Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Voi jumalauta. Kävin just laittamassa teleskooppirengasavaimen autoni jalkatilaan siltä varalta että spandeksirunkku tulee minun eteeni sylkemään. Olisi kiva tempaista tuolta hampaat sisään ja ajaa kusimulkun fillarin yli. Kaikkea sitä näkee. Olisi ihan suotavaa näistä laittaa sensuroimattomat videot julkisuuteen, miksi tullaista kusipäätä suojelemaan? Julkinen nöyryytys on näille oikein.
Ei, ei se ole oikein kenellekään. Ainakaan niin pitkään kuin eletään oikeusvaltiossa. Se on eri asia mitä paikan päällä tapahtuu, mutta ulkopuolisten somesekoilijoiden jälkikäteen lynkattavaksi joutuminen ei ole oikein, varsinkaan kun siitä voi helposti olla läpi koko loppuelämän kantavat kahtuuttomat seuraukset.
 
Ei, ei se ole oikein kenellekään. Ainakaan niin pitkään kuin eletään oikeusvaltiossa. Se on eri asia mitä paikan päällä tapahtuu, mutta ulkopuolisten somesekoilijoiden jälkikäteen lynkattavaksi joutuminen ei ole oikein, varsinkaan kun siitä voi helposti olla läpi koko loppuelämän kantavat kahtuuttomat seuraukset.

Juuri näin.Luulenpa että tämä pyöräilijä on jo videon nähnyt sekä kommentit toiminnastaan. Tarkistanut liikennesäännöt ja tajunnut olevansa väärässä ja varmasti häpeissään. Miksi pitäisi joutua vielä somelynkkääjien uhriksi?
 
Juuri näin.Luulenpa että tämä pyöräilijä on jo videon nähnyt sekä kommentit toiminnastaan. Tarkistanut liikennesäännöt ja tajunnut olevansa väärässä ja varmasti häpeissään.
:DD Jaa-a, on noita kyllä paljonkin, jotka ovat omasta mielestään oikeassa vaikka hautaan asti vaikka vaikka tasan kaikki olisivat toista mieltä. Varsinkin kun tuolla vaikuttaa olevan melko vahvat mielipiteet toiminnastaan. Somelynkkays nyt kuitenkin yleensä on ehkä vähän overkill, riippuen hieman tapauksesta ja kun ei enepää tiedä niin ehkä parempi näin (että blurrattuna).
 
Tähän pyöräilyyn hiukan liittyen. Kysyin kaupungin insinööriltä liikennepeiliä kapean ja vilkkaan pyörätien varteen, että tonteilta tulevat autoilijat eivät lanaisi speedokommandoja vahingossa ajaessaan pois pihalta. Kuulemma kaupunki on tehnyt periaatepäätöksen, että mihinkään ei tällaisia hömpötyksiä laiteta, koska maksaa huoltaa niin pirusti(???) ja luo kuulemma vääränlaista turvallisuudentunnetta. :D No kai se ihmishenki sitten on halvempi kuin se satasen peili. Kaupunkihan on siis dynaaminen suomalainen kaupunki, joka investoi parhaillaan miljoonia ja miljoonia dynaamiseen ja ultranopeaan kiskopeliin.
 
Taas uusi video fillariragesta ja mahdollisesti Iltasanomien selvityksen mukaan kyseessä on sama tyyppi kuin siinä viime viikon Otaniemen tapauksessa:

Polkupyöräilijämies raivostui ohituksesta: Onko kyse sarjaraivoajasta? – ”Hän tarttui minua rinnuksista kiinni”

Edit.
Ei sillä, että tuossa keskimääräistä agressiivisemman tyylin lisäksi mitään kovin ihmeellistä olisi, eli ikävä kyllä näitä näkee aina silloin tällöin. Avohoidon nykytilanne ei ole kovin mairitteleva.
 
Viimeksi muokattu:
Taas uusi video fillariragesta ja mahdollisesti Iltasanomien selvityksen mukaan kyseessä on sama tyyppi kuin siinä viime viikon Otaniemen tapauksessa:

Polkupyöräilijämies raivostui ohituksesta: Onko kyse sarjaraivoajasta? – ”Hän tarttui minua rinnuksista kiinni”

Edit.
Ei sillä, että tuossa keskimääräistä agressiivisemman tyylin lisäksi mitään kovin ihmeellistä olisi, eli ikävä kyllä näitä näkee aina silloin tällöin. Avohoidon nykytilanne ei ole kovin mairitteleva.

tuon otaniemen pyöräilijäterroristin uhri sanoi:
– Hän hidasteli tahallaan edessäni, mutta pääsin kuitenkin kotiin. Jouduin tekemään asiasta rikosilmoituksen. Poliisin tutkinta ei kuitenkaan johtanut mihinkään, vaan esitutkinta päättyi.

Tyypillä on videokuvaa tapauksesta ja rikollisen naama näkyy selvästi videolla, ja poliisi vaan kieltäytyy tutkimasta.

Voi huoh tätä suomen poliisin asennetta ettei yhtään kiinnosta tällaisen väkivaltarikollisen kinniottaminen.
 
Tekee kyllä hallaa fillaristien maineelle kun käy täysin syyttä suotta rähjäämässä. Ihan riittävästi ongelmia fillaroitsijoiden ja autoilijoiden välillä jo nykyään.
 
Täys mt-potilas tuo on. Fillarifoorumilla oli jo useampi kuukausi sitten juttua jostain vastaavasta (luultavasti samasta) tyypistä, joka hermostuu ohittelusta ja alkaa uhkailemaan turpaan vedolla. Parikin kirjoittajaa oli muistaakseni törmännyt tähän Itä-Espoon suunnalla.

Onneksi tämä liikkuu vaan fillarilla. Pahinta on se, että auton ratista näitä löytyy vielä enemmän ja ovat huomattavan paljon vaarallisempia muille. Niin kuin nyt vaikka se yksi Jagge-mies Helsingin keskustassa taannoin...
 
Yksivaihde-foorumilla on kaivettu jo useita tapauksia, missä tuo sama tyyppi on alkanut sekoilemaan muille pyöräilijöille, jotka ovat esimerkiksi ohittaneet hänet.

edi. Jaa olikin jo mainittu
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti avautuu joskus väärälle tyypille vai valikoiko sopivasti uhrejaan. Voisi naaman paljastaa tuollaiselta asenneongelmaiselta pelleltä
 
Ei nyt ärsytä, mutta ihmetyttää suuresti Keilaniemen metroaseman kohdalla työmatkasukkuloiden liikennekäyttäytyminen. Kyseisellä suoralla ajetaan fillarilla autotietä väärään suuntaan välittämättä vastaantulevasta liikenteestä, on ne sitten busseja, autoja tai kanssapyöräilijöitä.

https://maps.app.goo.gl/ZVWWShnuKYT7F3FWA
 
Ei nyt ärsytä, mutta ihmetyttää suuresti Keilaniemen metroaseman kohdalla työmatkasukkuloiden liikennekäyttäytyminen. Kyseisellä suoralla ajetaan fillarilla autotietä väärään suuntaan välittämättä vastaantulevasta liikenteestä, on ne sitten busseja, autoja tai kanssapyöräilijöitä.

https://maps.app.goo.gl/ZVWWShnuKYT7F3FWA
Soiota sinne poliisit sakottamaan.
 
Helsinkiläisen Jonnan mies joutui röyhkeän tieraivon uhriksi: Pyöräilijä lensi naama edellä katuun niin, että kypäräkin halkesi – "Haluan, että neljällä lapsellamme on jatkossakin isä"

Helsinkiläisen Jonnan mies joutui röyhkeän tieraivon uhriksi: Pyöräilijä lensi naama edellä katuun niin, että kypäräkin halkesi – "Haluan, että neljällä lapsellamme on jatkossakin isä"

Pyöräilijän kaatuessa kypärään tuli halkeamia ja kasvoihin ruhjeita.

Julkaistu 30.04.2019 09:26

Helsinkiläismies oli pyöräillyt sunnuntaina aamupäivällä Vantaalla, kun autoilija oli kiilannut vaarallisesti hänen takaansa. Mies kaatui tienposkeen niin rajusti, että kypäräkin halkesi.

Asiasta kertoo miehen puoliso Jonna Autio. Hänen mukaansa maantiepyöräilyä harrastava mies oli sunnuntaina aamuisella pyöräilylenkillä Vantaalla. Mies ajeli tienreunaa Helsingin pitäjän kirkonkylän kirkon kohdilla. Vauhtia oli tuntuvasti.


Takaa oli ajanut auto, jonka kuljettaja oli huudellut miehelle avoimesta ikkunasta jotakin ja torvea huudattaen kiilannut vaarallisesti pyöräilijän ohitse.

– Mieheni oli lentänyt sinne pientareelle, ja kun pyörässäkin on lukkopolkimilla jalat kiinni, niin paljon ei ole tehtävissä. Hän oli mennyt suoraan kasvot edellä katuun, Autio kertoo.

Aution mukaan paikalla oli onneksi ollut sivullinen nainen, joka oli rientänyt auttamaan miestä. Isku kaatumisesta oli ollut varsin kova, sillä pyöräilijän päässä ollut kypärä oli lentänyt irti ja siinä oli useampi halkeama.

– Silminnäkijän mukaan kuljettaja oli nauraen kaasuttanut paikalta, joten ilmeisesti tämä oli hyvin hauskaa hänen mielestään. Meidän mielestämme vähän vähemmän hauskaa, sillä päähän kohdistuvista vammoista ei tiedä, mitä kaikkea niistä voi seurata.

Ilman kypärää lopputulos voisi olla toinen
Tällistä ei tullut Aution miehelle luunmurtumia, mutta silmäkulmaan ja poskeen tuli ruhjeita. Myös polveen ja olkapäähän oli tullut haava kaatumisesta. Mies on ollut seurannassa mahdollisten aivoihin kohdistuvien vaurioiden varalta.

– Tilanne olisi nyt paljon pahempi ilman sitä kypärää.

Autio kertoo tehneensä tapahtuneesta rikosilmoituksen. Hänen mukaansa silminnäkijän autosta ilmoittamat tuntomerkit olivat olleet varsin tunnistettavat, joten toivoa tekijän löytymisestä on.


– Kaikista tärkeintä meille olisi, että kuljettaja jututettaisiin ja hän ymmärtäisi tekonsa vakavuuden, ennen kuin jollekin toiselle sattuu pahasti. Tavaran voi aina korjata, mutta ihmishenkeä ei mikään korvaa. Meilläkin on neljä lasta, niin haluan, että jatkossakin lapsillamme on isä, Autio sanoo.

Itä-Uudenmaan poliisista vahvistetaan MTV Uutisille, että tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus. Toistaiseksi asiaa ei kuitenkaan ole poliisin taholta vielä ehditty selvitellä.

– Ylikonstaapelilla on 750 juttua jonossa, että katsotaan missä kohdin ehdimme kuulustelemaan osapuolia, tutkinnanjohtaja Jyri Hiltunen kommentoi.
Aja kapealla tiellä vieressä olevan kevlin sijaan. Aja ulos, kun auto tööttää. Pistä vaimo itkemään lehteen. Älä mieti syitä :facepalm: Jonna vois kertoa äijälleen, että käyttää sitä kevliä, niin pysyy isukki paremmin hengissä. Jos auto oikeasti kiilas, niin toki teki täysin väärin. Jotenkin vaan tuntuu, että todennäköisempi tapahtumankulku on ollut se, että autosta on huudettu tyyliin "mee runkku kevlille" ja pyöräilijä on provosoitunut, jonka jälkeen keskittyminen kadonnut ja kups. Kotona vaimolle kootut selitykset, kun omaa käyttäytymistä (lähtien väärässä paikassa polkemisesta) ei pysty mitenkään sisäistämään. Hieman pistäis naurattamaan, kun poliisi tutkis, ei löytäis kuskia, mutta lätkäisis polkijalle sakot kevlin käyttämättömyydestä :joy:

e: Tämä taitaa olla se sama "kilpapätkä", jossa se yksi sankari vetäisi kääntyvään auton persposkeen muna-asennossa jarruttamatta :vihellys:
 
Helsinkiläisen Jonnan mies joutui röyhkeän tieraivon uhriksi: Pyöräilijä lensi naama edellä katuun niin, että kypäräkin halkesi – "Haluan, että neljällä lapsellamme on jatkossakin isä"

Helsinkiläisen Jonnan mies joutui röyhkeän tieraivon uhriksi: Pyöräilijä lensi naama edellä katuun niin, että kypäräkin halkesi – "Haluan, että neljällä lapsellamme on jatkossakin isä"

Pyöräilijän kaatuessa kypärään tuli halkeamia ja kasvoihin ruhjeita.

Julkaistu 30.04.2019 09:26

Helsinkiläismies oli pyöräillyt sunnuntaina aamupäivällä Vantaalla, kun autoilija oli kiilannut vaarallisesti hänen takaansa. Mies kaatui tienposkeen niin rajusti, että kypäräkin halkesi.

Asiasta kertoo miehen puoliso Jonna Autio. Hänen mukaansa maantiepyöräilyä harrastava mies oli sunnuntaina aamuisella pyöräilylenkillä Vantaalla. Mies ajeli tienreunaa Helsingin pitäjän kirkonkylän kirkon kohdilla. Vauhtia oli tuntuvasti.


Takaa oli ajanut auto, jonka kuljettaja oli huudellut miehelle avoimesta ikkunasta jotakin ja torvea huudattaen kiilannut vaarallisesti pyöräilijän ohitse.

– Mieheni oli lentänyt sinne pientareelle, ja kun pyörässäkin on lukkopolkimilla jalat kiinni, niin paljon ei ole tehtävissä. Hän oli mennyt suoraan kasvot edellä katuun, Autio kertoo.

Aution mukaan paikalla oli onneksi ollut sivullinen nainen, joka oli rientänyt auttamaan miestä. Isku kaatumisesta oli ollut varsin kova, sillä pyöräilijän päässä ollut kypärä oli lentänyt irti ja siinä oli useampi halkeama.

– Silminnäkijän mukaan kuljettaja oli nauraen kaasuttanut paikalta, joten ilmeisesti tämä oli hyvin hauskaa hänen mielestään. Meidän mielestämme vähän vähemmän hauskaa, sillä päähän kohdistuvista vammoista ei tiedä, mitä kaikkea niistä voi seurata.

Ilman kypärää lopputulos voisi olla toinen
Tällistä ei tullut Aution miehelle luunmurtumia, mutta silmäkulmaan ja poskeen tuli ruhjeita. Myös polveen ja olkapäähän oli tullut haava kaatumisesta. Mies on ollut seurannassa mahdollisten aivoihin kohdistuvien vaurioiden varalta.

– Tilanne olisi nyt paljon pahempi ilman sitä kypärää.

Autio kertoo tehneensä tapahtuneesta rikosilmoituksen. Hänen mukaansa silminnäkijän autosta ilmoittamat tuntomerkit olivat olleet varsin tunnistettavat, joten toivoa tekijän löytymisestä on.


– Kaikista tärkeintä meille olisi, että kuljettaja jututettaisiin ja hän ymmärtäisi tekonsa vakavuuden, ennen kuin jollekin toiselle sattuu pahasti. Tavaran voi aina korjata, mutta ihmishenkeä ei mikään korvaa. Meilläkin on neljä lasta, niin haluan, että jatkossakin lapsillamme on isä, Autio sanoo.

Itä-Uudenmaan poliisista vahvistetaan MTV Uutisille, että tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus. Toistaiseksi asiaa ei kuitenkaan ole poliisin taholta vielä ehditty selvitellä.

– Ylikonstaapelilla on 750 juttua jonossa, että katsotaan missä kohdin ehdimme kuulustelemaan osapuolia, tutkinnanjohtaja Jyri Hiltunen kommentoi.
Aja kapealla tiellä vieressä olevan kevlin sijaan. Aja ulos, kun auto tööttää. Pistä vaimo itkemään lehteen. Älä mieti syitä :facepalm: Jonna vois kertoa äijälleen, että käyttää sitä kevliä, niin pysyy isukki paremmin hengissä. Jos auto oikeasti kiilas, niin toki teki täysin väärin. Jotenkin vaan tuntuu, että todennäköisempi tapahtumankulku on ollut se, että autosta on huudettu tyyliin "mee runkku kevlille" ja pyöräilijä on provosoitunut, jonka jälkeen keskittyminen kadonnut ja kups. Kotona vaimolle kootut selitykset, kun omaa käyttäytymistä (lähtien väärässä paikassa polkemisesta) ei pysty mitenkään sisäistämään. Hieman pistäis naurattamaan, kun poliisi tutkis, ei löytäis kuskia, mutta lätkäisis polkijalle sakot kevlin käyttämättömyydestä :joy:

e: Tämä taitaa olla se sama "kilpapätkä", jossa se yksi sankari vetäisi kääntyvään auton persposkeen muna-asennossa jarruttamatta :vihellys:
Mahtavaa victim blamingia:sclap:

Miksi pitää tööttäillä, huudella, kiilata? Miksei voi vain ajaa perässä ja mennä turvallisesti ohi kun paikka tulee. Kortti pois jos lanttu on niin pehmeä, ettei kestä jos liikenteessä joutuu joskus vähän hidastamaan.
 
Helsinkiläisen Jonnan mies joutui röyhkeän tieraivon uhriksi: Pyöräilijä lensi naama edellä katuun niin, että kypäräkin halkesi – "Haluan, että neljällä lapsellamme on jatkossakin isä"


Aja kapealla tiellä vieressä olevan kevlin sijaan. Aja ulos, kun auto tööttää. Pistä vaimo itkemään lehteen. Älä mieti syitä :facepalm: Jonna vois kertoa äijälleen, että käyttää sitä kevliä, niin pysyy isukki paremmin hengissä. Jos auto oikeasti kiilas, niin toki teki täysin väärin. Jotenkin vaan tuntuu, että todennäköisempi tapahtumankulku on ollut se, että autosta on huudettu tyyliin "mee runkku kevlille" ja pyöräilijä on provosoitunut, jonka jälkeen keskittyminen kadonnut ja kups. Kotona vaimolle kootut selitykset, kun omaa käyttäytymistä (lähtien väärässä paikassa polkemisesta) ei pysty mitenkään sisäistämään. Hieman pistäis naurattamaan, kun poliisi tutkis, ei löytäis kuskia, mutta lätkäisis polkijalle sakot kevlin käyttämättömyydestä :joy:

e: Tämä taitaa olla se sama "kilpapätkä", jossa se yksi sankari vetäisi kääntyvään auton persposkeen muna-asennossa jarruttamatta :vihellys:



Ottamatta suoraan kantaa ko. tapaukseen, kun tarkkaa tietoa ei ole saatavilla, niin ei vaan pysty ymmärtämään mitä liikkuu niiden autoliijoiden päässä, jotka rupeavat pyöräilijälle tööttäilemään/huutamaan jne. Saati sitten kiilaamaan.

Itsekin pyöräilyn harrastajana olen kohdannut useita kertoja idioottimaisia autoilijoita. Itse Kehä 3 sisäpuolella harvemmin ajan tienlaidassa, mutta ulkopiolella liki aina, kun ei noita pyöräteitä juuri ole. Aina ajan niin lähellä tien reunaa kuin mahdollista. Usein vain piennarta ei ole tai se on todella kapea. Useita kertoja on kapealla maalaistiellä tultu torvi pohjassa ohi, huutelua on kuulunut ja onpa muutama tehnyt voimakkaan kiilausliikkeen kohtikin. Heittipä kerran joku mua tyhjällä juomatölkilläkin jossain Lohjan takana.
Ei voi kun ihmetellä. Osa ohittaa alle metrin päästä 80-100km/h lasissa (tämä varmaan monesti ihan puhdasta ymmärtämättömyyttä).


Niin ja se on kelvi, ei kevli (KLV=Kevyen Liikenteen Väylä) ;)
 
Mahtavaa victim blamingia:sclap:

Miksi pitää tööttäillä, huudella, kiilata? Miksei voi vain ajaa perässä ja mennä turvallisesti ohi kun paikka tulee. Kortti pois jos lanttu on niin pehmeä, ettei kestä jos liikenteessä joutuu joskus vähän hidastamaan.
Jos lanttu on niin pehmeä, että ei osaa ajaa ko. tarkoitusta varta vasten rakennetulla väylällä, niin pyörä pois. Tosi uhri(utunut). Ottaa silmät käteen ja katsoo ko. tietä. Normaalijärkinen näkee, että on niin saatanan kapea, että ei kannata pyörällä väliin tunkea. Uutta ennätystä kellottava spandex tätä toki ei ymmärrä, kun aika varmasti huononisi vähän mutkittelevalla KLV:llä. Joutuisi vielä ottamaan ne hitaammatkin huomioon... Kenellekään en tahdo pahasti käyvän, mutta kyllä edelleen vihaksi pistää nämä spagettirankaiset "spandex"-tyypit, joilla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia. Sit itketään mediat täyteen kun napsahtaa.
 
Ei nyt ärsytä, mutta ihmetyttää suuresti Keilaniemen metroaseman kohdalla työmatkasukkuloiden liikennekäyttäytyminen. Kyseisellä suoralla ajetaan fillarilla autotietä väärään suuntaan välittämättä vastaantulevasta liikenteestä, on ne sitten busseja, autoja tai kanssapyöräilijöitä.

https://maps.app.goo.gl/ZVWWShnuKYT7F3FWA

Ei siellä mitään autotietä ole.
 
Kenellekään en tahdo pahasti käyvän, mutta kyllä edelleen vihaksi pistää nämä spagettirankaiset "spandex"-tyypit, joilla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia. Sit itketään mediat täyteen kun napsahtaa.

Eikös tässä nimenomaan se autoilija ollut se asennevammainen itsekäs idiootti, joka luuli että hänellä on aina oikeus ajaa tiellä vähän (tai siis selvästi) yli suurimman sallitun nopeuden piittaamatta muusta liikenteestä, ja kaikki häntä hidastavat tekijät (esimerkiksi tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta ajavat) ovat ihmisoikeusrikkomus häntä kohtaan, ja pitää heti poistaa tieltä. jotta hänen ei tarvitse hidastaa.
 
Jos lanttu on niin pehmeä, että ei osaa ajaa ko. tarkoitusta varta vasten rakennetulla väylällä, niin pyörä pois. Tosi uhri(utunut). Ottaa silmät käteen ja katsoo ko. tietä. Normaalijärkinen näkee, että on niin saatanan kapea, että ei kannata pyörällä väliin tunkea. Uutta ennätystä kellottava spandex tätä toki ei ymmärrä, kun aika varmasti huononisi vähän mutkittelevalla KLV:llä. Joutuisi vielä ottamaan ne hitaammatkin huomioon... Kenellekään en tahdo pahasti käyvän, mutta kyllä edelleen vihaksi pistää nämä spagettirankaiset "spandex"-tyypit, joilla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia. Sit itketään mediat täyteen kun napsahtaa.
Näyttäisi paikalla olevan 30km/h rajoitus ja tasaista maata. Perushybridilläkin pääsee riitävän kovaa, että pysyy liikenevirran mukana. Ei siis mitään perustetta kenelläkään lähteä edes ohittelemaan spandex-sukkulaa tuossa paikassa.

Paljon fiksumpaa tuossa ajaa ajoradalla kuin kelvillä mummojen ja lasten seassa. Olen aika varma, että tämä on poliisinkin kanta. Se että meillä on typerä pykälä laissa, ei poista järjen käyttöä ja turvallisuuden ajattelua kokonaisuuden kannalta.
 
No, siellä on tie jossa ajetaan autoilla. Ymmärsit varmasti kuitenkin, mitä tarkoitettiin mutta silti on päästävä viilaamaan pilkkua.

Se on ajorata, ja se on tarkoitettu ihan yhtä lailla monille muillekin ajoneuvoille kuin autoille.

Pilkunviilaaminen on tämän sanan kohdalla oleellista, koska ihmisillä on tuo asennevamma, että luullaan että ajorata on tarkoitettu vain autoille. EI ole. Vain moottoritiet on tarkoitettu vain autoille.

Toki väärään suuntaan sitä ajaminen on selvä liikennerikkomus ja pyöräiljjä tässä tapauksessa ansaitsisi sakon siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi paikalla olevan 30km/h rajoitus ja tasaista maata. Perushybridilläkin pääsee riitävän kovaa, että pysyy liikenevirran mukana. Ei siis mitään perustetta kenelläkään lähteä edes ohittelemaan spandex-sukkulaa tuossa paikassa.
Itsekin joskus jossain 30-alueella maantiepyörällä ajanut tarkoituksella jotain liki 40km/h, niin eiköhän sieltä usein joku autokuski oo rinnalle puskemassa...
 
Se on ajorata, ja se on tarkoitettu ihan yhtä lailla monille muillekin ajoneuvoille kuin autoille.

Pilkunviilaaminen on tässä oleellista, koska ihmisillä on tuo asennevamma, että luullaan että ajorata on tarkoitettu vain autoille. EI ole. Vain moottoritiet on tarkoitettu vain autoille.
Toisaalta on myös vain kevyelle liikenteelle tarkoitettuja väyliä, joita osin vartavasten pyöräilijöiden takia verovaroin on rakennettu. Ehkä niitä kannattaisi käyttää liikenteen sujuvuuden takia. Mikäli kilpasuoritus on haussa, kaupunkiliikenne ei ole oikea paikka...
Edit. ... varsinkaan väärään suuntaan ajorataa.
 
Se on ajorata, ja se on tarkoitettu ihan yhtä lailla monille muillekin ajoneuvoille kuin autoille.

Pilkunviilaaminen on tämän sanan kohdalla oleellista, koska ihmisillä on tuo asennevamma, että luullaan että ajorata on tarkoitettu vain autoille. EI ole. Vain moottoritiet on tarkoitettu vain autoille.

Toki väärään suuntaan sitä ajaminen on selvä liikennerikkomus ja pyöräiljjä tässä atapauksessa ansaitsisi sakon siitä.

Jos olisit lukenut viestin, ymmärtäisit varmasti ettei ihmetyksen syy ole oikeaan suuntaan ajavissa pyöräilijöissä vaan vastapalloon ajavissa.

Mutta ei, tärkeämpää on asettaa itsensä tärkeämmäksi ja päästä pätemään internetissä. Good job!
 
Eikös tässä nimenomaan se autoilija ollut se asennevammainen itsekäs idiootti, joka luuli että hänellä on aina oikeus ajaa tiellä vähän (tai siis selvästi) yli suurimman sallitun nopeuden piittaamatta muusta liikenteestä, ja kaikki häntä hidastavat tekijät (esimerkiksi tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta ajavat) ovat ihmisoikeusrikkomus häntä kohtaan, ja pitää heti poistaa tieltä. jotta hänen ei tarvitse hidastaa.
Ei, tässä oli kaksi asennevammaista idioottia. Autoilija JA pyöräilijä. Eri syistä. Edelleen kohdistan kritiikin siihen, että spandex-piireissä nähdään vain puolet ongelmasta. Turvallisesti poissa autotieltä pyöräilevänä ja asiallisesti autoilevana vituttaa maksaa näiden idioottien kohtaamisista aiheutuvia kuluja. Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, niin sen enemmän tulee sattumaan. Tuskin kukaan pitää venäläistä rulettia hyvänä turvallisena harrastuksena? Sitä samaa kuitenkin ko. pyöräilijät harrastavat, kun aina löytyy se yksi autoilija, jonka hermo ei pidä tai muuten ei ymmärrä. Maaseudulla ei ole turvallisia väyliä, jossa pyöräillä, joten piennar on pakollinen paha. Tässäkin nimenomaisessa tapauksessa pyöräväylä olisi ollut 5 metrin päässä. Ei tööttiä, ei riskiä, ei... 1000-2000 kg rautaa voittaa vaikka miten olisi oikeus ja oikeassa.
 
Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, niin sen enemmän tulee sattumaan.
Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, sitä enemmän tulee tarve muuttaa lakia. Nopeat pyörät eivät sovi kevyenliikenteen väylille ja erillisten pyöräteiden rakentaminen joka paikkaan on mahdottomuus.
 
Näyttäisi paikalla olevan 30km/h rajoitus ja tasaista maata. Perushybridilläkin pääsee riitävän kovaa, että pysyy liikenevirran mukana. Ei siis mitään perustetta kenelläkään lähteä edes ohittelemaan spandex-sukkulaa tuossa paikassa.

Paljon fiksumpaa tuossa ajaa ajoradalla kuin kelvillä mummojen ja lasten seassa. Olen aika varma, että tämä on poliisinkin kanta. Se että meillä on typerä pykälä laissa, ei poista järjen käyttöä ja turvallisuuden ajattelua kokonaisuuden kannalta.
Entäs jos se olikin paska harrastaja ja hyytyi 20 km/h vauhtiin? Tai voimajuoma aiheutti sellaisia päästöjä, että takana ajaminen oli muuten vaan ihan sietämätöntä? (Henk. koht. näkemys on, että ei se pyöräilijän perseenvetkutus nyt mitään silmiä hivelevää touhua ole vaikka olis naikkonenkin kyseessä.)

Mukavasti otit esille tämän "paljon fiksumpaa". Niin, laki omiin käsiin kun ei miellytä? Köh, näinhän ne vastuulliset liikenteessä toimii ;) Tuossa hiljattain seurasin erästä sankaria, kun ensin tuli pyörällä KLV:ltä liikenneympyrään, polki 20 m autotietä KLV:n valojen kiertämiseksi ja jatkoi kolmen KLV:n punaisen läpi. Olihan se sujuvaa joo, tällä kertaa ei sattunut kääntyviä autoja reitille... Tienpitäjien vika varmaan tämäkin, kun törkeästi ei ole kääntyville omaa valo-ohjausta vaan menevät rytmissä oli autoa tai ei :)
 
Toisaalta on myös vain kevyelle liikenteelle tarkoitettuja väyliä, joita osin vartavasten pyöräilijöiden takia verovaroin on rakennettu. Ehkä niitä kannattaisi käyttää liikenteen sujuvuuden takia. Mikäli kilpasuoritus on haussa, kaupunkiliikenne ei ole oikea paikka...
Edit. ... varsinkaan väärään suuntaan ajorataa.

Kyllä ja ei. Itsekin koetan ajaa kelvillä aina kun mahdollista, mutta aina se ei ole oikein järkevää. Otetaan nyt esimerkiksi Masalantie Kirkkonummella:
Google Maps
Tossa kun koetat ajaa tota kelviä pitkin, niin vähän väliä on joku autoilija tunkemassa autoa eteen. Surutta siis ajavat tohon kelvin päälle katsomatta sivuille lainkaan ja pyörällä saa lyödä liinat kiinni tosta 28-30 vauhdista, mitä itse matkavauhtina ajan. Sujuvampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa on ajaa ajoradalla. Vastaavia kohtia on pk-seudulla paljon.
 
Maaseudulla ei ole turvallisia väyliä, jossa pyöräillä, joten piennar on pakollinen paha.

Päinvastoin, maaseudulla on pelkästään melko turvallisia väyliä pyöräillä, koska siellä ei ole kevyen liikenteen väyliä jotka risteävät risteyksissä vaarallisesti suunnasta, jonne auton kuski ei tajua katsoa.

Ylivoimaisesti suurin osa autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisistä törmäyksistä tai läheltä-piti-tilanteista tapahtuu pyörän ajaessa kevyen liikenteen väylää pyörätien jatkeelle risteykseen ja väistämisvelvollisen auton tässä tilanteessa ajaessa (kääntyen tai kolmion takaa) hänen päällen katsoen muualle.

Maaseudulla käytännössä ainoan vaaran pyöräilijälle muodostavat tällaiset tieraivo-idiootit, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin koskaan.
 
Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, sitä enemmän tulee tarve muuttaa lakia. Nopeat pyörät eivät sovi kevyenliikenteen väylille ja erillisten pyöräteiden rakentaminen joka paikkaan on mahdottomuus.
Ei taida lainmuutos ongelmia ratkaista, jos ongelmat ovat molemmin puolin asenteissa. Köh, suojatielait...

e: Pyöräily pääasiassa niillä väylillä, jotka ovat olemassa ja turvallisia ei liene mahdollista? Kehtaan vielä ehdottaa, että josko ajettaisiin väylälle sopivalla nopeudella? Olis minustakin kiva ajaa 1-tietä 200 km/h, mutta kun ei niin ei :(
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, sitä enemmän tulee tarve muuttaa lakia. Nopeat pyörät eivät sovi kevyenliikenteen väylille ja erillisten pyöräteiden rakentaminen joka paikkaan on mahdottomuus.
Se on kumma, että tuolla pari tuhatta kilometria etelään osataan kunnioittaa pyörällä liikkujia. Monesti kapeilla serpentiiniteilläkin autot kiltisti odottaa sopivaa ohituspaikkaa. Koskaan en ole nähnyt/kuullut tööttäilyjä/tms. perseilyjä autoilijoilta.
 
Päinvastoin, maaseudulla on pelkästään melko turvallisia väyliä pyöräillä, koska siellä ei ole kevyen liikenteen väyliä jotka risteävät risteyksissä vaarallisesti suunnasta, jonne auton kuski ei tajua katsoa.

Ylivoimaisesti suurin osa autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisistä törmäyksistä tai läheltä-piti-tilanteista tapahtuu pyörän ajaessa kevyen liikenteen väylää pyörätien jatkeelle risteykseen ja väistämisvelvollisen auton tässä tilanteessa ajaessa (kääntyen tai kolmion takaa) hänen päällen katsoen muualle.

Maaseudulla käytännössä ainoan vaaran pyöräilijälle muodostavat tällaiset tieraivo-idiootit.
Ei tarvitse "huutaa". Mietipäs hetki miksi nuo ovat riskipaikkoja ja miksi autoilijat katsoo muualle. Jos sä tuut räkä poskella "hidasta" väylää, niin etenet aikamoisen matkan siinä ajassa, kun autoilijan täytyy katsoa joka suuntaan reitti vapaaksi. Yleensä toki pyöräilijä on joko juuri ohitettu tai tulee vastaan, niin näkyvyys on ok, mutta "yleensä" ei tietysti riitä vaan pitäisi olla aina. Itselle pahin tilanne tuli manskulla, kun olin Simonkentän tienoilla kääntymässä oikealle. En muista mikä risteyksistä se tarkkaan oli. Piti kuitenkin seurata pyöräkaistaa, suojatietä ja valoja. Lopulta kun (vilkku päällä) olen viimein pääsemässä lähtemään, spandex vetää vähintään sen 40 km/h sivupeilin ohi. Ei pienintäkään hajua mistä se siihen oli putkahtanut. Minunhan viaksi se olisi mennyt vaikka oma nopeus oli 2 km/h ja kaikkeni yritin huomioida.
 
Ei tarvitse "huutaa". Mietipäs hetki miksi nuo ovat riskipaikkoja ja miksi autoilijat katsoo muualle. Jos sä tuut räkä poskella "hidasta" väylää, niin etenet aikamoisen matkan siinä ajassa, kun autoilijan täytyy katsoa joka suuntaan reitti vapaaksi. Yleensä toki pyöräilijä on joko juuri ohitettu tai tulee vastaan, niin näkyvyys on ok, mutta "yleensä" ei tietysti riitä vaan pitäisi olla aina. Itselle pahin tilanne tuli manskulla, kun olin Simonkentän tienoilla kääntymässä oikealle. En muista mikä risteyksistä se tarkkaan oli. Piti kuitenkin seurata pyöräkaistaa, suojatietä ja valoja. Lopulta kun (vilkku päällä) olen viimein pääsemässä lähtemään, spandex vetää vähintään sen 40 km/h sivupeilin ohi. Ei pienintäkään hajua mistä se siihen oli putkahtanut. Minunhan viaksi se olisi mennyt vaikka oma nopeus oli 2 km/h ja kaikkeni yritin huomioida.
Niin, eli nopean fillaristin olisi kaikkien osapuolien kannalta parempi ajaa ajorataa.
 
Joka kevät saadaan kyllä aikaan tuo väittely pyöräilijät vs autoilijat ja olen itsekin monta kertaa nostanut esiin tuon perusongelman, joka johtuu siitä, että autoilijat eivät osaa väistämisvelvollisena huomioida fillaroitsijoita. Tämän takia monet nopeammin ajavat siirtyvät ajoradalle, koska vaikka siellä ajaisivatkin rajoitusten alle, tapahtuu kulku sellaisella väylällä, jossa muut autoilijat havainnoivat pyöräilijän liikkuvana ajoneuvona.

Jos esikaupunkialueiden kelveillä saisi ajella täysin rauhallisin mielin mitä autoilijoihin tulee, niin en kyllä itse ajaisi ajoradalla ollenkaan, mutta näin ei valitettavasti ole. On siis pääosin autoilijoiden syytä, että fillaristit valitsevat monessa paikassa mielummin ajoradan.

Toki fillareillakin liikkuu näitä liikennesäännöistä tietämättömiä, jotka tulevat sitten omasta puolestaan väistämisvelvollisena ajoradalle, mutta näissä on jo kategorisesti eri porukka takana, ei suinkaan nämä maantiepyörillä kovaa ajavat hyötyliikkujat vaan tällaisilla peruspyörillä ajavat tavikset.
 
Niin, eli nopean fillaristin olisi kaikkien osapuolien kannalta parempi ajaa ajorataa.
Paras ja turvallisin olisi ihan oma rata, jossa reisilihaksen kireänä saisi toteuttaa itseään. En tiedä miten mahtaa esim. se baana olla toiminut? Liikaa hitaita? :vihellys: Pyöräilijät jos päästetään ajoradalle, niin sitten on syytä pistää käyttäyminen vastaamaan sääntöjä. Esim. jatkuvasti näkee, kun pyöräilijän "hattu" vaihtuu sen mukaan mille ryhmälle palaa vihreät. Eikös tässä ollut hiljattain se tapaus, kun joku auto "kiilasi", kun piennarta pitkin ajanut olisikin halunnut jatkaa KLV:n perusteella etuajo-oikeutettuna suoraan tms. synttärisettiä. Tällaiset tulkintapommit täytyy purkaa.

Joneskyn jutut menee nyt jo aika vitun paksuksi. Autoilijoiden syytä, kun pyöräilijä rikkoo lakia :D Näin pääasiassa autoilevan näkökulmasta se on myös ihan herttaisen sama mikä porukka siellä perseilee, jos perseilyä esiintyy. Ihan samalla tapaa pyöräilijät syyttävät kaikkia autoilijoita vaikka häirikköjä on loppujen lopuksi pieni osuuus. Ja näistä kärsii myös muut autoilijat. Kilpapyöräilijöiden osalta autoilijan näkökulmasta suurin ongelma on tuo edellä mainitsemani nopeus. Pyörä tulee huonosti havaittavana niin pitkän matkan päästä nopeasti, että on hyvin virhealtis tilanne, jos sitä ei osaa odottaa. Oma lukunsa on vielä sitten nämä uhriutujat, jos auto nyt sattuu hetkellisesti pysähtymään väylälle ja oma ajo häiriintyy. Pyöräilijän ladun pitäisi muka olla aina ja ikuisesti vapaa vaikka auto olisi ollut risteysalueella paljon ennen kuin pyöräilijästä oli aavistustakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joka kevät saadaan kyllä aikaan tuo väittely pyöräilijät vs autoilijat ja olen itsekin monta kertaa nostanut esiin tuon perusongelman, joka johtuu siitä, että autoilijat eivät osaa väistämisvelvollisena huomioida fillaroitsijoita. Tämän takia monet nopeammin ajavat siirtyvät ajoradalle, koska vaikka siellä ajaisivatkin rajoitusten alle, tapahtuu kulku sellaisella väylällä, jossa muut autoilijat havainnoivat pyöräilijän liikkuvana ajoneuvona.

Jos esikaupunkialueiden kelveillä saisi ajella täysin rauhallisin mielin mitä autoilijoihin tulee, niin en kyllä itse ajaisi ajoradalla ollenkaan, mutta näin ei valitettavasti ole. On siis pääosin autoilijoiden syytä, että fillaristit valitsevat monessa paikassa mielummin ajoradan.

Toki fillareillakin liikkuu näitä liikennesäännöistä tietämättömiä, jotka tulevat sitten omasta puolestaan väistämisvelvollisena ajoradalle, mutta näissä on jo kategorisesti eri porukka takana, ei suinkaan nämä maantiepyörillä kovaa ajavat hyötyliikkujat vaan tällaisilla peruspyörillä ajavat tavikset.
Ei kai sitä osaa huomioida mitä ei näe. Useimmiten näkemäni ja omalle kohdalleni osuneet läheltäpiti tilanteet ovat olleet niitä, joissa puskien tai muun näköesteen takaa suimaisee 30km/h+ pyöräilijä. Tietysti olisi kohtuutonta olettaa pyöräilijänkin ottavan huomioon tilannenopeus (sarkasmia) jo oman turvallisuutensa tähden, jotta hänet ehtii huomata ajoissa.

Toinen yleinen on nämä pyöräilijät jotka ajavat risteävän ajokaistan yli kuin olisivat etuoikeutettuja. Näyttänyt olevan niin tavan tallajaa, fillarilähettiä, kuin spandexia likimain yhtä suurin määrin. En tiedä onko osaamattomuus vai piittaamattomuus suurempi syy.

Kolmas on ainakin fillarilähettien suosima "luova" liikennesääntöjen tulkinta, jossa puikkelehditaan autojen välissä, välillä taas klv:llä ja ajoittain jalkakäytävällä.

Neljänneksi ryhmäksi laitan iäkkäät ja kokemattomat autoilijat, heillä kyky reagoida äkkitilanteisiin on yleisesti huonompi ja havainnointi on kokemuksen puutteen tai fyysisten rajoitteiden vuoksi heikompaa.

Ja lopulta raivohullut niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä. Onneksi suhteellisen harvinaisia kuitenkin.
 
Ei kai sitä osaa huomioida mitä ei näe. Useimmiten näkemäni ja omalle kohdalleni osuneet läheltäpiti tilanteet ovat olleet niitä, joissa puskien tai muun näköesteen takaa suimaisee 30km/h+ pyöräilijä. Tietysti olisi kohtuutonta olettaa pyöräilijänkin ottavan huomioon tilannenopeus (sarkasmia) jo oman turvallisuutensa tähden, jotta hänet ehtii huomata ajoissa.

Tossa muuten yksi hyvä lisäsyy miksi hankalissa paikoissa nopeat fillarit mielummin ajoradalle, mukavinta kaikille. En tiedä miten hiljaa fillareiden vaikkapa 50km/h taajamassa pitäisi sitten ajaa, ettei autot aja päälle, tuntuisi ainakin erikoiselta, että fillaristi ei saisikaan ajaa kuin 20 koska muuten autoilija ei välttämättä näe -> tukee taas sitä ajoradalle siirtymisen tarvetta.

En tue jalkakäytävillä ajelemista, mutta yleisesti ottaen sanoisin, että mitä kevyempi liikenneväline, sitä enemmän voi ottaa vapauksia esim punaisissa valoissa jos katsoo ympärilleen. Jalankulkijoiden punasia päin kävelemisestähän ei hirveästi valiteta eikä siitä haittaakaan ole jos ei mennä silloin kun tulee autoja, sama melkeimpä fillareilla, mutta varovaisuuskerrointa tarvitaan enemmän.
 
Pyöräilijät jos päästetään ajoradalle, niin sitten on syytä pistää käyttäyminen vastaamaan sääntöjä. Esim. jatkuvasti näkee, kun pyöräilijän "hattu" vaihtuu sen mukaan mille ryhmälle palaa vihreät. Eikös tässä ollut hiljattain se tapaus, kun joku auto "kiilasi", kun piennarta pitkin ajanut olisikin halunnut jatkaa KLV:n perusteella etuajo-oikeutettuna suoraan tms. synttärisettiä.
Poukkoilulle ei minultakaan heru sympatiaa. Jos mennään ajoradalla, niin sitten mennään siellä ja sääntöjen mukaan.
Oma lukunsa on vielä sitten nämä uhriutujat, jos auto nyt sattuu hetkellisesti pysähtymään väylälle ja oma ajo häiriintyy. Pyöräilijän ladun pitäisi muka olla aina ja ikuisesti vapaa vaikka auto olisi ollut risteysalueella paljon ennen kuin pyöräilijästä oli aavistustakaan.
No mitä ihmettä? Pitäähän sen väylän olla vapaa jos auto on väistämisvelvollinen. Ei risteysaletta saa tukkia.

Koita nyt päättää pitääkö sitä lakia noudattaa pilkun tarkasti vai ei.
 
Tossa muuten yksi hyvä lisäsyy miksi hankalissa paikoissa nopeat fillarit mielummin ajoradalle, mukavinta kaikille. En tiedä miten hiljaa fillareiden vaikkapa 50km/h taajamassa pitäisi sitten ajaa, ettei autot aja päälle, tuntuisi ainakin erikoiselta, että fillaristi ei saisikaan ajaa kuin 20 koska muuten autoilija ei välttämättä näe -> tukee taas sitä ajoradalle siirtymisen tarvetta.

En tue jalkakäytävillä ajelemista, mutta yleisesti ottaen sanoisin, että mitä kevyempi liikenneväline, sitä enemmän voi ottaa vapauksia esim punaisissa valoissa jos katsoo ympärilleen. Jalankulkijoiden punasia päin kävelemisestähän ei hirveästi valiteta eikä siitä haittaakaan ole jos ei mennä silloin kun tulee autoja, sama melkeimpä fillareilla, mutta varovaisuuskerrointa tarvitaan enemmän.
Ei hitaasti tarvitse ajaa kuin risteyskohdissa, joissa on huono näkyvyys:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei hitaasti tarvitse ajaa kuin risteyskodissa, joissa on huono näkyvyys:facepalm:
No entäs jos niitä risteyksiä on sielä taajamassa pääväylän varrella jokaisen parinsadan metrin välein ja sitten pihojen ajoväylät sinne väleihin? Toi on vähän sama kuin autoilijalle sanoisi, että jokaisessa risteyksessä saa sitten ajaa maksimissaan 20km/h ihan vaan varmuuden vuoksi paitsi että fillaristille se tasaisen nopeuden ylläpitäminen sen matkan mielekkyyden takia esimerkiksi kuormittavuusnäkökulmasta on vielä rankempaa, kun autolla riittää nilkan ojentaminen.
 
No mitä ihmettä? Pitäähän sen väylän olla vapaa jos auto on väistämisvelvollinen. Ei risteysaletta saa tukkia.

Koita nyt päättää pitääkö sitä lakia noudattaa pilkun tarkasti vai ei.
Niin, noin laki sanoo. On kuitenkin monta risteystä, missä on pakko mennä kyttäämään. Varsinkin jos pyöräilijöitä ei ole mailla halmeilla, niin pakkohan siihen on mennä edemmäs näkyvyyden parantamiseksi. Vilkkailla väylillä sama on tehtävä, jotta ylipäätään ehtii johonkin väliin. Perä voi jäädä pyöräväylälle. Tämä on punainen vaate "ehdottomille" pyöräilijöille, ihan kauheaa kun joutuu reagoimaan muuhun liikenteeseen. Samaa sarjaa kuin, että ajattelevat, että risteykseen ei tarvitse mitenkään varautua (hidastus, valmis jarruttamaan,..). Perusteena jotain Joneskyn tyylistä "kun se on niin raskasta". Helvettiäkö sitä pyöräilette ylipäätään, jos normaalin liikennekäyttäytymisen ylläpitäminen on liian raskasta?
 
  • Tykkää
Reactions: Mop
No entäs jos niitä risteyksiä on sielä taajamassa pääväylän varrella jokaisen parinsadan metrin välein ja sitten pihojen ajoväylät sinne väleihin? Toi on vähän sama kuin autoilijalle sanoisi, että jokaisessa risteyksessä saa sitten ajaa maksimissaan 20km/h ihan vaan varmuuden vuoksi paitsi että fillaristille se tasaisen nopeuden ylläpitäminen sen matkan mielekkyyden takia esimerkiksi kuormittavuusnäkökulmasta on vielä rankempaa, kun autolla riittää nilkan ojentaminen.
Jos risteyksiä, joissa on huono näkyvyys ja vielä pihateitäkin on alueella paljon, ei kuullosta ihan paikalle, jossa on realistista pitää pyöräilyvauhtina merkittävästi yli 20km/h.
Entäpä, jos pihasta tai risteyksestä eteen tuleva ei olekaan se ilkeä autoilija, vaan joukko leikkiviä pikkulapsia?
Ei pyörä kaiketi sen paremmin pysähdy oli este mikä hyvänsä.
 
Niin, noin laki sanoo.
Niin sanoo, ja silti näyttää moni sitä tältäkin osin taivuttavan ihan vaan kun huvittaa (= ei edes yritetä jättää sitä seepraa vapaaksi).
On kuitenkin monta risteystä, missä on pakko mennä kyttäämään. Varsinkin jos pyöräilijöitä ei ole mailla halmeilla, niin pakkohan siihen on mennä edemmäs näkyvyyden parantamiseksi. Vilkkailla väylillä sama on tehtävä, jotta ylipäätään ehtii johonkin väliin.
Jos nyt ei jotain kaupunkien ydinkeskustoja oteta huomioon, niin en muista edes koska viimeksi olisin sellaiseen paikkaan törmännyt, jossa näkyvyyden takia joutuu seeprasta blokkaamaan edes kolmasosaa.
Tämä on punainen vaate "ehdottomille" pyöräilijöille, ihan kauheaa kun joutuu reagoimaan muuhun liikenteeseen.
Samoin näyttää se ajoradalla kulkeva fillari olevan punainen vaate "ehdottomille" autoilijoille, ihan kauheaa kun joutuu reagoimaan muuhun liikenteeseen.
 
Niin sanoo, ja silti näyttää moni sitä tältäkin osin taivuttavan ihan vaan kun huvittaa (= ei edes yritetä jättää sitä seepraa vapaaksi).
Monesti sitä on nähnyt autoilijaa syytettävän vaikka pyörä saapuisi jostain mutkan takaa paikalle paljon autoa myöhemmin... Risteys on sen verran hektinen paikka ja autosta yllättävän huono näkyvyys, että aikamoista uhriutumista syyttää, että ei edes yritetä.
 
Mitä enemmän pyöräily kasvattaa suosiotaan, niin sen enemmän tulee sattumaan.
Päinvastoin. Mitä enemmän pyöräilijöitä on liikenteessä, sen paremmin autoilijat "siedättyvät" heitä huomioimaan, koska tulee "maan tavaksi" tiedostaa fillarit.

On kuitenkin monta risteystä, missä on pakko mennä kyttäämään. Varsinkin jos pyöräilijöitä ei ole mailla halmeilla, niin pakkohan...
Mikäli et näe fillaria, sun on pakko parkkeerata "vähempiarvoisten väylälle"? Kukahan täällä on riski liikenteessä?
 
Monesti sitä on nähnyt autoilijaa syytettävän vaikka pyörä saapuisi jostain mutkan takaa paikalle paljon autoa myöhemmin...
Jo nyt on jutut. Mitä merkitystä sillä on milloin ja mistä etuajo-oikeutettu paikalle saapuu - väistää sitä pitää ja sillä siisti.

Tää on vähän sama kuin että tilanteessa, jossa olet kääntymässä vasemmalle ja vasemmalta ei tule ketään, niin onko ok siirtyä siihen vasemmalta tulevan kaistan päälle odottelemaan oikealta tulevan jonon perään liittymistä (tietämättä etukäteen kuinka pitkään joudut siinä odottamaan)?
Risteys on sen verran hektinen paikka ja autosta yllättävän huono näkyvyys, että aikamoista uhriutumista syyttää, että ei edes yritetä.
95% tilanteista joihin itse törmään on mallia ei edes yritetä (todennäköisemmin niin ettei edes ajatella koko asiaa vaan seepran päälle pysähtyminen on jonkinlainen normaali käyttäytymismalli).
 
Jos risteyksiä, joissa on huono näkyvyys ja vielä pihateitäkin on alueella paljon, ei kuullosta ihan paikalle, jossa on realistista pitää pyöräilyvauhtina merkittävästi yli 20km/h.
Entäpä, jos pihasta tai risteyksestä eteen tuleva ei olekaan se ilkeä autoilija, vaan joukko leikkiviä pikkulapsia?
Ei pyörä kaiketi sen paremmin pysähdy oli este mikä hyvänsä.
Näinhän se on, sit kun siinä vieressä on se ajorata missä on 30-50km/h rajoitus niin pyörällä voi ajaa just sen mitä melkeen jaloista pääsee ja täysin turvallisesti. Huomaat varmaan trendin eli ihan jo autoilijan näkökulmastakin sen fillarin piakka vaikuttaa siirtyvän sinne ajoradalle, kun ajonopeudet nousevat.

Kyllä mua taajamissa jotkut kelviristeyksetkin esim alikulut jne arveluttaa muiden fillaristien ajokäytöksen mukaan. Jalankulkijat on yleensä sen verran hitaampia liikkeissään, etteivät samanlaisia vaaratilanteita aiheuta, mun kylkeen on oikealle kääntyvä auto pyörätienjatkeella Helsingin keskustan laita-alueella ajanut ja sen jälkeen oon tasan ajanut sieläkin ajoradalla oman turvallisuuden takia.
 
Monesti sitä on nähnyt autoilijaa syytettävän vaikka pyörä saapuisi jostain mutkan takaa paikalle paljon autoa myöhemmin...

Jos se auto on pysähtynyt siihen pyörätien jatkeen päälle, se auto on rikkonut liikennesääntöjä pysähtyessään siihen. Sen auton pitää odottaa sen pyörätien jatkeen takana ja ajaa sitten kerralla sen pyörätien jatkeen yli kun se on mahdollista.

Risteys on sen verran hektinen paikka ja autosta yllättävän huono näkyvyys, että aikamoista uhriutumista syyttää, että ei edes yritetä.

Yleensä, jos pysähdytään pyörätien jatkeen päälle, ei edes yritetä, vaan rikotaan suoraan lakia.

Vain joskus harvoin joku näköeste pakottaa ajamaan siihen pyörätien jatkeen päälle.


Kääntyvän tai kolmion takaa tulevan väistämisvelvollisen auton ajajan pitäisi suhtautua siihen pyörätien jatkeeseen kuin rautatiehen, jota pitkin voi tulla juna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom