Nyt en ihan ymmärtänyt argumenttiasi. Tässä eka löytämäni kuva havainnollistamaan mitä tarkoitin. Vasen vilkku on oikeaa vilkkua helpommin havaittavissa.
Näkyvyyden kannalta kommenttissasi on ideaa, se oikella vilkku automallista, ympyrästä riippuen voi olla huonosti näkyvä ympyrään lähestyville. Samassa tilanteessa se vasen vilkku näkyisi hyvin.
Ei se kuitenkaan ihan ongelmaton, jos kuvan kohdassa vilkuttaisi jo vasemmalla, niin ei toimi, jos tuossa olisi tuonne Itellan kohdalta oikealla kääntymässä, niin ei siinä montaa vilkautusta kerkiäisi antamaan, kuvan kohdasta vastakkeista tuleva toki havaitsisi ehkä paremmin ettei sinne ole kääntymässä. Mitä hyötyä, se että voi käyttää hetken muuhun havainnointiin.
Suomessa toki valtava tavoite että entistä isompi joukko käyttäisi vilkkua edes nyky sääntöjen/ohjeiden mukaan.
Jotkut käyttää vilkku ympyrässä vasemmalla, se ainakin tuntuu saavan huomiota, ehkä jopa kannata että se kannattaa pitää keinovalikoimassa.
Liikennesuunnittelijatkin pitävät polkupyörää jalankulkijana.
Kuinkahan moni kansalainen tietää missä kohdassa pyörällä pitäisi ajaa tuossa google maps -linkin kohdassa..? Pyöräilijän oikea paikka on tietysti sama kuin autoilijan paikka.
Linkin kohdalla ei näkynyt mitään pyörätiehen viittaavaa (tai niihin kevyenliikenteen yhdistelmiin), koska kunnassa on myös kevyenliikenteen väyliä pyöräilijöitä varten, niin tuskin pitävät jalankulkijana.
Ja tuskin kansalaiset ovat siitä tietämättömiä missä pitäisi mennä, vaan kyse enemmän siitä että ajetaan tahallaan, kynnys alentunut, kun ensin jotkut sitä tehneet, niin homma sitten yleistynyt.
Kunnan puolella varmaan tiedostettu, kunnalle , virkamiehille, päätäjille, tilanne ei välttämättä vastenmielinen, vastuunkin kannalta helpompi.