Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Siis etkös sinä ajanut tuossa väärin, eli ylitit umpinaisen kaistaviivan?

Sieltä on poistettu ajokaista opasteet

dhj.PNG


Ainoat kaistaopasteet on kolme kaistaa menee suoraan ja niiden mukaan minä ajan

hasrh.PNG


Tässä kuvassa näkyy kolme viivaa, vasemmalla, keskellä ja oikealla (punaisen auton vasemmalla puolella) mitä itse noudattaisit? Saatikka jos tuossa olisi lunta :facepalm:

zxdn.PNG


Tämä on vähän sama asia kun lumi tulee maahan niin ihmiset alkaa mutkissa oikomaan vastaantulijoiden kaistalle, vaikka kaistaopasteet selvästi näyttää miten kaistat menee.
 
Sieltä on poistettu ajokaista opasteet

dhj.PNG


Ainoat kaistaopasteet on kolme kaistaa menee suoraan ja niiden mukaan minä ajan

hasrh.PNG


Tässä kuvassa näkyy kolme viivaa, vasemmalla, keskellä ja oikealla (punaisen auton vasemmalla puolella) mitä itse noudattaisit? Saatikka jos tuossa olisi lunta :facepalm:

zxdn.PNG


Tämä on vähän sama asia kun lumi tulee maahan niin ihmiset alkaa mutkissa oikomaan vastaantulijoiden kaistalle, vaikka kaistaopasteet selvästi näyttää miten kaistat menee.

Opasteet ei kai ole pakottavia, mutta umpikaista viivat on ?

Jos tuossa nyt kuvittelee punaisen auton rattiin ja hoksaa että on ajatunut oman kaistan oikeaan reunaa , ylikin niin ei ole ylättys että tekee korjausliikkeen, siis tarkoitan että aika rohkee ylittä viiva ja samalla ohittaa.


Edit nuo viivat taitaa olla keltaisia. Ilmeisesti keltainen on voimakkaampi kuin valkoinen. ja aiemmin oli liikenne merkkejäkin mitkä toimieleen tilapäisistä järjestelyistä.
 
Opasteet ei kai ole pakottavia, mutta umpikaista viivat on ?

Jos tuossa nyt kuvittelee punaisen auton rattiin ja hoksaa että on ajatunut oman kaistan oikeaan reunaa , ylikin niin ei ole ylättys että tekee korjausliikkeen, siis tarkoitan että aika rohkee ylittä viiva ja samalla ohittaa.


Edit nuo viivat taitaa olla keltaisia. Ilmeisesti keltainen on voimakkaampi kuin valkoinen. ja aiemmin oli liikenne merkkejäkin mitkä toimieleen tilapäisistä järjestelyistä.

Kyllä, tilapäisiä liikennejärjestelyitä, siellä on mennyt viivoja ristiin rastiin, kun ensin koukattiin oikean kautta ja lopussa vasemman kautta. Nyt ne tilapäiset liikennejärjestelyt on purettu ja viivoja näkyy kolme, osa ajaa suoraan kuten pitää, loput seuraa milloin mitäkin viivaa.
 
Kyllä, tilapäisiä liikennejärjestelyitä, siellä on mennyt viivoja ristiin rastiin, kun ensin koukattiin oikean kautta ja lopussa vasemman kautta. Nyt ne tilapäiset liikennejärjestelyt on purettu ja viivoja näkyy kolme, osa ajaa suoraan kuten pitää, loput seuraa milloin mitäkin viivaa.
Videolla se viiva oli aika selkeä, siis jatku ihan sen katkoviivan jälkeen , ei näyttänyt siltä että sitä olisi yritetty poistaa, tai että olisi tehty uusia.
Niin tuo nyt vaikuttaa maalikolle sellaiselta että sitä viivaa pitää noudattaa, toki se että kaista menee niin kapeaksi tuo olon että nyt on jotain väärin siinä viivassa.

Mutta ei tuota nyt uskalla ylittää ilman että varmistanut että tilaa on, ja ei ainakaan rinnakkain ajaa niin että itse on puoliksi viivan päällä.

Videon perusteella vaikuttaa että punaisen auton kaistan oikealta puolelta puuttuu viivaat, oli tai ei, niin voi olettaa että hänen kaista menee sitä sulkuviivan linjaa mukaillen, tai että hän ajaa niin.


Ja eikö yhteinenviiva kaistojen välille ole sellainen mitä ei saa ylittää , tuossa noilla vauhdeilla pakko, jos sinne väliin joutunut.


Sitä en epäile etteikö tuossa ajatus ollut se että ne viivat pitäisi olla pois, kaistan jatkuu suoraan.



Edit
kuva_2024-11-29_111740678.png

Tuossa se katkoviiva muuttuu yhtenäiseksi, eli ei joku tyhjästä tullut jäänne, vaan ihan lookinen jatke.

Jos kolme kolari meinannut syntyä, niin jos ne on videonkaltaisia alkutilanteita niin ei yllättävää.

Käsittämättömän korkea rajoitus jos 80km/h, siellä ei nyt ole joku hoksannut noita viivoja.
 
Viimeksi muokattu:
Opasteet ei kai ole pakottavia, mutta umpikaista viivat on ?

Jos tuossa nyt kuvittelee punaisen auton rattiin ja hoksaa että on ajatunut oman kaistan oikeaan reunaa , ylikin niin ei ole ylättys että tekee korjausliikkeen, siis tarkoitan että aika rohkee ylittä viiva ja samalla ohittaa.


Edit nuo viivat taitaa olla keltaisia. Ilmeisesti keltainen on voimakkaampi kuin valkoinen. ja aiemmin oli liikenne merkkejäkin mitkä toimieleen tilapäisistä järjestelyistä.
Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.
 
Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.

Suomessa ei ole mihinkään julkisille teille maalattu pariin vuoteen keltaisia sulkuviivoja, eikä nykylainsäädännöllä keltaisilla ja valkoisilla sulkuviivoilla ole mitään eroa.

Eroa on ainoastaan sillä, että 1) onko viiva jatkuva vai katkonainen 2) onko yksittäinen viiva vai kaksi vierekkäistä viivaa.

Muutos tehtiin pari vuotta sitten kun joku sai päähänsä, että tiemaalausten hinnassa voidaan säästää, kun käytetään vain yhtä väriä.
 
Työmaan tilapäiset sulkuviivat pitää olla keltaisia. Muuten eivät eroa valkoisista sulkuviivoista, eivätkä kumoa mitään. Kaikki ristiriidassa olevat merkinnät kuuluisi poistaa.
Vielä jossain voi olla vanhoja, mutta tämä työmääkeltainen voimakkaampi tulisi siitä että kyse tilapäisistä niin tarkoitus nimenomaan kertoa niistä normaalista poikkeavista. Ei ole tavatonta että tilapäisissä paikoissa pilkistää jotain vanhaa, joka ristiriidassa sen keltaisin tuoreen kanssa.

Toki jos ristiriita olisi niin kaikki ajaa vielä varovaisemmin, ja varmistaa että toinen ajaa samalla ajatuksella kuin itse.

Videossa ei nyt viivoissa ristiriitaa vaan se kellertävä on selkeä, ainoa mikä viittaa siihen ettei sen ei ole tarkoitus olla siinä on se että kaista käy niin kapeaksi ettei siitä autolla mahdu. Mutta ei voi olettaa että viereisellä kaistalla ajava alkaisi väisteleen sulkuviivan ylittäjiä, saati takaa kylkeen tulevia.
 
Suomessa ei ole mihinkään julkisille teille maalattu pariin vuoteen keltaisia sulkuviivoja, eikä nykylainsäädännöllä keltaisilla ja valkoisilla sulkuviivoilla ole mitään eroa.

Eroa on ainoastaan sillä, että 1) onko viiva jatkuva vai katkonainen 2) onko yksittäinen viiva vai kaksi vierekkäistä viivaa.

Muutos tehtiin pari vuotta sitten kun joku sai päähänsä, että tiemaalausten hinnassa voidaan säästää, kun käytetään vain yhtä väriä.
"Tämä koskee myös teiden varoitus- ja sulkuviivoja. Keltaisia pituussuuntaisia merkintöjä käytetään jatkossa enää tilapäisissä liikennejärjestelyissä, eli pääasiallisesti työmailla. Sulkuviivoja on alettu muuttaa keltaisista valkoisiksi uuden lain voimaantulosta, kesäkuusta 2020 alkaen."
 
"Tämä koskee myös teiden varoitus- ja sulkuviivoja. Keltaisia pituussuuntaisia merkintöjä käytetään jatkossa enää tilapäisissä liikennejärjestelyissä, eli pääasiallisesti työmailla. Sulkuviivoja on alettu muuttaa keltaisista valkoisiksi uuden lain voimaantulosta, kesäkuusta 2020 alkaen."
Merkitys muuten sama, ylittää ei saa. ?


Keltaista viivaa ymmärtääkseni käytetään muuhunkin tarkoitukseen, kertomaan pysäköintikielto kohdasta (taajamissa näkyy esim kivityksen reunassa tai piiretty risturuutu), ja olikos nykyään keltaisia ne risteysten ruudukut joilla yritetään muistuttaa että risteys pidettävä vapaana. Tässä kai ihan selvää ettei ole kyse mistään pysäköinti kiellosta.
 
Mitähän ihmettä.

Tuplasulkuviivat menossa ja risteysalue lähestyy. Laitan vilkun päälle, rupean hidastamaan sekä ryhmittymään ja sitten huomaan takana tulevan Citroenin lähteneen ohittamaan. Kirjaimellisesti heti risteyksen jälkeen olisi ollut ohituspaikka. Miten kärsimättömiä voi ihmiset olla? Oli muuten vielä ihan perseestä olevat Aliexpressin 10000K 100 000 lumenin ledit tuossa Citroenissa ja koko kattoverhoilu hohti sinisenä.




Koko videon ajan oli vilkku vasemmalle. Hämmennyin niin paljon, että meinasin unohtaa itse jarruttaa ennen kääntymistä. Ei olisi pitänyt keskittyä pitkien väläytykseen :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli (perä)valoton Audi edessäni. Vilkuttelin pitkiä. Tällä kertaa kuski jopa tajusi mistä oli kyse ja kytki valot päälle. Aika monesti eivät kuitenkaan tajua vaan todennäköisesti kiroavat että mitä helvettiä tuo takana oleva provosoi.
 
Käsi ylös virheen merkiksi, aiheutin tilanteen. Oli eri auto alla ja aliarvioin rankasti miten kauan kestää kiihdytys 120 kympin nopeuteen, kaista loppui kesken ja kaistalla ollut joutui jarruttamaan. Kyllä teho on selkeästi turvavaruste.
 
Taas on tämä mukava vuodenaika, jossa ajaminen tapahtuu aikalailla vain pimeällä ja se on tuonut ärsyttävän paljon autoilijoita, joiden on pakko läimäistä omat pitkänsä päälle oman auton keulan kohdalla tai jo hieman ennen sitä.
Tulee mukavia flash bang efektejä, varsinkin jos siellä sattuu olemaan korkealle asennettu lisäpitkät matkassa.
Ehkä noin joka 10-20 vastaantuleva auto on tehnyt tuon tempun tässä viimeisen kuukauden aikana ajaessa.
Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.
 
Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.
Voisiko tuo sääntö vain perustua myös liikkeeseen? Että kun 1m ennen laita pitkät päälle niin auto on jo siinä ajassa mennyt kuskin ohi.
 
Käsi ylös virheen merkiksi, aiheutin tilanteen. Oli eri auto alla ja aliarvioin rankasti miten kauan kestää kiihdytys 120 kympin nopeuteen, kaista loppui kesken ja kaistalla ollut joutui jarruttamaan. Kyllä teho on selkeästi turvavaruste.
Näitä näkee ihan vakituisesti nykyään. Tosi hienoa kun vetävät melkein liittymispisteeseen asti kiihdytyskaistalla jotain 70km/h ja sitten painavat vähän kaasua. Kaksi ongelmaa, sen perässä jos tulee useampi auto tai ruuhka niin et pääse liittymään turvallisesti kun on liian vähän vauhtia. Toinen ongelma se että heikkotehoisella autolla ei kiihdy enää siinä vaiheessa kaistan loppuun mennessäkään 100km+ vauhtiin aina. Pahinta tässä kyllä se että koskaan ei tiedä kuka hidastelee, saattavat ajaa ihan normaalisti jossain kaarteessa 60-70km, mutta sitten kaasua ei löydykään kun suora tulee.
 
Näitä näkee ihan vakituisesti nykyään. Tosi hienoa kun vetävät melkein liittymispisteeseen asti kiihdytyskaistalla jotain 70km/h ja sitten painavat vähän kaasua. Kaksi ongelmaa, sen perässä jos tulee useampi auto tai ruuhka niin et pääse liittymään turvallisesti kun on liian vähän vauhtia. Toinen ongelma se että heikkotehoisella autolla ei kiihdy enää siinä vaiheessa kaistan loppuun mennessäkään 100km+ vauhtiin aina. Pahinta tässä kyllä se että koskaan ei tiedä kuka hidastelee, saattavat ajaa ihan normaalisti jossain kaarteessa 60-70km, mutta sitten kaasua ei löydykään kun suora tulee.
Talvisin kiihdytystiet ja rampit ovat siinä kunnossa, ettei ole turvallista ajaa 120 km/h, vaan jopa 60-80 km/h on ihan normaali tavoite. Sitä sopii miettiä, miten turvallista on ajaa lujempaa ja lopputulos voi olla, että auto on katollaan.

Vilkkaaseen liikenteeseen ei myös voi liittyä turvallisesti koskaan, jos siellä ei ajeta riittävillä turvaväleillä. Kai liittyville on pakko antaa tilaa vaihtamalla vasemmalle, jos sieltä todellakin tultaisiin 120 km/h kylkeen.
 
Eikö autokoulussa juuri opetettu että kytke pitkät takaisin päälle n. 1m ennen kohtaamista. Varmaan että näkee oman kaistan mahdollisimman aikaisin, mitäs siitä toisen sokaisemisesta. Todella rasittavaa kyllä.

Voisiko tuo sääntö vain perustua myös liikkeeseen? Että kun 1m ennen laita pitkät päälle niin auto on jo siinä ajassa mennyt kuskin ohi.

Toimi sillon halogeeniakana kun niissä kesti syttyä vähän pidempään. Nyt kun on ledit sun muut mitkä syttyy siinä 0.001 sekunnissa kun ajotietokoneelta tulee singaali et "hei herää pahvi" niin se räväyttää aika rankasti silmille. Erillisillä releillähän tuota saa, ainakin lisäpitkien kanssa, muutettua. Töissä yhdessä autossa on lisäpitkät mitkä syttyy pitkät kytkiessä n. 1sec sen jälkeen kun laittaa pitkät, mikä on tosi paskamaista jos väläytääkin pitkiä vastaantulevalle nii se hyppää omat -> 1sec -> lisäpitkät, eli tulee tahattomasti "kaksi" väläytystä yhdellä yrityksellä. Voishan ne aina kytkee pois päältä mut vitu mikä työmaa sekin on ruveta tökkimään sitä lisäpitkien kytkintä aina kun on tarve varottaa vastaantulevaa tiellä/tienveressä olevista yllätyksistä, tai muistuttaa niistä ajovaloista.
 
Noita ledipalkkeja alkaa kyllä pikkuhiljaa olla melkein joka toisessa autossa. On tässä tullut itsekin mietittyä, että pitäiskö joku tuollainen laittaa, mutta ei tule ajettua niin paljoa hiljaisia maanteita, että siitä olisi hirveästi iloa. Vilkasliikenteisellä maantiellä pitkiä välttämättä pääse muutenkaan paljoa käyttämään.

Lieköhän tuo osittain joku muotijuttu. Varmaan ainakin silloin, kun niissä lisävaloissa on vielä jotkin parkkivalot silloinkin kun pitkät ei ole päällä. Tuo ei taida olla edes laillista, mutta eipä noita taideta käytännössä juurikaan valvoa.
 
Vähän mietityttää noin ylipäätään että onko näissä valohommissakaan sitten enemmän oikeasti aina parempi. Näkeehän noilla lisäpitkillä hyvin, mutta sitten jos joku tosiaan tulee vastaan niin ne pitäisi myös tajuta sammuttaa aika aikaisin. Ja sitten niillä auton omilla lyhyillä ei välttämättä enää näe sitä vähääkään, kun silmä on tottunut siihen lisäpitkien kirkkaaseen valoon.

Vähän sama kun välillä lenkkeillessä metsäpoluilla on kirkas otsalamppu päässä. Sillä kyllä näkee hyvin siihen mihin se lampun keila yltää, mutta sen ulkopuolella onkin sitten ihan säkkipimeää.
 
Näkeehän noilla lisäpitkillä hyvin, mutta sitten jos joku tosiaan tulee vastaan niin ne pitäisi myös tajuta sammuttaa aika aikaisin. Ja sitten niillä auton omilla lyhyillä ei välttämättä enää näe sitä vähääkään, kun silmä on tottunut siihen lisäpitkien kirkkaaseen valoon.
Tää on se suurin syy miksen ole omiin autoihin koskaan lisävaloja halunnut laittaa. Töissä saanut jonkin verran ajella sellaisilla joissa kaukovalo tuo kyllä auringon kirkkauden maisemaan mutta lähivaloille vaihtaessa tekisi mieli pysähtyä kun maailmaan tuntuu laskeutuvan täysi yö eikä näe enää yhtään mitään.

Ehkä uusissa autoissa hyvillä lähivaloilla tilanne olisi vähän vähemmän synkkä, kokemusta on vain halogeenivaloista joiden lähivalo muistutti lähinnä kynttilää lisävalojen sammutuksen jäljiltä.
 
Tää on se suurin syy miksen ole omiin autoihin koskaan lisävaloja halunnut laittaa. Töissä saanut jonkin verran ajella sellaisilla joissa kaukovalo tuo kyllä auringon kirkkauden maisemaan mutta lähivaloille vaihtaessa tekisi mieli pysähtyä kun maailmaan tuntuu laskeutuvan täysi yö eikä näe enää yhtään mitään.

Ehkä uusissa autoissa hyvillä lähivaloilla tilanne olisi vähän vähemmän synkkä, kokemusta on vain halogeenivaloista joiden lähivalo muistutti lähinnä kynttilää lisävalojen sammutuksen jäljiltä.
Onhan nuo xenon- ja led-lähivalot tyyppillisesti kirkkaampia, mutta on kai niillekkin laissa joku raja, että kuinka kirkkaita ne saisi olla. Myös valkea tai sinertävä värisävy saattaa vähän hämätä.

Kyllä tuolla välillä tulee vastaan aika mielenkiintoisia valoshowta. Nyt välillä esim. nähnyt jotain uudempia volkswageneja, joissa on joku koko puskurin leveydeltä hohtava valopalkki ilmeisesti ihan vakiona. Mitenhän lie tuollainenkin on menty hyväksymään, kun kuitenkaan esim. noiden lisävalojen parkkeja ei ilmeisesti lain mukaan saa kytkeä palamaan auton omien parkkivalojen kanssa.
 
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
 
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Siis katumaasturilla hinattiin autotraileria ja sen päällä olevaa matkailuautoa + rekan nuppia ja vaunua köydellä?
Tätä en kyllä usko ilman kuvaa.
Ja jos tämä tapahtui, niin ihme että yhdistelmä kulki edes 50km/h. Oletitko tuon täysin käsittämättömän ja laittoman "yhdistelmän" kulkevan motarilla 100km/h?
 
Noita ledipalkkeja alkaa kyllä pikkuhiljaa olla melkein joka toisessa autossa. On tässä tullut itsekin mietittyä, että pitäiskö joku tuollainen laittaa, mutta ei tule ajettua niin paljoa hiljaisia maanteita, että siitä olisi hirveästi iloa. Vilkasliikenteisellä maantiellä pitkiä välttämättä pääse muutenkaan paljoa käyttämään.

Lieköhän tuo osittain joku muotijuttu. Varmaan ainakin silloin, kun niissä lisävaloissa on vielä jotkin parkkivalot silloinkin kun pitkät ei ole päällä. Tuo ei taida olla edes laillista, mutta eipä noita taideta käytännössä juurikaan valvoa.
Mukava kun kesällä joku oli unohtanut liikennevaloristeyksessä nuo lisäledit päälle ja itse ekana kääntymässä vasemmalle kun vasemmalla puolella ekana vastassa tuo pitkät päällä ollut auto. Keskellä päivääkin häikäisi niin paljon että piti pitää kättä sen verran auton edessä että pystyi seuraamaan liikennevaloja.
 
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Siis mitä helvettiä? Bemarin katumaasturi siis veti perässään autotraileria sekä rekkaa tuolla tavalla?
 
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.

Näistä kannattaisi soittaa poliisille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 136
Viestejä
4 523 251
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom