Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tähän unohdin kommentoida. Tuohan on täysin käsittämätön kommentti. Tietysti keltaisen auton liittymishetki vaikuttaa siihen onko sinisellä velvollisuus väistää keltaista autos.
Kyllä, siihen se vaikuttaa. Se on tässä varmaan se harmaimman sävyinen muuttuja. Sinulla on eri mielipide siitä, millä ehdoin väistämisvelvollisuus on loppunut. Se on loppunut, kun tielle on liitytty väistämisvelvollisuuden määräämällä tavalla. Kun et häiritse keltaisen auton menoa liittyessäsi, olet noudattanut väistämisvelvollisuuttasi hänen suhteensa.
 
Miksi sitten koit tarpeelliseksi ensin väittää että keltaisen liittymishetki ei vaikuta millään tavalla? Nyt kuitenkin myönnät että vaikuttaa.

D2 määrää kiertosuunnan. Ei väistämisvelvollisuutta.
Sinistä autoa koskee merkin osoittama väistämisvelvollisuus. Jos keltaista autoa ei ole, väistämisvelvollisuus on edelleen läsnä (ei toki keltaista autoa kohtaan), ja sitä on erityisen helppoa noudattaa.

D2 osoittaa kiertosuuntaa ja liikenneympyrää. Nykyisellään enää kiertosuuntaa. Ilman kärkikolmiota siihen kuitenkin liittyy tuo liikenneympyrään viittaava lainkohta. Väistämisvelvollisuus muodostuu kärkikolmion velvoittamana.
 
Sinistä autoa koskee merkin osoittama väistämisvelvollisuus. Jos keltaista autoa ei ole, väistämisvelvollisuus on edelleen läsnä (ei toki keltaista autoa kohtaan), ja sitä on erityisen helppoa noudattaa.

Tuo on vähän keskustelua sotkevaa saivartelua, että puhut väistämisvelvollisuudesta tilanteessa, missä ei ole ketään väistettävää.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.

Koska tuntuu olevan vaikea saada sinulta yksiselitteisiä vastauksia, niin kokeillaan vielä kerran kuvan avulla:
1746952591589.png


Sininen on liikenneympyrässä ja etenee nopeudella 15 km/h
Keltainen tulee liikenneympyrään ja etenee nopeudella 50 km/h ja näin ollen saavuttaa sinisen ennenkuin kumpikaan on poistunut ympyrästä.

Mihin perustuen sinä edelleen väität, että sininen olisi väistämisvelvollinen keltaista kohtaan, vaikka keltainen on liittynyt liikenneympyrään vasta sinisen jälkeen?

Minulle tästä tulee nyt sellainen mielikuva, että Imodium jostain syystä haluaa muokata tilanteen allaolevan kuvan kaltaiseksi ja vastata sitten perustuen siihen, sen sijaan että antaisi vastauksen siihen mitä on kysytty:

1746954324649.png


Tässä tilanteessa olisimme varmasti kaikki samaa mieltä, että sinisellä (toki myös keltaisella) olisi väistämisvelvollisuus, jos molemmat ovat liittymässä yhtä aikaa. Mutta kun tätä ei kysytty.

Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.


Tuonne sääntö ja tapa ketjuun olen postaillut sitten tilanteita missä sininen on ehtinyt jo pitkälle tuota tietä mihin käänty ja keltainen hänen myöhemmin saavuttaa, niin ne sitten ihan normaaleja jonossa ajo juttuja. Siinä välissä on sitten harmaampi kohta missä ei ole yksiselittäistä tuikkaisi sininen eteen, vai ei.

kuva_2025-05-11_162146694.png

Eli jos sininen on kerinnyt matkojen päähän ennen kuin keltainen saavuttaa oikein puoleisen risteyksen, niin tuskin ketjussa kukaan on sinistä syytellyt. Asiaa pohdittiin traktorilla kolmiontakaan, 100km/h auto näkökulmasta, että silloin odotellaan traktorilla vuoroa pidempään, jos odottaminen ei häiritse muita.

Eli vähän sivuaa tuota sun juttua , jos oletettavasti viittäkympiä ajavan eteen koukkaan 15km/h vauhtia ajamaan, niin silloin väistetään enemmän, vs se että 50km/h ajavan eteen mennään ajamaan 50km/h, jälkimmäisessä riittää että kerkiää _hyvällä_ turvavälillä, 15km/h versiossa päästetään toinen ensin jos tietää olevansa lähestyvän tukkeena.



, niin kerro mikä niissä ärsyttää, niin sitten ne kuuluvat tähän ketjuun.

Edit:
Mikä ärsyttää, keltaisen auton kuskina tietenkin sininen auto, joka tunkee eteen kahdessa ensimmäisessä kuvassa.

Sinisen auton kuskina ärsyttää tietenkin se että kahdessa ensimmäisessä joutuu sitä keltaista odotteleen, eli se keltainen auto kuskeineen.

Jos vikassa sininen auto on joku turaaja, traktori kuski joka ajelee kahtakymppiä kun minulla olisi menoja haluja viidenkympin edestä. Olis vaan odottanut että minä pääsen ensin.

Se sitten ihan sama onko liikenneympyrä, kiertoliittymä, valtatie, kantatie, lähiöpolku, Mutta jos on ruuhkaa joka suunnasta, niin silloin ei ärsytä jos sinisen suunnasta meneen turvavälin, 1 par väli. Jos tiedostan että sininen joutunut siinä odotteleen pidempään, eikä takana väliä näy, niin aika isolla prosentilla annan tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.





Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.
Olipa muuten nerokas oivallus tuo vektorimainen tapa esittää ajoneuvon suunta ja vauhti.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.

Niin, tämä on ärsytysketju. Kerrotko vielä mikä noissa sinun esittämissäsi tilanteissa ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alunperinhän tässä tästä liikenneympyrähommasta keskusteltiin siksi, kun minä kerroin mikä minua tietyissä autoilijoissa ärsyttää. Siksi se keskustelu kuului tähän ryhmään.

Mutta jos sinä nyt haluat keskustella jostain muusta tapauksesta, niin kerro mikä niissä ärsyttää, niin sitten ne kuuluvat tähän ketjuun.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.





Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.


Tuonne sääntö ja tapa ketjuun olen postaillut sitten tilanteita missä sininen on ehtinyt jo pitkälle tuota tietä mihin käänty ja keltainen hänen myöhemmin saavuttaa, niin ne sitten ihan normaaleja jonossa ajo juttuja. Siinä välissä on sitten harmaampi kohta missä ei ole yksiselittäistä tuikkaisi sininen eteen, vai ei.

kuva_2025-05-11_162146694.png

Eli jos sininen on kerinnyt matkojen päähän ennen kuin keltainen saavuttaa oikein puoleisen risteyksen, niin tuskin ketjussa kukaan on sinistä syytellyt. Asiaa pohdittiin traktorilla kolmiontakaan, 100km/h auto näkökulmasta, että silloin odotellaan traktorilla vuoroa pidempään, jos odottaminen ei häiritse muita.

Eli vähän sivuaa tuota sun juttua , jos oletettavasti viittäkympiä ajavan eteen koukkaan 15km/h vauhtia ajamaan, niin silloin väistetään enemmän, vs se että 50km/h ajavan eteen mennään ajamaan 50km/h, jälkimmäisessä riittää että kerkiää _hyvällä_ turvavälillä, 15km/h versiossa päästetään toinen ensin jos tietää olevansa lähestyvän tukkeena.





Edit:
Mikä ärsyttää, keltaisen auton kuskina tietenkin sininen auto, joka tunkee eteen kahdessa ensimmäisessä kuvassa.

Sinisen auton kuskina ärsyttää tietenkin se että kahdessa ensimmäisessä joutuu sitä keltaista odotteleen, eli se keltainen auto kuskeineen.

Jos vikassa sininen auto on joku turaaja, traktori kuski joka ajelee kahtakymppiä kun minulla olisi menoja haluja viidenkympin edestä. Olis vaan odottanut että minä pääsen ensin.

Se sitten ihan sama onko liikenneympyrä, kiertoliittymä, valtatie, kantatie, lähiöpolku, Mutta jos on ruuhkaa joka suunnasta, niin silloin ei ärsytä jos sinisen suunnasta meneen turvavälin, 1 par väli. Jos tiedostan että sininen joutunut siinä odotteleen pidempään, eikä takana väliä näy, niin aika isolla prosentilla annan tilaa.
On vähän harhaanjohtavaa suoristaa liikenneympyrä siten, että toisella on suora baana ja toisella 90°ast. mutka. Kyllä ne ympyrän tulokulmat on suurinpiirtein samat kaikille.
 
On vähän harhaanjohtavaa suoristaa liikenneympyrä siten, että toisella on suora baana ja toisella 90°ast. mutka. Kyllä ne ympyrän tulokulmat on suurinpiirtein samat kaikille.
Postaukseni osalta päinvastoin, selkeyttää , yksinkertaistaa. Oikeanpuoleisen risteyksen ja sinisen auton väistämisvelvollisuuden osalta pointti ei ole onko tie miten kaareva, onko risteys T risteys, y- risteys voi joku muu.


Aiempi risteys ei taasen kosketa oikenpuoleisen risteyksen väistämis juttuja. Eikä se onko ympyrä, suoran, vai jotain muuta.

Tosin keskimmäinen kuva kuvaa yllättävän hyvin ympyrän ärsytystä synnyttävää tilannetta, on ympyröitä joissa osa kuskeista ajaa suoraa linjaa kolmen risteyksen läpi , ja sinisen arpoo siinä keskimmäisessä koska pääsee lähteen turvallisesi ja häirisemättä.
 
Ei aiheuttanut ärsytystä, mutta muuten kyllä ihmetytti. No, tällaisia sankareita löytyy...

Aamulla Kaarinassa oli tapahtunut kolari. Joku Hyndai oli kolaroinut juuri ennen kello kahdeksaa ja tien 2200 Kaarinasta Littoisiin menevä kaista oli aivan tukossa.

No, ajoin kolaripaikan ohi ja laitoin rekisterinumeron mieleen. Kuskia odottelee mukavat rapsut...

Ajoneuvon tila
Ei liikennekäytössä
Seuraava katsastusaikaväli
17.11.2015–17.3.2016
Verotilanne
Ajoneuvon verotietoja ei ole saatavilla, ota yhteyttä ajoneuvoveroneuvontaan p.029 534 5125.
Rajoitus- ja huomautustiedot
  • Määräaikaiskatsastus suorittamatta/hyväksymättä
  • Liikenteestä poisto (Tavallinen poisto)
  • Autoverovapaus
  • Kilpien palautus
 
Ei aiheuttanut ärsytystä, mutta muuten kyllä ihmetytti. No, tällaisia sankareita löytyy...

Aamulla Kaarinassa oli tapahtunut kolari. Joku Hyndai oli kolaroinut juuri ennen kello kahdeksaa ja tien 2200 Kaarinasta Littoisiin menevä kaista oli aivan tukossa.

No, ajoin kolaripaikan ohi ja laitoin rekisterinumeron mieleen. Kuskia odottelee mukavat rapsut...
Ai että. Itsekin seisoin hetken tuossa ruuhkassa kunnes tein uukkarin ja menin toista reittiä töihin kun ei liikenne vetänyt ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 026
Viestejä
4 767 217
Jäsenet
77 567
Uusin jäsen
Mjuuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom