Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Poikkeuksellisen vahvaa suorittamista näin sunnuntai-iltapäivän ratoksi välillä Jumbo-Hakaniemi:

Flamingon parkkihallista poistuttaessa joku meinasi tulla Stop-merkin takaa kylkeen, ja torvea tietty vielä perään. Se sun stop-merkki tosiaan kumoaa mun väistämisvelvollisuuteni vaikka sä tulitkin oikealta.

Tuusulanväylällä kehä ykkösen kohdalla perinteinen sekohärdelli, kun espoolaiset ja muut maalaiset yrittää löytää kotinavetalle. Formulatyylisiä hyökkäyksiä kaistojen yli, ja päivän voittajana joku halusi ajaa kehälle about sata lasissa vaikka mun rinnalla ajanut auto ajoikin vain rajoituksen mukaisesti 80. Ihan perään kiinni ja valoshow varovaiselle Teslakuskille. Itse onneksi jatkoin suoraan ja seurasin sirkusta sivusta omalta kaistaltani.

Mäkelänkadulla taksi ei millään tiedä mihin on menossa, ja päättääkin oikealle kääntyvältä kaistalta koukata takaisin suoraan keskellä risteystä. Punaisia päin, risteävää liikennettä uhmaten. Seisoin valoissa ja katsoin epäuskoisena.

Vääksyntiellä on joo liikennejärjestelyt muuttuneet, ja ainoastaan vasen kaista kääntyy nyt vasemmalle. Selviää opasteista helvetin hyvin, ja syy on se että Teollisuuskatu kapenee siinä sillan alla. Ei häirinnyt rinnaltani kaasuttanutta Räikköstä farmarifordissaan, vaan reteästi vedettiin talla pohjaan ja tungettiin väkisin vasemmalle. 5/5 Startti kyllä, hämmennyin niin että en tälläkään kertaa tajunnut ajaa kylkeen.

Ja viimeisenä vielä Sörnäisten rantatiellä abc:n/voimalaitoksen liittymässä helvetin kankea bemarimaasturi uhmaa u-käännöskieltoa niin että meinaan töksäyttää perään, kun ukko jää reivaamaan jahtiaan sen sijaan että jatkaisi määrättyyn ajosuuntaan.

Piti tupakki poltella kun kotiin asti pääsin.
 
Ihan messevää. Reivaaminen on purjeialan vähentämistä.
Oliskos autossa reivaaminen sitten moottorinvaihto pienemmäksi?

Pari huomiota päivän liikenteestä:

Ensin pihalla autonkattoa teipatessani pihalle kurvasi sininen Clio, sisällä kaks tyyriinnäköistä lippis-tupakoitsijaa. Ehkä huomasivat olevansa väärässä osoitteessa.
No, jokatapauksessa venklasivat ympäri ja taas kadulle, kääntyivät vasemmalle ajamaan yksisuuntaista, eli vastoin liikennettä
😉
Ehkä ajatuksena oli että: "se oli tuo edellinen piha, ja ei pieni vastasuunnan ajelu ku piristää vaan". Lisäksi ajoivat sitä vielä vasenta kaistaakin, ettei voinut olla vaan sekaisin että kaksisuuntainen ois...

No, minä sitten lähdin kauppaan, ja ajelin taas miltei koko matkan yhden vilkkukriittisen perässä, jonka oli muuten pakko vielä ohittaa mopo, 20 metriä ennen kääntymistään Lidlin liittymään. Ei tominut edelleenkään kumassakaan tapaukessa vilkku.

😉

Kyl mää mietin et kaikenlaista.

Se että ihmisellä on lippis, se ei tarkoita että pitäisi ajaa vastoin kaikkia määräyksiä. Mutta: jos ajaa vastoin kaikkia liikenesääntöjä, päässä on kuskilla aina lippis ;-D
 
Näistä kaikista kommenteista mitä olen lukenut ja itsekin todistanut huokuu kyllä se, että ei poliisi enää juurikaan valvo liikennettä. Vuosi vuodelta näkee vähemmän valvontaa ja toisaalta ihmiset hyödyntävät sitä edukseen. Olen ihan tänä vuonna todistanut pari kertaa tilannetta, että risteyksessä seisoo poliisiportteri valoissa ja risteävässä liikenteessä vedetään nenän edessä punaisista läpi. Ei edes keltaisista. Mitään ei tapahtunut.
 
Näistä kaikista kommenteista mitä olen lukenut ja itsekin todistanut huokuu kyllä se, että ei poliisi enää juurikaan valvo liikennettä. Vuosi vuodelta näkee vähemmän valvontaa ja toisaalta ihmiset hyödyntävät sitä edukseen. Olen ihan tänä vuonna todistanut pari kertaa tilannetta, että risteyksessä seisoo poliisiportteri valoissa ja risteävässä liikenteessä vedetään nenän edessä punaisista läpi. Ei edes keltaisista. Mitään ei tapahtunut.
Ei valvo ollenkaan, eikä myöskään kiinnitä huomiota omaan ajamiseensa. Sanotaan näin että ylinopeuksista ei pääsääntöisesti pysäytetä, ellet satu menemään 40km/h tai yli, tai sitten taajamassa 40km/h alueella yli 65km/h.

Viikko sitten poliisimaija oli jo pidemmän matkaa ajanut aivan perseessä kiinni vaikka oma vakkari oli 10 km/h yli nopeusrajoituksen. Jatkoin n. 90km/h moottoritielle vievässä siltakaarteessa jossa rajoitus on 80km/h. Yleensä menen tässä vähän hitaammin takavetoisella varsinkin aamukeleillä, mutta olisin toivonut vähän suurempaa väliä jos tulee vaikka äkkijarrutus. Hidastelemaankaan en viitsinyt jotta motarille on sujuvaa liittyä.

Ei näkynyt maijasta kuin keula peilistä. Kun ramppi yhdistyi motarille, laitoin vakkariin 130km/h ja jatkoin pois seuraavasta rampista. Ajattelin ensin että onko joku ongelma vähän ekstoottisemman auton takia ja haluaa korventaa perseessä tylsyyttään, mutta maija jäi motarilla ajavan rekan konttiin kiinni, luultavasti 80-90 vauhtia ja väliä oli ehkä metri. Mihinkään ei siis kiire vaikuttanut olevan, liekö sitten adaptiivinen vakkari asetettu lähimpään portaaseen ja siellä istutaan puhelinta näppäilemässä.

Usein todistan myös poliisien ajavan ylinopeutta ilman sinivilkkuja, varsinkin motarilla. Tämä antaa autoilijalle omassa päässään "hyvän syyn" itsekin ajaa ylinopeutta. Se ei tietenkään ole oikein, mutta poliisien kuuluisi olla roolimalleja. Jos poliisia ei kiinnosta liikennesäännöt, ei kiinnosta muitakaan. Tyypillisin vauhti poliisilla motarilla on n. 130km/h, jota jatkan heidän perässään. Ajatuksena on varmasti se, että nyt on virallista ajaa ylinopeutta kun poliisikin niin tekee. Näyttävät mallia. Paljon useammin näen ylinopeutta ajavia poliiseja, kuin rajoitusten mukaan ajavia. Tällainen höllempi ajatusmalli ei tietenkään kehity nähdessään vain yhden tai kaksi poliisia jotka rikkovat liikennesääntöjä, vaan tällaista käyttäytymistä pitää todistaa useamman vuoden, ehkä jopa 10 vuoden aikana jotta omat aivot suhtautuvat liikenteeseen ns. "höllemmin" ja mielenkiinto omaltakin osalta hiipuu. Ihmisiä on toki erilaisia, joten ei poliisin käytös liikenteessä kaikkiin vaikuta. Tyypillisesti heihin, jotka jo valmiiksi ajavat pieniä ylinopeuksia tuo tämä poliisien samanlainen käyttäytyminen vaan lisää polttopuuta takkaan.

Täytyy toki myös muistaa, että myös silloin kun liikennettä valvottiin, niin suuri osa ajoi juuri 10km/h ylinopeutta ja joka kolmas olisi pitänyt pysäyttää. Nyt kun liikennettä ei valvota ollenkaan, niin saa kyllä loton laittaa vetämään jos ylinopeudesta pysäytetään.
 
Tämä tapaus näytti enemmän siltä, että valoja oli vain ripustettu mukaan, kun ei ollut pyörässä tuikkua. Ei siis olleet mitään puettavaksi tarkoitettuja, saattoi olla ihan pyörän runkoon kiinnitettäväksi tarkoitettujakin. Roikkuivat maahan osoittaen. Otsalamppu oli ehkä 0,5 lumenia, sellaisen 70-luvun lampun tehoinen kun patteri lopussa :D Hyvä kun yritti ja ei sinällään aiheuttanut muuta kuin hymähdyksen tämä "pro" asennus.

En ärsyynnyt jos ne valot on kypärässä, enkä oikeastaan kohdattavalta toivo mitään kovin kirkasta valaistusta, tärkeintä että näkyy, ja värit oikein, että erottaa miten päin etenee.

Villkuvavatvalot on sitten kanssaliikkujien kiusaksi, ilmeisesti lainsäätäjien tarkoitus ei ollut että sellaisia käytettäisiin.

Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)


Vain kahdessa autossa näin sekä etu- että takasumuvalon käytössä.
Etusumuvalot tarpeen silloin kun näkyvyys niin huono että pitää ajaa hiljaa. Jopa sanoisin että parempi ettei niitä olisi meikäläisissä autoissa ollenkaan. En nyt väitä etteikö tuossa valaistus tilanteessa ja tuon tyyppisessä sumussa hyötyä.

Takasumuvaloista samaa mieltä, aivan turhaa niiden käyttöä arastellaan, luulis että tulee mieleen kun katsellee edellämenevää, ehkä sitten auton käyttöliittymät vaan on surkeita. ja myönnän kyllä että sen kytkimen löytäminen voi olla vaikeaa.
 
Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"
Itse asiassa hyvä valokeila on aika hankala juttu, esim. valtaosassa kaksipyöräisi on melko epäonnistuneet valot tässä suhteessa, tehdään jokin epämääräinen kuvio jossa katse keskittyy enemmän siihen kuvioon, kuin mitä se valo paljastaa ;-)
 
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. ...
Ajattelin ihan kyllä sellaista valotehoa mikä onnistuu helposti, vanhalla dynamolla tai paristolla, en mitään auton valoja.
Mutta totta, että eri ihmisillä voi olla erilaiset tarpeet sen valon suhteen, jotkut tarvii enemmän. ja samaa mieltä keilojen jyrkkydyestä jne.

Myönnän senkin että tuossa myös se ajatus että se ajonopeus on sovitettu siihen mitä näkee.
 
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"
Itse asiassa hyvä valokeila on aika hankala juttu, esim. valtaosassa kaksipyöräisi on melko epäonnistuneet valot tässä suhteessa, tehdään jokin epämääräinen kuvio jossa katse keskittyy enemmän siihen kuvioon, kuin mitä se valo paljastaa ;-)
Tämä. Prätkän valot. Joo ymmärrän että prätkä kallistelee ja sitä ja tätä, mutta esim oman 2024 mallin Hornetin valojen pitäisi olla ihan jees, mutta ei noilla rehellisesti näe kuin suoraan eteenpäin ja muu on ihan toiveajattelua pimeällä maantiellä vs normi henkilöauto. En haluaisi lyödä lisävaloa, mutta tykkään ajella hämärässä/yöllä joten voi olla että pitää moinen asennella, halusin tai en. Pitää vain löytää sopivan pieni ja helposti piilotettava.
 
Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)
Laki ei ainakaan edellytä kuin etuvalaisinta eli "parkkivaloa" eteenpäin. Mukavahan se olisi kuitenkin nähdäkin jotain, jos pimeässä ajelee.
 
Nyt on kaikki nähty. Ajoin motarin oikeanpuoleisella kaistalla. Tojota painaa oikealta puolen, pientareelta ohi.
Paskapuhetta, ei tojotat ohita :D Oliko molemmat varsinaiset kaistat siis täysiä? Kamoissahan tuollaisen täytyy olla tai sitten ikää saman verran kuin nopeutta. Jälkimmäiset tosin yleensä ajaa hiljaa.

Muutama viikko sitten vasemmalle kääntyvien kaistalta joku lippalakki-bemari lähti hirveällä metelillä vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan. Teki ihan tahallaan ko. koukkauksen.
 
Paskapuhetta, ei tojotat ohita :D Oliko molemmat varsinaiset kaistat siis täysiä? Kamoissahan tuollaisen täytyy olla tai sitten ikää saman verran kuin nopeutta. Jälkimmäiset tosin yleensä ajaa hiljaa.

Muutama viikko sitten vasemmalle kääntyvien kaistalta joku lippalakki-bemari lähti hirveällä metelillä vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan. Teki ihan tahallaan ko. koukkauksen.
Ei ollut kaistat täysiä. Itse ajoin aika tasan satasta. Aika tyhjää jopa oli motarilla. Eiköhän tuo sekaisin ollut
 
Hetki sitten Tampereen keskustassa Tojota kääntyi ihan suruitta vasemmalle päin punaisia. Olin jo hetken ollut suoraanajavien kaistalla pysähtyneenä. Onneksi kukaan jalankulkija ei enää ollut kävelemässä vasemmanpuoleista suojatietä tai kerennyt astumaan valojen edestä menevälle suojatielle vasemman kaistan kohdalle.
 
Tummennetut valot.

Tänään tuli rampista eteen e61 jonnetuning bemari, puskee savua ja takavalot tummennettu niin että valehtelematta kilvenvalo on kirkkaampi. Molemmat takavalot olivat tasaisen kirkkaat eikä ollut tuplaputkia. Eli ei ollut nokitummennuksista kyse.

Keli oli muutenkin pimeä ja sateinen, kaikki näkyvyys on vain hyvästä.

En käsitä.
 
Tummennetut valot.

Tänään tuli rampista eteen e61 jonnetuning bemari, puskee savua ja takavalot tummennettu niin että valehtelematta kilvenvalo on kirkkaampi. Molemmat takavalot olivat tasaisen kirkkaat eikä ollut tuplaputkia. Eli ei ollut nokitummennuksista kyse.

Keli oli muutenkin pimeä ja sateinen, kaikki näkyvyys on vain hyvästä.

En käsitä.
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
 
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
Tätähän se on nykypäivänä, kun parkeiksi voi laittaa rgb-polttimot, joiden väriä voi vaihtaa kaukosäätimellä.
 
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
Mitäköhän vakuutusyhtiö on tuosta mieltä, jos sattuu joku pahempi peräänajo tai vastaava?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 612
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom