Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU
Jos hiillostamisella viittaat siihen että joku liimautuu konttiin kiinni, siis ihan 80 alueella muutaman metrin päähän, näitä valitettavasti on. on myös ns ammattikuskeissa.
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
En ihan varma millaiseen toimintaan viittaat, mutta jos puhutaan siitä että joku tulee liianlähelle kontiin, ja edelläoleva maltilla alkaa sovittaa vauhtia turvavliin sopivaksi, niinei poliisilla siitä pitäisi olla huomautettavaa, vaan siitä konttiin liimautujasta.
Jos nopeus on siedettävästi sovitettu turvaväliin ja edelläoleva sen jälkeen lisää vauhtia, ylittämättä korkeinta salittua, tai muuta, niin en kyllä keksi mistä poliisit siinä tapauksessa laputtaisi. Jos perässä tulia yrittää edelleen liimautua konttiin, niin eiköhän se laputuksen kohde ole senkin jälkeen se perässätulia.
(Tässä ei nyt väännetä onko se mini turvaväli kaksi vai neljäseksunttia, vaan ihan muusta, ja tässä edelläoleva ei ole tekemässä arvaamattomia äkkijarrutuksia, vaan tarinan mukaan rauhallista tilanne nopeuden sovittamista)
Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Tosiaan vähän mennyt ohjeet erikoiseksi, jos tarinassa sikailia oli se ammattikuski, joka ei ilmeisesti ollut ajokykyinen, koulutuksen puolesta pitäisi olla olla ajotaoitoa. Eikä nimenomaan hänen kannattaisi mennä hetkeksi sinne tiensivuun ja palata liikenteeseen kun ajaminen onnistuu.
Turvavälejä korostotetaan toistuvasti, ja toistuvasti onnettomuuksissa käsitelty sitä että jos edes ne turvavälit olisi olleet asialliset, olisi onnettomuusvältetty, tai vahingot paljon pienemmät.
Liikenteensijuvuun kannalta jos käsitellään kahtavaihtoehtoa, sovittaa nopeus turvavällin, ja kun väli on ok, niin palauttaa nopeus muiden tekijöiden mukaan, esim rajoitus.
vs se että hiljentää nopeus turvavälin mukaiseksi, jatkaa sillä ja sitten alkaa etsimään sopivaa pysäkkiä, mihin väistää, ja sovittaa se nopeus turvalliseen pysäkille ajoon. No en sano että niin ei joskus kannattaisi tehdä, mutta jos tämä lähti siitä että tilanne raukeisi ilman tuollaista kymmeniksi kilometreiksi, niin ehkä esimerkin tapauksessa olisi ollut tarpeetonta.