No ei. Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta, sanoo tieliikennelain 17 §. Ja kuten jo sanlit, rikoit kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta tien oikeaa reunaa käyttävää pyöräilijää kohtaan (TLL 14 § 2. mom).
"
14 §
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.
(5.5.2006/343)
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.
(7.5.1997/414)
Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."
Millä logiikalla mä kuvan kohdalla rikon tuota lakia? Olin ohittanut pyöräilijän, laitoin vilkun oikealle kun olin jo 25-50m ohi ja käännyin oikealle ja jäin odottamaan punaisen neliön kohdalle muita pyöräilijöitä ja äitiä lastenrattaiden kanssa. Kun olin lähdössä liikkeelle tajusin että spendex yrittää tulla oikealta 10cm raosta (ilmeisesti pyörätielle?) ohi, mutta heitti hiekan takia lipat ojaan, hän nousi märkänä ylös jolloin vasta lähdin liikkeelle. Pyöräilijä itse ajoi "risteykseen" varomattomasti vaikka siellä oli jo auto vilkun kanssa. Paikallaan oleva auto ei voi väistää ketään vaan sitä väistetään varsinkin kun auto siellä jo ekana oli.