• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä, nopeuserot aiheuttaa aina ongelmia, oli sitten kyseessä kaahaaja tai hiljempaa ajava. Minulle opetettiin autokoulussa että peilejä olisi hyvä seurata muutaman sekunnin välein ja tuntuu toimivan hyvin koska ei tule yllätyksiä, eikä ajaminen ole yhtään sen stressaavampaa.

Minulle autokoulussa opetettiin myös turvavälistä, ja tässä tapauksessa tuo Skoda toimi täysin oikein kun ei alkanut kiilaamaan kuvaaja-auton eteen sen takia, että alkaisi antaa tilaa takana tulevalle kaaharille,
joka aiheutti tuossa videolla parin sekunnin sisällä turvavälin rikkoontumisen tuossa kolmeen kertaan.

(ensin ei noudattanut turvaväliä skodan takana, sitten kiilasi kuvaaja-auton eteen siten että turvaväli siihen hajosi, ja sitten kiilasi skodan eteen että sen turvaväli hajosi.


Kukaan asiaansa osaavat autokoulunopettaja ei varmasti ole vaatimassa, että takaa tulevan kaaharin takia pitäisi alkaa kiilaamaan muiden eteen rikkomaan muiden turvavälejä, vaikka sinä typeryyksissäsi kuvittelet että se olisi "oikea" asia tehdä.
 
Kyllä, nopeuserot aiheuttaa aina ongelmia, oli sitten kyseessä kaahaaja tai hiljempaa ajava. Minulle opetettiin autokoulussa että peilejä olisi hyvä seurata muutaman sekunnin välein ja tuntuu toimivan hyvin koska ei tule yllätyksiä, eikä ajaminen ole yhtään sen stressaavampaa.

Oletko kenties juuri saanut kortin kun liikenne aiheuttaa noin paljon stressiä ja siihen eteenpäin menemiseen ja omaan ajamiseen pitää erikseen keskittyä, ettei jää aikaa seurata peilejä?
Kyllähän noi kymmenien kilometrien ylinopeudet sen aiheuttaa, että kohde on seuraavalla peiliin vilkaisulla paljon lähempänä kuin norminopeuksilla olettaa. Sitten sitä jää hetkeksi pidempään tuijottamaan peiliin, kun ajattelee, että missasinko tuon kohteen vai tuleeko se oikeasti noin älytöntä vauhtia. Helposti tuon kokee stressaavammaksi.
 
Sanoisin itse että liikenne olisi moninkertaisesti helpompaa havainnoida, ennakoida ja hallita jos näitä oman oikeuden ottajia ei olisi niin paljoa. Nykyään melkein joka reissulle osuu vaarallisia ohittajia ym., ja näiden johdosta ajaminen on paljon stressaavampaa ja keskittymistä omaan ajamiseen ja eteenpäin katsomisen joutuu katkomaan paljon useammin. Motarillakin saa jatkuvasti varoa takaatulijoita normi ohituksissa, kun sieltä voi tulla joku herra +50km/t nopeuserolla kaikkiin muihin nähden. Kaupunkialueella sama juttu, normi risteyksestä kääntyminen on sekin usein stressaavaa jos lähellä on mutka, sieltä tulee useinkin joku törkeää ylinopeutta ajava suoraan konttiin kiinni kun erehdyit kääntymään hänen eteensä. Tämä sama tarina toistuu nykyään melkein joka paikassa. Itselläni ainakin on tunne että joudun nykyisin vilkuilemaan sivupeiliä paljon useammin.
Näinhän se tuntuu olevan. Kai syynä on vain itsekeskeisen kulttuurin nousu ja poliisin valvonnan väheneminen. Itse en välitä noista sekoilijoista, lähinnä hymyilyttää samalla tavalla kuin kaupan kassalla raivokohtauksen saaneet lapset jotka eivät saaneet tahtomaansa tikkaria. Siinähän antavat otsasuonen katketa kun on niin vaikeaa.
 
Näinhän se tuntuu olevan. Kai syynä on vain itsekeskeisen kulttuurin nousu ja poliisin valvonnan väheneminen. Itse en välitä noista sekoilijoista, lähinnä hymyilyttää samalla tavalla kuin kaupan kassalla raivokohtauksen saaneet lapset jotka eivät saaneet tahtomaansa tikkaria. Siinähän antavat otsasuonen katketa kun on niin vaikeaa.
On tuossa taustalla myös ajokorttilain muutokset. Silloin kun oli vielä tarpeeksi ajotunteja, teoriatunnit ja 2-vaihe, niin niihin asenteisiinkin päästiin puuttumaan kouluttajien puolesta. Sitten tuo kaikki muutettiin ilman että asiantuntijoilla oli mitään sananvaltaa aiheeseen.

Nyt asenneongelmaiset yrittää kuittailla muille autokoulun käymisestä sillä perusteella että muistavat jotain peileihin liittyvää ohjeistusta...
 
On tuossa taustalla myös ajokorttilain muutokset. Silloin kun oli vielä tarpeeksi ajotunteja, teoriatunnit ja 2-vaihe, niin niihin asenteisiinkin päästiin puuttumaan kouluttajien puolesta. Sitten tuo kaikki muutettiin ilman että asiantuntijoilla oli mitään sananvaltaa aiheeseen.

Nyt asenneongelmaiset yrittää kuittailla muille autokoulun käymisestä sillä perusteella että muistavat jotain peileihin liittyvää ohjeistusta...
Ymmärrän, että työksi puolesta yrität promota, mutta yliarvioit nyt ammattilaiset. Muutamat kymmenet hassut tunnit vs. tuhansia tunteja asennetta vanhempien kanssa… Teknisenä osaamisena vähempi harjoittelu varmasti näkyy.
 
Ymmärrän, että työksi puolesta yrität promota, mutta yliarvioit nyt ammattilaiset. Muutamat kymmenet hassut tunnit vs. tuhansia tunteja asennetta vanhempien kanssa… Teknisenä osaamisena vähempi harjoittelu varmasti näkyy.
En tee tuota nykyään työkseni.

Mutta että se että koulutus vaikuttaa kuskien asenteisiin on yliarviointia? Osaat ehkä perustella tätä jotenkin edes muuten kuin mutulla?

2-vaiheessa oli tyypillistä kuulla että oppilaiden omat vanhemmat olivat alkaneet muuttaa ajamistaan, kun tuoreen kortin omaava alkoi kommentoida puutteita.
 
Kyllä, nopeuserot aiheuttaa aina ongelmia, oli sitten kyseessä kaahaaja tai hiljempaa ajava. Minulle opetettiin autokoulussa että peilejä olisi hyvä seurata muutaman sekunnin välein ja tuntuu toimivan hyvin koska ei tule yllätyksiä, eikä ajaminen ole yhtään sen stressaavampaa.

Video arvosteluun liittyen, niin mites opetetettiin motarilla ajamisesta, nopeusrajoituksista , turvaväleistä jne.

Tiedostan että aikakausia eroja, mm viimevuosisadalla motari opetus ollut erilaista, ja kaikkialla ei ole ajo-opetukseen kuulunut motaripätkiä.

Mutta jos hän kommentoi näitä ajan ylinopeutta kiilaan, koukkaan motarilla oikealta ohi tyyppejä, niin aiheuttaa ne kanssa liikkujille tresiiä, vaaratilanteita, ne eivät ole ennustettavia. Videon kaveri veti reilulla vauhdilla kokonaan ilman vilkku pari kaistan vaihtoa.

Videolla Skoda kuski siitä huolimatta kerkesi reakoimaan.

**********
Autokoulussa tuskin laajasti opetettu perusliikenne sääntöjen vastaista ajamisen kannustamista, jos joku näkyy tulevan väistämisen velvollisena, niin opetetaan seuraamaan sen touhua , mutta ei opeteta että sitä väistetään.
 
Viimeksi muokattu:
Muuhun en ota kantaa, mutta ei tuo kuvaaja kyllä mitään 120 km/h ajanut, ei lähellekään. Hyvä jos satkua päästeli.

En tiedä mitä ajoi, viivoista, tolpista videon ajasta ynnäillen jossain 110km/h-140km/h
Rekkaan verrattuna nopeus eroa vajaa 25km/h-40km/h
Koska saavutti rekkaa niin video-osuudella voidaan olettaa että hidasti, ja tietenkin tojo kuskin takia voidaan olettaa että videon aikana hidastanut. Eli alussa nopeutta enemmän, ja puolessa välissä hidastaa, voi toki olla niin yllättävä tilanne että vetänyt vakkarilla pitkälle.

Kyllähän noi kymmenien kilometrien ylinopeudet sen aiheuttaa, että kohde on seuraavalla peiliin vilkaisulla paljon lähempänä kuin norminopeuksilla olettaa. Sitten sitä jää hetkeksi pidempään tuijottamaan peiliin, kun ajattelee, että missasinko tuon kohteen vai tuleeko se oikeasti noin älytöntä vauhtia. Helposti tuon kokee stressaavammaksi.

10km/h nopeus eroa alle neljä metriä sekunnissa, reilun sadan metrin turvavälin päässä jos joku tulee kympin lujempaa hiljentämättä, niin parikymentä sekunttia niin alkaa oleen 50 metrin päässä, taustapeileistä se ei näytä kovin reippaalta lähestymiseltä. Tuon jälkeen jos jatkaa, niin alkaa viemään haitallisesti edellä olevan huomiota. (motari nopeuksilla)

Videolle nopeus ero vaikutti todella isolta ja koukki heittämällä ilman vilkkuja, niin siinä iso todennäköisyys että peilissä näkynyt kadonnut , mistä seuraa hämmennystä, ehkä kadonneet etsintää, mikä taasen pois muulta huomiolta. Jos videon tapaa ilmestyy johonkin kulmaan, niin seuraa häitäisiä harkitsemattomia ohjausliikkeitä...
 
En tee tuota nykyään työkseni.

Mutta että se että koulutus vaikuttaa kuskien asenteisiin on yliarviointia? Osaat ehkä perustella tätä jotenkin edes muuten kuin mutulla?

2-vaiheessa oli tyypillistä kuulla että oppilaiden omat vanhemmat olivat alkaneet muuttaa ajamistaan, kun tuoreen kortin omaava alkoi kommentoida puutteita.
Yliarvioit vaikutuksen määrän. Koulutus tietysti vaikuttaa, mutta perhetausta luo sen pohjan. Tunteja oli niin vähän jo kauan sitten, että ei niillä mitenkään saa pyyhittyä muuta aivopesua pois. Kunhan nyt edes just ja just oppivat ajamaan. Tätä nykyä ei tietysti sitäkään.

Ja ei tietysti opettajille mitään VMP kommentteja heitetä eli aika naiivia kuvitella saaneesi täysin rehellistä palautetta.
 
En tiedä mitä ajoi, viivoista, tolpista videon ajasta ynnäillen jossain 110km/h-140km/h
Rekkaan verrattuna nopeus eroa vajaa 25km/h-40km/h.
No ei taatusti ajanut edes 110. Mieti nyt vähän miten kovaa muiden horisonttiin katoavien pitäisi ajaa. Ohittava toyo edes kulkis niin kovaa kuin sun olettamuksilla pitäis mennä.
 
No ei taatusti ajanut edes 110. Mieti nyt vähän miten kovaa muiden horisonttiin katoavien pitäisi ajaa. Ohittava toyo edes kulkis niin kovaa kuin sun olettamuksilla pitäis mennä.

Ilman kelloa, kuvaaja lähesty rekkaa selkeällä nopeuserolla, videon alussa etäisyyttä niin paljon että voinut sen puolestaa ajaa vaikka 120km/h

Video aikaleimoin, viivojen, tolppien perusteella menee hyvin 120km/h haarukkaan kuvaajan eteneminen.

Videon tolppien perusteella ja videon ajan mukaan menee hyvin harukkaan missä 120km/h mahdollista.

Kaiken järjen mukaan kuvaajan olisi pitänyt hidastaa videon aikana, tilanteen havaitsemisen jälkeen, ja kun lähestyi rekkaa, en väitä että niin teki.

Joku jaris paperilla kulkeen >160km/h, niin kai se voinut yli 140km/h vetää. Ohitus tilanteessa Skoda jarrutti.

En väitä että kuvajaa ajoi nimenomaan 120km/h mutta en pidän uskottavana että selkeästi yli satasta. ja uskottavana että alussa 120km/h
 
Ilman kelloa, kuvaaja lähesty rekkaa selkeällä nopeuserolla, videon alussa etäisyyttä niin paljon että voinut sen puolestaa ajaa vaikka 120km/h

Video aikaleimoin, viivojen, tolppien perusteella menee hyvin 120km/h haarukkaan kuvaajan eteneminen.

Videon tolppien perusteella ja videon ajan mukaan menee hyvin harukkaan missä 120km/h mahdollista.

Kaiken järjen mukaan kuvaajan olisi pitänyt hidastaa videon aikana, tilanteen havaitsemisen jälkeen, ja kun lähestyi rekkaa, en väitä että niin teki.

Joku jaris paperilla kulkeen >160km/h, niin kai se voinut yli 140km/h vetää. Ohitus tilanteessa Skoda jarrutti.

En väitä että kuvajaa ajoi nimenomaan 120km/h mutta en pidän uskottavana että selkeästi yli satasta. ja uskottavana että alussa 120km/h
Kuvaajan nopeus tuosta videosta on helpoin/tarkin laskea, ajaa ~100km/h ennen kuin toyota tulee edes näkyviin. Hitaammin ohittavalla vauhti ~110km/h ja pujottelijalla yli 140km/h.
 
No ei taatusti ajanut edes 110. Mieti nyt vähän miten kovaa muiden horisonttiin katoavien pitäisi ajaa. Ohittava toyo edes kulkis niin kovaa kuin sun olettamuksilla pitäis mennä.

Yariksen huippunopeus on todellisuudessa luokkaa 175km/h.

Että melkoisen harhaisia ja todellisuudesta vieraantuneita kommentteja tällaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Yariksen huippunopeus on todellisuudessa luokkaa 175km/h.

Että melkoisen harhaisia ja todellisuudesta vieraantuneita kommentteja tällaiset.
Hieno ninjaedit hermanni. Bemaria en ole ajanut kuin vuokralla. Jos kuvaaja ajoi väitettyä nopeutta vasurin tukon kadotessa horisonttiin ja silti toyo menee heittämällä siitä ohi, niin 175 ei riitä.
 
Hieno ninjaedit hermanni. Bemaria en ole ajanut kuin vuokralla. Jos kuvaaja ajoi väitettyä nopeutta vasurin tukon kadotessa horisonttiin ja silti toyo menee heittämällä siitä ohi, niin 175 ei riitä.

"Väitetty nopeus" oli käsittääkseni minimissään 110 km/h eli tosissasiko väität että nopeuseroa oli tuossa vähintään 65km/h ?

pulatunnuksen "110-140" oli yläkanttiin tehty pieleen menevä arvio mutta sinun vastakommenttisi siitä että yariksen maksiminopeus ei riittäisi oli taas aivan puhdasta paskapuhetta.

Mikä ihme siinä on, että ei pysty perustelemaan argumenttejaan valehtelematta?
 
"Väitetty nopeus" oli käsittääkseni minimissään 110 km/h eli tosissasiko väität että nopeuseroa oli tuossa vähintään 65km/h ?

Mikä ihme siinä on, että ei pysty perustelemaan argumenttejaan valehtelematta?

pulatunnuksen "110-140" oli yläkanttiin tehty pieleen menevä arvio mutta sinun vastakommenttisi siitä että yariksen maksiminopeus ei riittäisi oli taas aivan puhdasta paskaa.
Pulatunnus esitti arvion 120 km/h. Jos tuo pitöisi paikkansa, hitaan ohittajan pitöisi ajaa 130-140 km/h ja toyon manoveeri vaatii tuolla lyhyellä matkalla useiden kymmenien km/h nopeuseron hitaaseen ohittajaan. Eli käytännössä vetäisi kaasu pohjassa joka ei ole uskottavaa.

Luetun ymmärtäminenkö sinulla tässä tökkii, en minä väittänyt toyon ajavan niin kovaa kuin pääsee vaan esitin vastaesimerkin joka osoitti 120 km/h oletuksen epärealistiseksi.
 
Yliarvioit vaikutuksen määrän. Koulutus tietysti vaikuttaa, mutta perhetausta luo sen pohjan. Tunteja oli niin vähän jo kauan sitten, että ei niillä mitenkään saa pyyhittyä muuta aivopesua pois. Kunhan nyt edes just ja just oppivat ajamaan. Tätä nykyä ei tietysti sitäkään.

Ja ei tietysti opettajille mitään VMP kommentteja heitetä eli aika naiivia kuvitella saaneesi täysin rehellistä palautetta.
En ala näistä väittelemään. Itse tiedän jotain asiasta ja sinä kuvittelet tietäväsi paremmin mutulla.
 
Tojokuski tosiaan luuli olevansa ajoharjoitteluradalla keiloja väistelemässä. Mut se on aivan haihattelua ajatella että tuolla teillä selviää hengissä pelkän sääntökirjan avulla puhtaana pulmusena. Ei hemmetti selviä. Pitkässä juoksussa tulee vähiten kuluja kun luopuu omista (etuajo)oikeuksistaan. Jos Skodassa olisi oltu hereillä, ei se tuolla vasemmalla roikkuisi alkuunkaan. Mitään kovin järkevää syytä siellä oleskeluun ei ny ihan lyhyestä videosta tuossa auennut ennen kuin pommi oli edes kuvassa. Minuutin tai kahden konteksti olisi paljastanut enemmän mikä tilanne oli tien päällä.

Kyllä se siitä ehkä ekan miljoonan kilsan jälkeen selviää itse kullekin että jos takaa tulee sukkulapommi ja sen näkee peleistä, äkkiä mäkeen vasemmalta alta pois vaikka puoliksi kiilaamalla pakkoraossa. Ainepäissään ajelevat eivät välitä eikä jarrupoljin ole kovin tuttu juttu. Tuossa olisi voinut käydä todella huonosti ja toki pommitojo olisi maksajan asemassa.
 
En ala näistä väittelemään. Itse tiedän jotain asiasta ja sinä kuvittelet tietäväsi paremmin mutulla.
Mistä sinä tiedät mitä minä tiedän :D Aika ylimielistä settiä sieltä norsunluutornista. Varsinkin, kun tämä "mutuksi" väittämäsi pitäisi olla nyt ihan peruskauraa liikennekasvatuksen osalta. Huvittavinta tässä on, että tuskin ollaan edes eri mieltä asiasta, olen vain inhorealistisempi sen suhteen mitä autokoulussa pystyy saavuttamaan.
 
Kyllä se siitä ehkä ekan miljoonan kilsan jälkeen selviää itse kullekin että jos takaa tulee sukkulapommi ja sen näkee peleistä, äkkiä mäkeen vasemmalta alta pois vaikka puoliksi kiilaamalla pakkoraossa. Ainepäissään ajelevat eivät välitä eikä jarrupoljin ole kovin tuttu juttu. Tuossa olisi voinut käydä todella huonosti ja toki pommitojo olisi maksajan asemassa.
Riippuen tietysti etäisyyksistä. Jos varmasti ehtii alta pois niin kaistanvaihto on hyvä veto. Liian myöhään jos lähtee siirtymään, niin torpedo voi tulla oikealla kaistalla perseeseen. Pari viikkoa sitten 1-tiellä vanha paska Passat ja tontiin pistetty mersu kilpaili 150-160 km/h vauhdilla perjantain kotiinpaluuliikenteessä Veikkola - 2-tie välin. Menivät muista ohi mistä pääsivät. Välillä näytti, että ajavat keskenään kolarin. 2-tien liittymän "jonossa" sitten olivat lopulta peräkkäin. Samasta merssusta olin mennyt oli kehä 3:n kohdalla, jolloin ajeli 10-20 km/h alle rajoituksen, tiedä sitten miten passatti oli onnistunut provoamaan. Haluaisin uskoa, että kyseessä ei ollut kisailevat kaverit.
 
Tojokuski tosiaan luuli olevansa ajoharjoitteluradalla keiloja väistelemässä. Mut se on aivan haihattelua ajatella että tuolla teillä selviää hengissä pelkän sääntökirjan avulla puhtaana pulmusena. Ei hemmetti selviä. Pitkässä juoksussa tulee vähiten kuluja kun luopuu omista (etuajo)oikeuksistaan. Jos Skodassa olisi oltu hereillä, ei se tuolla vasemmalla roikkuisi alkuunkaan. Mitään kovin järkevää syytä siellä oleskeluun ei ny ihan lyhyestä videosta tuossa auennut ennen kuin pommi oli edes kuvassa. Minuutin tai kahden konteksti olisi paljastanut enemmän mikä tilanne oli tien päällä.

Kyllä se siitä ehkä ekan miljoonan kilsan jälkeen selviää itse kullekin että jos takaa tulee sukkulapommi ja sen näkee peleistä, äkkiä mäkeen vasemmalta alta pois vaikka puoliksi kiilaamalla pakkoraossa. Ainepäissään ajelevat eivät välitä eikä jarrupoljin ole kovin tuttu juttu. Tuossa olisi voinut käydä todella huonosti ja toki pommitojo olisi maksajan asemassa.
Eipä ole ensimmäisen 1,2 miljoonan kilometrin aikana kertaakaan käynyt tuollaista tilannetta. Sen sijaan monta kertaa on joku idiootti lähestynyt selvää ylivauhtia takaa ilman että olen väistänyt kertaakaan aiheuttaen esim. oikealla kaistalla olevien turvavälin katoamista.

En tiedä mikä sinusta on järkevä syy ajaa vasenta kaistaa, mutta tuo hitaamman liikenteen ohittaminen joka kuvassa tapahtuu on ihan käypä syy.

Nyt vähä suhteellisuutta juttuihin.
 
Kyllä, nopeuserot aiheuttaa aina ongelmia, oli sitten kyseessä kaahaaja tai hiljempaa ajava. Minulle opetettiin autokoulussa että peilejä olisi hyvä seurata muutaman sekunnin välein ja tuntuu toimivan hyvin koska ei tule yllätyksiä, eikä ajaminen ole yhtään sen stressaavampaa.

Oletko kenties juuri saanut kortin kun liikenne aiheuttaa noin paljon stressiä ja siihen eteenpäin menemiseen ja omaan ajamiseen pitää erikseen keskittyä, ettei jää aikaa seurata peilejä?
Ei niitä peilejä kuitenkaan päivystää tarvi, eikä niistä välttämättä edes näe mitään, kaikki peilit ei levennä autoa.
 
Se olisi pitäny nähdä pidemmältä ajalta onko Skoda ollut siellä vain olemisen ilosta vai juuri siirtynyt ohittamaan sinne. Jos kilometritolkulla hillunut siellä, ei siitäkään mitään järkevää seuraa ikinä päiväsaikaan tuollaisilla teillä.

Näissä sensaativideoissa tuppaa olemaan se vika et vaikka itse tilanne ja/tai syyllinen näkyykin, ei nähdä siihen johtanutta kokonaiskuvaa koska 99.8% katsojista ei kykene niin pitkään videoon edes keskittymään.
 
Oletko kenties juuri saanut kortin kun liikenne aiheuttaa noin paljon stressiä ja siihen eteenpäin menemiseen ja omaan ajamiseen pitää erikseen keskittyä, ettei jää aikaa seurata peilejä?
Oon vaan sellainen luonne joka on todella hereillä ympäristöstä. Heti kun joku säätää jotain ylimääräistä, eli ns. erottuu joukosta, niin tulee valitettavasti seurattua kaikkea mitä se koheltaa.
 
Se olisi pitäny nähdä pidemmältä ajalta onko Skoda ollut siellä vain olemisen ilosta vai juuri siirtynyt ohittamaan sinne. Jos kilometritolkulla hillunut siellä, ei siitäkään mitään järkevää seuraa ikinä päiväsaikaan tuollaisilla teillä.

Näissä sensaativideoissa tuppaa olemaan se vika et vaikka itse tilanne ja/tai syyllinen näkyykin, ei nähdä siihen johtanutta kokonaiskuvaa koska 99.8% katsojista ei kykene niin pitkään videoon edes keskittymään.
Ei sillä ole tuo teon kannalta mitään väliä kauanko skoda on ajanut vasemmalla.
 
Skodakuski nukkui vasemmalla ihan turhaan eikä edes alussa juurikaan saavuta säiliöautoa vaan ajaa lähes vastaavaa vauhtia kuin kuvaaja. Vasta tuon ääliön Yariksen tehtyä manööverinsä, painaa myös Skodakuski kaasua enemmän.

Yariskuski todellinen oman elämänsä Rovanperä ja Skodakuskille terveisiä, että ei nuku vasemmalla. Välillä kannattaa katsella niitä peilejäkin vaikka suoraa tietä ajetaankin.
 
Oon vaan sellainen luonne joka on todella hereillä ympäristöstä. Heti kun joku säätää jotain ylimääräistä, eli ns. erottuu joukosta, niin tulee valitettavasti seurattua kaikkea mitä se koheltaa.
Liikenteessä tapahtuu koko ajan jotain vaikka kukaan ei edes koheltaisi, siksi on hyvä olla hereillä koko 360', mutta jokainen meistä reagoi ja asioihin erilailla, toinen pelkää ja toinen on vastaavassa tilanteessa ihan rauhallinen.
 
Ei sillä ole tuo teon kannalta mitään väliä kauanko skoda on ajanut vasemmalla.
Teon taustojen kannalta sillä on väliä. Ei mitenkään tietysti oikeuta tekoa, mutta yleensä näitä koukkauksia näkee vasta siinä kohtaa, kun sitä vasuria on tukittu pitkään ja hartaasti. Tämähän se HapanMuffinsin pointti oli. Tässä nimenomaisessa tapauksessa tuskin oli kyse siitä, koska toyo tuli niin suurella nopeuserolla ja vasta useita sekuntteja videon alusta. Hankala nähdä että tuollainen pienikoneinen vehje 100+ vauhdeissa olisi moiseen menoon lyhyellä pätkällä kiihtynyt.
 
Skodakuski nukkui vasemmalla ihan turhaan eikä edes alussa juurikaan saavuta säiliöautoa vaan ajaa lähes vastaavaa vauhtia kuin kuvaaja.

Höpöhöpö.

Se olisi pitäny nähdä pidemmältä ajalta onko Skoda ollut siellä vain olemisen ilosta vai juuri siirtynyt ohittamaan sinne.

Skoda on selvästi vasemmalla kaistalla koska on ohittamassa kuvaavaa autoa, ollut kaistalla ainakin sen ohituksen ajan.

Ohittajankin pitää pitää huolta turvaväleistä, ettei kiilata heti suoraan ohitettavan eteen vaan mennään kunnolla ohi ja vaihdetaan takaisin omalle kaistalle toisen auton eteen vasta kunnollisen turvavälin muodostuttua

(toki hätätila on sitten erikseen; Jos pitää kaksikaistaisella tiellä valita, törmääkö vastaantulijaan vai palaako omalle kaistalle ilman turvaväliä, sitten tietysti palataan omalle kaistalle ilman turvaväliä, mutta se, että perseessä roikkuu kaahaaja-idiootti ei ole sellainen hätätila joka oikeuttaa siihen että palataan ohituksen jälkeen oikealle kaistalle pilaten sen ohitetun turvaväli)
 
Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö.



Skoda on selvästi vasemmalla kaistalla koska on ohittamassa kuvaavaa autoa, ollut kaistalla ainakin sen ohituksen ajan.

Ohittajankin pitää pitää huolta turvaväleistä, ettei kiilata heti suoraan ohitettavan eteen vaan mennään kunnolla ohi ja vaihdetaan takaisin omalle kaistalle toisen auton eteen vasta kunnollisen turvavälin muodostuttua

(toki hätätila on sitten erikseen; Jos pitää kaksikaistaisella tiellä valita, törmääkö vastaantulijaan vai palaako omalle kaistalle ilman turvaäliä, sitten tietysti palataan omalle kaistalle ilman turvaväliä, mutta se, että perseessä roikkuu kaahaaja-idiootti ei ole sellainen hätätila joka oikeuttaa siihen että palataan ohituksen jälkeen oikealle kaistalle pilaten sen ohitetun turvaväli)
"jos pääse oikealta ohi niin sinne oikealle edellä menevä olisi hyvin voinut väistää"-sanonta pätee helvetin hyvin ellei sitten halua olla teiden tukko.
 
Videolla varmasti vain yksi törttöilijä, mutta allekirjoitan sen yhteydessä esitetyn vitutuksenaiheen, eli vasemman kaistan kusipäät. He, jotka eivät välttämättä riko mitään lakia (pahimpien kohdalla mielestäni jo kolkutellaan liikenteen vaarantamista), mutta eivät myöskään toiminnallaan edistä liikenteen kokonaissujuvuutta.

Vähän niin kuin kaupassa voi antaa sen yhtä limsapulloa ostavan mennä edellensä, kun itsellä on viikonlopun mökkieväät kärryssä. Tai olla antamatta.
 
Kuvaajan nopeus tuosta videosta on helpoin/tarkin laskea, ajaa ~100km/h ennen kuin toyota tulee edes näkyviin. Hitaammin ohittavalla vauhti ~110km/h ja pujottelijalla yli 140km/h.

En tiedä mikä hänen nopeus, mutta jos videon kellolla ja tolpilla, kaistaviivoilla ynnään, niin alaraja varmaan satkun nurkilla, 110km/h menee hyvin tontiin, ja 120km/h olisi vielä uskottava.

Jos siis ynnää tuosta n 6s sinne 13s-15s kohdille. Ei mikään tarkka, mutta jos vertaa rekkaan, niin ihan mahdollinen, jos uskotaan että säiliörekka menee ainakin sen 80km/h

Skoda menee lujempaa, joko rajoitusten mukaan, ja ylinopeuttakin voi ajaa, mutta joka tapauksessa sitä nyt ei voi syyttää mistään.


Pulatunnus esitti arvion 120 km/h. Jos tuo pitöisi paikkansa, hitaan ohittajan pitöisi ajaa 130-140 km/h ja toyon manoveeri vaatii tuolla lyhyellä matkalla useiden kymmenien km/h nopeuseron hitaaseen ohittajaan. Eli käytännössä vetäisi kaasu pohjassa joka ei ole uskottavaa.

Toyotasta on niin lyhyen aikaa videota että sen nopeuden yksinään arvioiminen karkeaa, mutta tie merkinnöistä ja tolpista laskien vauhtia hurjasti, en väittäisi vastaa jos yli 150km/h Vetäähän se sen rekankin ohi nopeasti. ihan sellaisenaan. Olihan sillä Tojotalla kuvaajaankin iso nopeus ero, ja Skodan ohitti kulmia hipoen.

120km/h arvioni Skodasta ei ollut, tarkka, vaan mahdollinen.


Jos Skodassa olisi oltu hereillä, ei se tuolla vasemmalla roikkuisi alkuunkaan. Mitään kovin järkevää syytä siellä oleskeluun ei ny ihan lyhyestä videosta tuossa auennut ennen kuin pommi oli edes kuvassa. Minuutin tai kahden konteksti olisi paljastanut enemmän mikä tilanne oli tien päällä.
Mistä nämä vasemmalla roikkumis jutun on peräisin.
Linkin videossa ohitti kuvaajaa, kuvaajan edessä rekka, niin eihän tuossa Skodakuskilla mitään muuta oikeaa paikkaa ole kuin ohituskaista.

Sitä ei tiedetä mitä aiemmin, jonoa näytti olevan edessä päin.
 
"jos pääse oikealta ohi niin sinne oikealle edellä menevä olisi hyvin voinut väistää"-sanonta pätee helvetin hyvin ellei sitten halua olla teiden tukko.

Ei pääse ohi, ja tuollaisia videon oikealta ohituksia ei lasketa.

Skoda kuski olisi tehnyt väärin jos olisi vaihtanut kuvaajan eteen, ei siinä ollut tilaa. Ja koska seuraava ohitettava oli näköpiirissä niin vielä vähemmän koukitaan välillä oikealla, vaikka olisi ollut tilaa.

Ja onneksi Skoda kuski ei vaihtanut oikealle kuvaajan e,teen siinä olisi ollut isompi romu kasa.

En yllätty jos Tojo kuski jatkoi ajotapaansa seuraavan kohdalla, vauhtia oli sen verran että yhtä yllättäen seuraavan kontissa.
 
En tiedä mikä hänen nopeus, mutta jos videon kellolla ja tolpilla, kaistaviivoilla ynnään, niin alaraja varmaan satkun nurkilla, 110km/h menee hyvin tontiin, ja 120km/h olisi vielä uskottava.
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.
 
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.
Eli kuvaajan auto kulki n. 100 km/h. Olennaisempi asia on Skodan nopeus.
 
Eihän sillä nopeudella ole lopulta mitään merkitystä. Jos tossa olis rekka ohittamassa kahta muuta rekkaa vasenta kaistaa ajaen, niin silti ainoa törttöilijä ja idiootti olisi toi räikkönen.
 
Yli 110km/h ei ole enää uskottava vauhti. Kellotin aikoja tolpista niin että kun tolppa häviää videon vasemmasta laidasta niin kello päälle ja kun kolmas tolppa häviää niin kello seis. Toistin muutaman kerran ja tulokset 4.2-4.3s. 60m tolppavälillä tuosta tulee tulee nopeudeksi 100-102km/h. Heitetään virhemarginaalilla vaikka 100km/h +-5km/h. Tuon nopeampaa tai hitaampaa en usko että auto ajoi.

Haarukoin soittimen kellolla, sen sen 7s ja yli pätkää minkä oletin olevan lähellä ns normaalia.
Sekä valotolpista että kaistaviivoista. soittimen kello vain täysiä sekuntteja, niin haarukkaa sitten niistä. Eli minulla paljon isompi se haarukka. vaikka "näytteenottoaika" pidempi. Mutta ajanotto epätarkka.




Eli kuvaajan auto kulki n. 100 km/h. Olennaisempi asia on Skodan nopeus.

Skoda eteni nopeammin kuin kuvajaa, selkeästi nopeammin kuin rekka, Jos tuolla oli 120km/h rajoitus, niin mahdollisesti rajoitustenpuitteissa, jarrutti kun Toyota rinnalla. ja sen jälkeen näytti palaavan matkavauhtiinsa.

Toytotan nopeutta voi arvioida ihan omanaan, tolppa, väliviiva mutulla, sitä vauhtia oli rajusti.



Eihän sillä nopeudella ole lopulta mitään merkitystä. Jos tossa olis rekka ohittamassa kahta muuta rekkaa vasenta kaistaa ajaen, niin silti ainoa törttöilijä ja idiootti olisi toi räikkönen.

No ehkä sen verran että jos rekka meni kolmee kymppiä, kuvajaa neljää kymppiä, Skoda viittä kymmppiä, ja Tojo kuski satasta. No ei kai sekään tojo kuskia pelastaisi.

Sillä ei tosiaan väliä menikö Skoda satakymmenen, vai sataa kahtakymppiä, edessä jonoa siellä vasemmallakkin kaistalla oli.
 
Viimeksi muokattu:
Kahjon ohituksen tapahtumapaikka on liittymä nro 12, eli Lamminsuon eritasoliittymä. Ajoin siitä alle viikko sitten tuohon Tampereen suuntaan, ja silloin nopeusrajoitus oli normaali 120 km/h.

Katkoviivoista laskien kuvaajan nopeus oli videon ensimmäisten 20 viivan aikana (kuvasin 30 fps-videota ja laskin ruudut (248 kpl):

(20 * 12 m) / (248 / 30) * 3,6 = 104,5 km/h (jos laskee +/- 1 ruutua, niin 104,1-104,9 km/h)

Kuvaajan nopeus pysyi tuon ajan vakiona (8 viivaa 13/30 s ja 12 viivaa 12/30 s, ja tasainen rytmi).


Palaan fillaroimasta ja uimasta vasta vähän ennen puolta yötä, joten muiden ajoneuvojen nopeuksiin palaan ehkä vasta huomenna. Muistakaa, että kojelautakameroiden ultralaajakulmat saavat nopeudet tuntumaan todellista hurjemmilta. Verkkiksen viidessä suosituimmassa kuvakulma on 140-150 astetta, mikä on kinovastaavana 6-8 mm. Poliisin takaa-ajovideoiden telepolttoväli taas kutistaa etäisyydet ja nopeudet ihan hitaaksi.

Screenshot_2025-07-18-12-44-39-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Ymmärrän, että työksi puolesta yrität promota, mutta yliarvioit nyt ammattilaiset. Muutamat kymmenet hassut tunnit vs. tuhansia tunteja asennetta vanhempien kanssa… Teknisenä osaamisena vähempi harjoittelu varmasti näkyy.
Kotiopetuksessa jos jossain voi saada ihan vääränlaista asennekasvatusta. Esim. joku pyöräilijävihaaja kun alkaa jälkikasvuaan opettamaan, niin tuskin siinä hirveästi mm. kevyen liikenteen huomiointiin panostetaan.
 
Hieman erikoinen ohitustilanne tänään. 80 rajoitus ja edellä oleva ajeli arviolta 60-65km/h. Lähdin ohittamaan, niin auto koukkasikin hieman vasemman puoleiselle vastaantulevien kaistalle. Varalta vähän hiljensin, mutta toinen auto palasikin sitten omalle kaistalle takaisin.

Ei ole ainakaan vastaavaa tapahtunut autoilessa, eli ehkä oli vaan vahinko. Auto oli vanha punainen sedan, mutta kuskia en yrittänytkään katsoa tai en nähnyt.

Kerran kyllä hieman vastaava, kun mopoauto on kiilannut vasemmalle ja itse olin moottoripyörällä liikkeellä. Tuossa toki ensimmäisenä alkaa jarruttaa, että mikä sille toiselle kuskille tuli? Kun yrittää kiilata toisen pois tieltä?
 
Hieman erikoinen ohitustilanne tänään. 80 rajoitus ja edellä oleva ajeli arviolta 60-65km/h. Lähdin ohittamaan, niin auto koukkasikin hieman vasemman puoleiselle vastaantulevien kaistalle. Varalta vähän hiljensin, mutta toinen auto palasikin sitten omalle kaistalle takaisin.

Ei ole ainakaan vastaavaa tapahtunut autoilessa, eli ehkä oli vaan vahinko. Auto oli vanha punainen sedan, mutta kuskia en yrittänytkään katsoa tai en nähnyt.

Kerran kyllä hieman vastaava, kun mopoauto on kiilannut vasemmalle ja itse olin moottoripyörällä liikkeellä. Tuossa toki ensimmäisenä alkaa jarruttaa, että mikä sille toiselle kuskille tuli? Kun yrittää kiilata toisen pois tieltä?
Voi olla ihan sattumaa vain että puhelimen räpellykseltä meni sekoiluksi juuri huonoimmalla hetkellä. Ei yhtään yllättäisi nykymenolla.
 
Poliisilla uusi linjaus nopeusvalvonnassa

Vaikka kaikki tiedämme että tuon nollatoleranssin takana on oikeasti valtion katastrofaalisen huono taloustilanne, niin on muuten kuvaavaa että suomalaiskuskit parkuvat kun joutuvat noudattamaan tieliikennelakia. Toivon ainoastaan että valvontaa painotetaan taajamiin, koska taajamissa se yleinen ajotyyli (rajoitus + 10 km/h) on oikeasti perseestä ja aiheuttaa vaaraa, kun taas maanteillä se ei ole _niin_ justiinsa.
 
Kotiopetuksessa jos jossain voi saada ihan vääränlaista asennekasvatusta. Esim. joku pyöräilijävihaaja kun alkaa jälkikasvuaan opettamaan, niin tuskin siinä hirveästi mm. kevyen liikenteen huomiointiin panostetaan.
Enemmänhän sitä koulutettava noihin kiinnittää huomiota, kun jatkuvasti kuulee spandexin olevan väärässä paikassa. Luulen, että sulla menee nyt sekaisin ison porukan ärtymys häiriökäyttäytyviin pyöräilijöihin ja se pieni porukka, joka aidosti vihaa pyöräilijöitä.
 
Enemmänhän sitä koulutettava noihin kiinnittää huomiota, kun jatkuvasti kuulee spandexin olevan väärässä paikassa.
Siis pitääkö tämä ymmärtää niin, että mielestäsi ajo-opetuksessa pitää opettajan kommentoida jatkuvasti mitä muut tekee liikenteessä hänen mielestään väärin sen sijaan että keskityttäisiin vain siihen omaan ajoon?

Tuo on juuri esimerkki siitä ihan väärästä asennekasvatuksesta.
 
Siis pitääkö tämä ymmärtää niin, että mielestäsi ajo-opetuksessa pitää opettajan kommentoida jatkuvasti mitä muut tekee liikenteessä hänen mielestään väärin sen sijaan että keskityttäisiin vain siihen omaan ajoon?

Tuo on juuri esimerkki siitä ihan väärästä asennekasvatuksesta.
Mikäs tuossa on väärin? Kyllähän muiden erheiden osoittaminen kuuluu oikein hyvin empiiriseen opetukseen. Mikä se toinen tapa olisi?
 
Siis pitääkö tämä ymmärtää niin, että mielestäsi ajo-opetuksessa pitää opettajan kommentoida jatkuvasti mitä muut tekee liikenteessä hänen mielestään väärin sen sijaan että keskityttäisiin vain siihen omaan ajoon?

Tuo on juuri esimerkki siitä ihan väärästä asennekasvatuksesta.
Väärässä paikassa olevan spandexin ylikö sitä pitäisi ajaa sen sijaan, että korostaa ko. ryhmän olevan arvaamaton ja siten erityisen varottavia liikenteessä? Ihan samalla tavalla sitä pikkulapsistakin tien laidalla ja suojatien läheisyydessä täytyy varoittaa.
 
Turun Länsikeskuksen Prisman parkkipaikalle ilmestyi muistaakseni 1-2 vuotta sitten koominen kyltti "Alueella voimassa normaalit tieliikennelain mukaiset väistämissäännöt". Kyltti on surkuhupaisa kahdesta syystä, siitä mitä se sanoo ja siitä mitä se jättää sanomatta.

Sillä porukalla jolle tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen mainita, ei olisi muutenkaan mitään asiaa auton rattiin, ja kyltti on heidän kannaltaan oikeastaan täysin hyödytön, koska siinä pitäisi lukea "Väistä oikealta tulevia ajoneuvoja, ellei liikennemerkein muuta osoiteta -- teiden välisellä leveyserolla ei ole merkitystä".
 
yleinen ajotyyli (rajoitus + 10 km/h)
Näyttää maanteillä olevan se "yleinen ajotyyli" enemmänkin rajoitus+25km/h. Sitten, kun aukee toinen kaista (ei moottoritie) 100km/h rajoitusalueella niin se "yleinen" onkin rajoitus + 35km/h. Lisää valvontaa vaan niin kassa kilisee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 464
Viestejä
4 867 643
Jäsenet
78 667
Uusin jäsen
Tammte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom