Tänään meinasi jäädä kouluikäinen pyöräilijä auton alle kun posottelin suoraa tietä ja tuli väistämättä pyörällä pyörätien jatkeen yli.
Eikö vanhemmat todellakaan opeta penskoilleen liikennesääntöjä JA sitä varovaisuutta liikenteessä? Oli sillä sentään kypärä päässä, siitä propsit.
No sehän on selvää että tuollaiset penskat on aina täysin arvaamattomia liikenteessä.
Viime kesänä kahteen otteeseen kuukauden sisään melkein jyräsin vanhempien naapurin penskojen (jotain ala-aste ikäisiä) päältä. Eka kerta oli kun yksi muksu ajoi kevlillä ja sitten leikkasi siitä suoraan katsomatta yhtään taakseen liittymän kohdalta tien yli (eikä todellakaan mitään suojatietä tuossa kohtaa). Vauhtia mulla kokonaiset 30kmt mutta silti piti vetää liinat kiinni etten jyrännyt päälle.
Sitten seuraavalla kertaa kun olin käymässä vanhempien luona niin joko samainen muksu tai sen veli teki saman paitsi tällä kertaa se ei edes vetänyt liittymästä vaan kadun ja kevlin välisen nurmikaistaleen yli. Taas liinat kiinni ja jäi varmaan metri väliä penskan ja auton nokan väliin.
Ja molemmilla kerroilla olin kyllä täysin kärryillä siitä että nuo muksut oli siinä ja pidin niitä silmällä koska tiesin että ovat arvaamattomia. Mutta silti nuo niiden liikkeet oli niin nopeita ja luupäisiä että vain äkkijarrutus pelasti.
Kuvaavaa noista penskoista että tuolle kyseiselle vanhalle kotikadulle on nyt ilmestynyt "Varokaa lapsia" kyltti. Omassa lapsuudessa kyseisellä kadulla oli 3 lapsiperhettä ja silloin ei ollut kyltille tarvetta. Nyt siellä on tuo yksi ja kyltti on todellakin tarpeen.