Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt on kyllä yleistynyt tuo mielenosoittaminen tööttäämällä. Sitten kun tööttääjä on väärässä, eikä ole mitään tapaa kertoa sitä sille, niin hermohan siinä kiehahtaa.

Töötätään, kun edellä menevä oikealle kääntyjä väistää kevyttä liikennettä. Töötätään, kun parkkipaikalla oikealta tuleva ei väistäkään parkkipaikan "pääväylällä" kaahaavaa. Töötätään, kun suoraan ajavien kaistalta ajetaankin suoraan, niiden kääntyvien kaistalta suoraan ajavien eteen. Töötätään, kun ei mennäkään vihreillä jonon jatkoksi keskelle risteystä sitä tukkimaan.

Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
AliExpress löytyy auton takalasiin tulevia led-näyttöjä mitä bluetoothin kautta ohjelmoidaan. Voi laittaa tekstiä/kuvia jne… muutaman kympin maksaa
 
Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
Itekin joskus tämmöisiä mietin, mutta tulee niin vähän ajeltua enää valtateillä että jäänyt hankkimatta. Noitahan on monenlaisia, semmoiset pitkulaiset sopinee paremmin tekstille, mutta 160 merkkiä voi tehdä tiukkaa että mahtuu kerralla. Varmaan semmoisiakin on jossa teksti vierii.

Tuo nyt tuli eka googlaus


260332550_max.jpg
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
Jos se on vieläpä ohittajalle hyvä tie, niin kyllä tuollaisesta "yhdistelmästä" ohi pääsee kun vaan osaa itse lukea tilannetta ja painaa kaasua.
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani lähti vitostiellä tässä hiljan ohituskaistan alkaessa ohi rekasta ja luonnollisesti käytti koko kaistan ohitukseen kun takana odotti 6 muuta autoa. Kaikki meni sen perään ja sitten puolet takasin rekan taakse kun hommasta ei tullut hevon vittuakaan. Helvetillisellä tunkemisella pääsi pari autoa peesissä ohi ja rekkakuskin kopista varmaan tuli kommenttia. Ohituskaistan jälkeen luonnollisesti vaunu jatkoi matkaa 90kmh kun rekan perässä mentiin n. 85kmh. Paras osa oli tietenkin että veturina oli joku 300 sarjalainen isompi mb katumaasturi millä liikkuisi vaikka omakotitalo jos sitä tehoa käytettäisiin.

Vitostiellä toi aiheutti vielä naurua kun ohituskaistoja on runsaasti, mutta ai saatana kun tuon tempun tekisi jossain 12 tiellä missä ohituskaistoja on yksi ja hyviä ohituspaikkoja muutama.
 
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani lähti vitostiellä tässä hiljan ohituskaistan alkaessa ohi rekasta ja luonnollisesti käytti koko kaistan ohitukseen kun takana odotti 6 muuta autoa. Kaikki meni sen perään ja sitten puolet takasin rekan taakse kun hommasta ei tullut hevon vittuakaan. Helvetillisellä tunkemisella pääsi pari autoa peesissä ohi ja rekkakuskin kopista varmaan tuli kommenttia. Ohituskaistan jälkeen luonnollisesti vaunu jatkoi matkaa 90kmh kun rekan perässä mentiin n. 85kmh. Paras osa oli tietenkin että veturina oli joku 300 sarjalainen isompi mb katumaasturi millä liikkuisi vaikka omakotitalo jos sitä tehoa käytettäisiin.

Vitostiellä toi aiheutti vielä naurua kun ohituskaistoja on runsaasti, mutta ai saatana kun tuon tempun tekisi jossain 12 tiellä missä ohituskaistoja on yksi ja hyviä ohituspaikkoja muutama.
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
 
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
Näinkin ja itsekin osaan nuo paikat hyödyntää varsinkin paskemmilla teillä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että noi tientukkimiset jollain asuntovaunuilla ja muilla romukasoilla voisi jättää yöajalle ja ohituskaistat niiden käyttöön joilla on kalusto/osaaminen ajaa edes sen rajotuksen mukaan.
 
Näinkin ja itsekin osaan nuo paikat hyödyntää varsinkin paskemmilla teillä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että noi tientukkimiset jollain asuntovaunuilla ja muilla romukasoilla voisi jättää yöajalle ja ohituskaistat niiden käyttöön joilla on kalusto/osaaminen ajaa edes sen rajotuksen mukaan.
Itse olen ajokortin saanut 90 -luvun alussa ja tuntuu, että varsinkin tuo osaaminen on kaiken kaikkiaan kokenut kyllä melkoisen inflaation niistä ajoista.
 
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
Hyvä ja hyvä, ehkä tässä hyvällä tarkoitetaan paikkaa missä sen voi tehdä turvallisesti.

Rekkaanverrattuna karavaanari pituuden puolesta helpompi, mutta taasen vauhtia enemmän kuin rekalla. Jos siis vain tuon karavaanarin ohittamista suunnittelet.

Jos taasen karavaanari roikkuu rekanperässä, ja koko yhdistelmän ohitus, jos ei nyt satametriä, mutta 60 metriä ja vauhtieroa 25km/h, niin pelkästään tuossa rinnalla vajaa 9 sekunttia, yli 20 sekunttia ohittamiseen, yli 600 metriä vastaantulijoiden kaistalla. jos oletetaan ettei vastaantulijat aja sen lujempaa, niin kilometri vapaata tietä ei riitä, se on sitten alueellista missä harvassa on ne kilometrin näkymät, saati kahden., että vielä vapaana, jossain toisaalla taasen hiljaisempaa useamman kilometirnen päähän näkee hyvin.

No vaatii nyky rekankin ohittaminen sen paikan, mitä ei joka pätkällä liikoja ole. No jos tiukkaa, niin eka karavaanarista ohi, äänimerkkiä ajoissa, että antaa tilaa.

Hyväpaikallistuntemus voi auttaa, ja tuoda turvallisia paikkoja (*, jos se turvallisuus ajaa ohi pakkomielteen ohimenemisestä.


(*
Ehkä voi jopa aloittaa ohituksen, ennenkuin näkee riittävän pikälle, vaatii sitten sen että osaa myös ohituksen keskeyttää.
 
Hyvä ja hyvä, ehkä tässä hyvällä tarkoitetaan paikkaa missä sen voi tehdä turvallisesti.

Rekkaanverrattuna karavaanari pituuden puolesta helpompi, mutta taasen vauhtia enemmän kuin rekalla. Jos siis vain tuon karavaanarin ohittamista suunnittelet.

Jos taasen karavaanari roikkuu rekanperässä, ja koko yhdistelmän ohitus, jos ei nyt satametriä, mutta 60 metriä ja vauhtieroa 25km/h, niin pelkästään tuossa rinnalla vajaa 9 sekunttia, yli 20 sekunttia ohittamiseen, yli 600 metriä vastaantulijoiden kaistalla. jos oletetaan ettei vastaantulijat aja sen lujempaa, niin kilometri vapaata tietä ei riitä, se on sitten alueellista missä harvassa on ne kilometrin näkymät, saati kahden., että vielä vapaana, jossain toisaalla taasen hiljaisempaa useamman kilometirnen päähän näkee hyvin.

No vaatii nyky rekankin ohittaminen sen paikan, mitä ei joka pätkällä liikoja ole. No jos tiukkaa, niin eka karavaanarista ohi, äänimerkkiä ajoissa, että antaa tilaa.

Hyväpaikallistuntemus voi auttaa, ja tuoda turvallisia paikkoja (*, jos se turvallisuus ajaa ohi pakkomielteen ohimenemisestä.


(*
Ehkä voi jopa aloittaa ohituksen, ennenkuin näkee riittävän pikälle, vaatii sitten sen että osaa myös ohituksen keskeyttää.
En ole matemaattinen ihminen, mutta ohittaessa kannattaa oikeasti painaa sitä kaasua, eikä miettiä jotain konstaapeli Korhosta.
 
Ovat varmaan mutkassa tms ja jäävät vähän ruudusta ulos. Parkkihalleissa osa ruuduista on yleensä pienempiä kuin toiset johtuen tolpista, mutkista tms
Juuri näin. Keskirivin päätypaikat. Blokkaa näkyvyyttä ja ajolinjoja ahtaassa hallissa.
 
En ole matemaattinen ihminen, mutta ohittaessa kannattaa oikeasti painaa sitä kaasua, eikä miettiä jotain konstaapeli Korhosta.
Jos tavoite tehdä turvallinen ohitus, niin jokin valistunut arvio tehtävä. Pelkästään kaasuapainamalla voi olla ihan päinvastainen vaikutus.

Se ei vaadi taitoa että kaasuapainamalla pääse karavaanari rekasta ohi, se vaati vain hyvää tuuria.
 
Jos tavoite tehdä turvallinen ohitus, niin jokin valistunut arvio tehtävä. Pelkästään kaasuapainamalla voi olla ihan päinvastainen vaikutus.

Se ei vaadi taitoa että kaasuapainamalla pääse karavaanari rekasta ohi, se vaati vain hyvää tuuria.
Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
 
Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
En ihan varma ymmärsinkö oikein.
Mutta ehdottomasti , jos ei ole käsitystä kuinka paljon sitä vapaata näkymää/tietä pitää olla turvalliseen ohitukseen, niin parempi jättää ohitukset nelikaistaisille osuuksille, tai pitkille ohituskaista pätkille . Ja jos kuitenkin yrittää, niin ennenkaikkea valmistautua keskeyttään ohitus.

Varsinkin vieraassa ympäristössä voi olla vaikea arvioida kuinkapaljon sitä vapaata tietä on ja kuten sanoit niin taitojen puitteissa, ja taito on sekin että maltaa, ei ulosmittaa , vaan jättää pelivaraa niitä arviovirheitä varten.

Jos ja kuitenkin arvioidaan väärin, niin ottaa opiksi, jos se paluu venyy vapaan osuuden loppuun, niin ei sitä tilaa tainnut olla riittävästi. Jos jopa joutuu palaan ohitettavan eteen, muutaman kymmenenmetrin päähän, niin taisi mennä arvio pileen. Jos vastaantulia kohdataan palattua muutaman sekunnin sisään. niin taisi mennä arvio vähän pieleen. Jos ohituksen keskeyttämisen sijaan on polkenut lisää vauhtia että kerkiää ohitettavan eteen, niin sitten aloituksen arviovirheen lisäksi jo muitakin virheitä.
 
En ihan varma ymmärsinkö oikein.
Mutta ehdottomasti , jos ei ole käsitystä kuinka paljon sitä vapaata näkymää/tietä pitää olla turvalliseen ohitukseen, niin parempi jättää ohitukset nelikaistaisille osuuksille, tai pitkille ohituskaista pätkille . Ja jos kuitenkin yrittää, niin ennenkaikkea valmistautua keskeyttään ohitus.

Varsinkin vieraassa ympäristössä voi olla vaikea arvioida kuinkapaljon sitä vapaata tietä on ja kuten sanoit niin taitojen puitteissa, ja taito on sekin että maltaa, ei ulosmittaa , vaan jättää pelivaraa niitä arviovirheitä varten.

Jos ja kuitenkin arvioidaan väärin, niin ottaa opiksi, jos se paluu venyy vapaan osuuden loppuun, niin ei sitä tilaa tainnut olla riittävästi. Jos jopa joutuu palaan ohitettavan eteen, muutaman kymmenenmetrin päähän, niin taisi mennä arvio pileen. Jos vastaantulia kohdataan palattua muutaman sekunnin sisään. niin taisi mennä arvio vähän pieleen. Jos ohituksen keskeyttämisen sijaan on polkenut lisää vauhtia että kerkiää ohitettavan eteen, niin sitten aloituksen arviovirheen lisäksi jo muitakin virheitä.
Lainaan tässä edelleenkin itseäni.

Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
 
Lainaan tässä edelleenkin itseäni.

Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
Mitä tarkoitat, toki kuljettaja sen arvion tekee, ja päätöksen.
Kyse nimenomaan taidosta arvioida mikä ei ole helppoa, jos ei tiedä paljonko tarvitaan sitä vapaata tyhjää, niin vaikea sitä ohituspaikkaa arvioida, no vaikka tietäisi että puolitoistakilometriä, niin ei senkään arvioiminen eteenpäin ole helppoa, jos ei ns tuttu kohde jossa tyhjä kaista.

Joku kirjoitti kaasunpainamisesta, se on se helppoin osuus, eikä sillä ei voi korjata arviovirheitä.
 
Mitä tarkoitat, toki kuljettaja sen arvion tekee, ja päätöksen.
Kyse nimenomaan taidosta arvioida mikä ei ole helppoa, jos ei tiedä paljonko tarvitaan sitä vapaata tyhjää, niin vaikea sitä ohituspaikkaa arvioida, no vaikka tietäisi että puolitoistakilometriä, niin ei senkään arvioiminen eteenpäin ole helppoa, jos ei ns tuttu kohde jossa tyhjä kaista.

Joku kirjoitti kaasunpainamisesta, se on se helppoin osuus, eikä sillä ei voi korjata arviovirheitä.
Selvästikkin kuulut tuohon nykyiseen, valitettavaan enemmistöön joka on liikenteessä lähinnä muiden harmina.
 
Jos se on vieläpä ohittajalle hyvä tie, niin kyllä tuollaisesta "yhdistelmästä" ohi pääsee kun vaan osaa itse lukea tilannetta ja painaa kaasua.

Osaan kyllä ohittaa ja tie on varsin tuttu, mutta jos tuolla junalla on mittaa täysperävaunu+pieni väli+karavaanari(vetoauto+pitkä vaunu) niin suuri osa niistä aiemmin rekankin ohitukseen kelpaavista paikoista oli nyt turhia.

Kuten tuossa yllä jo todettiinkin, vaikka polkisi kaasua hävyttömän laittomiin nopeuksiin niin siinä menee silti satoja metrejä, fysiikan lait kun ei kumoudu vaikka kuinka painaa kaasua tai "lukee tilannetta".
 
Itse saanut kortin 10 vuotta takaisin. Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa. Tuolla saa välillä painella rekkasta +3 henkilöautosta ohi, koska ei uskalleta ohittaa. Itse painan heti paikan tullen kaasun pohjaan.

Tuossa vaunua vetäessä tuli 2 ohitusta niin että ohittaja lähti myöhään ohi vaikka aikaisemmin olisi voinut lähteä. Tästä tuli melkein nokkakolari. Ei sinne voi jäädä arpomaan.
 
Itse saanut kortin 10 vuotta takaisin. Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa.
Tuo hyvä huomio, Jos alla vierasauto, niin "tutustumisesta" on hyötynsä , varsinkin jos kyse vanhasta, nuhasesta, isosta (esim tila/pakettiauto). (*

Se mistä on paljonhyötyö , on peitteisen tienpätkän tunteminen, kantatie, seututie, jos sen tuntee hyvin, niin helpottaa todella paljon ohituspaikkojen käyttämisessä, vs kanssa-autoilija jolle pätkä on vieras.



(*
mm. sitä miten auto reagoi esim sivutuuleen, uuriin, jarrut,
jos poikkeuksellisen nuhanen, niin no jos tulee yllätyksenä, niin eiköhän sen opi ensimmäisellä yrityksellä.
Huonolla kelillä vieraalla autolla, niin modernillakkin autolla kynnys ohittaa nousee, saati sitten vanhalla.
 
Tyhmät ihmiset ketjusta.


Varsinkin vanhempian adaptiivisten puute on nuo lyhyet "tutkat", siis se että valtatie nopeuksissa ne lähinnä peräänajo(esto)avustimia, niillä voi toki näppärästi roikkua edelläajavan "kontissa". Toki jos käsin pitää hyvän välin, niin ei turhia lainkaan.
Tosin sehän on auton oma arvaus että se "muka" kerkee pysähtymään vielä turvallisesti. Mutta joo nää takakontin hiillostajat on todennäköisesti adaptiivisen vakkarin käyttäjiä eikä kuski reagoi vaikka nopeus tippuisi. Itse vedän aina ohi kun edellä oleva lukittuu.
Joissain autoissa se pisinkin etäisyys adaptiivisessa vakkarissa on jotenkin kovin lyhyt. Toki automatiikka vähän tasoittaa, koska tietokone reagoi ihmistä nopeammin, mutta itse pidän suurinta mahdollista etäisyyttä ja sekin on sellainen, etten ihan joka tilanteessa ilman vakkaria pitäisi niin lyhyttä.
 
Joissain autoissa se pisinkin etäisyys adaptiivisessa vakkarissa on jotenkin kovin lyhyt. Toki automatiikka vähän tasoittaa, koska tietokone reagoi ihmistä nopeammin, mutta itse pidän suurinta mahdollista etäisyyttä ja sekin on sellainen, etten ihan joka tilanteessa ilman vakkaria pitäisi niin lyhyttä.
Onneksi (Ymmärtääkseni) nykyään on autoja joissa kykyjä asialliseen etäisyyteen suomalaisilla maantie ja jopa motarinopeuksilla, ainakin hyvällä kelillä.

Ajatus tasolla toki perääanajoestoautomatiikka voisi sen suhteen pysyä lähempänä, mutta varsinkin moottori ja moottoriliikenneteillä sitä asiallista väliä tarvitaan mm muiden liittymisen helpottamiseksi. Ja vähemmän tressaavaa edelläajavalle jos ei roiku siellä muutaman kymmenenmetrin päässä.
 
No nyt kun näistä ohituksista puhetta niin pahimppia on obligatiio ohittajat jotka lähtee ohi ja ajaa sitä tasan kilometrin kovempaa kuin se edellä ajaa ,että siinä menee se koko ohituskaista siihen ohitukseen. Sitten on nää herääjät 90 kymppiä satasen aluella mutta 120 ohituskaistalla, tajutaan tavallaan että täällä saaa ajaa satasta. Varmaan tiesäädäntölaki aiheuttaa tätä kun edes hetkellisesti ohitus tilantessa ei sai ajaa ylinopeutta. Mutta omasta miellestä töi pitäisi sallia varsinkin ohitus kaistoilla tai laittaa sille ohitus kaistalle korkeampi nopeus rajotus.
 
No nyt kun näistä ohituksista puhetta niin pahimppia on obligatiio ohittajat jotka lähtee ohi ja ajaa sitä tasan kilometrin kovempaa kuin se edellä ajaa ,että siinä menee se koko ohituskaista siihen ohitukseen.

Voi kyllä miettiä että miksi ohittaa, harvoin noita näkyy , tosin voi olla alueellista ja ajallista. Ja tulee mieleen että olisko noista osa tuohon seuraavaan liittyvää, eli ohituspäätös tehty silloin kun ohitettava ajanut hiljempaa, ja ohituksen aloituksen jälkeen ohitettava lisännyt vauhtia.

Joskus repsikkana kyydissä, kun edellä ajava ajoi <80km/h 2 kaista (1+1) osuudella, ja kun ohituskaista alkoi, niin kiihdytti >satkuun. tämä siis uudestaan ja uudestaan.
No sen verran armoa, että talvirajoitukset, eli osittain kyse siitä että oli 80 rajoituksia ja ohituskaista alueilla satku.

Tuo toki hankalaa, mutta jos ei erityisesti halua helpottaa "kaaharien" elämää, niin muistaa se että ohitettavallakkin velvollisuudet. Eikä lähteä kiihdyttää ainakaan sen jälkeen kun ohittaja jo aloittanut ohituksen.

Sitten on nää herääjät 90 kymppiä satasen aluella mutta 120 ohituskaistalla, tajutaan tavallaan että täällä saaa ajaa satasta. Varmaan tiesäädäntölaki aiheuttaa tätä kun edes hetkellisesti ohitus tilantessa ei sai ajaa ylinopeutta. Mutta omasta miellestä töi pitäisi sallia varsinkin ohitus kaistoilla tai laittaa sille ohitus kaistalle korkeampi nopeus rajotus.
Siis joku ajaa yhdeksää kymppiä, mutta ohituskaistalla sataakahtakymppiä ?

Osalla matkavauhti on rajoitusten mukaan menoa, osa voi rajoittaa lisää mm kulutuksen takia, mutta suorittavat ohitukset enemmän tai vähemmän reippaalla ylinopeudella.

Lieviin ylinopeuksiin ohituksissa tuntuu puuttumiskynnys(* olevan aika korkea (1+1 kakskaistatiet), mutta yleinen ylinopeuden salliminen ohituksiin olisi hyvin kyseenalaista, ne ylinopeudet, varsinkin reippaamat ovat juurikin merkittäviä lisä riskitekijöitä jo muutenkin korkean riskin ohitus tilanteisiin.


Ja jo ihan peruspuuttumis kynnys maanteillä on muistaakseni 7km/h+3km/h, ja isommilla rajoituksilla vielä enemmän, jos ei muuta mokaile, ja jos ei tosiaan muuta mokaile, niin käytännön kynnys taitaa olla tuotakin suurempi.
 
Siis joku ajaa yhdeksää kymppiä, mutta ohituskaistalla sataakahtakymppiä ?
En tiiä viitattiinko tässä heihin, jotka ajaa nopeutta x, vaikkapa sen noin 80 mittarissa 90:n alueella ja kun tulee ohituskaista ja yrität ohi, niin pitää polkea itse satku lasiin, koska SIT yhtäkkiä löytyykin se kaasujalka kun ohituskaista alkaa ja painetaan vähintään jotain yheksääkymppiä ja jos et mee ohi, niin sit körötellään taas 80 km/h mittarissa. Oon joskus sanonu et oon aika rauhallinen tuolla liikenteessä, mut tää saa veren kiehuu ja tekis mieli kysyy - korjaan, tekis mieli huutaen kysyy et minkä helvetin takia sä tahallas hankaloitat liikennettä?!?! Sit sykkeet laskis, kun on saanu purettuu kiukun ja voitais käydä asiallinen keskustelu, mut kyllä vaan kyrsii tollanen tahallinen tai tahaton kusipäisyys.

Noin. Vähän helpotti.
 
Joskus repsikkana kyydissä, kun edellä ajava ajoi <80km/h 2 kaista (1+1) osuudella, ja kun ohituskaista alkoi, niin kiihdytti >satkuun. tämä siis uudestaan ja uudestaan.
No sen verran armoa, että talvirajoitukset, eli osittain kyse siitä että oli 80 rajoituksia ja ohituskaista alueilla satku.

No tästä olisi toki vähän outoa herpaantua ohittajan toimesta. Itselläni on siellä 80 alueella ehkä 85 vakionopeudensäätimessä ja vastaavasti rajoituksen noustessa sataseen nostan vakkarin ehkä 105 alueelle. En oikein tiedä miten muutoin pitäisi rajoituksia noudattaa, ja jos joku kokee minun vaikeuttavan ohittamista tuolla niin en kyllä koe erityisen suurta tuskaa.
 
No tästä olisi toki vähän outoa herpaantua ohittajan toimesta. Itselläni on siellä 80 alueella ehkä 85 vakionopeudensäätimessä ja vastaavasti rajoituksen noustessa sataseen nostan vakkarin ehkä 105 alueelle. En oikein tiedä miten muutoin pitäisi rajoituksia noudattaa, ja jos joku kokee minun vaikeuttavan ohittamista tuolla niin en kyllä koe erityisen suurta tuskaa.
Jos ohittaja aloittaa ohituksen (tai viestii aloittavansa), niin ohitettava ei saisi nostaa nopeutta, vaan antaa sen ohittavan mennä turvallisesti ohi.

Selvää useimmilla kaksikaistaisilla teillä. Jos kaistoja enemmän, niin hämmentäviä tilanteita syntyy useammin.


Esimerkkini tapauksessa lisähaastetta toi se että kuljettajalla oli siis menohaluja, ja edellä olevan kortillisen olisi pitänyt se ymmärtää.
 
Siis joku ajaa yhdeksää kymppiä, mutta ohituskaistalla sataakahtakymppiä ?

Osalla matkavauhti on rajoitusten mukaan menoa, osa voi rajoittaa lisää mm kulutuksen takia, mutta suorittavat ohitukset enemmän tai vähemmän reippaalla ylinopeudella.

Lieviin ylinopeuksiin ohituksissa tuntuu puuttumiskynnys(* olevan aika korkea (1+1 kakskaistatiet), mutta yleinen ylinopeuden salliminen ohituksiin olisi hyvin kyseenalaista, ne ylinopeudet, varsinkin reippaamat ovat juurikin merkittäviä lisä riskitekijöitä jo muutenkin korkean riskin ohitus tilanteisiin.


Ja jo ihan peruspuuttumis kynnys maanteillä on muistaakseni 7km/h+3km/h, ja isommilla rajoituksilla vielä enemmän, jos ei muuta mokaile, ja jos ei tosiaan muuta mokaile, niin käytännön kynnys taitaa olla tuotakin suurempi.

Niin tarkoitan henkilöitä jotka ajavat 90 satasen a
Voi kyllä miettiä että miksi ohittaa, harvoin noita näkyy , tosin voi olla alueellista ja ajallista. Ja tulee mieleen että olisko noista osa tuohon seuraavaan liittyvää, eli ohituspäätös tehty silloin kun ohitettava ajanut hiljempaa, ja ohituksen aloituksen jälkeen ohitettava lisännyt vauhtia.

Joskus repsikkana kyydissä, kun edellä ajava ajoi <80km/h 2 kaista (1+1) osuudella, ja kun ohituskaista alkoi, niin kiihdytti >satkuun. tämä siis uudestaan ja uudestaan.
No sen verran armoa, että talvirajoitukset, eli osittain kyse siitä että oli 80 rajoituksia ja ohituskaista alueilla satku.

Tuo toki hankalaa, mutta jos ei erityisesti halua helpottaa "kaaharien" elämää, niin muistaa se että ohitettavallakkin velvollisuudet. Eikä lähteä kiihdyttää ainakaan sen jälkeen kun ohittaja jo aloittanut ohituksen.


Siis joku ajaa yhdeksää kymppiä, mutta ohituskaistalla sataakahtakymppiä ?

Osalla matkavauhti on rajoitusten mukaan menoa, osa voi rajoittaa lisää mm kulutuksen takia, mutta suorittavat ohitukset enemmän tai vähemmän reippaalla ylinopeudella.

Lieviin ylinopeuksiin ohituksissa tuntuu puuttumiskynnys(* olevan aika korkea (1+1 kakskaistatiet), mutta yleinen ylinopeuden salliminen ohituksiin olisi hyvin kyseenalaista, ne ylinopeudet, varsinkin reippaamat ovat juurikin merkittäviä lisä riskitekijöitä jo muutenkin korkean riskin ohitus tilanteisiin.


Ja jo ihan peruspuuttumis kynnys maanteillä on muistaakseni 7km/h+3km/h, ja isommilla rajoituksilla vielä enemmän, jos ei muuta mokaile, ja jos ei tosiaan muuta mokaile, niin käytännön kynnys taitaa olla tuotakin suurempi.

Tarkoitin tässä henkilöitä jotka ajavat 90 satasen alueella mutta kun on ohituskaista niin ajetaan 120 km tunissa. ja näitä löytyy ihan vitu*** varsinkin 5 tiellä. Niin miksi ne ajajele 90 siinä ohitus kaistalla.
 
Nyt kun on taas saatu vettä tienpintaan, niin pet peeve nostaa päätään: vesiurissa ajaminen. Ei tuo nyt juurikaan haittaa, paitsi jos joutuu perässä ajelemaan niin näkyvyys kärsii varsin mittavasti, mutta hieman hankala ymmärtää miksi sitä ehdoin tahdoin hankaloittaa ajamistaan, tuhlaa pottoainetta ja riskeeraa vesiliirron kanssa.
 
Niin tarkoitan henkilöitä jotka ajavat 90 satasen a


Tarkoitin tässä henkilöitä jotka ajavat 90 satasen alueella mutta kun on ohituskaista niin ajetaan 120 km tunissa. ja näitä löytyy ihan vitu*** varsinkin 5 tiellä. Niin miksi ne ajajele 90 siinä ohitus kaistalla.
Lisäkuvaus antoi vielä vähän tulkikkan varaa

On kuljettajia jotka ajavat rajoitusten mukaan, mutta ohittaessa reipasta ylinopeutta, jos ei ohittaessa vaaratilanteita, varsinkaan onnettomuuksia, niin aika harmittomia.

Jos komentilla tarkoitat kuljettajia jotka ei ohita, ajalevat yleensä satasen alueen rajoitustenmukaan valta/kantatiella (2-kaistaisilla), ehkä vähän lisäämis varaa olisi. Mutta sitten jos tulee kohta missä tule ohituskaista pätkä, tahallaa lisäävät vauhtia. (* ja nimenomaan reiluun ylinopeuteen, jopa 120km/h (30 lisää), niin kuullostaa joltain alueelliselta erikoisuudelta, tai reitille sattuu samat kiusankappaleet usein. (jos ihan fakta että joku, tai jokut tekevät noin toistuvasti, niin tahallista, jos tämä liittyy nimenomaan ohituksen estämiseen, niin ....)

(*
On myös heitä jotka ajavat omaa ns tilannenopeutta, vauhti sitten vaihtelee tilanteen mukaan, ja kokevat ettei rajoitukset koske heitä, mutta eivät heitä joille se rajoitus on ns minimi.
Lievempi , tavanomainen ilmiö on se että jonossa, kun ohituskaista alkaa lähestyä, niin jonon perällä tuntuu että vauhti lisääntyy, kyse enemmän siitä että jonossa pumppaa (vaihtelu välillä "matelua"), ja kun vapaa kaista tulee niin vauhti lisääntyy, kunnes se ylimääräinen kaista päättyy. Ei välttämättä johdu ärsyttävästi kuskeista, tai siis kukaan ei sinänsä sikaile.

Nyt kun on taas saatu vettä tienpintaan, niin pet peeve nostaa päätään: vesiurissa ajaminen. Ei tuo nyt juurikaan haittaa, paitsi jos joutuu perässä ajelemaan niin näkyvyys kärsii varsin mittavasti, mutta hieman hankala ymmärtää miksi sitä ehdoin tahdoin hankaloittaa ajamistaan, tuhlaa pottoainetta ja riskeeraa vesiliirron kanssa.
Urienkaivaminen on muidenkin varojen tuhlausta, mutta jos sitä tehdään kesät talvet, paisteella että sateella, niin siitä irtipääseminen vaatii pidempiaikaista keskittymistä ja asiaan panostamista. Jos se ei ole kolutuksessa iskostunut, niin en laske sen varaan että myöhemmin.
 
Nyt kun on taas saatu vettä tienpintaan, niin pet peeve nostaa päätään: vesiurissa ajaminen. Ei tuo nyt juurikaan haittaa, paitsi jos joutuu perässä ajelemaan niin näkyvyys kärsii varsin mittavasti, mutta hieman hankala ymmärtää miksi sitä ehdoin tahdoin hankaloittaa ajamistaan, tuhlaa pottoainetta ja riskeeraa vesiliirron kanssa.
En aja muissa tilanteissa urissa, paitsi jos takana oleva ajaa liian lähellä. Taas kun turvavälin itse muistaa niin ei pääse sumut haittaamaan.
 
Yllättävän monet perskärpäset saa poistumaan.
Ei minun kokemuksen mukaan. Kehillä näitä hampaat irvessä rystyset valkoisena urissa heittelehtiä kouluttajia näkee perävaunun kanssa jatkuvasti, oli keli mikä tahansa. Pk-seudulla urat ovat vielä sen verran syviä, että niissä on oikeasti vaara vahvasti läsnä. Mut joo, ei tämä keskustelu tule tästä etenemään, kun en tule koskaan ymmärtämään mikä saa turvallisuushakuisen ihmisen ehdointahdoin riskeeraamaan itsensä toisen kouluttamiseksi. Perässä hinaaminen on kyllä ärsyttävää, mutta asian voi ratkaista myös muullakin tavalla kuin leikkimällä omalla hengellään.
 
Nuorena miehenä kun oli kiire töihin, ajelin paskalla autolla ja keskipaskoilla renkailla ja vasemmalla kaistalla vähän väliä vesiliirrossa 120 lasissa. En oikein vieläkään ymmärrä mikä siinä muka on niin vaarallista, joo auto ei käänny, mutta eihän sen motarilla ole tarkoituskaan kääntyä. Liirto loppunee sitten kuitenkin ennen kuin tie?
 
Nuorena miehenä kun oli kiire töihin, ajelin paskalla autolla ja keskipaskoilla renkailla ja vasemmalla kaistalla vähän väliä vesiliirrossa 120 lasissa. En oikein vieläkään ymmärrä mikä siinä muka on niin vaarallista, joo auto ei käänny, mutta eihän sen motarilla ole tarkoituskaan kääntyä. Liirto loppunee sitten kuitenkin ennen kuin tie?
Melkein voisin väittää ettet vesiliirrossa ole koskaan ollut mikäli noin ajattelet. Se että auto vetelee vähän jossain urissa ei ole mikään vesiliirto. Vesiliirrossa auto menettää kaiken pidon tiehen, ja riippuen eri tekijöstä se joko menee suoraan tai sitte suuntaan x. Toki voin olla väärässäki, mutta ite olen vesiliirtoon kerran joutunu, ja se pysähty sitte aikanaan ojaan se auto. No ei sen kummempaa kuitenkaan käyny, mutta ei se mukava tunne ollu. Tuossa vaikka videota aiheesta.



edittiä: Mieki olen viiskymppinen ja yli 1.5 miljoonaa kilsaa on takana, tämä ei pullistelun vuoksi, vaan sen vuoksi että jonkulaista ajamisen kokemusta on, ja tuo vesiliirto on edelleen pelottava (ja sitä sattuu onneksi aika harvoin jos yhtään järkeä on päässä). Sohjoliirtoon olen joutunu monesti, ihan omaa tyhmyyttäni, mutta sen pystyy ees jotenki handlaamaan, tuo ainoa vesiliirtokokemus oli niin yllättävä ja pelottava että se yksi kerta opetti tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein voisin väittää ettet vesiliirrossa ole koskaan ollut mikäli noin ajattelet.

Tuossa vaikka videota aiheesta.



Sohjoliirtoon olen joutunu monesti, ihan omaa tyhmyyttäni, mutta sen pystyy ees jotenki handlaamaan, tuo ainoa vesiliirtokokemus oli niin yllättävä ja pelottava että se yksi kerta opetti tarpeeksi.

Sohjoliirto on tuttu yhdeltä päivältä sellaisella paskalla autolla jonka ajo-ominaisuudet liukkaalla renkaiden kohdatessa keskenään erilaista pitoa olivat taajamanopeuksissakin koomisen vaaralliset, vaikka kuivalla asfaltilla oikein hyvät. Mutta siinä oli sama homma kuin vesiliirrossa, jos ei ole juurikaan painonsiirtoa niin ei se siitä mihinkään tangenttiin lähde, vaikka tämä sohjoliirto tuli aina 100 vauhdissa joka kaistanvaihdossa. Vesiliirrot omalla kaistalla suoraan ajaessa.

En kyllä nykyään viitsisi ottaa turhaa riskiä joutua kumpaankaan liirtoon, joten ajelen olosuhteiden mukaista vauhtia. Mutta jos rengastestissä renkaani on vastustanut vesiliirtoa 80 vauhtiin asti, niin enpä pelkäisi kuollakseni mennä siinä vauhdissa uraan jos siihen on jokin syy. (Ei ole.)
 
Olen itse joutunut vesiliirtoon joskus 14 vuotta sitten kun ajoin 120km/h mittarissa bemarilla kotia kohti rovaniemeltä vesisateella. Silloin oli bemarissa alla jo aika kuluneet Bridgezonen Turanzat. Takarenkaat lähtivät liirtoon, mutta onneksi eturenkaat pysyivät tiessä niin pysyin tiellä kun painoin kytkimen pohjaan ja ohjasin aavistuksen vastaan. Liirto ei ollut pitkä, mutta ajoin suosiolla kotia kohti sitten satasta.
 
Sohjoliirto on tuttu yhdeltä päivältä sellaisella paskalla autolla jonka ajo-ominaisuudet liukkaalla renkaiden kohdatessa keskenään erilaista pitoa olivat taajamanopeuksissakin koomisen vaaralliset, vaikka kuivalla asfaltilla oikein hyvät. Mutta siinä oli sama homma kuin vesiliirrossa, jos ei ole juurikaan painonsiirtoa niin ei se siitä mihinkään tangenttiin lähde, vaikka tämä sohjoliirto tuli aina 100 vauhdissa joka kaistanvaihdossa. Vesiliirrot omalla kaistalla suoraan ajaessa.

En kyllä nykyään viitsisi ottaa turhaa riskiä joutua kumpaankaan liirtoon, joten ajelen olosuhteiden mukaista vauhtia. Mutta jos rengastestissä renkaani on vastustanut vesiliirtoa 80 vauhtiin asti, niin enpä pelkäisi kuollakseni mennä siinä vauhdissa uraan jos siihen on jokin syy. (Ei ole.)
Vesiliirtoriskiin vaikuttaa aika oleellisesti vesipatjan paksuuskin, ei pelkkä vauhti.

Kuulostat aika helkkarin vaaralliselta kuskilta.
 
Sohjoliirto on tuttu yhdeltä päivältä sellaisella paskalla autolla jonka ajo-ominaisuudet liukkaalla renkaiden kohdatessa keskenään erilaista pitoa olivat taajamanopeuksissakin koomisen vaaralliset, vaikka kuivalla asfaltilla oikein hyvät. Mutta siinä oli sama homma kuin vesiliirrossa, jos ei ole juurikaan painonsiirtoa niin ei se siitä mihinkään tangenttiin lähde, vaikka tämä sohjoliirto tuli aina 100 vauhdissa joka kaistanvaihdossa. Vesiliirrot omalla kaistalla suoraan ajaessa.

En kyllä nykyään viitsisi ottaa turhaa riskiä joutua kumpaankaan liirtoon, joten ajelen olosuhteiden mukaista vauhtia. Mutta jos rengastestissä renkaani on vastustanut vesiliirtoa 80 vauhtiin asti, niin enpä pelkäisi kuollakseni mennä siinä vauhdissa uraan jos siihen on jokin syy. (Ei ole.)

Sehän vesiliirrossa onki että se painonsiirto ei ole (imho) edes oleellinen asia (tai itseasiassa on koska jos jaksoit tuota videota kattoa niin kovin harva auto siinä oikeassa vesiliirrossa suoraan menee, eikä ees sinne tangenttiin). Melkosta tuuria se vaatii jos vesiliirtoon lähdet ja sen korjaat, aivankuin tuosta videostaki näkee, kyllä se vain kuskista tulee matkustaja. Sohjoliirto taas ilmottaa visuuaalisesti ja myös fyysisesti kuljettajalle paremmin, jolloinka ilman itsemurha-ajatuksia siihen myös reagoi paremmin. Ja juuriki noiden liirtojen vuoksi pistän suositusten mukaan (tai vastaisesti, riippuu suosituksesta)
ne paremmat renkaat eteen. Ja se taas tekee minusta huonon autoilijan....Noh tämä on tämmöstä, hyvää keskustelua kuitenki =) tosin vähän triidin aiheen ulkopuolelta.
 
Takarenkaat lähtivät liirtoon, mutta onneksi eturenkaat pysyivät tiessä niin pysyin tiellä kun painoin kytkimen pohjaan ja ohjasin aavistuksen vastaan. Liirto ei ollut pitkä, mutta ajoin suosiolla kotia kohti sitten satasta.
Kytkimen pohjaan painaminen/kaasun nosto luo painonsiirtoa. Toki jos takavedolla perä lähtee alta niin kaasua vaistomaisesti keventää. Mutta tätä kytkintä ihmettelin jo autokoulussa. Liukkaalla radalla ajettiin Astralla kurvia tahallaan lujempaa ja lujempaa että pito lähtee, opettaja opettaa laittamaan kytkimen pohjaan ja vastaohjaamaan. No teen niin kuin opetetaan. Lopulta vetää yllättäen käsijarrusta kesken liukkaan kurvin, pakko pitää kaasu kurvin läpi ettei spinnaa, en kai nyt helvetissä ala siinä kohtaa laittamaan kytkintä pohjaan ja spinnaa? -Olet tainnut pelata autopelejä? -Joo-o.
 
Kytkimen pohjaan painaminen/kaasun nosto luo painonsiirtoa. Toki jos takavedolla perä lähtee alta niin kaasua vaistomaisesti keventää. Mutta tätä kytkintä ihmettelin jo autokoulussa. Liukkaalla radalla ajettiin kurvia tahallaan lujempaa ja lujempaa että pito lähtee, opettaja opettaa laittamaan kytkimen pohjaan ja vastaohjaamaan. No teen niin kuin opetetaan. Lopulta vetää yllättäen käsijarrusta kesken liukkaan kurvin, pakko pitää kaasu kurvin läpi ettei spinnaa, en kai nyt helvetissä ala siinä kohtaa laittamaan kytkintä pohjaan ja spinnaa? -Olet tainnut pelata autopelejä? -Joo-o.
No tähän liittyen, olin varmaan ensimmäisiä ikäluokkia jotka tuon kakkosvaiheen liukkaan kelin kurssin joutu käymään. Penikasta asti olin saanu ajella jääradalla, mutta kyllä se silti hieman avasi silmiä se kurssi, vaikka ne tilanteet oli vähän hakemalla haettuja. Opettaja teki saman, yllättäen kässäri (takavetoauto), no siinähän ei pelastusta ollu sitte, se pyörähti. Sitte sama hänen ajokouluautolla (etuveto jetta vuodelta kivi ja keppi), tilanne oliki erilainen, kaasulla minkä pystyy toki samalla auton vauhtia hilliten. Opettaja tuumasi että "älä nauti siitä luistosta". Kun siis yritin pitää tilanteen hallussa parhaani mukaan (jääratakokemus, ja tosiaan se kakkosvaihe silloin käytiin jääradalla).

Mutta kuitenki se pointti...jos menetät pidon kaikista neljästä renkaasta, tai vaikka kolmesta, niin melkonen seppä saapi olla että sen korjaa, ainaki jos siitä vesiliirrosta puhutaan. Vesiliirrossa se pito saattaa sitte yllättäen tulla vaikka yhteen renkaaseen jolloinka lopputulema on niinku tuossa videossa nähtiin. Ei mene tangentin suuntaan vaan suuntaan x.

Ja jos on vesiliirrossa niin kaasunkäytöllä et painonsiirtoa luo, etkä ees sillä kytkimellä, painonsiirrossa pitää olla jossain päin pitoa...
 
Kytkimen pohjaan painaminen/kaasun nosto luo painonsiirtoa. Toki jos takavedolla perä lähtee alta niin kaasua vaistomaisesti keventää. Mutta tätä kytkintä ihmettelin jo autokoulussa. Liukkaalla radalla ajettiin Astralla kurvia tahallaan lujempaa ja lujempaa että pito lähtee, opettaja opettaa laittamaan kytkimen pohjaan ja vastaohjaamaan. No teen niin kuin opetetaan. Lopulta vetää yllättäen käsijarrusta kesken liukkaan kurvin, pakko pitää kaasu kurvin läpi ettei spinnaa, en kai nyt helvetissä ala siinä kohtaa laittamaan kytkintä pohjaan ja spinnaa? -Olet tainnut pelata autopelejä? -Joo-o.
Sama testi oli omassa liukkaan ajossa ja pirun hauska testi. Etenkin kun ei noudattanut tuota kytkin pohjaan ohjetta vaan ajoi auton kaasulla läpi (etuveto). Lopulta vauhtien noustessa varsin koviksi, oli pakko kysyä että haluatteko oikeasti että tulen täältä yhtään kovempaa (olikohan että olisi pitänyt tulla 70 vai 80kmh). Tuli aika äkkiä maikalta radiosta että tee nyt jotain että jompikumpi pää lähtee irti. Käsijarrulla sitten perä sivulle ja kaasulla läpi. Opettajan kommenttina oli sanoa radioon "vaikka tuo tekniikka toimii, älkää tehkö noin". Ihmetytti kyllä vähän ettei tuota edes näytetty tai siitä ei mainittu mitään vaikka on mielestäni varsin hyvä perustekniikka osata. On toki helpompi opettaa vain painamaan kytkintä, mutta näyttäisivät edes/antaisivat kokeilla tuota. Tuo kaasulle hyppääminen on pelastanut jo ties miten monessa tilanteessa vuosien saatossa. Etenkin juuri loskavalleissa tai muissa sohjotilanteissa missä keula on yrittänyt haukata, esim kaistaa vaihtaessa.

Oma ensimmäinen isompi tilanne veden kanssa tuli kuplan ratissa jossa oli ihan uudet renkaat, mutta keula oli kevyt ja renkaat olivat huomattavasti tehdaskokoa leveämmät. Onneksi vain keula nousi plaaniin mutta oli kyllä silmiä avaava kokemus kun ohjausta ei vain ollut enää ollenkaan. Ratti muuttui yhtäkkiä vain täysin veltoksi. Olin kääntymässä pois kehältä ja sopivasti iso lätäkkö joka ei näyttänyt niin syvältä, olikin tarpeeksi syvä. Auto ehti kääntyä juuri sen verran että keula osoitti suoraan jakajaan 80kmh vauhdissa. Vauhdin hidastuttua 60kmh palasi ohjaus takaisin ja sain viime hetkellä käännettyä auton rampille.

Mitä liirtoihin tulee niin on noiden nykyrenkaiden kyvyt nousseet todella rajusti. Miettii miten "normaalia" oli olla hetkellisessä osittaisessa vesiliirrossa uusillakin renkailla, versus nykyään, pitää oikeasti melkein yrittää että saa auton reagoimaan lätäkössä tai muissa. Viime talvena tuli pitkästä aikaa koettua ekat täydet vesi/loskaliirrot MX-5:lla (kevyt takaveto). EI paljoa renkaat auttaneet kun auto nousi plaaniin joka nurkasta. Siinä mentiin sitten kieli keskellä suuta tasakaasulla ja odotellen pidon saamista. Onneksi pito tuli takaisin tasaisesti ja ei lähdetty kyntämään ojanpohjia/kaiteita.

Kehtaan väittää että hyvät renkaat, autojen tunnottomuus, liika turvallisuuden tunne ja siitä johtuva osaamattomuus varautua noihin. Nyt lisä bonuksena kaista-avustimet ja muut pilotit ohjaavat automaattisesti uriin. Teslan kanssa oli pari kertaa vain pakko pudottaa autopilot pois jotta sai ohitettua vetisimmät paikat ilman urissa tai lätäköissä ajelua.
 
Ei minun kokemuksen mukaan. Kehillä näitä hampaat irvessä rystyset valkoisena urissa heittelehtiä kouluttajia näkee perävaunun kanssa jatkuvasti, oli keli mikä tahansa. Pk-seudulla urat ovat vielä sen verran syviä, että niissä on oikeasti vaara vahvasti läsnä. Mut joo, ei tämä keskustelu tule tästä etenemään, kun en tule koskaan ymmärtämään mikä saa turvallisuushakuisen ihmisen ehdointahdoin riskeeraamaan itsensä toisen kouluttamiseksi. Perässä hinaaminen on kyllä ärsyttävää, mutta asian voi ratkaista myös muullakin tavalla kuin leikkimällä omalla hengellään.
Kun tästä kivasta mielikuvitustarinastasi otetaan keksityt jutut pois niin siihen ei jää paljoa jäljelle. Lähinnä pisteet lauseiden lopussa.

Sanoinko ajavani urissa tavalla joka nostaisi riskiä? En tee tuollaista vaikka keksisit mitä olkiukkoja ja mielikuvitusskenaarioita.
 
Lisäkuvaus antoi vielä vähän tulkikkan varaa

On kuljettajia jotka ajavat rajoitusten mukaan, mutta ohittaessa reipasta ylinopeutta, jos ei ohittaessa vaaratilanteita, varsinkaan onnettomuuksia, niin aika harmittomia.

Jos komentilla tarkoitat kuljettajia jotka ei ohita, ajalevat yleensä satasen alueen rajoitustenmukaan valta/kantatiella (2-kaistaisilla), ehkä vähän lisäämis varaa olisi. Mutta sitten jos tulee kohta missä tule ohituskaista pätkä, tahallaa lisäävät vauhtia. (* ja nimenomaan reiluun ylinopeuteen, jopa 120km/h (30 lisää), niin kuullostaa joltain alueelliselta erikoisuudelta, tai reitille sattuu samat kiusankappaleet usein. (jos ihan fakta että joku, tai jokut tekevät noin toistuvasti, niin tahallista, jos tämä liittyy nimenomaan ohituksen estämiseen, niin ....)

(*
On myös heitä jotka ajavat omaa ns tilannenopeutta, vauhti sitten vaihtelee tilanteen mukaan, ja kokevat ettei rajoitukset koske heitä, mutta eivät heitä joille se rajoitus on ns minimi.
Lievempi , tavanomainen ilmiö on se että jonossa, kun ohituskaista alkaa lähestyä, niin jonon perällä tuntuu että vauhti lisääntyy, kyse enemmän siitä että jonossa pumppaa (vaihtelu välillä "matelua"), ja kun vapaa kaista tulee niin vauhti lisääntyy, kunnes se ylimääräinen kaista päättyy. Ei välttämättä johdu ärsyttävästi kuskeista, tai siis kukaan ei sinänsä sikaile.


Urienkaivaminen on muidenkin varojen tuhlausta, mutta jos sitä tehdään kesät talvet, paisteella että sateella, niin siitä irtipääseminen vaatii pidempiaikaista keskittymistä ja asiaan panostamista. Jos se ei ole kolutuksessa iskostunut, niin en laske sen varaan että myöhemmin.

Just tuota tarkoitan että ohituskaistan alueella nostetaan nopeutta tavalaan herätään että täällä saa ajaa vähän kovempaa kuin 80/90. Eilen oli tilanne ajelin itse 100 aluella 110 vakkari päällä(huom. itellä todelinen nopeus gps mitattuna 104) sain auton kiiinni joten adaptiivinen ajeli sen perässä sellasta 90-100. Saavuttiin sitten ohitus kaistalle kaiffari nosti nopeuden 115 km/h no en ajanut ohi kun ajattelin että kai toi tajus nyt saa ajella satasta no kaista loppu niin taas ajeltiin 90-100 väliin. Tuuppasin kyllä sitten seuraalla ohi. Ja jatkoin matkaa 110 vakkarilla niin alle 2 km jälkeen en häntä enää peräpeilestä nähnyt.
 
Kytkimen pohjaan painaminen/kaasun nosto luo painonsiirtoa. Toki jos takavedolla perä lähtee alta niin kaasua vaistomaisesti keventää. Mutta tätä kytkintä ihmettelin jo autokoulussa. Liukkaalla radalla ajettiin Astralla kurvia tahallaan lujempaa ja lujempaa että pito lähtee, opettaja opettaa laittamaan kytkimen pohjaan ja vastaohjaamaan. No teen niin kuin opetetaan. Lopulta vetää yllättäen käsijarrusta kesken liukkaan kurvin, pakko pitää kaasu kurvin läpi ettei spinnaa, en kai nyt helvetissä ala siinä kohtaa laittamaan kytkintä pohjaan ja spinnaa? -Olet tainnut pelata autopelejä? -Joo-o.

Siellä opetetaan että auto pysäytetään tossa tilanteessa ei jatketa matkaa. oma liukkaan ope sano että seuraavalla kiekalla tehdään sama mutta pidät vaan ohjauksen tiellä ja koitat pysähtyä. Ite ajannut mikroautoa sm tasolla nuoruudessa niin ei ihan eka reaktio ollut hänen känkkä käänökseen koittaa pysähtyä.
 
Sanoinko ajavani urissa tavalla joka nostaisi riskiä? En tee tuollaista vaikka keksisit mitä olkiukkoja ja mielikuvitusskenaarioita.
Sanoit ajava märällä kelillä urissa. Se lisää riskiä onnettomuuteen vaikka miten menisi hernepelto nenään. Vai yritätkö väittää, että mystisesti puhuit kuivalla urissa ajamisesta, kun vastaat vesiuria koskevaan viestiin ja puhut itsekin seuraavassa lauseessa veden lentämisestä renkaista? Älä viitsi.
 
Sanoit ajava märällä kelillä urissa. Se lisää riskiä onnettomuuteen vaikka miten menisi hernepelto nenään. Vai yritätkö väittää, että mystisesti puhuit kuivalla urissa ajamisesta, kun vastaat vesiuria koskevaan viestiin ja puhut itsekin seuraavassa lauseessa veden lentämisestä renkaista? Älä viitsi.
Sinä et taida oikeasti ymmärtää eroa itse keksimillesi jutuille ja niille mitä on kerrottu?

En tuhlaa tähän enempää aikaa, jatka keskenäsi.
 
Sinä et taida oikeasti ymmärtää eroa itse keksimillesi jutuille ja niille mitä on kerrottu?

En tuhlaa tähän enempää aikaa, jatka keskenäsi.
No korjaa toki miten tämä alla oleva viestisi tuohon qtba:n lainaukseen olisi pitänyt ymmärtää muulla tavalla kuin minä tulkitsin? Vastasit mun "riskit kasvaa" viestiin ja lainasit toista myöhempää viestiäni, joka ei ollut edes sinulle tarkoitettu. Tais sen verran osua ja upota, että kannattanee vähän pohtia sitä omaa tekemistä tien päällä. Mestarikuski vaikka oletkin.
Nyt kun on taas saatu vettä tienpintaan, niin pet peeve nostaa päätään: vesiurissa ajaminen. Ei tuo nyt juurikaan haittaa, paitsi jos joutuu perässä ajelemaan niin näkyvyys kärsii varsin mittavasti, mutta hieman hankala ymmärtää miksi sitä ehdoin tahdoin hankaloittaa ajamistaan, tuhlaa pottoainetta ja riskeeraa vesiliirron kanssa.
En aja muissa tilanteissa urissa, paitsi jos takana oleva ajaa liian lähellä. Taas kun turvavälin itse muistaa niin ei pääse sumut haittaamaan.

e: Sivukommenttina urissa ajaminen on riski, oli ne märkiä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Takapuskurissa roikkujille ei tarvitse keksiä mitään ylimääräisiä keinoja, joilla kaikkien osapuolten turvallisuutta vaarannetaan tai muuten aiheutetaan ylimääräistä näytelmää. Olin ennen itsekin yksi näistä jotka kokivat tarpeelliseksi kouluttaa liian lähellä ajavia.

Kun oman egon saa lopulta sivuun, niin kannattaa hidastaa seuraavalle bussipysäkille ja liittyä takaisin tielle heidän taakse. Autoa ei tarvitse edes kokonaan pysäyttää. Yksinkertainen temppu, ja bonuksena kahdella kerralla ovat pian löytyneet edestä poliisin pysäyttäminä kun ajoivat hurjaa ylinopeutta. Anna muiden mennä menojaan ja pidä huoli omasta turvallisuudestasi ja henkisestä hyvinvoinnista.

On kyllä ollut myös tapauksia, joissa puskurissa kiinni ajanut auto sitten eteen päästyään ajaakin yhtäkkiä hitaammin kuin itse. Eivät kuitenkaan ole enää liian lähellä takana, joka oli alkuperäinen ongelmasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 069
Viestejä
4 623 110
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom