Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No jos sun oletuksena on se, että liittymisen takia tuleva lyhyt turvaväli kasvatetaan aina uusiksi, niin jono ei taatusti pysty liikkumaan suurinta sallittua. Muutenhan ne perässätulijat ottais liittyjälle tilaa antavan kiinni. Tasanopeus on mahdollinen vain silloin, jos liittymisen jälkeen ei tehdä yhtään mitään korjausliikkeitä, tämä tietysti johtaa lopulta siihen, että turvavälejä ei enää ole. Turvavälejä tarvitaan, mutta ei ne ilmaiseksi ja tyhjästä ilmesty autojen väleihin.

Kun turvaväleissä on pelivaraa(välillä on isompiakin välejä jolloin 100km päässä jonon perällä ei tarvitse hidastuu kun joku liittyy) ja autoja lähtee tieltä pois eri liittymistä suunnilleen sama määrä kuin liittyy niin homma toimii sujuvasti.
 
Nyt meni vähän ohi, mutta jäi vaivaamaan miten sun auto siis oli. Jonon eka pysähtyneenä. Et saa autoa liikkumaan vaikka oikeat renkaat lumivallissa. Mutta käsijarru ja jarru pohjassa sait pitoa kun renkaat oli poikittain.

Joo, en siis ymmärtänyt.

Tämähän oli typerästi selitetty. (omalta kohdalta) Ajorata oli sileäksi ajettu ja jouduin kääntämään renkaat linkkuun jotta sain auton liikkeelle.
 
Kun turvaväleissä on pelivaraa(välillä on isompiakin välejä jolloin 100km päässä jonon perällä ei tarvitse hidastuu kun joku liittyy) ja autoja lähtee tieltä pois eri liittymistä suunnilleen sama määrä kuin liittyy niin homma toimii sujuvasti.
Jätit sit lainaamatta sen hyvissä ajoissa ennen viestiäsi pistämäni lisäyksen, jossa totean käytännössä saman kuin sinä. Ei ruuhkaa, ei ongelmia. Tässä nyt kuitenkin keskusteltiin turvaväleistä ruuhkassa ja mitä siitä seuraa hyvässä ja pahassa. Ruuhkassa ne autot ei maagisesti samassa tahdissa myöskään poistu liittymistä, kun kaikki haluaa mennä samaan paikkaan. Ja vasta ko. kriittisen paikan jälkeen homma vapautuu tai vielä pahenee, jos kaupungin suuntaan mennään.
 
Jätit sit lainaamatta sen hyvissä ajoissa ennen viestiäsi pistämäni lisäyksen, jossa totean käytännössä saman kuin sinä. Ei ruuhkaa, ei ongelmia. Tässä nyt kuitenkin keskusteltiin turvaväleistä ruuhkassa ja mitä siitä seuraa hyvässä ja pahassa. Ruuhkassa ne autot ei maagisesti samassa tahdissa myöskään poistu liittymistä, kun kaikki haluaa mennä samaan paikkaan. Ja vasta ko. kriittisen paikan jälkeen homma vapautuu tai vielä pahenee, jos kaupungin suuntaan mennään.

Alkaa vaikuttaa sodalta johon ei kannattaisi sekaantua, mutta...

Ei ruuhkaa, ei ongelmia. Mutta kun ne ruuhkat syntyy turvavälien puutteesta josta tässä on keskusteltukin. Ei ole olemassa mitään perustetta jättää turvaväli pois, paitsi tietysti pysähtyminen valoihin jne. Koska olen aika varma, että minun perusteluihini ei uskota, niin googlella löytyy kyllä 1001 tarinaa ja selitystä ilmiölle. Ruuhka syntyy turvavälien puutteesta ja poistuisi ottamalla ne uudestaan käyttöön.
Tähän perustuu esim. Tampereen kaupungin epätoivoinen yritys sulkea tunnelia ruuhka-aikoina. Siinä se ei vaan toimi koska ihmiset eivät kuitenkaan ota uudelleen turvaväliä (pääosin vitutuksen takia) ja seuraava risteys tunnelin jälkeen toimii tukkona huonon liikennesuunnittelun takia.

If We All Stopped Tailgating, We Could Dramatically Cut Traffic Jams
 
Heh, kyllä ne ruuhkat syntyy jostain ihan muusta kuin turvaväleistä. Sulla menee nyt pumppaaminen ja ruuhkat sekaisin.

e: Ja pumppaamista aiheutuu ihan mistä tahansa hidastelusta edessä. Oli turvaväliä tai ei. Kuten totesin, turvaväleistä on hyötyä, mutta ongelmattomia ne ei ole väylän välityskyvyn kannalta (väite haitattomuudedta siis alkoi alunperin närästää mua).
 
Hah, olis kiva kuulla jotain logiisia perusteluja tälle. Ottaen huomioon viestimäärän, niin tähän asti et ole tähän keskusteluun antanut mitään muuta kuin kryptistä kaikkitietäväisyyttä. Valista meitä tietämättömiä nyt mistä ne ruuhkat johtuu. Ainuttakaan väitettä tai mitään loogisuuteen viittaavaa ei ole vielä nähty.
 
Alkaa kyllä aika hyvin menemään ohi ketjun aiheesta tämäkin jauhaminen.

Eiköhän tästäkin aiheesta löydy joku tutkimus jos googlailemaan vaivautuu.
 
q1Ei ole olemassa mitään perustetta jättää turvaväli pois, paitsi tietysti pysähtyminen valoihin jne.
Valoissakin kannattaa jättää sopiva väli, joka on n. 2 metriä. Jos hiipii aivan toisen takapuskuriin kiinni, on lähteminen merkittävästi hitaampaa. Pienen raon kera voi alkaa lähtemään liikkeelle samaan aikaan kuin edellä olevaa autoa seuraava. Ilman rakoa on odoteltava pysähdyksissä niin pitkään, että edellä oleva on liikkunut riittävän kauas. Samalla tulee pidettyä turvaväli sitä hetkeä varten, kun joku tulee ja ajaa perään ja ilman rakoa oma auto törmäisi vielä seuraavaankin.

Poikkeuksena tähän tietysti huonosti suunnitellut risteykset, joissa jo muutama auto yhdellä kaistalla tukkii myös viereisen kaistan. Tällöin lienee parasta ahtautua niin tiukkaan kuin suinkin, vaikkei se turvallista olekaan.
 
Olihan niitä google täynnä, mutta silti yksi tekkiläinen tiesi paremmin :D Mutta olet täysin oikeassa,eiköhän tämä ollut tässä.
Kyllä se joo tässä oli, kun sulla(kaan) ei näytä olevan mitään asiaan liittyvää oikeaa sanottavaa.

Ruuhka on luonnollisesti tien välityskyvyn loppumisesta johtuvaa ja välityskykyhän (teoriassa) kasvaa maksimiin silloin, kun autojen välissä ei ole yhtään etäisyyttä. Käytännössä tietysti ongelma ja autojen välissä ihmiskuskein on tietty oltava rako. Pumppaamisen taas saa aikaiseksi ihan muutamallakin autollakin. Loppujen lopuksi ei tässä ei muusta ollut kyse kuin siitä onko järkeä pitää ruuhka-aikana ylipitkiä ”normaaleja” välejä vai riittäiskö vähän vähempikin ettei jonojen pituus levähdä käsiin.

Henk. koht. ainakin pidän seurannan pääsääntöisesti 3-5 autoa edellä, jos jonossa ajetaan. Jarruvalot näkyy vielä paljon pidemmältä. Reagointiajan verran väliä riittää pitkälle. Ei ne edellä ajavatkaan väylällä seinään juuri pysähdy. Ja viereisen kaistan ylläri voi kuitenkin osua vaikka miten olis omalla kaistalla turvaväliä...
 
Toi vähempi väli ei vaan välttämättä aina riitä vaan sillon kolahtaa ja tie on seis pidemmän aikaa. Katsotaan sitten kun itsestään ajavat autot yleistyy.
 
Ruuhka on luonnollisesti tien välityskyvyn loppumisesta johtuvaa ja välityskykyhän (teoriassa) kasvaa maksimiin silloin, kun autojen välissä ei ole yhtään etäisyyttä.
Ei, vaan silloin kun luku (autojen määrä * autojen nopeus) on maksimissaan. Jos autojen välinen etäisyys laskee nollaan, autoja toki mahtuu tielle eniten, mutta samalla nopeus laskee väistämättä nollaan, jolloin myös välityskyky laskee nollaan.
 
Ei, vaan silloin kun luku (autojen määrä * autojen nopeus) on maksimissaan. Jos autojen välinen etäisyys laskee nollaan, autoja toki mahtuu tielle eniten, mutta samalla nopeus laskee väistämättä nollaan, jolloin myös välityskyky laskee nollaan.
”Ei” :confused: Meidän määritelmä on täsmälleen sama, mutta sä keksit tuon boldatun hatusta. Et sä voi alkaa keksimään tuollaista, kun puhutaan teoreettisesta määritelmästä. Reaalimaailma on sitten ihmiskuskeilla erikseen, senkin viestissäni kyllä totesin, jätit vaan sopivasti lainaamatta :rolleyes:
 
Muuten meni matka Helsingistä Turkuun hienosti, mutta 10 km ennen Turkua joku ääliö jäi lumiauran viereen ohituskaistalle ketäämään jonoa 30-40 km/h. Ei auttanut mikään määrä tööttiä tai valoa. Kuskina ylläri ylläri Järkimies, eli 55v Dacia-kuski.
 
Nämä. JKL-Turku väli ja ehkä viidellä takasumari käytössä ja sadalla ei mitään valoja takana.

Jos tuolla olisi joku ajanut edelläni ilman ainuttakaan valoa takana, niin olisin aloittanut sellaisen töötti / valo-shown, että tyhmempikin olisi ehkä tajunnut tehdä jotain.
 
Jos tuolla olisi joku ajanut edelläni ilman ainuttakaan valoa takana, niin olisin aloittanut sellaisen töötti / valo-shown, että tyhmempikin olisi ehkä tajunnut tehdä jotain.
Älä huoli, ei ne tajua. Täytyisi määrätä vaikka 500€ sakko jos ajaa näissä keleissä ilman takavaloja.

Kiinnostaa ennakkotapaus kun joku on ajanut tommosen perään kun yhtäkkiå metrin päässä äkkää jonkun perän. Itse en ainakaan maksaisi penniäkään.
 
Oulussa näitä piisaa, eivätkä vahingossakaan katso peiliin, kun kurvaavat suorilta vasemmalle kaistalle :mad:. Muutaman hätäjarrutuksen kokemuksella :nb:
 
Niin ja muistinpa eiliseltä reissulta mersssumiehen melkoisen suorituksen.

Tampereen kohdilla, siinä missä on se jumalaton solmukohta valtateiden liittyessä, ajelin muutaman auton letkan perässä hieman yli rajoituksen, kuten ne muutkin siinä edellä ajoi. Takana tuli seuraava auto n. 300-400 metrin päässä samaa vauhtia.
Erään rampin kohdalla musta maasturimersu ilmestyi yhtäkkiä vierelle ja ajoi siinä pitkän aikaa melkein kylkeä hipoen kunnes rupesi kiihdytyskaista siltä loppumaan. Sen sijaan, että olisi oikeaoppisesti höllännyt kaasua, jättäytynyt taakse ja sieltä sitten tehnyt ohituksen, päätti merssumies kurvata kaasupohjassa keulaa hipoen oman autoni ja edessä ajavan välistä vasemmalle kaistalle ja siitä sitten puikkelehti autojen seassa eteenpäin melkoista vauhtia (rattiraivon vallassa ehkä?)

Ja ennenkuin joku tulee taas ulisemaan että miksen antanut tilaa, niin mersukuskilla oli kyllä enemmän kuin riittävästi aikaa ja tilaa katsoa se paikka siitä takaani, mutta ilmeisesti ei ego antanut periksi jäädä Dacian taakse.

Päivittäin tuosta kulkevana tarkennatko mistä tulit, minne päin olit menossa ja mistä se mese tuli?
 
Tänään ärsyttää Turun kaupungin katujen auraus.

Toisen kerran jo tälle talvelle löytyy auto lumikasaan haudattuna. Kadunvarsipaikoilla ei voi tuota edes välttää. Ekalla kerralla kyse oli ihan vaan sataneesta lumesta, mutta hieman se yllätti silti. Menneinä aikoina Savossa katujen aurauksesta ilmoitettiin viikko etukäteen ja kadulle laitettiin pysäköintikielto. Naapuri sanoi että Turussa ei normaalisti ole näin paljoa lunta, joten siksi toimenpiteet on nyt rankkoja. Tiedä sitten, ei tuota lunta minusta kovin paljoa täällä ole, mutta ei kyllä ole aiempaa kokemusta.


Tänään löytyi auto ikkunoita myöten jäälohkareiden peitosta. Olivat höylänneet tänään kadut syvemmältä ja ottaneet hiekotetut jäälohkareet irti tien pinnasta. Minun auto valikoitui jään ja lumen kippauspaikaksi. Yhdestä kohtaa ainakin naarmut pellillä asti, pienen naarmun määrää en lähde edes arvaamaan. Harmittaa, eka talvi tälle autolle ja kylki heti :confused2:. Ekojen naarmujen paljastuttua ei pahemmin kiinnostanut katsella, täytyy varmaan hyväksyä tällainen jatkossakin ja vappuna katsoa kokonaisvahingot.

Ja, viime viikolla lumen ajossa ollut kuorma-auto sai liikenneraivokohtauksen. Yritti normaalista kaistanvaihtotilanteesta suuttuneena kiilata kahta henkilöautoa. Vieläpä uhitellessaan kimposi keskikorokkeesta melkein oikeasti toisen näistä päälle. Eipä ole ennen raskas liikenne moiseen edessäni sortunut. Saksassa rekkakuskit nyt aina nahistelevat keskenään, mutta eivät kyllä koskaan uhkaile sivullisia.


Eipä täällä muuta. Tervetuloa vittu Turkuun.
 
Eikös kaupunki korvaa vahingot tuossa tilanteessa? Oli kyllä huvittava katsoa hotellin ikkunasta kun porukka yritti nousta autoillaan Paavo Nurmen puistotietä ylös:lol:
Kaiken järjen mukaan korvaa. Erimielisyyttä saattaa seurata siitä mikä naarmut on aiheuttanut ja toisaalta siitä mikä on naarmu. Pesukinnastelijan ja kaupungin näkemykset saattavat olla erilaiset.
 
Niin, eihän ne naarmut nyt rahallista vahinkoa tehnyt. Ja varsinaisesti en ole koskaan auton ulkonäöstä ole niin tarkka.

Mutta pisti vaan ärsyttämään tänään. Ei edes uusi auto, mutta viisi vuotta on auto pidetty hyvässä vahassa eikä käynyt asfaltin ulkopuolella tai nähnyt pakkasta ennen maahan tuontia. Eipähän toisaalta tarvitse enää vahailla kun tietyn tason naarmuilla saavuttaa :D
 
Niin, eihän ne naarmut nyt rahallista vahinkoa tehnyt. Ja varsinaisesti en ole koskaan auton ulkonäöstä ole niin tarkka.

Mutta pisti vaan ärsyttämään tänään. :D

Laita nyt ainakin palautetta kuvan kera Turun palautepalveluun. Saapi sitten Kuntec ansaaitsemansa sapiskat tuostakin.
 
Päättömät kuskit.

= kun pää ei takaa näy yli istuimen

- kimpoillaan ilman vilkkuja kuin pajatsossa
- 60 alueella täydellisellä ajokelillä auringonpaisteessa ajonopeus on 45km/h
- STOP merkki on liikaa ymmärtää vaikka koko lääni näkee että mihinkään ei ole kiire
- liikenneympyrää ympäri vilkku vasemmalle

Toinen ryhmä on kun selkänojan yli pilkistää talvilippalakki.

- mannelavetti ei kulje yli 60 vaikka 180hp konepellin alla
- sokea, kuuro ja kädetön
 
Päättömät kuskit.

= kun pää ei takaa näy yli istuimen
Eiköhän tuo nyt ole enemmänkin kiinni autosta (penkin ja niskatuen muotoilusta) kuin ajotavasta tai kuskista ylipäätään? Toki myös kuskin pituus vaikuttaa, mutta enemmän melkein se auto (matala penkki ja avoin niskatuki niin näkyy aika lyhytkin kaveri).
 
Kai tässä meinattiin niitä alamittasia 150cm sinttejä jotka ei näe ratin takaa mihin ajelee. Kai tuonkin penkkisäädöllä saisi kuntoon.
 
Itse toivon että penkkiä sais alaspäin. Mutta kun on sähkösäädöt miljoonaan suuntaan, paksut pehmusteet ja ties mitä, niin penkki on väkisinkin aika korkealla ala-asennossakin. Kaipa noi on sellasia kompromissejä, joillekin ei saa riittävän ylös, toisille ei riittävän alas.

Takaluukku sedanissa muurautuu umpeen tunnissa lumikeleillä, ei sitä rekkarikilpeä jaksa rassata auki vartin välein. Valot sentään pysyvät sulina hehkulamppujen ansiosta.
 
Autoilijalle optimi on olla keskipituinen eikä kovin lihava/leveä. Itse olen 173cm ja olen huomannut että autoharrastuksen kannalta aika sweet spot. Ei ole ongelmia mahtua ahtaimpiinkaan urheiluautoihin ja toisaalta ei ole ongelmia nähdä ulos. Tuosta plus tai miinus kymmenen senttiä niin pitää jo alkaa miettimään auton valintaa tuolta kantilta.
 
Autoilijalle optimi on olla keskipituinen eikä kovin lihava/leveä. Itse olen 173cm ja olen huomannut että autoharrastuksen kannalta aika sweet spot. Ei ole ongelmia mahtua ahtaimpiinkaan urheiluautoihin ja toisaalta ei ole ongelmia nähdä ulos. Tuosta plus tai miinus kymmenen senttiä niin pitää jo alkaa miettimään auton valintaa tuolta kantilta.
Kyllähän se varmaan elämää helpottaisi, itsellä teki Mazda mx5 aika tiukkaa, kattoa tuskin olisi voinut laskea alas ja en olisi edes nähnyt ajaa tai mahdollisesti edes pystynyt, vaikka pituutta on vain 186cm. Tuulilasin yläreunan ja aurinkolipan yhdistelmä vei näkyvyyden, ei ollu tavalliset penkit.
 
Totta. Itse oon 193cm ja läski. Joitain ihan mielenkiintoisia autoja olisi saanut ajaa mutta kun ei vaan ole mahtunut kuskin paikalle.
Sama täällä 197cm ja 105kg, autot pitää sovittaa kuin kengät jalkaan.... :D
-On jäänyt muutamat autot ostamatta kun ei ole mahtunut/saanut kunnon ajoasentoa...:vihellys:
 
Nuo saatanan valoitta ajelijat :rage: Sen verran voisi olla ihmisellä kiinnosta oman autonsa toimintaan että kävisi tarkistamassa palaako ne perkeleen takavalot auto-asennossa.

Parit kerrat joutunut pyryssä ajamaan ja lumi pöllyää niin ei kertakaikkiaan näe että mikä siellä edessä menee kun turvaväli kunnossa. Aivan täysin katoaa nuo perävalottomat sinne lumen sekaan.

Ja takasumarin käyttö tuntuu olevan monelle niin vaikeaa :shifty: Ehkä siinä sitten hämää se sumu-sana "Ei täällä ole sumua ni ei tarvitse sumuvaloa..." Vaikka lunta sataa ja pöllyää niin että eteen näät ehkä 20m.
 
Näimpä tuossa parkkihallissa yhden vanhan papan valosuoritteen, kun oli kömpinyt ihan uudenkarheaan autoonsa, laittoi kaikki valot esimerkillisesti päälle tuli oikein autosta ulos tarkistamaan että valot toimi, myös se takasumuvalo.... :vihellys:
-Lähti sitten ajamaan punaiset takasumuvalot kirkkaasti loistaen, ulkona oli silloin kirkas kuulas päivä.... :facepalm:
 
Muistui juuri mieleen viime viikolta tapaus, jossa joku halvatun uuvatti ajeli taas iglulla liikenteessä. Pikkuisen pyyhkäisty pahimpia pois tuulilasilta ja etusivuilta, muutan koko auto aivan lumen peitossa etuvaloja myöten. Ei saatana :facepalm:

Toinen ärsytyksen aihe postipate joka jätti päästämättä mut suojatien yli. Jouduin odottelemaan hetken kun ensin isompi rekka asemoi itsensä suojatien päälle ja tukki koko risteyksen, postiauto oli sen perässä odottamassa, rekka kun lähti liikkeelle niin postiauto nykäisi suoraan perään hetkeäkään miettimättä kunnioittaisiko suojatietä. Risteys on vielä sellainen, että oikealle on huono näkyvyys niin parhaimmillaan olis voinu käydä niiin, että se postiauto olis tukkinut sen risteyksen uudestaan...

Edit: ja postipate kyllä näki mut kun katsoi suoraan päin ja silmää räpäyttämättä ajoi eteeni
 
Näimpä tuossa parkkihallissa yhden vanhan papan valosuoritteen, kun oli kömpinyt ihan uudenkarheaan autoonsa, laittoi kaikki valot esimerkillisesti päälle tuli oikein autosta ulos tarkistamaan että valot toimi, myös se takasumuvalo.... :vihellys:
-Lähti sitten ajamaan punaiset takasumuvalot kirkkaasti loistaen, ulkona oli silloin kirkas kuulas päivä.... :facepalm:

Just aamulla ajelin jonkun perässä, ihan selkeä keli ja takasumuvalot vaan loisti. Pari kertaa kokeilin väläyttää etusumareita, ei älynnyt silti laittaa pois :beye:
 
Lähdin eilen iltapäiväruuhkassa autojonossa liikennevaloista, ja sivutieltä edelläni ajavan auton eteen liittyi melko lujaa ns. vapaalla oikealla joku pelle teinibemarilla. Vauhtia oli tosiaan reippaasti, liukkauden ja täysin holtittoman kaasunpolkemisen takia auton perä heittelehti kolme-neljä kertaa laidasta toiseen perän pyyhkiessä lumipenkkoja.

Ei siinä mitään, mutta kun se edelläni ajava auto oli ihan poliisin väreillä ja valoilla varustettu poliisin farmariauto. Ärsytti, että nämä eivät tehneet muuta kuin välkäyttivät pari kertaa pitkiä valoja.

Sen kerran, kun olisi ollut aihetta ainaisen kameravalvonnan sijaan puuttua selvästi vaaralliseen ja täysin idioottimaiseen leikkiin keskellä ruuhkaliikennettä, nämä päättivät olla tekemättä mitään.
 
Tänään edessäni ajoi mb sprintteri -pakettiauto, jonka pakoputkesta puuttui suurin osa ja moottotilan alta tuli melkoiset siniset savut. Lisäksi takavalot olivat pois päältä ja missään risteyksessä ei käyttänyt vilkkua ml. moottoritien rampit. Eihän tuommoinen sinänsä kovin ihmeellistä ole, mutta auto oli muutoin siistin näköinen ja aika uusikin. Takaovessa luki jonkun firman yhteystiedot, niin vähän olisi tehnyt mieli soittaa ja sanoa että kaikenlaisilla paskoilla tekin ajatte.
 
Lähdin eilen iltapäiväruuhkassa autojonossa liikennevaloista, ja sivutieltä edelläni ajavan auton eteen liittyi melko lujaa ns. vapaalla oikealla joku pelle teinibemarilla. Vauhtia oli tosiaan reippaasti, liukkauden ja täysin holtittoman kaasunpolkemisen takia auton perä heittelehti kolme-neljä kertaa laidasta toiseen perän pyyhkiessä lumipenkkoja.

Ei siinä mitään, mutta kun se edelläni ajava auto oli ihan poliisin väreillä ja valoilla varustettu poliisin farmariauto. Ärsytti, että nämä eivät tehneet muuta kuin välkäyttivät pari kertaa pitkiä valoja.

Sen kerran, kun olisi ollut aihetta ainaisen kameravalvonnan sijaan puuttua selvästi vaaralliseen ja täysin idioottimaiseen leikkiin keskellä ruuhkaliikennettä, nämä päättivät olla tekemättä mitään.

Tuossa olisi kyllä jo todellakin ollut paikallaan heittää sakko liikenteen vaarantamisesta. Itselle tulivat kerran vuosia sitten musuttamaan ilmeisesti liian nopeasta kiihdytyksestä? Tulin rampilta pois motarilta ja koska itsellä oli kolmio ja vasemmalta oli ~200m päässä tulossa auto, lähdin siitä kolmion takaa liikkeelle melkoisen reippaalla kaasulla. Kesä, kuiva asfaltti jne, joten missään vaiheessa ei renkaat sutineet/menty sivuluisussa, ajonvakautus päällä jne. En ylittänyt nopeusrajoitusta jne.
 
Normaalisti pyöräilijät ei ketuta mutta nyt talven liukkailla kun tulee niitä kamikaze pyöräilijöitä jotka ei edes päätään käännä kun tulevat autotien yli. Hirvittää. Joutuu ennakoimaan koko aika kun ei tiedä kenestäkään että onko se itsetuhoinen kamikaze fillaristi vai ei.
 
Normaalisti pyöräilijät ei ketuta mutta nyt talven liukkailla kun tulee niitä kamikaze pyöräilijöitä jotka ei edes päätään käännä kun tulevat autotien yli. Hirvittää. Joutuu ennakoimaan koko aika kun ei tiedä kenestäkään että onko se itsetuhoinen kamikaze fillaristi vai ei.
Itse joskus käänsin päätä vastakkaiseen suuntaan, kun ei muuten jarruja kolmion takaa löytäneet, toimii aika hyvin, itse oisin toki saanut pyörän pysähtymään ajoissa. Näkeehän niitä oikeitakin suorituksia, kun osa ylittää tien katsomatta, ajaa ilman käsiä ja räplää kännykkää ja siinä oli pyöräilijä väistämisvelvollinen.
 
Itse joskus käänsin päätä vastakkaiseen suuntaan, kun ei muuten jarruja kolmion takaa löytäneet, toimii aika hyvin, itse oisin toki saanut pyörän pysähtymään ajoissa. Näkeehän niitä oikeitakin suorituksia, kun osa ylittää tien katsomatta, ajaa ilman käsiä ja räplää kännykkää ja siinä oli pyöräilijä väistämisvelvollinen.
Juu kysymys on juurikin tilanteista joissa pyöräilijä ei ole kiinnostunut omasta turvallisuudestaan. Normaalisti päästän kaikki kävelijät ja fillaristit kohteliaasti mutta se että joku kännykän räplääjä olettaa että auto pysähtyy liukkaalla jne.. se.. välillä näkee kun muut autot tekee äkkipysähdyksiä ja fillaristit heittäytyy vaan eteen eikä välitä pätkän vertaa että oli juuri melkein loukkaantua, sitten auto tööttää ja fillaristi vastaa kutsuun keskisormella. Uskomatonta... mutta totta.
 
Ilmeisesti huonompi ajokeli muuttaa väistämisvelvollisuuksia. Pari-kolme autoa tullut näillä huonommilla keleillä kolmion takaa eteen, kunkin enemmän tai vähemmän tiukkaan väliin. Näkyvyysesteitä ei ole ollut joten ei selity sillä. Olisiko ajatusmaailma sitten niin että "muut ottaa minut huomioon kun on huono ajokeli" tyyppistä.
 
Juu kysymys on juurikin tilanteista joissa pyöräilijä ei ole kiinnostunut omasta turvallisuudestaan. Normaalisti päästän kaikki kävelijät ja fillaristit kohteliaasti mutta se että joku kännykän räplääjä olettaa että auto pysähtyy liukkaalla jne.. se.. välillä näkee kun muut autot tekee äkkipysähdyksiä ja fillaristit heittäytyy vaan eteen eikä välitä pätkän vertaa että oli juuri melkein loukkaantua, sitten auto tööttää ja fillaristi vastaa kutsuun keskisormella. Uskomatonta... mutta totta.

Voisitko lopettaa tämän "kohteliaan fillaristien päästämisen ensin" silloin, kun sillä fillaristilla on väistämisvelvollisuus? ja opetella ne väistämissäännöt.

Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, pyörä väistää normaalisti ELLEI auto tule kolmion takaa tai auto ole risteyksessä juuri kääntymässä tielle, jota fillari ylittää.

Ja se "kohteliaisuutesi" sitä pyöräilijää kohtaan on näissä tilanteissa epäkohteliaisuutta takanasi tulevia autoja kohtaan, kun jumitat heidän etenemisensä turhaan.

Melkein joka päivä työmatkaa polkiessa joku auto alkaa hidastamaan ja jumittamaan ajamansa tien liikennettä kun meinaa päästää minut ensin, paikassa jossa hänellä on etuajo-oikeus ja minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus. n. 5 sekunnin viittomisen jälkeen auto vihdoin yleensä tajuaa mennä.

Lopputuloksena tästä "ylikohteliaisuudesta" vaan kaikki pääsee hitaammin yli, verrattuna tilanteeseen, että etuoikeutettu auto menisi ensin ja minä odottaisin pyörällä 2 sekuntia ja menisin sitten yli sen auton jälkeen.

Ja toisaalta, jos sinulla itselläsi on kolmio tai olet risteyksessä juuri kääntynyt, silloin sinun pitää väistää sitä pyöräilijää riippumatta siitä, kuinka nopeasti tai "heittäytymällä" se pyörä sieltä tulee. Risteystä, jossa on väistämisvelvollinen pitää lähestyä sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysähtymään, jos sieltä tulee se nopea pyöräilijä yli.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä vaan valmistautua tulevaisuuteen, uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020

"Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta. Tiemerkintä pyörätien jatke merkittäisiin vain, kun autoilija olisi väistämisvelvollinen liikennemerkin perusteella tai liikennevalo-ohjatussa ylityksessä. Muutos olisi ministeriön mukaan tärkeä väistämissäännön ymmärrettävyyden kannalta liikenneturvallisuuden kannalta."

Tieliikennelaki uudistuu
 
Voisitko lopettaa tämän "kohteliaan fillaristien päästämisen ensin" silloin, kun sillä fillaristilla on väistämisvelvollisuus? ja opetella ne väistämissäännöt.

Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, pyörä väistää normaalisti ELLEI auto tule kolmion takaa tai auto ole risteyksessä juuri kääntymässä tielle, jota fillari ylittää.

Ja se "kohteliaisuutesi" sitä pyöräilijää kohtaan on näissä tilanteissa epäkohteliaisuutta takanasi tulevia autoja kohtaan, kun jumitat heidän etenemisensä turhaan.

Melkein joka päivä työmatkaa polkiessa joku auto alkaa hidastamaan ja jumittamaan ajamansa tien liikennettä kun meinaa päästää minut ensin, paikassa jossa hänellä on etuajo-oikeus ja minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus. n. 5 sekunnin viittomisen jälkeen auto vihdoin yleensä tajuaa mennä.

Lopputuloksena tästä "ylikohteliaisuudesta" vaan kaikki pääsee hitaammin yli, verrattuna tilanteeseen, että etuoikeutettu auto menisi ensin ja minä odottaisin pyörällä 2 sekuntia ja menisin sitten yli sen auton jälkeen.

Ja toisaalta, jos sinulla itselläsi on kolmio tai olet risteyksessä juuri kääntynyt, silloin sinun pitää väistää sitä pyöräilijää riippumatta siitä, kuinka nopeasti tai "heittäytymällä" se pyörä sieltä tulee. Risteystä, jossa on väistämisvelvollinen pitää lähestyä sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysähtymään, jos sieltä tulee se nopea pyöräilijä yli.
No ehkä nyt loit itsellesi vähän liian ääripäisen kuvan minun ajotavasta. Voisin nyt vähän valaista että se "normaalisti" nyt ei tarkoita joka kerta. Lähinnä kun liikennettä on vähän ja henkilö on jo liikkumassa ja minulla on kaikki aika ja tila. Eli ei nyt tehdä kärpäsestä härkästä. Kyllä ruuhka aikana minäkin menen toki ensin, eli en aiheuta ruuhkaa, älä pelkää. Lisäksi asun pienemmällä paikkakunnalla jossa ei ole liikenne hurja edes ruuhka aikana. :)

Edittiä vielä, katoin että sulla lukee tampere kotipaikkana, ymmärrän kyllä että siellä on ruuhkaa ja menoa aika paljon. Itse siellä usein ajaneena osaan toki ymmärtää mutta tuleppa tänne raumalle kahtomaan ni ei o ressiä liikenteessä.

Lisäedit paitsi ne kamikazeilijat jotka on kai tottunut että autot väistää.
 
Viimeksi muokattu:
No ehkä nyt loit itsellesi vähän liian ääripäisen kuvan minun ajotavasta. Voisin nyt vähän valaista että se "normaalisti" nyt ei tarkoita joka kerta. Lähinnä kun liikennettä on vähän ja henkilö on jo liikkumassa ja minulla on kaikki aika ja tila. Eli ei nyt tehdä kärpäsestä härkästä. Kyllä ruuhka aikana minäkin menen toki ensin, eli en aiheuta ruuhkaa, älä pelkää. Lisäksi asun pienemmällä paikkakunnalla jossa ei ole liikenne hurja edes ruuhka aikana. :)

Edittiä vielä, katoin että sulla lukee tampere kotipaikkana, ymmärrän kyllä että siellä on ruuhkaa ja menoa aika paljon. Itse siellä usein ajaneena osaan toki ymmärtää mutta tuleppa tänne raumalle kahtomaan ni ei o ressiä liikenteessä.

Lisäedit paitsi ne kamikazeilijat jotka on kai tottunut että autot väistää.
Opetat niitä silti tuossa toimimaan väärin. Osa noista kenet oot aiemmin päästäny ylittämään saattaa olla nykyään just sun kiroamia "kamikazeja".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom