Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään ihmeellistä?En tiedä kuinka pitkään tätä piti katsoa, mutta en tästä nyt mitään kovin ihmeellistä löytänyt. Kävelyvauhtia ajava pyöräilijä totta kai ohitetaan, vaikka ei nyt viittä metriä olisi sivusuunnassa tilaa väistää.
32 §Ohituskiellot
[..]
Vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen ei myöskään saa ohittaa, jos:
1)
näkyvyys on mäen tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
2)
ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
Saatoin missata jotain oleellista, mutta mä käsitin alkuperäisen ajatuksen olleen, että nimenomaan väärin toimivia pyöräilijöitä (ja miksei autoilijoita) on jopa ihan fiksua ottaa esimerkiksi liikenneopetuksessa?Asennevamma on juuri sellainen että leimataan kokonainen ryhmä muutaman yksittäisen huonon kokemuksen perusteella.
Mutta harvoin se asennevamman omaava omaa asennevammaansa tunnistaa. Se vaatii kuitenkin sen tason itsereflektointia, ettei siihen läheskään kaikki ole kykeneviä.
Sepä se. Tuossa tiellä liikennöi raskasta kalustoa jatkuvasti ja ihmettelen miten tuossa ei useammin ole autot rusinana. Komea kun tuolta joku aasi tuuttaa eteen yhdistelmän eteen. Pakko olla joku mielleyhtymä "pääväylästä" vaikka selvästi risteyksessä on kolmio pysäköintialueelta tulevalle. Liekö liityntäkaista niin lyhyt että ihmiset mieltävät tienkin olevan vielä pysäköintialuetta.Pro Lukoil parkki ?
P merkki siellä näkyy olevan, ehkä sitten eivät välitä, ehkä rakenteet sellaisia ettei miettimättä miellä sen vaikutus aluetta, liittää sen siihen ruudutettuun alueeseen. Sieltä tulevat varmaan sinne menneet toista reittiä. (missä näkyy P merkit olevan ruutujen päissä)
No joka tapauksessa tyhmää hyökätä päiten.
Olisin ehkä voinut ilmaista selkeämmin, etten viitannut videon skoda-kuskiin, vaan ihan yleisesti. Vaikka @TommiZeliard analyysin perusteella kyseessä saattaa olla tämän kategorian kuljettaja, niin videon perusteella häntä ei vielä voi ainakaan mun mittareilla leimata kusipääksi. Ja kusipää nyt saattaa olla vähän kärkäs ilmaisu kuvaamaan kaikkia. Jotkut eivät vaan osaa ottaa muita/kokonaisuuksia huomioon. "Kusipää"-leiman saa ne, jotka osaisivat, muttei ihan vaan....omasta luonteestaan johtuen halua sitä tehdä.
Tottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.Saatoin missata jotain oleellista, mutta mä käsitin alkuperäisen ajatuksen olleen, että nimenomaan väärin toimivia pyöräilijöitä (ja miksei autoilijoita) on jopa ihan fiksua ottaa esimerkiksi liikenneopetuksessa?
"Huomasitko, kuinka tuo pyöräilijä kääntyi suojatielle katsomatta taakseen? Näytti kyllä suuntamerkkiä, mutta eihän autollakaan vilkku poista väistämisvelvollisuutta."
"Tuossa ajettiin ihan liian suurella tilannenopeudella. Tuola nurkan takaa kun olisi tullut jalankulkija, niin autoilija ei olisi kerennyt pysähtymään"
"Tuossa tilanteessa olisi pitänyt odottaa riittävää tilaa ohitukselle. Nyt autoilija ohitti pyöräilijän vaarallisen läheltä"
Jne.
Joka tapauksessa samaa mieltä ekasta virkkeestä.
Sepä se. Tuossa tiellä liikennöi raskasta kalustoa jatkuvasti ja ihmettelen miten tuossa ei useammin ole autot rusinana. Komea kun tuolta joku aasi tuuttaa eteen yhdistelmän eteen. Pakko olla joku mielleyhtymä "pääväylästä" vaikka selvästi risteyksessä on kolmio pysäköintialueelta tulevalle. Liekö liityntäkaista niin lyhyt että ihmiset mieltävät tienkin olevan vielä pysäköintialuetta.
Näin itse pyöräilyä harrastavana, tuollaisissa nopeuksissa tuolla etäisyydellä tehtävä ohitus on omissa kirjoissani riittävän turvallinen. Eihän tuolla liikenne kulkisi ollenkaan jos joutuisi joka fillarin perässä ajamaan 15km/h määrättömän aikaa.Ei mitään ihmeellistä?
Tuon pykälän rikkomisesta napsahtaa automaattisesti liikenteen vaarantaminen ja reippaasti päiväsakkoja.
En katunäkymästä edes kolmiota huomannut , vaan sitä P merkkiä katselin. No jos sinne lisäksi laitettu kolmio niin ihan selvä tapaus.
No jos silti noin tapahtuu, niin sitä kai pitäisi parantaa, STOP merkki viivalla, kesällä viiva näkyy, niin voisi silloin toimia, ja kuvassa aika peitteinen, joten käytännössä siinä jokatapauksessa pitäisi hiljentää riittävästi.
Jos STOP merkki ei käy, niin tiehen maalata kolmio.
Kolmioita vähän kritisoitu risteyksissä missä joka tapauksessa sieltä suunnasta väistämisvelvollisuus
Etkö lue yhtään mihin vastaat vai miksi jankkaat tuosta etäisyydestä pyöräilijöihin kun siitähän tässä ei ollut kyse (kuin ehkä sivuhuomiona).Näin itse pyöräilyä harrastavana, tuollaisissa nopeuksissa tuolla etäisyydellä tehtävä ohitus on omissa kirjoissani riittävän turvallinen. Eihän tuolla liikenne kulkisi ollenkaan jos joutuisi joka fillarin perässä ajamaan 15km/h määrättömän aikaa.
En tiedä kuinka pitkään tätä piti katsoa, mutta en tästä nyt mitään kovin ihmeellistä löytänyt. Kävelyvauhtia ajava pyöräilijä totta kai ohitetaan, vaikka ei nyt viittä metriä olisi sivusuunnassa tilaa väistää.
Ei mitään ihmeellistä?
Tuon pykälän rikkomisesta napsahtaa automaattisesti liikenteen vaarantaminen ja reippaasti päiväsakkoja.
Eihän maantielle jonoja saataisi jos keskitie-perillevie-autoilijat suorittaisivat toisella tapaa. Luultavasti vielä kiroavat edelläajavan hidastelijaksi ja jonon aiheuttajaksi, vaikka peiliin pitäisi katsoa.Toinen mikä on ihmetyttänyt suuresti viime aikoina ovat autoilijat jotka ajavat kaistansa aivan vasemmassa reunassa. Pahimmillaan tälläinen autoilija on roikkunut perässä yli 100km. Itse tulkitsen nämä niin että koittavat mennä ohi jolloin itse varsinkin isommalla autolla liikkuessa menen mahdollisimman oikeaan reunaan, olen ajatellut että näin kerron että olen havainnut takanaolijan ja parannan näkyvyyttä hänelle. Mutta ei nämä vaan mene ohi, ei vaikka olisi ohituskaistakin.
Mä taas nään asian niin, että jokainen rike - aiheutti se vaaratilanteen tai ei - on mainitsemisen arvoinen, koska eikös siinä opetustilanteessa ole tarkoitus opettaa niin ajamista kuin liikennesääntöjäkin?Tottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.
Et mun mielestä mitenkään. Ei sen vastaantulevan pidä kohtuuttomasti hidastaa. Luultavasti jostain syystä kuvitteli, että hänenkin pitä pyöräilijän kohdalla hidastaa. Tai toivottavasti näin, koska muuten sietäis laittaa kortin hyllylle, jos oli ihan vaan perseilyä.Eilen tapahtui toiseen kertaan tälle kesälle maantiellä että minun puolella tietä on kevyttä liikennettä jota varten hiljennän vauhtia ja valmistaudun väistämään niin vastaantuleva auto hiljentää oman vauhtinsa niin hitaaksi että joudun hiljentämään omaa vauhtia erittäin reilusti. Eilen jouduin ihan pysähtymään jalankulkijan taakse kun vastaantulija hiljensin oman vauhtinsa n. 20km/h tasolle, suurimman sallitun ollessa 60km/h. Tästähän meni takanatulijalla hermo ihan totaalisesti ja ohittaa olisi pitänyt kuten ylläolevalla videolla pyöräilijät. En vain itse suostu vaarantamaan muiden selvästi heikommassa asemassa olevien henkeä tämmöisellä hölmöydellä. Molemmilla kerroilla kyseessä oli kapea kolminumeroiseen tieverkkoon kuuluva tie joissa ei varsinnaista piennarta esim. käveltäväksi ole. Mitenhän kuvantunlaisessa tilanteessa olisin itse voinut toimia paremmin? Olikohan vastaantulijalla kettuilu mielessään vai koittiko olla kohtelias?
Kyllä siellä opetuksessa katsellaan paljonkin muiden tekemistä. Liikenneopetus on enimmäkseen ihan muuta kuin auton käsittelyä("omaa tekemistä"). Tunnistetaan muiden virheitä myös ja mietitään miten kävisi jos virheentekijän kanssa samaan aikaan olisi ollut toinenkin virhekuski tilanteessa. Siitä saa hyvin johdettua sen että yksittäinen virhe ei yleensä johda mihinkään, jos muut toimii sääntöjen mukaan.Mä taas nään asian niin, että jokainen rike - aiheutti se vaaratilanteen tai ei - on mainitsemisen arvoinen, koska eikös siinä opetustilanteessa ole tarkoitus opettaa niin ajamista kuin liikennesääntöjäkin?
Ei helvetti. Ja ihan oikeasti kehtaat tulla paasaamaan autoilijoiden asenneongelmastaTottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.