Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mukavahan noiden 40km/h @80- alueella ajelijoiden perässä on nysvätä.

Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.

Huomaa kyllä kun tuonne maanteille PKS>Sipoo esim. lähtee niin nämä tuuhiot lisääntyy:facepalm:

Edit;
Niin ja harvoin oikealla maaseudulla tulee näitä vastaan.

Jotenkin tämä PKs ja maaseudun yhdistelmä tuntuu olevan kovin haastavaa joillekin.

Mulla eilen sama, kehä 3 kun mennään Hämeenlinnan väylälle Helsinkiin oli rampissa vauhtia 30km/h ja kun se motarille pääsi oli vauhtia 45km/h. Auto kuin iglu, yhtään valoa ei taaksepäin näkynyt ja mulle rupesi torvea soittamaan ja valoja vilkuttelemaan kun kehtaisin mennä kiihdytyskaistan puolelta ohi, varsinki kun kaista jatkuu sen 700m:facepalm:

Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.

On näitä vastaavia joskus täällä Turun seudullakin näkynyt, tosin ajavat yleensä 60@80 eivät sentään 40... Sitten kun vetäiset maantiellä ohi niin valot vilkkuu perässä. Onneksi ovat aika harvassa, mutta jokunen tullut itsekin kohdattua.

**
Ja vähän vastaava tilanne tältä aamulta, olin poistumassa motarilta liittymään, edessä tojjotan katumaasturi alejee suunnilleen 70@80 suoraan eteenpäin motarin oikeaa kaistaa, itse tulen aika tarkkaa tasan 80 km/h, tsekkaan peilistä, että liittymässä takana auto oikealla, isken vilkun päälle nähdäkseni kaistalla olevan aikomukset ja takana oleva pistää vilkun vasemmalle, vaihdetaan paikkoja sievästi ja jatkan matkaani liittymäkaistalla. Kun olen suunnilleen tämän tojjotan katumaasturin takaoven tasalla, pistää tojjota vilkun oikealle, mutta sentään huomasi että olen siellä ja otti vilkun pois ja jäi odottamaan, ajoin ohi edelleen samaa vauhtia kuin ajoin koko ajan, tojjota vaihtaa kaistaa taakseni ja räpsyttelee mulle mielenosoituksellisesti pitkiä :facepalm:

Nyt prkl oikeesti, jos sä ajat suoraan menevien kaistalla 10 alle rajoituksen etkä tee ensimmäisen 200m aikana elettäkään vaihtaakses kaistaa ja siinä välissä mä kerkeän vaihtaa kaistan ja tulla sieltä sun vierelle, niin ei ole enää mun paikkani väistää kun arvot haluavas kuitenkin kaistalle, vaan kaistan vaihtaja väistää ihan normaalisti :dead:

Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he eivät uskalla ajaa yli neljääkymppiä, ei kenenkään muunkaan sovi uskaltaa.
Ja kääntäen: Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he ajavat ylinopeutta, niin kaikkien muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

(Puolustelematta mitenkään tuota neljääkymppiä junnaamista.)

Ja kääntäen: Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he ajavat ylinopeutta, niin kaikkien muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

Puolustelematta mitenkään tuota neljääkymppiä junnaamista.

Ja sitten vielä se että parasta olisi jos kaikki ajaisivat samaa nopeutta, ohittelut jäisivät turhiksi.

Kieltämättä jos vaikka ajaa kilometrejä pitkässä jonossa joka kulkee vähän alle maksimirajoituksen, ne tyypit jotka siellä seassa ohittelee aiheuttavat pelkästään turhaa haittaa muille.

Itselleni ei matka-ajossa juurikaan ole väliksi ajanko sen 150km matkan mökille pari alle vai muutaman yli nopeusrajoituksen, mutta yleensä ne pari alle ajavat on niitä, joiden nopeus seilaa koko ajan. Alamäessä kiihtyy, ylämäessä hidastuu. Itse kun tykkään vakkarilla ajaa, niin ohitan ihan siksi, ettei tarvitse koko ajan säätää omaa nopeutta vaan saa vakkarista sen hyödyn, mitä varten se on suunniteltukin.

Itselleni ei matka-ajossa juurikaan ole väliksi ajanko sen 150km matkan mökille pari alle vai muutaman yli nopeusrajoituksen, mutta yleensä ne pari alle ajavat on niitä, joiden nopeus seilaa koko ajan. Alamäessä kiihtyy, ylämäessä hidastuu. Itse kun tykkään vakkarilla ajaa, niin ohitan ihan siksi, ettei tarvitse koko ajan säätää omaa nopeutta vaan saa vakkarista sen hyödyn, mitä varten se on suunniteltukin.

Tämä. Jos edessä joku menee vakkarilla tai muuten tasaisesti pikkuisen hitammin niin en välttämättä jaksa ohittaa vaan pistän vakkaria vähän alaspäin, mutta jos joudun ottamaan manuaalikaasulle tai tusaamaan nopeutta pariin otteeseen niin ohitan sitten ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Juuri tästä syystä adaptiivinen vakkari on aivan ihana varuste. Muuten uusien autojen vehkeet on aika turhia.

Juuri tästä syystä adaptiivinen vakkari on aivan ihana varuste. Muuten uusien autojen vehkeet on aika turhia.
Ärsyttää nuo nopeuden pumppaajat siltikin kun adaptiivinen vakkari tuntuu ylireagoivan siihen ja aiheuttaa vielä enemmän pumppausta takana tulijoille. Kuluttaa lisäksi ylimääräistä polttoainetta jatkuva hidastaminen ja kaasuttaminen, kun alla ei ole hybridiä mikä osaisi ottaa energian talteen.

Omaa syytä tietysti että jätin turvaväliä liian vähän, mutta helvetti että taas masensi aamulla. Pitkä suora kiihdytyskaista, satasen alue, aika ruuhkaista mutta välejä kyllä riittää. Jätin edessäolevaan vähän välimatkaa, ja pistin sitten jalkaa kohti lattiaa, hetken päästä sitten ihmettelin kun edessä menneen perä tuli vastaan, ja siinä sitten pääsi miettimään että liittyäkö tuuhion kanssa 60km vauhdeista sinne tielle, vai odottaako että se liittyisi ja kaasuttaisi sitten ohi...

Jotenkin tuo ajatusmaailma menee sillein, että parempi ajaa mahdollisimman hiljaa siinä kiihdytyskaistalla, niin on sitten paljon aikaa etsiä sitä sopivaa koloa.

Myöhään eilen illalla tuli kyllä nähtyä toisiksi omituisin tapaus tähän mennessä 1-tien urallani. Keli oli ihan ok, vasemmalla kaistalla osassa kohtia lunta, samoin kaistojen välissä. Taulussa 80 km/h. Menin Turkuun päin Salon Piihovin tunnelin kohdalla ohi jostain perus-Toyotasta. Jäi kuin pieru Saharaan, en miettinyt asiaa sen enempää.

Vakkari päällä puskin eteenpäin ja Halikon jälkeen sitten huomasin jonkun tulevan takaa ihan helvetin lujaa, saavutti nopeasti (en minäkään varsinaisesti hiljaa ajanut). Noh, sehän ei mennyt ohi vaan jäi alamäkien kohdalla hiillostamaan, ylämäissä vähän kauempana. Oletin ettei uskalla lumen takia mennä ohi. Prkl. Noh, tämä teoria romuttui siinä kohtaa kun seurasi minua muiden autojen ohi.

Hajalan liittymän kohdalla alkoi vituttaa ja polkaisin ylämäessä satojen metrien eron ja jatkoin seuraavaan loivaan alamäkeen samaa vauhtia. Sehän mulkku otti vielä kiinni eli kortti pois samantien tahdilla eteni. Taas mentiin peräkanaa muiden ohi. Ennen Paimion Nestettä aloin tiputtaa vauhtia, molemmat kaistat hyvässä kunnossa ja vapaat. Siinä 50 km/h ja vilkkua oikealle kohdassa (Toyota) lähti ohi. Jäi ajamaan eteen -10 km/h mun vakkarivauhdista. Paimion ABC:n kohdalla jäi -30 km/h possujunan jatkoksi, vetäsin letkasta ohi ja ei enää seurannut. Mikä helvetti tuollaisia vaivaa?

(Se hulluin tapaus pumppas vauhtiaan Lohjan tunneleiden tuntumassa 50-150 km/h välillä.)

Aika paljon tuolla tien päällä on niitä rohkeita ja uskaliaita autoilijoita, se tulee esille juuri kiihdytyskaistoilla.

Minä olen paskahousu, enkä uskalla tökätä satasta etenevään liikennevirtaan viittäkymppiä, mutta varsin paljon näkyy näitä rohkeampia joille se ei ole mikään ongelma. Sinne vaan, kyllä ne muut jarruttaa tai vaihtaa kaistaa.

Täällä kun on motarilla vielä paljon noita tosi pitkiä kiihotuskaistoja, kun sama kaista palvelee myös seuraavan rampin erkanemiskaistana, niin aika usein tulee odotettua että se rohkeampi liittyy sinne liikennevirtaan ja kiihdytettyä sitten itse sataseen. Onpa ainakin tilaa liittyä, kun vauhti on sopiva ja se edeltä liittynyt teiden tuppo tyhjensi oikean kaistan.

Aika paljon tuolla tien päällä on niitä rohkeita ja uskaliaita autoilijoita, se tulee esille juuri kiihdytyskaistoilla.

Minä olen paskahousu, enkä uskalla tökätä satasta etenevään liikennevirtaan viittäkymppiä, mutta varsin paljon näkyy näitä rohkeampia joille se ei ole mikään ongelma. Sinne vaan, kyllä ne muut jarruttaa tai vaihtaa kaistaa.

Täällä kun on motarilla vielä paljon noita tosi pitkiä kiihotuskaistoja, kun sama kaista palvelee myös seuraavan rampin erkanemiskaistana, niin aika usein tulee odotettua että se rohkeampi liittyy sinne liikennevirtaan ja kiihdytettyä sitten itse sataseen. Onpa ainakin tilaa liittyä, kun vauhti on sopiva ja se edeltä liittynyt teiden tuppo tyhjensi oikean kaistan.

Noissa tuleekin herkkutilanteita kun takaatulevien huomio kiinnittyy siihen hitaasti liittyjään ja niissä on seassa porukkaa jotka eivät havannoi sivuille ohituksen jälkeen oikealle palatessa ja tuohon vielä sellainen mielenosoituksellinen koukkaus vauhdilla ohitettavan eteen, johon itse olet tulossa ohituskaistalta samalla vauhdilla kun mitä vasen kaista kulkee.

Olen ollut kummankin "tyypin" kyydissä, sen joka vaihtaa vasemmalta ohittettavan eteen ilman sivuhavaintoja ajatellen ettei sen hitaamman edessä voi olla ketään ja sen joka tekee saman oikealta.

Olen ollut kummankin "tyypin" kyydissä, sen joka vaihtaa vasemmalta ohittettavan eteen ilman sivuhavaintoja ajatellen ettei sen hitaamman edessä voi olla ketään ja sen joka tekee saman oikealta.

Joo, jos ei osaa havainnoida tilannetta sillä viereisellä kaistalla jonne on menossa, niin tulee ongelmia. Riippumatta siitä mistä ja minne sitä kaistaa on vaihtamassa.

Joo, jos ei osaa havainnoida tilannetta sillä viereisellä kaistalla jonne on menossa, niin tulee ongelmia. Riippumatta siitä mistä ja minne sitä kaistaa on vaihtamassa.

Siinä sitä on havainnoimista kun autojen nopeus on 100 kmh ja väliä muutama autonmitta. Vaatii aikamoista uskoa joko suojelusenkeleihin tai sitten kuskien joustavuuteen kun tommoseen väliin uskaltaa rampilta tunkea.

Jos olis kunnon välit, edes 70 metriä, homma sujuisi ihan toiseen malliin.

Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

katso liitettä 190174

Sitten ne menee jonkin kauppakeskuksen parkkihalliin, ja siivoaa autonsa siellä lumesta. Parkkihallin kaivot tulvii sitten. Nähty monesti.
Vain oma napa on tärkein.

Viimeksi muokattu:
Ei kyllä maalaisjärki paljon päätä pakota näillä igluautoilijoilla, aamulla nuori naiskuski katumaasturiaudillaan pysähtyi ! aina välillä keskelle kaistaa ja yritti nähdä sivuikkunoistaan , ilmeisesti risteystä josta olisi pitänyt kääntyä.

30 alueella, mutta joka tapauksessa mielipuolista touhua, auto aivan lumessa , en tiedä näkikö se niistä sivuikkunoistakaan mitään, kun niistä koetti katsella oikeaa risteystä. Huomasin tämän toiminnan kun ohitin (luultavasti laittomasti risteysalueella, kun kukaan ei tullut mistään ja itselläni ikkunat puhdistettu niin ei näkyvyysongelmia) ko. eukon kun kolmannen kerran pysähtyi kaistalle. Takaapäin sitä olisikin ollut mahdotonta havaita, miksi pysähteli, kun autonsa oli yhtä paljon lumessa kuin yo. Zyrpan postaamassa kuvassa.

Eihän tuollaista idiotismia voi ollakaan että auto jätetään niin lumeen että on oikein pysähdyttävä ennen risteystä tihrustamaan huonosti putsatun lasin läpi onko tuo se oikea käännös :facepalm:

Siinä sitä on havainnoimista kun autojen nopeus on 100 kmh ja väliä muutama autonmitta. Vaatii aikamoista uskoa joko suojelusenkeleihin tai sitten kuskien joustavuuteen kun tommoseen väliin uskaltaa rampilta tunkea.

Se on kuule ihan herttaisen sama mikä se nopeus on, jos ja kun baanaa on edessä paljon ja autojen suhteellinen nopeusero toisiinsa nähden on muutama hassu km/h. Paljon vähemmän tuossa on liikkuvia osia kuin jossain muussa liikennetilanteessa. Tämä on myös juuri se syy minkä takia siinä rampilla ei saa olla neiti ja jättää kiihdytys tekemättä.

Sun kommenttejas Kvarkki en noteeraa. Sinä olet kaahari. Niilä ei ole äänioikeutta. ;-)

Kyllä mä pystyn kiihdyttämään turvallisesti rampilta vaikka olisi kuinka liikennettä ja ne ajaa vaikka 120km/h.

Pidän aina huolen siitä että katson ensin mihin väliin menen ja nostan nopeuden samaan kuin muilla tielläliikkujilla, helppoa, mutta jos yrität motarille mennä puolta hitaammalla vauhdilla olet vaaraksi kaikille ja lisäksi idiootti.

Se on kuule ihan herttaisen sama mikä se nopeus on, jos ja kun baanaa on edessä paljon ja autojen suhteellinen nopeusero toisiinsa nähden on muutama hassu km/h. Paljon vähemmän tuossa on liikkuvia osia kuin jossain muussa liikennetilanteessa. Tämä on myös juuri se syy minkä takia siinä rampilla ei saa olla neiti ja jättää kiihdytys tekemättä.

Tämä.

Ei siinä kyllä mitään 70m tarvii kun vauhti on sama. Jos ei uskalla kiihdyttää siihen motarin vauhtiin siinä rampilla, niin parempi viedä se kortti takaisin poliisille.. Se, että sinne survoo jollain 50km/h vauhdilla on paljon vaarallisempaa kun auton työntäminen vaikka 20m väliin. Tälläisten urpojen takia jään joskus sinne rampin yläosaan odottelemaan, että ehtivät mennä pois edestä. Nämä monesti tunnistaa jo edellisessä ympyrässä/risteyksessä siitä, että kävelijäkin lähtee nopeammin liikkeelle.

Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he eivät uskalla ajaa yli neljääkymppiä, ei kenenkään muunkaan sovi uskaltaa.

Näitä löytyy, motarilla yksi sankari mateli vasenta kaistaa alle rajoitusten. Sitten kun viimeinkin älysi siirtyä sinne oikealle vetäsin vasemmalta ohi reippaalla kaasulla. Heti kun olin mennyt ohi, niin vaihtoi takaisin vasemalle ja alkoi pitkiä vilkuttelemaan..

Onkos muuten liikennesäännöissä mitään ratkaisua, onko jommalla kummalla etuajo-oikeus jos kolmikaistaisella tiellä oikealta ja vasemmalta ollaan samaan aikaan vaihtamassa kaistaa keskelle? Vai onko samanlainen tilanne kuin se, että tasa-arvoiseen tulee joka suunnasta ythä aikaa suoraan menevä auto, jolloin ei ole mitään sääntöä sille kenen kuuluisisi mennä ensin?

En ole varma mutta siinä käsityksessä olen että oikealta tulevaa väistetään tossa kolmen kaistan tilanteessa.

Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

katso liitettä 190174
Offtopic: miksihän tapatalk näyttää nämän kuvan aikajanalla siten, että rekisterinumeron näkee selvästi blurrauksesta huolimatta? Ketjussa sama kuva ja sitä ei voi nähdä.

Sun kommenttejas Kvarkki en noteeraa. Sinä olet kaahari. Niilä ei ole äänioikeutta. ;-)
Ei tuossa tilanteessa ole mitenkään kyse kaahauksesta. Ja toisekseen en ole mikään kaahari, ajan kelin ja tilanteen puitteissa järkevästi. Joskus kovempaa kuin rajoitus, joskus hiljempaa jos tilanne niin vaatii.

Kyllä mä pystyn kiihdyttämään turvallisesti rampilta vaikka olisi kuinka liikennettä ja ne ajaa vaikka 120km/h.

Pidän aina huolen siitä että katson ensin mihin väliin menen ja nostan nopeuden samaan kuin muilla tielläliikkujilla, helppoa, mutta jos yrität motarille mennä puolta hitaammalla vauhdilla olet vaaraksi kaikille ja lisäksi idiootti.

Ei nyt Luukkonen ymmärrä lukemaansa tai sitten on tyhymä. En minä vauhdista valittanut vaan siitä, että jos väli on kovin pieni ei siihen uskalla hevillä tunkea. 120 on ihan OK liittymisvauhti JOS ON TILAA!

Tämä.

Ei siinä kyllä mitään 70m tarvii kun vauhti on sama. Jos ei uskalla kiihdyttää siihen motarin vauhtiin siinä rampilla, niin parempi viedä se kortti takaisin poliisille..

Sanos nyt kumpi on sun mielestä turvalisempaa: Liittyä 70 metrin vai 10 metrin väliin? Jos et eroa tajua, vie korttis pois. Ja sinäkin voisit ymmärtää lukemasi: En minä vauhdista valittanut vaan siitä puuttuvasta tilasta.

Ei nyt Luukkonen ymmärrä lukemaansa tai sitten on tyhymä. En minä vauhdista valittanut vaan siitä, että jos väli on kovin pieni ei siihen uskalla hevillä tunkea. 120 on ihan OK liittymisvauhti JOS ON TILAA!

Jos siinä on parin-kolmen auton mittainen väli ja sun vauhti on sama kuin muilla niin mikä ongelma, siihen väliin ei tarvitse jäädä asumaan vaan vaihtaa sitten vasemalle ja menee ohi?

Jos sulla on 10-20km/h hitaampi vauhti niin sitten homma muuttuu jo mahdottomaksi ja sun pitää katsoa toinen väli ja jos se ahdas rako ahdistaa, SINUN tehtävä on sitten sovittaa vauhti ja paikka niin että et aja siihen vaan johonkin isompaan väliin, ongelma?

Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä.

Omalla käytöksellä voi vaikuttaa myös muihin.

Kyllä täällä pk seudulla tulee näitä tilanteita jatkuvasti tällä kelillä, ei tunnu ihmiset osaavan ajaa kelin mukaan saatikka puhdistella lumia.

Aamuinen työmatka piristyi kummasti kun pakettiauto puski aivan eteeni risteyksestä kolmion takaa, ja tietty jäi siihen sudittamaan lähes paikalleen kun tiellä +10 cm lunta ja jääpinta sen alla.

Mulla on lähes uudet talvinakit alla mutta olipahan jokseenkin haasteellista suoriutumista ettei ihan poksauttaunut Hiacekuskin perään. Kaikki keinot sai käyttää, jäi sentään parin sentin päähän törmäyksestä. Vastaantulijoita vielä tuossa niin ei pystynyt koukkaamaan ohi. Vaikea ennakoida että joku tuuppaa siihen eteen liikennesääntöjen vastaisesti, yleensä olettaa että ei.

Mun takaa ei tullut ketään, niin miksi kummassa ei Hiacemies voinut antaa mun ajaa siitä ensin ohi ja SITTEN VASTA kääntyä siihen tielle. Ei voi käsittää miksi on pakko törppöillä noin. Tietty pakunsa vielä niin lumessa että liekö koko talvena ajettu mihinkään saatikka putsattu lumia.

Viimeksi muokattu:
Eilen ruuhkassa hesasta lahden motarilla kohti pohjoista. Aluks tietty normi ruuhka ja molemmat kaistat täynnä. Sit alko tiellä olla tilaa mut useempi nutaaja jäi tukoks vasemmalle vaikka oikeella tilaa ja nopeuskin sama kuin oikealla eli 80@100.

Eilen ruuhkassa hesasta lahden motarilla kohti pohjoista. Aluks tietty normi ruuhka ja molemmat kaistat täynnä. Sit alko tiellä olla tilaa mut useempi nutaaja jäi tukoks vasemmalle vaikka oikeella tilaa ja nopeuskin sama kuin oikealla eli 80@100.

Valojen vilkuttelu yleensä saa vauhtia.

En viittiny, oletin väärin että kaikki osais käyttäytyä ;)

Ei kannata olettaa;), tuolla liikenteessä vähintään puolet ajaa miten sattuu laput silmillä ja miettii lähinnä mitä seuraavassa salkkarit jaksossa tapahtuu ja peiliin katsotaan tasan kerran ja silloinkin tarkistetaan meikki.:facepalm:

Olen todennut että kun kerran väläyttää pitkiä hitaammalle niin se tajuaa siirtyä heti eikä 15pvä sinne oikealle kaistalle, ja siis tämä motarilla.

Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten.

Ei kannata olettaa;), tuolla liikenteessä vähintään puolet ajaa miten sattuu laput silmillä ja miettii lähinnä mitä seuraavassa salkkarit jaksossa tapahtuu ja peiliin katsotaan tasan kerran ja silloinkin tarkistetaan meikki.:facepalm:

Olen todennut että kun kerran väläyttää pitkiä hitaammalle niin se tajuaa siirtyä heti eikä 15pvä sinne oikealle kaistalle, ja siis tämä motarilla.

Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten.
Kehällä ei käytännössä ole mitään velvoitetta ajaa oikealla kaistalla, ja toisaalta sinä saat ohittaa siellä oikealta. Se vasen kaista ei kehällä ole sen enempää ohituskaista, kuin Mannerheimintielläkään.

Ja joo, laissa sanotaan, että:

"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Mutta miten tuota nyt sitten tulkitaan? Jos ajat Leppävaaran kohdalla kehä 1:llä länteen päin, ja olet kääntymässä aikanaan vasemmalle Otaniemeen, niin mun mielestä siinä vaiheessa on turha vaihtaa oikealle kaistalle. Tai jos oikea kaista kulkee 75km/h ja ajan vasemmalla kaistalla 82km/h, niin en tunge oikealle siksi, että joku haluaisi tulla takaa 90km/h.

Miten käytännössä itse kuitenkin toimin, niin jos oikea kaista on tyhjä, saa takaa tuleva itse mennä ohi. Jos olen yksin vasemmalla kaistalla ja oikealla on hyvä rako, niin saatan päästää takana puskurissa tulevan ohi, vaikka ajaisinkin oikean kaistan liikennettä nopeammin. Syy miksi vain saatan, on että vähän turhan usein nämä ovat olleet vain puskurissa hinaajia, ja kun olen päästänyt ohi, niin ovatkin jääneet ajamaan siihen samaa vauhtia ja pussittaneet minut.

Kehällä ei käytännössä ole mitään velvoitetta ajaa oikealla kaistalla, ja toisaalta sinä saat ohittaa siellä oikealta. Se vasen kaista ei kehällä ole sen enempää ohituskaista, kuin Mannerheimintielläkään.

Ja joo, laissa sanotaan, että:

"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Mutta miten tuota nyt sitten tulkitaan? Jos ajat Leppävaaran kohdalla kehä 1:llä länteen päin, ja olet kääntymässä aikanaan vasemmalle Otaniemeen, niin mun mielestä siinä vaiheessa on turha vaihtaa oikealle kaistalle. Tai jos oikea kaista kulkee 75km/h ja ajan vasemmalla kaistalla 82km/h, niin en tunge oikealle siksi, että joku haluaisi tulla takaa 90km/h.

Miten käytännössä itse kuitenkin toimin, niin jos oikea kaista on tyhjä, saa takaa tuleva itse mennä ohi. Jos olen yksin vasemmalla kaistalla ja oikealla on hyvä rako, niin saatan päästää takana puskurissa tulevan ohi, vaikka ajaisinkin oikean kaistan liikennettä nopeammin. Syy miksi vain saatan, on että vähän turhan usein nämä ovat olleet vain puskurissa hinaajia, ja kun olen päästänyt ohi, niin ovatkin jääneet ajamaan siihen samaa vauhtia ja pussittaneet minut.

Tiedän tuon kehien säännön ja kuten sanoin: "Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten".

Tiedän tuon kehien säännön ja kuten sanoin: "Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten".
Jees, kaikki sitä eivät kuitenkaan tunnu tietävän :)

Kerran eräs työmaan kuorma-autokuski kiilasi mut vasemmalle puolelle penkereelle, kun oli ensin 2km ajanut mun puskurissa kiinni juurikin tuossa mainitsemassani kohdassa Kehä 1:llä, kun olin Otaniemeen kääntymässä. Ajoin yli rajoituksen ja menin oikeaa kaistaa kovempaa, mutta 500m ennen käännöstä tällä sankarilla hermo petti, veti kaksi kaistaa oikealle (taksikaistalle), sieltä kaikkien ohi ja kahden kaistan yli mun eteen jarrut pohjaan.

Käännyttiin melkein samaan pihaan, ja haukkui mut kotipoliisiksi ja käytössä olleen autoni vanhaksi paskaksi, kun menin kertomaan oman mielipiteeni tapahtumista :lol: Harmi, kun ei ollut kojelautakameraa.

Tuota @80286 kuvaamaa tilannetta, jossa takana ei tule ketään mutta silti on pakko puskea eteen käy aivan liian usein. Tampereen seudulla vähintään viikottain lyhyellä (alle 10km) työmatkallakin tuota saa todistaa. Ajelen vakkarilla mittarin mukaan pientä ylinopeutta eli hyvin lähellä rajoitusta, takana ei ketään, mutta silti on pakko puskea eteen vaikkei omaa autoa sitten saada liikkeelle ilman, että joudun jarruttelemaan. Ja tuohon ei riitä mikään pieni jarrutus jolla vakkari lähtee pois vaan yleensä saa ihan reippaasti jarruutta, varsinkin nyt talvikeleillä. Kai ihmisillä on vaan pakonomainen tarve olla "ensimmäisenä" eikä ajella muiden takana.

Sanos nyt kumpi on sun mielestä turvalisempaa: Liittyä 70 metrin vai 10 metrin väliin? Jos et eroa tajua, vie korttis pois. Ja sinäkin voisit ymmärtää lukemasi: En minä vauhdista valittanut vaan siitä puuttuvasta tilasta.

Kerrohan nyt mistä sinä sen 70m välin siihen otat ruuhka-aikaan? Kun siellä ei vaan tuollaisia välejä yleensä ole, joskus tuurilla saattaa olla. Toki isompi väli on turvallisempi, jos tässä nyt valitsemaan aletaan, niin miksei sitten samantien esim. 300m väli? Monet vaan ajaa jonossa tappituntumalla, niin ei niitä välejä ole. Näin talviaikaan on mielestäsi sitten varmaan parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan keskivälille/loppuun, jolloin näin talviaikaan ainakaa vajaa vetoisella autolla ei ole toivoakaan turvallisesti enää liittyä? Paikaltaan kun lähdet liittymään, niin siinä ei muutoma satametriä liitä enää talvella mihinkään. Sammalla sitten aiheutat mielenkiintoisen tilanteen kaikille takana tuleville. Jos et uskalla ajaa vie se kortti takaisin poliisille.

Kerrohan nyt mistä sinä sen 70m välin siihen otat ruuhka-aikaan? Kun siellä ei vaan tuollaisia välejä yleensä ole, joskus tuurilla saattaa olla. Toki isompi väli on turvallisempi, jos tässä nyt valitsemaan aletaan, niin miksei sitten samantien esim. 300m väli? Monet vaan ajaa jonossa tappituntumalla, niin ei niitä välejä ole. Näin talviaikaan on mielestäsi sitten varmaan parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan keskivälille/loppuun, jolloin näin talviaikaan ainakaa vajaa vetoisella autolla ei ole toivoakaan turvallisesti enää liittyä? Paikaltaan kun lähdet liittymään, niin siinä ei muutoma satametriä liitä enää talvella mihinkään. Sammalla sitten aiheutat mielenkiintoisen tilanteen kaikille takana tuleville. Jos et uskalla ajaa vie se kortti takaisin poliisille.

On se nyt kumma kun ei mene tarkoitukseni perille. Ei mulla mitään ongelmia ole liittyä motarilla 120 kmh kulkevaan jonoon. Sanoin vaan, että jos turvavälit olisivat kunnolliset, homma sujuisi turvallisemmin. Siellä joukossa on lisäksi niitäkin tappituntumala ajavia jotka sen 15 metrin välin vetävät umpeen kun joku koittaa siihen liittyä. Saatika sitten, että hiukan kaasujalkaa keventäisivät.

Älä tunge sanoja suuhuni: En ole itsestäni enkä yleiselläkään tasolla puhunut mistään pysähtymisestä enkä edes hidastelusta.

Järkevän keskustelun edellytyksenä yleensä pidetään sitä, että lukija kykyjensä mukaan koittaa ymmärtää mitä toinen on kirjoittanut eikä lähde tarkoituksella sitä vääntämään. Sitä kutsutaan provosoinniksi (onko outo sana, kato Googlesta).

Jos siinä on parin-kolmen auton mittainen väli ja sun vauhti on sama kuin muilla niin mikä ongelma, siihen väliin ei tarvitse jäädä asumaan vaan vaihtaa sitten vasemalle ja menee ohi?

Jos sulla on 10-20km/h hitaampi vauhti niin sitten homma muuttuu jo mahdottomaksi ja sun pitää katsoa toinen väli ja jos se ahdas rako ahdistaa, SINUN tehtävä on sitten sovittaa vauhti ja paikka niin että et aja siihen vaan johonkin isompaan väliin, ongelma?

Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä.

Omalla käytöksellä voi vaikuttaa myös muihin.

Sinusta siis on ihan oikein ajella motarilla 120 kmh 10 - 15 metrin turvavälillä? Mihähän olen koko ajan vaan yrittänyt esittää, että jos turvavälit olisivat kunnossa mitään ongelmaa ei olisi.

Omalla käytöksellä voi tosiaan vaikuttaa vaikkapa siihen, kuinka turvallista on rampista tulijan liikennevirtaan liittyä. Kenenhän siellä liikenteessä pitäisi keskittyä ajamiseen?

Ja edelleenkään en vauhdista puhunut mitään.

Sinusta siis on ihan oikein ajella motarilla 120 kmh 10 - 15 metrin turvavälillä? Mihähän olen koko ajan vaan yrittänyt esittää, että jos turvavälit olisivat kunnossa mitään ongelmaa ei olisi.

Omalla käytöksellä voi tosiaan vaikuttaa vaikkapa siihen, kuinka turvallista on rampista tulijan liikennevirtaan liittyä. Kenenhän siellä liikenteessä pitäisi keskittyä ajamiseen?

Ja edelleenkään en vauhdista puhunut mitään.

Missä mä sanoin että on ok ajella noin lyhyillä turvaväleillä?

Sanoin että jos on pakko änkeä siihen 2-3auton väliin, niin älä nyt ainakaan jää siihen asumaan vaan vaihda kaistaa ja mene ohi ja jatkoin vielä aika selvästi että "Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä".

Rampista tulija väistää KAIKKEA liikennettä pääväylällä ja jos sun mielestä muut ajaa liian lähellä toisiaan niin voi voi. Sinä väistät ja liityt liikennevirtaan niin ettet aiheuta muille siitä haittaa ja liian hitaasti motarille tms. tielle tuleminen on haitan aiheuttamista.

Jos sä haluat ajaa jatkuvasti 70m turvaväleillä niin onnea sen metsästämiseen.

Luukkonen ei huomannut kysymysmerkkiä. En sanonut, että on OK vaan kysyin onko OK.

Rampista tulija väistää, tottakai. Ja joskus se saattaa vaati hidastelua jotta se passeli väli löytyy. Pysähtyä ei tarvi jos on pelisilmää.

Kyllä minä motarilla tuon 70 metrin turvavälin pidän, enemmänkin joskus, eikä se aiheuta päänsärkyä.

On se nyt kumma kun ei mene tarkoitukseni perille. Ei mulla mitään ongelmia ole liittyä motarilla 120 kmh kulkevaan jonoon. Sanoin vaan, että jos turvavälit olisivat kunnolliset, homma sujuisi turvallisemmin. Siellä joukossa on lisäksi niitäkin tappituntumala ajavia jotka sen 15 metrin välin vetävät umpeen kun joku koittaa siihen liittyä. Saatika sitten, että hiukan kaasujalkaa keventäisivät.

Älä tunge sanoja suuhuni: En ole itsestäni enkä yleiselläkään tasolla puhunut mistään pysähtymisestä enkä edes hidastelusta.

Järkevän keskustelun edellytyksenä yleensä pidetään sitä, että lukija kykyjensä mukaan koittaa ymmärtää mitä toinen on kirjoittanut eikä lähde tarkoituksella sitä vääntämään. Sitä kutsutaan provosoinniksi (onko outo sana, kato Googlesta).

Vähän hankala sun tarkoituksia on ymmärtää kun ne tuntuu vaihtelevan viestistä toiseen. Itsehän sanoit tovi sitten, ettei sinne väliin uskalla hevilla tunkea kun vauhtia on 120kmh, koita nyt päättää uskallatko sinne väliin mennä vai et. No jos sinne väliin et uskalla mennä, niin mitä sinä sitten teet? Se ramppi ei jatku loputtomiin, sinne väliin on joko uskallettava mennä tai hidastettava/pysähdyttävä. Itse provoilet siellä ihan samoin.

Hämeenlinnanväylältä löyty tusinan verran noita joilla vauhtia ei yli 75-80 löydy pohjoiseen päin mennessä vähällä liikenteellä. eikö silloin pitäisi poimia se vanha tie reitiksi?
Parhaimmillaan nämä sankarit toisiaan ohitellessaan saa parin kilsan letkan aikaan, sama kuin ne varovaiset raskaan liikenteen ohittajat joilla kaistaa vaihtaessa nopeus tippuu kympillä.

Vähän hankala sun tarkoituksia on ymmärtää kun ne tuntuu vaihtelevan viestistä toiseen. Itsehän sanoit tovi sitten, ettei sinne väliin uskalla hevilla tunkea kun vauhtia on 120kmh, koita nyt päättää uskallatko sinne väliin mennä vai et. No jos sinne väliin et uskalla mennä, niin mitä sinä sitten teet? Se ramppi ei jatku loputtomiin, sinne väliin on joko uskallettava mennä tai hidastettava/pysähdyttävä. Itse provoilet siellä ihan samoin.

En puhunut itsestäni, käytin passiivia. Ymmärrätkö eron? Sinä se aloit minun ajotavastani puhua ja käskit viedä kortin pois jne jne.

Koko aloitukseni pointti oli liian lyhyissä turvaväleissä mutta sitä tietty on kaikkien vaikea ymmärtää kun pitää päästä kiukuttelemaan henkilökohtaiselle tasolle.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 704
Jäsenet
77 358
Uusin jäsen
sumppane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom