Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuossa on kyllä sellainen manööveri mitä en itse suorita liikenteessä, ihan maasta riippumatta. En edes mitään viime tipan rampille syöksymisiä tai kaistanvaihtoja risteyksissä. Enkä oikein ymmärrä miksi sen edes pitäisi onnistua. Myönnän virheeni ja jatkaa väärään suuntaan. Auto seis sopivaan paikkaan ja reitin uudelleen suunnittelu. Niin kiire ei reissun päällä ole, että pitäisi aiheuttaa kanssakulkijoille häiriötä omien sössimisten vuoksi.
Noudatan itse samaa tapaa, eli ohi vaan ja uusi reitti. Toisaalta esim. Kreikassa tai ainakin Ateenan alueella tuntuu kulttuuri olevan, että tilaa annetaan jos toiselle tulee tarve siirtyä. Töötti on kommunikointitapa ja punaiset valot etenkin 2 pyöräisille tuntuu olevan lähinnä suositus. Samaten jos ahtailla kaduilla pitää pysäköidä tai tehdä muuta poikkevaa, niin hätävilkut on aktiivisessa käytössä. Suhteellisen sujuvaa se liikenne tuntuu olevan vaikka kehä 3 -sisäpuoliseen verrattuna. Normaali tapa oli vaan vaihtaa kaistaa ja ihmiset tuntuu tekevän tilaa, autotkin näytti ainakin ihan hyväkuntoisilta eikä omaan silmään pistänyt kolhut tms.

Tosin, moottoritiet on kyllä muutenkin paljon paremmassa kunnossa ja rajoitus usein se 130, jota vissiin kukaan ei noudata kun sakko ylinopeudesta on huimat 40€. Tuntuu, että tuolla sai (edullisille) tietulleille jotain vastinettakin. Aika mielenkiintoista noin muuten kun mittarissa on 134km/h ja oikealta menee ohi joku ysäri-corolla merkittävästi kovempaa ja seuraavana smartti pujottelee ohi. Tai joku pappa pistelee menemään skootterilla ilman kypärää keppi vasemmassa kädessä hawajipaita lepattaen.
 
Niin, ei ole ollut eikä tullut tavaksi mutta ainakin oma pointtini oli siis vaan se että muualla, siellä missä liikennetiheys on suurempi ja ihmiset ilmeisesti myös vähemmän kateellisia, on perinteisesti joustettu ja joustetaan edelleen, täällä ei.

Tutuilla teillä aivan eri juttu mutta suuurehkossa kaupungissa ensi kertaa lentokentältä majapaikkaan myöhään illalla ajellessa tuli tehtyä "lennossa" moinen poikkeuspäätös kun sen verran ehti sentään miettimään ettei a) ole tietoa miten kaukana seuraava sopiva liittymän edes on, ja b) miten ja missä ajassa sieltä pääsee jälleen "kartalle" ja perille 50 km päähän Ilman navigointiapuja, pelkästään A5-kokoinen turistikartta apukuskilla.

Veikkaan että nimenomaan tuo navigointiasia oli jäänyt parilta kommentoijalta huomaamatta...
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ei ole ollut eikä tullut tavaksi mutta ainakin oma pointtini oli siis vaan se että muualla, siellä missä liikennetiheys on suurempi ja ihmiset ilmeisesti myös vähemmän kateellisia, on perinteisesti joustettu ja joustetaan edelleen, täällä ei.

Tutuilla teillä aivan eri juttu mutta suuurehkossa kaupungissa ensi kertaa lentokentältä majapaikkaan myöhään illalla ajellessa tuli tehtyä "lennossa" moinen poikkeuspäätös kun sen verran ehti sentään miettimään ettei a) ole tietoa miten kaukana seuraava sopiva liittymän edes on, ja b) miten ja missä ajassa sieltä pääsee jälleen "kartalle" ja perille 50 km päähän Ilman navigointiapuja, pelkästään A5-kokoinen turistikartta apukuskilla.

Veikkaan että nimenomaan tuo navigointiasia oli jäänyt parilta kommentoijalta huomaamatta...
Ei varsinaisesti jäänyt navigointiasia huomaamatta, vaan oletin että kunnon kartan tai karttakirjan kanssa ollaan liikkeellä. Ihan tuttua juttua ajalta ennen naveja, ja edelleenkin. A5-lipare tosiaan täysin eri asia, ei sellaisella pysty kunnolla suunnistamaan.

Roadtrip-hommissa mielestäni karttakirja on edelleen käypää valuuttaa, kun on tarkoitus ajella ilman varsinaista aasta beehen suunnitelmaa.
 
Roadtrip-hommissa mielestäni karttakirja on edelleen käypää valuuttaa, kun on tarkoitus ajella ilman varsinaista aasta beehen suunnitelmaa.
Jep, Euroopan kartasto vm. 1996 on edelleen tallella eikä roadtrip-hommissa haittaa jos kartta ei näytä kaikkia uusia reittejä ihan nyt niin justiinsa. On se tosin aika viheliäistä apukuskille tihrustella karttakirjaakin auton sisävalojen kelmeässä valossa varsinkin jos kuski siinä vieressä hokee yli 60km/h vauhdissa mihin nyt käännytään...

Mutta takas asiaan: Mielestäni aika monet ei-epähuomiossa tai kokemattomuuttaan tapahtuvat typeryydet täkäläisessä liikennekäyttäytymisessä johtuvat pääosin siitä että me olemme pohjimmiltaan geneettisesti kateellisia ja nykymualima on sitten vielä lisännyt soppaan itsekkyyden, minämminämiä-ajattelumallin ja jatkuvan kiireen tunteen. Ai niin ja pitänee myös lisätä Sääntö-Suomen vaikutus, jolloin a) ei tarvitse/voi ajatella itse ja b) voi hyvällä syyllä kytätä myös muita (huom. tässä itsekkyys mukana)
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Tuollaista ei varmaan uskalla suorilta hidastamatta oikealta ohittaa, mutta jos tilanne ei ratkea niin varovaisuutta noudattaen riittävän pienellä nopeus erolla ohittaa.
 
Ellei keskity muuhun liikenteeseen voi vaihtaa eteen ihan riippumatta siitä miten lujaa takaa tullaan. Liukkaalla kelillä toimisin eri tavalla kuin kuivalla kesäkelillä.
 
Ellei keskity muuhun liikenteeseen voi vaihtaa eteen ihan riippumatta siitä miten lujaa takaa tullaan. Liukkaalla kelillä toimisin eri tavalla kuin kuivalla kesäkelillä.
En ihan ymmärrä tämän viestin pointtia. Suuremmalla nopeudella vaikutat vaaratilanteen laatuun joka tulee siitä jos sekoilija vaihtaa eteen, et siihen kuinka todennäköisesti se kaistanvaihto tapahtuu.

Jos "mahdollisimman nopeasti" tarkoittaa esim 120 km/h nopeudella ohituksen tilanteessa jossa vasemmalla kaistalla ajava ajaa 60 km/h niin kuin yllä on mainittu, on se jo aika typerä teko.
 
Voisi kuvitella että nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa sellainen yleinen nopeusero perä edellä lähestyvään vasemmalla kaistalla haahuilijaan on luokkaa parikymmentä km/h, jolloin joko hiljennät vauhtia tai jatkat nykyisellä.

Toki teoreettisia ääriesimerkkejä voi kehitellä maailman tappiin mutta jätän saivartelun suosiolla halukkaammille.
 
Viimeksi muokattu:
Italian liikennekulttuurista jäi kyllä mieleen jouheva ja nopea liikenne, autossa käsien heiluttelu kaikille muille ja autot joissa lommoja joka puolella.

Tästä tulikin mieleen, mitenköhän tuolla etelämpänä mahdetaan suhtautua tuollaisten kolhujen korjaamiseen vakuutuksista, ja mitä ne vaikuttavat esim. autoa vaihtaessa hinnoitteluun. Itselleni auto on lähinnä käyttöesine ja pikkukolhuista en jaksa välittää, mutta valitettavasti täällä Suomessa autoa vaihtaessa jokainen lommo tiputtaa autosta saatua hintaa ihan reilusti. Toisaalta autovakuutusten omavastuut ovat oletuksena yleensä satasia per vahinko, plus mahdolliset bonustappiot, joten pikkukolhun korjauttaminen voi maksaa saman tai enemmän kuin sen aiheuttama hinnanalennus.

Tähän liittyen, vähän ärsyttää puolityhjillä parkkipaikoilla "laumailmiö". Yritän varoa tuota nykyistä leasaria, ettei tarvitsisi korjautella mitään parkkikolhuja ennen kuin sen palautan, ja pysäköin mahdollisuuksien mukaan kauppojen yms. parkkipaikoilla johonkin, missä on enemmän tyhjiä ruutuja. Aika usein käy niin, että autolle palatessa siinä viereisessä ruudussa on auto, vaikka ympärillä olisi paljonkin tyhjiä paikkoja. Lieneekö tässä jotain samaa henkeä kuin maantiellä ns. perseessä kiinni ajajilla.
 
No sillä viereen pysäköijällähä voi olla ihan sama optimointiajatusmalli kun kerran sinne p-alueen laitamille vähän kauemmas pysäköi, ja varmaan ei enää vaan ollut vapaana sellaisia kompromissittomia reunapaikkoja, joissa saa kuskinpuolen oven täysin auki ja jossa viereinen ruutu on tyhjänä... Muut paikat ei kelpaa sillä niissä todennäköisyys sille että vieressä - ja juuri sillä kuskin puolella - on kaupasta viiden minuutin päästä palatessa joku 2,5m leveä kosla, on kaksinkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
No sillä viereen pysäköijällähä voi olla ihan sama ajatusmalli kun kerran sinne p-alueen laitamille vähän kauemmas pysäköi, ja varmaan ei enää vaan enää ollut vapaana sellaisia kompromissittomia reunapaikkoja, joissa saa kuskinpuolen oven täysin auki ja jossa viereinen ruutu on tyhjänä...
Kyllä tämä on ihan oma ihmistyyppinsä ja ovat juuri samoja, jotka etenee maantiellä tappituntumalla ilman aikomustakaan mennä ohi.

Yksi kavereistani on ihan tyyppiesimerkki tästä. Kertaalleen ollaan päädytty isolle parkkipaikalle ja hän pisti oman Toyotansa ainoan siellä sijaitsevan auton viereen. Vielä sen verran lähelle että oli vaikeaa nousta ulos. Auto ei edes ollut reunassa, vaan melko keskellä riviä. Kun tästä kysyi, niin kohautti olkapäitään ja auto jäi siihen :rofl2: Tosi fiksu ihminen muutoin, mutta ajaessa päässä tapahtuu jotain kummallista.
 
Minäkin huomasin Keski-Euroopassa parilla lyhyellä pyrähdyksellä, että tilaa annettiin motarillakin aika herkästi. Myös liittyjille. Vastapainona sitten todella pienet turvavälit. Se mistä kuitenkin tykkäsin isosti oli muut huomioiva tapa vilkuttaa hyvissä ajoin poistumisista. Ihan hauska tapa oli myös jos saavutti jonon perän ja nopeus tippui merkittävästi, niin väläyteltiin hetki hätävilkkuja varoitukseksi.
 
Tästä tulikin mieleen, mitenköhän tuolla etelämpänä mahdetaan suhtautua tuollaisten kolhujen korjaamiseen vakuutuksista, ja mitä ne vaikuttavat esim. autoa vaihtaessa hinnoitteluun. Itselleni auto on lähinnä käyttöesine ja pikkukolhuista en jaksa välittää, mutta valitettavasti täällä Suomessa autoa vaihtaessa jokainen lommo tiputtaa autosta saatua hintaa ihan reilusti. Toisaalta autovakuutusten omavastuut ovat oletuksena yleensä satasia per vahinko, plus mahdolliset bonustappiot, joten pikkukolhun korjauttaminen voi maksaa saman tai enemmän kuin sen aiheuttama hinnanalennus.

Tähän liittyen, vähän ärsyttää puolityhjillä parkkipaikoilla "laumailmiö". Yritän varoa tuota nykyistä leasaria, ettei tarvitsisi korjautella mitään parkkikolhuja ennen kuin sen palautan, ja pysäköin mahdollisuuksien mukaan kauppojen yms. parkkipaikoilla johonkin, missä on enemmän tyhjiä ruutuja. Aika usein käy niin, että autolle palatessa siinä viereisessä ruudussa on auto, vaikka ympärillä olisi paljonkin tyhjiä paikkoja. Lieneekö tässä jotain samaa henkeä kuin maantiellä ns. perseessä kiinni ajajilla.

Täytetään (ruudut) järjestyksessä alkaen...
 
Mä olen kuullut tuohon toisten viereen pysäköintiin sellaisen selityksen, että osa ihmisistä on niin uunoja etteivät osaa pysäköidä autoaan mitenkään muuten kuin ajamalla sen toisen auton viereen. Kuulostaa kohtalaisen uskomattomalta, että tämmöisillä sitten ylipäänsä on ajokortti mutta toisaalta kyllähän tuolla liikenteessäkin niin älytöntä koheltamista näkee, että kai se tuokin on mahdollista. Kyvyttömyys nähdä tiemerkintöjä ja sovittaa autoaan niiden mukaisesti itse asiassa selittää monta asiaa tuolla tien päälläkin.

Nämä sitten tykkäävät pysäköidä sinne syrjempään jossa ei ole niin ruuhkaista mutta kun ei taito riitä mihinkään muuhun niin ajetaan kuitenkin sen yhden auton viereen ja mahdollisesti osutaan silloinkin ruutuun huonosti ja liian lähelle sitä toista.
 
Mä olen kuullut tuohon toisten viereen pysäköintiin sellaisen selityksen, että osa ihmisistä on niin uunoja etteivät osaa pysäköidä autoaan mitenkään muuten kuin ajamalla sen toisen auton viereen. Kuulostaa kohtalaisen uskomattomalta, että tämmöisillä sitten ylipäänsä on ajokortti mutta toisaalta kyllähän tuolla liikenteessäkin niin älytöntä koheltamista näkee, että kai se tuokin on mahdollista. Kyvyttömyys nähdä tiemerkintöjä ja sovittaa autoaan niiden mukaisesti itse asiassa selittää monta asiaa tuolla tien päälläkin.

Nämä sitten tykkäävät pysäköidä sinne syrjempään jossa ei ole niin ruuhkaista mutta kun ei taito riitä mihinkään muuhun niin ajetaan kuitenkin sen yhden auton viereen ja mahdollisesti osutaan silloinkin ruutuun huonosti ja liian lähelle sitä toista.
Silloin kun maalaukset on lumen takia peitossa, niitä ei ole tai ne on jo todella kuluneet, niin viereisen auton mukaan on helpompi sovittaa oma autonsa niin, ettei vahingossa veisi kahta ruutua. Ei tietysti mene selityksestä puolityhjällä parkkiksella, mutta tuota tapaa se voisi selittää. Toki sekin ettei osaa kohdistaa autoaan ruutumaalausten mukaan on toinen surullisempi selitys.
 
Onkohan olemassa mitään liikenneterapeutteja joille voisi voivotella näitä asioita?
Eiköhän melkein mikä tahansa terapeutti käy. Sanot vaan, että kärsit rattiraivoamisesta. Vihanhallintakurssejakin on.
Lisäksi autokoulussa voi käydä harjoittelemassa rauhallista ajotyyliä.


 
Silloin kun maalaukset on lumen takia peitossa, niitä ei ole tai ne on jo todella kuluneet, niin viereisen auton mukaan on helpompi sovittaa oma autonsa niin, ettei vahingossa veisi kahta ruutua. Ei tietysti mene selityksestä puolityhjällä parkkiksella, mutta tuota tapaa se voisi selittää. Toki sekin ettei osaa kohdistaa autoaan ruutumaalausten mukaan on toinen surullisempi selitys.
Suattaapi olla vuan suattaaki olla ettei oukkaan...

Oletuksena tuossa nimittäin on se ettei viereisen ruudun "maalaukset on lumen takia peitossa, niitä ei ole tai ne on jo todella kuluneet". Toki nämä voi käydä tarkistamasa silmämääräisesti ennen kuin valitsee minkä auton viereen pysäköi.
 
Eiköhän melkein mikä tahansa terapeutti käy. Sanot vaan, että kärsit rattiraivoamisesta. Vihanhallintakurssejakin on.
Lisäksi autokoulussa voi käydä harjoittelemassa rauhallista ajotyyliä.


Lasken itse rattiraivoksi vasta sen kun osoitetaan liikenteessä mieltä ja kaahataan hullun lailla muita hiillostaen. Foorumeilla itkeminen ei liene vielä ihan sitä. Ja jos on, niin harmittoman lievä esiintymismuoto.
 
Talvirenkaat kesällä. Kitkarenkaita näkee aika paljon ja ei siinä mitään. Ilmeisen hiljaista ajoa tarjoavat ja saa niillä ajaa ympäri vuoden, mutta kun... Olen viimeisen parin viikon aikana nähnyt useita autoja, joissa on alla nastarenkaat :facepalm: Ja tämä siis Turun seudulla, eli ei olla tosiaankaan Lapissa.
Eivätkä läheskään kaikki autot ole olleet mitään ruostekasoja, vaan ihan asiallisia, 5-10 vuotiaita, siistikuntoisia ajokkeja.

Kuitenkin parin viikon päästä on juhannus. Eli, mikä saa ihmisen jättämään nastat alle keskikesäksi? Yleinen laiskuus?
 
Taas joku arjen sankari liittyi 50 km/h nopeudella motarille jossa 100 km/h rajoitus. Samalla veti perässään kiihdytyskaistalla vajaan 10 muuta autoa, jotka eivät tämän mulkun takia voineet normaalisti kiihdyttää. Eikö näiltä todellisilta liikenteenvaarantajilta oikeasti saada ajokortteja pois?
 
Taas joku arjen sankari liittyi 50 km/h nopeudella motarille jossa 100 km/h rajoitus. Samalla veti perässään kiihdytyskaistalla vajaan 10 muuta autoa, jotka eivät tämän mulkun takia voineet normaalisti kiihdyttää. Eikö näiltä todellisilta liikenteenvaarantajilta oikeasti saada ajokortteja pois?
Sitä pelotti.
 
Suattaapi olla vuan suattaaki olla ettei oukkaan...

Oletuksena tuossa nimittäin on se ettei viereisen ruudun "maalaukset on lumen takia peitossa, niitä ei ole tai ne on jo todella kuluneet". Toki nämä voi käydä tarkistamasa silmämääräisesti ennen kuin valitsee minkä auton viereen pysäköi.
Juu näin on. Mutta eipähän mee enempää paikkoja hukkaan, vaikka se eka oliskin jo itse ulkona "ruudusta"
Taas joku arjen sankari liittyi 50 km/h nopeudella motarille jossa 100 km/h rajoitus. Samalla veti perässään kiihdytyskaistalla vajaan 10 muuta autoa, jotka eivät tämän mulkun takia voineet normaalisti kiihdyttää. Eikö näiltä todellisilta liikenteenvaarantajilta oikeasti saada ajokortteja pois?
Tässä kyllä mitataan myös niiden perässä tulijoiden pelisilmä. Silloin sitä väliä pitää jättää, ellei alla ole tarpeeksi tehokas menopeli. Ottamatta siis mitään pois tuon letkan vetäjän toiminnasta. Tuo on aivan perkeleen ärsyttävää.
 
Talvirenkaat kesällä. Kitkarenkaita näkee aika paljon ja ei siinä mitään. Ilmeisen hiljaista ajoa tarjoavat ja saa niillä ajaa ympäri vuoden,

No ajaa tottakai ja on helpompi myös harjoitella vesiliirron hallintaa. Kesärengas ei nouse plaaniin yhtä herkästi.
 
Voisi kuvitella että nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa sellainen yleinen nopeusero perä edellä lähestyvään vasemmalla kaistalla haahuilijaan on luokkaa parikymmentä km/h, jolloin joko hiljennät vauhtia tai jatkat nykyisellä.

Toki teoreettisia ääriesimerkkejä voi kehitellä maailman tappiin mutta jätän saivartelun suosiolla halukkaammille.

Jos postaa sekaaan irrallisia viestejä niin osa lukijoista pohtii että liittyy muiden aiempaan keskusteluun, osa että on ihan irrallinen heitto.

Siis os keskusteli jonkin 60km/h oikealta ohittamisesta motarilla, osa ilmeisesti satasta ajavan ohittamisesta kesärajoituksilla oikealta, no jälkimmäisessäkin syytä käyttää varovaisuutta ja ensin varmistaa maltilla ettei ohitettava lähde vaihtaan kaistaa)

Sulla on siis tapana ajaa sen ainoan auton viereen tyhjällä parkkipaikalla, koska yllä mainittu syy? :rofl2:

Osalla tapana täyttää ns oikein, ehkä osalla enemmän tai vähemmän jotain koulutusta ollut sellaiseen, mikä sitten sen enempää miettimättä näkyy arjessakin.

Osalla voi sitten olla käytännön kokemukset ja toteuttaa käyttydy niin kuin toivot muidenkin käyttäytyvän ja sitten tulee yhteentörmäys heidän kanssa jotka toivoo sitä ettei kukaan vain pysäköisi lähelle, tai ainakaan viereen.

Taas joku arjen sankari liittyi 50 km/h nopeudella motarille jossa 100 km/h rajoitus. Samalla veti perässään kiihdytyskaistalla vajaan 10 muuta autoa, jotka eivät tämän mulkun takia voineet normaalisti kiihdyttää. Eikö näiltä todellisilta liikenteenvaarantajilta oikeasti saada ajokortteja pois?

Eli kymmenen, tai sis yksitoista yhtä taitamatontan kuskia. Siis ihan oikeasti, ei se ole ensimmäisen vika jos jonossa seuraava töppäilee, vaan on ihan sen seuraavan vika, ja nyt tarinassa niitä onnettomia ollut 11 peräkkäin. Saavutus sekin.

Normaali liikenne kestää yhden kiihdytysongelmat, mutta sarja töppäily ei ole harvinaista, tai siis kärjistäen on varsin yleistä joissain paikoissa että rampilta tulee possujuna.
 
Osalla tapana täyttää ns oikein,

Avaatko hieman mitä tarkoitat tuolla ”oikein”?

Eli kymmenen, tai sis yksitoista yhtä taitamatontan kuskia. Siis ihan oikeasti, ei se ole ensimmäisen vika jos jonossa seuraava töppäilee, vaan on ihan sen seuraavan vika, ja nyt tarinassa niitä onnettomia ollut 11 peräkkäin. Saavutus sekin.

Miten ne 10 muuta sieltä takaa yhtään sen nopeammin tulisivat? Olisiko heidän pitänyt ajaa metsään tai ojaan? Vai mitä ihmettä sinä yrität tälla avautumisellasi tarkoittaa? Miten ihmeessä saat mielessäsi yhden idiootin touhut käännettyä kaikkien muiden syyksi?

Vinkkinä vastaisuuden varalle: Jos väität keskustelussa, että joku tai jotkut ovat toimineet väärin, niin kerro siinä samassa viestissä mitä he ovat tehneet väärin ja mitä heidän olisi mielestäsi pitänyt tehdä, jotta olisivat toimineet sinun mielestäsi oikein. Nyt kun heität tuollaisia kommentteja, niin siitä syntyy vain muille keskustelijoille ihmettelyä ja kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko hieman mitä tarkoitat tuolla ”oikein”?

Täytetään järjestäin, ei sinne tänne. Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.

Jos kuski jostain syystä miettii, niin jos olettaa että paikalle tulee myöhemmin lisää pysäköijiä, niin tukee myös järjestän ajatusta, näin talvi ja kevätkunnossapidon jälkeen voi miettiä kunnossapitoa, jne. Kesällä myös sitä että kakarat valtaa parkkiksen, niin onko parempi järjestän, vai randomisti.

Ahadas , kapeat ruudut, joku ajoneuvo mielikuva voi saada vältteleen juuri sen ajoneuvon viereen pysäköintiä, ja taasen toisinpäin, jos miettimättä luo mielikuvaa huolellisesta hyvästä kuskista, niin vieraan pysäköinti voi miettimättäkin tuntua turvalliselta.



Miten ne 10 muuta sieltä takaa yhtään sen nopeammin tulisivat? Olisiko heidän pitänyt ajaa metsään tai ojaan? Vai mitä ihmettä sinä yrität tälla avautumisellasi tarkoittaa? Miten ihmeessä saat mielessäsi yhden idiootin touhut käännettyä kaikkien muiden syyksi?

Vinkkinä vastaisuuden varalle: Jos väität keskustelussa, että joku tai jotkut ovat toimineet väärin, niin kerro siinä samassa viestissä mitä he ovat tehneet väärin ja mitä heidän olisi mielestäsi pitänyt tehdä, jotta olisivat toimineet sinun mielestäsi oikein. Nyt kun heität tuollaisia kommentteja, niin siitä syntyy vain muille keskustelijoille ihmettelyä ja kysymyksiä.

Totta että osa lukee ketjua satunanisesti, osa aktiivisemmin. Mutta noin yleisesti joskus voi mokata ja epähuomiossa ajaa rampilla liianlähelle edelläolevaa, jos se edellä oleva siellä jotain töppäilee. Mutta että toinenkin, saati kolmas, niin onhan siinä jo "tahallisuutta".

Jos kuvitellaan sinne kolmanneksi, neljänneksi, niin kyllä se edellä olevien menon tökkiminen näkyy, tai pitäisi näkyä. vaikka se ensimmäisen vauhti olisi hiipunut.

Jos taasen kyse siitä että ensimmäinen ei saa vauhtia, niin jos jonossa tultu rampille, niin ei se perässä tulija kontissa hinaa, vaan pitää huolen että hänelle on tilaa.

Tiedossa kyllä että on ramppeja, jyrkkä kaare, peiteisyyttä, joissa voi sille toisena tulleelle kuvitella tilanteen että havaitsee sen etanan vasta kun on jo itse aloittannut kiihdytyksen, ja jos joku laiska paku, niin kynnys hidastaa on suurempi, kuin keskiverto perhefarkulla.
 
Viimeksi muokattu:
Täytetään järjestäin, ei sinne tänne. Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.
Noniin, eli päästä keksitty tapa. Et voi kuitenkaan esittää väitettä, että tuolla tavalla pysäköinti olisi mikään oikea tapa, mikä antaa ymmärtää, että muut ovat vääriä. Tuollainen tapa, että järjestäin pysäköidään on erityisen typerä. Perusteluja on monta:
1. Pysäköintialue voi olla iso ja sen alueella on useita liikkeitä missä asioida. Tällöin pysäköinti paikka riippuu paljolti siitä, missä liikkeessä haluaa asioida.
2. Jatkuvuus: Jos järjestäin pysäköidään vieri viereen, niin eihän se järjestys edes pysy siinä kovin kauaa, kun kohta välistä lähtee jo autoja pois. Eli joka tapauksessa se järjestys ei ole pysyvä, joten ei ole mitään järkeä käyttää sitä syynä pysäköidä vieri viereen.
3. Pysäköinti toisen auton viereen on aina vaivalloisempaa kuin pysäköinti ruutuun jonka vieressä ei ole ketään. Ensinnäkin pysäköinti ottaa enemmän aikaa, koska joutuu varomaan vieressä olevaa autoa. Toiseksi autosta poistuminen ja siihen takaisin tuleminen vaikeutuu, koska viereisen auton vuoksi et voi avata ovea kokonaan, joten joudut poistumaan autosta ja astumaan autosta varoen.
4. Mikään oikeasti järkevä selitys ei puolla sitä, että pakonomaisesti pysäköidään toisen auton viereen,



Totta että osa lukee ketjua satunanisesti, osa aktiivisemmin. Mutta noin yleisesti joskus voi mokata ja epähuomiossa ajaa rampilla liianlähelle edelläolevaa, jos se edellä oleva siellä jotain töppäilee. Mutta että toinenkin, saati kolmas, niin onhan siinä jo "tahallisuutta".

Jos kuvitellaan sinne kolmanneksi, neljänneksi, niin kyllä se edellä olevien menon tökkiminen näkyy, tai pitäisi näkyä. vaikka se ensimmäisen vauhti olisi hiipunut.

Tässä esimerkin tapauksessa on liikennevalot ennen ramppia. Ei sinne liikennevalojen taakse voi jäädä odottelemaan siltä varalta, että jos se edeltä mennyt ei osaakaan kiihdyttää. Ja kai ymmärrät, että vaikka kiihdytyskaistalla olisi enemmänkin tilaa, niin jos siinä joku ajaa 50 km/h, niin siinä on äkkiä kiihdytyskaistaa edeltävä väyläkin tukossa, jos jokainen alkaa pitämän 500 metrin väliä edeltävään.

Etkä sitä paitsi edelleenkään osannut kertoa, miten noiden muiden olisi pitänyt mielestäsi toimia, joten syyttelyilläsi ei ole mitään painoarvoa. Sanoit vaan ettei pitäisi ajaa liian lähellä, mutta miten meinaat että niiden pitäisi toimia, kun täytyy ottaa huomioon ettei sitä kiihdytyskaistaa voi toisestakaan päästä laittaa tukkoon?

En nyt jaksa piirtää, niin otin google kartoista vaan esimerkin. Merkkasin punaisella tuohon noita autoja. Miten nyt mielestäsi noiden takana tulevien autojen pitäisi toimia, jos jonon ensimmäinen mateleekin 50 km/h nopeudella? Joku ehdotushan sinulla pitäisi olla, koska syytit heitä kaikkia jo valmiiksi väärin toimimisesta, vaikka et edes tiedä miten siellä on toimittu.

1749368920756.png



Tähän vinkki kun olen huomannut, että teet saman kirjoitusvirheen säännönmukaisesti: Tuo kirjoitetaan tulija.

Suomenkielessä kaikki sanat, jotka kuvaavat jonkin asian tai toiminnon tekijää, niin niihin tulee tuo j-kirjain. Esim. juoksija, autoilija, kirjoittaja, riitelijä, hölmöilijä, jne.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, eli päästä keksitty tapa. Et voi kuitenkaan esittää väitettä, että tuolla tavalla pysäköinti olisi mikään oikea tapa,
Sanonta, fraasi, yritin tuoda esille että sanonta muusta yhteydestä, josta käytös sitten muussakin yhteydessä.


Noniin, eli päästä keksitty tapa. Et voi kuitenkaan esittää väitettä, että tuolla tavalla pysäköinti olisi mikään oikea tapa, mikä antaa ymmärtää, että muut ovat vääriä. Tuollainen tapa, että järjestäin pysäköidään on erityisen typerä. Perusteluja on monta:
1. Pysäköintialue voi olla iso ja sen alueella on useita liikkeitä missä asioida. Tällöin pysäköinti paikka riippuu paljolti siitä, missä liikkeessä haluaa asioida.
2. Jatkuvuus: Jos järjestäin pysäköidään vieri viereen, niin eihän se järjestys edes pysy siinä kovin kauaa, kun kohta välistä lähtee jo autoja pois. Eli joka tapauksessa se järjestys ei ole pysyvä, joten ei ole mitään järkeä käyttää sitä syynä pysäköidä vieri viereen.
3. Pysäköinti toisen auton viereen on aina vaivalloisempaa kuin pysäköinti ruutuun jonka vieressä ei ole ketään. Ensinnäkin pysäköinti ottaa enemmän aikaa, koska joutuu varomaan vieressä olevaa autoa. Toiseksi autosta poistuminen ja siihen takaisin tuleminen vaikeutuu, koska viereisen auton vuoksi et voi avata ovea kokonaan, joten joudut poistumaan autosta ja astumaan autosta varoen.
4. Mikään oikeasti järkevä selitys ei puolla sitä, että pakonomaisesti pysäköidään toisen auton viereen,

Aha, jos on mahdollista ajaa ruutuun ns läpi, niin se on suht yleisesti suositeltu, mutta jos kuljettajalta muutenkin se pysäköinti sujuu, niin ei ehkä koe isoa eroa ajaa parkkipaikan keskelle tyhjälle alueelle, vs täyttää järjestäin.

Monen pysäköintiin vaikuttaa se matka, eli pyritään pysäköimaan lähelle sitä kohdetta, ja jos on se tausta että "täytetään oikein" niin valitsee se seuraavan lähimmän laillisen paikan. jos siis sen pysäköinnin kanssa ei ole ongelmaa.

Neloskohtaan, sori huono ilmaisu, mutta ihan oikeasti on kuskeja joita on koulutettu, opastettu täyttään järjestäin. jos se pysäköintin on helppoa, niin ei välttämättä tule mieleen että tässä tapauksessa pitäisi pysäköidä jotenkin satunnaisesti keskelle aluetta, kauaksi muita.

Yksittäisellä kuskilla voi olla sitten jotain erityisempää taustaa missä nähnyt toistuvasti sen sinne tänne pysäköinnin haitat.

Tässä esimerkin tapauksessa on liikennevalot ennen ramppia. Ei sinne liikennevalojen taakse voi jäädä odottelemaan siltä varalta, että jos se edeltä mennyt ei osaakaan kiihdyttää. Ja kai ymmärrät, että vaikka kiihdytyskaistalla olisi enemmänkin tilaa, niin jos siinä joku ajaa 50 km/h, niin siinä on äkkiä kiihdytyskaistaa edeltävä väyläkin tukossa, jos jokainen alkaa pitämän 500 metrin väliä edeltävään.
Jos liikennevaloista lähtiessä tilaa ajaa risteyksen yli, niin toki ajetaan. jos ei tilaa niin ei ajeta.

500 metriä on eriasia kuin satametriä, ja toki siellä valojen jälkeen rampilla voi olla tiiviimmin, kunnes edellä olevaan väliä, ja jos nyt näkee että se edelläoleva joutuu ajotavallaan vaikeuksiin, niin odotetaan pidempään että ollaan varmoja että ne selviää.

Ymmärsin että tarinassa se ensimmäinen ei saanut missään vaiheessa vauhtia, joten jos tässä vielä valoista jonossa tullut, niin onhan viimeistään kolmas sen nähnyt että kaksi ekaa tahmaa.
Neljäs nähnyt että siellä on kolmen possujuna joka ei tule selviämään, vaikka ensimmäinen ferrari saisi vauhtia.


Etkä sitä paitsi edelleenkään osannut kertoa, miten noiden muiden olisi pitänyt mielestäsi toimia, joten syyttelyilläsi ei ole mitään painoarvoa. Sanoit vaan ettei pitäisi ajaa liian lähellä, mutta miten meinaat että niiden pitäisi toimia, kun täytyy ottaa huomioon ettei sitä kiihdytyskaistaa voi toisestakaan päästä laittaa tukkoon?

Jos rajoitukset ei estä, niin rampilla sovitetaan vauhtia ja katsotaan paikkaa mihin liitytään, jos rampilla edelläoleva menee viittäkymppiä, niin jos sen kontissa tulee, niin se liittyminen tulee epäonnistuun. Pakko siinä ottaa edelläolevaan sellainen väli että itsellä on mahdollisuus kiihdyttää , katsoa paikka ja sovittaa nopeus siihen.

Jos siellä rampilla matalee kaksi ajoneuvoa peräkanaa viittakymppiä, niin se on viesti että heillä tulee ongelmia, vaikka siellä olisi kaksi Teslaa, jotka polkaisee, niin silti niihin pitää se väliä jättää ja itse polkastaan sitten perään kun siltä näyttää.

Jos ollaan liikkeellä jollain alitehoisella pakulla, täydessä lastissa, niin ei se ampaise, ei se vaarallista, sellaisella vaan pitää toimia niin että voi vetää tallapohjassa koko matkan ilman että edelläolevan takia pitää hiljennellä.

Kerroit että siellä oli yhdentoista auton jono joka tuli viittakymppiä, niin sattunut otanta jossa kaikkilla haasteita.
 
Ymmärsin että tarinassa se ensimmäinen ei saanut missään vaiheessa vauhtia, joten jos tässä vielä valoista jonossa tullut, niin onhan viimeistään kolmas sen nähnyt että kaksi ekaa tahmaa.
Neljäs nähnyt että siellä on kolmen possujuna joka ei tule selviämään, vaikka ensimmäinen ferrari saisi vauhtia.

Jos rajoitukset ei estä, niin rampilla sovitetaan vauhtia ja katsotaan paikkaa mihin liitytään, jos rampilla edelläoleva menee viittäkymppiä, niin jos sen kontissa tulee, niin se liittyminen tulee epäonnistuun. Pakko siinä ottaa edelläolevaan sellainen väli että itsellä on mahdollisuus kiihdyttää , katsoa paikka ja sovittaa nopeus siihen.

Jos siellä rampilla matalee kaksi ajoneuvoa peräkanaa viittakymppiä, niin se on viesti että heillä tulee ongelmia, vaikka siellä olisi kaksi Teslaa, jotka polkaisee, niin silti niihin pitää se väliä jättää ja itse polkastaan sitten perään kun siltä näyttää.

Jos ollaan liikkeellä jollain alitehoisella pakulla, täydessä lastissa, niin ei se ampaise, ei se vaarallista, sellaisella vaan pitää toimia niin että voi vetää tallapohjassa koko matkan ilman että edelläolevan takia pitää hiljennellä.

Kerroit että siellä oli yhdentoista auton jono joka tuli viittakymppiä, niin sattunut otanta jossa kaikkilla haasteita.

No ei ne 10 muuta autoa voi ajaa nopeampaa, koska jono ei vedä. Pysähtyäkö niiden pitäisi? Ilmeisesti, koska syytät että he ovat tehneet jotain väärin.

Etkö ymmärrä, että et sinä voi katsoa motarilta mitään sopivaa väliä mihin liittyä, koska et voi ennakoida lainkaan mihin väliin edes kerkeät, koska edellä matelija estää muiden kiihdyttämisen. Lisäksi kun tämä mulkku lopulta liittyi motarille, niin se aiheutti sen, että motaria ajavat joutuivat jarruttamaan, etteivät aja tämän sankarin perään. Ja tämä motaria ajavien nopeuden muutos taas lisäksi vaikeutti muiden liittymistä motarille.

Ei tässä ollut kuin yksi joka toimi väärin, vaikka kuinka yrität tässä viattomia syyllistää.

Itse olin tuossa jonossa ehkä 7. auto. Ja matelija oli ilmeisesti tullut kiihdytyskaistalle toisesta liittymästä ennenkuin meille vaihtui vihreät, koska minua edellä olevat itseni mukaan lukien kerkesi jo kihdyttää nopeuden 100 km/h kunnes mutkan takaa tulikin tämän matelijan perä vastaan ja jouduimme hidastamaan.

Mutta sinänsä erikoinen keskustelu, kun minä en ole tässä edes tarkemmin kertonut, miten nuo muut jonossa ajavat ovat toimineet, niin silti olet jo syyttänyt heitä että he ovat toimineet väärin. Vaikka et edes tiedä mitä he ovat tehneet. Miksi sinulla on tuollainen valmiiksi syyttävä asenne kaikkia muita kohtaan, vaikka tässä koko jutussa oli pointtina tuo häirikkö, joka liittyi motarille 50 km/h nopeudella? Luulisi jokaiselle olevan selvää, että kyseinen kuski toimi väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Täytetään järjestäin, ei sinne tänne. Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.
Mielenkiintoisia taustavaikuttimia, erityisesti tuo "varusmiesaika" varsinkin jos TJ0 on ollut jo joskus vuosikymmeniä aiemmin...

Mutta nytpä tajusin miten itse optimoin oikeastaan asiaa tiedostamatta ei-tyhjällä parkkipaikalla - ensinnäkin alan etsimään vapaita ruutuja sieltä jostain keskivaiheilta suhteessa siihen mihin olen menossa sillä niin sen löytää nopeammin kun kävelykykyiset "kiireiset"/laiskat ovat kuitenkin täyttäneet esim. ne kaupan sisäänkäyntiä lähimpänä olevat paikat ja ovat jopa valmiita jonkin aikaa odottamaan siellä vapautuvaa ruutua (se siitä ajansäästöstä...). Toisekseen - koska pysäköityjä autoja ei ole vieri vieressä - valitsen sellaisen paikan, jossa on kaksi vierekkäistä paikkaa vapaana, jolloin voin valita niistä kumman tahansa riippuen mm. siitä ajanko etuperin vai peruutanko, ja toisaalta siitä olenko liikkeellä yksin vai onko pelkääjän puolella tai jopa takapenkilläkin porukkaa. Todennäköisyys sille, että siinä kuskin oven viereen aivan oman ruutunsa laitaan on pysäköinyt takaisin tullessa joku on melko pieni. Ja jos on, niin sehän v...tuttaa eikä tämä teksti ollut aivan OT. Samaten se kun on valinnut paikan, josta voisi sillä hetkellä ajaa (etuperin) ruudun läpi pois mutta jo viiden minuutin kuluttua auton eteen on pysäköity vaikka parin viereisen auton eteen ei olisi...
 
No ei ne 10 muuta autoa voi ajaa nopeampaa, koska jono ei vedä. Pysähtyäkö niiden pitäisi? Ilmeisesti, koska syytät että he ovat tehneet jotain väärin.

Nyt kyse motarin rampista, jossa kesällä oletetaan että rajoitus itse motarilla on 120km/h . jos kritisoit sinne 50km/h liittyjää, niin olemme samaa mieltä että sinne ei liitytä sitä vauhtia. Jos ajan niin etten todennäkäisesti saa vauhtia riittävästi, niin onhan se minun moka.

Jos rampilla on 11 auton possujuna, niin siinähän se on harvennettava, normaalisti onnistuu ihan ajonpeutta säätämällä, jos edellä ajavat etenee viittakymppiä, niin aika lailla siinä joutuu mateleen että väliä tulee satametriä lisää, ääritilanteessa voi joutua pysähtyyn.





Ei tässä ollut kuin yksi joka toimi väärin, vaikka kuinka yrität tässä viattomia syyllistää.
Toki se ensimmäinen toimiväärin, mutta niin toimi kaikki muutkin.


Itse olin tuossa jonossa ehkä 7. auto. Ja matelija oli ilmeisesti tullut kiihdytyskaistalle toisesta liittymästä ennenkuin meille vaihtui vihreät, koska minua edellä olevat itseni mukaan lukien kerkesi jo kihdyttää nopeuden 100 km/h kunnes mutkan takaa tulikin tämän matelijan perä vastaan ja jouduimme hidastamaan.

Tämä kuvaus menee kovin erilaiseksi kuin se miten tilanteen aiemmasta kertomuksesta kuvittelin.

Se on paha tilanne jos peitteinen tilanne ja väylä näyttää tyhjältä ja sinne ilmestyy este.

Mutta ei tuosta silti saada yhdentoista auton possujaan, se toinen joutuu hiljentää voimakkaasti, seuraava näkee sen jarruvalot, ja pian myös sen syyn ja tekee samoin välit pitäen, eihän se loppujono kerkiä edes aloittaa kiihdytystä.

Joo pahapaikka, mutta en nyt keksi miten tuossa silti koko yhdentoista auton jono tuupannut sinne nippuun. ei ne motarien rampit ihan niin peitteisiä ole, Karttalinkki voisi olla kiva, jos tohtii jakaa.
 
Toki se ensimmäinen toimiväärin, mutta niin toimi kaikki muutkin.

Mutta ei tuosta silti saada yhdentoista auton possujaan, se toinen joutuu hiljentää voimakkaasti, seuraava näkee sen jarruvalot, ja pian myös sen syyn ja tekee samoin välit pitäen, eihän se loppujono kerkiä edes aloittaa kiihdytystä.

Joo pahapaikka, mutta en nyt keksi miten tuossa silti koko yhdentoista auton jono tuupannut sinne nippuun. ei ne motarien rampit ihan niin peitteisiä ole, Karttalinkki voisi olla kiva, jos tohtii jakaa.

Et edelleenkään ole osannut kertoa, mitä ne muut (minä mukaanlukien) tekivät väärin. Mistä ihmeestä sinä siis syytät näitä muita autoilijoita? Mitä he ovat tehneet väärin?

Vai onko kyse siitä, että keksit omiasi ja sitten syytät muita näiden keksimiesi asioiden perusteella? Sellainen kuva tulee vähän tuosta sinun kommentistasi, että "tuupannut sinne nippuun".
 
Asiaa voi katsoa niin, että jos motarille liittyminen 50 km/h nopeudella on kiellettyä, niin siihen rikkeeseen syyllistyy koko jono. Jokainen niistä kymmenestä perässä roikkuvasta on kuitenkin ollut tilanteessa jossa pitää tehdä valinta seurata tuota hidasta autoa liian lähellä tai hidastaa lisää jotta saa välin kasvatettua niin että voi kiihdyttää motarille sopivaa nopeutta.

Jos ei jonossa olijat suoraan mitään väärin ole tehneet, niin ainakin ovat jättäneet käyttämättä tilaisuuden toimia paremmin.
 
Jokainen nykyauto kiihtyy sen verran että tuollaisen hidastelijan voi jättää odottelemaan vuoroaan ja itse liittyä sopivaan väliin.

Tietysti pitää uskaltaa painaa kaasua ja kiihdyttää ehkä jopa punarajalle.
 
Asiaa voi katsoa niin, että jos motarille liittyminen 50 km/h nopeudella on kiellettyä, niin siihen rikkeeseen syyllistyy koko jono. Jokainen niistä kymmenestä perässä roikkuvasta on kuitenkin ollut tilanteessa jossa pitää tehdä valinta seurata tuota hidasta autoa liian lähellä tai hidastaa lisää jotta saa välin kasvatettua niin että voi kiihdyttää motarille sopivaa nopeutta.

Jos ei jonossa olijat suoraan mitään väärin ole tehneet, niin ainakin ovat jättäneet käyttämättä tilaisuuden toimia paremmin.

Sinulle vähän samaa kritiikkiä. Näytätkö sen viestin, missä olen kertonut miten ja millä nopeudella nämä muut autot liittyivät motarille? Kovasti syyttelet muita, vaikka koko keskustelussa ei ole heidän toiminnastaan edes kerrottu mitään. Mutta silti ovat syyllisiä, niinkö?

Ja sitä paitsi, jos tämän hidastelijan vuoksi motarilla ajavien nopeus putoaa 50 km/h:iin, niin eikö silloin 50 km/h ole ihan oikea nopeus liittyä motarille? Eli tuoltakaan osin kommenttisi ei ole oikein validi?

Itse jäin tuossa tilanteessa sen verran taakse, että kun lopulta sopiva väli motarille sattui, niin pääsin liittymään. Huomionarvoista, että vaikka olin 7. auto jonossa, niin siinä vaiheessa kun liityin motarille, niin tämä 50 km/h hidastelija ei ollut vieläkään päässyt liittymään motarille, vaan siinä vaiheessa oli ihan kiihdytyskaistan lopussa vääntäytymässä jonkun motaria jo ajavan eteen. Taustapeilistä kerkesin sitten sen verran seurata, että ei tämä sankari motarille liityttyäänkään kovin nopeasti ajanut, vaan kaikki tulivat joukolla ohi.
 
Et edelleenkään ole osannut kertoa, mitä ne muut (minä mukaanlukien) tekivät väärin. Mistä ihmeestä sinä siis syytät näitä muita autoilijoita? Mitä he ovat tehneet väärin?

Vai onko kyse siitä, että keksit omiasi ja sitten syytät muita näiden keksimiesi asioiden perusteella? Sellainen kuva tulee vähän tuosta sinun kommentistasi, että "tuupannut sinne nippuun".
En tiedä missä tapahtunut. joten joudun vähän kuvitteleen.

Jos kyse rampista motarille, siinä peitteinen kaare, jossa auto numero kaksi havaitsee hitaasti viittäkymppiä etenevän auton, auto numero kaksi joutuu hidastaan satasesta hyvin voimakkaasti, auto numero kolme havaitsee kakkosen jarruvalot, joten tekee saman, turvaväli alussa lyhenee, mutta ottaa sen välin, minkä tarvii,eikä ainakaan aja lähemmäksi.

Jonon vauhti tippuu, jo ennenkuin jonon perällä edes keritty kiihdyttää.

Jos kukaan jonossa ei ottanut, sitä väliä, niin onhan siellä kaikki mokanneet.


Tiedän että Suomessa on ramppeja joissa tiukkakaare ja alitehoisella pakettiautolla kuormapäälle joutuu tosissaan yrittään, mutta tuskin siitä kyse.

Mutta ne pahat paikat mitä itsellä tulee mieleen, niin jos autolla kaarteeseen saa satasen, niin niissä nyt näkyvyyttä sen verran että en nyt vain tajua miten siitä ei voisi selvitä se toinen, seuraaville jo ihan peruskauraa.

Sille numerokakkoselle se on toki paha, jos vähän ajattelematta vetää, ja keskittyy siihen pääväylän kyttäämiseen, niin siinä voi mennä ylimääräinen sekuntti, ja toinen päätöksen tekemiseen.

Mutta kiinnostaa että missä tälläinen rammpi.
 
Tässä esimerkin tapauksessa on liikennevalot ennen ramppia. Ei sinne liikennevalojen taakse voi jäädä odottelemaan siltä varalta, että jos se edeltä mennyt ei osaakaan kiihdyttää. Ja kai ymmärrät, että vaikka kiihdytyskaistalla olisi enemmänkin tilaa, niin jos siinä joku ajaa 50 km/h, niin siinä on äkkiä kiihdytyskaistaa edeltävä väyläkin tukossa, jos jokainen alkaa pitämän 500 metrin väliä edeltävään.

Etkä sitä paitsi edelleenkään osannut kertoa, miten noiden muiden olisi pitänyt mielestäsi toimia, joten syyttelyilläsi ei ole mitään painoarvoa. Sanoit vaan ettei pitäisi ajaa liian lähellä, mutta miten meinaat että niiden pitäisi toimia, kun täytyy ottaa huomioon ettei sitä kiihdytyskaistaa voi toisestakaan päästä laittaa tukkoon?

En nyt jaksa piirtää, niin otin google kartoista vaan esimerkin. Merkkasin punaisella tuohon noita autoja. Miten nyt mielestäsi noiden takana tulevien autojen pitäisi toimia, jos jonon ensimmäinen mateleekin 50 km/h nopeudella? Joku ehdotushan sinulla pitäisi olla, koska syytit heitä kaikkia jo valmiiksi väärin toimimisesta, vaikka et edes tiedä miten siellä on toimittu.

1749368920756.png
Mun mielestä tää on hyvinkin yksinkertaista. Jonon toisena tuleva autoilija luultavasti lähtee ensin kiihdyttämään ja löytää itsenä matelijan kontista. Huomatessaan arkajalan hän höllää kaasua ja alkaa ottamaan etäisyyttä. Muut kuljettajat huomaa myös hitaan kiihdytyksen ja hölläävät myös kaasua ottaen tilaa aina edellä ajavaan. Mikä kenelläkin on riittävä väli vaihtelee niin omista taidoista kuin myös alla olevan menopelin kiihtyvyydestä, joten otan tähän siksi vain suurpiirteisen ilmaisun "sopivasta etäisyydestä". Risteyksestä pääsee luultavasti keskimääräistä harvempi ajoneuvo läpi, mutta samahan se on jos valoristeyksen ensimmäinen nukahtaa rattiin ja hukkaa useita sekunteja vihreää valoa. Se on mitä se on. Pienempi paha odottaa se pari minuuttia seuraavaa vihreää, kuin että siellä on jono toopeja aiheuttamassa potentiaalisesti vaarallisia liittymisiä.
 
En tiedä missä tapahtunut. joten joudun vähän kuvitteleen.

Jos kyse rampista motarille, siinä peitteinen kaare, jossa auto numero kaksi havaitsee hitaasti viittäkymppiä etenevän auton, auto numero kaksi joutuu hidastaan satasesta hyvin voimakkaasti, auto numero kolme havaitsee kakkosen jarruvalot, joten tekee saman, turvaväli alussa lyhenee, mutta ottaa sen välin, minkä tarvii,eikä ainakaan aja lähemmäksi.

Jonon vauhti tippuu, jo ennenkuin jonon perällä edes keritty kiihdyttää.

Jos kukaan jonossa ei ottanut, sitä väliä, niin onhan siellä kaikki mokanneet.

Jos ja jos. Miksi kuvittelet asioita? Miksi kuvittelet että kukaan jonossa ei ottanut väliä? Ja sitten syyllistät muita tämän kuvitelmasi perusteella?

Miksi ylipäänsä alat edes kommentoimaan noita muita autoja, kun tässä oli kyse ainoastaan tuollaisesta toiminnasta, että liitytään 50 km/h nopeudella motarille. Miksi koit tarpeelliseksi alkaa keskustelemaan niistä muista autoista, varsinkaan kun heidän toiminnastaan ei edes mainittu mitään? Eli miksi koit tarpeelliseksi alkaa viemään keskustelua heidän suuntaansa ja vielä noin, että jouduit alkaa keksimään heidän toiminnastaan asioita, joita ei oltu edes mainittu.

Jos joku kirjoittaa tänne foorumille viestin, jossa kritisoi, että kaupasta ostetut omenat olivat huonoja, niin eikö olisi aika typerää alkaa viemään keskustelua samalla kertaa ostettuun päärynään ja appelsiiniin?
 
Sinulle vähän samaa kritiikkiä. Näytätkö sen viestin, missä olen kertonut miten ja millä nopeudella nämä muut autot liittyivät motarille? Kovasti syyttelet muita, vaikka koko keskustelussa ei ole heidän toiminnastaan edes kerrottu mitään. Mutta silti ovat syyllisiä, niinkö?

Ja sitä paitsi, jos tämän hidastelijan vuoksi motarilla ajavien nopeus putoaa 50 km/h:iin, niin eikö silloin 50 km/h ole ihan oikea nopeus liittyä motarille? Eli tuoltakaan osin kommenttisi ei ole oikein validi?

Itse jäin tuossa tilanteessa sen verran taakse, että kun lopulta sopiva väli motarille sattui, niin pääsin liittymään. Huomionarvoista, että vaikka olin 7. auto jonossa, niin siinä vaiheessa kun liityin motarille, niin tämä 50 km/h hidastelija ei ollut vieläkään päässyt liittymään motarille, vaan siinä vaiheessa oli ihan kiihdytyskaistan lopussa vääntäytymässä jonkun motaria jo ajavan eteen. Taustapeilistä kerkesin sitten sen verran seurata, että ei tämä sankari motarille liityttyäänkään kovin nopeasti ajanut, vaan kaikki tulivat joukolla ohi.
Olet kovin puolustuskannalla ja luet kaiken syyttelyksi. Uskoisin että useimmiten tuollainen. tilanne menee niin että suuri osa autoista liittyy siinä jonossa sen hidastelijan perässä, mutta ehkä tässä tilanteessa olikin suuri määrä poikkeuksellisen valveutuneita kuskeja.

Mitä vauhtia jono sitten liittyi motarille? Sen 50 km/h liittymisen sijaan olisi parempi odottaa sopivan kaukana että tilanne etenee, sen sijaan että liittyisi 50 km/h se jonossa ajava takana.
 
Itse jäin tuossa tilanteessa sen verran taakse, että kun lopulta sopiva väli motarille sattui, niin pääsin liittymään. Huomionarvoista, että vaikka olin 7. auto jonossa, niin siinä vaiheessa kun liityin motarille, niin tämä 50 km/h hidastelija ei ollut vieläkään päässyt liittymään motarille, vaan siinä vaiheessa oli ihan kiihdytyskaistan lopussa vääntäytymässä jonkun motaria jo ajavan eteen.

Siis kiihdytyskaistalla oli kuudenauton jonon, ja liittyit seitsemäntenä autolla motarille.

En tiedä mitä teit, mutta tuli mieleen jälkeenpäin vaihtoehtoja, esim se että hätävilkut päälle ja turvata sen kiihdytyskaistan purkaantuminen.

Hyvin vaarallinen tilanne tuosta syntynyt.


Taustapeilistä kerkesin sitten sen verran seurata, että ei tämä sankari motarille liityttyäänkään kovin nopeasti ajanut, vaan kaikki tulivat joukolla ohi.


En tiedä millaisen ajolinjavalinnan teit ja mitä muut, mutta tuosta tulee yksi erityisen vaarallinen tilanne missä taaempaa tuliat liittyy motarille ja ohittavat kiihdytyskaistalla edelleen olevan, jolloin hänen liittyminen estyy.


Hämeenlinnan, oliko se Tiiriön liittymä, ollut välillä esimerkkinä pahasta kaarteesta, ja sitä edeltää liikennevalot.
Google katunäkymä , tuossakin näkyvyyttä eteenpäin sen verran että välin voi pitää, ja noin jyrkissä kokenyt kuski olettaa että mone vetää kaarteen hitaasti ja kiihdytyshaasteita rampin jälkeen.
 
Mun mielestä tää on hyvinkin yksinkertaista. Jonon toisena tuleva autoilija luultavasti lähtee ensin kiihdyttämään ja löytää itsenä matelijan kontista. Huomatessaan arkajalan hän höllää kaasua ja alkaa ottamaan etäisyyttä. Muut kuljettajat huomaa myös hitaan kiihdytyksen ja hölläävät myös kaasua ottaen tilaa aina edellä ajavaan. Mikä kenelläkin on riittävä väli vaihtelee niin omista taidoista kuin myös alla olevan menopelin kiihtyvyydestä, joten otan tähän siksi vain suurpiirteisen ilmaisun "sopivasta etäisyydestä". Risteyksestä pääsee luultavasti keskimääräistä harvempi ajoneuvo läpi, mutta samahan se on jos valoristeyksen ensimmäinen nukahtaa rattiin ja hukkaa useita sekunteja vihreää valoa. Se on mitä se on. Pienempi paha odottaa se pari minuuttia seuraavaa vihreää, kuin että siellä on jono toopeja aiheuttamassa potentiaalisesti vaarallisia liittymisiä.

Tässä ei valoristeyksessä ole mitään näkyvyyttä sinne kiihdytyskaistalle, kun valoristeyksestä käännytään vasemmalle ja heti risteyksen jälkeen kiihdytyskaista kurvaa tiukasti vasemmalle ja välissä oleva metsä estää näkyvyyden. Mutta tämä ei siis ollut tässä edes pointti, koska valoristeyksen jälkeen kiihdytyskaistalla oli hyvinkin reilusti tilaa, jopa niin paljon, että kerkesimme jo kiihdyttää 100 km/h nopeuteen. Tämä hidastelija oli sitten siellä edempänä kiihdytyskaistalla, minkä vuoksi koko muun jonon oli jarrutettava.
 
Olet kovin puolustuskannalla ja luet kaiken syyttelyksi. Uskoisin että useimmiten tuollainen. tilanne menee niin että suuri osa autoista liittyy siinä jonossa sen hidastelijan perässä, mutta ehkä tässä tilanteessa olikin suuri määrä poikkeuksellisen valveutuneita kuskeja.

Mitä vauhtia jono sitten liittyi motarille? Sen 50 km/h liittymisen sijaan olisi parempi odottaa sopivan kaukana että tilanne etenee, sen sijaan että liittyisi 50 km/h se jonossa ajava takana.

Kyllä se oli ihan suoraa syyttelyä tässä ketjussa. Alettiin syyttämään niitä perässä ajavia autoilijoita väärin toimimisesta, ilman että edes tiedettiin, miten he olivat toimineet. Minä en muiden nopeuksista osaa sanoa, mutta itse liityin noin 80 km/h nopeudella sopivaan väliin ja tästä vaihdoin sitten vasemmalle kaistalle, jossa kiihdytin lisää ja menin tukoksesta ohi. Tässä piti toki olla varovainen siltä varalta, että joku toinen idiootti vaihtaa katsomatta vasemmalle kaistalle väistääkseen tätä hidastelijaa. Minua ennen meni kaksi muuta tuosta jonon välistä motarille ja kolme autoa jäi vielä kiihdytyskaistalle odottelemaan välejä siinä vaiheessa kun itse menin joukosta ohi.

Mutta ihmettelen tässä siis sitä, että miksi kanssakeskustelijat vievät keskustelun täysin sivuraiteille, eli alkavat keskustelemaan noista muista autoilijoista, kun koko viestin pointti oli keskustella tästä 50 km/h motarille liittyvästä hidastelijasta. Mitä ihmeen merkitystä niillä muilla autoilijoilla on tämän hidastelijan toimintaan?

En tiedä millaisen ajolinjavalinnan teit ja mitä muut, mutta tuosta tulee yksi erityisen vaarallinen tilanne missä taaempaa tuliat liittyy motarille ja ohittavat kiihdytyskaistalla edelleen olevan, jolloin hänen liittyminen estyy.

Ei esty, sillä käytin motarin vasenta kaistaa ohittamiseen. Sellaisia autoilijoita pidän mulkkuina jotka kiihdytyskaistalta liittyvät motarin oikealle kaistalle ja ajavat sitten oikeaa kaistaa pitkin kiihdytyskaistalla olevan ohi.
 
Kyllä se oli ihan suoraa syyttelyä tässä ketjussa. Alettiin syyttämään niitä perässä ajavia autoilijoita väärin toimimisesta, ilman että edes tiedettiin, miten he olivat toimineet. Minä en muiden nopeuksista osaa sanoa, mutta itse liityin noin 80 km/h nopeudella sopivaan väliin ja tästä vaihdoin sitten vasemmalle kaistalle, jossa kiihdytin lisää ja menin tukoksesta ohi. Tässä piti toki olla varovainen siltä varalta, että joku toinen idiootti vaihtaa katsomatta vasemmalle kaistalle väistääkseen tätä hidastelijaa. Minua ennen meni kaksi muuta tuosta jonon välistä motarille ja kolme autoa jäi vielä kiihdytyskaistalle odottelemaan välejä siinä vaiheessa kun itse menin joukosta ohi.
Toimit kuten tilanteessa pitikin toimia. Sopiva rako, kiihdytys tavoitenopeuteen ja liittyminen.

Ne jotka haluaa jäädä hinkkaamaan jonkun arkajalan perseeseen kiinni niin jääkööt.
 
Toimit kuten tilanteessa pitikin toimia. Sopiva rako, kiihdytys tavoitenopeuteen ja liittyminen.

Ne jotka haluaa jäädä hinkkaamaan jonkun arkajalan perseeseen kiinni niin jääkööt.

Juu, kyllä minä osaan toimia. Mutta pääpointti tässä oli se, että tuollainen hidastelu aiheuttaa vaaratilanteita. En tiedä kuinka pahaksi tilanne meni sen jälkeen kun itse pääsin tuosta ohi, sillä tuossa näytti lopulta käyvän niin, että tämä sankari tosiaan veti 50 km/h nopeudella motarille muiden eteen, jolloin motarilla jouduttiin hidastamaan ettei tule peräänajoa. Onneksi motarilla oli kaikilla asialliset turvavälit.
 
Jos ja jos. Miksi kuvittelet asioita? Miksi kuvittelet että kukaan jonossa ei ottanut väliä? Ja sitten syyllistät muita tämän kuvitelmasi perusteella?

Tarina keskustelun aikana elänyt, kommentoin sitä yksitoista autoa liitty motarille viittakympiä. koska jonon ensimmäinen teki niin.

Jos siellä kakkosesta eteenpäin otettiin riittävä väli eteen päin, että on riittävästi turvallisesti tilaa sovittaa nopeus motarille, niin jokainenhan siellä on mokannut jos silti liitty viittäkymppi.

Jos taasen eivät ole otaneet riitttävästi rakoa että voivat sovittaa nopeuden, niin jokainen on silloinkin mokannut.


Ja jos ei tiedä että motari on tyhjä, vaan syytä olettaa että siellä on liikennettä, niin silloin sitä väliä nyt on niin paljon että siellä liitytään eri väleihin.



Miten ne 10 muuta sieltä takaa yhtään sen nopeammin tulisivat?..



Mutta jos sieltä yhdentoista auton jono tuli -200.. metrin välein, olivat ensimmäistä lukuunottamatta sovittaneet vauhdin motarille sopivaksi, niin ongelma kai se että tuo ensimmäinen oli jäänyt sen kiihdytyskaistan päähän pussiin, toki oma moka jos viittakymppiä ajeli syystä tai toisesta, ja tilannetta on _voinut_ pahentaa se että rampilta takaa tuli muita autoja jotka ohittivat hänen, niin ei päässyt liittyyn.

Tämä nyt ei sovi alun tarinaa, mutta ehkä tähän tuoreimpaan.


Kukaan ei ole puolustellut sen jonon ensimmäisen ajoa, se on tyypillinen esimerkki mistä seuraa vaarallisia tilanteita.


Kyllä se oli ihan suoraa syyttelyä tässä ketjussa. Alettiin syyttämään niitä perässä ajavia autoilijoita väärin toimimisesta, ilman että edes tiedettiin, miten he olivat toimineet. Minä en muiden nopeuksista osaa sanoa, mutta itse liityin noin 80 km/h nopeudella sopivaan väliin ja tästä vaihdoin sitten vasemmalle kaistalle, jossa kiihdytin lisää ja menin tukoksesta ohi. Tässä piti toki olla varovainen siltä varalta, että joku toinen idiootti vaihtaa katsomatta vasemmalle kaistalle väistääkseen tätä hidastelijaa. Minua ennen meni kaksi muuta tuosta jonon välistä motarille ja kolme autoa jäi vielä kiihdytyskaistalle odottelemaan välejä siinä vaiheessa kun itse menin joukosta ohi.

Jälkeenpäin on helppo huudella, mutta jos tässä tilanne missä motarilla liikennettä, rampilla edessä kuuden auton jono, jonka kärki vielä kiihdytyskaistalla, motarin oikealla kaistalla tulppaa , jos nyt jälkeen päinmietitiään miten lisätä turvallisuutta, niin se oikeakaista hätävilkku ja varmistaa kiihdytyskaistan turvallinen tyhjeneminen. Olisko siinä ajatusta?
Vasenkaista ja sen perään ohitus, niin se aika vaarallista, voidaan odottaa että sieltä v asemmalta tehdään kaistanvaihtoja, todennäköisesti hätäkaistan vaihtoja. Se oletettavaa ihan "normaalisittkin" saati tilanteessa missä kuljettaja/kuljettajia vaikeassa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 088
Viestejä
4 894 132
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom