Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sehän se. 2015 Passat. Ihan hyvä ominaisuus nyt kun tuon tietää.
Kyllähän se pitäisi tajuta mittariston valoista ettei ajovalot ole päällä?

1000014400.png
 
Kyllähän se pitäisi tajuta mittariston valoista ettei ajovalot ole päällä?

1000014400.png
Kyllähän sen tajuaa, jos älyää katsoa. Hyvin toimiva valoautomatiikka vain tekee sen, että helposti jää tottumuksesta pois katsoa ko. kuvakkeet mittaristosta. Hondan huollossa kävi sama ylläri, ihmettelin kun keskikonsolin valot oli pimeänä. Yllättävän vaikea se on älytä säätää katkaisijaa johon ei ole vuosiin koskenut.
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.

Sama kävi itsellekin pari viikkoa sitten haettuani auton huollosta. Autossa ei mitään valoa ole kojetaulussa asiasta ilmoittamassa. Joku ystävällinen vastaantulija kuitenkin väläytti pitkiä ja tajusin mokani.
 
Kyllähän sen tajuaa, jos älyää katsoa. Hyvin toimiva valoautomatiikka vain tekee sen, että helposti jää tottumuksesta pois katsoa ko. kuvakkeet mittaristosta. Hondan huollossa kävi sama ylläri, ihmettelin kun keskikonsolin valot oli pimeänä. Yllättävän vaikea se on älytä säätää katkaisijaa johon ei ole vuosiin koskenut.
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Mutta virheitä sattuu. Esim jo pelkkä merkin vaihto aiheuttaa välillä omia hupejaan mitä et tajunnut tulevan. Itsellä esim Toytan (mihin ei ollut mitään kosketusta ikinä) kanssa oli oikeasti tarkistettava että valot palavat ja lyötävä manuaali modeen monesti, vs Fordit ja Tesla joissa automaattimode hoiti tehtävänsä. Erot ovat valtavia ja merkkivalot välillä enemmän kuin outoja (paikat, mikä valo jne jne).
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Kyllä! Liikenteessäkään ei pitäisi tulla virheitä, sähkökiukaan tehonamiskaakaan ei pitäisi vääntää kaakkoon, kun haluaa ajastaa lämmityksen, eikä sormeakaan pitäisi viiltää tomaattia leikatessa. En ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, joten valitettavasti olen vuosien kokemuksesta huolimatta syyllistynyt näistä kaikkiin. Vaikkei pitäisi.
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Vuosien kokemuksella pitäisi myös tietää, että osassa autoista ei ole valologoja mittaristossa vaan napin yhteydessä sivussa ;) Ei maailma ole mustavalkoinen.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.

Käytännössä kaikissa uusissa premium autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.

Edit: lisätty tarkennus "premium"
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
 
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.
Jos ihan kirjaimellisesti luetaan niin ei kai ole, ei pitäisi olla.
Mutta ilmeisesti tarkoitat sitä että jos autossa on "pitkissä" automatiikkaa, niin pimeällä moni sellaisella autolla ajelee "pitkät" päällä, niin että automatiikka huolehtii niin pois kytkemisestä. Se valo kytkimen "auto" asento ei välttämättä tarkoita muuta kuin sitä että ajovalot kytkeytyy automaattisesti pimeällä. (pitkä pitää erikseen kytkeä päälle/pois)

Mukautuvat, adaptiiviset, metriisi jne valot sitten joissain malleissa varustepaketeissa. joissa kai voi ajatella että ajetaan pitkillä toisen perässä, jättäen keilasta pois muut liikkujat. Tämäkin siis vasta "pimeällä"
 
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
Vähän hutiloiden kirjoitettu joo, tarkennan että nämä uudemmat premium merkit missä ledivalot, niin niissä näitä mukautuvia valoja näkee paljon ja yllättäen muskin romuissa se ei toimi kunnolla.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
Itsekin olen kironnut Teslan valoja pimeällä ajaessa. En tiedä onko lyhyet vai pitkät kytkettynä, mutta aina ne tosiaan tuntuu häikäsevän enemmän tai vähemmän, varsinkin motareilla.

Nykyäänhän noissa uudemmissa autoissa ei taida perävalot palaa lainkaan jos on vain ns. päiväajovalot kytkettynä. Huonommassa kelissä täytyy aina muistaa tarkistaa tai opetella sen oman ajoneuvon valojen toiminta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 748
Viestejä
4 567 071
Jäsenet
75 289
Uusin jäsen
zyzko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom