaista merkitystä, paitsi että tööttiä ja keskisormea pitää käyttää jos joku kävelijä kehtaa suojatielle mennä.
Tottakai on, kun siltä toiselta meni jalka poikki (tai polvi sijoiltaan). Se vasta oikeusmurha olisikin, jos tuota ei käsiteltäisi lainkaan.No sehän nähdään sitten mikä tuomio tuosta tulee. Kuitenkin nyt autoilija on epäiltynä pahoinpitelystä.
autotien on vielä potenssiin 1000 pyhempi paikka autoilijalle, jos menisit ajamaan samanlailla miten sattuu vaikka moottoritielle pyörällä niin autoilijat vasta saisivatkin itkupotkuraivarin ja poliisit kutsuttaisiin paikalle. Mutta jos ajelee autolla miten sattuu pyörätiellä niin ei mitään väliä eikä saa edes sakkoja, vaikka molemmat teot ovat laittomia. Autoilijoilla ei muutenkaan ole kun oikeuksia ja nykypäivänä edes suojateillä ei ole autoilijoille minkäänlaista merkitystä, paitsi että tööttiä ja keskisormea pitää käyttää jos joku kävelijä kehtaa suojatielle mennä.
No sanoisin nyt kuitenkin että loppuen lopuksi pahiten kämmäsi se joka väkivallalla aiheutti toiselle leikkaushoitoa vaativan vamman.
Pitää olla kyllä pikkaisen päästä pipi, että pitää ruumiinvamman tuottamista millään tavalla hyväksyttävänä toimintana.Ensin hakataan autoa ja sitten pistetään peili paskaksi ja yrittetään karata paikalta. Ihan hyvä, että tuli polvi pipi, toivottavasti senverran pitkäikäinen vaiva, että oppii olemaan kunnolla.
Eipä juurikaan sen pahemmin. Polvi ei mennyt yrittämällä vallanvasten, peili taas meni hajalle, kun vallanvasten syyllistyi vahingontekoon.
Siis meinaat että se että väkivalloin aiheuttaa ruumiinvamman ei ole pahempi teko kuin se että rikkoo jonkun vanhan Asconan peilin?
Sanoisin että valtaosan ihmisten moraalikäsityksessä tuo ruumiinvamman aiheuttaminen on paljon pahempi teko kuin jonkun peilin rikkominen.
Toki jos tekijä oli jotenkin niin älyllisesti jälkeenjäänyt että ei tajua sitä että jos taklaa pyöräilijän kumoon niin siinä voi käydä hyvinkin pahasti niin se on tietenkin eri asia.
Jos meni ja täysin tahallisesti väänsi polven paskaksi, niin tietenkin silloin on pahempi. Jos taas karkuun lähtenyt rikollinen tönäisyn seurauksena kaatui ja polvi hajosi, niin se on lähinnä sitten voi voi, sitä sattuu tasoa.
Häpeä, anteeksipyyntö. Ne on terveen ja normaalin ihmisen reaktoita siihen jos omalla töppäilyllään aiheuttaa haittaa muille. Tietysti on olemassa tietty pieni ihmisryhmä, joka ei osaa omia virheitään tunnustaa ja jos joku niistä huomauttaa, ainoa reaktio on raivokas vastahyökkäys. Nämä samat tyypit on usein niitä, jotka eivät oikein ikinä pääse elämässään mihinkään kun syy epäonnistumisiin on aina kaikissa muissaEiköhän tuo ole ihan terve ja normaali käyttäytymismalli selkärangan omaavalle ihmiselle, jos joku tulee vinkumaan jostain olemattomasta.
Se täysin tahallisesti tönäsi sen pyöräilijän kumoon ja jokaisen täysjärkisen, aikuisen ihmisen pitäisi tajuta että tuossa voi käydä pahoin. Tuo itsessään on jo paljon pahempi teko kuin se että rikkoo yhden peilin.
Se että puolustaa tuota tekoa sillä että ei ollut tarkoituksena vääntää polvea paskaksi on vähän kuin lapsen päältä ajaneen rattijuopon puolustelua sanomalla että ei se tarkoituksella sen lapsen päältä ajanut.
Keville ajamisestakkaan ei välttämättä seuraa mitään. Jos sen peilin vääntää tahallisesti poikki, niin se on sitten väännetty tahallisesti poikki. Sen peilin liikuttamiseenkaan ei ollut tuolla pyöräilijällä yhtään minkäänlaista perustetta. Sensijaan takaa-ajajalla oli peruste: Karkuun lähtenyt rikollinen piti saada pysähtymään.Yleensä peiliä vääntäessä ei hajoa mitään, joten pieni tönäisy ei ole mitenkään paha juttu.
Silloin, kun tuollatavoin perseillään urakalla, niin kuin tuo autoilija aloitti ajelemalla kelville pyöräilijöiden eteen, niin itsellä vain loppuu myötätuntopisteet siihen paikkaan ja joutuu toteamaan, että ihan hyvä, että käräjille pääsee kertaamaan perseilyään. Ja muuten erittäin monet ajattelevat samallatavoin, vaikka ei olekaan "poliittisesti korrektia" myöntää sitä ääneen.
Tuollainen laput silmillä päin persettä ajelu on juuri tuollaisen kohtalon tarkoituksellista hakemista. Ei sitä tiedä, miten monesti tuokin tyyppi oli toistanut temppunsa. Nyt vain meni vähän pieleen ja tuli palautetta.
![]()
Sovitaanko, että peili meni vahingossa poikki ihan niin kuin se jalkakin meni vahingossa niin ollaan tasapuolisia kaiken suhteen. Totuuttahan me emme tiedä.Jos sen peilin vääntää tahallisesti poikki, niin se on sitten väännetty tahallisesti poikki. Sen peilin liikuttamiseenkaan ei ollut tuolla pyöräilijällä yhtään minkäänlaista perustetta.
Mitäs jos vain ajettaisiin niin kuin tieliikennelaki määrää, eikä aleta keksimään tällaisia omia sääntöjä. Olisiko liikaa vaadittu?Joissain paikoissa on joko pakko ajaa keville tai sitten voi ajaa täysin katsomatta sinne risteykseen. Lisäksi jos sattuu tulemaan syy pistää auto parkkiin väliaikaisesti, niin kyllä se kannattaa pistää pois siitä liikennöintiväylältä.
Usein? Lähinnä tulee mieleen tilanne, että pitää joku invalidi saada kantakaupungissa apteekin ovesta sisälle ja ajoradalla pysähtymiskielto/raitiovaunukiskot eikä pysäköintipaikkoja. Tätäkö sitten tapahtuu usein?Kelvillekin saa auton pysäyttää usein täysin laillisesti joten silloin tollaiset ämmät on aika ikävä ongelma.
Mitäs jos vain ajettaisiin niin kuin tieliikennelaki määrää, eikä aleta keksimään tällaisia omia sääntöjä. Olisiko liikaa vaadittu?
Muista tämä sitten kun taas ensi keväänä keskustellaan siitä pyöräilijöiden ajoradan käytöstäJos joku tapa on turvallisempi, kuin toinen, niin silloin on syytä käyttää sitä turvallisinta tapaa
Tottakait muistan. Kaikkihan sen tajuavat, että kevyt pyöräilijä ei todellakaan kuulu ajoradalle, henkilöautojen sekaan, sillä kun törmäys tapahtuu , niin epäsuhta on sama, kuin henkilöautolla ja junalla: Pyöräilijälle käy todella kehnosti, eikä vauhtia tarvitse olla juuri mitään. Ja jos kaatuu esim linja- auton tms edessä, niin ennen kuin on edes kuski tajunnut, mitä tapahtui, niin vähintään etupyörä on mennyt yli, jolloin voikin yleensä sairaalan jne menon unohtaa.Muista tämä sitten kun taas ensi keväänä keskustellaan siitä pyöräilijöiden ajoradan käytöstä![]()
Joo, jonne ajeli miten sattuu laput silmillä, mutta mitä muutakaan noilta voi odottaa.
Kyl, tämän vuoksi niillä moottoriajoneuvoilla ei ikinä missään tilanteessa pitäisi olla mitään asiaa kevyeen liikenteen väylille tai jalkakäytäville. Tästä lienemme nyt viimein samaa mieltä.Kyllä se on pyöräilijän syytä hahmottaa sama, mitä autolla ajaessakin: yli 10X massa jykevämpää rautaa voittaa poikkeuksetta, aina!
Pyöräilijä autojen seassa vaarantaa vain oman turvallisuutensa. Autoilija pyöräilijöiden seassa varantaa kaikkien muiden turvallisuuden.Niillä harvemmin ajetaan rajoituksen mukaan vaan lähinnä hiljakseen vedetään pysähdyksiin.
Yritä nyt edes keskustella...
Kyl, tämän vuoksi niillä moottoriajoneuvoilla ei ikinä missään tilanteessa pitäisi olla mitään asiaa kevyeen liikenteen väylille tai jalkakäytäville. Tästä lienemme nyt viimein samaa mieltä.![]()
Siihen autoon kelvillä voi joku törmätä vaikka se olisi paikallaan. Ei ole montaa viikkoa kun joku jalan kulkenut mummo joutui sairaalaan törmättyään Tapiolassa kävelykadulle jätetyn trukin haarukkaan.Juu kun sehän on sama asia painaa fillarilla 30-40 km/h vaikkapa 40-50 km/h nopeuden ajoradalla, kun valutella hitaasti autoa kelvillä vaikkapa lastausta varten.
Sulla on nyt kyllä kovasti paljon vaikeuksia tuon mustavalkoisuutesi kanssa. Jatka vaan keskenäsi jos et kykene näkemään mitään muita värejä.
Siksipä tämä keskustelu on aika akateemista kun tavalliselle henkilöautoilijalle näitä "pakko pysäyttää klv:lle/jalkakäytävälle" - tilanteita tulee eteen ehkä kerran per ajettu 100tkm. Jotkut jakeluautokuskit on sitten asia erikseen.Niin, niillä ei pidä tosiaankaan ajaa siellä, jos ei ole pakko. Pysäyttääkin niille pitää vain, kun on pakko tai muualle pysähtyminen saisi aikaan vielä suuremman haitan.
Kevyt henkilöauto ei kuulu tielle, missä kulkee raskasta liikennettä. Ei tarvitse kuin hetkeksi herpaantua ja henki lähtee.Tottakait muistan. Kaikkihan sen tajuavat, että kevyt pyöräilijä ei todellakaan kuulu ajoradalle, henkilöautojen sekaan, sillä kun törmäys tapahtuu , niin epäsuhta on sama, kuin henkilöautolla ja junalla: Pyöräilijälle käy todella kehnosti, eikä vauhtia tarvitse olla juuri mitään. Ja jos kaatuu esim linja- auton tms edessä, niin ennen kuin on edes kuski tajunnut, mitä tapahtui, niin vähintään etupyörä on mennyt yli, jolloin voikin yleensä sairaalan jne menon unohtaa.
Kyllä se on pyöräilijän syytä hahmottaa sama, mitä autolla ajaessakin: yli 10X massa jykevämpää rautaa voittaa poikkeuksetta, aina!
Siihen autoon kelvillä voi joku törmätä vaikka se olisi paikallaan. Ei ole montaa viikkoa kun joku jalan kulkenut mummo joutui sairaalaan törmättyään Tapiolassa kävelykadulle jätetyn trukin haarukkaan.
Jos sinä et osaa katsoa asiaa objektiivisesti ilman henkilöön käymistä eikä tuo logiikka turvallisuuden vaarantamisen näkökulmasta aukene, niin eipä tässä tosiaan ole syytä jatkaa enempää.
Siksipä tämä keskustelu on aika akateemista kun tavalliselle henkilöautoilijalle näitä "pakko pysäyttää klv:lle/jalkakäytävälle" - tilanteita tulee eteen ehkä kerran per ajettu 100tkm. Jotkut jakeluautokuskit on sitten asia erikseen.
Kevyt henkilöauto ei kuulu tielle, missä kulkee raskasta liikennettä. Ei tarvitse kuin hetkeksi herpaantua ja henki lähtee.
Näinpä. Nykyinen 74 tonninen rekka on n. 70 kertaa painavampi kuin perus-Corolla joten ei todellakaan ole asiaa henkilöautoilla samoille teille.Kevyt henkilöauto ei kuulu tielle, missä kulkee raskasta liikennettä. Ei tarvitse kuin hetkeksi herpaantua ja henki lähtee.
Esim. linja-autolla ei siis ole velvoitetta pitää turvaväliä edellä kulkeviin?Tottakait muistan. Kaikkihan sen tajuavat, että kevyt pyöräilijä ei todellakaan kuulu ajoradalle, henkilöautojen sekaan, sillä kun törmäys tapahtuu , niin epäsuhta on sama, kuin henkilöautolla ja junalla: Pyöräilijälle käy todella kehnosti, eikä vauhtia tarvitse olla juuri mitään. Ja jos kaatuu esim linja- auton tms edessä, niin ennen kuin on edes kuski tajunnut, mitä tapahtui, niin vähintään etupyörä on mennyt yli, jolloin voikin yleensä sairaalan jne menon unohtaa.
Näinpä. Nykyinen 74 tonninen rekka on n. 70 kertaa painavampi kuin perus-Corolla joten ei todellakaan ole asiaa henkilöautoilla samoille teille.
Esim. linja-autolla ei siis ole velvoitetta pitää turvaväliä edellä kulkeviin?
Ovathan ne tietenkin aivan eri asioita. 40 km/h kiitävän, 100 kg kuskeineen painavan polkupyörän liike-energia on nimittäin alle kuudesosa 10 km/h valuttelevan 10 tonnia painavan jakeluauton liike-energiasta. Autolla ei edes huomaa ajavansa kävelijän päältä. Juuri oli uutisiinkin asti päässyt tällainen tapaus.Juu kun sehän on sama asia painaa fillarilla 30-40 km/h vaikkapa 40-50 km/h nopeuden ajoradalla, kun valutella hitaasti autoa kelvillä vaikkapa lastausta varten.
Sulla on nyt kyllä kovasti paljon vaikeuksia tuon mustavalkoisuutesi kanssa. Jatka vaan keskenäsi jos et kykene näkemään mitään muita värejä.
Katsopas arvon moderaattori sitä ketjun otsikkoa ennen kuin viuhdot bannivasaraa ja tulet pätemään. Ei täällä ole kukaan henkilökohtaisesti kenellekään niitä spandex-kommentteja heitellyt. Se on yleistermi, jolla kuvataan tietyn fillaristiporukan ajatusmaailmaa.Tässä ketjussa voisi taas nyt vähän itse kukin pysähtyä ottamaan vähä happea ja keskittymään siihen omaan kirjoitustapaan. Täysin turhaa ja provosoivaa tekstiä täällä nyt usealta eri käyttäjältä ja sen spandex-nimityksen käyttö eri negatiivissävytteisissä muodoissaan ei ole edelleenkään sallittua. Asiasta on huomautettu aiemminkin.
Joo ja se on halventava sekä sen käytöstä on huomautettu useasti aiemminkin, eikä tilanne ole muuttunut mihinkään.Katsopas arvon moderaattori sitä ketjun otsikkoa ennen kuin viuhdot bannivasaraa ja tulet pätemään. Ei täällä ole kukaan henkilökohtaisesti kenellekään niitä spandex-kommentteja heitellyt. Se on yleistermi, jolla kuvataan tietyn fillaristiporukan ajatusmaailmaa.
Et voi olla tosissasi. Ketjussa, jonka nimi on "mikä ärsyttää pyöräilijöissä", ei voi sanoa, jos spandexeissaan sääntöjä rikkova minäminä-henkinen fillaristisakki ärsyttää, kun siitä termistä voi joku pahoittaa mielensä?Joo ja se on halventava sekä sen käytöstä on huomautettu useasti aiemminkin, eikä tilanne ole muuttunut mihinkään.
Ovathan ne tietenkin aivan eri asioita. 40 km/h kiitävän, 100 kg kuskeineen painavan polkupyörän liike-energia on nimittäin alle kuudesosa 10 km/h valuttelevan 10 tonnia painavan jakeluauton liike-energiasta. Autolla ei edes huomaa ajavansa kävelijän päältä. Juuri oli uutisiinkin asti päässyt tällainen tapaus.
Eroa on myös siinä, että useasti se polkupyörä kuuluu ajoradalle, eikä siellä ole siitä mitään muuta haittaa kuin mulla-on-oikeus-ajaa-täysiä -autoilijoiden hidastaminen pariksi sekunniksi. Auto ei lähes koskaan kuulu kevyen liikenteen väylälle ja täyttää yleensä koko väylän, jolloin muun liikenteen on pakko vain väistää.
Minkäänlainen nimittely ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kyllä niistä omista tuntemuksista pitää osata kirjoittaa nimittelemättä ja provosoimatta. Tuo eilinen keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi ylimääräistä provosointia ei tarvita tähänkään ketjuun yhtään.Et voi olla tosissasi. Ketjussa, jonka nimi on "mikä ärsyttää pyöräilijöissä", ei voi sanoa, jos spandexeissaan sääntöjä rikkova minäminä-henkinen fillaristisakki ärsyttää, kun siitä termistä voi joku pahoittaa mielensä?
Ketä tuolla halvennetaan? Niitä pyöräiljöitäkö, jotka oikeasti ajavat spandexeissaan (osa tosiaan täysin säännöistä piittaamatta), vai ketä? Kaikkia pyöräilijöitä se ei ainakaan loukkaa, kun minäkin fillaroin joka päivä, mutta en kykene mitenkään pahoittamaan mieltä moisesta. Mitä täällä oikein tapahtuu?
Edelleenkään ketään ei ole nimitelty henkilökohtaisesti ja tuo spandexi kuvaa yleisterminä sitä tietyllä tavalla sääntöjä ja lakia venyttävää fillaristiporukkaa ja heidän asennetta. Se on selvä, että asiallinen keskustelu on aina tavoiteltavaa ja sitä olen itsekin perännyt moneen otteeseen.Minkäänlainen nimittely ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kyllä niistä omista tuntemuksista pitää osata kirjoittaa nimittelemättä ja provosoimatta. Tuo eilinen keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi ylimääräistä provosointia ei tarvita tähänkään ketjuun yhtään.
Odottamattomaan esteeseen törmääminen on täysin mahdollista. Tai sitten pyöräilijä joutuu väistämään autoa jalankulkijoiden joukkoon ja törmää jalankulkijaan.Ööö? Miten siihen törmää? Olemalla sokea jolta on pöllitty keppi?
Trukin haarukkaan kompastuminen tai törmääminen on vähän eri asia koska se ei ole selkeästi havaittava objekti. Kuten sanoin, jatka keskenäs sitten kun et vaan kykene. Kokoajan keksit päästäsi skenaarioita tukemaan mustavalkoista agendaasi eikä muu kiinnosta. Hienosti...