Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vai oisko perinteisesti tehty jotain muuta kuin seurattu liikennettä ajaessa.
Tämä on paljon todennäköisempää. Kolmannen olisi pitänyt ajaa levennyksen kautta ohi, mutta vetäskin näiden kahden kääntymistä odottavan (pysähtyneen?) perseeseen kovalla vauhdilla. Possujunassa keskimmäinen ei olisi ottanut huomattavaa vauriota, koska suhteelliset nopeuserot olisivat olleet pieniä. Nythä se oli ihan paskana.
 
Mikä helvetti tämä "paukkusofta" villitys on?

Joka lippispäällä tuntuu nyt olevan se tsi-golf tai joku vastaava kippo ja sitten hirveä pauke kaasua nostaessa.

Suhtauduin aiemmin tuohon vireillä olevaan "softauskieltoon"(tai siis että sitä oikeasti valvotaan) penseästi, mutta näiden paukkuidioottien takia olen valmis siihen että kilvet revitään välittömästi irti ja paikalle tilataan mobiili autonmurskain jos noita tavataan liikenteessä.

Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?
 
Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?

Ehkä vähän samaa kuin sähköautoihin keinotekoiset moottoriäänet. Tai vaikka vegemakkara. Keinotekoisesti yritetään olla jotain muuta tai matkitaan sitä.
Oikea burble kuullostaa ihan hyvälle, semmoisessa autossa, jossa se tulee ilman softakikkailuja, lähinnä vanhemmissa urheiluautoissa. Uudemmissa taitaa olla jo softalla tehtyjä ja putkistot läpillä, yms. että menee melu-, yms. saastenormeista läpi.


Mutta nostan käden pystyyn noiden softalla tehtyjen kanssa. Voin ite softasta valita millainen poksahtelu tai kovempi pauke kuuluu, vai onko ollenkaan. Sekä valita tietyn kierrosaluueen jossa kuuluu.

Tuo poksahtelu antaa hieman lisää fiilistä ajaessa. Vaikka itteäkin vituttaa kuulla sitä ohi ajavista autoista. Lapsellista ja amistelua, kyllä. Mutta hauskaa edelleen näin keski-ikäisenäkin...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo poksahtelu antaa hieman lisää fiilistä ajaessa. Vaikka itteäkin vituttaa kuulla sitä ohi ajavista autoista. Lapsellista ja amistelua, kyllä. Mutta hauskaa edelleen näin keski-ikäisenäkin...

Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.
 
Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.

En tiedä puhuitko nyt pyöristä vai miten. Mutta pyörällähän sitä fiilistä vasta tuleekin kun on äänet kohdallaan. Korvatulppia useimmat vielä käyttää ajaessaan.



Jokainenhan saa olla mitä mieltä vaan. Trendejä tulee ja menee. Nyt vaan tämmöinen myy hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.
Meitä on moneen junaan. Itseä ei nuo paukkusoftat haittaa. Niin moni tulee jo tehtaalta moisen kanssa. Sain pari tyyppiä about paskomaan housuunsa täysin vakion MK3.5 Focus RS:n paukkeella, kun ajelin pari päivää auton takuuhuollon aikana,moinen sijaisautona. Itseä ärsyttää nuo yliäänekkäät putkistot autoissa joille niille ei ole tarvetta ja/tai ampuvat aivan todella rajusti yli (mikä järki on jossain 316i bimmerissä jollain paukkusoftalla ja/tai suoralla putkistolla). Työmatkalla tulee nähtyä/kuultua noita ihan helvetisti, eivät nuo nyt vituta mutta myötähäpeä kyllä nousee. Onneksi Kehäteiden sisällä noita on helvetin paljon vähemmän.

Ja mites sitten vanhat viriautot? Oli se sitten jenkkien V8:t, kireät nelipyttyiset japsit, vanhat possut tai mikä tahansa. Olen omistanut ööööö... kolme vai neljä vanhaa viriteltyä autoa (plus yksi täysin vakio 250cc mönkijä joka oli varmaan äänekkäin kaikista) vaihtelevilla vireillä, imusarjoilla ja filttereillä sekä putkistoilla ja nuo ovat olleet ihan luontaisesti kuin konekiväärejä moottorijarrulla (etenkin virikupla lyhyen pakosarjan/putkistonsa kanssa). Mitä tuossa pitäisi tehdä? Kupla ja 30hp ja se söpö säksätys vai kupla ja 110hp+ ja konekivääri?

Sen kyllä allekirjoitan että tuo äänen suuntautuminen taakse muuttaa paljon, oli kyseessä prätkä, mönkkäri tai auto. Siksi olen todella todella iloinen nykyisen auton äänistä. Putkisto on tietääkseni vakio, mutta pakosarja on peltiä, intake filtteri on vaihdettu ja kone tykkää kierroksista. Putkistoa ei edes juuri kuule imuäänien ja muiden koneen äänien yli. Kysellyt parilta kaverilta miltä auto kuulostaa kierrokset tapissa täyskaasulla, ulkoa kuunnellessa. Kuulema todella mieto ja kuulostaa melkein normi autolta, vs miltä se kuulostaa kuskin penkillä istuessa.

Ja luonnollisesti järkeä saa käyttää missä noilla äänekkäämmillä revittelee ja mihin aikoihin. Itsellä isoin vitutus on isolle tielle liittyvät harrikat. Niiden ääni kaasu pohjassa on jotenkin niin läpitunkeva ja ärsyttävä vs about mikä tahansa muu. En herää/häiriinnyt kyykyistä, supermotoista, autoista tms muista vastaavista joissa kova ääni mutta about jokainen paria vuotta vanhempi ns vanhan tyypin putkistoilla oleva harrikka herättää ja ärsyttää heti.
 
Eihän nuo ”virivirit” keskimäärin kulje edes mihinkään, joku perhefarkku 530d tms. pienellä softalla pyyhkii noita ”virivirejä” käytännössä joka osa-alueelle (matkustusmukavuus tärkeimpänä).

Mielestäni mikään ei ole nolompaa kuin kuin joku paukkuputki&lintulauta yhdistelmä mikä ei lopulta kulje mihinkään/kuskilla ole kanttia ajaa sille edes etäisellä limitillä.

Joku 60-luvun jenkki kasi toisella tapaa eri asia. Kivat äänet ”luontaisesti” vaikka itse menopeli ei mikään raketti olekaan ja mutkatiellä suorituskyky orkkis gti-pösöä reilusti paskempi. Noissa on vaan se että ovat ns. aikansa tuotoksia ja jos suorituskykyä peilaa 60v vanhoihin vehkeisiin niin edelleen ihan soivia pelejä ja itse asiassa normi toyoyta corolla/yaris/avensis ei perässä pysy.
 
Eihän nuo ”virivirit” keskimäärin kulje edes mihinkään, joku perhefarkku 530d tms. pienellä softalla pyyhkii noita ”virivirejä” käytännössä joka osa-alueelle (matkustusmukavuus tärkeimpänä).

Mielestäni mikään ei ole nolompaa kuin kuin joku paukkuputki&lintulauta yhdistelmä mikä ei lopulta kulje mihinkään/kuskilla ole kanttia ajaa sille edes etäisellä limitillä.

Joku 60-luvun jenkki kasi toisella tapaa eri asia. Kivat äänet ”luontaisesti” vaikka itse menopeli ei mikään raketti olekaan ja mutkatiellä suorituskyky orkkis gti-pösöä reilusti paskempi. Noissa on vaan se että ovat ns. aikansa tuotoksia ja jos suorituskykyä peilaa 60v vanhoihin vehkeisiin niin edelleen ihan soivia pelejä ja itse asiassa normi toyoyta corolla/yaris/avensis ei perässä pysy.
No siis isoin ongelma itselle on nuo... sanotaan esim nyt, yleensä saksalaismerkin autot tai landella myös Volvot, joissa se pienin tai toisiksi pienin kone, vanteet, madallukset ja kunnon pörinä ja pauke. All show, no go.

Juu ymmärrän että tässäkin on helppo tulla sanomaan että eihän joku perus GTi joku kulje mihinkään vs hänen autonsa x, joten miksi ne äänet? Joten, missä on se tasapainopiste, ja kuka sen määrittelee? Jollekin 10s 0-100kmh on jo todella ripeä (tiedän eräänkin jonka mielestä perus 118i BMW on suoraan lainaten "Ihan älyttömän nopea."), joillekin se reilu 3s 0-100kmh on vain meh. Samoin, mikä on luontaisesti kiva ääni? Harrikkamiesten mielestä se on se harrikan V-twin, Hondamiehet rakastavat VTEC:iään, jenkkimiehille kelpaa vain kasikone ja saksalaisissa pitää olla suora kutonen. Noista kaikista saa hyvän kuuloisia tai ihan hirveän kuuloisia.

Oma raja menee siinä että auton tekniikkaa on oikeasti muutettu paremman suorituskyvyn saamiseksi (enkä tarkoita vain filtteriä ja putkistoa), joka omissa pikku aivoissa ns. "oikeuttaa" kovemmat äänet. Toinen mikä oikeuttaa moiseen omasta mielestäni on tehomallit, erikoismallit, erikoisempi tekniikka, käytännön syyt. Mutta näissä kaikissa on jälleen oman pienen tuomariston ja kieroutuneen logiikan mukaan eri tasoja. Johonkin nopeaan perhekulkineeseen kuten juuri mainitsemasi 530d, en kehtaisi liikoja paukkuja tai putkistoja laitella (tuo on toki jo hiukan rajatapaus koska kyllä tuommoinen kulkee tosiaan softattuna varsin mukavasti), mutten räpäyttäisi silmääkään laittaa putkistoa ja pauketta siihen M5:een.
 
Mielipiteitä on monia. Mielestäni kaikki nuo pörinävehkeet joissa meluputkisto tuo muutaman hassun prosentin lisätehoa hiljaiseen verrattuna, voisi heittää suoraan paalaimen.

On vaan niin helvetin siistiä väkisin tunkea meteliä muiden korviin. Ihan yhtä siistiä kuin esim. vegaanipakotus.
 
Yksi vähän outo tapa tullut jonkun kerran vastaan liikenteessä. En muista aikaisemmin nähneeni. Eli jotkut tekee autolla niin että kun suojatiellä on jalankulkijoita niin autolla pysähdytään kauas siitä suojatiestä päästämään jalankulkijat tien yli. Eli ei pysähdytä jonkin parin-viiden metrin päähän suojatiesta vaan ihan reilusti kauemmas. Kyse ei siis ole siitä että vaan jarrutellaan aiemmin vaan ihan pysähdytään jonnekin 20-30 metrin päähän suojatiestä päästämään jalankulkijoita yli. Siis oikeasti kauas.

Tällainen tullut vastaan parisen kerran, pari kertaa kävelijänä ja kerran ajoin autolla tuollaisen perässä kahdet suojatiet läpi. Jalankulkijana se on toki selkeämpi tilanne kun auto selkeästi hidastaa ja jää kauemmas. Mutta autolla tuollaisen perässä ajaessa en ensin ollut yhtään varma miksi tässä pysähdytään. Suojatielle oli kuitenkin matkaa sen niin paljon että mietin että tapahtuuko tässä joku parkkeeraus vai matkustajan jättäminen...

Toisaalta kyse voisi olla joku liikenteen life hack. Jäämällä kauemmas autosta näkee paremmin sivuille suojatiellä ja varsinkin nopeat sivulta tulevat pyöräilijät ei jää huomiotta. Toisaalta kun jää noin kauas niin takana tuleva voi lähteä ohittamaan mikä ei suojatien kohdalla ole hyvä skenaario. Jotenkin outo tapa?
 
Yksi vähän outo tapa tullut jonkun kerran vastaan liikenteessä. En muista aikaisemmin nähneeni. Eli jotkut tekee autolla niin että kun suojatiellä on jalankulkijoita niin autolla pysähdytään kauas siitä suojatiestä päästämään jalankulkijat tien yli. Eli ei pysähdytä jonkin parin-viiden metrin päähän suojatiesta vaan ihan reilusti kauemmas. Kyse ei siis ole siitä että vaan jarrutellaan aiemmin vaan ihan pysähdytään jonnekin 20-30 metrin päähän suojatiestä päästämään jalankulkijoita yli. Siis oikeasti kauas.

Jotenkin outo tapa?

Ei ole tullut vastaavaa eteen, mutta jos itseni edellä oleva auto pysähtyisi 30 metrin päähän suojatiestä niin menisin takuuvarmasti ohi, jos paikka sen sallii. Ääliömäistä muun liikenteen hämmentämistä tuollainen vain on.
 
No siis isoin ongelma itselle on nuo... sanotaan esim nyt, yleensä saksalaismerkin autot tai landella myös Volvot, joissa se pienin tai toisiksi pienin kone, vanteet, madallukset ja kunnon pörinä ja pauke. All show, no go.

Juu ymmärrän että tässäkin on helppo tulla sanomaan että eihän joku perus GTi joku kulje mihinkään vs hänen autonsa x, joten miksi ne äänet? Joten, missä on se tasapainopiste, ja kuka sen määrittelee? Jollekin 10s 0-100kmh on jo todella ripeä (tiedän eräänkin jonka mielestä perus 118i BMW on suoraan lainaten "Ihan älyttömän nopea."), joillekin se reilu 3s 0-100kmh on vain meh. Samoin, mikä on luontaisesti kiva ääni? Harrikkamiesten mielestä se on se harrikan V-twin, Hondamiehet rakastavat VTEC:iään, jenkkimiehille kelpaa vain kasikone ja saksalaisissa pitää olla suora kutonen. Noista kaikista saa hyvän kuuloisia tai ihan hirveän kuuloisia.

Oma raja menee siinä että auton tekniikkaa on oikeasti muutettu paremman suorituskyvyn saamiseksi (enkä tarkoita vain filtteriä ja putkistoa), joka omissa pikku aivoissa ns. "oikeuttaa" kovemmat äänet. Toinen mikä oikeuttaa moiseen omasta mielestäni on tehomallit, erikoismallit, erikoisempi tekniikka, käytännön syyt. Mutta näissä kaikissa on jälleen oman pienen tuomariston ja kieroutuneen logiikan mukaan eri tasoja. Johonkin nopeaan perhekulkineeseen kuten juuri mainitsemasi 530d, en kehtaisi liikoja paukkuja tai putkistoja laitella (tuo on toki jo hiukan rajatapaus koska kyllä tuommoinen kulkee tosiaan softattuna varsin mukavasti), mutten räpäyttäisi silmääkään laittaa putkistoa ja pauketta siihen M5:een.
Mun mielestä tää on aika helppo, ihan perus 15v vanha 530d tehtaalta on jo 6,6sec ja kun kottero painaa 1800kg niin jos sulla on ”nopea” gti pösö 7sec niin sen voi suoraan laittaa paaliin sen sijaan että hankkii tehoputken/paukkusoftan.

Joku ymmärrys löytyy supra/silvia kaltaisille vehkeille joista modattuna saadaan 5sec pintaan kulkevia laittaeita, mutta kun (lähes) saman suorituskyvyn saisi myös ilman sitä meteliä (loppuun tuunattu 530d on edelleen yhtä nopea ja silti hiljainen tai joku sähkis) niin herää kysymys mikä näiden tiettyjen autojen idea on.

Yksinkertaistaen voisi sanoa että kaikki 90+lukuja tuoreemmat ja yli 7sec kulkevat ääntä pitävät vekottimet saisi polkea suoraan suohon niin siinä ei kokonaisuuden kannalta menisi mitään vituiksi :)
 
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)
Enpä enää edes tiedä mitä millaisia autoja alunperin taivasteltiin paukkumodeista. Mutta itse olin käsittänyt että kyse oli näistä uudemmista bensaturboista, joita about 2010 vuoden jälkeen melkein joka valmistajalta löytyy. Näistä saa softalla joistain ihan hyvin tehoa. Sekä samalla nämä rätinät/paukkeet.

Hieman alkoi hymyilyttää kun puhe kääntyi johonkin 316 bemarin ja gti pösöihin, yms vastaaviin. Ei kai noilla aja kuin marginaali enää. Nykyään kun kattoo teinien kalustoa tiellä ja somessa, nii vehkeet on pääosin kalliimpaa mitä oli vaikka 15v sitten, kun nuo ylläolevat oli yleisemmin teinien raiskattavana.


PS. Nuo viridieselit ne vasta pahaa ääntä pitääkin jos putkea kunnolla muokattu ja ne saa paukkumaan myös. Sekä se pakokaasun haju vielä pahempi kuin kattittomassa bensavehkeessä, kun vedetty dpf:t ja katit pois. Onneksi alkavat syynäämään katsastuksessa tarkemmin noita. Sekä suurin osa vaan softalla tehtyjä, mutta huomaa sitä perässä ajaessa onko pöntöt tyhjät, vaikka olisi hiljainenkin menijä matkavauhdissa.

Taitaa nykyään olla suosituimpia teinien rasseja nuo bemarin kutosdieselit. Voimaa saa halvalla ja kulutus pysyy kohtuullisena, yms.
Oisko nyt vaihto menossa e sarjasta f sarjaan. Vielä joutuu tovin odottamaan, että I-sarja ja Teslat yms. on teinien alla.


Sekä tuo 0-100 on vähän huono mittari tehokkaammille autoille. Niin lyhyt rykäisy ja erot pieniä.
100-200 kertoo jo paremmin suorituskyvystä. Alle 10s alkaa olla ihan ripeä ja reilulla 400hp pääsee siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)
Enpä enää edes tiedä mitä millaisia autoja alunperin taivasteltiin paukkumodeista. Mutta itse olin käsittänyt että kyse oli näistä uudemmista bensaturboista, joita about 2010 vuoden jälkeen melkein joka valmistajalta löytyy. Näistä saa softalla joistain ihan hyvin tehoa. Sekä samalla nämä rätinät/paukkeet.

Hieman alkoi hymyilyttää kun puhe kääntyi johonkin 316 bemarin ja gti pösöihin, yms vastaaviin. Ei kai noilla aja kuin marginaali enää. Nykyään kun kattoo teinien kalustoa tiellä ja somessa, nii vehkeet on pääosin kalliimpaa mitä oli vaikka 15v sitten, kun nuo ylläolevat oli yleisemmin teinien raiskattavana.


PS. Nuo viridieselit ne vasta pahaa ääntä pitääkin jos putkea kunnolla muokattu ja ne saa paukkumaan myös. Sekä se pakokaasun haju vielä pahempi kuin kattittomassa bensavehkeessä, kun vedetty dpf:t ja katit pois. Onneksi alkavat syynäämään katsastuksessa tarkemmin noita. Sekä suurinosa vaan softalla tehtyjä, mutta huomaa sitä perässä ajaessa onko pöntöt tyhjät, vaikka olisi hiljainenkin menijä matkavauhdissa.

Taitaa nykyään olla suositumpia teinien rasseja nuo bemarin kutosdieselit. Voimaa saa halvalla ja kulutus pysyy kohtuullisena, yms.

Sekä tuo 0-100 on vähän huono mittari tehokkaammille autoille. Niin lyhyt rykäisy ja erot pieniä.
0-200 kertoo jo paremmin suorituskyvystä. Alle 10s alkaa olla ihan ripeä ja reilulla 400hp pääsee siihen.
En olisi uskonut miten paljon noita vanhoja rasseja on liikenteessä kun menee Kehä3:n ulkopuolelle. Duunipaikka kun vaihtui "landelle" niin tuli aika shokkina. Tuntuu että joka kolmas auto jonka näkee olisi custom putkistolla. Ja ovat juuri näitä perus Volvoja, ihan perus bemareita yms. Ja mitä GTi pösöihin tulee niin itse tarkoitin GTi:llä ihan Golfia. Pösö kun ei ole tehnyt yhtään oikeaa hot hatchiä sitten 205:n.
 
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)

Itsehän en autojen sisuksista tiedä, tai edes halua tietää tuon taivaallista. Aiempaan viestiini siis viitaten, kun taisin puhua ihan eri asiasta. Lähinnä siis ärsyttää ne kaksipyöräiset viritetyt romukasat, jotka kuuluvat ihan perustasollakin seinän läpi vaikka olisi vastamelut päässä, tuohon vielä satunnaiset paukkeet päälle. Tuollaista ajava räkänokka tietää taatusti mitä tekee ja saa sisältöä mitättömään elämäänsä muiden elämää pilaamalla. Yleensä ovat jotain melko vaatimattoman näköisiä härveleitä. Niinkuin omistajansakin.

Harrikat ei häiritse muutakuin silloin, kun ajaa suoraan sellaisen takana. Se papatus on pidemmän päälle hieman raskasta ja haju ei miellytä.
 
En olisi uskonut miten paljon noita vanhoja rasseja on liikenteessä kun menee Kehä3:n ulkopuolelle. Duunipaikka kun vaihtui "landelle" niin tuli aika shokkina. Tuntuu että joka kolmas auto jonka näkee olisi custom putkistolla. Ja ovat juuri näitä perus Volvoja, ihan perus bemareita yms. Ja mitä GTi pösöihin tulee niin itse tarkoitin GTi:llä ihan Golfia. Pösö kun ei ole tehnyt yhtään oikeaa hot hatchiä sitten 205:n.

Juu, voihan se olla vahvasti maantieteellinen asbekti myös. Varmaan ihan pienemmillä paikkakunnilla vielä enemmän korostuu että vanhempaa/halvempaa kalustoa.

Itsehän en autojen sisuksista tiedä, tai edes halua tietää tuon taivaallista. Aiempaan viestiini siis viitaten, kun taisin puhua ihan eri asiasta. Lähinnä siis ärsyttää ne kaksipyöräiset viritetyt romukasat, jotka kuuluvat ihan perustasollakin seinän läpi vaikka olisi vastamelut päässä, tuohon vielä satunnaiset paukkeet päälle. Tuollaista ajava räkänokka tietää taatusti mitä tekee ja saa sisältöä mitättömään elämäänsä muiden elämää pilaamalla. Yleensä ovat jotain melko vaatimattoman näköisiä härveleitä. Niinkuin omistajansakin.

Harrikat ei häiritse muutakuin silloin, kun ajaa suoraan sellaisen takana. Se papatus on pidemmän päälle hieman raskasta ja haju ei miellytä.

Noista 2 pyöräisistä tuli mieleen, kun oman ikkunan ohi ajaa usein manki (joo, just se perinteinen tossumopo honda). Ihan hirveen kovan ja ärsyttävän kuuloisen äänen saanut siihen ja yhtään useammin ajaisi, saati rälläisi siinä, niin saattaisi alkaa kiristämään hermoa. En ymmärrä miten 50cc saa semmoista ääntä edes pitämään.
Lähellä on liivikerho, harvoin kun siellä on sitä pyörätouhua, niin on kyllä infernaalinen meteli kymmenien harrikoiden jytistessä ja kuuluu tosiaan kauaksi kun lähtevät liikkeelle.
Itekin harrikkaa katellu, niin ei passaa harmistua noista. :cool:
 
Juu, voihan se olla vahvasti maantieteellinen asbekti myös. Varmaan ihan pienemmillä paikkakunnilla vielä enemmän korostuu että vanhempaa/halvempaa kalustoa.
Erittäin vahvasti. Ja itseasiassa, noita kauheimpia amisvirejä lukuunottamatta todella virkistävää nähdä nuoruudesta tuttuja autoja. Sierroja, laatikko Volvoja, vanhoja paikoin todella asiallisestikin laitettuja 3 ja 5:s sarjalaisia, vanhempia mersuja, satunnainen lada seassa yms yms. Se on pistänyt silmään että MK1-3 Golfit puuttuvat käytännössä kokonaan. Ja mitä Opeleihin tulee niin Kadetit yms ovat jo ruostuneet pois.

Tuntuu oikein kotoisalta vetää -90 MX-5:llä sielläpäin. Talvella kukaan ei katsonut pientä sivuluisua ja sutimista pahalla (niin paljon takavetoja ilman ajoapuja ajossa), eikä kukaan edes vilkaise itse autoa vs Helsingissä jossa junnut vilkuttelee, vanhemmat ukot tulee juttelemaan parkkiksella jne.
 
Mikä helvetti tämä "paukkusofta" villitys on?

Joka lippispäällä tuntuu nyt olevan se tsi-golf tai joku vastaava kippo ja sitten hirveä pauke kaasua nostaessa.

Suhtauduin aiemmin tuohon vireillä olevaan "softauskieltoon"(tai siis että sitä oikeasti valvotaan) penseästi, mutta näiden paukkuidioottien takia olen valmis siihen että kilvet revitään välittömästi irti ja paikalle tilataan mobiili autonmurskain jos noita tavataan liikenteessä.

Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?
Ei, kun sieltä putkesta otetaan resonaattori pois, täällä kanssa sen kymmenen jonnea joiden volkkarit ja bemmit paukkuu jatkuvasti ja sitten oikein ajavat niin että kiihdytys kaasu ylös, kiihdytys kaasu ylös, kiihdytys kaasuylös :facepalm:
 
En tiiä onko nyt -vain länsiespoo juttuja-, mutta nää vitun pakettiauton kokoiset sisimaasturit, jotka vaan yleistyy ja yleistyy. Mee parkkihaliin - nää seisoo neljäsosa autosta viereisellä ruudulla. Aja pikkutiellä - nää tulee vastaan keskellä tietä ja ihmettelee, että miksen veivaa mun omaa autoo ojaan, samalla kun niillä on metri tilaa omalla oikealla puolella. Aja sisäkaistaa ympyrässä - nää ajaa melkein kylkeen ulkokaistalta. Sit vielä nämä risteyksissä vastakkaisen kaistan kautta leikkaamiset, kun ei jaksa veivaa omaa lapsitukialusta.

äh..
 
En tiiä onko nyt -vain länsiespoo juttuja-, mutta nää vitun pakettiauton kokoiset sisimaasturit, jotka vaan yleistyy ja yleistyy. Mee parkkihaliin - nää seisoo neljäsosa autosta viereisellä ruudulla. Aja pikkutiellä - nää tulee vastaan keskellä tietä ja ihmettelee, että miksen veivaa mun omaa autoo ojaan, samalla kun niillä on metri tilaa omalla oikealla puolella. Aja sisäkaistaa ympyrässä - nää ajaa melkein kylkeen ulkokaistalta. Sit vielä nämä risteyksissä vastakkaisen kaistan kautta leikkaamiset, kun ei jaksa veivaa omaa lapsitukialusta.

äh..

Ymmärrän täysin, nämä etuvetoiset "maasturit", kaameat egonjatkeet ovat nyt se juttu. Mutta kun ihmiset ovat yksinkertaisia otuksia, tulee joku uusi trendijuttu kun nuo ei enään kelpaa ja noitten "SUVien" huonot puolet alkavat liikaa häiritsemään :cool:
 
Mielipiteitä on monia. Mielestäni kaikki nuo pörinävehkeet joissa meluputkisto tuo muutaman hassun prosentin lisätehoa hiljaiseen verrattuna, voisi heittää suoraan paalaimen.

On vaan niin helvetin siistiä väkisin tunkea meteliä muiden korviin. Ihan yhtä siistiä kuin esim. vegaanipakotus.

Kyllä lippispään "hienosti" tuunattu 90-luvun auto merkkiin katsomatta antaa vahvan vaikutelman tyhmemmän kansanosan edustajasta. Valitettavasti noita amisviritelmiä, ja ennen kaikkea niiden vajaataitoisia kuljettajia, joutuu vain sietämään vaikka sellainen yleensä takaa ketjun mukaisen toiminnan. Tymistä ihmisistä ei pääse eron, ei myöskään ajotaidottomista vanhuksista, itse olen jossain määrin oppinut sietämään molempia.
 
Kyllä lippispään "hienosti" tuunattu 90-luvun auto merkkiin katsomatta antaa vahvan vaikutelman tyhmemmän kansanosan edustajasta. Valitettavasti noita amisviritelmiä, ja ennen kaikkea niiden vajaataitoisia kuljettajia, joutuu vain sietämään vaikka sellainen yleensä takaa ketjun mukaisen toiminnan. Tymistä ihmisistä ei pääse eron, ei myöskään ajotaidottomista vanhuksista, itse olen jossain määrin oppinut sietämään molempia.

90-luvusta on jo neljännesvuosisata aikaa eli ei niitä kovin paljoa ole enää nykyisin liikenteessä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, siitä pitää huolen jo pelkkä tiesuola.
Myös nuo mölyputket tuntuvat vähentyneen viime vuosina, joskus harvoin tulee vastaan joku kippo joka kuulostaa enemmänkin cessnalta kuin henkilöautolta mutta harvassa ovat.
Enemmän tuntuisi olevan juurikin noita anti-lag -softattuja vajukkeja kuin niitä oman nuoruuden 1,2 vapari + liikennemerkkiputkesta puikolla hitsattu ralliputkisto.
 
Tyhmät ihmiset ketjusta.
Itsellä on autossa adaptiivinen keskinopeuden säädin. Laitan sen aina 10 kilsaa yli nopeuden esi. 90/110/130.
....

Edit: se matkan saa määritettyä 5 pykälällä lyhin on käsitääkseni 30m ja pisin 80m
PS. niin siten auto jaruttaa jopa nollaan jos edessä ajava törttöilee

Varsinkin vanhempian adaptiivisten puute on nuo lyhyet "tutkat", siis se että valtatie nopeuksissa ne lähinnä peräänajo(esto)avustimia, niillä voi toki näppärästi roikkua edelläajavan "kontissa". Toki jos käsin pitää hyvän välin, niin ei turhia lainkaan.
 
-11 vuosimallin volvo, jossa on jono asisstant toiminne, toimii mielestäni hyvin. Miettii ainakin punaisissa jonkin aikaa että uskaltaa lähteä liikkeelle saadakseen turvavälin aikaiseiksi. Ärsyttänee joitain et miks ei se volle liiku. Tosin silloinhan valoista ei sitten muut pääsekkään. Pakko aina vihreitten syttyessä painasta kaasua että mennäähän nyt.
Ja maantiellä tosiaan itse pidän kauinta mahdollista etäisyyttä minkä tuo adaptiivinen antaa. Ihan jo tuulilasin kestävyyden vuoksi. Mutta tosiaan nää nopeuden pumppaajat voi kuvitella että hiillostan koko ajan kontissa. (car scanner ohjelma puhelimessa ja bluethoot obd:n kautta näen etäisyydet mitä volvon äly oikeasti näkee ennen kuin lukittuu ja nopeuden katson gpsllä)
 
Tyhmät ihmiset ketjusta.


Varsinkin vanhempian adaptiivisten puute on nuo lyhyet "tutkat", siis se että valtatie nopeuksissa ne lähinnä peräänajo(esto)avustimia, niillä voi toki näppärästi roikkua edelläajavan "kontissa". Toki jos käsin pitää hyvän välin, niin ei turhia lainkaan.
Tosin sehän on auton oma arvaus että se "muka" kerkee pysähtymään vielä turvallisesti. Mutta joo nää takakontin hiillostajat on todennäköisesti adaptiivisen vakkarin käyttäjiä eikä kuski reagoi vaikka nopeus tippuisi. Itse vedän aina ohi kun edellä oleva lukittuu.
 
Jyväskylässä Sokoksen parkkihallissa pienimunaiset mersuaudibmwkuskit joiden on aivan pakko pysäköidä megamaasturinsa pienille autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Alas tultaessa hädin tuskin mahtuu auton taittamaan ohi. Pitänee alkaa tulostelemaan heippalappuja ikkunoihin.
 
Jyväskylässä Sokoksen parkkihallissa pienimunaiset mersuaudibmwkuskit joiden on aivan pakko pysäköidä megamaasturinsa pienille autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Alas tultaessa hädin tuskin mahtuu auton taittamaan ohi. Pitänee alkaa tulostelemaan heippalappuja ikkunoihin.
Siis onko siellä autojen koon mukaan jaoteltu ruutuja?
 
Nyt on kyllä yleistynyt tuo mielenosoittaminen tööttäämällä. Sitten kun tööttääjä on väärässä, eikä ole mitään tapaa kertoa sitä sille, niin hermohan siinä kiehahtaa.

Töötätään, kun edellä menevä oikealle kääntyjä väistää kevyttä liikennettä. Töötätään, kun parkkipaikalla oikealta tuleva ei väistäkään parkkipaikan "pääväylällä" kaahaavaa. Töötätään, kun suoraan ajavien kaistalta ajetaankin suoraan, niiden kääntyvien kaistalta suoraan ajavien eteen. Töötätään, kun ei mennäkään vihreillä jonon jatkoksi keskelle risteystä sitä tukkimaan.

Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
 
Nyt on kyllä yleistynyt tuo mielenosoittaminen tööttäämällä. Sitten kun tööttääjä on väärässä, eikä ole mitään tapaa kertoa sitä sille, niin hermohan siinä kiehahtaa.

Töötätään, kun edellä menevä oikealle kääntyjä väistää kevyttä liikennettä. Töötätään, kun parkkipaikalla oikealta tuleva ei väistäkään parkkipaikan "pääväylällä" kaahaavaa. Töötätään, kun suoraan ajavien kaistalta ajetaankin suoraan, niiden kääntyvien kaistalta suoraan ajavien eteen. Töötätään, kun ei mennäkään vihreillä jonon jatkoksi keskelle risteystä sitä tukkimaan.

Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
AliExpress löytyy auton takalasiin tulevia led-näyttöjä mitä bluetoothin kautta ohjelmoidaan. Voi laittaa tekstiä/kuvia jne… muutaman kympin maksaa
 
Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
Itekin joskus tämmöisiä mietin, mutta tulee niin vähän ajeltua enää valtateillä että jäänyt hankkimatta. Noitahan on monenlaisia, semmoiset pitkulaiset sopinee paremmin tekstille, mutta 160 merkkiä voi tehdä tiukkaa että mahtuu kerralla. Varmaan semmoisiakin on jossa teksti vierii.

Tuo nyt tuli eka googlaus


260332550_max.jpg
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
Jos se on vieläpä ohittajalle hyvä tie, niin kyllä tuollaisesta "yhdistelmästä" ohi pääsee kun vaan osaa itse lukea tilannetta ja painaa kaasua.
 
Tänään oli uskomattoman tyhmä/tietämätön/itsekäs karavaanari liikkeellä. Tie 66 virrat-alavus väli. Täysperävaunu rekka vetää jonoa ja tämä uuno hiillostaa sitä rekkaa reilu autonmitan etäisyydellä.

Ne jotka tietää tien tietää että se on yleensä ohittajalle hyvä tie. No ei ole enää kun tuo idioottikaravaanari pakottaa omalla ajollaan tekemään sellaisia efektiivisesti lähes 100m yhdistelmän ohituksia.

Tuossa tilanteessa olisi kaivannut jotain viestintäkeinoa sinne kabiiniin, että jätä nyt helvetti väliä siihen rekan perävaunuun ennen kuin sattuu jotain. Ja helpotat kaikkien elämää, ml. itsesi.
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani lähti vitostiellä tässä hiljan ohituskaistan alkaessa ohi rekasta ja luonnollisesti käytti koko kaistan ohitukseen kun takana odotti 6 muuta autoa. Kaikki meni sen perään ja sitten puolet takasin rekan taakse kun hommasta ei tullut hevon vittuakaan. Helvetillisellä tunkemisella pääsi pari autoa peesissä ohi ja rekkakuskin kopista varmaan tuli kommenttia. Ohituskaistan jälkeen luonnollisesti vaunu jatkoi matkaa 90kmh kun rekan perässä mentiin n. 85kmh. Paras osa oli tietenkin että veturina oli joku 300 sarjalainen isompi mb katumaasturi millä liikkuisi vaikka omakotitalo jos sitä tehoa käytettäisiin.

Vitostiellä toi aiheutti vielä naurua kun ohituskaistoja on runsaasti, mutta ai saatana kun tuon tempun tekisi jossain 12 tiellä missä ohituskaistoja on yksi ja hyviä ohituspaikkoja muutama.
 
Nää karavaanarit sais muutenkin lailla pakottaa ajamaan klo 20-06 välillä. Yksikin paviaani lähti vitostiellä tässä hiljan ohituskaistan alkaessa ohi rekasta ja luonnollisesti käytti koko kaistan ohitukseen kun takana odotti 6 muuta autoa. Kaikki meni sen perään ja sitten puolet takasin rekan taakse kun hommasta ei tullut hevon vittuakaan. Helvetillisellä tunkemisella pääsi pari autoa peesissä ohi ja rekkakuskin kopista varmaan tuli kommenttia. Ohituskaistan jälkeen luonnollisesti vaunu jatkoi matkaa 90kmh kun rekan perässä mentiin n. 85kmh. Paras osa oli tietenkin että veturina oli joku 300 sarjalainen isompi mb katumaasturi millä liikkuisi vaikka omakotitalo jos sitä tehoa käytettäisiin.

Vitostiellä toi aiheutti vielä naurua kun ohituskaistoja on runsaasti, mutta ai saatana kun tuon tempun tekisi jossain 12 tiellä missä ohituskaistoja on yksi ja hyviä ohituspaikkoja muutama.
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
 
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
Näinkin ja itsekin osaan nuo paikat hyödyntää varsinkin paskemmilla teillä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että noi tientukkimiset jollain asuntovaunuilla ja muilla romukasoilla voisi jättää yöajalle ja ohituskaistat niiden käyttöön joilla on kalusto/osaaminen ajaa edes sen rajotuksen mukaan.
 
Näinkin ja itsekin osaan nuo paikat hyödyntää varsinkin paskemmilla teillä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että noi tientukkimiset jollain asuntovaunuilla ja muilla romukasoilla voisi jättää yöajalle ja ohituskaistat niiden käyttöön joilla on kalusto/osaaminen ajaa edes sen rajotuksen mukaan.
Itse olen ajokortin saanut 90 -luvun alussa ja tuntuu, että varsinkin tuo osaaminen on kaiken kaikkiaan kokenut kyllä melkoisen inflaation niistä ajoista.
 
Ohituspaikan ei tarvitse olla välttämättä hyvä, jos sen manööverin osaa vaan suorittaa turvallisesti. Suurin osa nyky autoilijoista nyt vaan tuntuu olevan sellaisia ihme tossukoita että näitä ei osata suorittaa.

Itseltäni se ei ole pois, mutta kyllä se vituttaa.
Hyvä ja hyvä, ehkä tässä hyvällä tarkoitetaan paikkaa missä sen voi tehdä turvallisesti.

Rekkaanverrattuna karavaanari pituuden puolesta helpompi, mutta taasen vauhtia enemmän kuin rekalla. Jos siis vain tuon karavaanarin ohittamista suunnittelet.

Jos taasen karavaanari roikkuu rekanperässä, ja koko yhdistelmän ohitus, jos ei nyt satametriä, mutta 60 metriä ja vauhtieroa 25km/h, niin pelkästään tuossa rinnalla vajaa 9 sekunttia, yli 20 sekunttia ohittamiseen, yli 600 metriä vastaantulijoiden kaistalla. jos oletetaan ettei vastaantulijat aja sen lujempaa, niin kilometri vapaata tietä ei riitä, se on sitten alueellista missä harvassa on ne kilometrin näkymät, saati kahden., että vielä vapaana, jossain toisaalla taasen hiljaisempaa useamman kilometirnen päähän näkee hyvin.

No vaatii nyky rekankin ohittaminen sen paikan, mitä ei joka pätkällä liikoja ole. No jos tiukkaa, niin eka karavaanarista ohi, äänimerkkiä ajoissa, että antaa tilaa.

Hyväpaikallistuntemus voi auttaa, ja tuoda turvallisia paikkoja (*, jos se turvallisuus ajaa ohi pakkomielteen ohimenemisestä.


(*
Ehkä voi jopa aloittaa ohituksen, ennenkuin näkee riittävän pikälle, vaatii sitten sen että osaa myös ohituksen keskeyttää.
 
Hyvä ja hyvä, ehkä tässä hyvällä tarkoitetaan paikkaa missä sen voi tehdä turvallisesti.

Rekkaanverrattuna karavaanari pituuden puolesta helpompi, mutta taasen vauhtia enemmän kuin rekalla. Jos siis vain tuon karavaanarin ohittamista suunnittelet.

Jos taasen karavaanari roikkuu rekanperässä, ja koko yhdistelmän ohitus, jos ei nyt satametriä, mutta 60 metriä ja vauhtieroa 25km/h, niin pelkästään tuossa rinnalla vajaa 9 sekunttia, yli 20 sekunttia ohittamiseen, yli 600 metriä vastaantulijoiden kaistalla. jos oletetaan ettei vastaantulijat aja sen lujempaa, niin kilometri vapaata tietä ei riitä, se on sitten alueellista missä harvassa on ne kilometrin näkymät, saati kahden., että vielä vapaana, jossain toisaalla taasen hiljaisempaa useamman kilometirnen päähän näkee hyvin.

No vaatii nyky rekankin ohittaminen sen paikan, mitä ei joka pätkällä liikoja ole. No jos tiukkaa, niin eka karavaanarista ohi, äänimerkkiä ajoissa, että antaa tilaa.

Hyväpaikallistuntemus voi auttaa, ja tuoda turvallisia paikkoja (*, jos se turvallisuus ajaa ohi pakkomielteen ohimenemisestä.


(*
Ehkä voi jopa aloittaa ohituksen, ennenkuin näkee riittävän pikälle, vaatii sitten sen että osaa myös ohituksen keskeyttää.
En ole matemaattinen ihminen, mutta ohittaessa kannattaa oikeasti painaa sitä kaasua, eikä miettiä jotain konstaapeli Korhosta.
 
Ovat varmaan mutkassa tms ja jäävät vähän ruudusta ulos. Parkkihalleissa osa ruuduista on yleensä pienempiä kuin toiset johtuen tolpista, mutkista tms
Juuri näin. Keskirivin päätypaikat. Blokkaa näkyvyyttä ja ajolinjoja ahtaassa hallissa.
 
En ole matemaattinen ihminen, mutta ohittaessa kannattaa oikeasti painaa sitä kaasua, eikä miettiä jotain konstaapeli Korhosta.
Jos tavoite tehdä turvallinen ohitus, niin jokin valistunut arvio tehtävä. Pelkästään kaasuapainamalla voi olla ihan päinvastainen vaikutus.

Se ei vaadi taitoa että kaasuapainamalla pääse karavaanari rekasta ohi, se vaati vain hyvää tuuria.
 
Jos tavoite tehdä turvallinen ohitus, niin jokin valistunut arvio tehtävä. Pelkästään kaasuapainamalla voi olla ihan päinvastainen vaikutus.

Se ei vaadi taitoa että kaasuapainamalla pääse karavaanari rekasta ohi, se vaati vain hyvää tuuria.
Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
 
Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
En ihan varma ymmärsinkö oikein.
Mutta ehdottomasti , jos ei ole käsitystä kuinka paljon sitä vapaata näkymää/tietä pitää olla turvalliseen ohitukseen, niin parempi jättää ohitukset nelikaistaisille osuuksille, tai pitkille ohituskaista pätkille . Ja jos kuitenkin yrittää, niin ennenkaikkea valmistautua keskeyttään ohitus.

Varsinkin vieraassa ympäristössä voi olla vaikea arvioida kuinkapaljon sitä vapaata tietä on ja kuten sanoit niin taitojen puitteissa, ja taito on sekin että maltaa, ei ulosmittaa , vaan jättää pelivaraa niitä arviovirheitä varten.

Jos ja kuitenkin arvioidaan väärin, niin ottaa opiksi, jos se paluu venyy vapaan osuuden loppuun, niin ei sitä tilaa tainnut olla riittävästi. Jos jopa joutuu palaan ohitettavan eteen, muutaman kymmenenmetrin päähän, niin taisi mennä arvio pileen. Jos vastaantulia kohdataan palattua muutaman sekunnin sisään. niin taisi mennä arvio vähän pieleen. Jos ohituksen keskeyttämisen sijaan on polkenut lisää vauhtia että kerkiää ohitettavan eteen, niin sitten aloituksen arviovirheen lisäksi jo muitakin virheitä.
 
En ihan varma ymmärsinkö oikein.
Mutta ehdottomasti , jos ei ole käsitystä kuinka paljon sitä vapaata näkymää/tietä pitää olla turvalliseen ohitukseen, niin parempi jättää ohitukset nelikaistaisille osuuksille, tai pitkille ohituskaista pätkille . Ja jos kuitenkin yrittää, niin ennenkaikkea valmistautua keskeyttään ohitus.

Varsinkin vieraassa ympäristössä voi olla vaikea arvioida kuinkapaljon sitä vapaata tietä on ja kuten sanoit niin taitojen puitteissa, ja taito on sekin että maltaa, ei ulosmittaa , vaan jättää pelivaraa niitä arviovirheitä varten.

Jos ja kuitenkin arvioidaan väärin, niin ottaa opiksi, jos se paluu venyy vapaan osuuden loppuun, niin ei sitä tilaa tainnut olla riittävästi. Jos jopa joutuu palaan ohitettavan eteen, muutaman kymmenenmetrin päähän, niin taisi mennä arvio pileen. Jos vastaantulia kohdataan palattua muutaman sekunnin sisään. niin taisi mennä arvio vähän pieleen. Jos ohituksen keskeyttämisen sijaan on polkenut lisää vauhtia että kerkiää ohitettavan eteen, niin sitten aloituksen arviovirheen lisäksi jo muitakin virheitä.
Lainaan tässä edelleenkin itseäni.

Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
 
Lainaan tässä edelleenkin itseäni.

Niin, omassa päässähän ja omien taitojen puitteissahan tuo arvio olisi hyvä tehdä.
Mitä tarkoitat, toki kuljettaja sen arvion tekee, ja päätöksen.
Kyse nimenomaan taidosta arvioida mikä ei ole helppoa, jos ei tiedä paljonko tarvitaan sitä vapaata tyhjää, niin vaikea sitä ohituspaikkaa arvioida, no vaikka tietäisi että puolitoistakilometriä, niin ei senkään arvioiminen eteenpäin ole helppoa, jos ei ns tuttu kohde jossa tyhjä kaista.

Joku kirjoitti kaasunpainamisesta, se on se helppoin osuus, eikä sillä ei voi korjata arviovirheitä.
 
Mitä tarkoitat, toki kuljettaja sen arvion tekee, ja päätöksen.
Kyse nimenomaan taidosta arvioida mikä ei ole helppoa, jos ei tiedä paljonko tarvitaan sitä vapaata tyhjää, niin vaikea sitä ohituspaikkaa arvioida, no vaikka tietäisi että puolitoistakilometriä, niin ei senkään arvioiminen eteenpäin ole helppoa, jos ei ns tuttu kohde jossa tyhjä kaista.

Joku kirjoitti kaasunpainamisesta, se on se helppoin osuus, eikä sillä ei voi korjata arviovirheitä.
Selvästikkin kuulut tuohon nykyiseen, valitettavaan enemmistöön joka on liikenteessä lähinnä muiden harmina.
 
Jos se on vieläpä ohittajalle hyvä tie, niin kyllä tuollaisesta "yhdistelmästä" ohi pääsee kun vaan osaa itse lukea tilannetta ja painaa kaasua.

Osaan kyllä ohittaa ja tie on varsin tuttu, mutta jos tuolla junalla on mittaa täysperävaunu+pieni väli+karavaanari(vetoauto+pitkä vaunu) niin suuri osa niistä aiemmin rekankin ohitukseen kelpaavista paikoista oli nyt turhia.

Kuten tuossa yllä jo todettiinkin, vaikka polkisi kaasua hävyttömän laittomiin nopeuksiin niin siinä menee silti satoja metrejä, fysiikan lait kun ei kumoudu vaikka kuinka painaa kaasua tai "lukee tilannetta".
 
Itse saanut kortin 10 vuotta takaisin. Olen opetellut tuntemaan auton mihin se pystyy niin ohittaminen on helpompaa. Tuolla saa välillä painella rekkasta +3 henkilöautosta ohi, koska ei uskalleta ohittaa. Itse painan heti paikan tullen kaasun pohjaan.

Tuossa vaunua vetäessä tuli 2 ohitusta niin että ohittaja lähti myöhään ohi vaikka aikaisemmin olisi voinut lähteä. Tästä tuli melkein nokkakolari. Ei sinne voi jäädä arpomaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 113
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom