Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mites hidastaminen moottorijarrulla on samaan aikaan vaarallista ja tyhmää, mutta pitäisi jarruttaa ja pysähtyä osittain tielle ?
En jaksa vastata sinulle, koska saat vastauksen lukemalla kuinka tässä asiassa ovat menetelleet sekä henkilöauto- että rekkakuski. Noin ylipäätään perseessä ajaminen on yksi ärsyttävimmistä asioista tien päällä, mutta siitä ei ollut kyse.
 
Lapista Etelä-Suomeen tullessa ei ollut samaa ilmiötä kontissa roikkumiseen. Olisiko pohjoiseen mennessä syy ollut pitää minua ”poropuskurina”. Eli pidetään auto edessä joka havainnoi nelijalkaiset.
Muutenkin sai hyvinkin rauhallisesti ajaa omaa nopeutta, joku meni ohi jonkun toisen ohitin.
 
Lapista Etelä-Suomeen tullessa ei ollut samaa ilmiötä kontissa roikkumiseen. Olisiko pohjoiseen mennessä syy ollut pitää minua ”poropuskurina”. Eli pidetään auto edessä joka havainnoi nelijalkaiset.
Muutenkin sai hyvinkin rauhallisesti ajaa omaa nopeutta, joku meni ohi jonkun toisen ohitin.
Tästä tuli mieleen yksi asia mikä vituttaa. Lapista etelään tullessa huomaa hyvin kuinka sekoilun määrä lisääntyy ja turvavälit lyhenee mitä lähemmäksi Helsinkiä päästään.
 
No eikös tuosta ollut isot uutiset ja poliisikin otti kantaa että ovat pyöräilijöitä lukuunottamatta tuota 15kmh rakenteellinen nopeus versiota.
Välillä en aina tunnista alle 15km menevää mallia kun ovat teippailleet sitä itse omilla jutuilla. Mut käytän pari tuntia päivässä uusien mallien opetteluun.
 
Välillä en aina tunnista alle 15km menevää mallia kun ovat teippailleet sitä itse omilla jutuilla. Mut käytän pari tuntia päivässä uusien mallien opetteluun.
Juu ihan naurettava tuo max 15kmh poikkeavuus. Itse lautailin kaikki arkiajot vuoden verran ja sinä aikana tuli niin paljon uutta lautaa ja itsekin menin kolme lautaa läpi. Millä pirulla kenelläkään olisi mahdollista tunnistaa 15kmh lauta 25kmh laudasta. Ehkä pitää laatia laki joka vaatii ison vilkkuvalon lautaan tai joka suuntaan näkyvät isot 15kmh lätkät kuten aikanaan oli nämä 80kmh lätkät yms.
 
Ei niitä lätkiä kerkeä nähdä liikenteessä. Aivan mahdotonta tunnistaa. Pitäisi vaan jokainen sähköpotkulauta automaattisesti lukea polkupyöräksi. Taluttamallahan sitten käyttäjä on jalankulkija aivan kuten polkupyöränkin tapauksessa. Tämä tekisi näistä vehkeistä turvallisempia kaikkien kannalta. Ei kukaan voi tietää, että mikä näistä kulkee alle 15km/h ja mikä yli. Ei siihen mitkään tarrat auta, ei niitä liikenteessä kerkeä havaita tollaisissa laitteissa. Ehkä jokin värikoodi voisi olla, mutta mites värisokeat sitten? Ei sekään toimi.

Laki on jälleen kerran huonosti laadittu.
 
Hetkonen. Mikä laki määrää väistämään nopeammin etenevää liikennettä, jos ajat suurinta sallittua?
Kivasti saat ristiriidan esille, kun otat yhden lauseen viestistä, mutta selkeästihän lain noudattamisella kirjoittaja viittasi niihin kevätjuhla-liikkeisiin, joilla yritettiin kouluttaa rekkaa. Hiillostajan väistäminen on vain maalaisjärkeä, jolla turvataan oma henkikulta*. Tässä tapauksessa valinta oli toinen, mutta hei, saatiinhan rekkapena provosoitumaan niin paljon että veteli punaisia päin :tup:

Joskus tässä ketjussa tuntuu, että osalle kirjoittajista on huomattavasti tärkeämpää, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan oikein kuin että kaikki pysyy hengissä. Idiooteilta ei voi välttyä, mutta ei pidä olla se idiootti, joka pahentaa idiootin tekemisiä.

e: * Jos vaihtoehtona ei esim. ole nopeuden nosto.
 
Kivasti saat ristiriidan esille, kun otat yhden lauseen viestistä, mutta selkeästihän lain noudattamisella kirjoittaja viittasi niihin kevätjuhla-liikkeisiin, joilla yritettiin kouluttaa rekkaa. Hiillostajan väistäminen on vain maalaisjärkeä, jolla turvataan oma henkikulta*. Tässä tapauksessa valinta oli toinen, mutta hei, saatiinhan rekkapena provosoitumaan niin paljon että veteli punaisia päin :tup:

Joskus tässä ketjussa tuntuu, että osalle kirjoittajista on huomattavasti tärkeämpää, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan oikein kuin että kaikki pysyy hengissä. Idiooteilta ei voi välttyä, mutta ei pidä olla se idiootti, joka pahentaa idiootin tekemisiä.

e: * Jos vaihtoehtona ei esim. ole nopeuden nosto.
"Aiheuttamasi vaara" on oletettavasti nyt se "tarpeeton hidastelu", eikö vain? Mitä väistämislakia noudattamalla tämä hidastelu olisi ollut vältettävissä?
 
"Aiheuttamasi vaara" on oletettavasti nyt se "tarpeeton hidastelu", eikö vain? Mitä väistämislakia noudattamalla tämä hidastelu olisi ollut vältettävissä?
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?

Juuri tänään sain nauraa kun taakse tulee Volvo ihan konttiin motarin vasempaan laitaan, meikäläisen edellä iso paku, mennään jatkuvasti oikeasta kaistasta ohi se noin 10kmh yli rajoituksen eikä oikealla ole tilaa väistää fiksusti. Noo, lopulta tulee sopiva rako ja niin minä ensin ja sen jälkeen välittömästi paku väistetään oikealle kaistalle. Veikkaan että pakukuskilla oli sama ajatus mielessä koska takuulla huomasi Volvon menohalut. Volvokuski ehti juuri sopivasti runtata kaasun pohjaan kun olin vaihtamassa kaistaa edestä että sai pakun heti kiinni, paku väistää ja Volvon vauhti kiihtyy... kunnes pakun takaa tulee näkyviin poliisin maijan perä ja sitten seisottiinkin jarrulla ja mentiin kiltisti sinne oikealle kaistalle maijan taakse, jatkamaan samaa nopeutta kuin me muut (eli vajaa10kmh+ gps nopeutta rajoituksen yli,mukaanlukien maija) :D
 
Viimeksi muokattu:
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?
Jos vaihtoehtona on rekan ollessa perseessä jarruttelu tai pienoinen nopeuden nosto "karkaamiseen", niin kyllä minä nopeuden noston turvallisemmaksi katsoisin. Tai sitten vilkku hyvissä ajoin päälle ja bussipysäkille rekan mentävän tauon verran. Toki siinä sitten on riskinä, että löytyy joku muu sinne taakse hiillostamaan, mutta sellaista sattuu. Ja jos sattuu jatkuvasti, niin pienellä suurennoslasilla sitä omaakin ajoa voi tietysti pohtia, että miksi ne aina minun perässä on.
 
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?

Juuri tänään sain nauraa kun taakse tulee Volvo ihan konttiin motarin vasempaan laitaan, meikäläisen edellä iso paku, mennään jatkuvasti oikeasta kaistasta ohi se noin 10kmh yli rajoituksen eikä oikealla ole tilaa väistää fiksusti. Noo, lopulta tulee sopiva rako ja niin minä ensin ja sen jälkeen välittömästi paku väistetään oikealle kaistalle. Veikkaan että pakukuskilla oli sama ajatus mielessä koska takuulla huomasi Volvon menohalut. Volvokuski ehti juuri sopivasti runtata kaasun pohjaan kun olin vaihtamassa kaistaa edestä että sai pakun heti kiinni, paku väistää ja Volvon vauhti kiihtyy... kunnes pakun takaa tulee näkyviin poliisin maijan perä ja sitten seisottiinkin jarrulla ja mentiin kiltisti sinne oikealle kaistalle maijan taakse, jatkamaan samaa nopeutta kuin me muut (mukaanlukien maija) :D
Tästä tulikin mieleen, kun joka autossani on navigaattori. On mukavaa ajaa ohitse poliisiauton perässä menevästä letkasta tarkasti rajoitusta noudattaen.
 
Ajaelin tänään Hämeenlinnan väylää pohjoiseen, itse ajan jonossa oikeaa kaistaa. Haagan/Metsälän liittymästä tulee useampi auto, jostain välistä tulee uudehko Volvo EX60 vaudilla kiihdyttäen väkisin eteeni ja edessä olevan auton taakse. Jouduin tekemään pienen paniikkijarrutuksen. Kunnes hän hetimiten siirtyy takaisin sille ramppikaistalle poistuakseen Kannelmäen liittymästä pois.
En ymmärrä.
 
Jos vaihtoehtona on rekan ollessa perseessä jarruttelu tai pienoinen nopeuden nosto "karkaamiseen", niin kyllä minä nopeuden noston turvallisemmaksi katsoisin. Tai sitten vilkku hyvissä ajoin päälle ja bussipysäkille rekan mentävän tauon verran. Toki siinä sitten on riskinä, että löytyy joku muu sinne taakse hiillostamaan, mutta sellaista sattuu. Ja jos sattuu jatkuvasti, niin pienellä suurennoslasilla sitä omaakin ajoa voi tietysti pohtia, että miksi ne aina minun perässä on.
Itse annan pääasiassa nätisti tilaa mutta valitettavan paljon tulee näitä sankareita jotka eivät osaa katsoa autonmittaa pidemmälle. Itse esim en vaihda oikealle kaistalle liittymien kohdalla jos on tiedossa että autoja tulee liittymään tielle erittäin suurella todennäköisyydellä, aiheuttaen turhia vaaratilanteita. Sama tilanne jos näen kauempana bussin pysäkillä ja huomaan sen vilkuttelevan liittymishaluja. Tietää tasantarkkaan mitä tapahtuu jos vedän siinä oikealle kaistalle. Liian monelle liian vaikea konsepti katsoa sitä omaa konepeltiä pidemmälle.

@Neuvostoliitto samaa tulee harrastettua melkein aina jos jossain isolla tiellä poliiseja näkee. Jengi vetää 120kmh alueella sitä reilua satasta jne jne ja itse paahdan GPS:n mukaan pari kolme kilometriä yli, ohi koko letkasta.

Tämän päivän ärsytys, ihmiset jotka tekevät virheen eivätkä suostu omistamaan sitä. Auto ryhmittyi väärin, ajoi sääntöjen vastaisesti risteyksen yli kaistalla miltä piti kääntyä jotta ei tarvitse tehdä ylimääräisiä käännöksiä (oli jo vilkku päällä oikealle aka eksyksissä tai muuten hukassa). Jatkoi kuitenkin ajoaan hienosti yrittämällä kiilata meikäläinen kanttariin kun tunki dösärin kautta eteen ja tööttiin tuli vain sentteriä ikkunasta. Mikä piru siinä on että sanotaan nyt vaikka että olisi ajanut tuosta suoraan aiheuttamatta vaaraa kenellekään (tuossa risteyksessä onnistuu kyllä koska bussit saavat ajaa siitä suoraan), mikä piru pakotti tietoisesti autoni huomattuaankin vääntämään siihen väliin sen sijaan että olisi jarruttanut hiukan ja liittynyt takaisin liikenteeseen takanani isoon väliin. Ja vaikka nyt olisi auton kuski olisi panikoinutkin ajettuaan väärin yms yms, mikä pirun idea tuossa sentterin näytössä oli koska tööttäsin koska en ollut 100% varma että kuski oli huomannut minut (veti ensin vasemmalle kuin liittyisi, sitten taas takaisin sinne pysäkin suuntaan jne).

Itse jos mogaan yritän kyllä myös omistaa sen. Kerran satuin ajamaan toisen auton eteen koska luin tilannetta väärin ja ulkopuolisen silmään ja toisen auton kuskin silmään varmaan näytti että olisin tietoisesti yrittänyt etuilla kikkailemalla kaistoilla, ajettiin samaan parkkihalliin sattumalta ja kävin ihan pyytämässä kaverilta anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ajaelin tänään Hämeenlinnan väylää pohjoiseen, itse ajan jonossa oikeaa kaistaa. Haagan/Metsälän liittymästä tulee useampi auto, jostain välistä tulee uudehko Volvo EX60 vaudilla kiihdyttäen väkisin eteeni ja edessä olevan auton taakse. Jouduin tekemään pienen paniikkijarrutuksen. Kunnes hän hetimiten siirtyy takaisin sille ramppikaistalle poistuakseen Kannelmäen liittymästä pois.
En ymmärrä.
Muisti, että kaljat oli loppu :D Aika moni tekee asioita rutiinilla ilman sen kummemmin pohtimatta mikä on seuraava askel. Rasittavimmillaan sitä sitten tyhjällä sateisella motarilla vedetään takaisin oikealle keulan eteen.
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Tulkitsen sitä kirjaimellisesti ja siinä sanotaan tasan tarkkaan niin, mutta annetaan sen väittelyn nyt olla. Tartuin vain asiaan, joka oli mielestäni yksinkertaisesti väärin, mutta jatketaan nyt itse aiheesta.

Mitään velvollisuuttahan ei ole palkita tollasta käytöstä, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla siitä huolimatta viisasta. Eihän sitä keskellä katua tallustelevaa aineissa olevaa korstoakaan ole mikään pakko väistää, mutta oman terveytensä kannalta se voi olla silti oikea ratkaisu. Siitä oon samaa mieltä.

Mitä tulee sakotukseen, niin se poliisi olisi kirjoittanut sakon molemmille. Tai jos olisi sattunut ennen tuota ylämäkitemppua paikalle, niin oletettavasti ainoastaan rekkakuskille.
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Ei kai siellä pumppaamisesta mitään puhuta ja mitä jos on perusteltu pumppaaminen? Jos jostakin syystä tasakaasulla menee liian laihalle niin sitten pitää pumpata, ei ehkä kivaa muiden kannalta, mutta eihän joka paikkaan voi pysähtyä.
 
Tulkitsen sitä kirjaimellisesti ja siinä sanotaan tasan tarkkaan niin, mutta annetaan sen väittelyn nyt olla. Tartuin vain asiaan, joka oli mielestäni yksinkertaisesti väärin, mutta jatketaan nyt itse aiheesta.
En minä väitä etteikö siinä lue niin, jos luet vain sen yhden lauseen. Sä et vaan voi jättää muuta tekstiä ja aiempaa keskustelua huomiotta ja yksioikoisesti tulkita yhteyttä väistämisen ja lain välille. /äidinkielentunti
Mitään velvollisuuttahan ei ole palkita tollasta käytöstä, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla siitä huolimatta viisasta. Eihän sitä keskellä katua tallustelevaa aineissa olevaa korstoakaan ole mikään pakko väistää, mutta oman terveytensä kannalta se voi olla silti oikea ratkaisu. Siitä oon samaa mieltä.
Ei tässä olla mitään lapsia liikenteessä joiden tuhmaa käytöstä ei saa palkita. Minusta on täysin väärä ajatusmalli, että kokee jotenkin palkitsevansa häirikön, jos hankkiutuu siitä eroon turvallisella tavalla. Ihan kuin se häirikkö jotain oppisi, antoi tilaa tai ei. Suuttua ne osaa kyllä nopeastikin.
Mitä tulee sakotukseen, niin se poliisi olisi kirjoittanut sakon molemmille. Tai jos olisi sattunut ennen tuota ylämäkitemppua paikalle, niin oletettavasti ainoastaan rekkakuskille.
Todennäköisesti olisi antanut joo. Ja sit taas oltais menty muutaman kymmenen km päästä kuten ennenkin.
 
Ei kai siellä pumppaamisesta mitään puhuta ja mitä jos on perusteltu pumppaaminen? Jos jostakin syystä tasakaasulla menee liian laihalle niin sitten pitää pumpata, ei ehkä kivaa muiden kannalta, mutta eihän joka paikkaan voi pysähtyä.
Eiköhän tuossa ollut ihan täysin selvää mitä siinä kukakin teki ja miksi. Ja millä vaihtelevalla nopeudella.
 
Eiköhän tuossa ollut ihan täysin selvää mitä siinä kukakin teki ja miksi. Ja millä vaihtelevalla nopeudella.
En tiedä mihin nyt viittaat, mutta tämä esimerkki oli omalla kohdalla todellinen ja ymmärrettävästi takana olevat ei tykännyt asiasta, eikä ainakaan ymmärtäneet, koska heillä ei ollut muuttujia, kun softa teki kaiken heidän puolesta. Jos kokeilen ns. persdynolla niin jotain menee välillä pieleen. Se hetki kun ei ole täysin tyytyväinen ja haluaa jotain parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mihin nyt viittaat, mutta tämä esimerkki oli omalla kohdalla todellinen ja ymmärrettävästi takana olevat ei tykännyt asiasta, eikä ainakaan ymmärtäneet, koska heillä ei ollut muuttujia, kun softa teki kaiken heidän puolesta. Jos kokeilen ns. persdynolla niin jotain menee välillä pieleen.
Viittaan ihan siihen keskusteluketjuun, johon vastaukseni liittyi (ja ko. tapahtumaan). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta se lappu varmaan virallisesti olisi tullut.

Mitä sun tapaukseen tulee, niin jos auto on rikki, niin poliisi varmaan ensisijaisesti ehdottaisi hinuria. Saattaa siitä sakotkin saada, jos ihan tosisssaan olisi kuskin pitänyt ymmärtää, että auto ei ole ajokuntoinen. Pätkivää käyntiä tuskin sellaiseksi laiminlyönniksi lasketaan.
 
Viittaan ihan siihen keskusteluketjuun, johon vastaukseni liittyi (ja ko. tapahtumaan). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta se lappu varmaan virallisesti olisi tullut.

Mitä sun tapaukseen tulee, niin jos auto on rikki, niin poliisi varmaan ensisijaisesti ehdottaisi hinuria. Saattaa siitä sakotkin saada, jos ihan tosisssaan olisi kuskin pitänyt ymmärtää, että auto ei ole ajokuntoinen. Pätkivää käyntiä tuskin sellaiseksi laiminlyönniksi lasketaan.
Jos ekaksi on liian rikkaalla ja se laihenee liikaa matkan varrella niin käy sinä pätemään vielä lisää, se on ollut siis aluksi hyvinkin ajokelpoinen! Pelkkä käynnistys mekaanisella pumpulla vaikuttaa jo seokseen!
 
Viimeksi muokattu:
Nastarenkailla ajelijat kesäkuussa Kehä 3:n sisäpuolella. Päivittäin noita havaitsee kun on fillarilla liikenteessä.
 
Nastarenkailla ajelijat kesäkuussa Kehä 3:n sisäpuolella. Päivittäin noita havaitsee kun on fillarilla liikenteessä.
Juu pari moista on tullut bongattua omalta parkkikseltakin. En tiedä onko syynä ettei ole rahaa uusiin renkaisiin, laiskuus, olevinaan tarve vai yleinen kyvyttömyys. Tosin omalla pihalla noiden kohdalla en ole täysin varma ovatko autot aktiivisesti ajossa. Välillä vaikea sanoa mikä auto liikkuu ja mikä ei. Takuulla moni luulee esim että oma MX-5 ei ole koskaan ajossa kun nykyään pari kolme kertaa viikossa ajossa ja sopivasti isojen autojen välissä niin ei kukaan huomaa kun tuommoinen kirppu katoaa toviksi.
 
Ei niitä lätkiä kerkeä nähdä liikenteessä. Aivan mahdotonta tunnistaa. Pitäisi vaan jokainen sähköpotkulauta automaattisesti lukea polkupyöräksi. Taluttamallahan sitten käyttäjä on jalankulkija aivan kuten polkupyöränkin tapauksessa. Tämä tekisi näistä vehkeistä turvallisempia kaikkien kannalta. Ei kukaan voi tietää, että mikä näistä kulkee alle 15km/h ja mikä yli. Ei siihen mitkään tarrat auta, ei niitä liikenteessä kerkeä havaita tollaisissa laitteissa. Ehkä jokin värikoodi voisi olla, mutta mites värisokeat sitten? Ei sekään toimi.

Laki on jälleen kerran huonosti laadittu.
Tämä. Tuo 15kmh rajakin omituinen, ei normaali ympäristöään havannoiva jalankulkija kulje 15 kmh, miksi jotain sähkösukkulaa pitäisi pystyä väistämään?
 
Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU
Jos hiillostamisella viittaat siihen että joku liimautuu konttiin kiinni, siis ihan 80 alueella muutaman metrin päähän, näitä valitettavasti on. on myös ns ammattikuskeissa.


Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
En ihan varma millaiseen toimintaan viittaat, mutta jos puhutaan siitä että joku tulee liianlähelle kontiin, ja edelläoleva maltilla alkaa sovittaa vauhtia turvavliin sopivaksi, niinei poliisilla siitä pitäisi olla huomautettavaa, vaan siitä konttiin liimautujasta.

Jos nopeus on siedettävästi sovitettu turvaväliin ja edelläoleva sen jälkeen lisää vauhtia, ylittämättä korkeinta salittua, tai muuta, niin en kyllä keksi mistä poliisit siinä tapauksessa laputtaisi. Jos perässä tulia yrittää edelleen liimautua konttiin, niin eiköhän se laputuksen kohde ole senkin jälkeen se perässätulia.

(Tässä ei nyt väännetä onko se mini turvaväli kaksi vai neljäseksunttia, vaan ihan muusta, ja tässä edelläoleva ei ole tekemässä arvaamattomia äkkijarrutuksia, vaan tarinan mukaan rauhallista tilanne nopeuden sovittamista)


Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Tosiaan vähän mennyt ohjeet erikoiseksi, jos tarinassa sikailia oli se ammattikuski, joka ei ilmeisesti ollut ajokykyinen, koulutuksen puolesta pitäisi olla olla ajotaoitoa. Eikä nimenomaan hänen kannattaisi mennä hetkeksi sinne tiensivuun ja palata liikenteeseen kun ajaminen onnistuu.



Turvavälejä korostotetaan toistuvasti, ja toistuvasti onnettomuuksissa käsitelty sitä että jos edes ne turvavälit olisi olleet asialliset, olisi onnettomuusvältetty, tai vahingot paljon pienemmät.


Liikenteensijuvuun kannalta jos käsitellään kahtavaihtoehtoa, sovittaa nopeus turvavällin, ja kun väli on ok, niin palauttaa nopeus muiden tekijöiden mukaan, esim rajoitus.

vs se että hiljentää nopeus turvavälin mukaiseksi, jatkaa sillä ja sitten alkaa etsimään sopivaa pysäkkiä, mihin väistää, ja sovittaa se nopeus turvalliseen pysäkille ajoon. No en sano että niin ei joskus kannattaisi tehdä, mutta jos tämä lähti siitä että tilanne raukeisi ilman tuollaista kymmeniksi kilometreiksi, niin ehkä esimerkin tapauksessa olisi ollut tarpeetonta.
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
Johan tässä verenpaine nousee pelkästään tätä lukiessa. Olisi joskus mielenkiintoista päästä keskustelemaan mitä nämä oikein ajattelevat, kun liitytään väistämisvelvollisena tyhjälle tielle ja osoitetaan mieltä kun muut eivät väistä. Kokevatko sen liittymisen niin vaikeaksi, että muiden pitäisi avustaa?
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
Jos et olisi aluetta maininnut, olisin ollut aivan varma että puhut Oulun moottoritiestä. Aivan arkipäivää. Edessäni kilometri tyhjää, takanani kilometri tyhjää, itse ajan vakkarilla tasanopeutta, ja siinä pitkällä kiihdytyskaistalla ajellaan sentilleen vierellä. Näissä tilanteissa en ole lähtenyt kiihdyttämään, vaan soittanut torvea, niin ovat ymmärtäneet. Juu joku varmasti ajattelee että miksen voi vain väistää, kun se sujuvoittaa ja ei haittaa ja ei ole minulta pois ja ja ja, mutta kun se ehdollistaa nämä kuskit jatkamaan tuota käytöstään. Mikään valtakunnan syy ei kelpaa tällaisessa tilanteessa kylkeen liittymiseen, ei niin mikään. Ja siis näissä tilanteissa, eli kun sekä takana että edessä on satoja metrejä tyhjää moottoritietä, aivan normaalilla autolla liittyjä liikenteessä, ja reilun mittainen kiihdytyskaista.

Juten Tzit tuossa ylempänä mainitsi, olisi todella mielenkiintoista päästä jututtamaan näitä kuskeja. Jututtamaan siis ihan rauhallisesti ja rakentavasti, ja kuunnella millainen skenaario ja säännöt heidän päässään oikein on näissä tilanteissa muodostunut.
 
Tästä tulikin mieleen, kun joka autossani on navigaattori. On mukavaa ajaa ohitse poliisiauton perässä menevästä letkasta tarkasti rajoitusta noudattaen.

Itse laitan GPS:llä vakionopeuden reilusti suurimpaan sallittuun, eli 9-10 km/h yli rajoituksen jolloin saa pitkän letkan ohituksestakin turvallisempaa. Poliisilta olen tästä tempusta saanut ainakin kerran tervehdyksen ja ison kiitoksen.

Letkahan syntyy piliisiauton edellä ajavasta, joka ei uskalla ajaa kuin 15 alle rajoitusten.
 
Mitä tulee sähköautokeskustelussa mainittuihin parkkipaikoilla viereisten autojen ovien naarmutteluun, omakohtaisen kokemukseni mukaan syynä on varsin usein (jos ei haluta syyttää liian kapeita parkkiruutuja):

1. Lapset.
2. Ulkotiloissa esim. tuulenpuuskat.

Kolmantena ehkä sitten ylipainoiset henkilöt, mutta tuskin he ainakaan pamauttavat ovea toiseen autoon vaikka kosketus tulisikin.

Lapsia vastaan toki toimivat takana lapsilukot, sekä jatkuva ehdollistaminen sille että eivät avaa ovia itse vaan isi tulee avaamaan ovet, tai muuten ei saa pelata kotona tabletilla.

Toisesta on minulla tuore kokemus kun julkisella ulkona olevalla parkkipaikalla avasin ovea normaalisti poistuakseni autosta... WHOOSH! takaa raju tuulenpuuska nappasi ovesta kiinni (otteeni ovesta lipesi samassa) ja pamautti viereisen auton oveen, tehden siihen peukalonpään kokoisen lommon. Omaan oveeni ei tullut näkyvää... mitään.

Ajoin vähin äänin karkuun välttyäkseni vakuutusbonuksien menetyksiltä jne... no ei vaiskaan, jätin kyseisen Toyotan tuulilasinpyyhkijään paperilapun jossa oli puhelinnumeroni ja sanat "lommo kuljettajan ovessa". Otin vielä itselleni kuvan kännykällä ko. jäljestä ja auton rekkarista ettei minulta yritetä saada korvausta täysin mällätystä autosta.

Myöhemmin illalla joku nainen (tietysti, kuka muukaan ajaisi Toyotalla?!? Paitsi minä.) soittikin asiasta ja aluksi kiitti tietojen jättämisestä, ja seuraavana päivänä soitin vakuutusyhtiööni ko. henkilön tiedoilla koska kyseisen vakuutusyhtiön kotisivujen vahingonilmoitus oli ihan arsesterista kun väitti ettei minulla muka ole vakuutusta heillä (ööö, mistä minä heille maksan?). Soiton aikana selvisi että onhan joo mutta jonkun heidän järjestelmänsä ominaisuuden takia autovakuutukseni ei näy normaalisti heidän palvelussaan, ensin asiakaspalvelija arveli että autoni on leasing-auto, mitä se ei siis ole vaan ihan velaksi ostettu rahoitusyhtiön vielä omistama auto.
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....

Tällä pk-seudulla tämä on ihan joka päiväistä, tänään meinasi prius kuski tulla kylkeen rampilta kun ilmeisesti oletti että väistän, torvi pohjaan niin tajusi että ei voi ajaa vain päälle! :facepalm:
 
Parkkiruutukeskusteluun ja viereisten autojen naarmutteluun liittyen, tykkään tavasta miten Lidlien parkkipaikoilla on tapana merkata parkkiruudut. Siinä on parkkiruutujen välissä kaksi, ei yksi, viiva. Sen pitäisi toimia hyvänä muistutuksena parkkeeraajille että jättävät tarpeeksi väliä viereiseen ruutuun, eikä pyörä millin verran ainoan viivan päällä.
 
Itse laitan GPS:llä vakionopeuden reilusti suurimpaan sallittuun, eli 9-10 km/h yli rajoituksen jolloin saa pitkän letkan ohituksestakin turvallisempaa. Poliisilta olen tästä tempusta saanut ainakin kerran tervehdyksen ja ison kiitoksen.

Letkahan syntyy piliisiauton edellä ajavasta, joka ei uskalla ajaa kuin 15 alle rajoitusten.

Mä ajan aina vakkarilla 80-alueella 92 mittarissa jolloin gps mukaan on 86-87km/h, 100-alueella 112 jolloin gps mukaan on 106-107km/h ja 120-alueella 132 jolloin gps mukaan on 126-127km/h.

Kamerat ei välähdä, eikä poliisit pysäyttele enkä vedä letkaa perässä...
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....

Tosiaan melko ahdistavan tuntuinen tilanne, etenkin kun sen kertominen vaati kaksi identtistä postausta :geek:
 
Tällä pk-seudulla tämä on ihan joka päiväistä, tänään meinasi prius kuski tulla kylkeen rampilta kun ilmeisesti oletti että väistän, torvi pohjaan niin tajusi että ei voi ajaa vain päälle! :facepalm:

Jengillä on kova, kova kiire liittyä "kehäteille" ym. isoille teille muiden eteen ja se kiire loppuu heti kun päästään jonkun eteen.
 
Tällä pk-seudulla tämä on ihan joka päiväistä, tänään meinasi prius kuski tulla kylkeen rampilta kun ilmeisesti oletti että väistän, torvi pohjaan niin tajusi että ei voi ajaa vain päälle! :facepalm:
Todellakin osataan. Hölmöintä on, kun se osataan liittymissä, joissa liittyvä kaista jatkuu seuraavaan liittymään asti. Taas mistä lie Matinkylän/Omenan kaistalta illalla täysin ruuhkattomalla Länsiväylällä kuljettaja kiihdyttää täysin rinnalleni ensin arvottuaan paikkaa vähän edempää, sitten vähän taaempaa. Itselläni vakkarissa koko ajan se tasan 87. Lopulta tiputtaa vauhtia tuntuvasti, liittyy taakseni, ja heti perään vetää ohi ja palaa terävillä protestiliikkeillä keulaani hipoen eteeni. Jatkaa onneksi nopeammin, eikä jää eteeni, mutta onhan toi kieltämättä hämmästyttävää, miten joku saa noissakin tilanteissa itselleen ongelman aikaiseksi, vaikka se liittyvä kaista jatkuu Suomenojalle asti. Kirjaimellisesti tuohon aikaan koko väylällä ei ollut muita autoja. Mitenköhän tämmöinen kuski ikinä pärjää ruuhkaisempina aikoina.
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
Olisit vain jatkanut samaa vauhtia, kyllä se idiootti sitten osaa liittyä siihen taakse tai ajaa ojaan, minkä ikinä näkeekään paremmaksi vaihtoehdoksi.
Jengillä on kova, kova kiire liittyä "kehäteille" ym. isoille teille muiden eteen ja se kiire loppuu heti kun päästään jonkun eteen.
Jengillä tuntuu olevan myös aamuisin aivan jäätävä kiire johonkin, kun esim ykköstiellä 98% autoilijoista ajaa +20km/h ylinopeutta ohi ja sitten jonotellaan vierekkäin samoissa valoissa kaupungin päässä.

Lisäksi viimepäivinä on ollut vielä enemmän kiireisiä, kun painellaan vielä 5 sekkaa punaisiakin päin, että voidaan sitten olla vierekkäin taas seuraavissa valoissa.

Ei pysty ymmärtämään, mutta ehkä se auton ajaminen on sitten vain niin vaikeaa.
 
Jos et olisi aluetta maininnut, olisin ollut aivan varma että puhut Oulun moottoritiestä. Aivan arkipäivää. Edessäni kilometri tyhjää, takanani kilometri tyhjää, itse ajan vakkarilla tasanopeutta, ja siinä pitkällä kiihdytyskaistalla ajellaan sentilleen vierellä. Näissä tilanteissa en ole lähtenyt kiihdyttämään, vaan soittanut torvea, niin ovat ymmärtäneet. Juu joku varmasti ajattelee että miksen voi vain väistää, kun se sujuvoittaa ja ei haittaa ja ei ole minulta pois ja ja ja, mutta kun se ehdollistaa nämä kuskit jatkamaan tuota käytöstään. Mikään valtakunnan syy ei kelpaa tällaisessa tilanteessa kylkeen liittymiseen, ei niin mikään. Ja siis näissä tilanteissa, eli kun sekä takana että edessä on satoja metrejä tyhjää moottoritietä, aivan normaalilla autolla liittyjä liikenteessä, ja reilun mittainen kiihdytyskaista.

Juten Tzit tuossa ylempänä mainitsi, olisi todella mielenkiintoista päästä jututtamaan näitä kuskeja. Jututtamaan siis ihan rauhallisesti ja rakentavasti, ja kuunnella millainen skenaario ja säännöt heidän päässään oikein on näissä tilanteissa muodostunut.

Muutaman kerran oon kuullut syyn "en ehtinytkään kiihyttää". Eli syytetään autoa kuskin sijaan.
 
Muutaman kerran oon kuullut syyn "en ehtinytkään kiihyttää". Eli syytetään autoa kuskin sijaan.
Tääkin on sinänsä tosi hauska selitys, kun siinä voisi sitten vaikkapa hiljentää sen muutaman autonmitan verran ja liittyä sen vierellä ajavan auton taakse jos se kiihdyttäminen menee pieleen. Kai se ainoa oikea tapa liittyä on toisen VOITTAMINEN ja PÄIHITTÄMINEN, että ei ainakaan jäädä ns. huonommaksi, eli liitytä taakse. Tää autoilu on kyllä monelle niin jännä juttu että metkaa seurata vierestä.
 
Tääkin on sinänsä tosi hauska selitys, kun siinä voisi sitten vaikkapa hiljentää sen muutaman autonmitan verran ja liittyä sen vierellä ajavan auton taakse jos se kiihdyttäminen menee pieleen. Kai se ainoa oikea tapa liittyä on toisen VOITTAMINEN ja PÄIHITTÄMINEN, että ei ainakaan jäädä ns. huonommaksi, eli liitytä taakse. Tää autoilu on kyllä monelle niin jännä juttu että metkaa seurata vierestä.
On tuossa jotain pohjaa. Ainakin itsellä luontainen mieltymys on liittyä toisen eteen vs taakse. En ole kilpailuviettiä omaava mutta automaattisesti sitä haluaa edelle. Mietin että olisiko omistamillani autoilla vaikutus mentaliteettiin. Nopea tai "nopea" auto=pakko olla ekana tms vs esim ex 100A Datsun jolla oli pakko olla nöyrä ja etsiä sopiva väli johon mennä, koska optioita ei ollut, oli se jonkun edellä tai takana
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Tuli ihan tää vanha feissarimokien juttu mieleen.

1686144811063.png
 
Tääkin on sinänsä tosi hauska selitys, kun siinä voisi sitten vaikkapa hiljentää sen muutaman autonmitan verran ja liittyä sen vierellä ajavan auton taakse jos se kiihdyttäminen menee pieleen. Kai se ainoa oikea tapa liittyä on toisen VOITTAMINEN ja PÄIHITTÄMINEN, että ei ainakaan jäädä ns. huonommaksi, eli liitytä taakse. Tää autoilu on kyllä monelle niin jännä juttu että metkaa seurata vierestä.
Olen havainnut, että Kehä I kiihdytellessä helpommin menee kerralla oikein, kun lähestyy pientä alinopeutta ja tähtää auton taakse. Jos ottaa liian aikaisin sen nopeuden lähelle muun liikenteen nopeutta niin päätyy ajamaan rinnakkain. Välillä tuntuu myös, että se kehällä ajaja vielä nostaa omaa nopeuttaan ettei ainakaan hänen eteensä liityttäisi. Tästä on pakko kiihdyttää reiluun ylinopeuteen tai hiljentää reilusti ja siinäkin alkaa nopeasti kaista loppumaan.

Jos itse lähestyy liittymää rauhassa sen 70km/h ja päästää rinnalla olijan ohi, niin on helppo tehdä kiihdytyskaistalla viimeinen kiihdytys ja liittyä heti ohi ajaneen taakse. Tässä toki auttaa, että hybridissä saa sen 50 kw helposti vain sähkömoottorin regenerointisuunta kääntämällä ja tuollaiset lyhyet kiihdytykset onnistuu vaivattomasti. Perustehoisella bensamanuaalilla tarvisi pitää pieni vaihde silmässä varuiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa on tietty se logiikka, että sen oikeanpuoleisen vilkun (tai meillä vasemman) näkee aiemmin, jolloin oikein käytettynä liikenneympyrässä olevan aikeet voi havaita aiemmin
Eri mieltä. Minusta se auto on havaittavissa aiemmin, kuin auton vilkku. Suomalainen systeemi, jossa vilkutetaan poistuessa tai vaihtoehtoisesti 1. liittymästä poistuttaessa jo ennen ympyrää, on selkein.
 
Näissä tilanteissa en ole lähtenyt kiihdyttämään, vaan soittanut torvea, niin ovat ymmärtäneet.
Selvässä vaaranpaikassa äänimerkki voi olla erittäin hyvä. Sen käyttö vaan arastellaan liikaa ja sen seurauksena sen antaminen jää monella liinamyöhäiseksi.
Välillä tuntuu myös, että se kehällä ajaja vielä nostaa omaa nopeuttaan ettei ainakaan hänen eteensä liityttäisi.
En tuota kiistä, mutta voi olla myös sitä kohteliaisuutta, tarkoitus hyvä, mutta käytännössä vaikeutetaan liittyjän liittymistä.

Autoissa on eroja, samoin rampeissa, mutta jos hyvä näkyvyys niin sitä väliä mihin tähtää voi arpoa jo hyvissä ajoin ja sovittaa nopeutta hyvissä ajoin ennen kiihdytyskaistan alkua, jolloin jää reilusti pelivaraa, jos tähtäys ei mennyt ihan kohdilleen siinä kohtaa missä valkoinen viivaloppuu.

Ehkä jollain vanhalla diesel tuhnulla käytännössä pelivara kannattaa olla siihen hidastamiseen, muilla sitten voi sovitella suuntaan että toiseen.
 
Noissa potkulaudoissa ei tällä seudulla ole väliä: kaikki polkupyöräilijät pitävät itseän jalankulkijoina, joten miksi potkulautailijatkaan pitäisivät itseään ajoneuvonkuljettajina? Jos näen oikein ajavan polkupyöräilijän, se tulee kommentoitua jo fasessakin, mutta tänä vuonna ei ole vielä tarvinnut ;-)

"Meillä on lastenistuimet joten ei tarvii välittää turvallisuudesta"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 768
Viestejä
4 565 244
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom