Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hienosti ohitettu. Ois ollu mielenkiintosta tossa kohtaa kolaroida kun vedin kärryä samalla. En tiiä kuinka hyvin näkyy videolla, mutta eipä varmaan pariakymmentä senttiä enempää jääny väliin. :tdown:

Noinhan noiden vatasten mukaan pitää siirtyä:facepalm: Ei kato tarvi mitään turvavälejä, koska forzassa luokan nopein ja muutenkin verraton rattimiäs.

Sitten kun kaikki on katollaan ojan pohjalla, ihmetellään että miten se nyt noin..

Kaipa se vähemmästäkin pitää uskoa, että täällä foorumilla turhan moni kuuluu tohon kusipää jengiin, jotka luulevat olevansa jotain Maanteiden Kuninkaita, joille kaikkien peasanttien pitää antaa latua ja kumartaa heidän kiihdyttäessään ohi.

Kyllä se vaan on niin, että ihminen on kun koira. Kun mulkkua palkitaan sen mulkusta käytöksestä, niin se vaan jatkaa käytöstään. Mulkulle perässäroikkujalle ei saa antaa tilaa. Mulkkua kaahajaa ei saa ignorata, vaan tehdä äärimmäisen selväksi, että tollanen peli ei vetele. Jos haluaa perseillämiten haluaa, niin menkööt suljetulle radalle ajamaan. Tai ostakoot sellasen lasten leikkimaton johon on painettu autoteitä, ja siirrelkööt käsin kontillaan jotain Audinsa pienoismallia siinä ihan miten haluaa.

Jos ei pysty ajaan lakien mukaan ja asiallisesti muun liikenteen seassa, ei sinne tartte lähteä ollenkaan ajelemaan, vaan antaa vaikka vaimonsa ajaa. Naiset ylipäätään ajavat paljon miehiä nätimmin tässä maassa.

Edit: voi olla confirmation biasia, mutta 99% keisseistä kun joku apina sankaroinut ratissa ihmisten seassa, niin kyllä siinä on mies ollut eikä nainen asialla.
Myönnän kyllä omakohtaisesti, että joka pykälää en noudata esim. risteyksissä, mutta ne kaistan ylitykset tehdään järjellä ja joskus lipsahtaa taajamassa hieman extraa mittariin. Mutkapätkien koettelu on jäänyt pois, kun jätin sen radalle, vaikka onhan se haastavampaa jopa kartingin puolella, ajaa sitten omaksi iloksi tai hampaat irvessä. Ei se tuntunut enää samalta, vaikka kapealla mutkatiellä ajaisi rajoituksien mukaan kovaa ja pysyen omalla kaistalla, siis käytännössä aina reunassa.

Juu just näinhän täällä sanottiin.

Aina yhtä viihdyttävää kun joku kertoo että olis kiva kun vasemmalta siirryttäs järjellisessä ajassa oikealle, niin joku kuumakalle tulee sitten puhisemaan kun kuvittelee että sillä meinataan ton videon kaltaista perseilyä.
Linkkiä tällaiseen viestiin? Itse olen vain lukenut itsekkäiden nysväreiden oikealta ohittelemisesta ja siitä kuinka ei vaan kiinnosta. Valitettavasti se ei ole aina yhtä viihdyttävää, vaan surullinen osoitus siitä kuinka heikoissa kantimissa ymmärrys liikenneturvallisuutta kohtaan on.

Ai niin, itsekkyydestä:
Nokian Renkaiden teettämän Pohjoismaisen kesärengaskyselyn mukaan eniten pelätään kanssa-autoilijoiden käyttäytymistä: vaarallisia ohituksia, liian lyhyitä turvavälejä ja ylinopeutta.

Iäkkäämmät autoilijat sekä naiset ovat nuoria kuskeja ja miehiä huolestuneempia riskitekijöistä.

