Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Itse ainakin kävelen ja pyöräilen surutta päin punaisia, ajoradan keskeltä yli ilman suojatietä jne. Asia koskettaa lähinnä itseäni ja poliisia, jos tie on tyhjä. Eikä oman kokemuksen mukaan poliisitkaan ole asiaan puuttuneet. Tuo kaikkia piinaava bussijuttu on selvä homma: aluksi bussikuski toimi väärin, ei pyöräilijä. Polkupyörällä saa ajaa ajorataa, moottoritiet asia erikseen, enkä nyt isoilla pääteilläkään välttämättä alkaisi ajelemaan ellei pakko. Itselläkin joku bussikuski tuuttaili torvea, kun ajoin bussikaistaa. Kuittasin kansainvälisellä käsimerkillä, sekä otin yhteyttä liikennöitsijän, josta asiaa pahoiteltiin. Sen sijaan liikenteen tukkiminen torven päräytyksen takia ei ehkä ole paras lähestymistapa asiaan, vaan olisi vaikka ottanut rekisterinumeron ylös ja laittanut palautetta.
 
Tuo aineisto on poliisin tietoon tulleet onnettomuudet, eli todennäköisesti siellä on poliisien kirjaamia virheitä (esim. juurikin jalkakäytävän ja pyörätien sekoittamiset keskenään yms).
 
Teepä kuule akateeminen tutkimus siitä miksi se on niin vaarallista. Ota vaikka lähteeksi tuo NYC:n tilasto, jossa 9/10 raatoa tuli ajoradalla. Turvallisempi reitti ei tarkoita ajokieltoa vaan turvallisempaa reittiä.

Edelleen tykkään sitten nussia sitä siskoas vai? Kun et näytä pystyvän lopettamaan tuossa sanoja toisen suuhun pukkaavassa muodossa kirjoittamista. Tai sitten oot puhdas trolli.
Kuinka paljon NYC:ssä ajetaan ajoradalla? 9/10 kerrasta? Onko moottoritiellä turvallisempaa ajaa kuin pyörätiellä, koska brittitilastoissa dualcarriagewayllä ei tule pyöräilijöistä raatoja?
 
Kuinka paljon NYC:ssä ajetaan ajoradalla? 9/10 kerrasta? Onko moottoritiellä turvallisempaa ajaa kuin pyörätiellä, koska brittitilastoissa dualcarriagewayllä ei tule pyöräilijöistä raatoja?
Nykissähän ei ole pyöräteitä ainakaan manhattanilla, varmaan ympäröivillä alueilla on pyöräkaistoja, mutta ylipäänsä pyöräilijät ovat siellä ajoradalla.
 
Joku NYC on nyt aivan typerä vertauskohta Hellsinkiin tai jenkkilä yleensäkin. Jenkkilässä koko yhteiskunta on rakennettu vielä vahvemmin autoilun varaan kuin Suomessa. Joku tuolla sanoi, että jospa Lontoossa on hyvä julkinen liikenne ja siellä pyöräillään vähän. Kannattais poistua siitä tynnyristä ja käydä vähän katsomassa maailmaa. Lontoossa käy melkoinen pyöräilijöiden vilinä.
 
Joku NYC on nyt aivan typerä vertauskohta Hellsinkiin tai jenkkilä yleensäkin. Jenkkilässä koko yhteiskunta on rakennettu vielä vahvemmin autoilun varaan kuin Suomessa. Joku tuolla sanoi, että jospa Lontoossa on hyvä julkinen liikenne ja siellä pyöräillään vähän. Kannattais poistua siitä tynnyristä ja käydä vähän katsomassa maailmaa. Lontoossa käy melkoinen pyöräilijöiden vilinä.
Itse ainakin aloitin aktiivisemman pyöräilyn vuosia sitten, kun kävin lontoossa ja huomasin, että kaupungeissakin pyöräillään paljon ja se vaikutti suhteellisen sujuvalta, kun autoliikenne takkuili.
 
Onnibussin ei myöskään tarvitse manskulla juuri stoppailla, jos baana on vapaa. Mahtaako siinä olla yhtään Onnibus-pysäkkiä noin pian terminaalista lähdön jälkeen.
Anteeksi offtopic, mutta aika harvoin nuo tosiaan pysähtyvät. Esimerkiksi välillä Helsinki-Tampere Onnibus pysähtyy ensimmäisen kerran jo pysäkillä Ruskeasuo "H1933" ajettuaan Kampin dösäterminaalista nelisen kilometriä, mutta yhteensä välipysähdyksiä ennen Tampereen linja-autoasemaa on kolme(3) yli 170 kilometrin reitillä. Tämä on vähemmän kuin Intercity-junilla ja muistaakseni vain yksi enemmän kuin Pendolinolla.
 
Teepä kuule akateeminen tutkimus siitä miksi se on niin vaarallista. Ota vaikka lähteeksi tuo NYC:n tilasto, jossa 9/10 raatoa tuli ajoradalla. Turvallisempi reitti ei tarkoita ajokieltoa vaan turvallisempaa reittiä.

Tutkimus on vuosilta 96 - 2016. Varsinkin ensimmäisen 10 - 15 vuoden ajalla ei ole NYCssä paljon pyöräkaistoja ollut. Ja vaikka viime vuosina on pyöräkaistojen määrä lisääntynyt se että niillä ei tapahdu yhtä suurta osaa onnettomuuksista ei tarkoita sitä että ne olisivat turvallisempia kuin ajorata. Jotta saadaan selville kumpi on suhteellisesti turvallisempi tulee tarkastella ajokilometrejä per vakava onnettomuus sekä pyöräkaistoilla että ajoradoilla eikä suoraan absoluuttista onnettomuuksien määrää. Tuollaista tietoa en tutkimuksesta löytänyt nopealla lukaisulla.

Myös itse lainasit väärin tuota kyseistä tutkimusta että saisit sen sopimaan paremmin agendaasi. Tutkimuksen mukaan risteykset ovat se kaikista vaarallisin paikka. Risteyksissä näkyvyyden kannalta voi olla jopa vaaraksi pyöräilijälle, jos hän on erillään autoista. Itse pyöräilijänä huomaan että huomattavasti useammin meinaan jäädä auton alle silloin kun tulen pyörätietä pitkin risteykseen kuin ajorataa pitkin. En edes muista milloin olisi joku meinannut ajaa päälle risteyksessä silloin kun olen ajoradalla ajanut. Viimeksi eilen taas olisi auto kääntynyt päälle jos en olisi luopunut etuajo-oikeudesta ja väistänyt pyörätiellä ajaessa. Muutenkin vastaavat tilanteet ovat viikottaisia pyörätiellä ajaessa.

Tutkimuksen mukaan 62%:ssa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista toinen osapuoli oli henkilöauto ja vain 27% tapauksia rekka.

The overwhelming majority of cyclist fatalities and cyclist KSI occurred at intersections. The majority of cyclist fatalities (65%) and an even greater percentage of cyclist KSI (89%) occurred at intersections.

Risteysonnettomuuksien yleisyyttä kuvaa myös se että 48% kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu joko risteävää tietä ajavan tai kääntyvän auton kanssa. Samaan suuntaan ajavien ajoneuvojen kanssa sattuneisiin onnettomuuksiin lasketaan mukaan myös peräänajot, jolloin osa risteysonnettomuuksista menee tuohon kategoriaan.

Most crashes leading to cyclist fatalities fall into three main categories. The top three crash types resulting in a cyclist fatality were: traveling adjacent to a motor vehicle (29%), traveling at a right angle to a motor vehicle (27%), and motor vehicle turn crashes (21%).

Tutkimuksessa saadusta datasta käy myös ilmi mielenkiintoisena se että vakavien onnettomuuksien riski laski vain 3% talvella, 8% keväällä, 12% syksyllä, ja jopa 28% kesällä. Voidaan olettaa että kaikista kovimmat ja innokkaimmat pyöräilijät ovat juuri niitä, jotka polkevat ympäri vuoden ja vähemmin innokkaasti pyöräilyyn suhtautuvat aloittavat pyöräilyn kesällä ja jatkavat sitä syksyllä kunnes kokevat kelit liian huonoiksi. Mikä on mielenkiintoista että talvella tapahtuneet vakavat onnettomuudet laskivat vain 3% vuosien 96 - 2005 keskiarvosta vuosien 06 - 16 keskiarvoon vaikka pyöräkaistojen määrä on huomattavasti kasvanut tuolla aikavälillä.

On luontevaa että vähän pyöräilevillä, hieman hitaammin ja epävarmemmin ajavilla kuskeilla, joilla ei ole suurta kokemusta pyörällä saati ajoradalla ajamisesta, erilliset pyöräkaistat ovat selvästi se turvallisin paikka ajaa. Mutta kokeneelle pyöräilijälle erillisillä pyöräkaistoilla ei välttämättä ole läheskään niin suurta vaikutusta turvallisuuden kannalta kuin mihin nopea kansilehden lukeminen saattaisi johtaa uskomaan. Erillisten pyöräteiden ja kaistojen rakentaminen on tästä huolimatta siltikin erittäin tärkeää, koska iso osa pyöräilijöistä on juuri tuota tuollaisia "sunnuntaipyöräilijöitä".

Lisäksi jos nuo pyöräkaistat rakennetaan kunnolla niin että ne ovat käyttökelpoisten reittien varrella ihmiset niitä kyllä käyttävät. Tulisi kuitenkin lopettaa kaikenlainen victim blaming silloin kun pyöräilijä liikkuu kaikkien sääntöjen mukaan. Ei kukaan kerro autoilijallekaan että olisiko pitänyt kiertää kaupungin kautta silloin jos sattuu kaupungin kohdalla olevalla ohitustiellä onnettomuus rekan kanssa tai kävelijälle että mitäs menit kevyenliikenteenväyllälle jos osuu yhteen pyörän kanssa. Ei voida myöskään olettaa että pyöräilijän tulisi rakentaa reittinsä täysin sen perusteella että saa siihen mahdollisimman paljon pyörätiellisiä pätkiä.
 
Tutkimus on vuosilta 96 - 2016. Varsinkin ensimmäisen 10 - 15 vuoden ajalla ei ole NYCssä paljon pyöräkaistoja ollut. Ja vaikka viime vuosina on pyöräkaistojen määrä lisääntynyt se että niillä ei tapahdu yhtä suurta osaa onnettomuuksista ei tarkoita sitä että ne olisivat turvallisempia kuin ajorata. Jotta saadaan selville kumpi on suhteellisesti turvallisempi tulee tarkastella ajokilometrejä per vakava onnettomuus sekä pyöräkaistoilla että ajoradoilla eikä suoraan absoluuttista onnettomuuksien määrää. Tuollaista tietoa en tutkimuksesta löytänyt nopealla lukaisulla.
Olisi aika outoa, jos yhteenvedossa ei olisi käsitelty lukuja vertailukelpoissa arvoissa toisiinsa nähden. Poimin arvot suoraan yhteenvedosta enkä paljoa sitä enempää katsellut. Tarkoitus ei ollut tehdä siitä mitään kovaa todistusaineistoa vaan linkata pikaisella silmäyksellä kattavalta näyttänyt tutkimus.

Myös itse lainasit väärin tuota kyseistä tutkimusta että saisit sen sopimaan paremmin agendaasi. Tutkimuksen mukaan risteykset ovat se kaikista vaarallisin paikka. ...
Paskapuhetta, risteyksen mainitsin vaarallisimmaksi viestissäni. Ja ei tämä muuta mitenkään asiaa, on ne siellä risteyksessäkin joko pyöräkaistalla tai ilman.
Tutkimuksen mukaan 62%:ssa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista toinen osapuoli oli henkilöauto ja vain 27% tapauksia rekka.
Yhteenvedossa rekat oli erikseen mainittu pahimpien joukossa. Sinällään sillä ei liene kovin paljon väliä onko tappaja h.auto vai rekka. En nyt ala tarkastamaan mitä sanamuotoa viestissäni käytin, linkki oli kaikkien saatavilla suoraan siinä alla.

...
Lisäksi jos nuo pyöräkaistat rakennetaan kunnolla niin että ne ovat käyttökelpoisten reittien varrella ihmiset niitä kyllä käyttävät. Tulisi kuitenkin lopettaa kaikenlainen victim blaming silloin kun pyöräilijä liikkuu kaikkien sääntöjen mukaan. Ei kukaan kerro autoilijallekaan että olisiko pitänyt kiertää kaupungin kautta silloin jos sattuu kaupungin kohdalla olevalla ohitustiellä onnettomuus rekan kanssa tai kävelijälle että mitäs menit kevyenliikenteenväyllälle jos osuu yhteen pyörän kanssa. Ei voida myöskään olettaa että pyöräilijän tulisi rakentaa reittinsä täysin sen perusteella että saa siihen mahdollisimman paljon pyörätiellisiä pätkiä.
No tässä se ironia siinä oli, että paljonko parempaa pyöräväylää tuohon hätään löytyy kuin nyt puheena ollut, jos Manskun suuntaisesti on tarkoitus liikkua? Ei paljoa. Ja silti ei kelvannut. Victim blaming on yksi pelletrendi, jolla tässä tapauksessa herkkähipiäiset pyöräilijät saa syyn vetää herneet nenuun, kun vähän kyseenalaistetaan onko käytös järkevää. Tässä tapauksessa edes mitään varsinaista uhria ollut, uhriutunut tärisijä kylläkin. Eikä edes uhriksi joutuminen kuten siinä aiemmassa törmäyskolarissa tee siitä uhrista mitään helvetin pyhimystä, jonka tekoja ei saa kyseenalaistaa. Kyllä kaveria joka jarruitta vetelee täysiä risteykseen voi rehellisesti sanoa saatanan tunariksi. Ihan ilman syyttelyä. Hankalaa on elämä, jos kasetti ei kestä moisia reaaliteetteja.

Myöskin tuo sun kirjoittelu autoilijoista ja kävelijöistä on aikamoista olkiukkoilua. Ei varmasti ole arvostelun ulkopuolella ehdottaa pyöräilijää käyttämään sitä väylää mikä hänelle on ensisijaisesti suotu. Parempia esimerkkejä olisivat olleet esim. jalankulkijan yliajo tienylityksessä jonkun matkaa suojatiestä tai nokkakolari risteyksessä vastaantulijan kaistalla liiallisen kulman leikkauksen takia. Periaatteessa ok lain puitteissa, mutta silti turvallisempia ratkaisuja olis löytynyt.

Sinällään tämä keskustelu on aikalailla akateemista, koska suurin osa pyöräilijöistä on kuitenkin järki päässä ja käyttää heille suotuja väyliä. Pieni äänekäs aktivistijoukko vetelee sitten omiaan.
 
Tähän sanoisin vain, että pelkästään kahden viimeisen päivän aikana kaupungilla kävellessäni olen havainnoinut lukemattomia tapauksia, joissa pyöräilijä on ajanut suojatiellä, vaikka siinä ei ole ollut pyörätien jatketta. Huimaa, miten törttöpyöräilyä jaksetaan puolustella.
 
Tähän sanoisin vain, että pelkästään kahden viimeisen päivän aikana kaupungilla kävellessäni olen havainnoinut lukemattomia tapauksia, joissa pyöräilijä on ajanut suojatiellä, vaikka siinä ei ole ollut pyörätien jatketta. Huimaa, miten törttöpyöräilyä jaksetaan puolustella.

Kuka täällä on "törttöpyöräilyä" puolustanut? Sen sijaan hengenvaarallista autoilijoiden toimintaa tunnutaan puolustelevan, vaikka pyöräilijä toimisi täysin oikein, ajaen siellä missä lain mukaan kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo vielä riitä. Oliko pyöräilevällä kolmio? Ja tuliko oikealta vai vasemmalta? Jos on x-risteys, jossa ajo- ja pyörätiet, oikealta tulevalla etuajo-oikeus jos ei ole kolmiota. En paikallisia teitä tunne, mutta perustelut vajaat vielä :D

Oikealta, ei kolmiota mutta ei risteys vaan suora tien pätkä.
 
Olisi aika outoa, jos yhteenvedossa ei olisi käsitelty lukuja vertailukelpoissa arvoissa toisiinsa nähden. Poimin arvot suoraan yhteenvedosta enkä paljoa sitä enempää katsellut. Tarkoitus ei ollut tehdä siitä mitään kovaa todistusaineistoa vaan linkata pikaisella silmäyksellä kattavalta näyttänyt tutkimus.

Paskapuhetta, risteyksen mainitsin vaarallisimmaksi viestissäni. Ja ei tämä muuta mitenkään asiaa, on ne siellä risteyksessäkin joko pyöräkaistalla tai ilman.
Yhteenvedossa rekat oli erikseen mainittu pahimpien joukossa. Sinällään sillä ei liene kovin paljon väliä onko tappaja h.auto vai rekka. En nyt ala tarkastamaan mitä sanamuotoa viestissäni käytin, linkki oli kaikkien saatavilla suoraan siinä alla.

No tässä se ironia siinä oli, että paljonko parempaa pyöräväylää tuohon hätään löytyy kuin nyt puheena ollut, jos Manskun suuntaisesti on tarkoitus liikkua? Ei paljoa. Ja silti ei kelvannut. Victim blaming on yksi pelletrendi, jolla tässä tapauksessa herkkähipiäiset pyöräilijät saa syyn vetää herneet nenuun, kun vähän kyseenalaistetaan onko käytös järkevää. Tässä tapauksessa edes mitään varsinaista uhria ollut, uhriutunut tärisijä kylläkin. Eikä edes uhriksi joutuminen kuten siinä aiemmassa törmäyskolarissa tee siitä uhrista mitään helvetin pyhimystä, jonka tekoja ei saa kyseenalaistaa. Kyllä kaveria joka jarruitta vetelee täysiä risteykseen voi rehellisesti sanoa saatanan tunariksi. Ihan ilman syyttelyä. Hankalaa on elämä, jos kasetti ei kestä moisia reaaliteetteja.

Myöskin tuo sun kirjoittelu autoilijoista ja kävelijöistä on aikamoista olkiukkoilua. Ei varmasti ole arvostelun ulkopuolella ehdottaa pyöräilijää käyttämään sitä väylää mikä hänelle on ensisijaisesti suotu. Parempia esimerkkejä olisivat olleet esim. jalankulkijan yliajo tienylityksessä jonkun matkaa suojatiestä tai nokkakolari risteyksessä vastaantulijan kaistalla liiallisen kulman leikkauksen takia. Periaatteessa ok lain puitteissa, mutta silti turvallisempia ratkaisuja olis löytynyt.

Sinällään tämä keskustelu on aikalailla akateemista, koska suurin osa pyöräilijöistä on kuitenkin järki päässä ja käyttää heille suotuja väyliä. Pieni äänekäs aktivistijoukko vetelee sitten omiaan.
Jarrutatko myös autolla jokaisessa risteyksessä ajaessasi suoraan? Tasa-arvoisessakin, jossa olet etuajo-oikeutettu?
 
Kuka täällä on "törttöpyöräilyä" puolustanut? Sen sijaan hengenvaarallista autoilijoiden toimintaa tunnutaan puolustelevan, vaikka pyöräilijä toimisi täysin oikein.
Siinä sulle yksi palopuhe miten pyöräilijät vaan vaarantaa itsensä:
Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Väitteen törkeästi ajavien autojen/bussien puolustelusta voit tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Jos ollaan eri mieltä mikä on paras paikka pyörälle, niin se ei ole törppöjen puolustelua.
 
Ainakin Turussa ei vielä muutama vuosi sitten pyöräteitä keskustassa ollut käytännössä yhtään, ja liikenteen joukossa ajaminen oli pakollista, jos pyörällä halusi liikkua. Nykyisin pyöräteitä lisätään huimaa vauhtia
 
Siinä sulle yksi palopuhe miten pyöräilijät vaan vaarantaa itsensä:
Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Väitteen törkeästi ajavien autojen/bussien puolustelusta voit tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Jos ollaan eri mieltä mikä on paras paikka pyörälle, niin se ei ole törppöjen puolustelua.
Etkö itse pyöräilessä tai kävellessä ikinä kulje punaisia päin? o_O Täällä enempi sääntö kuin poikkeus, toki liikennettä vaarantamatta (tyhjä tie, Turku)
 
Jarrutatko myös autolla jokaisessa risteyksessä ajaessasi suoraan? Tasa-arvoisessakin, jossa olet etuajo-oikeutettu?
Äläs olkiukkoile. Jokaisessa ei ole tarvetta jarruttaa, jos näkyvyys on hyvä ja ketäään ei ole tulossa mistään. Tuon pyöräilijän sijasta samassa tilanteessa auton lähestyessä risteystä tuolla vauhdilla, olisin hidastanut vauhtiani kun olisi näyttänyt uhkaavalta. Ainakin autolla paljon ajavana se on suht helppo arvioida millä matkalla se toinen on pysähtymässä. Jarrua, jos epäilyttää. Olis nyt edes ollut kädet polkijalla jarruilla, niin jotenkin ymmärtäis.
 
Äläs olkiukkoile. Jokaisessa ei ole tarvetta jarruttaa, jos näkyvyys on hyvä ja ketäään ei ole tulossa mistään. Tuon pyöräilijän sijasta samassa tilanteessa auton lähestyessä risteystä tuolla vauhdilla, olisin hidastanut vauhtiani kun olisi näyttänyt uhkaavalta. Ainakin autolla paljon ajavana se on suht helppo arvioida millä matkalla se toinen on pysähtymässä. Jarrua, jos epäilyttää. Olis nyt edes ollut kädet polkijalla jarruilla, niin jotenkin ymmärtäis.
Ongelmallista näissä on se, kun osalla autokuskeista on ikävä tapa ajaa täysillä risteykseen, ja sitten äkkijarruttaa. Mutta joo, risteysalueella ne kädet pitäisi jarruilla olla valmiina, pyörän kanssa ei kannata kumminkaan alle jäädä :D

Ei lohduta "mä ajoin oikein" asenne siinä kohtaa kun jää alle
 
Etkö itse pyöräilessä tai kävellessä ikinä kulje punaisia päin? o_O Täällä enempi sääntö kuin poikkeus, toki liikennettä vaarantamatta (tyhjä tie, Turku)
Ja mun käytös liittyy asiaan, koska...? Järjenkäyttöä ja yhteispeliä mä olen huudellut, kirkasotsaisen pykäliin tuijottamisen sijaan.

Sen voin sanoa, että pyöriä en autolla hiillosta. Eikä edes olis mitä hiillostaa, kun niitä ei mun ajoreiteillä liiku. Kiitos pyöräteiden. Muilta osin 120 km/h tai vaikka kehien 80-100 olis spandexillekin vähän liikaa pysyä kelkassa. Ne pätkät mitkä pyörällä itse kuljen, niin ei ole tarvetta mennä valoista, niin paljon ali- ja ylikulkuja pyöräteiden tukena. Muutamia valottomia risteyksiä. Kävellen menen joskus punaisia päin, jos ei näy ketään. Autolla olen mennyt tasan kerran, kun 10 min odottelun jälkeen yöllä totesin, että kääntyvien autojen tutka/anturi ei toimi ja valo ei vaan vaihdu.

e: Ne Turun uudet pyörätiet on kyllä jotkut surkuhupaisia viritelmiä, kun vaihtavat puolta toiselle täysin typerästi. Esim. siinä entisen kivikukkaron (anttilan) nurkilla, en nyt muista mikä katu menee rautatieasemalta joelle päin.
 
Ja mun käytös liittyy asiaan, koska...? Järjenkäyttöä ja yhteispeliä mä olen huudellut, kirkasotsaisen pykäliin tuijottamisen sijaan.

Sen voin sanoa, että pyöriä en autolla hiillosta. Eikä edes olis mitä hiillostaa, kun niitä ei mun ajoreiteillä liiku. Kiitos pyöräteiden. Muilta osin 120 km/h tai vaikka kehien 80-100 olis spandexillekin vähän liikaa pysyä kelkassa. Ne pätkät mitkä pyörällä itse kuljen, niin ei ole tarvetta mennä valoista, niin paljon ali- ja ylikulkuja pyöräteiden tukena. Muutamia valottomia risteyksiä. Kävellen menen joskus punaisia päin, jos ei näy ketään. Autolla olen mennyt tasan kerran, kun 10 min odottelun jälkeen yöllä totesin, että kääntyvien autojen tutka/anturi ei toimi ja valo ei vaan vaihdu.
Siten liitin, kun ei tuossa "palopuheessa", johon viittasit, ollut oikein muusta kyse, kuin juurikin tuosta maalaisjärjen käytöstä. Tai en sitä itse niinkään puolusteluksi sen kummemmin näkisi. Aika terävästi ilmaisit asian:

Siinä sulle yksi palopuhe miten pyöräilijät vaan vaarantaa itsensä:
Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Väitteen törkeästi ajavien autojen/bussien puolustelusta voit tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Jos ollaan eri mieltä mikä on paras paikka pyörälle, niin se ei ole törppöjen puolustelua.
 
:facepalm:

Kiireellisissä asiossa poliisille soitetaan nykyään hätäkeskuksen kautta

Näin taisin pahoitellen muutama viesti aikaisemmin itsekin todeta. Kiitos kertauksesta.

Onkohan ihminen jo syntyessään pyöräilijä, vai muututaanko sellaiseksi ympäristön vaikutuksesta?
 
Useamman vuoden Mannerheimintiellä asuneena ja seudulla pyöräilleenä ei kyllä tullut mieleenkään mennä sinne ajokaistalle liikenteen sekaan pyörimään. Skootterillakin meinasi päästä hengestään. Kerran joku oman elämänsä wannabe-poliisi viittilöi minua pois Tukholmankadun jalkakäytävältä ajoradalle, juuri siellä missä vähän aiemmin yksi pyöräilijä kuoli auton alle. Vitun tunari teki mieli kääntyä ympäri ja vetää turpaan.
 
Kerran joku oman elämänsä wannabe-poliisi viittilöi minua pois Tukholmankadun jalkakäytävältä ajoradalle, juuri siellä missä vähän aiemmin yksi pyöräilijä kuoli auton alle. Vitun tunari teki mieli kääntyä ympäri ja vetää turpaan.

Siis puhut paikasta, missä joku hullu tarkoituksella tappoi yhden ihmisen käyttäen apuna autoa.

Vältätkö muutenkin liikkumista kaikissa niissä paikoissa, missä on joskus murhattu tai tapettu ihmisiä, koska pidät niitä paikkoja liian vaarallisina?
 
Siis puhut paikasta, missä joku hullu tarkoituksella tappoi yhden ihmisen käyttäen apuna autoa.

Vältätkö muutenkin liikkumista kaikissa niissä paikoissa, missä on joskus murhattu tai tapettu ihmisiä, koska pidät niitä paikkoja liian vaarallisina?
Internet tough guy?
 
Noista täällä aiemmin mainituista tärinäraidoista (tai mitä ovatkaan), eilen huomasin Ikaalisten kohdalla VT3:lla että aika helvetin pienet välit olivat jättäneet pientareelle jos joku siinä pyöräilisi. Tärinaraita meni niin syvälle pientareen puolelle että hyvä jos oli 15 senttiä tilaa siinä.
Tai ainakin siltä näytti autosta katsoen.

*edit*
Niin ja tuo oli juuri uusittua asfalttia, eli jos tuo oli tehty nykyisten suositusten mukaan niin ei kyllä kovin fillariystävälliseltä näyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Noista täällä aiemmin mainituista tärinäraidoista (tai mitä ovatkaan), eilen huomasin Ikaalisten kohdalla VT3:lla että aika helvetin pienet välit olivat jättäneet pientareelle jos joku siinä pyöräilisi. Tärinaraita meni niin syvälle pientareen puolelle että hyvä jos oli 15 senttiä tilaa siinä.
Tai ainakin siltä näytti autosta katsoen.

*edit*
Niin ja tuo oli juuri uusittua asfalttia, eli jos tuo oli tehty nykyisten suositusten mukaan niin ei kyllä kovin fillariystävälliseltä näyttänyt.
Jeps, noissa paikoissa on melkeimpä pakko ajaa ajoradalla jo selkeästi
 
Jeps, noissa paikoissa on melkeimpä pakko ajaa ajoradalla jo selkeästi

Hmm.. Tulipa mieleen:
"Oli niin pelottava liikenne, että tärisin koko matkan"
Tai
"tärisin vielä 15 minuuttiakin jälkeenpäin"
:)

Käytännössä tuonne joutuu normitiellä väistämään, jos kohdalle sattuu yhtä aikaa pari autoa, joista toinen on kuorma-auto tai isompi.
 
Hmm.. Tulipa mieleen:
"Oli niin pelottava liikenne, että tärisin koko matkan"
Tai
"tärisin vielä 15 minuuttiakin jälkeenpäin"
:)

Käytännössä tuonne joutuu normitiellä väistämään, jos kohdalle sattuu yhtä aikaa pari autoa, joista toinen on kuorma-auto tai isompi.
Normitiellä tollasessa paikassa ajan autojen kohdilla keskellä kaistaa, että on tilaa
 
Noita asennevammaisia löytyy lähes KAIKKIALTA, mitäs jos kaikki muut vaan koittas tulla toimeen.
 
Melkoista perseilyä autoilijalta, mutta hyvä esimerkki siitä, miksi ei kannata ajaa useampi rinnakkain kapeallakaan tiellä. Nyt pyöräilijöihin jäi vastaantulijasta huolimatta ihan kohtuullinen väli ja autot mahtuivat kohtaamaan, vaikka meinasikin jänskättää. Kaksi pyöräilijää rinnakkain olisi johtanut väistämättä onnettomuuteen.
 
Tai sit ei olis lähdetty ohittamaan? Tai ohitus olisi ollut lyhyempi?
Samalta kuvaajalta on tuolla video, jossa letka täyttää koko kaistan ryhmittyessään vasemmalle kääntymistä varten, ja silti joku sankari painelee ohi. Ei tunnu tilan puute joitain autoilijoita haittaavan.
 
Manskulle ei ole sama kuin manskua pitkin. Sä voit ihan hyvin ajaa sitä samansuuntaista Urheilutien väylää ja oikeassa kohtaa kääntyä Manskun suuntaan. Viimeiset metrit voi joutua taluttamaan, jos väylälle ei halua. Näin minä tekisin, mutta sehän tietty ei voi olla järkevää, kun on "autoilijan" ehdotus.

e: On tämä nyt yksi vitun vitsi, että priima pyöräväylä on 50 metrin päässä ja silti ei kelpaa ties minkä tekosyyn varjolla.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka autoilija ei aina voi olla varma miksi pyöräilijä käyttää ajorataa.

upload_2018-8-20_21-34-11.png
 
Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka autoilija ei aina voi olla varma miksi pyöräilijä käyttää ajorataa.

upload_2018-8-20_21-34-11.png
Ei taida tuossa auto olla ihan oikeassa paikassa, vaikka vieressä kuinka onkin tietyö ja ajorata vissiin poikki? Ei kiertotietä voi tuolla tavalla järjestää, että laitetaan autot ajamaan suojatieltä ja sitten vielä jätetään suojatien liikennevalotkin toimintaan.
 
Ei taida tuossa auto olla ihan oikeassa paikassa, vaikka vieressä kuinka onkin tietyö ja ajorata vissiin poikki? Ei kiertotietä voi tuolla tavalla järjestää, että laitetaan autot ajamaan suojatieltä ja sitten vielä jätetään suojatien liikennevalotkin toimintaan.
Ei olekaan. Ilmeisesti ajorata on katkaistu tuolta kohdalta, joten jos tuonne umpikujaan on autolla ajanut. Sieltä täytyy poistua samaa reittiä jota on käyttänyt sinne ajaessaan.

Kuvan tarkoitus on havainnollistaa, että pyörätie ei välttämättä ole priima, vaikka se olisi ollut sitä esimerkiksi vuosi sitten.
 
Ja riippuu aika paljon mihin on menossa. En nyt oikein ymmärrä, että pitäisi käyttää jonkun toisen kadun pyörätietä jos sitä pitkin ei perille pääse. Toki jos on menossa johonkin mihin urheilukadun pyörätietä pääsee niin sitten sitä toki voi käyttää, mutta jos oletkin menossa johonkin siinä mannerheimintiellä niin pakkohan sitä mannerheimintietäkin on jonkin matkaa ainakin ajettava. Ja toisaalta kaikki ei voi tietää kaikkia pyöräteitä, vaikea se on arvata missä niitä menee jos ei tietä eivätkä ne näy siihen missä itse ajaa.

Joku sitten ehdottaa heti että pyörääkin voi taluttaa jne. mutta enpä nyt tiedä, sama kuin sanoisi että autoakin voi työntää. Jos ajaa liikennesääntöjen mukaan niin ei minusta pitäisi vaatia että mitään kulkuneuvoa pitäisi alkaa kanniskelemaan tai työntämään vaan siksi, että joku muu tienkäyttäjä ei tykkää. Ongelma on lähinnä liikenteen suunnittelussa jos ei homma toimi.
 
Samalta kuvaajalta on tuolla video, jossa letka täyttää koko kaistan ryhmittyessään vasemmalle kääntymistä varten, ja silti joku sankari painelee ohi. Ei tunnu tilan puute joitain autoilijoita haittaavan.
Ei tuo ryhmittyminen tainnut fillaristeiltakaan mennä ihan putkeen, eiks se mene jotenkin niin että joko kaistan vasempaan reunaan (autojen säännöillä) tai oikeaa eli piennarta pitkin risteyksen asti ja kohtisuoraan tien yli (jolloin fillaristi on vastuussa ylityksestä). Jos olisivat ajaneet vasemmalla niin noista olisi päässyt oikealta ohi hyvin viimeistään kun olisi ottanut vähän pientareen puolelta (joo laitonta, hui kauheeta). Nyt päättivät blokata koko kaistan ettei "pakka" leviä.
 
Ei tuo ryhmittyminen tainnut fillaristeiltakaan mennä ihan putkeen, eiks se mene jotenkin niin että joko kaistan vasempaan reunaan (autojen säännöillä) tai oikeaa eli piennarta pitkin risteyksen asti ja kohtisuoraan tien yli (jolloin fillaristi on vastuussa ylityksestä). Jos olisivat ajaneet vasemmalla niin noista olisi päässyt oikealta ohi hyvin viimeistään kun olisi ottanut vähän pientareen puolelta (joo laitonta, hui kauheeta). Nyt päättivät blokata koko kaistan ettei "pakka" leviä.
Ei mennyt tosiaan kummaltakaan ihan putkeen, mutta kyllä se autoilija oli se suurempi paha joka tapauksessa.

Jos fillarit olisivat ajaneet lain mukaisesti jonossa, niin eivät ne kaikki olisi kuitenkaan voineet vaihtaa samaan aikaan sinne vasempaan reunaan ryhmittymistä varten, joten auto ei olisi silloinkaan päässyt oikealta ohi.
 
Ei tuo ryhmittyminen tainnut fillaristeiltakaan mennä ihan putkeen, eiks se mene jotenkin niin että joko kaistan vasempaan reunaan (autojen säännöillä) tai oikeaa eli piennarta pitkin risteyksen asti ja kohtisuoraan tien yli (jolloin fillaristi on vastuussa ylityksestä). Jos olisivat ajaneet vasemmalla niin noista olisi päässyt oikealta ohi hyvin viimeistään kun olisi ottanut vähän pientareen puolelta (joo laitonta, hui kauheeta). Nyt päättivät blokata koko kaistan ettei "pakka" leviä.
Periaatteessa juu, mutta oikealta väkisin ohi menemisen estäminen on mielestäni ihan perusteltua. Joskus moottoripyöräilyä aloitellessa ryhmityin kapeilla teillä lainkuuliaisesti keskiviivan viereen, mutta kun riittävän monta kertaa oli tultu sekä edestä että takaa kyynärpäitä hipoen ohi, totesin paremmaksi ryhmittyä keskemmälle omaa kaistaa.

Jostain syystä edes vastaantulijat eivät nähneet tarpeelliseksi pysytellä edes niin oikealla kuin olisivat turvallisesti voineet, vaan surutta ajavat keskellä omaa kaistaa, mikä johtaa todella lähteltä meneviin ohituksiin, jos itse on keskiviivan tuntumassa.
 
Ja riippuu aika paljon mihin on menossa. En nyt oikein ymmärrä, että pitäisi käyttää jonkun toisen kadun pyörätietä jos sitä pitkin ei perille pääse. Toki jos on menossa johonkin mihin urheilukadun pyörätietä pääsee niin sitten sitä toki voi käyttää, mutta jos oletkin menossa johonkin siinä mannerheimintiellä niin pakkohan sitä mannerheimintietäkin on jonkin matkaa ainakin ajettava. Ja toisaalta kaikki ei voi tietää kaikkia pyöräteitä, vaikea se on arvata missä niitä menee jos ei tietä eivätkä ne näy siihen missä itse ajaa.

Joku sitten ehdottaa heti että pyörääkin voi taluttaa jne. mutta enpä nyt tiedä, sama kuin sanoisi että autoakin voi työntää. Jos ajaa liikennesääntöjen mukaan niin ei minusta pitäisi vaatia että mitään kulkuneuvoa pitäisi alkaa kanniskelemaan tai työntämään vaan siksi, että joku muu tienkäyttäjä ei tykkää. Ongelma on lähinnä liikenteen suunnittelussa jos ei homma toimi.

Paras vain ymmärtää, ihan samoin kun joku katu on rauhoitettu vain kevyelle liikenteelle, autolla ajetaan viereistä katua myöten ja vasta sitten perille / ko kevyenliikenteen väylän yli.

Kyllähän se on mitei kuin työtäisi sitä autoa, kun alueelle, jossa olisi hyvä ajaa esim 60 km/h (tien molemmin puolin on esim pyörätie / jalkakäytävä) on pistetty kevyen liikenteen takia 30 km/h:n nopeusrajoitus.

Ihan oli nyt turha yritys uhriutua sen pyörän kanssa.
 
Paras vain ymmärtää, ihan samoin kun joku katu on rauhoitettu vain kevyelle liikenteelle, autolla ajetaan viereistä katua myöten ja vasta sitten perille / ko kevyenliikenteen väylän yli.

Kyllähän se on mitei kuin työtäisi sitä autoa, kun alueelle, jossa olisi hyvä ajaa esim 60 km/h (tien molemmin puolin on esim pyörätie / jalkakäytävä) on pistetty kevyen liikenteen takia 30 km/h:n nopeusrajoitus.
Mistähän tämmöisiä katuja löytyy? Vai mikä tämän kommentin pointti oli? Meni kyllä ihan totaalisen ohi.
 
Paras vain ymmärtää, ihan samoin kun joku katu on rauhoitettu vain kevyelle liikenteelle, autolla ajetaan viereistä katua myöten ja vasta sitten perille / ko kevyenliikenteen väylän yli.

Kyllähän se on mitei kuin työtäisi sitä autoa, kun alueelle, jossa olisi hyvä ajaa esim 60 km/h (tien molemmin puolin on esim pyörätie / jalkakäytävä) on pistetty kevyen liikenteen takia 30 km/h:n nopeusrajoitus.

Ihan oli nyt turha yritys uhriutua sen pyörän kanssa.
Eikai tossa uhrauduttu vaan jaettiin vaan omaa näkemystään kulkemisesta tiettyyn paikkaan. Enemmän näiltä autoilijoilta kuulee uhrautumista, kun valitetaan ajoradalla pyöräilevistä, vaikka kyseisellä katuosuudella pyöräilijän kuuluisi ajoradalla ajaa. Jos pyöräilijä päättää valita kulkureitikseen manskun ja ajaa siinä liikennesääntöjen mukaan, niin ei se autoilijoiden tehtävä ole ilmoittaa, että teit väärän valinnan. Jokainen kulkee mistä parhaaksi katsoo ja tekee sen liikennesääntöjen mukaan vai onko tässä joku ongelma?

Autoilijat varmaan nauttivat siitä, että meklu on remontissa, jonka jälkeen siellä on pyöräkaistat, autoilijat samoin varmaan nauttivat siitä, että hämeentielle tulee pyöräkaistat ja autoilijoiden tilaa rajoitetaan. Vastaavaa kehitystä on varmasti tulossa myös muille keskustaan suuntaaville väylille. Kaikki tämä juontaa juurensa lopulta siitä, että autoilijoiden asenneongelmat aiheuttavat konfliktitilanteita pyöräilijöiden kanssa ja siitä, että yleiset ajotavat autolla aiheuttavat osalle pyöräilijöistä epämukavuutta ajoradalla ja pyöräilijät pyöräilevät sitten jalkakäytävillä, kuten hämeentiellä esimerkiksi näkee.

Kiinnostaisi ihan aidosti, mikä ongelma siinä on jos pyöräilijä ajaa ajoradalla sääntöjen mukaan riippumatta siitä, että mahdollisesti rinnakkaisia kevyenliikenteen reittejä olisi pyöräilijöille tarjolla. Omasta mielestäni tässä ei ole mitään ongelmaa, sillä sääntöjä noudatetaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 192
Viestejä
4 671 425
Jäsenet
76 571
Uusin jäsen
Je5u

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom