Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.
Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva
Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.
Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.
Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.
Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.
Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.

Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.
Tuonne sääntö ja tapa ketjuun olen postaillut sitten tilanteita missä sininen on ehtinyt jo pitkälle tuota tietä mihin käänty ja keltainen hänen myöhemmin saavuttaa, niin ne sitten ihan normaaleja jonossa ajo juttuja. Siinä välissä on sitten harmaampi kohta missä ei ole yksiselittäistä tuikkaisi sininen eteen, vai ei.
Eli jos sininen on kerinnyt matkojen päähän ennen kuin keltainen saavuttaa oikein puoleisen risteyksen, niin tuskin ketjussa kukaan on sinistä syytellyt. Asiaa pohdittiin traktorilla kolmiontakaan, 100km/h auto näkökulmasta, että silloin odotellaan traktorilla vuoroa pidempään, jos odottaminen ei häiritse muita.
Eli vähän sivuaa tuota sun juttua , jos oletettavasti viittäkympiä ajavan eteen koukkaan 15km/h vauhtia ajamaan, niin silloin väistetään enemmän, vs se että 50km/h ajavan eteen mennään ajamaan 50km/h, jälkimmäisessä riittää että kerkiää _hyvällä_ turvavälillä, 15km/h versiossa päästetään toinen ensin jos tietää olevansa lähestyvän tukkeena.
Edit:
Mikä ärsyttää, keltaisen auton kuskina tietenkin sininen auto, joka tunkee eteen kahdessa ensimmäisessä kuvassa.
Sinisen auton kuskina ärsyttää tietenkin se että kahdessa ensimmäisessä joutuu sitä keltaista odotteleen, eli se keltainen auto kuskeineen.
Jos vikassa sininen auto on joku turaaja, traktori kuski joka ajelee kahtakymppiä kun minulla olisi menoja haluja viidenkympin edestä. Olis vaan odottanut että minä pääsen ensin.
Se sitten ihan sama onko liikenneympyrä, kiertoliittymä, valtatie, kantatie, lähiöpolku, Mutta jos on ruuhkaa joka suunnasta, niin silloin ei ärsytä jos sinisen suunnasta meneen turvavälin, 1 par väli. Jos tiedostan että sininen joutunut siinä odotteleen pidempään, eikä takana väliä näy, niin aika isolla prosentilla annan tilaa.