Kehällä ei käytännössä ole mitään velvoitetta ajaa oikealla kaistalla, ja toisaalta sinä saat ohittaa siellä oikealta. Se vasen kaista ei kehällä ole sen enempää ohituskaista, kuin Mannerheimintielläkään.
Ja joo, laissa sanotaan, että:
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Mutta miten tuota nyt sitten tulkitaan? Jos ajat Leppävaaran kohdalla kehä 1:llä länteen päin, ja olet kääntymässä aikanaan vasemmalle Otaniemeen, niin mun mielestä siinä vaiheessa on turha vaihtaa oikealle kaistalle. Tai jos oikea kaista kulkee 75km/h ja ajan vasemmalla kaistalla 82km/h, niin en tunge oikealle siksi, että joku haluaisi tulla takaa 90km/h.
Miten käytännössä itse kuitenkin toimin, niin jos oikea kaista on tyhjä, saa takaa tuleva itse mennä ohi. Jos olen yksin vasemmalla kaistalla ja oikealla on hyvä rako, niin saatan päästää takana puskurissa tulevan ohi, vaikka ajaisinkin oikean kaistan liikennettä nopeammin. Syy miksi vain saatan, on että vähän turhan usein nämä ovat olleet vain puskurissa hinaajia, ja kun olen päästänyt ohi, niin ovatkin jääneet ajamaan siihen samaa vauhtia ja pussittaneet minut.