Tässä tullaan aikalailla siihen mitä tarkoitin. Ja silti kun sääntöjä noudatetaan, niin tuntuu itsesuojeluvaisto unohtuvan täysin. Niin kamalaa kun se onkin, autoilijatkin tekevät virheitä.
Virheitä tehdään juu. Mutta esim. Luukkasen asenne, että "tuossa menee joku spandexpelle, opetanpa sitä vähän" ei ole mikään pikkuvirhe vaan asennevamma. Vielä kun herra Luukkanen itsekin on ärsyyntynyt siitä kun joku muu on alkanut häntä "opettamaan" siitä kun herra Luukkanen itse on ajellut ylinopeutta peräkärrynsä kanssa, eikä herra Luukkanen muutenkaan itsekään tunne tuntevan liikennesääntöjä kovin hyvin.
Samoin se aiemmin mainittu rekan tempaus että ajelee olemattoman kaistan kautta pyöräiljöitä kiilaten ei ole mikään "pikkuvirhe" vaan se on ihan asennevamma että ei piitata yhtään siitä missä ajellaan.
ja joo, tuo pyörätieltä ajoradalle kiilanneen pyöräilijän tempaus oli sitten asennevamma pyöräilijän taholta, ei "vahinko".
Ainoastaan se vastaantulevan pyöräilijän eteen kääntyminen näistä mainituista oli sellainen "oikea vahinko". Ja sekin saattoi pohjautua siihen, että autoilija näki pyörän, muttei tajunnut, että pyörä voi olla ihan yhtä nopea kulkuneuvo kuin auto.
Itse jos näen polkupyöräilijän, en todellakaan arvaa että se tulee sieltä jotain muuta kuin juoksuvauhtia.
Vähän faktatietoa polkupyörien nopeuksista
1) Pyörätiellä on sama nopeusrajoitus kuin vieressä menevällä ajoradalla.
2) Tasaisella suoralla tiellä ihan normaali perusjamppa melko peruspyörällä pystyy ylläpitämään n. 20-25km/h nopeutta
3) Pyöräilyharrastajan(ei oikean kilpapyöräilijän) normaali matkanopeus on n. 30km/h, mutta tasaisellakin voi mennä jopa yli 40km/h jos on vähän kovakuntoisempi harrastaja, myötätuuli tai tekee intervallitreeniä.
4) Normaalissa keskikokoisessa alamäessä pyörällä pääsee helposti 50km/h, jyrkässä pitkässä mäessä jopa 70 km/h.
Seuraavan kerran, kun auton ratista näet lähestyvän pyöräilijän ja mietit, mitä nopeutta se tulee, ota nämä faktat huomioon sen sijaan että rupeat heti arvailemaan sille jotain juoksuvauhtia ja sen perusteella tekemään "kyllä sen edestä ehtii"-tyylisiä päätöksiä.
Onhan se ihan rehellisesti todettava, että autoillessa tilanteen hahmottaminen on täysin eri luokkaa kuin polkupyöräilijällä joka näkee aivan kaikkialle päätä kääntämällä.
Niinpä. Ja autojen kehitys on tässä mennyt selvästi huonompaan suuntaan, kun pilarien paksuudet on "muka turvallisuussyistä" lisääntyneet.
Autoilijoiden omaa turvallisuutta parantaessa autoista on tullut vaarallsiempia muulle liikenteelle.
Saabilla oli tosin vuonna miekka ja kypärä fiksu ratkaisu tähän, A-pilarit olivat epäsymmetriset/epäsymmetisesti suunnattu siten, että ne häiritsivät näkymää autosta ulos mahdollisimman vähän, mutta olivat silti melko paksut. Eli siis pilarin "pitkä sivu" suunnattu aina kuskin silmistä poispäin, paksuus oli kuskin silmästä katsottuna syvyyssuunnassa.