Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miksi kadunvarteen ei voi laittaa levikettä mihin mahtuu muutama auto lisää ja merkki tolpan nokkaan että kuinka kauan auto siinä saa olla?Valvonnan hoitaa kunnallinen pysäköinninvalvonta
Ei suoraan liity tuohon, mutta Tampereella on viime vuosina ollut useampikin keissi, jossa pysäköijät ovat (virheellisesti) käyttäneet maalaisjärkeä ja pysäköineet tien reunaan, jossa on usein ollut hyvin tilaa ja jossa ne eivät ole häirinneet yhtään ketään. Tuloksena on ollut sakkolappu maastopysäköinnistä, vaikka ajoradalle pysäköinti on näissä ollut se huonompi vaihtoehto, siitäkin syystä että molemmin puolin kun on autoja tiestä tulee usein yksikaistainen.

Jossain kohti tuota säännöstä hieman helpotettiin, mutta yhä on epäselvää missä paikoissa ja olosuhteissa.

Vaikea sanoa mistä tuo termi maastopysäköinti on alunperin edes tullut, kun sitä taajamissakin niin tiukasti valvotaan. No, varmaan joku isolla (oikealla) maasturilla voisi ajaa autonsa ns. metsän puolelle parkkiin jos pykälää ei olisi. Mutta useimmiten vaan noissa paikoissa on vielä ilmaista pysäköinti, joten jonkun sortin mielenvikaisuutta se vaatisi.

Googlella noita löytää, esim. tämä: Erikoinen sakkolappu ikkunassa: Luvaton maastopysäköinti ja tämä legendaarinen "kaikki neljä pyörää eivät ole asfaltilla" Maastopysäköinti aiotaan sallia Tampereen kadunvarsilla "Miten osoitetaan, missä se on sallittua?" :rofl::rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Ei suoraan liity tuohon, mutta Tampereella on viime vuosina ollut useampikin keissi, jossa pysäköijät ovat (virheellisesti) käyttäneet maalaisjärkeä ja pysäköineet tien reunaan, jossa on usein ollut hyvin tilaa ja jossa ne eivät ole häirinneet yhtään ketään. Tuloksena on ollut sakkolappu maastopysäköinnistä, vaikka ajoradalle pysäköinti on näissä ollut se huonompi vaihtoehto, siitäkin syystä että molemmin puolin kun on autoja tiestä tulee usein yksikaistainen.

Jossain kohti tuota säännöstä hieman helpotettiin, mutta yhä on epäselvää missä paikoissa ja olosuhteissa.

Vaikea sanoa mistä tuo termi maastopysäköinti on alunperin edes tullut, kun sitä taajamissakin niin tiukasti valvotaan. No, varmaan joku isolla (oikealla) maasturilla voisi ajaa autonsa ns. metsän puolelle parkkiin jos pykälää ei olisi. Mutta useimmiten vaan noissa paikoissa on vielä ilmaista pysäköinti, joten jonkun sortin mielenvikaisuutta se vaatisi.

Googlella noita löytää, esim. tämä: Erikoinen sakkolappu ikkunassa: Luvaton maastopysäköinti ja tämä legendaarinen "kaikki neljä pyörää eivät ole asfaltilla" Maastopysäköinti aiotaan sallia Tampereen kadunvarsilla "Miten osoitetaan, missä se on sallittua?" :rofl::rofl:

Tämä on juuri sitä sääntösuomi paskaa, saadaan oikein rinkirunkata ja sakottaa vaikka kaikella järjellä ajateltuna tuossa ei ole mitään väärää.
 
Oulusta luin artikkelin vuonna nappi että sieltä löytyy katu johon on laillista pysäköidä kummallekkin puolelle, mutta jos näin tekee niin se tukkii koko tien mutta jos pysäköi niin että välistä mahtuu kulkemaan niin pysäköineet saavat sakon laittomasta maastopysäköinnistä. Järkeä, ei, mutta sääntösuomi!
 
Työmatkalla on pätkä 3km~ joka oli vaihdettu 60km/h->50km/h pari viikkoa sitten ja nyt vaihdettu taas 60km/h.

Tiedä sitten katteleeko ihmiset navia tai puhuvatko vaan puhelimessa, kun ei saa ajaa tuota pätkää edes rajotusten mukaan. (Pieniä ongelmia 15km työmatkalla.)
 
Tilanne: Tänään kello 23:30 Itäkeskuksen Prisman vieressä liikennevaloissa yöaikaan Kehä ykkösellä kolme autoa rinnakkain liikennevaloissa. Vasemmalta oikealle: Poliisiauto, joka saapui valoihin hitaasti valuen takaa. Ei hälytysajossa. Kaiketi suorittaa liikennevalvontaa, kun mateli jo Vuosaaresta päin hitaasti. Poliisiauton vieressä taksi ja taksin oikealla puolella minun autoni. Valot olivat punaiset. Taksi lähti päin punaisia hitaasti valumaan sulkuviivan yli lähes täyden autonmitan kohti ison risteyksen keskustaa. Katson poliiseja. Poliisit katsoo taksia. Valot vaihtuvat vihreiksi. Taksi jatkaa matkaa eteenpäin. Poliisit kääntyy vasemmalle ja minä käännyn oikealle.

Sain aikoinaan huomautuksen, kun en samassa risteyksessä käyttänyt vilkkua. Lisäksi on tullut yksi huomautus 2km/h ylinopeudesta 80 km/h alueella Kehä ykkösellä. Mutta kun taksi ajaa poliiseista muutaman metrin etäisyydellä päin punaisia yöaikaan, niin poliisia ei kiinnosta. Ärsyttäähän se.
 
Kyllä tuo täytyy myöntää, että tulee itsekin harrastettua tuota valotolpan ohi valuttamista öisin kaikenmaailman Pispalan perseilyvaloissa Tampereella. Joskaan nyt ei ihan autonmittaa, mutta esim. suojatien päälle saakka.

Mukava odotella esim. 3 minuuttia niiden saatanan punaisten takana kun ei ole ristin sielua lähelläkään. Pidemmän päälle tulisi varmaan tuohon öisern tampereen valoissa tyhjäkäyttöön kuluvan etanolin määrää halvemmaksi ajella päin punaisia kun kukaan ei näe ja ottaa ne sakot kun se maija sitten yllättää.:tdown:
 
Tilanne: Tänään kello 23:30 Itäkeskuksen Prisman vieressä liikennevaloissa yöaikaan Kehä ykkösellä kolme autoa rinnakkain liikennevaloissa. Vasemmalta oikealle: Poliisiauto, joka saapui valoihin hitaasti valuen takaa. Ei hälytysajossa. Kaiketi suorittaa liikennevalvontaa, kun mateli jo Vuosaaresta päin hitaasti. Poliisiauton vieressä taksi ja taksin oikealla puolella minun autoni. Valot olivat punaiset. Taksi lähti päin punaisia hitaasti valumaan sulkuviivan yli lähes täyden autonmitan kohti ison risteyksen keskustaa. Katson poliiseja. Poliisit katsoo taksia. Valot vaihtuvat vihreiksi. Taksi jatkaa matkaa eteenpäin. Poliisit kääntyy vasemmalle ja minä käännyn oikealle.

Sain aikoinaan huomautuksen, kun en samassa risteyksessä käyttänyt vilkkua. Lisäksi on tullut yksi huomautus 2km/h ylinopeudesta 80 km/h alueella Kehä ykkösellä. Mutta kun taksi ajaa poliiseista muutaman metrin etäisyydellä päin punaisia yöaikaan, niin poliisia ei kiinnosta. Ärsyttäähän se.
Kello ei ole ollut tänään vielä 23.30...

Asiaan: Ennakointi liikenteessä ei ole sitä, että ei jakseta polkea jarrua automaatilla valojen vaihtumiseen asti. Mielestäni tuostakin voisi huomautuksen antaa, vaikkei rike todellisuudella kovin merkittävä ole.
 
Kyllä tuo täytyy myöntää, että tulee itsekin harrastettua tuota valotolpan ohi valuttamista öisin kaikenmaailman Pispalan perseilyvaloissa Tampereella. Joskaan nyt ei ihan autonmittaa, mutta esim. suojatien päälle saakka.

Mukava odotella esim. 3 minuuttia niiden saatanan punaisten takana kun ei ole ristin sielua lähelläkään. Pidemmän päälle tulisi varmaan tuohon öisern tampereen valoissa tyhjäkäyttöön kuluvan etanolin määrää halvemmaksi ajella päin punaisia kun kukaan ei näe ja ottaa ne sakot kun se maija sitten yllättää.:tdown:
Kertaalleen vuosia sitten menin Helsingissä tahalteen punaisia päin yöllä. Ihan siitä syystä, että valot eivät yksinkertaisesti vaihtuneet vihreäksi yli 5 minuutin (kellon mukaan) odottelun jälkeen. Koitin lopussa sitä, että hieman peruutin ja tulin uudestaan valoihin jos tunnistin olisi vain bugannut kohdallani.

Tunnistimista puheenollen: Täälläpäin Vantaata tuntuu öisin olevan hyvin mielenkiintoinen tunnistin: Valot vaihtuvat punaisiksi kun auto lähestyy liikennevaloja. Esim. minä saavun yhdestä suunnasta valoihin ja valot vaihtuvat minulle punaisiksi. Parin minuutin odottelun jälkeen toisesta suunnasta tulee auto -> valot vaihtuvat hänelle punaisiksi ja minulle vihreiksi. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja riippumatta siitä, että mistä suunnasta tulen. Ei ole sattumaa.
 
Lisäksi on tullut yksi huomautus 2km/h ylinopeudesta 80 km/h alueella Kehä ykkösellä. Mutta kun taksi ajaa poliiseista muutaman metrin etäisyydellä päin punaisia yöaikaan, niin poliisia ei kiinnosta. Ärsyttäähän se.
Selvisit sentään huomautuksella :). Kehä-I:llä on ollut näitä sakkoansoja missä esim. tietyömaan takia on alennettu rajoitus ja pistetty kamera tolppaan kohdalle. Tämä on perusteltua toimintaa. MUTTA..sitten kun tietyömaa on valmis ja purettu..niin alennettu rajoitus ja kamera pysyvät päällä vielä parin päivän ajan.

Poliisit voisivat tienata hyvät sakkorahat pistämällä kamera-auton bussipysäkin päätyyn Kehä-I:llä länteen päin hieman ennen Malmia: 50km/h rajoitus on pistetty alkamaan noin 500 metriä liian aikaisin ja ihmiset hidastavat vasta kameratolpan kohdalla..missä se tietyömaakin on.
 
Raportoidaanpas taas päivän sankarit. Tulin äsken Kehä III:sta Kirkkonumen suunnalta ja kun taivaalta satoi lunta/räntää, niin jono ajoi 50-60kmh. Kohdassa, jossa Kehä III muuttuu yksikaistaisesta kaksikaistaseksi kiihdytin 88kmh ja napsautin vakkarin päälle. Ohitin siinä 3-4 rekkaa/kuorma-autoa ja muutaman henkilöauton. Perään liimautui koko ohituksen ajaksi 10m päähän kuorma-auto. Kun jonon ohitettuani väistin oikealle kaistalle, niin eiköhän kuorma-auto ohita mut ja kurvaa siihen 10m mun eteen... Oikein kiva turvaväli + loskat ja paskat suoraan mun tuulilasille (vasen kaista aivan tyhjä takana,). No siinähän on sitten kamera melkein heti ja kuorma-autokuski sitten hiljentää 80kmh vauhtiin niin, että kun jatkan vakkarilla sitä 88kmh on vaihdettava vasemmalle kasitalle, etti turhaan tartte jarrutella. Pääsen siihen rinnalle ja sit taas kuski kiihdyttää mun eteen. No kun vaihtui rajoitus 100kmh hetken päästä, niin jäipähän taakse.

Sit tossa Variston kohdilla ajoin jonossa vasenta kaistaa (edellä 2-3 autoa, pidin sen 40-50m edelläajavaan), niin puskuriin iskeytyy valkoinen Amarok. Sen verran lähellä ajoi, että aloin katsella paikkaa väistää oikealle. No pääsin väistämään ja Amarokki ampaisee ripeästi seuraavan perään siihen 10m päähän. Ja tietty sit heti kun mahdollista, oikealle kaistalle ja ohittaa + suoraan rampista pois.

Sit olin taas vasemmalla kaistalla vähän ennen lentokenttää ja edellä ajava ajoi mun edessä vasenta kaistaa 87kmh, mutta joka kameran kohdalla hiljensi tasan 80kmh mittarinopeuteen...

Sitten yksi mummo ajoi sinänsä ihan reipasta vauhtia Polollaan, koko matkan Espoon keskusta kohdilta seurasin sitä lentoktnän tienoille asti (tosin sillä ei tainnut olla vakkaria, kun väillä ohitin sen ja sitten taas se ohitti mut kahdesti). Ohitteli siis ihan reippaasti, mutta kertaakaan en nähnyt vilkun välähtävän...

Se on kumma kun liikenne on tällaista kokoajan. Joka kerran kun kehäteitä/känsiväylää ajaa vähänkään pidempään, niin näitä sankareita näkee.
 
Kiireisen hälytyksen saanut poliisipartio joutui kiusanteon kohteeksi kuumottavassa ohituksessa - "Ajattelin vähän kiusata ohittajaa”, kertoi poliisien hengen vaarantanut törttöilijä
Kiireisen hälytyksen saanut poliisipartio joutui kiusanteon kohteeksi kuumottavassa ohituksessa - "Ajattelin vähän kiusata ohittajaa”, kertoi poliisien hengen vaarantanut törttöilijä
Mahtaa jätkää vituttaa kun "kiusattava" paljastuikin poliisiksi. Ihmetyttää tosin se, miksei poliisi hälytysajossa ajanut vilkut päällä.

EDIT:
Kuva: Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä
Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä
Mikähän siinä on, että sitä ei millään uskota, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Onkohan nämä kolaroijat aina sellaisia, jotka eivät koskaan ole kesärenkailla talvikelissä ajaneet? Kerran kun sitä on kokeillut, niin luulisi jäävän muistiin se tosiasia, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Ne eivät pidä.
 
Viimeksi muokattu:
Töihin parkkipaikalta kävellessä yritti ammattilainen ajaa päältä. Ylitin kaksi suojatietä. Ensin sen, jolta täysperävaunuyhdistelmä oli tulossa ja sitten sen, jolla se oikealle kääntyi. Ensimmäisellä suojatiellä kuski väisti, vaikka lipuikin niin lähelle, että todennäköisesti katosin lopulta tuulilasin alle katveeseen. Yrittäessäni astua seuraavalle suojatielle kuski ei enää väistänytkään, vaan jatkoi vain samaa nopeutta niin, että jouduin ottamaan askeleen takaisin kelville. Tuijotti vielä kääntyessään sivupeilistä minua, eikä katsonut miten kääntyy, ja ajoi kärryn takapyörillä kelvin puolelta. Annoin aplodit suoritukselle.

:sclap:
 
miksei poliisi hälytysajossa ajanut vilkut päällä.

Mikälie aivopieru tapahtunut poliiseilla, unohtunut laittaa vilkut päälle... Yleensä kuitenkin "kiireelliselle tehtävälle" mennessä on vilkut päällä vaikkei pillejä olisikaan päällä jotta kanssa-autoilijat tietää että nyt tullaan lujempaa ja voivat suunnitella mahdolliset väistöliikkeet sen mukaan.
 
Rekkojen/kuorma-autojen alle jäämiseen yksi suuri syy on se, että ihmiset ei ymmärrä kuinka helvetin huonosti niistä näkee ulos. Sitä kuvitellaan, että niistä näkee ulos samanlailla kuin henkilöautosta, mutta ei todellakaan. Jos ihmiset ymmärtäis paremmin kuinka rajut katveet raskaassa kalustossa on, niin niitä osattaisiin varoa paremmin. Vaikka joku rekka onkin tilanteessa X väistämisvelvollinen, mutta kuski ei näe että siellä on joku jota pitäisi väistää niin se ei väistä. Siihen on vaan pakko tottua ja antaa niille tietä vaikka olisi "oikeassa"...
 
Rekkojen/kuorma-autojen alle jäämiseen yksi suuri syy on se, että ihmiset ei ymmärrä kuinka helvetin huonosti niistä näkee ulos. Sitä kuvitellaan, että niistä näkee ulos samanlailla kuin henkilöautosta, mutta ei todellakaan. Jos ihmiset ymmärtäis paremmin kuinka rajut katveet raskaassa kalustossa on, niin niitä osattaisiin varoa paremmin. Vaikka joku rekka onkin tilanteessa X väistämisvelvollinen, mutta kuski ei näe että siellä on joku jota pitäisi väistää niin se ei väistä. Siihen on vaan pakko tottua ja antaa niille tietä vaikka olisi "oikeassa"...
Höpöhöpö, Alienin kertomassa tapauksessa kuskilla oli mahdollisuus nähdä ja antaa esteetön kulku suojatiellä kulkevalle, mutta silti käytettiin isomman oikeutta. Jos kävelijä olisi kompastunut katveessa* ollessaan olisi Jyväskylän kaltainen tapaus voinut toistua.

*huomaa, että kuljettaja ajoi autonsa siten, että jalankulkija joutui katveeseen. Jalankulkija ei itse kävellyt katveeseen.
 
Rekkojen/kuorma-autojen alle jäämiseen yksi suuri syy on se, että ihmiset ei ymmärrä kuinka helvetin huonosti niistä näkee ulos. Sitä kuvitellaan, että niistä näkee ulos samanlailla kuin henkilöautosta, mutta ei todellakaan. Jos ihmiset ymmärtäis paremmin kuinka rajut katveet raskaassa kalustossa on, niin niitä osattaisiin varoa paremmin. Vaikka joku rekka onkin tilanteessa X väistämisvelvollinen, mutta kuski ei näe että siellä on joku jota pitäisi väistää niin se ei väistä. Siihen on vaan pakko tottua ja antaa niille tietä vaikka olisi "oikeassa"...
Näinpä. Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos näet kuljettajan autonsa peilistä, niin et ole katveessa ja kuljettajalla on mahdollisuus sinut havaita.
 
EDIT:
Kuva: Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä

Mikähän siinä on, että sitä ei millään uskota, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Onkohan nämä kolaroijat aina sellaisia, jotka eivät koskaan ole kesärenkailla talvikelissä ajaneet? Kerran kun sitä on kokeillut, niin luulisi jäävän muistiin se tosiasia, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Ne eivät pidä.

Tuokin hieman riippuu missä ajelee ja miten pahasti paikat on päässeet jäätymään. Monesti on tullut vaihdettua talvirenkaat vasta marraskuun viimeinen päivä ja hyvin on suolavelliteillä kesärenkaallakin pärjännyt. Täytyy muistaa, että Suomessa talvirengaspakko on tullut voimaan vasta niinkin myöhään 1977 ja monessa muussa talvisessa maassa sellaista ei ole tänäkään päivänä. Nastarenkaan ansioista Suomessa ajetaan kaikilla keleillä, mutta esim. Kanadassa ne ovat kiellettyjä. Siellä homma perustuu runsaaseen suolan käyttöön ja siihen, että pahimpien lumipyryjen aikaan koko maa menee kiinni ja kaikki saavat vapaapäivän.
 
Mahtaa jätkää vituttaa kun "kiusattava" paljastuikin poliisiksi. Ihmetyttää tosin se, miksei poliisi hälytysajossa ajanut vilkut päällä.

Toivottavasti oli sama sälli, jonka menolta tuo kuulosti jutun perusteella... Varsinainen teiden sankari (olevinaan), sen verran oli toimintaa että koin pitkästä aikaa aiheelliseksi soittaa häkeen.

Kilven saanee täälläkin tarpeeksi urposta mainita? Jaa niin, tottakai olin toisella autolla ja dashcam toisessa sillon kiinni :facepalm:

EDIT:
Kuva: Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä
Mikähän siinä on, että sitä ei millään uskota, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Onkohan nämä kolaroijat aina sellaisia, jotka eivät koskaan ole kesärenkailla talvikelissä ajaneet? Kerran kun sitä on kokeillut, niin luulisi jäävän muistiin se tosiasia, että kesärenkailla ei talvikelillä tee yhtään mitään. Ne eivät pidä.

Tampereen tasalla pärjää vielä aivan hienosti kesäkumeilla, joka päivä menossa eikä ajatustakaan ollut vielä vaihtaa, kun tiet kuivia. Ja kun taas lämpeääkin vielä :)
 
Oulusta luin artikkelin vuonna nappi että sieltä löytyy katu johon on laillista pysäköidä kummallekkin puolelle, mutta jos näin tekee niin se tukkii koko tien mutta jos pysäköi niin että välistä mahtuu kulkemaan niin pysäköineet saavat sakon laittomasta maastopysäköinnistä. Järkeä, ei, mutta sääntösuomi!

Tästä tuli mieleen ainut parkkisakko mitä tullut saatua:

https://goo.gl/maps/pG1ohUHUM582

Oli auto parkissa samassa kohtaa kuin tuo ruskea toyota, sakon syy pysäköinti liian kauas reunasta :facepalm:
 


Helsingissä oli tuon näköistä tänään. Täsmennettäköön, että olin itsekin kesärenkailla liikenteessä, mutta tiedän, kuinka petollista niillä on ajaa talvikelillä. Epäilen että varsinkin moni nastarengasautoilija rinnastaa kesärenkaat kitkarenkaisiin ja kuvittelee näin että kyllä näillä voi painaa menemään.
 


Helsingissä oli tuon näköistä tänään. Täsmennettäköön, että olin itsekin kesärenkailla liikenteessä, mutta tiedän, kuinka petollista niillä on ajaa talvikelillä. Epäilen että varsinkin moni nastarengasautoilija rinnastaa kesärenkaat kitkarenkaisiin ja kuvittelee näin että kyllä näillä voi painaa menemään.


Jaa talvea pukkas jo tosissaan siellä... :D voi olla että siinä tosiaan on monella ollut tiukkoja hetkiä ratissa, kyllähän kitkat on aivan eri kuin kesäkumit, ja nasta sit vielä kun oikein jäälle päästään :)

ps. mikä dashcam?
 
Jaa talvea pukkas jo tosissaan siellä... :D voi olla että siinä tosiaan on monella ollut tiukkoja hetkiä ratissa, kyllähän kitkat on aivan eri kuin kesäkumit, ja nasta sit vielä kun oikein jäälle päästään :)

ps. mikä dashcam?
G1WH eli ihan peruskampe. Onneksi tuota Sörnäistenkatua vastaavaa keliä ei tullut vastaan enää keskustasta pois mentäessä. Olisi saanut tosiaankin ajella kieli keskellä suuta.
 


Helsingissä oli tuon näköistä tänään. Täsmennettäköön, että olin itsekin kesärenkailla liikenteessä, mutta tiedän, kuinka petollista niillä on ajaa talvikelillä. Epäilen että varsinkin moni nastarengasautoilija rinnastaa kesärenkaat kitkarenkaisiin ja kuvittelee näin että kyllä näillä voi painaa menemään.

Talvirenkaiden merkityksen ymmärtää, kun yrittää liikuttaa autoa kesärenkailla vasta nurmikolle sataneella lumella. Liikkeelle lähteminen on vaikeaa tai mahdotonta varsinkin, jos on vähänkin ylämäkeä. Vaihtaa autoon talvirenkaat ja auto liikkuu ilman ongelmia samalla nurmikolla.
 
Höpöhöpö, Alienin kertomassa tapauksessa kuskilla oli mahdollisuus nähdä ja antaa esteetön kulku suojatiellä kulkevalle, mutta silti käytettiin isomman oikeutta. Jos kävelijä olisi kompastunut katveessa* ollessaan olisi Jyväskylän kaltainen tapaus voinut toistua.

*huomaa, että kuljettaja ajoi autonsa siten, että jalankulkija joutui katveeseen. Jalankulkija ei itse kävellyt katveeseen.

Höpöhöpö vaan ittelles. Huomaa, että en puhunut Alienin keissistä, vaan ihan yleisellä tasolla liittyen omaani edeltävään viestiin raskaan kaluston alle kuolleista jalankulkijoista.

Ja kyllä, sieltä rekasta/kuorkista oikeasti näkee ihan vitun huonosti ulos. Peilit auttaa, mutta ei nekään autuaaksi tee, näkyvyys on todella rajoitettua henkilöautoihin verrattuna, mitä moni ei tajua kun niiden lähellä liikkuu. Parhaat olot on autoissa, joissa on modernit laajakuvaiset kamerajärjestelmät, mutta ne on vielä aika harvassa koska kalliita.

Enkä mä sitä väitä, ettei raskaan kaluston kuskien joukossa olis myös paskoja kuskeja jotka vetää sikaa isomman oikeudella, mutta suurin osa niistä noudattaa tieliikennelakia (vaikka fysiikan laki joskus määrää tahdin esim. jarrutuksessa liukkaalla) siinä missä muutkin autoilijat, yrittää välttää jalankulkijoiden yli ajamista on yleensäkin käyttäytyy ihan normaalisti liikenteessa.
 
Ei autot mutta vieraspaikat, talonyhtiössä 4 vieraspaikkaa näillä säännöillä:facepalm:

Ei siinä mitään, mitään ilmoitusta ei ole asukkaille tullut mistään luvasta tms. ja muutenkin 4h saa olla auto parkissa:facepalm:

Taloja on kymmeniä, asuntoja satoja ja 2km säteellä alle 10 vieraspaikkaa, ei kadunvarsipaikkoja koska puistomainen katusuunnittelu, only in finland:facepalm:

IMG_20181025_170426.jpg

Tää on tätä vihersimulaatiota, jossa Suomi on tiheästi asuttu sumppu ja mm. vastuussa koko maailman ilmansaasteista. Vaikka koko Suomi on yksi helvetin iso metsäpuisto, tilaa ei ole.
 
Juuh ja siten nämä sankarit, jotka ajaa niillä kesäslikseillä jäätyneissä urissa risteyksissä. Mitkä tottakai ovat monesti ainoat osat työmatkalla missä jarruttaa pitäisi.

Ei siis tajuta että sitä pitoa vähän paremmin löytyy jos risteystä lähestyttäessä vaivautuu rattia kääntämään muutaman asteen eli että ne sliksit meneekin pois siitä kiilloittuneesta urasta:darra:

Ja ulinat raskaan liikenteen yliajoista:

Jos olet ammattikuljettaja, osaat myös varoa kuolleita kulmia ja nykyään peilit ovat ajan tasalla sen suhteen. Vaatii toki firmalta sen että ei vedetä ihan laput silmillä ja 95-vuoden kalustolla.

15v. aikana raskaan kaluston ratissa viettäneenä ja väittäisin että jos sinne alle hyppäät ja olet itsetuhoinen niin aika turha ulista(höhö:beye:) jälkeenpäin kun ei kuljettaja huomannut.

Eli samoja kuin nämä spandexiin kietoutuneet madot jotka nyrkki pystyssä vaativat oikeuksiaan haudan takaa.

Vammaista vaatia muilta jos ei edes oman turvallisuuden takia olla valmiita joustamaan MISTÄÄN.

Ja joo.Itse pyrin antamaan aina kun jalankulkijan/fillarin huomaan tilaa. Ja myös pyöräilen ja kuljen jalan lastenkin kanssa toistaiseksi ilman kuolemaa/ aivoverenvuotoa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoo että vaikka lunta tuli tänään niin kotimatka ruuhka-ajan Helsingistä sujui ... hyvin. Ehkä jopa keskimääräistä paremmin. Olen iloinen ja ensimmäistä kertaa koko ajourallani ylpeä kaikista ympärillä ajaneista. Tuli ihan lämmin tunne pihaan ajaessa.

Itsekin 2 kuukautta etuajassa talvirenkaiden kanssa. Sattuiko kaikille muillekin moinen kömmähdys?
 
Itsekin 2 kuukautta etuajassa talvirenkaiden kanssa. Sattuiko kaikille muillekin moinen kömmähdys?
Kohta 3 viikkoa rahinoilla ajaneena hirveen vähän perseilyä ja ruuhkia, tämä tosin Tampereen seudulla, mutta yllättävän leppoisaa kaikesta huolimatta.
Ehkä kesäautot on mennyt talvehtimaan ja moni järkeilee joukkoliikeenteen puolesta?
 
Eilen oma kämmi ärsytti. Koen tosin etten ollut 100% syyllinen tässä ja täten myös kanssa-autoilija ärsytti.

d7b60d3a6b83b4bd03e0669a98ebedda.png


Sininen auto, minä.

1. Liittymässä pihasta tielle jossa 40:n rajoitus. Vasemmalla eikä oikealla näy muita.
2. Oikeelta tuleekin ylinopeutta arviolta 50-60:n vauhtia auto jonka eteen en kerkiäisikään ellen kovemmin kiihdyttäisi, himmaan sen verran että se kerkiää ohi vaikka olenkin jo jonkin verran toisella kaistalla.
3. No tämä oikeelta tulevakin sitten jarruttaa ja nyt tulee myös vasemmaltakin auto. Jään hieman nolosti tuohon vasemmalta tulevan eteen.

Jos olisin vaan kiihdyttänyt kovemmin niin olisin kerinnyt pois alta, tai jos oikealta tuleva ei olisi ajanut ylinopeutta niin olisin hyvin kerinnyt sen eteen normaalisti ajamalla. Nyt kun se ajoi ylinopeutta niin jos ei olisi jarruttanut niin olisin kerinnyt sen taakse ennen vasemmalta tulevaa.
 
Omasta pihasta jos lähtee niin melkolailla samanlainen paikka tulee pian. Vähän väliä joku paahtaa mutkan takaa niin kovaa, että pitää tehdä lukkojarrutus. Paikalla oli ennen 40 rajoitus, nykyään 30, yleinen ajonopeus 50-60. Tässä kohtaa tosin liitytään ihan nimetyltä tieltä ja kyllä siinä teoriassa olis mulla etuajo-oikeus mutkan takaa suhaajaan nähden, mutta ei kiinnosta niin paljoa pitää kiinni omista oikeuksista, että ajaisin alle..
 
Kohta 3 viikkoa rahinoilla ajaneena hirveen vähän perseilyä ja ruuhkia, tämä tosin Tampereen seudulla, mutta yllättävän leppoisaa kaikesta huolimatta.
Ehkä kesäautot on mennyt talvehtimaan ja moni järkeilee joukkoliikeenteen puolesta?
Kesänakit vielä eikä minkäänlaista tarvetta ole nastoille ollut.

Mökkitie oriveden seudulla oli pari liukasta kohtaa kun oli lunta enemmän.
 
Eilen oma kämmi ärsytti. Koen tosin etten ollut 100% syyllinen tässä ja täten myös kanssa-autoilija ärsytti.

d7b60d3a6b83b4bd03e0669a98ebedda.png


Sininen auto, minä.

1. Liittymässä pihasta tielle jossa 40:n rajoitus. Vasemmalla eikä oikealla näy muita.
2. Oikeelta tuleekin ylinopeutta arviolta 50-60:n vauhtia auto jonka eteen en kerkiäisikään ellen kovemmin kiihdyttäisi, himmaan sen verran että se kerkiää ohi vaikka olenkin jo jonkin verran toisella kaistalla.
3. No tämä oikeelta tulevakin sitten jarruttaa ja nyt tulee myös vasemmaltakin auto. Jään hieman nolosti tuohon vasemmalta tulevan eteen.

Jos olisin vaan kiihdyttänyt kovemmin niin olisin kerinnyt pois alta, tai jos oikealta tuleva ei olisi ajanut ylinopeutta niin olisin hyvin kerinnyt sen eteen normaalisti ajamalla. Nyt kun se ajoi ylinopeutta niin jos ei olisi jarruttanut niin olisin kerinnyt sen taakse ennen vasemmalta tulevaa.
Kaikki osapuolet oli skarppina ja reagoi tilanteeseen! Kunnioittava hatunnosto siitä ja poikkeuksellisesta kyvystä reflektoida myös omaa tekemistä. Arvostan!
 
Olipa tänään erittäin kivaa ajella auton perässä, kun sieltä paistaa suoraa silmiin jotkin vitun ledilamppuviritykset, joista näki suoraan etteivät ole tehdasasenteiset. Plus, että olivat kirkkaan valkoiset, eli tyyliin näitä jälkiasenteisia päivävaloja. Onneksi tätä kesti vain minuutin, mutta oli oikein "kivaa".
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oma kämmi ärsytti. Koen tosin etten ollut 100% syyllinen tässä ja täten myös kanssa-autoilija ärsytti.

d7b60d3a6b83b4bd03e0669a98ebedda.png


Sininen auto, minä.

1. Liittymässä pihasta tielle jossa 40:n rajoitus. Vasemmalla eikä oikealla näy muita.
2. Oikeelta tuleekin ylinopeutta arviolta 50-60:n vauhtia auto jonka eteen en kerkiäisikään ellen kovemmin kiihdyttäisi, himmaan sen verran että se kerkiää ohi vaikka olenkin jo jonkin verran toisella kaistalla.
3. No tämä oikeelta tulevakin sitten jarruttaa ja nyt tulee myös vasemmaltakin auto. Jään hieman nolosti tuohon vasemmalta tulevan eteen.

Jos olisin vaan kiihdyttänyt kovemmin niin olisin kerinnyt pois alta, tai jos oikealta tuleva ei olisi ajanut ylinopeutta niin olisin hyvin kerinnyt sen eteen normaalisti ajamalla. Nyt kun se ajoi ylinopeutta niin jos ei olisi jarruttanut niin olisin kerinnyt sen taakse ennen vasemmalta tulevaa.
Meidän taloyhtiön pihasta kun liitytään tielle, niin siinä on vastaavanlainen mutka. Viime viikolla olin kääntymässä vasemmalle pihasta, kun naapuri oli tulossa kotiin vasemmalta. Kohta on melko ahdas ja hänellä oli vilkku päällä pihalle. Hänen takana olleet kaksi autoa olivat myös pysähtyneet kun joutuivat odottamaan minun tielle liittymistä. Lähden rivakasti pihasta ja käännyn vasemmalle, kun sieltä on kolmas auto ohittamassa tätä kolmen auton letkaa. Äkkijarrutuksella selvittiin ilman vahinkoja, mutta ohittajan elekieli, pään pyörittely ja käsimerkit oli sellasia kuinka minä kehtaan kääntyä hänen eteensä. Oltiin tässä vaiheessa tämän kolmen auton letkan vieressä nokat vastakkain. Hetken hän siinä päätään pyöritteli kunnes kiukuissena kääntyi omalle kaistalleen ja jatkoi matkaa. En tiedä onko hän vieläkään älynnyt tehneensä ohituksen täysin sokkokohdassa ja olleensa vastaantulijan kaistalla tuossa vaiheessa.
 
Hetkinen. Loistivatko kyseisen lippispään lamput siis taaksepäin?

Kyllä... Valitettavasti mentiin eri suuntiin valoista plus en pystynyt sillä hetkellä olemaan yhteydessä smurffeihin, joten en tiedä kuinka pitkään sai ajella ne päällä. Yritin sille retardille kyllä vilkuttaa pitkiä, että tajuais ottaa ne pois päältä, mutta eipä syttynyt lamput kuskin päässä.
 
Kyllä taas tänään laittoi vit..harmittamaan kanssa-autoilijain vilkun käyttämättömyys. Kuinka saatanan vaikeaa se voi olla liikuttaa sitä viikseä pari senttiä jotta saat kerrottua muille tienkäyttäjille mitä aiot tehdä?

Taas tänä aamuna vesisateessa motarin ruuhkaisessa liittymässä porukkaa palloili ilman vilkun vilaustakaan liittymiskaistalta motarille, motarin kaistojen välillä ja motarilta poistumiskaistalle. Tämä kyseinen liittymä on vielä sellainen, että siinä on yksi pitkä kaista, jonka toisesta päästä tulee autoja sisään ja toisesta päästä lähtee ulos, ja osa porukasta ajaa vain koko liittymäkaistan läpi liittymättä koskaan varsinaisesti "motarin kaistoille".

Toi on ihan saatanan upeeta, kun siellä menee autoa joka suuntaan, on pimeetä, sataa vettä, osa porukasta ajaa alinopeutta, osa ylinopeutta ja osa ei osaa edes käyttää vilkkua että tietäis aikooko ne mennä liittymään, tulla sieltä pois vai ajaa eteenpäin joko motaria tai liittymiskaistaa :facepalm:

Siellä joskus oikeasti tulee sellainen pehmeä ja lämmin olo kun sattuu tilanteeseen, missä kaikki autoilijat näyttää aikeensa vilkulla, sovittaa nopeutensa liikenteeseen ja tehdään kauniit siirtymät kuka minnekin hyvässä yhteisymmärryksessä :joy: Valitettavasti tätä vaan tapahtuu melkolailla harvoin...
 
Kaistasurffailu 40km/h alueella vaikka edessä on useampi suojatie. (ajetaan ohi 60-80km/h, pimeällä)

Itsekin meinannut ajaa pyöräilijän yli (täysin mustissa vaatteissa, mutta lahkeessa oli heijastin).
 
Olipahan taas reissu maaseudulla. Jo lähtiessä edessä ajavalla kuskilla oli vaikeuksia saada viiden kilometrin matkalla kiihdytettyä auto kahdeksaankymppiin. Sitten kun viisari hipoo sallittua, alkaakin uudestaan 60:n alue. Tervetuloa Ouluun Lentokentäntielle, joka_helvetin_kerta nykyään sama juttu.

Sitten - ei ihan ensimmäisen kerran tänä vuonna - väistämisvelvolliselta sivutieltä eteen kääntää keski-iän loppuvaihetta elävä eukko, joka ei saa koslaansa kiihdytettyä, joten jouduin hidastamaan oman vauhtini 84 -> 55. Etäisyyttä oli n. puoli kilometriä ennen kuin olin risteyksen kohdalla, joten ei ainakaan pitänyt kiirettä kaasupolkimen kanssa.

Hermo suorastaan lepäsi, kun pääsin ajamaan toisena rekan perässä, joka veteli kuin sveitsiläinen kello 85 km/h. Kun itsellä on alla 100 hv:n verran vapaastihengittävää brute forcea ja peräkärry, osaa arvostaa tasaista ammattilaista.

Kotiin palatessa taas Lentokentäntiellä kuuttaviittä kahdeksankympin alueella harmaan Qashqain perässä...
 
Hassu tilanne, kun ajoin pikkuisen harhaan ja katsoin että ei ketään tiellä niin vedin uukkarin palatakseni. Siinä on rampilla 50km/h rajoitus, joten no hätä. Sieltähän tulikin joku pikkuauto ihan perseeseen kiinni. Tuli ihan perseessä kiinni ainakin 10km. Mietin että mitähän tämänkin sankarin päässä liikkui. Ilmeisesti jokin wannabe-poliisi päätti hiillostaa että "nyt poika teit virheen perkele".
 
Odotan liikenneympyrässä vuoroa ja lähden reippaasti liikkeelle. Seuraavasta aukosta tuleva ajaa eteen ja joudun jarruttamaan etten aja kyljestä sisään. Viimeksi pari pvä sitten kävi näin :facepalm:
 
Olipahan taas reissu maaseudulla. Jo lähtiessä edessä ajavalla kuskilla oli vaikeuksia saada viiden kilometrin matkalla kiihdytettyä auto kahdeksaankymppiin. Sitten kun viisari hipoo sallittua, alkaakin uudestaan 60:n alue. Tervetuloa Ouluun Lentokentäntielle, joka_helvetin_kerta nykyään sama juttu.

Sitten - ei ihan ensimmäisen kerran tänä vuonna - väistämisvelvolliselta sivutieltä eteen kääntää keski-iän loppuvaihetta elävä eukko, joka ei saa koslaansa kiihdytettyä, joten jouduin hidastamaan oman vauhtini 84 -> 55. Etäisyyttä oli n. puoli kilometriä ennen kuin olin risteyksen kohdalla, joten ei ainakaan pitänyt kiirettä kaasupolkimen kanssa.

Hermo suorastaan lepäsi, kun pääsin ajamaan toisena rekan perässä, joka veteli kuin sveitsiläinen kello 85 km/h. Kun itsellä on alla 100 hv:n verran vapaastihengittävää brute forcea ja peräkärry, osaa arvostaa tasaista ammattilaista.

Kotiin palatessa taas Lentokentäntiellä kuuttaviittä kahdeksankympin alueella harmaan Qashqain perässä...

Tämä. Joka vitun päivä. Ajan taksia Oulussa. Nykyään tuntuu, että lentokentäntiellä on aina joku, jolla ei pitäisi olla edellytyksiä auton rattiin, kun sitä vauhtia ei saada kelattua. Bemarilla onneksi ohi pääsee, kunhan ei vaan vastaan tule ketään, mutta voi vittu kun vituttaa katsella tuota touhua joka päivä. Ymmärrän sen, että ei haluta ajaa yli rajoituksen, mutta sitä en ymmärrä, että miten se voi kestää 5 kilometriä kiihdyttää se romu siihen suurimpaan sallittuun? Menee kai tuossa polttoainettakin ihan helvetisti. Kyllä, ajaisin aina ohi itse, mutta kun yleensä on vastaantulijoita sen verran paljon, että ei turvallisesti pääse, enkä todellakaan halua aiheuttaa vahinkoja.

Yleisesti ottaen ahdistaa sellainen päämäärätön ja laiska ajaminen, eli ei lähdetä valoista ja muutenkin ajetaan kuin oltaisi päissään.
 
Tämä. Joka vitun päivä. Ajan taksia Oulussa. Nykyään tuntuu, että lentokentäntiellä on aina joku, jolla ei pitäisi olla edellytyksiä auton rattiin, kun sitä vauhtia ei saada kelattua. Bemarilla onneksi ohi pääsee, kunhan ei vaan vastaan tule ketään, mutta voi vittu kun vituttaa katsella tuota touhua joka päivä. Ymmärrän sen, että ei haluta ajaa yli rajoituksen, mutta sitä en ymmärrä, että miten se voi kestää 5 kilometriä kiihdyttää se romu siihen suurimpaan sallittuun? Menee kai tuossa polttoainettakin ihan helvetisti. Kyllä, ajaisin aina ohi itse, mutta kun yleensä on vastaantulijoita sen verran paljon, että ei turvallisesti pääse, enkä todellakaan halua aiheuttaa vahinkoja.

Yleisesti ottaen ahdistaa sellainen päämäärätön ja laiska ajaminen, eli ei lähdetä valoista ja muutenkin ajetaan kuin oltaisi päissään.
Samaa ongelmaa Hml-Turenki välillä Harvialantiellä. 60-80 väliä sahaa rajoitus pari kertaa ja isolle osalle se on liikaa vaadittu.
 
Nyt kun suolan kylväminen on alkanut ja alkaa muutenkin olla loskakeliä ja muuta tiestä nousevaa kosteutta helpommin, niin aina jaksaa hämmästyttää se, miten ihmiset pystyvätkin palaamaan omalle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen ja roiskauttamalla pahimmat kurat suoraan tuulilasille.

Ihan sama onko kyse motarista vai maantiestä ja onko tilaa vaikka millä mitalla, osa ihmisistä palaa omalle kaistalle heti kun oma perä on hädintuskiin ohittanut ohitettavan keulan. Nämä samat ihmiset tosin tuntuvat myös useimmiten olevan niitä perässäroikkujia, jotka hinaavat ahterissa kiinni 10km, kunnes ohittavat, mutta jäävät silti hinaamaan siihen eteen samaa nopeutta.

Toinen ihmisperseiden laji on nämä motarien/yms liittymissä sulkuviivojen yli vasemmalle kaistalle oikojat.

upload_2018-11-4_20-52-16.png


Eli nämä punaisen auton sankarit, jotka katsovat oikeudekseen tehdä sillä vladimirin lastuvirittämällä 3-litran bemarilla tai audilla syöksyjä tuolta rampilta parin sulkuviivan yli suoraan vasemmalle kaistalle.
 
Toinen ihmisperseiden laji on nämä motarien/yms liittymissä sulkuviivojen yli vasemmalle kaistalle oikojat.

upload_2018-11-4_20-52-16.png


Eli nämä punaisen auton sankarit, jotka katsovat oikeudekseen tehdä sillä vladimirin lastuvirittämällä 3-litran bemarilla tai audilla syöksyjä tuolta rampilta parin sulkuviivan yli suoraan vasemmalle kaistalle.
Ja nää perseet tekee potentiaalisesti monelle muullekin paljon haittaa nostamalla kaiken paskan ilmaan tuolta punaisen nuolen alueelta, joka ei ole ajorataa. Motaria ajavien tuulilaseihein ja pelleille kertyy vaikka mitä projektiileja.

Odotan, että palstalta löytyy muutama puolustamaan tätä käytöstä.
Jos vaikka kyseessä olisi synnyttämään menossa oleva sankaripoliisikätilö, jonka myöhästyminen aiheuttaisi lasten joukkokuolemia ja huumejengit valtaisi maan tms.
 
Nyt kun suolan kylväminen on alkanut ja alkaa muutenkin olla loskakeliä ja muuta tiestä nousevaa kosteutta helpommin, niin aina jaksaa hämmästyttää se, miten ihmiset pystyvätkin palaamaan omalle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen ja roiskauttamalla pahimmat kurat suoraan tuulilasille.

Ihan sama onko kyse motarista vai maantiestä ja onko tilaa vaikka millä mitalla, osa ihmisistä palaa omalle kaistalle heti kun oma perä on hädintuskiin ohittanut ohitettavan keulan. Nämä samat ihmiset tosin tuntuvat myös useimmiten olevan niitä perässäroikkujia, jotka hinaavat ahterissa kiinni 10km, kunnes ohittavat, mutta jäävät silti hinaamaan siihen eteen samaa nopeutta.

Toinen ihmisperseiden laji on nämä motarien/yms liittymissä sulkuviivojen yli vasemmalle kaistalle oikojat.

upload_2018-11-4_20-52-16.png


Eli nämä punaisen auton sankarit, jotka katsovat oikeudekseen tehdä sillä vladimirin lastuvirittämällä 3-litran bemarilla tai audilla syöksyjä tuolta rampilta parin sulkuviivan yli suoraan vasemmalle kaistalle.
Punaiset ja siniset ärsyttää. Vihreenä on paskin paikka olla ja täysin ilman omaa syytä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 227
Viestejä
4 501 306
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom