Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut. :D Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
:x3:

Ajattelitko kertaakaan nostaa 107-108 todellista?
 
Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut. :D Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
:x3:
Satuin ajamaan samaa tietä eilen ja kieltämättä hienosti keräsit sumppua vasemmalle kaistalle rekkoja ohittaessasi.
 
Ei se ero taida iso olla ajoi 103 tai 108, nämä rivakammat ajelee sen 120 tai ylikin, kunhan on sula tie. 3 milliä lunta niin nopeus tippuu samantien 90 ja saa ohittaa kaikki kun ajelee sen 105 todellista.
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
 
Eli kesällä 160-180 km/h kuivalla ja valoisalla? Niinkö ajattelit?
Pientä olkiukkoa sinulla ehkä tässä kysymyksenasettelussa, eh? Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista. Se on sitten ihan toinen keskustelu miten ko. nopeus suhteutuu pyöreässä taulussa olevaan lukemaan.
 
Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista.
Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.
 
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
Onhan se, ei se sentti lunta tai pakkanen tarkoita kuitenkaan automaattisesti että on liukasta. Lähinnä toin tässä esiin tätä kombinaatiota, että sulassa kelissä nämä sankarit nuohoaa kontissa kun ajat vaikka sen +5kmh tikkaria vasemmalla, mutta kummasti vähän valkosta tiellä niin saa ohittaa kaikki ja hirveä häslääminen. Huonommalla kelillä kuuluu hidastaakin mutta ei sula/hyvä keli ole mikään peruste ajaa ylinopeutta ja odottaa että kaikki väistäävät.
 
On Se.

Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.

Ei kai tässä mistään ohittamisesta puhuttu vaan siitä mitä on vakkarissa vauhtia? Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi. (Ei auta 120-140 ajavien vasemman kaistan ohjuksien kanssa).
 
Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi.
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
 
On Se.

Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.
Kukaan ei kai ohittannut satasta ajavaa, vaan lähinnä raskasta liikennettä. Eli nopeuseroa sen 20km/h, eli noin 5,55m/s

230m/5,55 , 41 sekunttia. 5km/h nopeammin, niin 33 sekunttia. Jos nyt mennään motarilla ylinopeutta niin tuskin kukaan hitaudesta hermostuu.
 
"Seuraava asiakas" kapulan laittaminen kassahihnalle ei kuulu kenenkään velvollisuuksiin, mutta ruuhkassa se olisi suotavaa. Ei tarvitse sitten kassan kanssa arpoa, että ei nää porkkanat enää ollut mun ostoksia. Ja jono vaan kerääntyy lisää.

Sama pätee motareihin, vähän pelisilmää ja kaikilla on kivempaa. Jos olet vakkarilla ajava 104 km/h todellista ajava, niin katso se kunnon aukko esim rekkaa ohittaessa. Moottoritiet eivät aiheuta kuolonkolareita, ainoastaan otsasuonen räjähdyksistä aiheutuvia tapaturmia, jotka johtuvat "vakkareista" :p
 
"Seuraava asiakas" kapulan laittaminen kassahihnalle ei kuulu kenenkään velvollisuuksiin, mutta ruuhkassa se olisi suotavaa. Ei tarvitse sitten kassan kanssa arpoa, että ei nää porkkanat enää ollut mun ostoksia. Ja jono vaan kerääntyy lisää.

Sama pätee motareihin, vähän pelisilmää ja kaikilla on kivempaa. Jos olet vakkarilla ajava 104 km/h todellista ajava, niin katso se kunnon aukko esim rekkaa ohittaessa. Moottoritiet eivät aiheuta kuolonkolareita, ainoastaan otsasuonen räjähdyksistä aiheutuvia tapaturmia, jotka johtuvat "vakkareista" :p

Jos tässä nyt viittaa niihin kuljettajiin jotka vaihtavat kaistaa toisen eteen, niin sitä toki tekee vakkarilla ajavat, mutta monet muutkin.

Kärkeen menee ehkä ne jotka pujottelee, ja eivät katoa maisemaan, siis kiihdyttävät vähän, vaihtavat eteen, kun ohitettavan rinnalta päästy niin vaihtavat oikealle, vain palatakseen hetken päästä takaisin vasemmalle kaistalle... eteen, tarvittaessa vähän kiihdyttäen. Renaavatko vakkaria, vai jalkakaasulla, varmaan molempia.
 
Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.
Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.
 
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.
Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.
Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.
 
Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.
Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.

e: Sulla oli näköjään viesti tuossa välissä. Minusta on vähän hassua, että paheksut hyvän kelin ajajia, mutta sitten itse teet ihan samaa kun keli ei ole muiden mielestä hyvä. Ja toteat ohittamiset häsläämiseksi. Mitä se onkin. Itse rytmitän nopeutta sen mukaan miten pääsee sopiviin väleihin, joskus kiihdytän, joskus annan adaptiivisen hidastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.
En tietääkseni valittanut asiasta yhtään mitään vaan totesin ainoastaan, että se on kumma kun sulalla kelillä painetaan reippaasti yli rajoituksen, mutta sentti lunta maahan niin kihnutetaan alle rajoituksen jokapaikassa. Mulle ei ole väliä mitä vauhtia ajeleevat, ohi pääsee halutessaan kuitenkin. On vaan jotenkin ironista että sulalla tiellä +1c ajetaan kun kesällä konsanaan ja lumella sitten kun olisi peilijää alla, kuinkahan moni näistä vatasista tietää miten nastoilla pysähtyy 140kmh vauhdista märällä tiellä. Tästä varmaan päästään sitten tähän joustamisen hienouteen kun osa ajaa sitä kesävauhtia ja toiset tikkarin näyttämää.
 
En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.
Joo ripeästi ei tarkoita ylinopeutta, parikymppiä ylinopeutta + vastaantulioiden kaistalla niin onhan se sakon paikka.



Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta.
Näissä ehkä kuvitellaan erilaisia tilanteita. Jos vakkarikuski ei varmista että on tilaa ennenkiun vaihtaa kaistaa, niin onhan se nyt otsikon aihe, nopeudesta riippumatta.
Mutta taidat tarkoittaa sitä että vakkarikuski varmistaa että on tilaa ja vaihtaa vasta sen jälkeen, jos sieltä matkan päästä joku tulee reipasta ylinopeutta, niin se on sen kaaharin virhe jos kontiin tulee.

Harmaa-alue on jossain 100-200 metrin välissä, etäisyys ja nopeus ei ole helppoa arvioitavaa, mutta jos tässä nyt kaistanvaihtaja ajaa yli korkeimman salittun ja väli oikeasti on , niin ei oikein eteen kiilajaksikaan voi syyttää.
 
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
Ei mikään laki velvoita nostamaan ohituksessa nopeutta yli nopeusrajoituksen. Laki kieltää sen. Muistelet siis väärin.
 
Vaikka olen vapailla nyt eli ei tarvitse ajaa, niin tämä ketju tukkii mieleni ruuhkat. Jos ohitat sitten motarilla, ohituskaistalla jne, niin OHITA.

Älä vain valu ohi. Jos olet valuttaja, niin jää sinne rekan taakse. Isolla rahalla tehty sinne sun tänne 4-kaistaisia teitä, käytetään niitä.
 
Vaikka olen vapailla nyt eli ei tarvitse ajaa, niin tämä ketju tukkii mieleni ruuhkat. Jos ohitat sitten motarilla, ohituskaistalla jne, niin OHITA.

Älä vain valu ohi. Jos olet valuttaja, niin jää sinne rekan taakse. Isolla rahalla tehty sinne sun tänne 4-kaistaisia teitä, käytetään niitä.
Keskustelu on tilanteesta missä on satasen rajoitus ja ohittaja ajaa ylinopeutta niin ei häntä voi ainakaan kehottaa lujempaa ajaa. Ei siellä kontissa pitäisi ketään olla, päinvastoin väli kasvaa.
Rekka menee yleistäen n kahdeksaa kymppiä niin on ihan hyvä syy ohittaa.

Se on sitten eri tilanne jos hyvä keli ja kesärajoitukset 120, ja joku kiilaa ohituskaistalla menijoiden eteen ja jatkaa vajaata satasta .
 
Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
 
Ei sitä nopeusrajoitusta saa ylittää, vaikka edessä olisi mäki.
En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.
 
Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.

En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.


En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.
Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.
 
En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.
Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.

Sama koskee kiihdytyksiä. On valetta, että korkeilla kierroksilla polttoainetta kuluu enemmän. Kun on tarkoitus kiihdyttää vauhtia, taloudellisimmin se käy hieman parhaimman tehoalueen alapuolella olevilla kierroksilla. Hieman alemmilla siksi, että järjestelmän sisäinen kitka syö pienen osan hyötysuhteesta, joka on suoran sidoksissa kierrosmääriin. Ja missään nimessä ei pidä myöskään ylittää parhaimman tehoalueen kierroksia. Sen jälkeen ihan kaikki on pelkkää hukkaa.
 
Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.

En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.



Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut, tosi kivaa ajaa perässä etenkin taajamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.

Sama koskee kiihdytyksiä. On valetta, että korkeilla kierroksilla polttoainetta kuluu enemmän. Kun on tarkoitus kiihdyttää vauhtia, taloudellisimmin se käy hieman parhaimman tehoalueen alapuolella olevilla kierroksilla. Hieman alemmilla siksi, että järjestelmän sisäinen kitka syö pienen osan hyötysuhteesta, joka on suoran sidoksissa kierrosmääriin. Ja missään nimessä ei pidä myöskään ylittää parhaimman tehoalueen kierroksia. Sen jälkeen ihan kaikki on pelkkää hukkaa.
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut.
Mitä pieni vauhdin nosto on ellei kiihdyttämistä? Sitä en kiellä etteikö alamäen hyödyntäminen olisi taloudellisesti järkevää, kunhan se tapahtuu sellaisella vauhdilla ettei turhaan aja edellä ajavan lähelle.

Ennakointiin taas kuuluu liikenteen lukeminen. Tilanne jossa olet hidastavan henkilöauton takana pakottaen itsesi hidastamaan ennen mäkeä, on ennakoinnin osalta epäonnistunut.
 
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.
En puhu, vaan ajoneuvosta ylipäätään. Nimenomaan paras vääntö osuu lähes kaikissa autoissa hieman parasta tehoaluetta alemmalle kierrosluvulle.
 
Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
 
Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
No kyllä se on kuskista kiinni tuossakin tapauksessa. Ajoneuvon kuljettaja on jokaisena ajan hetkenä vastuussa ajoneuvonsa kulkemisesta.
 
Onhan noita tosiaan muitakin syitä. Esim. roboautomaatrivaihteisto vaihtaa vaan aivan liian myöhään (esim. matkailuauto) ja kun auto painaa kuitenkin jonkin verran niin tuo vaikuttaa vielä enemmän nopeuteen. Toinen on juuri erilaiset sähkön ja polttiksen yhdistelmät. Esim. motarilla ylämäkeen auto saattaa vaihtaa polttikselle suht myöhään kun nopeus on jo alentunut kun teho ei riitäkään. Toki hidastus voi olla myös valmistajan valintakin, ei sillä.

En keksi tosin miksi sen pitäisi erityisesti ärsyttää. Pitää isomman välin tai menee ohi niin ei tarvitse harmittaa.
 
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.

Mitä pieni vauhdin nosto on ellei kiihdyttämistä? Sitä en kiellä etteikö alamäen hyödyntäminen olisi taloudellisesti järkevää, kunhan se tapahtuu sellaisella vauhdilla ettei turhaan aja edellä ajavan lähelle.

Ennakointiin taas kuuluu liikenteen lukeminen. Tilanne jossa olet hidastavan henkilöauton takana pakottaen itsesi hidastamaan ennen mäkeä, on ennakoinnin osalta epäonnistunut.
Jos poljinta painetaan höyhenen kevyesti hieman vauhtia nostaen niin en laske kiihdyttämiseksi ja tämä siis ennen mäkeä. Eihän kukaan muu kuin idiootti aja alamäkeä liioiteltua tasavauhtia taajamassa juuri ennen ylämäkeä jarruvalot loistaen. Miten sinä ennakoit tuollaisen urpon, kun ei siinä rullatessakaan vauhti liikaa nouse? Joutui jarruttamaan turhaan ja vielä sen sai kiinni ylämäessä.
 
En puhu, vaan ajoneuvosta ylipäätään. Nimenomaan paras vääntö osuu lähes kaikissa autoissa hieman parasta tehoaluetta alemmalle kierrosluvulle.
No juu, tai jos vielä laventaa niin asiasi koskee ajamista, vaikka puhut moottorin ominaisuuksista. Ja kyllä, suurimman väännön alue on yleensä suurita tehoa alemmilla kierroksilla, raskaalla kalustolla usein jopa vielä selkeämmin niin että suurimman tehon ja väännön alueet harvemmin leikkaavat. Tehokäyrä tosin eroaa niissä usein henkilöauton vastaavasta siten että huipputeho voi olla todella laajalla (suhteellisella) kierrosalueella.
 
No juu, tai jos vielä laventaa niin asiasi koskee ajamista, vaikka puhut moottorin ominaisuuksista. Ja kyllä, suurimman väännön alue on yleensä suurita tehoa alemmilla kierroksilla, raskaalla kalustolla usein jopa vielä selkeämmin niin että suurimman tehon ja väännön alueet harvemmin leikkaavat. Tehokäyrä tosin eroaa niissä usein henkilöauton vastaavasta siten että huipputeho voi olla todella laajalla (suhteellisella) kierrosalueella.
Äläpä sitten lavenna, kun puhuin nimenomaan ajamisesta, joka käy hyvin selkeästi ilmi viestistäni.
 
Mitä alamäkeen jarruttamiseen tulee, niin auto kyllä regeneroi alamäkeen aika mukavasti jos vakionopeudensäätimen laittaa päälle (ja vaikka jarruvalot palavat niin jarruilla ei vielä olla). Omalla plugarilla enemmän kuin pystyy itse fiksusti hyödyntämään.

Maantiellä tietty harvemmin, mutta taajamissa hiljentäminen alamäkeen on ihan päivittäistä ja maantielläkin kohtuullisen usein joutuu suorittamaan.
 
Olen aina yleensä ensimmäinen, joka ohittaa poliisiauton, joka vetää jonoa -- ylinopeudella noin 10 kmh sen maijan kohdalla. Hauska, että sitten loppujono "uskaltaa" myös ohittaa.
Pitkä matka oli joskus (+500km) tiedossa, edessä maija ajoi "ei mihinkään kiire" vauhtia 75kmh todellista. Valojen jälkeen ohi kaasu pohjassa 80 alueen alkaessa, loppunopeus +90, ei kiinnostanut ketään.
yhdet ylinopeussakot saatu- 1999 ehkä taisi olla.
Mäntit, antakaa tietä, kun muut ajaa. Jos joku on perässä, anna tietä --> onko niin vaikeaa? Suomessa nyt vaan kesällä esim. ajetaan sen +12 kmh yli rajoituksen - jos tuota ei ymmärrä eikä hyväksy, niin sitten ajaa bussipysäkille ja antaa tietä. Talvikelit erikseen - sitten mennään tarpeen mukaan hiljaa.
Maakunnissahan (esmes pohjanmaa) jos on hyvät tiet, +30 rajoitukseen paikalliset ajaa -itse olen tientukkona.. ei ole poliisia yleensä missään.
Eli, kesällä se mökeiltä kotiin haluava sakki uusine autoineen ajaa 80-alueella sen 92 todellista. Tyylikkäästi jonossa pitkällä turvavälillä. Tuon pilaa sitten tojota-kuskit 80-mittarinopeutta eli 73 todellista. ts. menkää alta pois.
Ylinopeus-possujuna on hieno ilmiö kesä-Suomessa, kiitos kaikille, jotka tajuatte ja osallistutte.
niin, matkailuautoilijat - antakaa tietä, s*atna. "ei meillä ole kiire".
jonossa ajaminen on vaarallista, antakaa tietä ..
 
Viimeksi muokattu:
En tietääkseni valittanut asiasta yhtään mitään vaan totesin ainoastaan, että se on kumma kun sulalla kelillä painetaan reippaasti yli rajoituksen, mutta sentti lunta maahan niin kihnutetaan alle rajoituksen jokapaikassa. Mulle ei ole väliä mitä vauhtia ajeleevat, ohi pääsee halutessaan kuitenkin. On vaan jotenkin ironista että sulalla tiellä +1c ajetaan kun kesällä konsanaan ja lumella sitten kun olisi peilijää alla, kuinkahan moni näistä vatasista tietää miten nastoilla pysähtyy 140kmh vauhdista märällä tiellä. Tästä varmaan päästään sitten tähän joustamisen hienouteen kun osa ajaa sitä kesävauhtia ja toiset tikkarin näyttämää.
Ei ole mitään väliä, mutta mainitsit kuitenkin? Olkiukkoilet vatasista ja 140 km/h nopeuksista. Eihän tuollaisia oikeasti ole juuri missään. Rikesakon ja päiväsakon raja +20 km/h on sellainen leikkuri, että sitä kovempaa ei juuri tule kuin virolaispakut. Eli talvirajoituksilla et paljoa 120 km/h yli ajavia löydä. Mistä sinä tiedät ettei siellä ole sitä peilijäätä lumen alla? En minä muuten halua sinua kiusata, mutta minusta on outoa että näit jotenkin negatiivisena, että porukka ymmärtää kelin vaihtumisen takia tiputtaa nopeutta. Minusta tikkarinopeutta kelistä riippumatta ajava on huomattavasti vaarallisempi tapaus kuin hyvällä kelillä maan tavalla pientä ylinopeutta ajava. Huonommalla kelillä ylinopeutta ajava sitten taas, no.... niitäkin löytyy.
 
Itsehän säästän kanssautoilijoiden laseja sillä, että ajan motarilla talvellakin (vaikka rajoitus olisi 120) sitä about reilua satasta kun nastarenkaat on kuitenkin alla.

Kyllä siellä tiellä ohitse mahtuu.
 
Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
On niin autokoulussa, puolustusvoimissa ja ammattikuljettajille pidetyissä taloudellisen ajon koulutuksissakin opetettu (pl. ylinopeus alamäessä), joten ei se pelkästään Toyotan idea ole.

Tähän liittyen, ihan hyvin se ammattikuljettajien koulutus toimiikin jos edes osa kuljettajista ottaa neuvosta vaarin. Olin aikoinaan yrityksessä jossa tuota kokeiltiin niin että autoihin asennettiin seurantajärjestelmät ja vertailtiin ajanjaksoa ennen ja jälkeen (lisäksi oli porkkanana rahabonus kuskille jos seurattu kulutus laski). Ero viivan alle jäävässä summassa oli aika suuri kun firman vuosittaiset polttoainekulut laskettiin miljoonissa ja keskikulutus tippui yli 4 %. Siinä opetettiin ihan reilusti että ylämäkeen on paras ajaa niin että vauhti tippuu vähän ja kuorma päällä ei sen jälkeen edes kiihdytetty alamäkeen kaasulla, koska ihan moottorijarrullakin pääsee usein maantiellä rajoittimelle asti. Lisäksi tietenkin opetettiin ajamaan rajoitusten mukaan, eikä rajoitinta vasten.
 
On niin autokoulussa, puolustusvoimissa ja ammattikuljettajille pidetyissä taloudellisen ajon koulutuksissakin opetettu (pl. ylinopeus alamäessä), joten ei se pelkästään Toyotan idea ole.

Tähän liittyen, ihan hyvin se ammattikuljettajien koulutus toimiikin jos edes osa kuljettajista ottaa neuvosta vaarin. Olin aikoinaan yrityksessä jossa tuota kokeiltiin niin että autoihin asennettiin seurantajärjestelmät ja vertailtiin ajanjaksoa ennen ja jälkeen (lisäksi oli porkkanana rahabonus kuskille jos seurattu kulutus laski). Ero viivan alle jäävässä summassa oli aika suuri kun firman vuosittaiset polttoainekulut laskettiin miljoonissa ja keskikulutus tippui yli 4 %. Siinä opetettiin ihan reilusti että ylämäkeen on paras ajaa niin että vauhti tippuu vähän ja kuorma päällä ei sen jälkeen edes kiihdytetty alamäkeen kaasulla, koska ihan moottorijarrullakin pääsee usein maantiellä rajoittimelle asti. Lisäksi tietenkin opetettiin ajamaan rajoitusten mukaan, eikä rajoitinta vasten.
Toimii kyllä ja olen saanut parhaat kulutuslukemani ajamalla mäkistä tietä rekan perässä, kun ohikaan ei päässyt niin löin vakkarin isoimmalle välille ja annoin rekan päättää vauhdin. Putosi kulutus yli litralla. Mutta vittu että moisen takana on ärsyttävä ajaa. Juu autossa on adaptiivinen vakkari, mutta reagoi niin hitaasti että tulee vain jatkuvaa pumppausta joka korostuu vakkarin hitauden takia. Nyt joudun aina polkemaan kaasua mäissä ja parhaimmillaan jarrulle alamäissä kun auto päästää nopeudet varoitusrajan yli varsin reilusti ja kehtaa vielä piipittää ylinopeudesta.
 
Itsehän säästän kanssautoilijoiden laseja sillä, että ajan motarilla talvellakin (vaikka rajoitus olisi 120) sitä about reilua satasta kun nastarenkaat on kuitenkin alla.
Nastat eivät irtoa tasavauhdissa eivätkä riko laseja - kivet/sora talvirenkaan lamelleista ja nimenomaan rampeissa lähtevät lentoon, kun kiihdytetään. Eikä turvavälillä ole merkitystä, 100m päästä voi mennä lasi paskaksi, kun kivi pomppaa pari kertaa tiestä. 10m turvavälillä ei menisi yhtään lasia. (ok, vastaantulija voi nostaa sen kiven myös ilmaan )
 
Viimeksi muokattu:
Mitä alamäkeen jarruttamiseen tulee, niin auto kyllä regeneroi alamäkeen aika mukavasti jos vakionopeudensäätimen laittaa päälle (ja vaikka jarruvalot palavat niin jarruilla ei vielä olla). Omalla plugarilla enemmän kuin pystyy itse fiksusti hyödyntämään.

Maantiellä tietty harvemmin, mutta taajamissa hiljentäminen alamäkeen on ihan päivittäistä ja maantielläkin kohtuullisen usein joutuu suorittamaan.
Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?
 
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut, tosi kivaa ajaa perässä etenkin taajamassa.

Jos säästetään vauhtia muuttelemalla, niin nopeuden annetaan laskea ylämässä, tai tasaisella, ennen sitä alamäkeä. Ja alamäessa kiihdytetään siihen maximiin, hyvällä kelillä korkeinsalittu.
Jos alamäessa jo korkein salittu, niin sillä mennään kunne taittuu tasaiselle/ylämäkeen, missä sitten annetaan vauhdin laskea.

Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?

Periaatteessa enintään nopeusrajoituksen mukaan, toki monet ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän kuin toiset. Se että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan ei pitäisi noin yleisesti ärsyttää.

Vakkereissa on eroja, jotkut vakkarit ei kovin hyvin pidä nopeutta alamäessä, jolloin kuljettaja voi joutua "jarrutteleen". Jotku voivat antaa vähän "rynnätä" mutta nopeasti sen hillitsevät, mistä moderneissa autoissa voi seurata jarruvalojen välähdys, kun automatiikka näyttää jarruvaloja. Toinen mikä saa autot jarruvaloja vilkutteleen on se jos ajetaan alimittaisella turvavälillä ja automatiikka hiljentelee.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet raskaan kaluston vakkarit hidastaa ennen mäen korkeinta kohtaa ja saavat vauhdin takaisin seuraavasta alamäestä. Käyttämättä ylinopeutta, eli juuri niinkuin autokoulun taloudellisessa ajossa opetetaan. Saisi tulla vakioksi kaikissa autoissa.
 
Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?

Taajamassa en koskaan. Se, että rajoitus on tuossa kilometrin alamäessä 30km/h on siinä ihan tarkoituksella. Maantiellä vakkari ei kovin mäkisellä ole kovin näppärä, joten sitä tulee harvemmin noissa kohdissa hirveän usein käytettyä kun hiljentää usein turhan pitkään vielä siirryttäessä tasaisen kautta ylämäkeen ja toisaalta kiihdyttää lähellä huippua ihan turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet raskaan kaluston vakkarit hidastaa ennen mäen korkeinta kohtaa ja saavat vauhdin takaisin seuraavasta alamäestä. Käyttämättä ylinopeutta, eli juuri niinkuin autokoulun taloudellisessa ajossa opetetaan. Saisi tulla vakioksi kaikissa autoissa.
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....
 
Ei ole mitään väliä, mutta mainitsit kuitenkin? Olkiukkoilet vatasista ja 140 km/h nopeuksista. Eihän tuollaisia oikeasti ole juuri missään. Rikesakon ja päiväsakon raja +20 km/h on sellainen leikkuri, että sitä kovempaa ei juuri tule kuin virolaispakut. Eli talvirajoituksilla et paljoa 120 km/h yli ajavia löydä. Mistä sinä tiedät ettei siellä ole sitä peilijäätä lumen alla? En minä muuten halua sinua kiusata, mutta minusta on outoa että näit jotenkin negatiivisena, että porukka ymmärtää kelin vaihtumisen takia tiputtaa nopeutta. Minusta tikkarinopeutta kelistä riippumatta ajava on huomattavasti vaarallisempi tapaus kuin hyvällä kelillä maan tavalla pientä ylinopeutta ajava. Huonommalla kelillä ylinopeutta ajava sitten taas, no.... niitäkin löytyy.
Kyllä niitä kolmostiellä ihan joka kerta näkee kun siellä pidemmän pätkän ajelee. Ihan samahan se on ajaavatko 120 vai 140, peräkontin ne löytäävät nopeasti jos edellä mennään vaikka se 105.

Voihan siellä lumen alla olla millon vaan ja mitä vaan, riippuu niin paljon olosuhteista autosta ja kuskista mitä vauhtia voi ajaa. En minäkään aja tikkarivauhtia 20cm sohjossa, mutta pienessä parin sentin lumessa ajankin jossei kovin liukasta ole. Hyvähän se on että sakki tajuaa tiputtaa vauhtia huonossa kelissä, olen minäkin noita hulluja nähnyt, joku oli ojassakin vähän myöhemmin. Mainitsin siksi, että mua ei häiritse mikään muu kuin se kontissa nuohoaminen sen takia että ajaa rajotuksen mukaan, vaikka se keli onkin hyvä. En tiedä miten tän voi selkeämmin enää selittää, kaikenlaisia skenaarioitahan on miljoona miten ihmiset voivat ajaa tai eivät aja.
 
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 737
Viestejä
4 564 218
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom