- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 12 561
Mun pointtini oli lähinnä se, ettei useimpia polkupyöriä ole varusteltu pysähtymäänkään tehokkaasti suurista nopeuksista
Tämä pätee lähinnä mummopyöriin ja jopoihin, ei todellakaan maantiekilpapyöriin.
. Ainakin valtaosa niistä kilpapyörämäisistä, joilla suurimmat vauhdit tasamaalla otetaan on varustettu painon minimoimiseksi yleisesti todella minimalistisilla jarruilla, jolloin maksimaalista jarrutustehoakaan ei saavuteta.
Täysin väärin. Maantiekilpapyörien jarrut ovat riittävän tehokkaita, että jarrujen teho ei juuri koskaan tule rajoittavaksi tekijäksi, vaan rajoittavaksi tekijäksi tulee ...
Myös renkaiden pito ja runkogeometria (ettei mene etukautta ympäri) asettaa rajat pysähtyvyydelle.
... Juuri nämä. Ja polkupyörän renkaissa pito on aivan samaa luokkaa kuin autoissa, kuivalla asfaltailla jopa parempi.
Etukautta ympäri menemisestä on itselläkin kokemusta. Siihen vaikuttaa aika paljon pyörän geometria, ja maantiekilpapyörien matala geometria => matala painopiste auttaa tässä, että sillä ei mene niin helpolla etukautta ympäri kuin esimerkiksi maastopyörällä.
summa summarum: Maantiekilpapyörä on nimenomaan pyörätyyppi, joka pysähtyy kaikkein parhaiten suurista vauhdeista.
Lisäksi polkupyörällä ilmajarruefekti on selvästi suurempi kuin autolla, koska polkupyöräilijällä on tyypillisesti pienempi ballistinen kerroin kuin autolla.
Jonna vois kertoa äijälleen, että käyttää sitä kevliä, niin pysyy isukki paremmin hengissä. Jos auto oikeasti kiilas, niin toki teki täysin väärin. Jotenkin vaan tuntuu, että todennäköisempi tapahtumankulku on ollut se, että autosta on huudettu tyyliin "mee runkku kevlille" ja pyöräilijä on provosoitunut, jonka jälkeen keskittyminen kadonnut ja kups. Kotona vaimolle kootut selitykset, kun omaa käyttäytymistä (lähtien väärässä paikassa polkemisesta) ei pysty mitenkään sisäistämään. Hieman pistäis naurattamaan, kun poliisi tutkis, ei löytäis kuskia, mutta lätkäisis polkijalle sakot kevlin käyttämättömyydestä 
