- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 2 258
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
Onko tämä Toyotan mittarin mukaan vai minkä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
Onko tämä Toyotan mittarin mukaan vai minkä?
Hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos toistuvasti on joku perseessä kiinni, aja lujempaa, väistä syrjään, tai luovu ajamisesta. Oman harkinnan mukaan noista valiten.Jonkin sellaisen. 95 taitaa näyttää monen auton mittari, jos nopeutta on oikeasti 88.
Vaan mikäpä olisi sopiva mittarinopeus meille, joilla mittarissa ei ole viivoja kuin kympin välein? Haluatteko, että seilaamme 93-97 väliä ja te perässä tulevat kärsitte merisairaudesta adaptiivisen vakkarin vuoroin kiihdytellessä ja jarrutellessa? Vai ajammeko mieluummin 90 mittariin?![]()
Ajoin juuri eestaas Inariin. Sanoisin että tällä n. 99 % hidastelee tämän säännön mukaan. Ajoin koko matkan noin rajoitus + 2-3 km/h ja koko matkalla tuli pari autoa ohi. Itse ohitin arviolta 150 autoa.Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
Ei ole tarpeen vaikka liian moni niin toimiiJa sitten saakin joka kameraan hidastaa
Muistaakseni kamera räpsähtää 7km/h ylityksestä vai tuleeko siitä vielä 3 vähennystä ?
Eipä tuo matka-aikaan vaikuta paljon mitään ajaako 83 vai 88
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.
Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.
En tiedä noista huomautuksista tänä päivänä. Mutta siis itsekin olen lukemattomat kerrat ajanut tolppien ohi tuon 8–10 km/h yli. Harvemmin on välähtänyt, mutta ainakin vielä pari vuotta sitten Vihdintiellä muutamat kamerat reagoi todella herkästi. Eikä sieltä siis mitään perästä ole kuulunut.Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
Ja mittari nöyttää 5kmh ylöspäin todellisesta. Siitö 3 varmuusvähennystä ja vauhtisi onkin 81km/h kameran silmissä. Ei muuta ko nilkkaa suoraksi
Saavutit tällä mitä? Vitutuksen toiselle joka todennäköisesti on jopa yrittänyt ajatella muita ajamalla noin kun tilaakin on. Onneksi itsellä ei ole moista pituuskateutta kuin sinulla. Voisi itseni tuntien tulla kalliiksi moinen.Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.
Näin se on. Ei tarvitse mennä kuin meren yli niin jengi on tuplasti skarpimpaa JA kohteliaampaa.Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.
On, sarkasmi+teksti on vaikea laji. Siihen kun lisää tuoreen tunnuksen niin...Sarkasmi on vaikea laji. Otin vain kuvan parkkihallista kun kävi sääliksi muita. Mutta saatiinhan taas aikaan perisuomalaista kiroilua ja uhkailua. Juuri tästä on kyse eli muidenkin asiallisesta huomioimisesta myös pysäköinnissä.
Omat kokemukset valtateillä, että ~5km/h ylityksestä ei välähdä, ~6km/h ylityksestä tuli huomautus, mutta muutettiinko tuota taannoin niin ettei enää lähetellä huomautuksia tai edes välähdä, ennen kuin ollaan sakkojen puolella?
Kaupungissa sekä vanhoihin telkänpönttöihin että uusiin hillotolppiin voi ajaa 10 yli. Jätän kuitenkin marginaalia ja ylitän vain n. 7 km/h ettei käy kallis vahinko.
Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.
Ei siinä kummempia, on vain opetellut ajamaan kehä ykköselläVähän vastaavasta valittanut aiemminkin. Eilen liimautui taas joku tampio perään. Ajattelin että on kovin kiireinen, ja aikoo ohi kun ei muiden matkavauhti riitä, mutta ohituskaista + siirtyminen ihan oikealle ei auttanut mitään. Oli siis oikeasti ihan kontissa kiinni. Vähän ohituskaistan jälkeen tulikin bussipysäkki, joten vetäisin sitten siihen.
Lopputuloksena 35km myöhemmin erottiin kun käännyin abc:lle pissatauolle, oli turvavälin verran päässyt minua karkuun. Ikävästi siellä oli tullut seuraava auto vastaan, seurailin sitten koko matkan kun jarruvalo puolet ajasta päällä. Luulisi että tuollainen peräkärryajelu olisi kohtalaisen stressaavaa kun saa veivata jarrua ja kaasua vuorotellen, ja virheisiin ei varaa.
EI ykkönen mitään vs kolmonen...Ei siinä kummempia, on vain opetellut ajamaan kehä ykkösellä![]()
Poliisi ihan omissa tiedotteissaan ilmoittaa, että sakkoraja on 10 km/h ylitystä. Ja satasen tai sitä korkeammilla rajoituksilla 11 km/h.
Itse olen nyt ajanut 8-10 km/h ylitystä (gps:llä mitattu vakionopeus) eikä jostain syystä tule enää huomautuksia. Ilmeisesti luopuneet turhasta paperisilpun lähettelystä.
Kävin lauantaina Hangossa. Sieltä palatessani KT51:stä ajelin vakkarilla 90 @ 80-alue, mittarivirheen tietäen nopeuteni oli 87km/h "todellista" eli GPS / Poliisit / kameratolpat. Vastaan tuli poliisimaija joka vilkutti pari kertaa pitkiä, arvatenkin ajonopeuteni vuoksi. Tapahtumapaikka 80-alue, KT51, "keskellä ei mitään".
Tämmöisestä touhusta se polliisin ja nopeusrajoituksien pelko kumpuaa. Itse en tehnyt elettäkään asialle eivätkä viitsineet 27 C helteessä kääntyä perään. Helpompaa "huomautella" ihmisiä ilmastoidusta poliisiautosta.
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.
Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin...![]()
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.
En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.
Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin...
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.
En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Tämä ei olisi tässä kohtaa auttanut kun on kolme kaistaa. Itse oikealla ja ne kaksi tulivat vauhdilla vasemmalla kaistalla. Keskikaista on bussikaista.Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
En koskaan suosittelisi tuollaista manööveriä kenellekään. Siinä on pian autokolari vyörynyt kävelijän ylitse kun reilua ylinopeutta ajaneet eivät reagoikaan ajoissa ennalta-arvaamattomaan tapahtumaan. Töötillä kävelijä todennäköisemmin pysähtyy ja säästyy.Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.
Itse olen pääkaupunkiseudulla useammankin asuinalueeni ympäristössä törmännyt mestoihin, missä ihan liikenteen normaali jonoutuminen toistuvasti ulottuu valottoman suojatien läheisyyteen, jolloin jonossa joku seisoo pahimmillaan myös siinä suojatiellä, mutta käytännössä myös sen edessä, ja kun paikoissa on 2 kaistaa, niin sillon siitä toiselta pyyhitään miettimättä yli, joten tuollaisia tilanteita on haastava tietyissä paikoissa omalla ennakoivalla ajotavalla ehkäistä.Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.
Itse en ole päässyt edes tuohon torvenkäyttökohtaan, koska säätelen nopeuden ennakoivasti kävelijöiden ja muun liikenteen mukaan. Eli en ole seisomassa suojatien edessä näköesteenä, pl valoristeykset.
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpee n.
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.
Vaikka pyöräilijä olisikin ollut väistämisvelvollinen, olisi tuollainen kiukkupäissään tehty kymmenen sekunnin torvensoitto väärin...
Edit:
Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.
Ihme spekulaatiota sitä netissä saadaankin aikaiseksiMites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.
Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.
[/QUOTE]Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.
Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
Tämän perusteella pyöräilijä ajoi siis joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan ja ylitti risteävän tien pyörätien jatketta pitkin, kuten pitääkin. Oikealle kääntyvän henkilöauton kuljettaja noudatti lakia ja väisti pyöräilijää ja ilmeisesti joutui tämän vuoksi pysähtymään, johon takana tullut raskasta kulkuneuvoa ajanut henkilö (joka oletettavasti myös näkee korkeammalta tilanteen paremmin) jostain syystä reagoi tööttäämällä. Näillä tiedoilla sanoisin, että ainoa väärin toiminut oli kuorma-auton kuljettaja, joka käytti äänimerkkiä väärin.Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.