– Varsinkin vaarallisten ohitusten pelossa ero nuorimpien ja vanhimpien kuljettajien välillä on huima. Tutkimuksen mukaan 18–34-vuotiaista vaarallisia ohituksia pelkää vajaa puolet haastatelluista, yli 55-vuotiaista jo 62 prosenttia, summaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Viimeksi muokattu:
Ei oo 4 minuuttia.

Katsoin koko pätkän, saab tuli ohi nätisti, hiace tuli ohi nätisti, mikälie riisipussi tuli ohi nätisti... Toyota oli ainot joka selkeästi perseili - ja ilman mitään syytä. ..

e. ja siksi tosiaan kysyin, että minua ärsyttää se "jenkeistä tullut tapa" että ensin kaivetaan verta nenästä jollain ja sitten laitetaan videoon se kun saadaan turpaan ja itketään aiheesta vielä kotona loppuklipissä (siis poliittisesta suuntauksesta huolimatta puolin ja toisin, tai poliisille jne). Siksi oli pakko pyytää vähän enemmän kun sekuntti ennen tapahtunutta. Ymmärrät varmasti mitä tarkoitan... niin ja siis - tässä ei ollut kyse siitä.

Viimeksi muokattu:
Niin voi, voi se olla myös 100km/h.
Itse kohtaan loppujen lopuksi aika harvoin kontissa hiihtäjiä ohittaessani motarilla. Toisinaan joku tulee liian lähelle, kun hetkellisesti ajan hitaammin liikennetilanteen vuoksi. Siis jos edessäni on rekkaa ohittava rekka/paku/muuten vaan hidas. Ei kovin yleistä onneksi tuokaan.

Valoja välkytellään takana hyvin harvoin, käytännössä ei koskaan.

Todellinen ajonopeuteni on viimeaikoina ollut motarilla ~5-10 km/h yli rajoituksen. Näinköhän tuollainen viiden kilometrin tuntinopeuden ero aiheuttaa merkittävää muutosta? :think: Hki-Tku, Hki-Tre ja Hki-Lti motareita ajelen, Kotkan suuntaan harvemmin. Voihan se konttiin tulo ja valojen välkyttely olla vain sipoolaisten tapa toimia, joten minä säästyn siltä ajoreittieni ansiosta. :D

Itse kohtaan loppujen lopuksi aika harvoin kontissa hiihtäjiä ohittaessani motarilla. Toisinaan joku tulee liian lähelle, kun hetkellisesti ajan hitaammin liikennetilanteen vuoksi. Siis jos edessäni on rekkaa ohittava rekka/paku/muuten vaan hidas. Ei kovin yleistä onneksi tuokaan.

Valoja välkytellään takana hyvin harvoin, käytännössä ei koskaan.

Todellinen ajonopeuteni on viimeaikoina ollut motarilla ~5-10 km/h yli rajoituksen. Näinköhän tuollainen viiden kilometrin tuntinopeuden ero aiheuttaa merkittävää muutosta? :think: Hki-Tku, Hki-Tre ja Hki-Lti motareita ajelen, Kotkan suuntaan harvemmin. Voihan se konttiin tulo ja valojen välkyttely olla vain sipoolaisten tapa toimia, joten minä säästyn siltä ajoreittieni ansiosta. :D
Ei se onneksi mikään kovin yleinen homma ole, suurin osa on kuitenkin tolkun ihmisiä:comp:

Ihmiset jotka ei osaa käyttää vakkaria. Se vielä yhdistettynä hämärään kaistanvaihteluun niin vähän turhauttaa. Esimerkki eiliseltä:

Ajan Länsiväylää illalla vasenta kaistaa ja edessäni on auto. Mittari näyttää ~83km/h eli vähän kovempaakin voisi ajaa, mutta en silti vilkuttele valoja tai roiku erityisen lähellä tms. Noh, autot oikealla kaistalla loppuvat ja edessäni oleva auto vaihtaa oikealla kaistalle mutta nostaa samalla nopeutta (miksi moni tekee näin?). Tässä kohtaa nostan vakkarin yhden ison pykälän ylöspäin eli 90km/h ja jatkan vasenta kaistaa. Aiemmin edessäni ollut auto tosin jatkaa vielä kovemmalla nopeudella kaistallaan enkä edes saavuta häntä. 500m-1km välin jälkeen oikealla tulee taas auto vastaan joten edessäni ollut auto vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle kuten odottaa saattaa. Ja KYLLÄ! Vasemmalle eteeni vaihdettuaan vauhti putoaa taas tuohon ~83km/h tasoon. Siis mitä helvettiä?!

Ihmiset jotka ei osaa käyttää vakkaria. Se vielä yhdistettynä hämärään kaistanvaihteluun niin vähän turhauttaa. Esimerkki eiliseltä:

Tätä tapahtuu täällä Turun suunnallakin motarilla ihan luvattoman usein. Syy taitaa olla lähinnä se, että vieressä ajava auto "pelottaa" jolloin kuski joka ei osaa hommiaan vaistomaisesti tiputtaa nopeutta ohitustilanteessa. Kun baana on taas avoin niin nostetaan vauhti siihen mitä meinataan ajaa.

Ajan Länsiväylää illalla vasenta kaistaa ja edessäni on auto. Mittari näyttää ~83km/h eli vähän kovempaakin voisi ajaa, mutta en silti vilkuttele valoja tai roiku erityisen lähellä tms. Noh, autot oikealla kaistalla loppuvat ja edessäni oleva auto vaihtaa oikealla kaistalle mutta nostaa samalla nopeutta (miksi moni tekee näin?). Tässä kohtaa nostan vakkarin yhden ison pykälän ylöspäin eli 90km/h ja jatkan vasenta kaistaa. Aiemmin edessäni ollut auto tosin jatkaa vielä kovemmalla nopeudella kaistallaan enkä edes saavuta häntä. 500m-1km välin jälkeen oikealla tulee taas auto vastaan joten edessäni ollut auto vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle kuten odottaa saattaa. Ja KYLLÄ! Vasemmalle eteeni vaihdettuaan vauhti putoaa taas tuohon ~83km/h tasoon. Siis mitä helvettiä?!

Jaa, no kun näitä "minulla on oikeus" tyyppien juttuja kuuntelee, niin tämä "minun ohi ei saa ajaa" ryhmä on toden totta vähintään yhtä ärsyttävä, ellei ärsyttävämpi. Siinä kun tuollaistesta paahtaa sen mitä R1 kulkee ekalla sisällä olevalla vaihteella oikein voi tuntea kuinka se naapurikateuden surkastuttama sukuelin surkastuu entisestään.
Olen toki ihmetellyt, että mitä tämän porukan järjenjuoksussa oikein liikkuu? Eli millä he tämän perseilyn oikeuttavat.

Tuosta vielä aavistuksen ärsyttävämpi on se "siviilipoliisi ihmisryhmä". Joka siis jää roikkumaan vakkarilla ajellessa siihen "kuolleeseen kulmaan vasemmalle kaistalle ja joka kerta joutuu miettimään koska se kusipää aikoo blokata pienellä kiihdytyksellä silloin kun joku esim rekka alkaa lähestyä.

Tuosta vielä aavistuksen ärsyttävämpi on se "siviilipoliisi ihmisryhmä". Joka siis jää roikkumaan vakkarilla ajellessa siihen "kuolleeseen kulmaan vasemmalle kaistalle ja joka kerta joutuu miettimään koska se kusipää aikoo blokata pienellä kiihdytyksellä silloin kun joku esim rekka alkaa lähestyä.
Kehä-1:lle liittyessä tätä havaitsee jatkuvasti: Vasenta kaistaa etenevä auto menisi sillä alkuperäisellä vauhdilla ohitseni jotakuinkin samaan aikaan kun liityn oikeanpuoleiselle kaistalle. Liioittelematta lähes 100%:ssa tapauksia tuo vasenta kaistaa ajava kuitenkin hidastaa vauhtiansa siten, että jää ajamaan rinnalle tai jää juuri siihen nihkeeseen kuolleeseen kulmaan. Lähes aina joku on minun edellä liittymässä tielle hyvin hitaalla vauhdilla ja ajaa myös hyvin hitaasti liittymisen jälkeen, joten siinä sitä ollaan pussissa. En ymmärrä miksi nämä kuskit tekevät tuota? Jos he pelkäävät tielle liittyjän tekevän jotain "legendaarista", niin tuo rinnalla/kuolleessa kulmassa ajaminen on se kaikkein typerin vaihtoehto.

Liikennetilanteen salliessa näissä tilanteissa sitä painaa hieman jarrua ja pudottaa vauhdin 20-30km/h alle rajoitusten jotta se vasenta kaistaa ajava pääsee edelle ja sitten siirtyy turvallisesti vasemmalle kaistalle.

Ps. Puhumattakaan näistä sankareista jotka kehä-1:llä oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan lähtevät hidastamaan kun näkevät jonkun tulevan rampissa. Tekisivät tielle liittyjän elämästä helpompaa jos ajaisivat sitä vakionopeutta, koska väistämisvelvollinen on se jonka pitää reagoida. Poikkeuksena toki esim. kun Kehä-1:ltä edetään kohti Lahden moottoritietä. Idän suunnasta tulevista kukaan ei pääsisi liittymään ellei lännen suunnasta tulevat etuajo-oikeutetut reagoisi.

Kuten sanoin niin en ottanut muuten kantaa, mutta kyllä sitä nyt oikealla kaistallakin saa kiihdyttää.

Kuten sanoin niin en ottanut muuten kantaa, mutta kyllä sitä nyt oikealla kaistallakin saa kiihdyttää.
Tottakai oikealla kaistalla saa kiihdyttää, mutta kysyms on: Miksi ihmiset ajavat oikealla kaistalla nopeampaa kuin vasemmalla ohitustilanteissa?

Tottakai oikealla kaistalla saa kiihdyttää, mutta kysyms on: Miksi ihmiset ajavat oikealla kaistalla nopeampaa kuin vasemmalla ohitustilanteissa?
Se on toki outoa, kai jotkut vaistomaisesti hidastavat kun vierellä joku ajaa hitaampaa. Tätä kyllä näkee yllättävän usein.

Ei haluta nähdä itsessä mitään vikaa:D

Toinen rikkoo lakia, toinen ei. Vitsi missähän se vika mahtaa piileä?:tdown:
Oikeasti uskot, että saat lain puitteissa toimien ajaa ihan päin vittua muita huomioimatta? Valtava enemmistö ajaa ihan rajoitusten mukaan ja ei aiheuta mitään ongelmaa toisille. Samaten osa ali- tai ylinopeutta ajavista ei aiheuta mitään ongelmaa. Sitten on "minulla on oikeus" -ryhmä, joka ajaa päin helvettiä. Jälleen joko yli- tai alinopeutta. Tähän ääliöryhmään tunnistaa itsensä helposti, jos konepelti on täynnä kraateria (ylinopeus) tai perässä on aina joku hermoheikko (alinopeus).

Aiheeseen liittyen kyllä sai taas tänään nauttia siitäkin vajakista, joka keräili vasuria pitkin letkaa. En mennyt oikealta ohi vaikka hyvin olisi pitkässä rekkojen välissä ehtinyt. Oli siellä yksi taas "rekka henkilöauton ohi" tilannekin. Ei kärryä perässä, aurinkoinen kirkas sää, kuiva tienpinta, +5-10 astetta, 120 km/h rajoitus. Joo, kyllä mä ajan henkilöautolla motarilla <80-90 km/h :confused:

e: Tarkalleen ottaen päin vattua ajaminen ei taida olla lain mukaista vaikka nopeuden puitteissa mentäisiinkin :facepalm:

Tätä mä en oikein ymmärrä. Ensin kärkytään takapuskurissa kiinni kilometritolkulla vaikka ohituspaikkaa ei ole ja sitten painetaan apinan raivolla ylämäkeen sulkuviivoista välittämättä.

Kai laittelet näistä hyvistä videoistasi parhaat palaat poliisille.
Rekkarikin näkyy tuosta videosta sopivasti niin pienet muistutukset tuollaisille apinoille piristää mieltä. :joy:

Mikähän siinä on kun joustavuutta liikenteeseen täällä vativat just ne ylinopeutta ajavat ja sitten syyttävät itsekkyydestä laillisesti ajavia. Kummaa porukkaa.
Kyllähän täällä kaikki vaativat joustamista, mutta eivät itse ole valmiita nostamaan edes pikkurilliänsä auttaakseen muiden (tai omaa) tilannetta.

Onhan se huvittavaa kun yksi ajaa suht hitaasti ohituskaistaa pitkiä matkoja ("Koska minulla on oikeus!") apina takakontissa kiinni. Tämä tilanne aiheuttaa molemmille suurta stressiä, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Ei voi esimerkiksi tehdä parin sekunnin liikesarjaa missä auto menee ensin oikealle kaistalle ja palaa sitten vasemmalle kaistalle. Pitää vain periaatteesta aiheuttaa itselle ja apinalle stressiä ja edesauttaa omalta osalta mahdollista vaaratilannetta.

Oikeasti uskot, että saat lain puitteissa toimien ajaa ihan päin vittua muita huomioimatta? Valtava enemmistö ajaa ihan rajoitusten mukaan ja ei aiheuta mitään ongelmaa toisille. Samaten osa ali- tai ylinopeutta ajavista ei aiheuta mitään ongelmaa. Sitten on "minulla on oikeus" -ryhmä, joka ajaa päin helvettiä. Jälleen joko yli- tai alinopeutta. Tähän ääliöryhmään tunnistaa itsensä helposti, jos konepelti on täynnä kraateria (ylinopeus) tai perässä on aina joku hermoheikko (alinopeus).

Aiheeseen liittyen kyllä sai taas tänään nauttia siitäkin vajakista, joka keräili vasuria pitkin letkaa. En mennyt oikealta ohi vaikka hyvin olisi pitkässä rekkojen välissä ehtinyt. Oli siellä yksi taas "rekka henkilöauton ohi" tilannekin. Ei kärryä perässä, aurinkoinen kirkas sää, kuiva tienpinta, +5-10 astetta, 120 km/h rajoitus. Joo, kyllä mä ajan henkilöautolla motarilla <80-90 km/h :confused:

e: Tarkalleen ottaen päin vattua ajaminen ei taida olla lain mukaista vaikka nopeuden puitteissa mentäisiinkin :facepalm:
Ei jaksa tällaisia vuodatuksia lukea, referoi vähän(paljon) :smoke:

Jostain on tullut selväksi, on se että näiden narsistiressukoiden kyky nähdä omassa perseilyssä mitään moitittavaa, on vähintäänkin kyseenalainen. Autokouluun ja impulssienhallintakurssille, niin eiköhän se siitä.

Jostain on tullut selväksi, on se että näiden narsistiressukoiden kyky nähdä omassa perseilyssä mitään moitittavaa, on vähintäänkin kyseenalainen. Autokouluun ja impulssienhallintakurssille, niin eiköhän se siitä.
Menee totuudet niin paljon tunteisiin, että et pysty yksinkertaisesti vastaamaan kysymykseen, joka on esitetty heti viestin alussa? Vai vain totesit, että asiallisuuksilla et pärjää, niin vittuilu on ratkaisu?

Jos rajoitetaan tarkastelu tuohon yli- ja alinopeus "minulla on oikeus" perseilijöiden ryhmään, niin minusta huolestuttavinta on se, että alinopeudella ajavat ovat keskimäärin ihan helvetin pihalla siitä liikenteen yleiskuvasta. Yht'äkkiä joku on muka motarilla takana... Taustapeilit on keksitty. Toki en tiedä onko tämä yhtään sen parempi kuin en-välitä-vattuakaan kaaharit, mutta... Enemmän itseä häiritsee nämä arvaamattomat alinopeutta ajavat sählärit, kaahareista pääsee eroon muutamassa sekunnissa eroon, kun päästää ne ohi eikä aja vasuria kilometrikaupalla.

Jos rajoitetaan tarkastelu tuohon yli- ja alinopeus "minulla on oikeus" perseilijöiden ryhmään, niin minusta huolestuttavinta on se, että alinopeudella ajavat ovat keskimäärin ihan helvetin pihalla siitä liikenteen yleiskuvasta. Yht'äkkiä joku on muka motarilla takana... Taustapeilit on keksitty. Toki en tiedä onko tämä yhtään sen parempi kuin en-välitä-vattuakaan kaaharit, mutta... Enemmän itseä häiritsee nämä arvaamattomat alinopeutta ajavat sählärit, kaahareista pääsee eroon muutamassa sekunnissa eroon, kun päästää ne ohi eikä aja vasuria kilometrikaupalla.

Alinopeus:D Koville se ottaa, kun lähtee ajoissa ja ei tarvitse ajaa ylinopeutta:psmoke:

Tajuatko miten ironiselta se kuulostaa kun kirjoitat muiden ihmisten narsismista? Kaikkien autoilijoiden soisi joustavan tarpeen tullen.

Kaikkien autoilijoiden soisi joustavan tarpeen tullen.

Tietenkin. Jos olisit lukenut viestejäni tässä ketjussa, ainoa harmituksen aihe minulla on ollut se, että se kaahari vaarantaa minun ja muiden turvallisuuden roikkumalla takapuskurissa valoja välkytellen. Kun olen ohitukseni tehnyt, niin siirryn kyllä edestä ja hätähousu voi jatkaa sohlaamistaan ihan vapaasti.

Alinopeus:D Koville se ottaa, kun lähtee ajoissa ja ei tarvitse ajaa ylinopeutta:psmoke:
Alinopeudella todennäköisesti tarkoitetaan merkittävästi rajoitusta alempaa nopeutta. Tällainen merkittävä alinopeus on turvallisuus-riski. Tiedä sitten onko joillekin teille jo tullut näitä uusia "Alin sallittu nopeus"-liikennemerkkejä?

Tietenkin. Jos olisit lukenut viestejäni tässä ketjussa, ainoa harmituksen aihe minulla on ollut se, että se kaahari vaarantaa minun ja muiden turvallisuuden roikkumalla takapuskurissa valoja välkytellen. Kun olen ohitukseni tehnyt, niin siirryn kyllä edestä ja hätähousu voi jatkaa sohlaamistaan ihan vapaasti.
..mutta jos asiaa mietitään puhtaasti sinun turvallisuuden kannalta, niin kumpi näistä vaihtoehdoista on mielestäsi sinulle turvallisempi:
a) Ajat vakionopeutta jolloin ohitus kestää pitkään ja se apina roikkuu todella pitkään puskurissasi kiinni
b) Nostat hetkellisesti nopeuttasi jolloin 1) apina ei tule yhtä lähelle puskuriasi ja 2) pääset nopeammin oikealle kaistalle ja eroon apinasta
----

Valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa missä se apina pysyttelisi tarpeeksi kaukana kunnes saat ohituksen valmiiksi. Minun mielestäni tuossa tilanteessa "jousto lainkuuliaisuudesta" olisi sinulle parempi (tai ainakin vähemmän huono) vaihtoehto.

Ai, äsken kovasti olit sitä mieltä että ei voi koska ylinopeus ja jarrutusmatkat?

Vai puhuitko alun alkaenkin vain tästä perseessä roikkumisesta? Siinä tapauksessa moralisointisi meni aika pahasti metsään, kun mulla ei ole tapana roikkua perseessä.
Lue ne viestit. Eikä kai kukaan ole susta puhunut, urpous on ihan universaali ilmiö.

Jäikö levy jumiin? Kuten totesin, minulle on ihan samanlailla ongelman yli- tai alinopeutta ajavat idiootit, jotka eivät ota muita huomioon. Sen oman ohituksen kun voi tehdä monella tapaa ja onnistuneeseen suoritukseen ei yleensä kuulu rattiraivoa/-pelkoa edessä tai takana. Jos jatkuvasti muut autoilijat ovat kimpussasi, niin... katsos se viestis autokoulusta.

b) Nostat hetkellisesti nopeuttasi jolloin 1) apina ei tule yhtä lähelle puskuriasi
Esittämäsi skenaario ei tunnu käytännössä toimivan, ellei nosta nopeutta aivan törkeisiin lukemiin. Testattu monesti hillityillä ylinopeuksilla, sekä huomattavilla. Onnistumisprosentti ehkä 10%. Siitä sitten kun palaa oikealle kaistalle ja himmailee sen nopeuden takaisin sallitun rajoihin niin pääsee ne sankarit ohi ja jatkavat sitten matkaansa sillä haluamallaan 130-140 vaikka hiillostaessaan ottavat niin paljon vauhtia kuin alla olevasta autostansa lähtee, kunhan pysyvät kontissa kiinni.

No kerro nyt vaan omin sanoin, että ärsyttääkö sua pelkästään perässä roikkuvat ylinopeuden ajajat vai ärsyttääkö myös ylinopeuden ajajat muuten vaan, olkoot se sitten vaikka alle sakkorajan. Siihen suuntaan tuossa epäsuorasti viittasit, joten siksi kysyin.

Takapuskurissa roikkuvat, varsinkin jos ne vaativat sua rikkomaan lakia tai vaarantavan itsesi, koska he eivät osaa liikkua turvallisesti liikenteessä.

Esittämäsi skenaario ei tunnu käytännössä toimivan, ellei nosta nopeutta aivan törkeisiin lukemiin. Testattu monesti hillityillä ylinopeuksilla, sekä huomattavilla. Onnistumisprosentti ehkä 10%.
Kuten muussakin ajamisessa, niin tässäkin kannattaa ennakoida. Itse nostan vauhtiani jo hyvissä ajoin kun huomaan nopeamman auton lähestyvän. Tällä tavalla ehdin pois alta ajoissa. Tilanteen vaatiessa voin myös odottaa ohituksen kanssa. Moottoritiellä reagointiaikaa on tarpeeksi..vaikka nopeusero olisi iso, niin se nopeammin ajava ei yksinkertaisesti ilmesty taakse.

Kuten muussakin ajamisessa, niin tässäkin kannattaa ennakoida. Itse nostan vauhtiani jo hyvissä ajoin kun huomaan nopeamman auton lähestyvän. Tällä tavalla ehdin pois alta ajoissa. Tilanteen vaatiessa voin myös odottaa ohituksen kanssa. Moottoritiellä reagointiaikaa on tarpeeksi..vaikka nopeusero olisi iso, niin se nopeammin ajava ei yksinkertaisesti ilmesty taakse.
Voisiko se ylinopeutta ajava hiljentää, jos havaitsee edessä olevan, ei kaahaavan ajoneuvon? Jos voisi, niin kaikki voisivat sitten keskittyä siihen edessä olevaan liikenteeseen.

Näin sitä tulee toimittua, mutta valitettavasti joskus sitä letkaa on sen verran, että en nyt ihan minuutiksi jää sen jatkeeksi odottamaan suht kaukana takana näkyvää premium kuskia ja tietenkin heti sen perään peileistä saattaa jo nähdä seuraavan jos jäisi junnaamaan. Ei nyt ihan joka ohitusta kiinnosta tehdä 160km/h+ nopeuksilla, näillä maanteiden nopeimmilla kun tuntuu olevan tarve ajaa varmasti nopeampaa kuin muut, joten nopeamman nähdessään ottavat entistä kovemmin vauhtia.
Tottakai jos ne sen verran lähellä on että olisivat kontissa 15s sisään niin himmailen ennen ohitusta jo aikaisemmin niin ettei kenenkään tarvitse koskea jarrupolkimeen ja lähden ohitukseen vasta kun olen sen nopeamman päästänyt ohi.

Olisi kyllä tosi kiva jos tätä huomaavaisuutta saisi itseenkin kohdistettuna useammin, mutta turhan usein jengi hyppii eteen sillä 100km/h nopeudella motarilla ja jää junnaamaan eteen, vaikka olisivat voineet odottaa tai ennakoida ihan pienen hetken ja kenenkään ajo ei olisi häiriintynyt... En tosin koskaan jää konttiin hinaamaan vaan turvaväliä pyrin pitämään. Ruuhkaisempaan aikaan tosin jengi sekoilee ja pitää näitä välejä sellaisina kätevinä poukkoilupisteinä eivätkä tiedä millä kaistalla milloinkin haluavat olla.

Enkä muuten ikimaailmassa aja rekkojen väliin. Niiden kuskit tuppaavat olemaan täysin muiden terveydestä ja hyvinvoinnista piittaamattomia, peräti vahinkoa aiheuttamaan pyrkiviä sekopäitä. Jos sinne kahden rekan väliin eksyy motarilla tai maantiellä, nämä sankarit selkeästi jollain lauma-älyllä vetävät turvavälit sekä edestä että takaa aivan olemattomiksi. Ja kyllä, se edellä ajavakin saattaa hyvinkin hidastaa vauhtia... Sieltä sitten onkin aivan saatanan kiva yrittää päästä pois kun näkyvyyttä ei ole yhtään minnekään. Kyllähän se onnistuu jos erittäin rauhallisesti hidastaa vauhtia ettei se takana oleva sekopää aja autoa lyttyyn ja ehkä sitten saa sinne eteen jonkun välin...

Venäläisillä rekoilla on kotimaastaan pelko, eli käyttäytyvät selviytyäkseen.

Sen verran monta tuttua ja hienoa tarinaa on tuolta kuullut ja videoita nähnyt (ilman tekstejä ja käännettynä), että on kyllä toinen planeetta tuossa naapurissa. Joo, en suosittele menemään "erottamaan" varsinkaan jos kilvet eivät ole suomesta...

Ottamatta muuten kantaa viestiin, niin kaikissa autoissa ei ole vakkaria. Vähän paha käyttää jos sitä ei ole.
En tiedä muista, mutta itse ihmettelen vakkarin käyttämättömyyttä vain tilanteissa, joissa sellainen todennäköisesti löytyisi. Hämmentävän usein kuvatulla tavalla toimiva ajaa aika tuoreella d-segmentin premiumilla. Onko niitä saanut edes lisämaksusta ilman vakkaria viimeiseen viiteen (viiteentoista?) vuoteen?

En käytä vakkaria vaikka semmoinen löytyy, en ymmärrä miksi sellaista tarvisi edes käyttää

Ensimmäinen asia vakkarin kanssa on oppia katsomaan kyltistä luku, ja ajamaan joka paikassa vakkarin kanssa. Se on hyvä. Seuraava askel on ymmärtää, että kun liikenteessä on muita osallisia, tilanne on aina dynaaminen. Kaikkein oikein tilannenopeus ei siis ole koskaan tasaisesti kyltin osoittama luku (+ mielivarainen lisä), vaan vaihtelee jatkuvasti muiden liikennetilanteiden mukaan. Ei siis satunnaisesti, kuten niillä joilla "nopeus seilaa" ilman syytä.

Minä en tykkää käyttää vakkaria, koska se ei osaa ennakoida liikennettä kuten ihminen. Adaptiivinen vakkari on askel parempaan, mutta jos senkään reaktionopeus ei vastaa omaa intuitiota, on sitä epämukava käyttää. Minulle tärkeintä autossa on kontrollin tunne, mutta taidan olla sen vaatimuksen suhteen marginaalissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 951
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom