Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Okei, no myönnetään että saattaa satunnaisesti toimia. Itse en jaksa aina olla jarruttelemassa ja kasvattelemassa turvaväliä kun joku tulee siihen eteen jurnuttamaan. Käytännössähän siellä pitäisi olla pysähdyksissä sen jälkeen.

Luulen että ette nyt ihan ymmärrä millaista tilannetta kuvailen, mutta liekö se kovin tärkeääkään.
 
Model S autolla on saanut ajaa ihan rauhassa, ei kiinnosta ketään :)
Arvelet ihan vakavissaan että jossain tarkkaillaan auton mallia ehkäpä olennaisemman liikenteen tarkkailun ohella?
Teetkö sitä itse paljonkin? Nykyisinhän olisi tosiaan herkullinen tilaisuus osoittaa (itselleen) omaa havainnointiykykyään esim. erottamalla vauhdissa saman korimallin autoista mikä sen voimanlähde on?
 
Niin, tai sitten se on vaan ymmärtänyt että oikeassa elämässä ne turvavälit ei aina ole mahdollisia.
Jos tuohon TM juttuun viittaat, niin siinä nimenomaan ajoi mukautuvalla vakkarilla toisten kontissa, eli kuvailisin enemmänkin tahalliseksi liikenteen vaarantamiseksi.

Jos joskus on joku erikoistilanne missä turvavälistä voi tilapäisesti tinkiä, niin en yllätty että jutun parinnapsun lisäyksen jälkeenkään mitään oikeaa turvaväliä.

Takana tulevat varmaan arvostaa.
Lisäksi jos tällainen tilanne syntyy, kyllä joku paikkaa sen saman tien ajamalla siihen "turvaväliin".
Monitulkintaista, mutta takanatuleville on pelkkää plussaa jos edelläolevakin pitää asillisen turvavälin. Vielä enmmän arvostaa ne jotka ajavat perinteisellä vakkarilla, tai ei vakkaria lainkaan.

Jonon pumppaaminen vähenee, kaistanvaihtohen, liittymisien ja poistumisen häriö vaikutus vähenee, varsinkin ruuhka-aikaan motareilla jo moottoriliikenneteillä tärkeitä juttuja. Ihan se paremman turvallisuuden lisäksi.

kyllä joku paikkaa sen saman tien ajamalla siihen "turvaväliin".
Jos etelän motareilla/moottoriliikeneteillä seurannut rampeilta tulevaa liikennettä, niin ilman turvaväli ne liittyy siihen kuitenkin, jolloin vaara ja häiriö kerroin ihan toista luokkaa. Sama jos vasemmalta kaistalta jonkun pitäisi poistua seuraavasta liittymästä, niin kyllä niistä iso osa kuitenkin tunkee siihen turvattomaankin väliin, toki väärin mutta kyllä siinä saa syyttää heitä jotka ei pidä turvaväliä.


Eli nuo kontissa luuhaavat ovat ihan otsikon ykkösainesta. Uskon että suurimalla osalla tietämättömyyttä, osaamattomuutta, mutta on siellä niitä tahallaankin ajavia.

TM-toimittaja ei ilmeisesti ollut auto toimittaja, ja rivien välistä jäi mielikuva että vaikka itse asetukset valinnut niin kyse enemmän ajotaidoista, tietämättömyydestä, rehdistä tunnistamisesta ja tavan korjaamisesta, ehkä jutun jälkeen saanut lisää valitusta joten uskon ja ainakin toivon että iso harppaus ajotaidoissa.
 
Arvelet ihan vakavissaan että jossain tarkkaillaan auton mallia ehkäpä olennaisemman liikenteen tarkkailun ohella?
Teetkö sitä itse paljonkin? Nykyisinhän olisi tosiaan herkullinen tilaisuus osoittaa (itselleen) omaa havainnointiykykyään esim. erottamalla vauhdissa saman korimallin autoista mikä sen voimanlähde on?

Täällä myös uskon siihen että sillä on merkitystä millainen ajoneuvo on alla. Ei se tarvitse kanssa autoilijoilta välttämättä mitään tietoista auton mallin tunnistusta, Tesloista Model 3 ja Y voi hyvinkin tiedostaa, merkittävällä prosentilla. Eikä siinä välttämättä nyt pohdi sen voimalinjaa.

Toki voidaan uskoa että tietty automalli johtaa erilaiseen ajotapaan, en sitä voi kiistää, kyllä autot on niin erilaisia ajaa että voi näkyä ulospäin sitäkin kautta. Toyota kuskit saa tiettyä mainetta josta usein keskustelut ja osa tulee varmaan ihan siitä autosta, sen ajettavuudesta/käytettävyydestä. Jotkin merkit on vilkkumaineessa, joista ehkä osa johtuu vilkkutoteutuksesta.

Useampi nimimerkki on kertonut että liikenteessä on havaittavaa eroa millainen autoalla. Ja kyllä tuon voin uskoa, joissain tapauksissa itsekkin tuntenut että joillain ajoneuvoilla se muiden kuskien suhtautuminen on isosti erialista.
 
Nyansseista ja periaatteista voidaan väitellä. Teoriassahan turvavälin pitäminen on mahdollista, mutta todellisuudessa se ei vaan välttämättä toteudu. Se on sitten semantiikkaa, että onko turvavälin pitäminen ”mahdollista”.
 
Lähinnä tuossa kolumnissa itseäni pistää silmään, että syy kunnolliseen turvaväliin ei tuolla ole turvallisuus vaan kiveniskemät.

Autoalan lehteen siis kirjoittaa ihminen, joka ei ymmärrä turvavälin tarkoitusta. Tämä on mielestäni aika iso ongelma.
Kaikenlisäksi toimittajan mielipide on vain jäävuoren huippu, kun liikenteessä näkee miten lyhyillä turvaväleillä useimmat ajavat. Siinä ei päässä liiku yhtään mitään, jos pitää ajaa maanteillä ja moottoriteillä samalla välillä kuin taajamassa. Perusteena sille tietysti se, että en mä pysty, koska kaikki muutkin tekee noin, niin teen minäkin. :eek:

Sen lisäksi joku väittää, ettei pysty pitämään väliä. No kyllähän se onnistuu, siellähän se kaasupoljin löytyy, jolla se oma nopeus säädetään. Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.

Jos toisen ajotyyli ärsyttää, niin on liian pitkään jääty katselemaan lähelle niitä takavaloja, jos ne edes palavat. Kenties hengitetty myös pienhiukkasiakin, kun ei aivot toimi ja matala verensokeri. :devilish:Unohtuu helposti miten kalliiksi lopulta autoilu käy, jos joutuu onnettomuuteen.
 
Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.
Samaa olin kirjoittamassa. Jos joutuu motarilla tai maantiellä jarruttelemaan, niin ajaa liian kovaa ja/tai liian pienellä turvavälillä.

Taajamassakin lähes jarruttamatta ajo on suht helppoa, mutta vaatii toki hieman enemmän ennakointia ja esim kevlin takia on välillä pakko. Nykyään yksi isoimmista ärsytyksen aiheista liittyy tähän, eli se, että pitkillä valo-ohjatuilla teillä osan on pakko tuutata 10-20kmh yli rajoituksen. Tällä ehtivät seuraaviin punaisiin pysähtymään ja kun itse olisi saapumassa juuri sopivaa nopeutta niin että valot vaihtuisivat vihreiksi mihinkään polkimeen koskematta, niin saa venailla että nämä dynaamiset pääsevät taas liikkeelle odottamaan seuraaviin valoihin.

Tuntuu että osalla puuttuu ihan täysin kyky ajatella edes se 60 sekuntia elämää eteenpäin ja miten omat valinnat vaikuttaa sen sujumiseen.
 
Nyansseista ja periaatteista voidaan väitellä. Teoriassahan turvavälin pitäminen on mahdollista, mutta todellisuudessa se ei vaan välttämättä toteudu. Se on sitten semantiikkaa, että onko turvavälin pitäminen ”mahdollista”.
Teoriassa ja käytännössä, jos et nyt takerrut johonkin tilapäiseen tilanteeseen, tai keksitä jotain erikois tilannetta, niin jos sitä ajoneuvoa nyt osaa ajaa, niin luulisi osaavan pitää sen turvavälinkin. Ja jos kommentoit tuota TM linkin juttua, niin joo, monessa autossa mukautuvassa vakkarissa ei riitä paukut kunnolliseen turvaväliin, mutta nykyään on autoja joissa kyvykkyyttä. Ja edelleen jos tuota TM juttua, niin siinä se toimittaja oli itse säätänyt vakkarin asetukset lyhyelle ja vieläpä ajannut niillä.


Edit:
Ilmeisen monelle on vaikeuksia arvioida etäisyyksiä, eli on kykyä taitoa sitä auton nopeutta säädellä, mutta arvioivat etäisyydet väärin, liian pitkäksi, ja jos kyse näistä boomereista joiden aikaan turvavälikoulutus voinut olla erilaista, ja tavoittelevatkin turhanlyhyttä ja sekin enemmänkin joku jonossa ajaessa enintään.
 
Viimeksi muokattu:
Aja hetki hitaammin kuin edelläoleva ja sitten vasta mätsää spiidi.

En ole kokenut tuota vaikeaksi kehän ruuhkissa.
Sitä että pääsevät ajamaan samaa vauhtia kuin ennenkin, mutta tasaisemmin?
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
 
Audi ja bmw kuskit ärsyttää eniten jos mopediauto kuskeja ei oteta lukuun. Kaikista omakohtaistakin ja kallista kokemusta liikaa. Varmaankin aika universaali ilmiö/havainto, ehkä.

Toiseksi eniten mikä ärsyttää on välillä johtuen omasta olotilasta ja tilanteista johtuen turha stressi ja toisten tielläliikkujien mollaaminen ja väheksyntä. Ikään kuin se auttaisi tilannetta jotenkin.

Kolmanneksi eniten ärsyttää tieinfran typeryys ja innovatiivisuuden puute. Sekä osin tiestöillä liikkuvien(ei vain henkilöautojen) turvallisen ja sujuvan liikenteen mahdollisuus kun kyse on pitkälti teknisistä ratkaisuista. Toki hyvät ja laadukkaat tekniset ratkaisut vaativat resursseja. Joita meillä ei ilmeisesti ole tarpeeksi.
 
Oma tyhmyys. Jos alla on tehoa tai sporttisuutta tarjoava laite... Sitä ei vaan malta olla käyttämättä. Bensalenkkari kun olen, mikään ei tunnu riittävän. Mutta enemmän kuin pari kertaa on saanut muistutella itseä että se Micra ei ole samaa skaalaa kuin prätkä tai nopea auto. Kärsivällisyyttä pitää oppia vaikka on kymmeniä vuosia kortti taskussa ilman sakkoja. Nopeilla autoilla tms laitteilla about koko elämän ajaneena, pitää välillä muistuttaa itseä ettei kaikilla ole samoja tehoja kiihdytyksiin, tai intoa puskea mutkiin.
 
Teknisistä ratkaisuista tuli mieleen tämä tapaus Turussa:

Vuoden verran kaupungilta kesti myöntää, että "uudistus" meni aivan päin vattua.

e: Tässä siis ei mitään muuta olisi tarvinnut tehdä kuin pitää kolme oikeanpuoleisinta kaistaa suorana ja lisätä risteysalueen ylimääräinen leveys vasemman puolen nysäkaistaksi, joka alkaa edellisen risteyksen jälkeen. Jossain alkuperäisen muutoksen kommenteissa näkyi kysymys, että vieläkö Turulla on se ajokortiton liikennesuunnittelija :D
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi joku väittää, ettei pysty pitämään väliä. No kyllähän se onnistuu, siellähän se kaasupoljin löytyy, jolla se oma nopeus säädetään. Liian monella nopeudensäätely tapahtuu painamalla jarrua. :x3: Silloin ajetaan aivan liian lähellä, jos pelkkä moottorijarrutus ei riitä.
Mietipä jos kaikki ajattelisivat näin, liikenne käytännössä pysähtyisi.
 
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
Asialliset turvavälit vähentää sitä pumppaamista -> tasaisempi liikenne, joutusampi liikenne, kaupan päälle sitten turvallisempaa.
 
Asialliset turvavälit vähentää sitä pumppaamista -> tasaisempi liikenne, joutusampi liikenne, kaupan päälle sitten turvallisempaa.
:asif: Se mun viestin koko pointti oli se, että tällä idealistisella lähestymistavalla ei ole mitään käytännön yhteyttä kehien reaalimaailmaan. Ruuhka-aikana yleisesti käytettyä (lyhyttä) väliä pidemmän käyttäminen ei tee muuta kuin provosoi ja sotkee liikennettä. Ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa.
 
:asif: Se mun viestin koko pointti oli se, että tällä idealistisella lähestymistavalla ei ole mitään käytännön yhteyttä kehien reaalimaailmaan. Ruuhka-aikana yleisesti käytettyä (lyhyttä) väliä pidemmän käyttäminen ei tee muuta kuin provosoi ja sotkee liikennettä. Ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa.
" ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa. ", nyt ei kyllä ihan aukea miten liikenne nopeutuu tai tulee sujuvammaksi jos ajaa täysiä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin tai hitaasti rullaa sinne?
Näissä on kuitenkin lähes aina kysymys metreistä tai muutamista kymmenistä metreistä.
 
Viimeksi muokattu:
Toiseksi eniten mikä ärsyttää on välillä johtuen omasta olotilasta ja tilanteista johtuen turha stressi ja toisten tielläliikkujien mollaaminen ja väheksyntä. Ikään kuin se auttaisi tilannetta jotenkin.
Itsekkyyys, joustamattomuus ja yhteistyökyvyn puute eri muodoissaan ärsyttää liikenteessäkin, ei paljon muu. Ymmärrän jopa että mopoautot ja joskus sähköautot tai itse asiassa kuka vaan ovat tien tukkona tahtomattaan ja jos sen oman sisäisen minä ensin-ajattelumallin onnistuu sysäämään taaemmaksi nekään eivät ärsytä yhtään.
 
Ideaalitilanteessa toki tasavauhti turvavälillä on loogisin ja turvallisin tapa ajaa, mutta se ei toteudu kuin Pastersteinin märissä unissa. Yksittäisenä säätäjänä ko. tavalla ajava muuttuu pahimmaksi häiriötekijäksi. Ts. siellä takana ei moisesta tempusta seuraa muuta kuin kertautuvaa jarruttelua ja kaistanvaihtorulettia. Porukka näkee liikkuvan tulpan aiheuttaman kaistajumin ja peippailee sekä vasemmalta että oikealta ohi. Jurruttaja hidastaa koko ajan lisää ja lisää liikenteen läpimenoa, kun joutuu jatkuvasti jättämään turvaväliä, kun ohittavat tunkevat hänen eteensä tyhjään kaistaväliin.
Itse en ole tuollaista havainnut, mutta varmaan mielikuvitusskenaariosi on lähempänä todellisuutta kuin todellisuus.

Todellisuudessa puolen tunnin aikana ehkä 0-2 autoa tulee siihen väliin ja nekin ovat yleensä matkalla seuraavasta liittymästä ulos.
 
Itsekkyyys, joustamattomuus ja yhteistyökyvyn puute eri muodoissaan ärsyttää liikenteessäkin, ei paljon muu. Ymmärrän jopa että mopoautot ja joskus sähköautot tai itse asiassa kuka vaan ovat tien tukkona tahtomattaan ja jos sen oman sisäisen minä ensin-ajattelumallin onnistuu sysäämään taaemmaksi nekään eivät ärsytä yhtään.
Mopoautot ilmeisesti Espoon ja Kauniaisten ongelma, kun ei ole kyseistä peliä juuri koskaan tullut vastaan Vantaalla viimeisen 5 vuoden aikana.
 
Mopoautot ilmeisesti Espoon ja Kauniaisten ongelma, kun ei ole kyseistä peliä juuri koskaan tullut vastaan Vantaalla viimeisen 5 vuoden aikana.
Kyllä täällä pirkainmaan suunnalla mopediautot ja heidän kuskit ovat olleet "asia" listalla jo pitkälti toista vuosikymmentä. Tänään viimeksi meinasi tulla sydänpysähdys kiitos mopediauto kolmion takaa. Wtf is kolmio ?

Toki myös tehokkaita bmw kuskeja(anteeksi?) mahtui sekaan normi määrä. Mutta ei tarvitse hernettä silti nenään vetää, osa nuorista osaa ja osin huomaa paremmin kuin vanhat. Tosin ei kovasti kehuttavaa valitettavasti. Niiden lisäksi tullut törmättyä jo useisiin moottoripyörä kiihdytys nopeuksia hipoviin sähköpotkulauta "teini kuskeihin". Ehkä kova kiire ruumisarkkuun tai pyörätuoliin. En tiedä kumpi tavoitteena. Vai energiajuoma pack salesta nyt ja heti. Aika pahalta silti näyttää kehityssuunta liikenteessä imo.

Toki edelleen pidän sen teknisen toteutuksen puolen edellä. Asenteita saatikka teknologista kehitystä aika paha äkkiseltään muuttaa mutta katuja, reittejä ja teitä hyvinkin nopeasti muuttaa jos tahtoa on. Mutta kun ei oikein tunnu olevan. Vielä kovasti eletään 80 ja 90 lukua kulkureittien infran suhteen ehkä pois lukien isojen kaupunkien ydinkeskustat.
 
Täällä Vantaala kyllä eniten ärsyttää nämä sähköskuuteilla hölmöilijät ja tuntuu että suurimmalla osalla päässä ei kyllä liiku yhtään mitään.
Autolla liikuvista ärsyttää nyhvärit jotka eivät pääse edes nopeusrajoiotuksen 50km/t, eli eivät ilmeisesti edes tunne liikennesääntöjä tai ymmärrä katsoa liikennemerkkejä.
 
Täällä Vantaala kyllä eniten ärsyttää nämä sähköskuuteilla hölmöilijät ja tuntuu että suurimmalla osalla päässä ei kyllä liiku yhtään mitään.
Autolla liikuvista ärsyttää nyhvärit jotka eivät pääse edes nopeusrajoiotuksen 50km/t, eli eivät ilmeisesti edes tunne liikennesääntöjä tai ymmärrä katsoa liikennemerkkejä.
Ymmärrän kyllä että ärsyttää matelijat. Siis ei todelliset matelijat koska ne ovat pääosin ok, vaan hidastelijat liikenteessä. Silti parempi kuin kaahaajat joilla kiire käsittääkseni yleensä ei mihinkään tärkeään vaan vain jotain muuta. Oli prätkytin tai sähkäri tai jotain siltä väliltä. Siltikin lyhytnäköistä järjettömyyttä josta lukuisat viattomat kärsivät todella kovan hinnan vuosittain. Jos joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan, ei lähtökohtaisesti ongelma imo. Mutta kun joku ajaa 20 km/h ylinopeutta = iso ongelma ja riski todennäköisesti täysin turhaan. Otetaan se ärsytyksiin mukaan.
 
" ihan samaa idioottimaista tilannetajuttomuutta kuin hidas rullailu seuraaviin punaisiin valoihin kantakaupungissa. ", nyt ei kyllä ihan aukea miten liikenne nopeutuu tai tulee sujuvammaksi jos ajaa täysiä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin tai hitaasti rullaa sinne?
Näissä on kuitenkin lähes aina kysymys metreistä tai muutamista kymmenistä metreistä.
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa. Parhaat uunot hidastelee sensoriohjattuihinkin valoihin. Tässä kotinurkilla on muodostunut ongelmaksi liian kauaksi viivasta odottamaan pysäköivät uunot, sensori ei havaitse kun eivät ole sen päällä. Päässä niillä ei liiku mikään, kun useampaa valosykliä odottelevat.
 
Itse en ole tuollaista havainnut, mutta varmaan mielikuvitusskenaariosi on lähempänä todellisuutta kuin todellisuus.

Todellisuudessa puolen tunnin aikana ehkä 0-2 autoa tulee siihen väliin ja nekin ovat yleensä matkalla seuraavasta liittymästä ulos.
Joka ikinen kerta kun ruuhkassa ajaa näitä näkee. Leppävaara-Tuusulanväylö väli ihan puhdasta rulettia kehä ykkösellö. Se voi tietysti sieltä ongelman paalupaikalta olla paha havaita…
 
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa. Parhaat uunot hidastelee sensoriohjattuihinkin valoihin. Tässä kotinurkilla on muodostunut ongelmaksi liian kauaksi viivasta odottamaan pysäköivät uunot, sensori ei havaitse kun eivät ole sen päällä. Päässä niillä ei liiku mikään, kun useampaa valosykliä odottelevat.
Onko vika vain Matin tai Kaisan päässä(aivossa) vai enemmänkin teknisessä liikenteen ohjauksen/infran toteutuksessa kyseisellä alueella ?
 
Onko vika vain Matin tai Kaisan päässä(aivossa) vai enemmänkin teknisessä liikenteen ohjauksen/infran toteutuksessa kyseisellä alueella ?
Kumpi tapaus? Kantakaupungin vöylät ovat mitä ovat, ei niissä voi sen enempää alkaa säätää. Tämö kotinurkan ongelma on puhtaasti kuskien, jättävät pysäytysviivasta puolentoista auton välin. Sensori on 1-4 metrin alueella viivasta (about). Joku syy tuossa ongelmaan täytyy olla, kun useita autoja siinö vastaavalla tavalla olen nähnyt.
 
Pieniä metrin, ehkä kahden, välejä viivaan näkee joskus. Mutta että yli auton mitta viivasta ja yleinen ongelma? Onko sielläpäin vesiputket edelleen lyijyä?
 
Tunnetko liikennesäännöt jotka liittyvät 50km/h nopeusrajoitukseen?
Kyllä, taajamassa nopeusrajoitus on 50km/h ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu ja taajaman ulkopuolella 80km/h samoin ehdoin.
Liikennemerkilläkään ei voida osoittaa mitä tahansa, vaan suurin sallittu nopeus voi yksittäisellä, taajaman sisällä olevalla tiellä olla enintään 60 km/h
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, taajamassa nopeusrajoitus on 50km/h ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu ja taajaman ulkopuolella 80km/h samoin ehdoin.
Liikennemerkilläkään ei voida osoittaa mitä tahansa, vaan suurin sallittu nopeus voi yksittäisellä, taajaman sisällä olevalla tiellä olla enintään 60 km/h
Taisi nyt olla puhe siitä että nopeusrajoitus on korkein sallittu , eli jos mennään sen mukaan niin sitä ei saisi ylittää, eli ajetaan sen alle(eli lyhyt saati pitkä keskinopeus sen alle), hyvälläkin vakkarilla on joku aaltoilu.

Tikkarirajoitus ei taasen ole se mikä on sopiva tilannenopeus. Suomessa on kuntia missä on ahkerasti tiputeltu rajoituksia taajamissa, mutta on myös kuntia missä rajoitus on se viidenkympin taajama rajoitus, mutta se 40km/h-50km/h välillä todellista olisi yläkanttiin. Jossain lähiöissä sinänsä voisi ajaa pumppaammalla 30km/h-50km/h, mutta jos ne viidenkympin kohdat on lähinnä sitä että reippaan kiihdtyksen jälkeen pitäisi polkea jarrua, niin ymmärrän miksi jotkut vetää tasaisemmin. Ärsyttää toki.

Pahempia on toki ne jotka vetää esimerkin tilanteissa suht tasaisesti viidenkympin pintaan. eivät toki ärsytä perässä tuliaa.

Nyt ei ilmeisesti ollut puhe mistään parinkilometrin 1+1 kaistaisesta maantiesuorasta, missä ei kevyttä liikennettä, ei liittymiä, ja selkeä taajama yleis 50km/h, ja joku vetää corollalla kolmenkympin pintaan, kun itsellä olisi menohaluja vetää ylinopeutta.
 
Taisi nyt olla puhe siitä että nopeusrajoitus on korkein sallittu , eli jos mennään sen mukaan niin sitä ei saisi ylittää, eli ajetaan sen alle(eli lyhyt saati pitkä keskinopeus sen alle), hyvälläkin vakkarilla on joku aaltoilu.

Tikkarirajoitus ei taasen ole se mikä on sopiva tilannenopeus. Suomessa on kuntia missä on ahkerasti tiputeltu rajoituksia taajamissa, mutta on myös kuntia missä rajoitus on se viidenkympin taajama rajoitus, mutta se 40km/h-50km/h välillä todellista olisi yläkanttiin. Jossain lähiöissä sinänsä voisi ajaa pumppaammalla 30km/h-50km/h, mutta jos ne viidenkympin kohdat on lähinnä sitä että reippaan kiihdtyksen jälkeen pitäisi polkea jarrua, niin ymmärrän miksi jotkut vetää tasaisemmin. Ärsyttää toki.

Pahempia on toki ne jotka vetää esimerkin tilanteissa suht tasaisesti viidenkympin pintaan. eivät toki ärsytä perässä tuliaa.

Nyt ei ilmeisesti ollut puhe mistään parinkilometrin 1+1 kaistaisesta maantiesuorasta, missä ei kevyttä liikennettä, ei liittymiä, ja selkeä taajama yleis 50km/h, ja joku vetää corollalla kolmenkympin pintaan, kun itsellä olisi menohaluja vetää ylinopeutta.
Nopeusrajoitukset on kyllä lähes joka paikassa niin alakanttiin, että oikeen vit... ja tämä vain ilmeisesti että onnettomuuksia olisi vähemmän.
Kovemmissa nopeuksissa varmaan tulee vähemmän kuolleita, mutta kyllä yli 45 vuotta ajaneena nuhveröt ilman mitään tilannetajua ärsyttää ja tietysti nämä jotka saavat vilkun silloin päälle kun kääntävät rattia.
Koulujen läheisyydessä rajoitus on 30km/h ja ainakin oma keskittyminen tämmöisessä mateluvauhdissa huononee merkittävästi.
Pitää myös muistaa että nopeusmittari näyttää jo lain mukaan liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeusrajoitukset on kyllä lähes joka paikassa niin alakanttiin, että oikeen vit... ja tämä vain ilmeisesti että onnettomuuksia olisi vähemmän.
Kovemmissa nopeuksissa varmaan tulee vähemmän kuolleita, mutta kyllä yli 45 vuotta ajaneena nuhveröt ilman mitään tilannetajua ärsyttää ja tietysti nämä jotka saavat vilkun silloin päälle kun kääntävät rattia.
Koulujen läheisyydessä rajoitus on 30km/h ja ainakin oma keskittyminen tämmöisessä mateluvauhdissa huononee merkittävästi.
Pitää myös muistaa että nopeusmittari näyttää jo lain mukaan liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.
Jos se vituttaa, että onnettomuuksia on vähemmän ja keskittyminen ei riitä kun ajetaan kolmeakymppiä koulujen läheisyydessä, niin kannattaa varmaan alkaa harkita julkisia.

Tai muuttaa Atlantin toiselle puolelle. Siellä näistä joustavista ei niin välitetä, kunhan rattimies pääsee toteuttamaan omaa vapaata tahtoaan.
 
Jos se vituttaa, että onnettomuuksia on vähemmän ja keskittyminen ei riitä kun ajetaan kolmeakymppiä koulujen läheisyydessä, niin kannattaa varmaan alkaa harkita julkisia.

Tai muuttaa Atlantin toiselle puolelle. Siellä näistä joustavista ei niin välitetä, kunhan rattimies pääsee toteuttamaan omaa vapaata tahtoaan.
Julkisiin en kyllä vaihda ja täydet bonukset ollut jo useamman vuosikymmenen, joten kyllä nämä epävarmat ja kokemattomat nyhveröt jotka ei vielä tiedä niitä "vaaranpaikkoja" liikenteessa on niiden onnetomuuksien sekä korkeiden vakuutusmaksujen takana.
Ja sulla ei selvästikkään riitä hermo edes normaaliin keskusteluun täällä, niin miten se riittää normaalin toimintaan liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Oli taas viisasta menoa moottoritiellä. Ajoin itse oikeaa kaistaa jonossa vakkari päällä. Jono eteni 112 km/h mittarinopeutta rajoituksen ollessa 100 km/h.

Peilistä näin kun volkkari sitten lähti ohittamaan letkaa vasenta kaistaa pitkin. Nopeutta varmaan 113-115 km/h, koska sen verran hitaasti saavutti. Hetken kuluttua volkkarin perään liittyy volvo. Ja siinä vaiheessa kun saavuttavat minut, on perään liittynyt vielä yksi audi. Ja ilmeisesti volvo ja audi eivät olleet tyytyväisiä volkkarin ohitusnopeuteen, sillä molemmat ajoivat alle 5 metrin etäisyydellä edelläolevan takapuskurista. Tämä oli helppo arvioida, koska autojen välinen etäisyys oli lyhyempi kuin auton pituus.

Mikä saa ihmisen siihen tilaan, että mieltä täytyy osoittaa liikenteessä vaarantamalla oma ja muiden henki?
 
joten kyllä nämä epävarmat ja kokemattomat nyhveröt jotka ei vielä tiedä niitä "vaaranpaikkoja" liikenteessa on niiden onnetomuuksien sekä korkeiden vakuutusmaksujen takana.
Tämähän se ikävä fakta on, että heikoimman suorittavan portaan mukaan tuota liikenteen nopeuspolitiikkaa ja muuta ohjausta toteutetaan.
 
Oli taas viisasta menoa moottoritiellä. Ajoin itse oikeaa kaistaa jonossa vakkari päällä. Jono eteni 112 km/h mittarinopeutta rajoituksen ollessa 100 km/h.

Peilistä näin kun volkkari sitten lähti ohittamaan letkaa vasenta kaistaa pitkin. Nopeutta varmaan 113-115 km/h, koska sen verran hitaasti saavutti. Hetken kuluttua volkkarin perään liittyy volvo. Ja siinä vaiheessa kun saavuttavat minut, on perään liittynyt vielä yksi audi. Ja ilmeisesti volvo ja audi eivät olleet tyytyväisiä volkkarin ohitusnopeuteen, sillä molemmat ajoivat alle 5 metrin etäisyydellä edelläolevan takapuskurista. Tämä oli helppo arvioida, koska autojen välinen etäisyys oli lyhyempi kuin auton pituus.

Mikä saa ihmisen siihen tilaan, että mieltä täytyy osoittaa liikenteessä vaarantamalla oma ja muiden henki?
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
 
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
Varmaan ideana painostaa sitä matelijaa ohittamaan ripeämmin. Mutta jos se ei toimi, niin on kyllä vaarallista ja tuota näkee ihan jatkuvasti motarilla vaikka ei olisi ruuhkaakaan.
 
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
Mutta ei minullakaan tule mieleenkään vaarantaa kenenkään henkeä siksi että olisi kiire. Ja audikuskin toiminta ihmetytti vielä enemmän, että mitä kuvitteli saavuttavansa hiillostamalla, kun kuitenkin näki että volvo hoiti jo hiillostamista valmiiksi 🙂

Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.
 
Varmaan ideana painostaa sitä matelijaa ohittamaan ripeämmin. Mutta jos se ei toimi, niin on kyllä vaarallista ja tuota näkee ihan jatkuvasti motarilla vaikka ei olisi ruuhkaakaan.
Hiillostamisen voi hoitaa myös turvallisesti esim turvavälin päästä valoja vilkuttamalla tai torvea soittamalla.
 
Mutta ei minullakaan tule mieleenkään vaarantaa kenenkään henkeä siksi että olisi kiire. Ja audikuskin toiminta ihmetytti vielä enemmän, että mitä kuvitteli saavuttavansa hiillostamalla, kun kuitenkin näki että volvo hoiti jo hiillostamista valmiiksi 🙂

Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.
"Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.", aina voi olla mitä mieltä tahansa ja pitää itseään parempana ihmisenä kun muut, mutta millä kuvittelet että tätä järjetöntä ehdotusta pystyttäisiin valvomaan?
 
Pitää itsekin tulla kertomaan – Tulipahan ajettua yksi päivä hämeenlinnanväylää tampereen suuntaa, kun joku romu-Audilla ajeli reilua ylinopeutta, ohitellen kaikkia siksaks tyyliin. Itse ajelin rauhallisesti hieman yli 120 km/h vasenta kaistaa pitkin, ohittaen oikean puolen autoja. Se vihainen ja pitkä tuijotus nuoren Audi-kuskilta, kun ei päässyt ohittamaan meitä heti :D. Ei mennyt kauaa, ku ohitettuaan meidät siirtyi oikealle ja ajo rampista ulos. Jäi se ilme muistiin pitäksi ajaksi.
 
Pitää itsekin tulla kertomaan – Tulipahan ajettua yksi päivä hämeenlinnanväylää tampereen suuntaa, kun joku romu-Audilla ajeli reilua ylinopeutta, ohitellen kaikkia siksaks tyyliin. Itse ajelin rauhallisesti hieman yli 120 km/h vasenta kaistaa pitkin, ohittaen oikean puolen autoja. Se vihainen ja pitkä tuijotus nuoren Audi-kuskilta, kun ei päässyt ohittamaan meitä heti :D. Ei mennyt kauaa, ku ohitettuaan meidät siirtyi oikealle ja ajo rampista ulos. Jäi se ilme muistiin pitäksi ajaksi.
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
Motarilla näkee paljon näitä jotka haluaa "opettaa" ja tukkii vasemman kaistan ihan vaan siksi ettei kukaan vaan pysty ajamaan kovempaa. Se vasen kaista on ohittamista varten ja jos tosiaan oma nopeus on vain pari km/h enemmän kuin ohitettavalla liikenteellä, niin voisi ehkä käyttää pelisilmää ja välillä poiketa siellä oikealla päästämässä perässä ajavat ohi eikä istua siellä vasemmalla kunnes on parin kilometrin jono perässä.
 
"Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.", aina voi olla mitä mieltä tahansa ja pitää itseään parempana ihmisenä kun muut, mutta millä kuvittelet että tätä järjetöntä ehdotusta pystyttäisiin valvomaan?

No tässä ei ole kyse siitä että kukaan pitäisi itseään parempana ihmisenä kuin muita, vaan kyse on ihan faktasta: Ne ihmiset, jotka ajavat sääntöjen mukaan, ovat ihan tosiasiallisesti parempia ihmisiä kuin ne, jotka vaarantavat liikennettä.

Ja valvonta siten miten muukin valvonta, eli jos joku perseilee liikenteessä ja jää kiinni, niin mikäli poliisi todentaa että ei ollut ajo-oikeutta, niin se on vankilaan 5 vuodeksi.
 
No tässä ei ole kyse siitä että kukaan pitäisi itseään parempana ihmisenä kuin muita, vaan kyse on ihan faktasta: Ne ihmiset, jotka ajavat sääntöjen mukaan, ovat ihan tosiasiallisesti parempia ihmisiä kuin ne, jotka vaarantavat liikennettä.

Ja valvonta siten miten muukin valvonta, eli jos joku perseilee liikenteessä ja jää kiinni, niin mikäli poliisi todentaa että ei ollut ajo-oikeutta, niin se on vankilaan 5 vuodeksi.
Mistä löytyy tutkittua tietoa että nämä "paremmat ihmiset" on joku turvallisuuden tae, kun nämä nyhveröt nimenomaan aiheuttaa matelullaan turhia ohituksia ja vaarantaa siten liikennettä, kun moni ei ilmeisesti edes tiedä että nopeusmittari näyttää vähemmän mikä todellinen nopeus on.
 
Hiillostamisen voi hoitaa myös turvallisesti esim turvavälin päästä valoja vilkuttamalla tai torvea soittamalla.
Nämä kyllä provosoivat sen verran, että en kyllä lähtis tekemään. Ainoa mitä itse teen, niin torvea soitan, jos rekan takaa hypätään vasurille usean kymmenen km/h alinopeudella hyvin lähelle eteen. Ts. pakko jarruttaa manuaalisesti ja paljon. Muuten adaptiivinen hoitaa homman.
 
Nämä kyllä provosoivat sen verran, että en kyllä lähtis tekemään. Ainoa mitä itse teen, niin torvea soitan, jos rekan takaa hypätään vasurille usean kymmenen km/h alinopeudella hyvin lähelle eteen. Ts. pakko jarruttaa manuaalisesti ja paljon. Muuten adaptiivinen hoitaa homman.

Mitä tarkoittaa tässä alinopeudella? Onko tuo saavuttanut rekkaa, ja et ole huomioinut sitä, että auto tulee sen saavuttamaan ja pitää joko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa manuaalisesti ja paljon, vai päättääkö se muuten vain tulla eteen?
 
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
Taitaa sulle tarkoittaa nopeusrajoitus, että ajetaan yli sen rajoitusta. Taidat olla myös se Audi-kuski.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 090
Viestejä
4 899 756
Jäsenet
78 914
Uusin jäsen
JimiM111

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom