• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Luulisi etti tohon hintaan siihen olisi saanut rakennettua ylikulun :hmm:

E: aika jyrkät luiskat olisi toki tulleet.
 
Luulisi etti tohon hintaan siihen olisi saanut rakennettua ylikulun :hmm:

E: aika jyrkät luiskat olisi toki tulleet.

Luulisi että sillä rahalla olisi saanut valollisen risteyksen, jossa pyöräilijällä on oletuksena vihreä, ja autolle punainen. Suomessa se on toki vielä vähän kummallinen ajatus, että autolle palaisi risteyksessä oletuksena punainen ja pitäisi anella oikeus edetä ajamalla silmukan päälle.
 
Tai vaikka laittanut jonkinlaisen hidasteen siihen kohtaan autoille, kuten korottanut hieman suojatietä.

Siinähän taitaa nytkin olla.
Tai sitten olisi jatkanut parkkihalliin vievän tunnelin satakunnankadulle ja sulkenut rongankadun keskeltä.
Eikai siinä pahemmin muuta liikennettä ole kuin kulku (parkkihallin) tunneliin, kulku pihoihin ja oikaisu satakunnankadulta rautatienkadulle, joka on turhaa.
Paras tietysti olisi muutenkin että parkkihalliin olisi liittymä suoraan isosta tunnelista.
Hinta toki pompsahtaisi.
 
Luulisi että sillä rahalla olisi saanut valollisen risteyksen, jossa pyöräilijällä on oletuksena vihreä, ja autolle punainen. Suomessa se on toki vielä vähän kummallinen ajatus, että autolle palaisi risteyksessä oletuksena punainen ja pitäisi anella oikeus edetä ajamalla silmukan päälle.
Nuo valot onkin melkonen palvelus ympäristölle kun 10 autoa pysähtyy punaisiin yhden pyöräilijän takia.

Ja ei siinä siis jos se vaihtuisi vihreäksi kun lähestyy, mutta lähes poikkeuksetta nyo pyöräilijöiden ylityspaikan valot vaihtuu vihreäksi vasta tasan sillä hetkellä kun on pysähtynyt tai hidastanut vauhtia merkittävästi.

Vähän suunniteltaisiin noita liikennevalojakin niin päästöt tippuisi ihan mukavasti, ainakin niillä jotka kiinnittävät huomiota liikenteen joustavuuteen.
 
Nuo valot onkin melkonen palvelus ympäristölle kun 10 autoa pysähtyy punaisiin yhden pyöräilijän takia.

Ja ei siinä siis jos se vaihtuisi vihreäksi kun lähestyy, mutta lähes poikkeuksetta nyo pyöräilijöiden ylityspaikan valot vaihtuu vihreäksi vasta tasan sillä hetkellä kun on pysähtynyt tai hidastanut vauhtia merkittävästi.

Vähän suunniteltaisiin noita liikennevalojakin niin päästöt tippuisi ihan mukavasti, ainakin niillä jotka kiinnittävät huomiota liikenteen joustavuuteen.

Ympäristö alkaa tosiaan kiinnostaa siinä vaiheessa, kun se oma matka hidastuu. Jos silmukat on oikein suunniteltu, ja autoilla ajetaan rajoituksen mukaan, niin ei ole edes yleensä tarpeen pysäyttää ketään (pl. ruuhka-ajat). Ja voisi tuon tosiaan toteuttaa myös pyörän tunnistavalla silmukalla, joka antaa sille yhdelle pyörälle etuajo-oikeuden ja muuten oletuksena vihreä autoille, ettei vaan tarvisi tuhota ympäristöä.
 
Ympäristö alkaa tosiaan kiinnostaa siinä vaiheessa, kun se oma matka hidastuu. Jos silmukat on oikein suunniteltu, ja autoilla ajetaan rajoituksen mukaan, niin ei ole edes yleensä tarpeen pysäyttää ketään (pl. ruuhka-ajat). Ja voisi tuon tosiaan toteuttaa myös pyörän tunnistavalla silmukalla, joka antaa sille yhdelle pyörälle etuajo-oikeuden ja muuten oletuksena vihreä autoille, ettei vaan tarvisi tuhota ympäristöä.
No ainakaan vantaalla tälläinen ei toimi! Ei edes suojateitä niin sunnuntaina valot pysäyttää pääväylää menevät autot tikkurilantiellä joka risteyksessä vaikka ketään muuta ei ole lähimainkaan :facepalm:
 
Ympäristö alkaa tosiaan kiinnostaa siinä vaiheessa, kun se oma matka hidastuu. Jos silmukat on oikein suunniteltu, ja autoilla ajetaan rajoituksen mukaan, niin ei ole edes yleensä tarpeen pysäyttää ketään (pl. ruuhka-ajat). Ja voisi tuon tosiaan toteuttaa myös pyörän tunnistavalla silmukalla, joka antaa sille yhdelle pyörälle etuajo-oikeuden ja muuten oletuksena vihreä autoille, ettei vaan tarvisi tuhota ympäristöä.
Niin kun se toimiskin näin. Rajotuksen mukaan ajamalla aika monessa paikkaa pysätään valoihin täysin ennenkun vihertää, tai vähintäänkin himmataan kävelyvauhtiin. Esim tässä:
Tampere, Pirkanmaa

Pyöräilijäsilmukka olisi hyvä joo ja riittävän kauas ettei sen fillaristin tarvii pysähtyä myöskään turhaan, ei se sillekkään kivaa ole.

Kyllä mua se ympäristö kiinnostaa ajaessa mutta nää idioottimaiset ratkaisut syö kyllä hyvin motivaatiota.

Rakentaisi oikeasti hyvin nuo valosysteemit niin kaupungeissa tippuisi päästöt varmaan puoleen, alkaen vaikka ihan siitä ettei öisin istuta viittä minuuttia punaisissa.
 
Niin kun se toimiskin näin. Rajotuksen mukaan ajamalla aika monessa paikkaa pysätään valoihin täysin ennenkun vihertää, tai vähintäänkin himmataan kävelyvauhtiin. Esim tässä:
Tampere, Pirkanmaa

Pyöräilijäsilmukka olisi hyvä joo ja riittävän kauas ettei sen fillaristin tarvii pysähtyä myöskään turhaan, ei se sillekkään kivaa ole.

Kyllä mua se ympäristö kiinnostaa ajaessa mutta nää idioottimaiset ratkaisut syö kyllä hyvin motivaatiota.

Rakentaisi oikeasti hyvin nuo valosysteemit niin kaupungeissa tippuisi päästöt varmaan puoleen, alkaen vaikka ihan siitä ettei öisin istuta viittä minuuttia punaisissa.

Siinä olet kyllä oikeassa, että Suomessa on helpompi löytää huonoja, kuin hyviä esimerkkejä valojen rytmityksestä. Tampereella tulee hyvinä mieleen ainakin teiskontie. Tuo nyt ei ole samaa kategoriaa kuin mistä puhuttiin. Mutta kun pistää tuolla vakkarin rajoitus+3km/h, niin pääsee usein vihreällä aallolla. Ruuhkaisempina aikoina joutuu usein hidastelemaan lähinnä niiden takia, jotka ajavat rajoitus+10km/h vauhtia ja ehtivät pysähtymään seuraaviin valoihin, eivätkä saa itseään liikkeelle valojen vaihtuessa sopivasti meille hitaammille.

Kyllä täälläkin on ihan hyvät edellytykset saada ohjaukset toimimaan paremmin ja joissakin paikoissa parannuksia on jo. Infra ja käyttäytyminen kehittyy hitaasti.
 
Mikä v*tun kiire on ohitustilanteessa(motarilla) palata heti takaisin kaistalleeen? Jos tää ohittaja joutuukin tekee äkkijarrutuksen niin ihan varmasti takana oleva ei millään kerkeä itte jarruttaa autoaan. Prkl!
 
Mikä v*tun kiire on ohitustilanteessa(motarilla) palata heti takaisin kaistalleeen? Jos tää ohittaja joutuukin tekee äkkijarrutuksen niin ihan varmasti takana oleva ei millään kerkeä itte jarruttaa autoaan. Prkl!
Tätä olen aina itsekkin pohtinut. Vaikka tyhjää olisi edessä silmänkantamattomiin, niin se pitää palata lähes keulaa hipoen heti ohituksen jälkeen takaisin kaistalle.
 
Samaan aikaan eräässä pohjoissuomalaisessa pikkukunnassa: "Hei, parannetaanpa liikenneturvallisuutta alakoulun nurkalla panemalla sinne liikenneympyrä. Mutta tehdään siitä kuitenkin semmoinen pikku jekkujekku, jossa koulun puolella ympyrää pyöräilijät aina väistääkin autoilijoita, eikä toisinpäin!".

Autoille toki on kolmio ennen ympyrää kuitenkin.

Screenshot_20230610_173831.jpg


Pyörätien jatkeeksi merkattu eli laiton virityskin vielä muun typeryyden lisäksi.
 
Yritätkö sanoa tässä, että se vilkun näyttäminen ennen ympyrään saapumista jos aikoo poistua heti ensimmäisestä pois, olisi jotenkin huono asia? Se että joku tekee virheen yksittäisessä tilanteessa, ei muuta asiaa huonoksi. Eniten ärsyttää ehdottomasti juuri ne, jotka eivät sitä vilkkua käytä ennen ympyrää, kuten kuuluu.

Liikenneympyrässä ajaminen on niin hidasvauhtista, että en osaa ajatella peltien rytinää. Jos jokainen sitä tuossakin paikassa kammoaa ja varmistelee niin että koko ympyrän pitää olla tyhjä, niin pilalle menee koko liikenteen sujuvuus. Itse luotan kyllä vilkkuun niin, että menen ympyrään, niinhän "kaikki" tekee. Hitaassa vauhdissa tuo hoituu jarrupolkimen hipaisullla. Lähtökohtaisesti luotetaan toisen merkkiin, kuitenkin seuraten.

Tämähän on paljon helpompi asia, kuin tasa-arvoisessa risteyksessä väistämisen osoittaminen ja sen osoittamisen tulkitseminen.
En lainkaan. En ottanut vilkkukeskusteluun kantaa, vaan jaoin liikennekokemuksen ketjun aiheen mukaisesti, koska olihan se ärsyttävää että ei poistunut ympyrästä vaikka vilkku oli päällä jo sinne tullessa. :) Vähän aggressiivisesti otit nyt, tai ainakin vaikutti siltä. Voin toki olla väärässä. En minäkään jää hituroimaan ympyrässä tai mitään kammoa, mutta tuolla sankarilla oli vauhtia aika reippaasti, ja olisi ollut aivan turhaa minun siihen tunkea. Ei ollut ruuhka-aika.
 
Ysitie Jyväskylä-Hankasalmi -välillä on kesällä täynnä hidastelijoita. Kesämökin takia sahaan tuota väliä useasti ja todella harvoin pääsee ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Aina joku vetämässä pitkää letkaa 20 km/h -alinopeudella. Nyt menomatkalla Ford ajeli 80-alueella 60 km/h ja ohituksen jälkeen satasen alueella jäi kauas taakse. Paluumatkalla Opel veti älytöntä letkaa ja 100-alueella oikein jarrutteli alamäissä, jotta vauhti ei varmasti mene yli 80:n. Jos on iso kuiva maantie ja hyvä ja aurinkoinen keli, niin eikö edes alamäissä voisi antaa auton rullata kovempaa ja säästää polttoainetta? Tuo on varmaan samoja ihmisiä, jotka jarruttavat kameratolppien kohdalla, vaikka ajavat jo valmiiksi alinopeutta.

Tuolla välillä ei ole ohituskaistoja, niin pitkistä jonoista on vaikeampi päästä ohi. Mökille ajaessa täytyy yleensä tyytyä ajamaan hitaampaa ja kotiin ajaessa vasta Vaajakosken moottoritiellä pääsee jonon vetäjän ohi.
 
Nelostiellä Oulun pohjoispuolella etelään ajettaessa näkyi hämmentävä tapaus. Ajettiin jonossa jota veti raskas yhdistelmä. Pari sataa metriä ennen ohituskaistaa edelläni ollut hidasti 40 km/h asti ja painoi sitten pikku Volvollaan kaasun pohjaan ja yritti ehtiä rekan ohi.

No ehtihän se ohi ja minä myös siinä takana, mutta jonossa useampi taaempana ollut jäi varmaan ihmettelemään että mikäs juttu tämä oli?
 
Samaan aikaan eräässä pohjoissuomalaisessa pikkukunnassa: "Hei, parannetaanpa liikenneturvallisuutta alakoulun nurkalla panemalla sinne liikenneympyrä. Mutta tehdään siitä kuitenkin semmoinen pikku jekkujekku, jossa koulun puolella ympyrää pyöräilijät aina väistääkin autoilijoita, eikä toisinpäin!".

Autoille toki on kolmio ennen ympyrää kuitenkin.

Screenshot_20230610_173831.jpg


Suunnittelijalle ja hyväksyjälle pitäisi antaa kenkää tuon infratrollauksen kehittämisestä.
Linkkiä kun katso vähän tarkemmin, niin ehkä tuossa on ollut ihan ajatus.

Paikallinen(?) postaaja osaa ehkä kertoa paremmin.

Mutta linkin mukaan jää ajatus että tuossa tuo suojatie joka ollut pitkään ja vie kirkolle. Ollut siis tuossa ennen ympyrää. Ja kohta varmaan sen tarkoituksen ja tarpeen mukaan. kirkolle menijöiden ei tarvi kierrelle.

Tehty ympyrä jossa varmaan ollut turvallisuus ajatuksia ja tai sujuvuus ajatuksia.

Eli tuohon ei ole haluttu mitään pyöräilijoiden etuajo-oikeutta, ja se nyt ei kai ole tyhmää ja harvemmin koulujen luona on etuajo-oikeutettuja ylityksiä pyöräväylillä.

Siellä on "kuvan takana" koulun kohdalla suojatie, ja tien molemmin puolin kevyenliikenteen väylä.

Tuo kirkolle menevä suojatie, niin jo ympyrään ennen sijainissa kai ainoa hämennys on ko tielle risteyksen suunnasta kääntyvät, ylitys on sitä aika lähellä, onko niin lähellä että kumpi on väistämisvelvollinen, kääntyvä vai pyöräiliä. ja ennenkaikke miten homma toimii tuolla. Voisi kuvitella että ensisijainen käyttö on jalankulkijat.

Kunta on kuitekin pieni rerussit sen mukaiset , vaikka tuo ilmeisesti valtion tie.

Suoraan ei sanottu mikä tuossa ärsyttää autoilijoista, joten ainoa mikä tulee mieleen on se että paikkakunnalla on tuossa vähän epäselvyyttä väistämissäännöistä.

Ehdotus, suojatielle pyörälläajo kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Suoraan ei sanottu mikä tuossa ärsyttää autoilijoista, joten ainoa mikä tulee mieleen on se että paikkakunnalla on tuossa vähän epäselvyyttä väistämissäännöistä.

Noin ylipäätään tuolla ärsytti autoilijoissa se, että ne tuppasivat väistämään pyöräilijää, vaikka pyöräilijä olisi tulossa katua pitkin kolmion takaa. Tämänkaltainen erikoisjärjestelyhän sitä vielä lisää vaan ruokkii. Siinä kun ensin lapset opetetaan, että kyllä ne autot aina väistää ja sitten tuleekin se, joka sattuu noudattamaan liikennessääntöjä...
 
Noin ylipäätään tuolla ärsytti autoilijoissa se, että ne tuppasivat väistämään pyöräilijää, vaikka pyöräilijä olisi tulossa katua pitkin kolmion takaa. Tämänkaltainen erikoisjärjestelyhän sitä vielä lisää vaan ruokkii. Siinä kun ensin lapset opetetaan, että kyllä ne autot aina väistää ja sitten tuleekin se, joka sattuu noudattamaan liikennessääntöjä...
Kadulla tarkoitat tuota kuvan "suojatietä" joka menee kirkon portille?
Siis koulussa opetetaan että autoilija väistää, vai kirkkokansan opettaa lapsilleen niin ?

Koululle palautetta, jos siellä ei opeteta turvallista liikkumista. Jotenkin aistittavissa että paikkakunnalla saattaa olla keskiverto vahvempaa seurakunta yhteisöä, niin jos ongelma sieltä päin, niin voi vaati sopivan kanavan , viestin viejän.


Joskus liikennejärjestelyn suunnittelu pohjaa siihen että jos liikkujat toimii sääntöjen vastaisesti, niin muutetaan sääntöjen (tai siis ympäristöä), sen maukseiseksi. Eli jos tuossa käytännössä autoiljat väistää pyörälijöitä ja pyöräilijät ei väistä autoilijoita, niin ehkä laittaa kolmiot ajoradalle, jos ei rahaa tehtä sitä nykyisen kaltaista korotettua, systeemiä. "pyöräilijän" ylityspaikka.

Mutta jos tuossa nimenomaan tarkoitus että pyöräiöijät väistää, mutta sitä ei nuodateta, niin halvinta varmaan muistuttaa paikan päällä asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kadulla tarkoitat tuota kuvan "suojatietä" joka menee kirkon portille?
Siis koulussa opetetaan että autoilija väistää, vai kirkkokansan opettaa lapsilleen niin ?

Kadulla tässä tarkoitin paikkakunnan muuta tiestöä. Esimerkiksi tuolla ympyrän takana näkyvä grillin ja bussiaseman risteys. Tässähän ei ole katuristeystä. Ei, koulussa ei opeteta, eikä kirkkokansakaan opeta, vaan autoilijat siellä liikenteen seassa opettavat väistämällä tilanteissa, joissa ei todellakaan tarvisi.
 
Ei, koulussa ei opeteta, eikä kirkkokansakaan opeta,
Koulu varmaan se missä pitäisi opettaa, ja jos jotenkin saavat oppilaat myös noudattaan, niin ehkä se siitä.
Jos opettajilla ei vapaahetoisuutta, niin valvonta, puuttuminen voi jäädä vähäiseksi, joten opetus ja oppi ei siirry käytännön tasolle.

Mutta ensin pitäisi edes opettaa.

Äh, edit, mahdollisella opettamisella tarkoitit väärin opettamista. Mutta se parempi, nyt vain pitäisi saada nuo tahot opettaan oikein, ja sen jälkeen myös seuraan opetuksen perille menoa.


Edit:
Jos alueella jokin paikallinen sanomalehti ja toimituksella jutunpuutetta, niin lehti voisi olla koppia asiasta, tosin isommillakkin lehdillä nuo usein menee enemmän tai vähemmän päinhonkia, mutta pienellä paikkakunnallaa voisi ehkä käydä esimekkinä ne ongelmallisimmat ylitykeset.
 
Viimeksi muokattu:
Keski-Suomi ei maantieteellisesti sijaitse siellä missä maakunta on. Voit lähteä Helsingistä ja kokeilla pääsetkö yhtä nopeasti ”Keski-Suomesta” Utsjoelle kuin Helsinkiin.
Yritätkö nyt ihan oikeasti väittää, että Oulu on Keski-Suomessa? Voin kertoa, että kovinkaan moni ei ole kanssasi samaa mieltä. Tai no, varmaan jostakin vauva.fi:stä löytyy vastaavia näkemyksiä, mutta yleisesti ottaen nuo ovat saman tason juttuja kuin litteä maapallo jne.

Oulu on Pohjois-Suomen helmiä. Kaupunki sopii loistavasti matkakohteeksi niin talvisiin, että kesäisiin seikkailuihin. Pohjois-Pohjanmaan maakuntakeskus sijaitsee Oulujoen suulla Perämeren rannikolla. Oulu on Pohjois-Suomen vanhin kaupunki, joka perustettiin jo vuonna 1605.

/Offtopic
 
Mikä v*tun kiire on ohitustilanteessa(motarilla) palata heti takaisin kaistalleeen? Jos tää ohittaja joutuukin tekee äkkijarrutuksen niin ihan varmasti takana oleva ei millään kerkeä itte jarruttaa autoaan. Prkl!

Tämä! Talvella lentää paskaa lasiin, nastoja... kesällä sitten kiviä ja sateella kuraa.

Erityisen mukavaahan tuo on jos ajat moottoripyörällä.
 
Tänään autoilijat esitteli älyään, vai onko se sittenkin neroutta säästää polttoainetta:
Paikkoja tiellä ja vasta paikattu, kiveniskun merkkejä monta kertaa että irtokiviä tiellä ja niitä kiviä oli tiellä. Mitä autoilijat tekee? No ei mitään, ajavat possujunaa kuten ennenkin 80+km/t. Vissiin ei haittaa jos vähän klonksuu tai vaikka tuulilasi menisi rikki???
Niin ja toki ärsytti kun muutama ohitti keulaa hipoen kun kiviä tiellä. Se etenkin.
 
Väärinkäytän säiettä antiärsytykseen:

Juuri äsken vastaantuleva rekka väläytti minulle valoja moottoritiellä Keimolan lähellä.

Minulla ei ollut pitkiä päällä, tajusin että se varoittaa jostain, ja hidastin hiukan vauhtia.

Hyvin pian tämän jälkeen hirvi juoksi tien yli ihan autoni edestä. Rekkakuski oli todennäköisesti nähnyt pientareella olevan hirven, tai ehkä hirvi oli juuri ylittänyt tien toiseen suuntaan, ja rekkakuski varoitti siitä.

Voi olla, että ilman rekkakuskin väläytystä olisi kolahtanut, kiitos paljon tälle rekkakuskille.
 
No veikkaan että tältäkin foorumilta kysyessä enemmistön mielestä se on. Demokratiassa kun ollaan, niin on käsittämätöntä että näitä rajoituksia ei vieläkään ole saatu päivitettyä 80-luvulta nykypäivään.
 
No veikkaan että tältäkin foorumilta kysyessä enemmistön mielestä se on. Demokratiassa kun ollaan, niin on käsittämätöntä että näitä rajoituksia ei vieläkään ole saatu päivitettyä 80-luvulta nykypäivään.
Korkean energian törmäyksissä tulee pahaa jälkeä riippumatta onko auto 2000-luvulta vai 80-luvulta.

Rajoitukset voidaan päivittää sitten kun valtatiestö saadaan päivitettyä 2000-luvulle. Eli tuskin koskaan.
 
80kmh rajoitetuille kantateille vähintään se 90kmh rajoitus jota kuitenkin myös raskas kalusto ajaa.
Parantaisi lähinnä sujuvuutta ja poistaisi pahimmat sakkoautomaatit. 100kmh rajoitusalueet on pääsääntöisesti ihan asiallisessa kuosissa jo nyt, en välttämättä niillä nostaisi nopeusrajoitusta.
Moottoritiellä voisi hyvin olla 140-150kmh rajoitus. Suomen motarit on pääasiassa loistavassa kunnossa ja huomattavasti paskemmillakin motareilla pärjätään Euroopassa isommilla rajoituksilla.

PK seutu erikseen, siellä varmaan liikennemääristä johtuen on ihan OK mennä näillä pienemmillä rajoituksilla ainakin ruuhka-aikaan.
 
Moottoriteiden nopeusrajoituksia ei tulla nostamaan. Sen varmistaa jo ilmastotavoitteet - siinä kun liikennevirta alkaa kulkea 140 km/h, niin ilma on tiheänä hiilidioksidista ja tarvitaan puolitoista miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. :)

Noin sinänsä olisi tietysti mukavaa, että meilläkin olisi teitä, joilla voisi ajaa niin paljon kuin autosta lähtee. Etäohjattavalla merkillä osoitettuja nopeusrajoituksesta vapaita vasempia kaistoja voisi ihan hyvin olla monin paikoin moottoriteillä ja rajoituksia säädettäisiin sitten kunnossapidon/liikennemäärän/kelin mukaan. Noin lähtökohtaisestihan se ei voi olla sen vaarallisempaa kuin Saksassakaan, ja tietyssä mielessä olisi tavoiteltavaa, että teinipojat ajaisivat kovaa siellä missä muut tienkäyttäjät osaisivat sitä odottaa eikä siellä missä on pienin vaara jäädä poliisin haaviin.
 
No veikkaan että tältäkin foorumilta kysyessä enemmistön mielestä se on. Demokratiassa kun ollaan, niin on käsittämätöntä että näitä rajoituksia ei vieläkään ole saatu päivitettyä 80-luvulta nykypäivään.
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
 
Onko tämä Toyotan mittarin mukaan vai minkä?

Jonkin sellaisen. 95 taitaa näyttää monen auton mittari, jos nopeutta on oikeasti 88.

Vaan mikäpä olisi sopiva mittarinopeus meille, joilla mittarissa ei ole viivoja kuin kympin välein? Haluatteko, että seilaamme 93-97 väliä ja te perässä tulevat kärsitte merisairaudesta adaptiivisen vakkarin vuoroin kiihdytellessä ja jarrutellessa? Vai ajammeko mieluummin 90 mittariin? :D
 
Jonkin sellaisen. 95 taitaa näyttää monen auton mittari, jos nopeutta on oikeasti 88.

Vaan mikäpä olisi sopiva mittarinopeus meille, joilla mittarissa ei ole viivoja kuin kympin välein? Haluatteko, että seilaamme 93-97 väliä ja te perässä tulevat kärsitte merisairaudesta adaptiivisen vakkarin vuoroin kiihdytellessä ja jarrutellessa? Vai ajammeko mieluummin 90 mittariin? :D
Hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos toistuvasti on joku perseessä kiinni, aja lujempaa, väistä syrjään, tai luovu ajamisesta. Oman harkinnan mukaan noista valiten.

Jos taas olet jatkuvasti hitaampien takana, niin ajat aiemmin mainittua demokraattista nopeusrajoitusta nopeammin (tai paljon paremmin ennakoiden), jolloin sinun täytyy sopeutua tilanteeseen hidastamalla vauhtia. Tiedän, se on tuskaista. Varsinkin kun ajotaidot on kympin luokkaa.
 
Kyllä se tosiaan niin on, että 80-alueella 88 km/h on paras nopeus. 83 ja alle on hidastelua.
Ajoin juuri eestaas Inariin. Sanoisin että tällä n. 99 % hidastelee tämän säännön mukaan. Ajoin koko matkan noin rajoitus + 2-3 km/h ja koko matkalla tuli pari autoa ohi. Itse ohitin arviolta 150 autoa.

Tämä ns. "demokraattinen rajoitus" joka ylempänä mainittiin on tämän kokemuksen mukaan n. 77 km/h 80 rajoituksella ja tippuu suhteessa kun vauhti kasvaa. Lahden motarilla se on n. 105 km/h kun rajoitus on 120 km/h.

Yllä olevaan nyrkkisääntöön voisi myös lisätä että jos jatkuvasti on tarve ohittaa, voisi harkita kaasujalan hölläämistä (koskee kyllä myös itseäni, ensi kerralla en aja tota matkaa putkeen ja löysään kiirehattua).
 
Muistaakseni kamera räpsähtää 7km/h ylityksestä vai tuleeko siitä vielä 3 vähennystä ?
Eipä tuo matka-aikaan vaikuta paljon mitään ajaako 83 vai 88

Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
 
Tuossa varmaan se syy hidasteluun. Eivät tiedä tuota 7km/h rajaa ja mittarin mukaan pitäisi varmaan ajaa jotain 93km/h ennen kuin räpsähtää.
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.
 
Noissa on vähän eroja, jotkut kamerat on herkempiä. Kokemus sellaisesta voi myös vaikuttaa siihen, että kuvitellaan jokaisen kameran välähtävän vähäisestäkin ylityksestä. Toki myös muu tietämättömyys ja varovaisuus.

Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
 
Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.

Tässä melkein kuukauden sisään kävin 2 viikkoa Turkissa ja viikon Norjassa.

Kylläpä ketuttaa ajaa taas Suomessa. No joo, Turkissa nyt on ihan sekopäinen meno mutta havainnointikyky jengillä on ilmiömäistä ja liikenne kyllä sit vetääkin hyvin, ei juuri nutailla.

Norjassa taas rauhallisempaa mutta todella huomioonottavaa ja ystävällistä eikä turhaa nutailua. Tai jos joku halusi ajaa hiljempaa niin sitten antoivat heti tietä.
 
Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
En tiedä noista huomautuksista tänä päivänä. Mutta siis itsekin olen lukemattomat kerrat ajanut tolppien ohi tuon 8–10 km/h yli. Harvemmin on välähtänyt, mutta ainakin vielä pari vuotta sitten Vihdintiellä muutamat kamerat reagoi todella herkästi. Eikä sieltä siis mitään perästä ole kuulunut.
 
80:n alueella 90 vakkarissa, eikä yksikään kamera oo vielä välähtäny. Tää edellisen ehkä kolmen tai neljän vuoden ajalta, kun on ollu sellanen auto missä vakkari
 
60:n alueella mittarin mukaan oli 70 ja kamera-auton valo välähti ja perään tuli kiitoskirje valtiolta.
 
Varmaan kymmenien kameroiden päivittäin ja kaiken kaikkiaan satojen erilaisten tolppien ohi ajellut sellainen 8-10km/h ylinopeutta joka kerta mittarin mukaan ja koskaan ei ole välähtänyt. Ei sakkoa eikä mitään muutakaan. Tuleeko enää mitään huomautuksia?
Ja mittari nöyttää 5kmh ylöspäin todellisesta. Siitö 3 varmuusvähennystä ja vauhtisi onkin 81km/h kameran silmissä. Ei muuta ko nilkkaa suoraksi

E63-tiellä on useita tolppia. Keräsin tuolta tieltä niin monta huomautusta, etten pysynyt perässä muutama vuosi sitten. Jatkossa olen ajanut hitaampaa tämän tien kameroihin kun tietä on pitänyt käyttää, ettei tarvitse taas ihmetellä postiluukussa olevaa kirjeiden tulvaa. Kamerat räpsähtivät 80-alueella jo 87:n vakkarivauhdista, ja huomautuksissa minun kerrottiin ajaneen 1km/h ylinopeutta, eli vauhtia 81. Muutamassa taisi olla vauhtina 82. Tätä jatkui tuon koko kesän, enkä ole sen jälkeen tuolla juurikaan ajellut niin nykypäivästä ei tietoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom