Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tein uuden Dashcam-montagen. Pari pätkää toiselta muistikortilta jäi uupumaan, mutta aika paljon sekoilua tuohonkin mahtui. Mm. Wolt-kuski pyöräili moottoritiellä, auto meinasi puolestaan lähteä ajamaan väärään suuntaan motaria ja enemmän tai vähemmän törkeitä ja vaarallisia ohituksia.

Pyrin pitämään videon kompaktina. Yllättävän paljon materiaalia kertynyt viimeisen puolen vuoden aikanakin ja liikennekulttuuri tuntuu melkein menevän piittaamattomampaan suuntaan. Sähköpotkulaudat ovat yksi osa ongelmaa ja niistäkin olisi ollut lisää pätkiä. Eivät toki liity ketjun aiheeseen.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole uusissa kolhooseissa usein tilanne häävi niissäkään. Jonkun perus corollan vielä saa menemään lähes sovinnolla, siitä yhtään isompi itsellä tai naapurissa, niin bmi<20 suotavaa, että jotenkin saat itsesi autoon ja ulos siitä 3 astetta raollaan olevasta ovesta. Ja auta armias, jos vieressä asuu läskejä ja/tai lapsia. Nimim. Yhdessä kämpässä auton takaovi ~läpensä paskottu, naapurin mukaan ei missään nimessä heidän tekosia tietenkään.
Juu omassa taloyhtiössä on kauhea jono uusiin autotalleihin kun vanhat ovat niin kapeita ettei jää kuin senttejä tilaa. Itsellä oli varsin paska tilanne tovin kun viereisellä paikalla ollut sankari päätti aina jättää autonsa vinoon, milloin meikäläisen ruutuun jne... Ei pitäisi prkl olla niin vaikea konsepti tuo parkkeeraus.

Onneksi toisella puolella oli auto joka ei liikkunut koskaan joten vedin aikalailla siihen reunaan ettei ole auto aivan kolhuilla. Onneksi sain tietää juuri sopivaan aikaan että yksi naapurin paikka oli jäämässä ylimääräiseksi joten sain kaapattua kaksi vierekkäistä ruutua joiden kummallakaan puolella ei ole mitään. Saa prätkän ja autot olla rauhassa muiden kolhuilta.
 
Ketään ei missään jonon vetäjän edessä ja taas ajellaan motarilla vasenta kaistaa 95km/h!

Pari kilometriä odotin että josko joku herättäisi jonon vetäjän ja kun kukaan ei tehnyt mitään niin minä sitten jonon neljäntenä ajoin niin vasemmalle kuin mahdollista ja pari kertaa pitkiä väläytin ja kappas, tajusi vihjeen ja siirtyi oikealle kaistalle ja taas päästiin jatkamaan matkaa normaalisti.

Ymmärrän että kaikki ei halua ajaa suurinta sallittua, mutta jos ajat alle sen ja sinun pitää ohituksen ajaksi tulla vasemmalle kaistalle, niin mene nyt jumalauta sinne oikealle kaistalle heti älkä jää jumittamaan siihen.
 
Itselläni on katoksessa reunimmainen paikka, niin voin pysäköidä aivan laitaan. Tässä on silti ongelmana se, että naapuriruutulaiset (vaihtunut kahdesti äskettäin eli jo kolmas lyhyen ajan sisään) usein ulosmittaavat järjestämäni tilan pysäköimällä entistä lähemmäs tai leveämmin, kuten aivan vinoon. Ongelmaan vaikuttaa, että ruutuja ei ole maalattu eikä lämmitystolppakaan ole aivan keskellä katoksen pystytolppien välissä. Vaikea on ymmärtää tuota huomioonottamattomuutta.
 
Itselläni on katoksessa reunimmainen paikka, niin voin pysäköidä aivan laitaan. Tässä on silti ongelmana se, että naapuriruutulaiset (vaihtunut kahdesti äskettäin eli jo kolmas lyhyen ajan sisään) usein ulosmittaavat järjestämäni tilan pysäköimällä entistä lähemmäs tai leveämmin, kuten aivan vinoon. Ongelmaan vaikuttaa, että ruutuja ei ole maalattu eikä lämmitystolppakaan ole aivan keskellä katoksen pystytolppien välissä. Vaikea on ymmärtää tuota huomioonottamattomuutta.

Mulla oli aikanaan melkein sama homma, rupesin ajamaan autoa pakilla ruutuun ja aivan viivaan kiinni (eli mahdollisimman lähelle naapurin autoa). Kerran naapuri sitten sattui olemaan samaan aikaan paikalla ja rupesi mulle räksyttämään kun en aja keskelle ruutua.

Näytin kuvaa missä mun auto oli aikaisemmin ollut toisin päin ja aivan seinässä kiinni (ettei sinne mun auton sisään apparin puolelta edes mahtunut) ja mun auto oli varmaan 40cm päässä viivasta niin mitä tämä räksyttävä naapuri oli tehnyt, ajanut oman auton siihen parkkiruudun viivan päälle ja hieman ylikin kun vinossa oli, että HÄNELLÄ on mahdollisimman helppo päästä pois omasta autostaan!

Loppui sössötys saman tien ja oppi pysäköimään keskelle ruutua.
 
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.
Juuri näinhän se pitääkin tehdä. Ajetaan avointa kaistaa sulkuun asti ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella.

Jostain syystä Suomessa jonotetaan sillä yhdellä kaistalla vaikka olisi toinenkin vielä käytettävissä ja sitten pahimmassa tapauksessa tukitaan se aikaisempi risteys tai liittymä.
 
Juuri näinhän se pitääkin tehdä. Ajetaan avointa kaistaa sulkuun asti ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella.

Jostain syystä Suomessa jonotetaan sillä yhdellä kaistalla vaikka olisi toinenkin vielä käytettävissä ja sitten pahimmassa tapauksessa tukitaan se aikaisempi risteys tai liittymä.
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.

Jos jono ylettyy edelliseen risteykseen niin sitä ei tukita kummassakaan tapauksessa, mutta riippuen siitä edellisestä risteyksestä niin sen mukaan, jos edellinen risteys on puistumista varten ja osa siitä poistuu, niin poistuvat kannattaa huomioida, että heillä tilaa poistua. samalla se että pelastus liikenteelle tilaa.

Ketään ei missään jonon vetäjän edessä ja taas ajellaan motarilla vasenta kaistaa 95km/h!

Pari kilometriä odotin että josko joku herättäisi jonon vetäjän ja kun kukaan ei tehnyt mitään niin minä sitten jonon neljäntenä ajoin niin vasemmalle kuin mahdollista ja pari kertaa pitkiä väläytin ja kappas, tajusi vihjeen ja siirtyi oikealle kaistalle ja taas päästiin jatkamaan matkaa normaalisti.

Ymmärrän että kaikki ei halua ajaa suurinta sallittua, mutta jos ajat alle sen ja sinun pitää ohituksen ajaksi tulla vasemmalle kaistalle, niin mene nyt jumalauta sinne oikealle kaistalle heti älkä jää jumittamaan siihen.
Voi olla että vaikutti, mutta jos joku takana matkojen päästä vilauttaa pitkiä ja välissä pari autoa niin voi olla ihan sattumaakin ajoitus, jos samalla, ohitettavasta riittävänkaukana, ja tai havainnut ettei se seuraava ohitettava lähestykkään niin vikkelään kuin alunperin arvioinut.


Välissä olijoita ei välttämättä ärsyttänyt rajoitusten mukaan ajaminen samalla lailla kuin neljäntenä oliaa, niin eivät siitä hermostuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli aikanaan melkein sama homma, rupesin ajamaan autoa pakilla ruutuun ja aivan viivaan kiinni (eli mahdollisimman lähelle naapurin autoa). Kerran naapuri sitten sattui olemaan samaan aikaan paikalla ja rupesi mulle räksyttämään kun en aja keskelle ruutua.

Näytin kuvaa missä mun auto oli aikaisemmin ollut toisin päin ja aivan seinässä kiinni (ettei sinne mun auton sisään apparin puolelta edes mahtunut) ja mun auto oli varmaan 40cm päässä viivasta niin mitä tämä räksyttävä naapuri oli tehnyt, ajanut oman auton siihen parkkiruudun viivan päälle ja hieman ylikin kun vinossa oli, että HÄNELLÄ on mahdollisimman helppo päästä pois omasta autostaan!

Loppui sössötys saman tien ja oppi pysäköimään keskelle ruutua.
Itse ollut paria lukuun ottamatta onnekas ja sattunut viereisten autojen omistajien kanssa samaan aikaan paikalle ja ollaan sovittu että kukin pysäköi tietyin päin niin saadaan tila maksimoitua ja kolhut minimoitua. Joitakin ei vain tosiaan kiinnosta joko autojensa kolhut, haluavat helppoutta tai eivät vain rehellisesti osaa. Kyllä niin naurettavia parkkeerauksia näkee että saa ihmetellä mistä ovat korttinsa saaneet. Kuitenkin kun nyky inssissäkin on pysäköinti mukana.

Onneksi pääsi tuosta kusipäästä jota ei vain kiinnostanut eroon (siltä se auton kylkikin näytti). Kummasti helpottaa tuo päätyparkki joten voin vetää aivan niin leveästi ruutuun kuin haluan ja mahtuu molempiin autoihin oli autot miten päin tahansa ja prätkä menee juuri sopivasti MX:n perään, ilman että on mitään ruudun ulkopuolella.
 
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.
Tämä on oikea tapa, tietysti nopeus olosuhteisiin ja rajoituksiin sovittaen. Jos se toisen kaistan käyttäminen haittaisi pelastustoimia, niin viranomaiset kyllä sulkisivat sen. Isompi riski on niissä nopeuseroissa kun yksi kaista on vapaa ja toinen matelee. Tätä ei tapahdu, kun molemmat kaistat ovat käytössä.
 
Tämä on oikea tapa, tietysti nopeus olosuhteisiin ja rajoituksiin sovittaen. Jos se toisen kaistan käyttäminen haittaisi pelastustoimia, niin viranomaiset kyllä sulkisivat sen. Isompi riski on niissä nopeuseroissa kun yksi kaista on vapaa ja toinen matelee. Tätä ei tapahdu, kun molemmat kaistat ovat käytössä.
Oletin että siellä on vain yksi kaista suuntaan käytössä tilanne paikan ohi, jos siellä on kaksi kaistaa suuntaan käytössä, niin sitten ilman muuta kahdella kaistalla ilman kaistavaihtoja.

Kuvittelin että kohteen ohi on vain yksi kaistaa suuntaa, jolloin kaistan vaihdot jää vähemmälle jos mennään jonossa, ja ei noeuseroja.
Jäähän siinä minulle kiireiselle sitten tyhjä kaista kiilata muun porukan ohi. :-) /s
 
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.

Jos jono ylettyy edelliseen risteykseen niin sitä ei tukita kummassakaan tapauksessa, mutta riippuen siitä edellisestä risteyksestä niin sen mukaan, jos edellinen risteys on puistumista varten ja osa siitä poistuu, niin poistuvat kannattaa huomioida, että heillä tilaa poistua. samalla se että pelastus liikenteelle tilaa.
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.
 
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.

Saisivat oikeasti käyttää sitä uutta E30 liikennemerkkiä. en ole vielä missään nähnyt sitä.


E30 Ajokaistojen yhdistyminen
7336.gif


E30 Merkillä osoitetaan kahden ajokaistan yhdistyminen, jossa ajoneuvoilla vuorotellen siirrytään jatkuvalle ajokaistalle.

7336.gif
 
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.

Tai vastaavasti nähdään sinivalomeri jossain risteyksen/liikenneympyrän takana, niin silti pitää tunkea sinne koska ilmeisesti navigaattori tai joku taivaallinen johdatus opastaa.
Mitä nyt itse olen huomannut niin mersukuskit painaa sinne päätyyn asti ennen kuin tunkevat johonkin olemattomaan rakoon väkisin. Yleistämättä.
 
Mitä nyt itse olen huomannut niin mersukuskit painaa sinne päätyyn asti ennen kuin tunkevat johonkin olemattomaan rakoon väkisin. Yleistämättä.
Jep, kyllä on käsittämätöntä, ettö ihmiset eivät osaa ajaa turvavälien kanssa ja vielä yrittävät blokata sujuvan kaistojen yhdistymisen.
 
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.
Sori huono ulosanti. Yritin korostaa sitä että sitä edellistä risteystä ei tukita ja yritin tuoda sitä esille että myös siinä tapauksessa se vaihtoehto että täytetään kahdella kaistalla. Alkuperäisessä tilanteessa taisi kuitenkin olla kyse tilanteesta missä jono ei yltanyt edelliseen risteykseen. Vaan kuvaus sopi tilanteeseen missä homma sujuisi turvallisesti ja sujuvasti yhdellä jonolla, jolloin vältytään niiltä kaistanvaihdoilta jonoon. + jää väylä oikeasti tarpeeseen. Eikä synny niitä isoja nopeuseroja, joita alkuperäisessä postauksessa kuvailtiin.

On myös tilanteita missä kaksivilkasta kaistaa yhdistyy, eli molemmilla kaistoilla alunperinkin liikennettä eikä kyse siitä että ohitetaan jono, vaan siitä että kaksi jonoa yhdistyy. Vauhdit alas ja turvavälit kuitenkin se tärkein juttu. Nykyään jossain motarikohteessa tuodaan opasteitakin, mutta ne harvoin on siellä ensimmäisenä. Vaan vasta lähellä onnettomuus paikkaa jotain heppuja/ajoneuvoja kaistalla. ja lisää väkeä vielä tulossa.


Jep, kyllä on käsittämätöntä, ettö ihmiset eivät osaa ajaa turvavälien kanssa ja vielä yrittävät blokata sujuvan kaistojen yhdistymisen.

Turvaväli, turvaväli. Mutta harvoin niitä näkee, ja tuossa hän taisi kuvailla niitä tilanteita missä tilanne ajoissa havaittavissa ja tilaa reilusti ja turvallisesti vaihtaa kaistaa, mutta hiljentämättä painetaan ohi ja tuupataan alimittaiseen väliin. On sitten heitäkin jotka vaihtavat kaistaa vain palatakseen myöhemmin jonon kärkeen. (Tässä nyt puhutaan nelikaistaisesta tiestä missä ei ole jonkin kilometriä aiemmin olleen liittymän tukkeutumisesta kyse.)
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.
VAG?
 
Kyllähän se pitäisi tajuta mittariston valoista ettei ajovalot ole päällä?

1000014400.png
Kyllähän sen tajuaa, jos älyää katsoa. Hyvin toimiva valoautomatiikka vain tekee sen, että helposti jää tottumuksesta pois katsoa ko. kuvakkeet mittaristosta. Hondan huollossa kävi sama ylläri, ihmettelin kun keskikonsolin valot oli pimeänä. Yllättävän vaikea se on älytä säätää katkaisijaa johon ei ole vuosiin koskenut.
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.

Sama kävi itsellekin pari viikkoa sitten haettuani auton huollosta. Autossa ei mitään valoa ole kojetaulussa asiasta ilmoittamassa. Joku ystävällinen vastaantulija kuitenkin väläytti pitkiä ja tajusin mokani.
 
Kyllähän sen tajuaa, jos älyää katsoa. Hyvin toimiva valoautomatiikka vain tekee sen, että helposti jää tottumuksesta pois katsoa ko. kuvakkeet mittaristosta. Hondan huollossa kävi sama ylläri, ihmettelin kun keskikonsolin valot oli pimeänä. Yllättävän vaikea se on älytä säätää katkaisijaa johon ei ole vuosiin koskenut.
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Mutta virheitä sattuu. Esim jo pelkkä merkin vaihto aiheuttaa välillä omia hupejaan mitä et tajunnut tulevan. Itsellä esim Toytan (mihin ei ollut mitään kosketusta ikinä) kanssa oli oikeasti tarkistettava että valot palavat ja lyötävä manuaali modeen monesti, vs Fordit ja Tesla joissa automaattimode hoiti tehtävänsä. Erot ovat valtavia ja merkkivalot välillä enemmän kuin outoja (paikat, mikä valo jne jne).
 
Päinvastoin, kyllä se pitäisi vuosien kokemuksella ymmärtää että tietyt merkkivalot palaa mittaristossa aina ja jotkut ei saa palaa.

Tekosyitä toki voi myös keksiä
Kyllä! Liikenteessäkään ei pitäisi tulla virheitä, sähkökiukaan tehonamiskaakaan ei pitäisi vääntää kaakkoon, kun haluaa ajastaa lämmityksen, eikä sormeakaan pitäisi viiltää tomaattia leikatessa. En ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, joten valitettavasti olen vuosien kokemuksesta huolimatta syyllistynyt näistä kaikkiin. Vaikkei pitäisi.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.

Käytännössä kaikissa uusissa premium autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.

Edit: lisätty tarkennus "premium"
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
 
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on pitkät 24/7 päällä kun nopeutta tarpeeksi, ledi tekniikka sitten huolehtii siitä ettei muut häikäisty, yllättäen muskin romuissa valot häikii ihan vi*usti.
Jos ihan kirjaimellisesti luetaan niin ei kai ole, ei pitäisi olla.
Mutta ilmeisesti tarkoitat sitä että jos autossa on "pitkissä" automatiikkaa, niin pimeällä moni sellaisella autolla ajelee "pitkät" päällä, niin että automatiikka huolehtii niin pois kytkemisestä. Se valo kytkimen "auto" asento ei välttämättä tarkoita muuta kuin sitä että ajovalot kytkeytyy automaattisesti pimeällä. (pitkä pitää erikseen kytkeä päälle/pois)

Mukautuvat, adaptiiviset, metriisi jne valot sitten joissain malleissa varustepaketeissa. joissa kai voi ajatella että ajetaan pitkillä toisen perässä, jättäen keilasta pois muut liikkujat. Tämäkin siis vasta "pimeällä"
 
On muuten melko pielessä tuo "käytännössä kaikissa" kun oikeasti matriisivaloja ei edelleenkään ole suurimmassa osassa uusia autoja. Läheskään kaikkiin niitä ei ole saatavissa edes rahalla ja niihinkin mihin on, jätetään monesta ne pois koska ei koeta tarpeelliseksi.
Vähän hutiloiden kirjoitettu joo, tarkennan että nämä uudemmat premium merkit missä ledivalot, niin niissä näitä mukautuvia valoja näkee paljon ja yllättäen muskin romuissa se ei toimi kunnolla.
 
Täällä onkin jo valoista jupistu. Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.

Mutta voi helvetti kun sitten perään tuli se tesla pitkät päällä. Jostain syystä joka ikinen tesla tänä talvena ajanut pitkät päällä, oli sitten perässä tai vastaantulijana. Onko niissä joku muskin softapäivitys laittanut defaulttina ne päälle ettei kuljet... käyttäjän tarvitse senkään vertaa miettiä liikennesääntöjä? Tekisi mieli asentaa joku valonheitin auton perälle niin voisi häikiä takaisin... No mutta onneksi silläkin oli kiire ja meni ohi.
Itsekin olen kironnut Teslan valoja pimeällä ajaessa. En tiedä onko lyhyet vai pitkät kytkettynä, mutta aina ne tosiaan tuntuu häikäsevän enemmän tai vähemmän, varsinkin motareilla.

Nykyäänhän noissa uudemmissa autoissa ei taida perävalot palaa lainkaan jos on vain ns. päiväajovalot kytkettynä. Huonommassa kelissä täytyy aina muistaa tarkistaa tai opetella sen oman ajoneuvon valojen toiminta.
 
Tänään näin kun joku veteli viimassa ilman valoja, no ajattelin että turvallisempaa on ohittaa ja ajaa itse edellä. Sillähän siitä selvittiin eikä jäänyt hampaita kivenkoloon tms yms mums.
Olen tällaisia kohdatessani ottanut asiakseni kaikin keinoin varmistaa, että autoilija huomaa virheensä ja laittaa ne valot päälle. Jos siis kyse on siitä, että kelin puolesta valot olisi ehdottomasti oltava päällä. Yleensä kuskit tajauvat jo kun pari kertaa väläyttää vaikka takasumuvaloa, mutta joku tovi sitten tuli vastaan hämärällä motarilla perästä täysin pimeä uudehko Volvo, jonka kuskille piti useaan kertaan vilkutella omia ajovaloja valoja päälle ja pois että tajusi virheensä tai keksi mistä ne laittaa päälle.
 
Vielä viime talvena tuli manattua noita Teslan valoja mut en nyt enää tälle talvea ole notaarannut yhtäkään eli se jokin valojen softapäivitys ollut ihan toimiva. Vielä kun sais ne Volvot(vissiin jotain 2017-2022vm) pois liikenteestä niin silmät kiittäisi.
 
Vielä viime talvena tuli manattua noita Teslan valoja mut en nyt enää tälle talvea ole notaarannut yhtäkään eli se jokin valojen softapäivitys ollut ihan toimiva. Vielä kun sais ne Volvot(vissiin jotain 2017-2022vm) pois liikenteestä niin silmät kiittäisi.
Samaa mieltä, nykyään eivät erotu massasta, siis sellaisesta massasta missä modernin valot. Joko himmenneet, veikkaan enemmän korjaavaa päivitystä, en oikein luota siihen että kuskit olisi oppineet.
 
Tesloista katos se ”paha silmä”, joka tuikki ikävästä edelläajavan peileihin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut 1-tiellä ongelmia Teslojen valojen kanssa. Yhden yksisilmäisen näin hiljattain.

e: Onkohan ne Teslsn valot mahdollista pakottaa pitkille? Muuten en ymmärrä, kun osalla tuntuu edelleen olevan ongelmia niiden häikimisessä.
 
Tesloista katos se ”paha silmä”, joka tuikki ikävästä edelläajavan peileihin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut 1-tiellä ongelmia Teslojen valojen kanssa. Yhden yksisilmäisen näin hiljattain.

e: Onkohan ne Teslsn valot mahdollista pakottaa pitkille? Muuten en ymmärrä, kun osalla tuntuu edelleen olevan ongelmia niiden häikimisessä.
Voi johtua siitä että umpiot jäässä. Voi pakottaa jos ottaa automaation pois.
 
Tällainen asenne ärsyttää kyllä. Miksi ei välitä omasta tai muiden turvallisuudesta tippaakaan.
Asenteesta kai voisi jatkaa moderointi ketjussa.

Mutta linkki siis Ylen sivuille jossa kerrotaan Lapin poliisin some julkaisusta.
kuva_2025-01-08_171056513.png

Poliisi siis julkaissut kuvan pysäytetyn auton kuskinpaikalta, ja kysytty some seuraajilta näetkö sinä mitä tuulilasin toisella puolella. Jossa ilmeisesti poliisiauto.
Toki kamera kuva on kamerakuva, minkä varmaan moni ei niin "puhtaan" ikkunan läpikuvannut havainnut haastelliseksi jos tarkoitus kuvata mitä ikkunan toisella puolella näkyy.
 
Väliäkö darwin-listalla, mutta kun tuolla vaarantaa ihan jokaisen suojatien käyttäjän turvallisuuden törkeästi.
Meinasin kirjoittaa jotain suojateistäkin. Kun nyt tarkemmin mietin, niin eipä taida Darwin palkinnon kriteerit täyttyä, mikäli toiminnan seurauksena geenipoolista poistuu sivullisiakin, eli siinä mielessä oikein validi huomio 😁 Joskus startannut hieman kiireessä lasit kosteena ajatellen, että kyllä niistä näkee läpi. Ajanut ekaan risteykseen todetakseni vain, että enhän mä saatana nää tuleeko tuolta ketään. Sitten vaan lasit auki ja kiinni ja vasta sit menoks. Vois olla vaikee jatkaa elämää, jos vaikka kolaisi jonkun lapsen, jonka tietäis olevan todennäköisesti hengissä, jos ei ite olis ollu niin laiska ja välinpitämätön, ettei muka ollut aikaa putsata niitä laseja.

Itelle riitti yhden kerran todeta, että jos nyt painan kaasua ja joku jää alle, niin jumalauta että on häpeällistä touhua.
 
Joka kerta kun tämän skoda urpon näkee, tekee samaa jokaiselle kuka kehtaa hänet ohittaa, laittaa vilkun vasemmalle ilman että on vaihtamassa kaistaa.

Ei tarvitse olla iso vamma kun se on päässä! :facepalm:


Siis olet nähnyt saman Skodan useasti, ja jokaisen ohittajan kohdalla vilkuttelee vasemmalle?
 
  • Tykkää
Reactions: MkH

Statistiikka

Viestiketjuista
264 756
Viestejä
4 585 967
Jäsenet
75 486
Uusin jäsen
tampe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom