tjkoo
Tukijäsen
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 3 195
Kolmella eri kerralla ja kyllähän mä nyt väistän, muuten olisi kolissut jo.
Tuossa video paikasta
Siis etkös sinä ajanut tuossa väärin, eli ylitit umpinaisen kaistaviivan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kolmella eri kerralla ja kyllähän mä nyt väistän, muuten olisi kolissut jo.
Tuossa video paikasta
Siis etkös sinä ajanut tuossa väärin, eli ylitit umpinaisen kaistaviivan?
Sieltä on poistettu ajokaista opasteet
Ainoat kaistaopasteet on kolme kaistaa menee suoraan ja niiden mukaan minä ajan
Tässä kuvassa näkyy kolme viivaa, vasemmalla, keskellä ja oikealla (punaisen auton vasemmalla puolella) mitä itse noudattaisit? Saatikka jos tuossa olisi lunta
Tämä on vähän sama asia kun lumi tulee maahan niin ihmiset alkaa mutkissa oikomaan vastaantulijoiden kaistalle, vaikka kaistaopasteet selvästi näyttää miten kaistat menee.
Opasteet ei kai ole pakottavia, mutta umpikaista viivat on ?
Jos tuossa nyt kuvittelee punaisen auton rattiin ja hoksaa että on ajatunut oman kaistan oikeaan reunaa , ylikin niin ei ole ylättys että tekee korjausliikkeen, siis tarkoitan että aika rohkee ylittä viiva ja samalla ohittaa.
Edit nuo viivat taitaa olla keltaisia. Ilmeisesti keltainen on voimakkaampi kuin valkoinen. ja aiemmin oli liikenne merkkejäkin mitkä toimieleen tilapäisistä järjestelyistä.
Nuo eivät ole ajokaistaopasteita. Ne eivät siis ota kantaa siihen miten kaistat mahdollisesti mutkittelevat, vaan kertovat minne ne johtavat.
Tässä kuvassa näkyy kolme viivaa, vasemmalla, keskellä ja oikealla (punaisen auton vasemmalla puolella) mitä itse noudattaisit? Saatikka jos tuossa olisi lunta
Videolla se viiva oli aika selkeä, siis jatku ihan sen katkoviivan jälkeen , ei näyttänyt siltä että sitä olisi yritetty poistaa, tai että olisi tehty uusia.Kyllä, tilapäisiä liikennejärjestelyitä, siellä on mennyt viivoja ristiin rastiin, kun ensin koukattiin oikean kautta ja lopussa vasemman kautta. Nyt ne tilapäiset liikennejärjestelyt on purettu ja viivoja näkyy kolme, osa ajaa suoraan kuten pitää, loput seuraa milloin mitäkin viivaa.
Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.Opasteet ei kai ole pakottavia, mutta umpikaista viivat on ?
Jos tuossa nyt kuvittelee punaisen auton rattiin ja hoksaa että on ajatunut oman kaistan oikeaan reunaa , ylikin niin ei ole ylättys että tekee korjausliikkeen, siis tarkoitan että aika rohkee ylittä viiva ja samalla ohittaa.
Edit nuo viivat taitaa olla keltaisia. Ilmeisesti keltainen on voimakkaampi kuin valkoinen. ja aiemmin oli liikenne merkkejäkin mitkä toimieleen tilapäisistä järjestelyistä.
Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.
Vielä jossain voi olla vanhoja, mutta tämä työmääkeltainen voimakkaampi tulisi siitä että kyse tilapäisistä niin tarkoitus nimenomaan kertoa niistä normaalista poikkeavista. Ei ole tavatonta että tilapäisissä paikoissa pilkistää jotain vanhaa, joka ristiriidassa sen keltaisin tuoreen kanssa.Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.
"Tämä koskee myös teiden varoitus- ja sulkuviivoja. Keltaisia pituussuuntaisia merkintöjä käytetään jatkossa enää tilapäisissä liikennejärjestelyissä, eli pääasiallisesti työmailla. Sulkuviivoja on alettu muuttaa keltaisista valkoisiksi uuden lain voimaantulosta, kesäkuusta 2020 alkaen."Suomessa ei ole mihinkään julkisille teille maalattu pariin vuoteen keltaisia sulkuviivoja, eikä nykylainsäädännöllä keltaisilla ja valkoisilla sulkuviivoilla ole mitään eroa.
Eroa on ainoastaan sillä, että 1) onko viiva jatkuva vai katkonainen 2) onko yksittäinen viiva vai kaksi vierekkäistä viivaa.
Muutos tehtiin pari vuotta sitten kun joku sai päähänsä, että tiemaalausten hinnassa voidaan säästää, kun käytetään vain yhtä väriä.
Merkitys muuten sama, ylittää ei saa. ?"Tämä koskee myös teiden varoitus- ja sulkuviivoja. Keltaisia pituussuuntaisia merkintöjä käytetään jatkossa enää tilapäisissä liikennejärjestelyissä, eli pääasiallisesti työmailla. Sulkuviivoja on alettu muuttaa keltaisista valkoisiksi uuden lain voimaantulosta, kesäkuusta 2020 alkaen."
Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.Taas on tämä mukava vuodenaika, jossa ajaminen tapahtuu aikalailla vain pimeällä ja se on tuonut ärsyttävän paljon autoilijoita, joiden on pakko läimäistä omat pitkänsä päälle oman auton keulan kohdalla tai jo hieman ennen sitä.
Tulee mukavia flash bang efektejä, varsinkin jos siellä sattuu olemaan korkealle asennettu lisäpitkät matkassa.
Ehkä noin joka 10-20 vastaantuleva auto on tehnyt tuon tempun tässä viimeisen kuukauden aikana ajaessa.
Voisiko tuo sääntö vain perustua myös liikkeeseen? Että kun 1m ennen laita pitkät päälle niin auto on jo siinä ajassa mennyt kuskin ohi.Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.
Näitä näkee ihan vakituisesti nykyään. Tosi hienoa kun vetävät melkein liittymispisteeseen asti kiihdytyskaistalla jotain 70km/h ja sitten painavat vähän kaasua. Kaksi ongelmaa, sen perässä jos tulee useampi auto tai ruuhka niin et pääse liittymään turvallisesti kun on liian vähän vauhtia. Toinen ongelma se että heikkotehoisella autolla ei kiihdy enää siinä vaiheessa kaistan loppuun mennessäkään 100km+ vauhtiin aina. Pahinta tässä kyllä se että koskaan ei tiedä kuka hidastelee, saattavat ajaa ihan normaalisti jossain kaarteessa 60-70km, mutta sitten kaasua ei löydykään kun suora tulee.Käsi ylös virheen merkiksi, aiheutin tilanteen. Oli eri auto alla ja aliarvioin rankasti miten kauan kestää kiihdytys 120 kympin nopeuteen, kaista loppui kesken ja kaistalla ollut joutui jarruttamaan. Kyllä teho on selkeästi turvavaruste.
Talvisin kiihdytystiet ja rampit ovat siinä kunnossa, ettei ole turvallista ajaa 120 km/h, vaan jopa 60-80 km/h on ihan normaali tavoite. Sitä sopii miettiä, miten turvallista on ajaa lujempaa ja lopputulos voi olla, että auto on katollaan.Näitä näkee ihan vakituisesti nykyään. Tosi hienoa kun vetävät melkein liittymispisteeseen asti kiihdytyskaistalla jotain 70km/h ja sitten painavat vähän kaasua. Kaksi ongelmaa, sen perässä jos tulee useampi auto tai ruuhka niin et pääse liittymään turvallisesti kun on liian vähän vauhtia. Toinen ongelma se että heikkotehoisella autolla ei kiihdy enää siinä vaiheessa kaistan loppuun mennessäkään 100km+ vauhtiin aina. Pahinta tässä kyllä se että koskaan ei tiedä kuka hidastelee, saattavat ajaa ihan normaalisti jossain kaarteessa 60-70km, mutta sitten kaasua ei löydykään kun suora tulee.
Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.
Voisiko tuo sääntö vain perustua myös liikkeeseen? Että kun 1m ennen laita pitkät päälle niin auto on jo siinä ajassa mennyt kuskin ohi.
Tää on se suurin syy miksen ole omiin autoihin koskaan lisävaloja halunnut laittaa. Töissä saanut jonkin verran ajella sellaisilla joissa kaukovalo tuo kyllä auringon kirkkauden maisemaan mutta lähivaloille vaihtaessa tekisi mieli pysähtyä kun maailmaan tuntuu laskeutuvan täysi yö eikä näe enää yhtään mitään.Näkeehän noilla lisäpitkillä hyvin, mutta sitten jos joku tosiaan tulee vastaan niin ne pitäisi myös tajuta sammuttaa aika aikaisin. Ja sitten niillä auton omilla lyhyillä ei välttämättä enää näe sitä vähääkään, kun silmä on tottunut siihen lisäpitkien kirkkaaseen valoon.
Onhan nuo xenon- ja led-lähivalot tyyppillisesti kirkkaampia, mutta on kai niillekkin laissa joku raja, että kuinka kirkkaita ne saisi olla. Myös valkea tai sinertävä värisävy saattaa vähän hämätä.Tää on se suurin syy miksen ole omiin autoihin koskaan lisävaloja halunnut laittaa. Töissä saanut jonkin verran ajella sellaisilla joissa kaukovalo tuo kyllä auringon kirkkauden maisemaan mutta lähivaloille vaihtaessa tekisi mieli pysähtyä kun maailmaan tuntuu laskeutuvan täysi yö eikä näe enää yhtään mitään.
Ehkä uusissa autoissa hyvillä lähivaloilla tilanne olisi vähän vähemmän synkkä, kokemusta on vain halogeenivaloista joiden lähivalo muistutti lähinnä kynttilää lisävalojen sammutuksen jäljiltä.
Siis katumaasturilla hinattiin autotraileria ja sen päällä olevaa matkailuautoa + rekan nuppia ja vaunua köydellä?Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Mukava kun kesällä joku oli unohtanut liikennevaloristeyksessä nuo lisäledit päälle ja itse ekana kääntymässä vasemmalle kun vasemmalla puolella ekana vastassa tuo pitkät päällä ollut auto. Keskellä päivääkin häikäisi niin paljon että piti pitää kättä sen verran auton edessä että pystyi seuraamaan liikennevaloja.Noita ledipalkkeja alkaa kyllä pikkuhiljaa olla melkein joka toisessa autossa. On tässä tullut itsekin mietittyä, että pitäiskö joku tuollainen laittaa, mutta ei tule ajettua niin paljoa hiljaisia maanteita, että siitä olisi hirveästi iloa. Vilkasliikenteisellä maantiellä pitkiä välttämättä pääse muutenkaan paljoa käyttämään.
Lieköhän tuo osittain joku muotijuttu. Varmaan ainakin silloin, kun niissä lisävaloissa on vielä jotkin parkkivalot silloinkin kun pitkät ei ole päällä. Tuo ei taida olla edes laillista, mutta eipä noita taideta käytännössä juurikaan valvoa.
Siis mitä helvettiä? Bemarin katumaasturi siis veti perässään autotraileria sekä rekkaa tuolla tavalla?Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Ei niillä vilkasliikenteisellä tiellä mitään juuri teekkään, mutta yhtään syrjäisemmällä pätkällä täysin tarpeellinen varuste. Ledipalkin avulla näkee nimenomaan ne elukat sieltä sivuilta ja monta muutakin asiaa. Aikaisin tuon tosiaan joutuu tiputtamaan pois, mutta hanakkaan moni tiputtaa normaalitkin pitkät heti muutenkin vaikkei valokeilat vielä pitkällä suoralla kohtaakaan. Toki moni ei osaa käyttää tota kankea lainkaan, toisaalta eipä tarvitse kärsiä pitkien kanssa pelleilevistä kanssa-autoilijoista kun voi lisävalon avulla näyttää kaapin paikan jos toinen purjehtii iloisesti vastaan pitkät päällä.Vähän mietityttää noin ylipäätään että onko näissä valohommissakaan sitten enemmän oikeasti aina parempi. Näkeehän noilla lisäpitkillä hyvin, mutta sitten jos joku tosiaan tulee vastaan niin ne pitäisi myös tajuta sammuttaa aika aikaisin. Ja sitten niillä auton omilla lyhyillä ei välttämättä enää näe sitä vähääkään, kun silmä on tottunut siihen lisäpitkien kirkkaaseen valoon.
Vähän sama kun välillä lenkkeillessä metsäpoluilla on kirkas otsalamppu päässä. Sillä kyllä näkee hyvin siihen mihin se lampun keila yltää, mutta sen ulkopuolella onkin sitten ihan säkkipimeää.
Siis katumaasturilla hinattiin autotraileria ja sen päällä olevaa matkailuautoa + rekan nuppia ja vaunua köydellä?
Tätä en kyllä usko ilman kuvaa.
Ja jos tämä tapahtui, niin ihme että yhdistelmä kulki edes 50km/h. Oletitko tuon täysin käsittämättömän ja laittoman "yhdistelmän" kulkevan motarilla 100km/h?
Kyllä.Siis mitä helvettiä? Bemarin katumaasturi siis veti perässään autotraileria sekä rekkaa tuolla tavalla?
Kaunis ajatus, sama paikka päivällä mistä näkee kuinka viivoja menee pitkin poikin, vai miten ajattelit tuosta ajaa jos kerta viivoja ei saa ylittää?Merkitys muuten sama, ylittää ei saa. ?
Keltaista viivaa ymmärtääkseni käytetään muuhunkin tarkoitukseen, kertomaan pysäköintikielto kohdasta (taajamissa näkyy esim kivityksen reunassa tai piiretty risturuutu), ja olikos nykyään keltaisia ne risteysten ruudukut joilla yritetään muistuttaa että risteys pidettävä vapaana. Tässä kai ihan selvää ettei ole kyse mistään pysäköinti kiellosta.
Nyt en ymmärrä. Kuvasta päätellen tilaa on kuitenkin plus motarin reunat.
Kaunis ajatus, sama paikka päivällä mistä näkee kuinka viivoja menee pitkin poikin, vai miten ajattelit tuosta ajaa jos kerta viivoja ei saa ylittää?
Kuten sanottu, 90% ajelee laput silmillä seuraamatta yhtään mitä ovat tekemässä.
Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.
Niin, kuten sanoin, tuolta oikealta tullaan kylkeen laput sil illat kuten 90% tuolla liikenteessä ajaaEnsimmäisenä ei tule mieleen ajaa sulkuviivan yli toisen kylkeen. Tosin tuossa tällä näytöllä ei näytä olevan kovinkaan vahvaa viivaa edessä, vasemmalla on , joka näyy jatkuvan katkoviivaan, oikealla kaistalla näkyy viivoja, jos joku niiden välissä tulee, niin vaaranpaikka, varsinkin jos ajelee laput silmillä.
Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.
Vai onko tuossa nyt jotain sellaista ohjausta mistä ei saa kuvasta selvää.
Ainakin täällä päin turvaväli nimenomaan lyhenee sitä mukaa kun keli huononee. Etenkin lumisateella motarilla oikean kaistan täyttää kilometrin mittainen letka jossa ilmeisesti kaikki sitä jonon ensimmäistä lukuunottamatta haluaisivat ajaa vähän kovempaa mutta kukaan ei uskalla mennä vasemmalle kaistalle jossa on ainakin 2 senttiä lunta vaan yrittää ohittamisen sijasta edetä nopeammin työntämällä edellä menevälle lisää vauhtia.Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.Turvavälien pitäminen on joillekkin (ehkäpä suurimmalle osalle) ihan käsittämättömän vaikea tehtävä. Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Lievästi samaan liittyy sekin kun joskus joku valitti et kele ku ihmiset käyttää takasumaria ja se häikäsee.. meinasin tokasta et jätäppä pidempi väli niin ei enää häikäse..Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.
Sanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.Mikä siinä on että kun tulee Tuusulan suunnasta aikeenaan liittyä Kehä-1:lle länteen, niin pitää noin 0,001 metrin jälkeen änkeä siihen keskimmäiselle kaistalle vaikka se olisi jo valmiiksi kuinka jumissa, mieluiten vielä pakottamalla ja vilkkuja käyttämättä? Varsinkin kun se kaista jolla jo on samaisesta Tuusulasta liityttyään jatkuu sellaisenaan ainakin Leppävaaraan asti, ja vetää usein Kehä-1:llä idästä tulevien keskimmäistä ja vasenta kaistaa paremmin. Lisäpisteitä suorituksesta saa jos keskikaistalle ängettyään ajaa sitä muutaman kilsan ja sitten ennen Kannelmäkeä erkanee takaisin oikealle kaistalle ajaakseen Tampesteriin tai stadiin. En enää jaksa ottaa liiemmin stressiä asiasta, mutta kun tuota touhua on seurannut jo useamman vuosikymmenen ajan samassa paikassa niin ihmetyttää moinen. Ehkä olen vain ymmärtämätön jäärä.
Jep, ja sit ajaa vasenta kaistaa tehdäkseen saman keikauksen just ennen lähestymistä Tuusulaan erkanevalle rampille samojen kaistojen yli takaisin oikealle. Koska on "kiire" tai jotainSanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.
Jospa siinä vetoautossa oli jarrut sököt ja rekka oli sidottu perään jarruautoksiNäin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.