Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Mutta virheitä sattuu. Esim jo pelkkä merkin vaihto aiheuttaa välillä omia hupejaan mitä et tajunnut tulevan. Itsellä esim Toytan (mihin ei ollut mitään kosketusta ikinä) kanssa oli oikeasti tarkistettava että valot palavat ja lyötävä manuaali modeen monesti, vs Fordit ja Tesla joissa automaattimode hoiti tehtävänsä. Erot ovat valtavia ja merkkivalot välillä enemmän kuin outoja (paikat, mikä valo jne jne).
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Kyllä! Liikenteessäkään ei pitäisi tulla virheitä, sähkökiukaan tehonamiskaakaan ei pitäisi vääntää kaakkoon, kun haluaa ajastaa lämmityksen, eikä sormeakaan pitäisi viiltää tomaattia leikatessa. En ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, joten valitettavasti olen vuosien kokemuksesta huolimatta syyllistynyt näistä kaikkiin. Vaikkei pitäisi.
 
Oltas vaan pysytty näissä:
1736096306665.png
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.

Käytännössä kaikissa uusissa premium autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.

Edit: lisätty tarkennus "premium"
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
 
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.
Jos ihan kirjaimellisesti luetaan niin ei kai ole, ei pitäisi olla.
Mutta ilmeisesti tarkoitat sitä että jos autossa on "pitkissä" automatiikkaa, niin pimeällä moni sellaisella autolla ajelee "pitkät" päällä, niin että automatiikka huolehtii niin pois kytkemisestä. Se valo kytkimen "auto" asento ei välttämättä tarkoita muuta kuin sitä että ajovalot kytkeytyy automaattisesti pimeällä. (pitkä pitää erikseen kytkeä päälle/pois)

Mukautuvat, adaptiiviset, metriisi jne valot sitten joissain malleissa varustepaketeissa. joissa kai voi ajatella että ajetaan pitkillä toisen perässä, jättäen keilasta pois muut liikkujat. Tämäkin siis vasta "pimeällä"
 
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
Vähän hutiloiden kirjoitettu joo, tarkennan että nämä uudemmat premium merkit missä ledivalot, niin niissä näitä mukautuvia valoja näkee paljon ja yllättäen muskin romuissa se ei toimi kunnolla.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
Itsekin olen kironnut Teslan valoja pimeällä ajaessa. En tiedä onko lyhyet vai pitkät kytkettynä, mutta aina ne tosiaan tuntuu häikäsevän enemmän tai vähemmän, varsinkin motareilla.

Nykyäänhän noissa uudemmissa autoissa ei taida perävalot palaa lainkaan jos on vain ns. päiväajovalot kytkettynä. Huonommassa kelissä täytyy aina muistaa tarkistaa tai opetella sen oman ajoneuvon valojen toiminta.
 
Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.
Olen tällaisia kohdatessani ottanut asiakseni kaikin keinoin varmistaa, että autoilija huomaa virheensä ja laittaa ne valot päälle. Jos siis kyse on siitä, että kelin puolesta valot olisi ehdottomasti oltava päällä. Yleensä kuskit tajauvat jo kun pari kertaa väläyttää vaikka takasumuvaloa, mutta joku tovi sitten tuli vastaan hämärällä motarilla perästä täysin pimeä uudehko Volvo, jonka kuskille piti useaan kertaan vilkutella omia ajovaloja valoja päälle ja pois että tajusi virheensä tai keksi mistä ne laittaa päälle.
 
Vielä viime talvena tuli manattua noita Teslan valoja mut en nyt enää tälle talvea ole notaarannut yhtäkään eli se jokin valojen softapäivitys ollut ihan toimiva. Vielä kun sais ne Volvot(vissiin jotain 2017-2022vm) pois liikenteestä niin silmät kiittäisi.
 
Vielä viime talvena tuli manattua noita Teslan valoja mut en nyt enää tälle talvea ole notaarannut yhtäkään eli se jokin valojen softapäivitys ollut ihan toimiva. Vielä kun sais ne Volvot(vissiin jotain 2017-2022vm) pois liikenteestä niin silmät kiittäisi.
Samaa mieltä, nykyään eivät erotu massasta, siis sellaisesta massasta missä modernin valot. Joko himmenneet, veikkaan enemmän korjaavaa päivitystä, en oikein luota siihen että kuskit olisi oppineet.
 
Tesloista katos se ”paha silmä”, joka tuikki ikävästä edelläajavan peileihin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut 1-tiellä ongelmia Teslojen valojen kanssa. Yhden yksisilmäisen näin hiljattain.

e: Onkohan ne Teslsn valot mahdollista pakottaa pitkille? Muuten en ymmärrä, kun osalla tuntuu edelleen olevan ongelmia niiden häikimisessä.
 
Tesloista katos se ”paha silmä”, joka tuikki ikävästä edelläajavan peileihin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut 1-tiellä ongelmia Teslojen valojen kanssa. Yhden yksisilmäisen näin hiljattain.

e: Onkohan ne Teslsn valot mahdollista pakottaa pitkille? Muuten en ymmärrä, kun osalla tuntuu edelleen olevan ongelmia niiden häikimisessä.
Voi johtua siitä että umpiot jäässä. Voi pakottaa jos ottaa automaation pois.
 
Tällainen asenne ärsyttää kyllä. Miksi ei välitä omasta tai muiden turvallisuudesta tippaakaan.
Asenteesta kai voisi jatkaa moderointi ketjussa.

Mutta linkki siis Ylen sivuille jossa kerrotaan Lapin poliisin some julkaisusta.
kuva_2025-01-08_171056513.png

Poliisi siis julkaissut kuvan pysäytetyn auton kuskinpaikalta, ja kysytty some seuraajilta näetkö sinä mitä tuulilasin toisella puolella. Jossa ilmeisesti poliisiauto.
Toki kamera kuva on kamerakuva, minkä varmaan moni ei niin "puhtaan" ikkunan läpikuvannut havainnut haastelliseksi jos tarkoitus kuvata mitä ikkunan toisella puolella näkyy.
 
Väliäkö darwin-listalla, mutta kun tuolla vaarantaa ihan jokaisen suojatien käyttäjän turvallisuuden törkeästi.
Meinasin kirjoittaa jotain suojateistäkin. Kun nyt tarkemmin mietin, niin eipä taida Darwin palkinnon kriteerit täyttyä, mikäli toiminnan seurauksena geenipoolista poistuu sivullisiakin, eli siinä mielessä oikein validi huomio 😁 Joskus startannut hieman kiireessä lasit kosteena ajatellen, että kyllä niistä näkee läpi. Ajanut ekaan risteykseen todetakseni vain, että enhän mä saatana nää tuleeko tuolta ketään. Sitten vaan lasit auki ja kiinni ja vasta sit menoks. Vois olla vaikee jatkaa elämää, jos vaikka kolaisi jonkun lapsen, jonka tietäis olevan todennäköisesti hengissä, jos ei ite olis ollu niin laiska ja välinpitämätön, ettei muka ollut aikaa putsata niitä laseja.

Itelle riitti yhden kerran todeta, että jos nyt painan kaasua ja joku jää alle, niin jumalauta että on häpeällistä touhua.
 
Joka kerta kun tämän skoda urpon näkee, tekee samaa jokaiselle kuka kehtaa hänet ohittaa, laittaa vilkun vasemmalle ilman että on vaihtamassa kaistaa.

Ei tarvitse olla iso vamma kun se on päässä! :facepalm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Joka kerta kun tämän skoda urpon näkee, tekee samaa jokaiselle kuka kehtaa hänet ohittaa, laittaa vilkun vasemmalle ilman että on vaihtamassa kaistaa.

Ei tarvitse olla iso vamma kun se on päässä! :facepalm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Siis olet nähnyt saman Skodan useasti, ja jokaisen ohittajan kohdalla vilkuttelee vasemmalle?
 
Siis olet nähnyt saman Skodan useasti, ja jokaisen ohittajan kohdalla vilkuttelee vasemmalle?
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
 
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.

Tarina voisi sopia myös ihan "iloiseen" yksilöön joka vilkuttaa kanssa autoilijoille, piristääkseen heitä, ajattelematta, ymmärtämättä miten sen muut kokee. Tuskin tarkoittaa että tie vapaa, vaikka on sellaisiakin liikenteessä ollut (vasemalle vilkuttamisen luulleet tarkoittavan tie vapaa),

Oletus että ohittajat ajoi rajoitustenmukaan, valot päällä, niin ei siitä kyse. jos vetelivät ylinopeutta, niin no erikoinen tapa ilmaista se, no joka lähtöön. No onneksi ei koukkaile.
 
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Pätkä ja kilpi kytille vaan. Tekevät sitten jotain jos pystyvät. Onhan tuo jo liikenneturvallisuuden vaarantamista.
 
Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.

Tarina voisi sopia myös ihan "iloiseen" yksilöön joka vilkuttaa kanssa autoilijoille, piristääkseen heitä, ajattelematta, ymmärtämättä miten sen muut kokee. Tuskin tarkoittaa että tie vapaa, vaikka on sellaisiakin liikenteessä ollut (vasemalle vilkuttamisen luulleet tarkoittavan tie vapaa),

Oletus että ohittajat ajoi rajoitustenmukaan, valot päällä, niin ei siitä kyse. jos vetelivät ylinopeutta, niin no erikoinen tapa ilmaista se, no joka lähtöön. No onneksi ei koukkaile.
Jos tuon kaverin haluaisi tuosta käräyttää, niin edellyttäisi varmaan, että dashcamin omaava kuljettaja jäisi ajamaan Skodan perään ja keräisi "todistusaineistoa" että kuljettaja tosiaan vilkuttaa jokaiselle ohittajalle, eikä kyse ole sattumasta. Parhaassa tapauksessa tämän voisi vielä toisintaa eri ajankohtana uudestaan, jolloin tuskin on enää mitenkään selitettävissä, että tarkoitus oli vaihtaa kaistaa tms., vaan kyse on nimenomaan kiusanteosta.
 
Jaahas taas oli ma illalla e12 ideaparkilta tampereelle 80kmh ja lakalaivan mäkikin 60kmh. Tossahan lähtee jo kortti kun vakkarilla vetää satasta normitapaan. Keli tietenkin +3 ei yhtään sohjoa ja ajo olosuhteet talvimittakaavassa erinomaiset.

Kukahan näitä rajotuksia oikein jakelee?
 
En tosiaan kanssa ymmärrä. Toki tuntuu että liikennevirta ajaa rajoituksista riippumatta sen 95 lasissa.
 
En tosiaan kanssa ymmärrä. Toki tuntuu että liikennevirta ajaa rajoituksista riippumatta sen 95 lasissa.
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.

Jotenkin vaikea ymmärtää millä perusteella noita säädetään, vuosien saatossa on samassa kohtaa saanut vetää 100kmh vaikka tie olisi hyvinkin jäässä ja syitä vauhdin tiputtamiselle saattaisi olla ainakin mutkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin lakalaivan kohdalla se 80 on kyllä huono idea (suuntaan jkl). Silloin oikealla ajetaan 90 ja vasemmalla 110, rampin kohdalla ero voi olla jopa 50 ja 100. Ei yllätä että usein kolisee. Laittaisivat edes kamerat tuohon, niin varmaan alkaisi tasoittua noi erot. Olisi muuten ihan varmasti yksi valtakunnan tuottoisimpia kameroita pitkän aikaa.
 
Tampere on kyl Oulun lisäksi yks kyrvimmistä paikoista ajaa.

Muutama risteys on parantunut, mutta yllätän itseni yllättymällä punaisia päin ajamisten törkeydestä vieläkin. Eilen huominarvoisesti vaihtui punaiseksi kääntyjien valo juuri sen jälkeen, kun joku Porsche-kuski päätti sittenkin suoraan menemisen sijaan kääntyä vasemmalle Plevnan edessä ja oli juuri saanut autonsa liikkeelle kaistanvaihtoon. Olisin ehkä itse ajanut sen pari autonmittaa ja odotellut vihreää minuutin, mutta tämä vain ajoi punaisista läpi ja kääntyi.
 
Muutama risteys on parantunut, mutta yllätän itseni yllättymällä punaisia päin ajamisten törkeydestä vieläkin. Eilen huominarvoisesti vaihtui punaiseksi kääntyjien valo juuri sen jälkeen, kun joku Porsche-kuski päätti sittenkin suoraan menemisen sijaan kääntyä vasemmalle Plevnan edessä ja oli juuri saanut autonsa liikkeelle kaistanvaihtoon. Olisin ehkä itse ajanut sen pari autonmittaa ja odotellut vihreää minuutin, mutta tämä vain ajoi punaisista läpi ja kääntyi.
Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään. Jos Tampere olisi briteissä niin varmasti kaikilla olisi oma teepannu mukana liikennevaloja varten. Koska aikaa on keitellä. Minne Tampereella edes voisi olla kiire?

Laittakaa hämäläinen liikenneympyrään niin saatte pysyvän muistomerkin.
 
Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään.
Noniinno. Samana päivänä toisessa risteyksessä kaksi kaistaa ei päässyt liikkeelle, kun punaisia päin menijöitä 'vaan meni, nii'. Vähän harmitti, kun olin taaempana odottamassa mahdollisimman pitkään.
 
Jaahas taas oli ma illalla e12 ideaparkilta tampereelle 80kmh ja lakalaivan mäkikin 60kmh. Tossahan lähtee jo kortti kun vakkarilla vetää satasta normitapaan. Keli tietenkin +3 ei yhtään sohjoa ja ajo olosuhteet talvimittakaavassa erinomaiset.

Kukahan näitä rajotuksia oikein jakelee?
En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.

Aina jotenkin hassua, kun henkilöautolla (tai ajoneuvolla, jonka nopeutta ei ole rajoitettu) ajetaan ensin tunnollisesti rajoituksen mukaista mittarinopeutta, mutta kun nopeus laskee 100->80, niin ikään kuin mielenosoituksellisesti jatketaan sitä satkua ja 20 km/h ylinopeutta. No, oikeestihan niitä syitä on monia niin tottumuksesta siihen, ettei merkkiä huomaa, mutta niin yleistä tuo on, että niiden periaateihmisten mietteitä haluaisi joskus kuulla. Suututtaako se nopeuden lasku niin paljon, että unohtuu se periaate, vai mikä saa heittämään sen edellisen osuuden tunnollisuuden romukoppaan ja nyt painetaankin reipasta ylinopeutta? En suostu uskomaan, että niin moni olisi kaikki ajatuksissaan, mutta kännykän räplääminen ajaessa on tainnut yleistyä niin paljon, että ken tietää.

Vähän karkasi oma ajatus yleiselle tasolle, koska tuota tulee havaittua ihan kiinteidenkin taulujen kohdalla ja ihan päiväsaikaan. Tai niitä digitauluja kun on vielä niin vähän, niin tietty suurin osa havainnoista on kiinteistä tauluista. Sähköisesti muuttuvien taulujen kohdalla selityksiä piisaa enemmän.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Säädettävät nopeudet ei toimi koska niiden toiminnassa ei ole mitään logiikkaa.

Monta kertaa olen ajanut 100 rajoituksella tiellä, mikä on aivan peilijäässä ja satasen vauhti on täysin mahdoton pitää koska auto vain luistelee kaarteissa ja sitten samaa tietä 80 rajoituksella kun sataa hieman lunta, mutta tie ei ole liukas tms.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Täällä "maalla", pienen kaupungin taajamassa tuntuu että nopeusrajoitus ei ole voimassa kuin 7-21, muuna aikana vedetään kyllä surutta sen +20-30km/h. Ja kun ajaa rajoituksen mukaan niin vetää jonoa perässään ja tuntee sen pistävän katseen selässään. Paljon kun kulkee tuossa 5.30-6.30 ja 21.30-22.30 koska vuorotyö, niin hyvin huomaa että suuren osan mielestä rajoitus ei ole siihen aikaan voimassa.
 
En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.

Aina jotenkin hassua, kun henkilöautolla (tai ajoneuvolla, jonka nopeutta ei ole rajoitettu) ajetaan ensin tunnollisesti rajoituksen mukaista mittarinopeutta, mutta kun nopeus laskee 100->80, niin ikään kuin mielenosoituksellisesti jatketaan sitä satkua ja 20 km/h ylinopeutta. No, oikeestihan niitä syitä on monia niin tottumuksesta siihen, ettei merkkiä huomaa, mutta niin yleistä tuo on, että niiden periaateihmisten mietteitä haluaisi joskus kuulla. Suututtaako se nopeuden lasku niin paljon, että unohtuu se periaate, vai mikä saa heittämään sen edellisen osuuden tunnollisuuden romukoppaan ja nyt painetaankin reipasta ylinopeutta? En suostu uskomaan, että niin moni olisi kaikki ajatuksissaan, mutta kännykän räplääminen ajaessa on tainnut yleistyä niin paljon, että ken tietää.

Vähän karkasi oma ajatus yleiselle tasolle, koska tuota tulee havaittua ihan kiinteidenkin taulujen kohdalla ja ihan päiväsaikaan. Tai niitä digitauluja kun on vielä niin vähän, niin tietty suurin osa havainnoista on kiinteistä tauluista. Sähköisesti muuttuvien taulujen kohdalla selityksiä piisaa enemmän.
Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.

Kyllä minäkin rajotuksia normaalisti kunnioitan taajamassa ja maantiellä, mutta noita muuttuvia en ymmärrä, niissä kun ei ole logiikkaa. Miksi minun pitäisi körötellä 80kmh sulalla tiellä keskellä yötä? Ja sitten vielä 60kmh tuo lakalaivan kohta missä se mäki laskeutuu kohti Tampereen keskustaa. :D Sekin on sentään vielä moottoritietä ja kesälläkin 100kmh vilkkaalla liikenteellä.

Mua ei sinänsä haittaa motarilla jos joku haluaa ajaa 100 alueella 120 niin ajakoon kunhan antaa muiden ajaa rauhassa 100kmh. Samalla idealla ajan tyhjällä motarilla keskellä yötäkin sen 100kmh vakkarilla vaikka muuttuva rajoitus näyttääkin sen 80kmh syystä x. Ei se keneltäkään ole poiskaan siinä kohtaa, päivällä vilkkaassa liikenteessä ei välttämättä viitsisikään päästellä 100kmh.
 
Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla). Sitten kun se sama 80 tikkari seisoo tien varressa juhannusyönä ja talvella alijäähtyneessä lumi/vesituiskussa niin hitaamminkin pitäisi ymmärtää että joku tässä ei nyt täsmää. Toisena esimerkkinä voidaan ajatella vaikkapa jotain koulun edustaa, arkipäivänä 8-15 voi olla jotenkin perusteltua pitää siinä 30 tikkaria, mutta tiistaiyönä 0300 tuo on pelkkää vittuilua.

Jälkimmäinen esimerkki olisi helppoa korjata lainsäädännöllä joka sallisi kellonajat nopeusrajoitusmerkissa muiden sivistysvaltioiden tapaan. Ensimmäistä on vaikea korjata muuta kuin sillä että poliisi käyttää pelisilmää ja katsoo toisaalle noita 20 ylityksiä (kuten tekevät - ei niitä kiinnosta).
 
Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.
...
Lainasin viimeistä aiheesta kun aihetta kommentoin yleisemmin.

Kovasti mielipide kirjoituksissa toivotaan muuttuvia nopeusrajoituksia, mutta moni ei niitä sitten halua kuitenkaan noudattaa. Siitä ei taida olla tutkimusta onko ylinopeutta ajavat samoja jotka toivoo muuttuvia.

Se mistä keskustelu lähti, niin ei käsitystä onko siellä ollut joku parametrivirhe, vai ihan oikein näytetty. Mutta jos muuttuvat näyttää oikein ja jos se kuljettajasta tuntuu oudon matalalta, niin se lähinnä kertoo siitä että siellä ratin takana on vaikea arvioida sitä korkeinta turvallista nopeutta. No joskus allennetun rajoituksen peruste ei ole siinä rajoituksen alkamis kohdan kelissä, tilanteessa, vaan jossain toisessa kohtaa. Kunnossapito, tietyö juttuja varten välillä näkyy niiden ihan omat perinteiset tikkarit, mutta ymmärtääkseni muuttuvillakkin allennetaan rajoituksia tuolalisten takia.

(siitä ei käsitystä mikä taustalla rajoituksiin sillä hetkelä mistä tämä keskustelu alkoi)
 
Muuttuvissa nopeusrajoituksissa ei ole mitään vikaa. Siinä on vikaa, että ajat 10-20 km tyhjällä kesämotarilla 60 km/h sen takia, että siellä on ollut ruohikonleikkaaja muutama tunti sitten. Yleensä noissa vielä käy niin, että sen köröttelyn jälkeen se leikkuri tulee 120 km/h alueella vastaan. Sama muissakin huoltotöissä, säässä yms. Rajoitusta ehkä on laskettu, mutta väärään aikaan ja väärästä paikasta. 1-tiellä on vielä klassikkona tiepiirien tms. vaihtuminen, jolloin puolet matkasta voi olla jopa 40 km/h ero sallitussa nopeudessa vaikka keli on koko pätkällä sama. Muuttuvia rajoitusmerkkejä pitäisi olla motareilla selvästi tiheämmin ja niiden päivittyminen tulisi olla reaaliaikainen olosuhteisiin yms. nähden.
 
Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla)....
Rajoitusten taustalla on muitakin syistä kuin keli. Mutta jos rajoitukset olisi keskiverto kuskien ajotaitojen mukaan, niin ehkä se korkein sallittu pitäisi olla kanta, seutu ja valtateillä 60km/h, motarilla 80km/h. (*

kaksikaistaisilla seutu ja kantateillä jos ne turvalliset ajotaidot, tai edes tahto olisi korkealla, niin voisi sen puolesta olla kesätikkarit ympärivuoden. Mutta se tahto ja ajotaito ei tule rajoitusta nostamalla niin se ei ole järkevää.
Ja tietenkin se vaatisi myös lisää määrärahoja.

Muuttuvat tikkarit ja kehittynyt liikenteen seuranta voisi kohtapuoliin teknisesti mahdollistaa sen että rajoitukset muuttuisi myös ajotavan mukaan.

(*
Joo, joihinkin paikkoihin liikaa, se ei pointti, alemmat toki tarpeen vaatiessa.
 
Muuttuvat nopeusrajoitukset on ihan ok, ja varmasti parempi kuin se että vuoden ympäri ja kelistä riippumatta samalla tienpätkällä seisoo se sama 80km/h tai 100km/h rajoitus. Itse seuraan aina nopeusrajoituksia vaikka yleensä karvan verran ylitystä onkin, kuitenkin niin ettei tule sakkoja. Monesti käy niin, että satasen alueella saa itse ohitella muita, mutta sitten 80-alueella ne muut ovatkin sitten yhtäkkiä puskurissa kiinni ja ohi menemässä. Jotkut tykkäävät ajaa rajoituksesta riippumatta aina sitä yhdeksääkymppiä.
 
Muuttuvat nopeusrajoitukset on ihan ok, ja varmasti parempi kuin se että vuoden ympäri ja kelistä riippumatta samalla tienpätkällä seisoo se sama 80km/h tai 100km/h rajoitus. Itse seuraan aina nopeusrajoituksia vaikka yleensä karvan verran ylitystä onkin, kuitenkin niin ettei tule sakkoja. Monesti käy niin, että satasen alueella saa itse ohitella muita, mutta sitten 80-alueella ne muut ovatkin sitten yhtäkkiä puskurissa kiinni ja ohi menemässä. Jotkut tykkäävät ajaa rajoituksesta riippumatta aina sitä yhdeksääkymppiä.
Niin, siis nopeusrajoitushan voi olla vaikka 200 km/h. Silti pitää ajaa ajo-olosuhteiden edellyttämää vauhtia. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osalla, ja tämä on ihan hemmetin hyvä nyrkkisääntö.

Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa: Jos keli on huono, se ei automaattisesti tarkoita, että pitää ajaa hiljempaa. Jos keli on NIIN huono, että täytyy ajaa hiljempaa, silloin täytyy ajaa hiljempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 073
Viestejä
4 898 892
Jäsenet
78 912
Uusin jäsen
RALE70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom