Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

80kmh rajoitetuille kantateille vähintään se 90kmh rajoitus jota kuitenkin myös raskas kalusto ajaa.
Parantaisi lähinnä sujuvuutta ja poistaisi pahimmat sakkoautomaatit. 100kmh rajoitusalueet on pääsääntöisesti ihan asiallisessa kuosissa jo nyt, en välttämättä niillä nostaisi nopeusrajoitusta.
Moottoritiellä voisi hyvin olla 140-150kmh rajoitus. Suomen motarit on pääasiassa loistavassa kunnossa ja huomattavasti paskemmillakin motareilla pärjätään Euroopassa isommilla rajoituksilla.

PK seutu erikseen, siellä varmaan liikennemääristä johtuen on ihan OK mennä näillä pienemmillä rajoituksilla ainakin ruuhka-aikaan.
 
Moottoriteiden nopeusrajoituksia ei tulla nostamaan. Sen varmistaa jo ilmastotavoitteet - siinä kun liikennevirta alkaa kulkea 140 km/h, niin ilma on tiheänä hiilidioksidista ja tarvitaan puolitoista miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. :)

Noin sinänsä olisi tietysti mukavaa, että meilläkin olisi teitä, joilla voisi ajaa niin paljon kuin autosta lähtee. Etäohjattavalla merkillä osoitettuja nopeusrajoituksesta vapaita vasempia kaistoja voisi ihan hyvin olla monin paikoin moottoriteillä ja rajoituksia säädettäisiin sitten kunnossapidon/liikennemäärän/kelin mukaan. Noin lähtökohtaisestihan se ei voi olla sen vaarallisempaa kuin Saksassakaan, ja tietyssä mielessä olisi tavoiteltavaa, että teinipojat ajaisivat kovaa siellä missä muut tienkäyttäjät osaisivat sitä odottaa eikä siellä missä on pienin vaara jäädä poliisin haaviin.
 
No veikkaan että tältäkin foorumilta kysyessä enemmistön mielestä se on. Demokratiassa kun ollaan, niin on käsittämätöntä että näitä rajoituksia ei vieläkään ole saatu päivitettyä 80-luvulta nykypäivään.
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
 
Onko tämä Toyotan mittarin mukaan vai minkä?

Jonkin sellaisen. 95 taitaa näyttää monen auton mittari, jos nopeutta on oikeasti 88.

Vaan mikäpä olisi sopiva mittarinopeus meille, joilla mittarissa ei ole viivoja kuin kympin välein? Haluatteko, että seilaamme 93-97 väliä ja te perässä tulevat kärsitte merisairaudesta adaptiivisen vakkarin vuoroin kiihdytellessä ja jarrutellessa? Vai ajammeko mieluummin 90 mittariin? :D
 
Jonkin sellaisen. 95 taitaa näyttää monen auton mittari, jos nopeutta on oikeasti 88.

Vaan mikäpä olisi sopiva mittarinopeus meille, joilla mittarissa ei ole viivoja kuin kympin välein? Haluatteko, että seilaamme 93-97 väliä ja te perässä tulevat kärsitte merisairaudesta adaptiivisen vakkarin vuoroin kiihdytellessä ja jarrutellessa? Vai ajammeko mieluummin 90 mittariin? :D
Hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos toistuvasti on joku perseessä kiinni, aja lujempaa, väistä syrjään, tai luovu ajamisesta. Oman harkinnan mukaan noista valiten.

Jos taas olet jatkuvasti hitaampien takana, niin ajat aiemmin mainittua demokraattista nopeusrajoitusta nopeammin (tai paljon paremmin ennakoiden), jolloin sinun täytyy sopeutua tilanteeseen hidastamalla vauhtia. Tiedän, se on tuskaista. Varsinkin kun ajotaidot on kympin luokkaa.
 
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
Ajoin juuri eestaas Inariin. Sanoisin että tällä n. 99 % hidastelee tämän säännön mukaan. Ajoin koko matkan noin rajoitus + 2-3 km/h ja koko matkalla tuli pari autoa ohi. Itse ohitin arviolta 150 autoa.

Tämä ns. "demokraattinen rajoitus" joka ylempänä mainittiin on tämän kokemuksen mukaan n. 77 km/h 80 rajoituksella ja tippuu suhteessa kun vauhti kasvaa. Lahden motarilla se on n. 105 km/h kun rajoitus on 120 km/h.

Yllä olevaan nyrkkisääntöön voisi myös lisätä että jos jatkuvasti on tarve ohittaa, voisi harkita kaasujalan hölläämistä (koskee kyllä myös itseäni, ensi kerralla en aja tota matkaa putkeen ja löysään kiirehattua).
 
Muistaakseni kamera räpsähtää 7km/h ylityksestä vai tuleeko siitä vielä 3 vähennystä ?
Eipä tuo matka-aikaan vaikuta paljon mitään ajaako 83 vai 88

Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
 
Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.
 
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.

Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
 
Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.

Tässä melkein kuukauden sisään kävin 2 viikkoa Turkissa ja viikon Norjassa.

Kylläpä ketuttaa ajaa taas Suomessa. No joo, Turkissa nyt on ihan sekopäinen meno mutta havainnointikyky jengillä on ilmiömäistä ja liikenne kyllä sit vetääkin hyvin, ei juuri nutailla.

Norjassa taas rauhallisempaa mutta todella huomioonottavaa ja ystävällistä eikä turhaa nutailua. Tai jos joku halusi ajaa hiljempaa niin sitten antoivat heti tietä.
 
Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
En tiedä noista huomautuksista tänä päivänä. Mutta siis itsekin olen lukemattomat kerrat ajanut tolppien ohi tuon 8–10 km/h yli. Harvemmin on välähtänyt, mutta ainakin vielä pari vuotta sitten Vihdintiellä muutamat kamerat reagoi todella herkästi. Eikä sieltä siis mitään perästä ole kuulunut.
 
80:n alueella 90 vakkarissa, eikä yksikään kamera oo vielä välähtäny. Tää edellisen ehkä kolmen tai neljän vuoden ajalta, kun on ollu sellanen auto missä vakkari
 
60:n alueella mittarin mukaan oli 70 ja kamera-auton valo välähti ja perään tuli kiitoskirje valtiolta.
 
Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
Ja mittari nöyttää 5kmh ylöspäin todellisesta. Siitö 3 varmuusvähennystä ja vauhtisi onkin 81km/h kameran silmissä. Ei muuta ko nilkkaa suoraksi

E63-tiellä on useita tolppia. Keräsin tuolta tieltä niin monta huomautusta, etten pysynyt perässä muutama vuosi sitten. Jatkossa olen ajanut hitaampaa tämän tien kameroihin kun tietä on pitänyt käyttää, ettei tarvitse taas ihmetellä postiluukussa olevaa kirjeiden tulvaa. Kamerat räpsähtivät 80-alueella jo 87:n vakkarivauhdista, ja huomautuksissa minun kerrottiin ajaneen 1km/h ylinopeutta, eli vauhtia 81. Muutamassa taisi olla vauhtina 82. Tätä jatkui tuon koko kesän, enkä ole sen jälkeen tuolla juurikaan ajellut niin nykypäivästä ei tietoa.
 
Omat kokemukset valtateillä, että ~5km/h ylityksestä ei välähdä, ~6km/h ylityksestä tuli huomautus, mutta muutettiinko tuota taannoin niin ettei enää lähetellä huomautuksia tai edes välähdä, ennen kuin ollaan sakkojen puolella?

Kaupungissa sekä vanhoihin telkänpönttöihin että uusiin hillotolppiin voi ajaa 10 yli. Jätän kuitenkin marginaalia ja ylitän vain n. 7 km/h ettei käy kallis vahinko.
 
Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.
Saavutit tällä mitä? Vitutuksen toiselle joka todennäköisesti on jopa yrittänyt ajatella muita ajamalla noin kun tilaakin on. Onneksi itsellä ei ole moista pituuskateutta kuin sinulla. Voisi itseni tuntien tulla kalliiksi moinen.
 
Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.
Näin se on. Ei tarvitse mennä kuin meren yli niin jengi on tuplasti skarpimpaa JA kohteliaampaa.

Jollakin sääntöänkyrällä on varmasti päinvastaisia kokemuksia.
 
Sarkasmi on vaikea laji. Otin vain kuvan parkkihallista kun kävi sääliksi muita. Mutta saatiinhan taas aikaan perisuomalaista kiroilua ja uhkailua. Juuri tästä on kyse eli muidenkin asiallisesta huomioimisesta myös pysäköinnissä.
On, sarkasmi+teksti on vaikea laji. Siihen kun lisää tuoreen tunnuksen niin...

Ja eipä tuossa liiemmin uhkailtu, päinvastoin, todettu että jos olisi moista kateutta niin itsellä pitäisi todellakin olla se pisin, ihan vain jo vittuilun vuoksi. Nimimerkillä tällä hetkellä mennään sillä miniversiolla, pieni, lyhyt, musta ja välillä hyvin epämääräinen. Enkä edes puhu omasta autosta joka on vielä minimaalisempi, vaan firman Corollasta.

Mitä itse pysäköintiin tulee niin, niin oma kuin firman auto pysäköidään aina paikkaan jossa vain todellinen apina onnistuisi edes yrittämällä osumaan autoon. Ei noissa muu auta. Olen onnistunut tuolla taktiikalla ajelemaan PK-seudulla ööö, ainakin 15+ vuotta ilman yhtään parkkipaikalla syntynyttä jälkeä. Ison osan asenne on perseestä, mutta ongelman välttäminen vie toisaalta sen minuutin tai korkeintaan kaksi enemmän vs riskin ottaminen.
 
Omat kokemukset valtateillä, että ~5km/h ylityksestä ei välähdä, ~6km/h ylityksestä tuli huomautus, mutta muutettiinko tuota taannoin niin ettei enää lähetellä huomautuksia tai edes välähdä, ennen kuin ollaan sakkojen puolella?

Kaupungissa sekä vanhoihin telkänpönttöihin että uusiin hillotolppiin voi ajaa 10 yli. Jätän kuitenkin marginaalia ja ylitän vain n. 7 km/h ettei käy kallis vahinko.


Poliisi ihan omissa tiedotteissaan ilmoittaa, että sakkoraja on 10 km/h ylitystä. Ja satasen tai sitä korkeammilla rajoituksilla 11 km/h.


Itse olen nyt ajanut 8-10 km/h ylitystä (gps:llä mitattu vakionopeus) eikä jostain syystä tule enää huomautuksia. Ilmeisesti luopuneet turhasta paperisilpun lähettelystä.
 
Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.

Eikö tuossa ole harmaa auto parkkerannut ihan nätisti? Musta auto on jättänyt oma ruudun hieman vajaaksi, mutta jälkikäteen saapunut harmaa on korjannut tilanteen ja ajanut sen verran lähelle jotta kulkuväylät pysyvät vapaana.

Tyhmemmän kansanosan edustajat toki tuostakin yhteispelistä pahoittaa mielensä.
 
Vähän vastaavasta valittanut aiemminkin. Eilen liimautui taas joku tampio perään. Ajattelin että on kovin kiireinen, ja aikoo ohi kun ei muiden matkavauhti riitä, mutta ohituskaista + siirtyminen ihan oikealle ei auttanut mitään. Oli siis oikeasti ihan kontissa kiinni. Vähän ohituskaistan jälkeen tulikin bussipysäkki, joten vetäisin sitten siihen.

Lopputuloksena 35km myöhemmin erottiin kun käännyin abc:lle pissatauolle, oli turvavälin verran päässyt minua karkuun. Ikävästi siellä oli tullut seuraava auto vastaan, seurailin sitten koko matkan kun jarruvalo puolet ajasta päällä. Luulisi että tuollainen peräkärryajelu olisi kohtalaisen stressaavaa kun saa veivata jarrua ja kaasua vuorotellen, ja virheisiin ei varaa.
 
Vähän vastaavasta valittanut aiemminkin. Eilen liimautui taas joku tampio perään. Ajattelin että on kovin kiireinen, ja aikoo ohi kun ei muiden matkavauhti riitä, mutta ohituskaista + siirtyminen ihan oikealle ei auttanut mitään. Oli siis oikeasti ihan kontissa kiinni. Vähän ohituskaistan jälkeen tulikin bussipysäkki, joten vetäisin sitten siihen.

Lopputuloksena 35km myöhemmin erottiin kun käännyin abc:lle pissatauolle, oli turvavälin verran päässyt minua karkuun. Ikävästi siellä oli tullut seuraava auto vastaan, seurailin sitten koko matkan kun jarruvalo puolet ajasta päällä. Luulisi että tuollainen peräkärryajelu olisi kohtalaisen stressaavaa kun saa veivata jarrua ja kaasua vuorotellen, ja virheisiin ei varaa.
Ei siinä kummempia, on vain opetellut ajamaan kehä ykkösellä :D
 
Tänään taas oli perään liimautuja ja sitäkautta työntäjä vasemmalla kaistalla. Ajelin jo valmiiksi lievää ylinopeutta jonon mukana. Hän vaan ajoi pari 2km kovempaa. Väistin jonkinajan kuluttua oikealle kun oltiin päästy vielä tulevan auton ohi. Hän lipu ohi sen 2km kovempaa ku mie. Lähin kysyy että oliko sitä kiirettä oikeasti ja hiillostin häntä. Ei tykännyt että häntä hiillostetaan samalla tavalla kun hän ite. Kyllä molemmat olivat typeriä hän ja minä. Mutta minkäs tekee kun kimmastuu pöljyydestä.
Jos on oikeasti kiire ja tulee työntämään niin sen kyllä huomaa kun katsoo sinne peiliinkin. Jos ei ole kiire niin jääkää ny himskatti kauemmaksi.
Parhaita ovat edelleen nämä 100 alueella 120 ajavat, ne ketkä sitten 120 alueella eivät uskalla ajaa sitä 120. :D
 
Liimautuja iski minullekin tänään nelostiellä matkalla Helsinkiin. Molemmat kaistat vetivät tosi huonosti, oikea kaista noin 100 km/h ja vasen 115 km/h, nopeusrajoitus oli sen 120. Itse köröttelin vasenta kaistaa letkan mukana, kun perään iski iso maastoauto, joka puski ihan puskuriin kiinni ja alkoi vilkuttelemaan pitkiä. Vaikea siinä oli mitään tehdä, kun oikealla kaistalla oli ohitettava ja edessä oli letka muita autoja. Kun sitten löysin välin oikealta kaistalta ja väistin siihen, niin maasturi pisti oikein tööttäillen kun ohitti. Vain päästäkseen noin 20 metriä eteenpäin sen saman letkan perään, josta olin väistynyt sivuun.

Siitä eteenpäin kaveri sitten puikkelehti oikean ja vaseman kaistan väliä, ohitellen kummaltakin puolelta autoja. Kaikenlaisia sitä.
 
Poliisi ihan omissa tiedotteissaan ilmoittaa, että sakkoraja on 10 km/h ylitystä. Ja satasen tai sitä korkeammilla rajoituksilla 11 km/h.


Itse olen nyt ajanut 8-10 km/h ylitystä (gps:llä mitattu vakionopeus) eikä jostain syystä tule enää huomautuksia. Ilmeisesti luopuneet turhasta paperisilpun lähettelystä.

Kävin lauantaina Hangossa. Sieltä palatessani KT51:stä ajelin vakkarilla 90 @ 80-alue, mittarivirheen tietäen nopeuteni oli 87km/h "todellista" eli GPS / Poliisit / kameratolpat. Vastaan tuli poliisimaija joka vilkutti pari kertaa pitkiä, arvatenkin ajonopeuteni vuoksi. Tapahtumapaikka 80-alue, KT51, "keskellä ei mitään".

Tämmöisestä touhusta se polliisin ja nopeusrajoituksien pelko kumpuaa. Itse en tehnyt elettäkään asialle eivätkä viitsineet 27 C helteessä kääntyä perään. Helpompaa "huomautella" ihmisiä ilmastoidusta poliisiautosta.
 
Kävin lauantaina Hangossa. Sieltä palatessani KT51:stä ajelin vakkarilla 90 @ 80-alue, mittarivirheen tietäen nopeuteni oli 87km/h "todellista" eli GPS / Poliisit / kameratolpat. Vastaan tuli poliisimaija joka vilkutti pari kertaa pitkiä, arvatenkin ajonopeuteni vuoksi. Tapahtumapaikka 80-alue, KT51, "keskellä ei mitään".

Tämmöisestä touhusta se polliisin ja nopeusrajoituksien pelko kumpuaa. Itse en tehnyt elettäkään asialle eivätkä viitsineet 27 C helteessä kääntyä perään. Helpompaa "huomautella" ihmisiä ilmastoidusta poliisiautosta.

Mikä ihmeen "pelko"? Todennäköisesti Kissalan pojat katsoivat, että kaverilla on muutama maili ylimääräistä lasissa ja muistuttivat asiasta. Jos ja kun kyseessä on lievä ylitys, niin minkä ihmeen takia poliisi lähtisi perääsi ja aiheuttaisi äkkikäännöksillä mahdollisesti riskitilanteen? Mielestäni ihan normaalia autoilijoiden muistuttelua. Tosin jos vastapäässä on jo lähtökohtaisesti asenneongelma, niin sitä tuskin nämä(kään) jetsonit olisivat saaneet korjattua omilla toimenpiteillään :rolleyes:
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Tämä ei olisi tässä kohtaa auttanut kun on kolme kaistaa. Itse oikealla ja ne kaksi tulivat vauhdilla vasemmalla kaistalla. Keskikaista on bussikaista.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
En koskaan suosittelisi tuollaista manööveriä kenellekään. Siinä on pian autokolari vyörynyt kävelijän ylitse kun reilua ylinopeutta ajaneet eivät reagoikaan ajoissa ennalta-arvaamattomaan tapahtumaan. Töötillä kävelijä todennäköisemmin pysähtyy ja säästyy.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.
 
Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.
Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.

Itse en ole päässyt edes tuohon torvenkäyttökohtaan, koska säätelen nopeuden ennakoivasti kävelijöiden ja muun liikenteen mukaan. Eli en ole seisomassa suojatien edessä näköesteenä, pl valoristeykset.
 
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.

Vilkkaille suojateille ja taajamiin ylipäätään myös niitä kameratolppia. Suojatielle pysähtyminen ei ole niin hankala ajatus, kun ajaa rajoitusten mukaan.
 
Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.

Itse en ole päässyt edes tuohon torvenkäyttökohtaan, koska säätelen nopeuden ennakoivasti kävelijöiden ja muun liikenteen mukaan. Eli en ole seisomassa suojatien edessä näköesteenä, pl valoristeykset.
Itse olen pääkaupunkiseudulla useammankin asuinalueeni ympäristössä törmännyt mestoihin, missä ihan liikenteen normaali jonoutuminen toistuvasti ulottuu valottoman suojatien läheisyyteen, jolloin jonossa joku seisoo pahimmillaan myös siinä suojatiellä, mutta käytännössä myös sen edessä, ja kun paikoissa on 2 kaistaa, niin sillon siitä toiselta pyyhitään miettimättä yli, joten tuollaisia tilanteita on haastava tietyissä paikoissa omalla ennakoivalla ajotavalla ehkäistä.
 
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti oikealle kääntyessä ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
 
Viimeksi muokattu:
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
 
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.

Vaikka pyöräilijä olisikin ollut väistämisvelvollinen, olisi tuollainen kiukkupäissään tehty kymmenen sekunnin torvensoitto väärin...

Edit:
47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpee n.
Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.

Vaikka pyöräilijä olisikin ollut väistämisvelvollinen, olisi tuollainen kiukkupäissään tehty kymmenen sekunnin torvensoitto väärin...

Edit:

Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Ihme spekulaatiota sitä netissä saadaankin aikaiseksi :D Todellisuus on se, että kaupunkiliikenteessä syntyy tilanteita, missä saattaa joutua pysähtymään, antamaan tietä jne ja tuossa nyt selkeästi positiivista on jo se, että on annettu pyöräilijälle tietä väistämissääntöjen mukaisesti, joten joku rekkakuskin provosoituminen, joka todennäköisesti johtuu ihan vaan siitä, ettei osata niitä väistämissääntöjä siellä kabiinissa itse käännetäänkin jo epäilykseksi siitä, että tietä on annettu väärin :D
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Oletat vahvasti että kääntyjä mokasi jotenkin, aivan yhtä hyvin on voinut toimia niin hyvin kuin mahdollista. Jos nyt oletetaan, että kääntyjällä on ollut vilkku päällä ajoissa, niin kyllä perässä tulijan on joka tapauksessa syytä varautua siihen, että kääntyjä pysähtyy kokonaan tai hidastaa kävelyvauhtiin jo ennen käännöstä. Usein noissa tilanteissa kääntyessä pitää valita säikäyttääkö suojatien ylittäjän ajamalla vauhdilla kiinni suojatiehen ennen pysähdystä, vai pysäyttääkö mahdollisesti kaistalla takana tulevan liikenteen. Itse valitsen käytännössä aina jälkimmäisen. Toki osaan ryhmittyä tien reunaan.

Toki niitä keskelle kaistaa ryhmittyjiä kaupungissa näkyy jatkuvasti, ja ärsyttäähän se joskus odottaa takana turhaan. Mahdollinen peräänajo lienee silti näissä aina peräänajajan syy, koska pysähtymistarve tuollaisessa paikassa ei ole mitenkään yllättävä ja ennakoimaton tilanne.
 
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
[/QUOTE]
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 949
Viestejä
4 615 703
Jäsenet
75 966
Uusin jäsen
deafleaf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom