- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 910
Mun pointtini oli lähinnä se, ettei useimpia polkupyöriä ole varusteltu pysähtymäänkään tehokkaasti suurista nopeuksista
Tämä pätee lähinnä mummopyöriin ja jopoihin, ei todellakaan maantiekilpapyöriin.
. Ainakin valtaosa niistä kilpapyörämäisistä, joilla suurimmat vauhdit tasamaalla otetaan on varustettu painon minimoimiseksi yleisesti todella minimalistisilla jarruilla, jolloin maksimaalista jarrutustehoakaan ei saavuteta.
Täysin väärin. Maantiekilpapyörien jarrut ovat riittävän tehokkaita, että jarrujen teho ei juuri koskaan tule rajoittavaksi tekijäksi, vaan rajoittavaksi tekijäksi tulee ...
Myös renkaiden pito ja runkogeometria (ettei mene etukautta ympäri) asettaa rajat pysähtyvyydelle.
... Juuri nämä. Ja polkupyörän renkaissa pito on aivan samaa luokkaa kuin autoissa, kuivalla asfaltailla jopa parempi.
Etukautta ympäri menemisestä on itselläkin kokemusta. Siihen vaikuttaa aika paljon pyörän geometria, ja maantiekilpapyörien matala geometria => matala painopiste auttaa tässä, että sillä ei mene niin helpolla etukautta ympäri kuin esimerkiksi maastopyörällä.
summa summarum: Maantiekilpapyörä on nimenomaan pyörätyyppi, joka pysähtyy kaikkein parhaiten suurista vauhdeista.
Lisäksi polkupyörällä ilmajarruefekti on selvästi suurempi kuin autolla, koska polkupyöräilijällä on tyypillisesti pienempi ballistinen kerroin kuin autolla.