Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
[/QUOTE]
Mihin taluttajaan referoit?
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.
 
Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.
Tämän perusteella pyöräilijä ajoi siis joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan ja ylitti risteävän tien pyörätien jatketta pitkin, kuten pitääkin. Oikealle kääntyvän henkilöauton kuljettaja noudatti lakia ja väisti pyöräilijää ja ilmeisesti joutui tämän vuoksi pysähtymään, johon takana tullut raskasta kulkuneuvoa ajanut henkilö (joka oletettavasti myös näkee korkeammalta tilanteen paremmin) jostain syystä reagoi tööttäämällä. Näillä tiedoilla sanoisin, että ainoa väärin toiminut oli kuorma-auton kuljettaja, joka käytti äänimerkkiä väärin.
 
Tämän perusteella pyöräilijä ajoi siis joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan ja ylitti risteävän tien pyörätien jatketta pitkin, kuten pitääkin. Oikealle kääntyvän henkilöauton kuljettaja noudatti lakia ja väisti pyöräilijää ja ilmeisesti joutui tämän vuoksi pysähtymään, johon takana tullut raskasta kulkuneuvoa ajanut henkilö (joka oletettavasti myös näkee korkeammalta tilanteen paremmin) jostain syystä reagoi tööttäämällä. Näillä tiedoilla sanoisin, että ainoa väärin toiminut oli kuorma-auton kuljettaja, joka käytti äänimerkkiä väärin.
Näinhän minä tuon asian esitinkin, sarkastisesti sanomalla että ammattikuljettaja näytti parastaan tuolla pelleilyllä. En voi tietenkään tietää, mutta vaikutti siltä että ammattikuskilla ei tajunnut tilannetta ja luuli henkilöauton munivan jotain muuta siinä edessä ja koki oikeudekseen soittaa torvea. Toivottavasti edes hävetti kun näki pyöräilijän..
 
Näinhän minä tuon asian esitinkin, sarkastisesti sanomalla että ammattikuljettaja näytti parastaan tuolla pelleilyllä. En voi tietenkään tietää, mutta vaikutti siltä että ammattikuskilla ei tajunnut tilannetta ja luuli henkilöauton munivan jotain muuta siinä edessä ja koki oikeudekseen soittaa torvea. Toivottavasti edes hävetti kun näki pyöräilijän..
Ensimmäisessä kommentissa et maininnut kumpaa tietä (kulkusuuntaa vai risteävää) pyöräilijä ylitti, mikä saattoi aiheuttaa sen, että porukka luuli keskustelevansa eri asioista.
 
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
Mihin taluttajaan referoit?
[/QUOTE]
Pyöräilijä muuttuu taluttajaksi tarvittaessa sekunnissa. Eli sujuvammin pääsee monesti siten, että ennakoi tilanteen löysäämällä kaasua jo aikaisemmin eikä aja kaasu pohjassa vain päästäkseen jarruttamaan pysähdyksiin ja odottelemaan taluttajaa.
 
Ensimmäisessä kommentissa et maininnut kumpaa tietä (kulkusuuntaa vai risteävää) pyöräilijä ylitti, mikä saattoi aiheuttaa sen, että porukka luuli keskustelevansa eri asioista.
Juuh, niin vähän arvelinkin. Moni tulkitsi asian tietenkin oman maailmankuvansa mukaisesti, eikä sen mukaan että se olisi sopinut kertomaani tarinaan. Joko pyöräilijä teki jotain väärin tai henkilöautoilija käyttäytyi väärin, kunhan lähtökohta on että kertomani olisi ollut väärin :D
 
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti oikealle kääntyessä ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
Mulla kävi tää sama. Tööttääjä oli eläkeikäinen gubbe autoseurueen kuljettajana. Vitutti sen verran, että koska oli ilta ja valoissa ei muita, päätin kostaa kiireiselle ukolle nousemalla autosta muka uteliaana tiedustelemaan, niin joutui hyvityksenä tööttäyksestään odottamaan siinä mun takana vielä seuraavankin valosyklin.

Yleisin tilanne on se että risteys on täynnä ja takaa halutaan kovasti että mentäisiin jonossa sen poikittaisliikettä tukkimaan. Tuo kostointerventio tekisi mieli tehdä aina, mutta useimmiten ei vaan voi kun se häiritsisi muuta liikennettä.
 
Juhannuksen liikenne on alkanut, kiireettömät olivat jo hidastamassa ja kiireelliset ohittelemassa ja vain jonosijoitus muuttui ohittelijoilla. Yleensä ohittelijat eivät haittaa, mutta näinä muutamina kertoina vuodessa kun jonoja on, se ärsyttää kun itse pidän turvavälin niin siihen on kiireisten tungettava vaikka edessä on autoja niin pitkälle kuin tietä näkyy.

Onneksi oma auto on jo parkissa ja tölkki kädessä.
 
Juhannuksen liikenne on alkanut, kiireettömät olivat jo hidastamassa ja kiireelliset ohittelemassa ja vain jonosijoitus muuttui ohittelijoilla. Yleensä ohittelijat eivät haittaa, mutta näinä muutamina kertoina vuodessa kun jonoja on, se ärsyttää kun itse pidän turvavälin niin siihen on kiireisten tungettava vaikka edessä on autoja niin pitkälle kuin tietä näkyy.

Onneksi oma auto on jo parkissa ja tölkki kädessä.

Eipä siihen kiirettä tarvita jos haluaa epävarmasta, häiritsevästä tai muuten vaan ärsyttävästä autosta edelle juhannusruuhkassa. Eikä sillä yritetään etua saavuttaa. Kahdeksan tuntia autossa istumista, joten turha siinä on hermoja kiristää ikävän auton takana ja vaihtelu piristää. Kaupan juhannusruuhkan kassajonossa vaihdoin hyväperseisen hymyilevän ponihäntätytön taakse, kun olin ensin tyhmänä mennyt tupakalle haisevan spurgun taakse.


Pääsiäisruuhkassa ajoin ohi autosta, joka kiihdytti kovasti mutkissa heti kun edellä ajava katosi näkyvistä pitkän turvavälin vuoksi. Sitten se äkkijarrutuksella loi kiinni ajamansa turvavälin uudestaan. Ei tuota nykimistä kukaan kauaa kestä.
 
Eipä siihen kiirettä tarvita jos haluaa epävarmasta, häiritsevästä tai muuten vaan ärsyttävästä autosta edelle juhannusruuhkassa. Eikä sillä yritetään etua saavuttaa. Kahdeksan tuntia autossa istumista, joten turha siinä on hermoja kiristää ikävän auton takana ja vaihtelu piristää. Kaupan juhannusruuhkan kassajonossa vaihdoin hyväperseisen hymyilevän ponihäntätytön taakse, kun olin ensin tyhmänä mennyt tupakalle haisevan spurgun taakse.


Pääsiäisruuhkassa ajoin ohi autosta, joka kiihdytti kovasti mutkissa heti kun edellä ajava katosi näkyvistä pitkän turvavälin vuoksi. Sitten se äkkijarrutuksella loi kiinni ajamansa turvavälin uudestaan. Ei tuota nykimistä kukaan kauaa kestä.
Ymmärrän mainitsemasi tilanteen ja tarpeen ohittaa silloin. Minä puhuin juhannusliikenteen jonossa ohittelijoista, jotka eivät edistä omaa matkantekoaan vaan häiritsevät kaikkia muita. Muuten tasaisesti etenevä liikenne joutuu mukautumaan mulkkuun. Saattavat vieläpä hetken kuluttua kääntyä pois ja ohitetut joutuvat hidastamaan hänen takiaan.

Normaaliliikenteessä en viihdy jonossa, mutta harvoina ruuhkan hetkinä sitä yleisen sujuvuuden takia on siedettävä.
 
Ihmiset, jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien vasemman kaistan.

Ja näitä on siis kahta eri lajia, eilen päädyin molempien lajien yksilöiden väliin:

1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."

2) "Minun kuuluu saada ajaa vasenta kaistaa juuri niin kovaa mitä haluan ja jos joudun hidastamaan, edessäolija on tientukko kusipää, ja velvollisuuteni on ajaa sen peräkontissa kiinni, että se tajuaisi väistää, vaikka oikealla ei olisi edes tilaa, minne väistää, ja vaikka se edessäni oleva auto ei edes ole syy siihen hitauteen vaan sen edessä on ne oikeasti hitaat autot"
 
Ihmiset, jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien vasemman kaistan.

Ja näitä on siis kahta eri lajia, eilen päädyin molempien lajien yksilöiden väliin:

1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."

2) "Minun kuuluu saada ajaa vasenta kaistaa juuri niin kovaa mitä haluan ja jos joudun hidastamaan, edessäolija on tientukko kusipää, ja velvollisuuteni on ajaa sen peräkontissa kiinni, että se tajuaisi väistää, vaikka oikealla ei olisi edes tilaa, minne väistää, ja vaikka se edessäni oleva auto ei edes ole syy siihen hitauteen vaan sen edessä on ne oikeasti hitaat autot"

Tunnistan molemmat ja samat ärsyttää täälläkin.
 
Lisätään moottoritien käyttäjistä vielä: "Minä voin vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle milloin tahansa 0,1 sekunnin varoitusajalla kunhan väläytän vilkkua, ei väliä vaikka takaa lähestyisi joku 30 km/h kovempaa"


E: juhannustunnelmissa piti muokata ja päädyin lainaamaan omaa viestiä...
 
1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."
Onneksi näitä näkee kovin harvoin.

Yksi positiivinen tähän väliin. Välillä TRE - HKI henkilöautojen letka on ohittamassa rekkoja, asuntoautoa ja mitä siinä nyt oli hitaampaa liikennettä oikealla kaistalla asianmukaisine turvaväleineen. Nää välit ainakin tässä kohtaa mahdollisti tän tapahtuman. Saavutin tätä ohittavaa letkaa huomattavasti kovemmalla vauhdilla ja letkan viimeinen auto vaihtoi hetkeksi oikealle heti keskeneräisen ohituksensa jälkeen ja palasi sitten minun perääni jatkamaan letkan ohitusta. Oli ilmeisesti havainnut mun saavutavan heitä sellaista vauhtia, että päätti antaa nopeammalle tilaa. Oli sen verran pieni väli, että en oikein usko että olisi vaihtanut siihen muusta syystä. Teen tätä itse jokseenkin usein, mutta piristi ajomatkaa olla kerrankin vastaanottavana osapuolena tällaista kohteliaisuutta.
 
Juuh, niin vähän arvelinkin. Moni tulkitsi asian tietenkin oman maailmankuvansa mukaisesti, eikä sen mukaan että se olisi sopinut kertomaani tarinaan. Joko pyöräilijä teki jotain väärin tai henkilöautoilija käyttäytyi väärin, kunhan lähtökohta on että kertomani olisi ollut väärin :D
Omasta puolesta voin sanoa, että valitsemasi sanat "jätti ajamatta päälle" antoi kuvitelman, että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Tämä kun on monen perustelu sille, että antaa joka paikassa tietä pyöräilijöille; ei viitsi päällekään ajaa.
 
Lisätään moottoritien käyttäjistä vielä: "Minä voin vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle milloin tahansa 0,1 sekunnin varoitusajalla kunhan väläytän vilkkua, ei väliä vaikka takaa lähestyisi joku 30 km/h kovempaa"


E: juhannustunnelmissa piti muokata ja päädyin lainaamaan omaa viestiä...

Palautin palveluksen yhdelle tällaiselle perseen reiästä tulleelle ”tien sankarille” ja liittin ajoneuvoni yhtä lähelle hänen eteensä takaisin oikealle. Vitullinen valojen välkyttely allekirjoittaneen suuntaan. Ja tasan YHTÄPALJON jätin hänen etupuskurin ja minun takapuskurin väliin tilaa, kuin mitä tämä ”tien sankari” toimitti vain hetki aiemmin käänteisesti minulle. Ihme kaksoisstandardit silläkin valkean A3:sen kuskilla:
 
Ihme spekulaatiota sitä netissä saadaankin aikaiseksi :D Todellisuus on se, että kaupunkiliikenteessä syntyy tilanteita, missä saattaa joutua pysähtymään, antamaan tietä jne ja tuossa nyt selkeästi positiivista on jo se, että on annettu pyöräilijälle tietä väistämissääntöjen mukaisesti, joten joku rekkakuskin provosoituminen, joka todennäköisesti johtuu ihan vaan siitä, ettei osata niitä väistämissääntöjä siellä kabiinissa itse käännetäänkin jo epäilykseksi siitä, että tietä on annettu väärin :D
No ei kai se ole sen enempää spekulointia kuin sekään, että puolet porukasta ei osaa kääntyessään ryhmittyä. Ei tässä olla sen enempää raskaan kuljettajaa puolustamassa kuin sitä hlö autoa ajanuttakaan, yleensä vaan nämä tilanteet johtuu siitä että jompikumpi ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Ryhmittymisen kuseminen on yksi yleisimmistä asioista mitä näkee, sen sijaan raskaan tööttäilyllä on yleensä syy, tämän takia tuo edellinen kommentti. Voi olla että oli sokea kuski joka ei osaa hyödyntää näkemäänsä sieltä kopista. Mun mieleen sensijaan tulee tilanne missä ryhmitytään keskelle kaistaa päin persettä ja sitten ihmetellään kun räikkä soi takanatulevalta, kuten tuollaisessa tilanteessa kuuluukin.
 
Mikähän siinä on jos kosla hajoaa niin sitä ei voi ajaa ihan reilusti sinne pientareen puolelle? Varsinkin motarilla melko vaarallista kun porukka jättää romunsa siten että molemmat renkaat on reilusti asvaltin päällä ja kuskin peili on suurinpiirtein ajoradalla.

Kyllä se piennar kestää jos toiset renkaat vähän ajaa penkan puolelle ja kaikki on tyytyväisiä.
 
Vai oisko perinteisesti tehty jotain muuta kuin seurattu liikennettä ajaessa.
Tämä on paljon todennäköisempää. Kolmannen olisi pitänyt ajaa levennyksen kautta ohi, mutta vetäskin näiden kahden kääntymistä odottavan (pysähtyneen?) perseeseen kovalla vauhdilla. Possujunassa keskimmäinen ei olisi ottanut huomattavaa vauriota, koska suhteelliset nopeuserot olisivat olleet pieniä. Nythä se oli ihan paskana.
 
Mikä helvetti tämä "paukkusofta" villitys on?

Joka lippispäällä tuntuu nyt olevan se tsi-golf tai joku vastaava kippo ja sitten hirveä pauke kaasua nostaessa.

Suhtauduin aiemmin tuohon vireillä olevaan "softauskieltoon"(tai siis että sitä oikeasti valvotaan) penseästi, mutta näiden paukkuidioottien takia olen valmis siihen että kilvet revitään välittömästi irti ja paikalle tilataan mobiili autonmurskain jos noita tavataan liikenteessä.

Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?
 
Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?

Ehkä vähän samaa kuin sähköautoihin keinotekoiset moottoriäänet. Tai vaikka vegemakkara. Keinotekoisesti yritetään olla jotain muuta tai matkitaan sitä.
Oikea burble kuullostaa ihan hyvälle, semmoisessa autossa, jossa se tulee ilman softakikkailuja, lähinnä vanhemmissa urheiluautoissa. Uudemmissa taitaa olla jo softalla tehtyjä ja putkistot läpillä, yms. että menee melu-, yms. saastenormeista läpi.


Mutta nostan käden pystyyn noiden softalla tehtyjen kanssa. Voin ite softasta valita millainen poksahtelu tai kovempi pauke kuuluu, vai onko ollenkaan. Sekä valita tietyn kierrosaluueen jossa kuuluu.

Tuo poksahtelu antaa hieman lisää fiilistä ajaessa. Vaikka itteäkin vituttaa kuulla sitä ohi ajavista autoista. Lapsellista ja amistelua, kyllä. Mutta hauskaa edelleen näin keski-ikäisenäkin...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo poksahtelu antaa hieman lisää fiilistä ajaessa. Vaikka itteäkin vituttaa kuulla sitä ohi ajavista autoista. Lapsellista ja amistelua, kyllä. Mutta hauskaa edelleen näin keski-ikäisenäkin...

Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.
 
Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.

En tiedä puhuitko nyt pyöristä vai miten. Mutta pyörällähän sitä fiilistä vasta tuleekin kun on äänet kohdallaan. Korvatulppia useimmat vielä käyttää ajaessaan.



Jokainenhan saa olla mitä mieltä vaan. Trendejä tulee ja menee. Nyt vaan tämmöinen myy hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä ääntä vaimentavan kypärän sisällä fiilis on katossa, kun se kovin isku suuntautuu vieläpä taaksepäin. Taajamassa tuo on varsin perseestä jos osuu kohdalle. Kusipäistä mun mielestä.
Meitä on moneen junaan. Itseä ei nuo paukkusoftat haittaa. Niin moni tulee jo tehtaalta moisen kanssa. Sain pari tyyppiä about paskomaan housuunsa täysin vakion MK3.5 Focus RS:n paukkeella, kun ajelin pari päivää auton takuuhuollon aikana,moinen sijaisautona. Itseä ärsyttää nuo yliäänekkäät putkistot autoissa joille niille ei ole tarvetta ja/tai ampuvat aivan todella rajusti yli (mikä järki on jossain 316i bimmerissä jollain paukkusoftalla ja/tai suoralla putkistolla). Työmatkalla tulee nähtyä/kuultua noita ihan helvetisti, eivät nuo nyt vituta mutta myötähäpeä kyllä nousee. Onneksi Kehäteiden sisällä noita on helvetin paljon vähemmän.

Ja mites sitten vanhat viriautot? Oli se sitten jenkkien V8:t, kireät nelipyttyiset japsit, vanhat possut tai mikä tahansa. Olen omistanut ööööö... kolme vai neljä vanhaa viriteltyä autoa (plus yksi täysin vakio 250cc mönkijä joka oli varmaan äänekkäin kaikista) vaihtelevilla vireillä, imusarjoilla ja filttereillä sekä putkistoilla ja nuo ovat olleet ihan luontaisesti kuin konekiväärejä moottorijarrulla (etenkin virikupla lyhyen pakosarjan/putkistonsa kanssa). Mitä tuossa pitäisi tehdä? Kupla ja 30hp ja se söpö säksätys vai kupla ja 110hp+ ja konekivääri?

Sen kyllä allekirjoitan että tuo äänen suuntautuminen taakse muuttaa paljon, oli kyseessä prätkä, mönkkäri tai auto. Siksi olen todella todella iloinen nykyisen auton äänistä. Putkisto on tietääkseni vakio, mutta pakosarja on peltiä, intake filtteri on vaihdettu ja kone tykkää kierroksista. Putkistoa ei edes juuri kuule imuäänien ja muiden koneen äänien yli. Kysellyt parilta kaverilta miltä auto kuulostaa kierrokset tapissa täyskaasulla, ulkoa kuunnellessa. Kuulema todella mieto ja kuulostaa melkein normi autolta, vs miltä se kuulostaa kuskin penkillä istuessa.

Ja luonnollisesti järkeä saa käyttää missä noilla äänekkäämmillä revittelee ja mihin aikoihin. Itsellä isoin vitutus on isolle tielle liittyvät harrikat. Niiden ääni kaasu pohjassa on jotenkin niin läpitunkeva ja ärsyttävä vs about mikä tahansa muu. En herää/häiriinnyt kyykyistä, supermotoista, autoista tms muista vastaavista joissa kova ääni mutta about jokainen paria vuotta vanhempi ns vanhan tyypin putkistoilla oleva harrikka herättää ja ärsyttää heti.
 
Eihän nuo ”virivirit” keskimäärin kulje edes mihinkään, joku perhefarkku 530d tms. pienellä softalla pyyhkii noita ”virivirejä” käytännössä joka osa-alueelle (matkustusmukavuus tärkeimpänä).

Mielestäni mikään ei ole nolompaa kuin kuin joku paukkuputki&lintulauta yhdistelmä mikä ei lopulta kulje mihinkään/kuskilla ole kanttia ajaa sille edes etäisellä limitillä.

Joku 60-luvun jenkki kasi toisella tapaa eri asia. Kivat äänet ”luontaisesti” vaikka itse menopeli ei mikään raketti olekaan ja mutkatiellä suorituskyky orkkis gti-pösöä reilusti paskempi. Noissa on vaan se että ovat ns. aikansa tuotoksia ja jos suorituskykyä peilaa 60v vanhoihin vehkeisiin niin edelleen ihan soivia pelejä ja itse asiassa normi toyoyta corolla/yaris/avensis ei perässä pysy.
 
Eihän nuo ”virivirit” keskimäärin kulje edes mihinkään, joku perhefarkku 530d tms. pienellä softalla pyyhkii noita ”virivirejä” käytännössä joka osa-alueelle (matkustusmukavuus tärkeimpänä).

Mielestäni mikään ei ole nolompaa kuin kuin joku paukkuputki&lintulauta yhdistelmä mikä ei lopulta kulje mihinkään/kuskilla ole kanttia ajaa sille edes etäisellä limitillä.

Joku 60-luvun jenkki kasi toisella tapaa eri asia. Kivat äänet ”luontaisesti” vaikka itse menopeli ei mikään raketti olekaan ja mutkatiellä suorituskyky orkkis gti-pösöä reilusti paskempi. Noissa on vaan se että ovat ns. aikansa tuotoksia ja jos suorituskykyä peilaa 60v vanhoihin vehkeisiin niin edelleen ihan soivia pelejä ja itse asiassa normi toyoyta corolla/yaris/avensis ei perässä pysy.
No siis isoin ongelma itselle on nuo... sanotaan esim nyt, yleensä saksalaismerkin autot tai landella myös Volvot, joissa se pienin tai toisiksi pienin kone, vanteet, madallukset ja kunnon pörinä ja pauke. All show, no go.

Juu ymmärrän että tässäkin on helppo tulla sanomaan että eihän joku perus GTi joku kulje mihinkään vs hänen autonsa x, joten miksi ne äänet? Joten, missä on se tasapainopiste, ja kuka sen määrittelee? Jollekin 10s 0-100kmh on jo todella ripeä (tiedän eräänkin jonka mielestä perus 118i BMW on suoraan lainaten "Ihan älyttömän nopea."), joillekin se reilu 3s 0-100kmh on vain meh. Samoin, mikä on luontaisesti kiva ääni? Harrikkamiesten mielestä se on se harrikan V-twin, Hondamiehet rakastavat VTEC:iään, jenkkimiehille kelpaa vain kasikone ja saksalaisissa pitää olla suora kutonen. Noista kaikista saa hyvän kuuloisia tai ihan hirveän kuuloisia.

Oma raja menee siinä että auton tekniikkaa on oikeasti muutettu paremman suorituskyvyn saamiseksi (enkä tarkoita vain filtteriä ja putkistoa), joka omissa pikku aivoissa ns. "oikeuttaa" kovemmat äänet. Toinen mikä oikeuttaa moiseen omasta mielestäni on tehomallit, erikoismallit, erikoisempi tekniikka, käytännön syyt. Mutta näissä kaikissa on jälleen oman pienen tuomariston ja kieroutuneen logiikan mukaan eri tasoja. Johonkin nopeaan perhekulkineeseen kuten juuri mainitsemasi 530d, en kehtaisi liikoja paukkuja tai putkistoja laitella (tuo on toki jo hiukan rajatapaus koska kyllä tuommoinen kulkee tosiaan softattuna varsin mukavasti), mutten räpäyttäisi silmääkään laittaa putkistoa ja pauketta siihen M5:een.
 
Mielipiteitä on monia. Mielestäni kaikki nuo pörinävehkeet joissa meluputkisto tuo muutaman hassun prosentin lisätehoa hiljaiseen verrattuna, voisi heittää suoraan paalaimen.

On vaan niin helvetin siistiä väkisin tunkea meteliä muiden korviin. Ihan yhtä siistiä kuin esim. vegaanipakotus.
 
Yksi vähän outo tapa tullut jonkun kerran vastaan liikenteessä. En muista aikaisemmin nähneeni. Eli jotkut tekee autolla niin että kun suojatiellä on jalankulkijoita niin autolla pysähdytään kauas siitä suojatiestä päästämään jalankulkijat tien yli. Eli ei pysähdytä jonkin parin-viiden metrin päähän suojatiesta vaan ihan reilusti kauemmas. Kyse ei siis ole siitä että vaan jarrutellaan aiemmin vaan ihan pysähdytään jonnekin 20-30 metrin päähän suojatiestä päästämään jalankulkijoita yli. Siis oikeasti kauas.

Tällainen tullut vastaan parisen kerran, pari kertaa kävelijänä ja kerran ajoin autolla tuollaisen perässä kahdet suojatiet läpi. Jalankulkijana se on toki selkeämpi tilanne kun auto selkeästi hidastaa ja jää kauemmas. Mutta autolla tuollaisen perässä ajaessa en ensin ollut yhtään varma miksi tässä pysähdytään. Suojatielle oli kuitenkin matkaa sen niin paljon että mietin että tapahtuuko tässä joku parkkeeraus vai matkustajan jättäminen...

Toisaalta kyse voisi olla joku liikenteen life hack. Jäämällä kauemmas autosta näkee paremmin sivuille suojatiellä ja varsinkin nopeat sivulta tulevat pyöräilijät ei jää huomiotta. Toisaalta kun jää noin kauas niin takana tuleva voi lähteä ohittamaan mikä ei suojatien kohdalla ole hyvä skenaario. Jotenkin outo tapa?
 
Yksi vähän outo tapa tullut jonkun kerran vastaan liikenteessä. En muista aikaisemmin nähneeni. Eli jotkut tekee autolla niin että kun suojatiellä on jalankulkijoita niin autolla pysähdytään kauas siitä suojatiestä päästämään jalankulkijat tien yli. Eli ei pysähdytä jonkin parin-viiden metrin päähän suojatiesta vaan ihan reilusti kauemmas. Kyse ei siis ole siitä että vaan jarrutellaan aiemmin vaan ihan pysähdytään jonnekin 20-30 metrin päähän suojatiestä päästämään jalankulkijoita yli. Siis oikeasti kauas.

Jotenkin outo tapa?

Ei ole tullut vastaavaa eteen, mutta jos itseni edellä oleva auto pysähtyisi 30 metrin päähän suojatiestä niin menisin takuuvarmasti ohi, jos paikka sen sallii. Ääliömäistä muun liikenteen hämmentämistä tuollainen vain on.
 
No siis isoin ongelma itselle on nuo... sanotaan esim nyt, yleensä saksalaismerkin autot tai landella myös Volvot, joissa se pienin tai toisiksi pienin kone, vanteet, madallukset ja kunnon pörinä ja pauke. All show, no go.

Juu ymmärrän että tässäkin on helppo tulla sanomaan että eihän joku perus GTi joku kulje mihinkään vs hänen autonsa x, joten miksi ne äänet? Joten, missä on se tasapainopiste, ja kuka sen määrittelee? Jollekin 10s 0-100kmh on jo todella ripeä (tiedän eräänkin jonka mielestä perus 118i BMW on suoraan lainaten "Ihan älyttömän nopea."), joillekin se reilu 3s 0-100kmh on vain meh. Samoin, mikä on luontaisesti kiva ääni? Harrikkamiesten mielestä se on se harrikan V-twin, Hondamiehet rakastavat VTEC:iään, jenkkimiehille kelpaa vain kasikone ja saksalaisissa pitää olla suora kutonen. Noista kaikista saa hyvän kuuloisia tai ihan hirveän kuuloisia.

Oma raja menee siinä että auton tekniikkaa on oikeasti muutettu paremman suorituskyvyn saamiseksi (enkä tarkoita vain filtteriä ja putkistoa), joka omissa pikku aivoissa ns. "oikeuttaa" kovemmat äänet. Toinen mikä oikeuttaa moiseen omasta mielestäni on tehomallit, erikoismallit, erikoisempi tekniikka, käytännön syyt. Mutta näissä kaikissa on jälleen oman pienen tuomariston ja kieroutuneen logiikan mukaan eri tasoja. Johonkin nopeaan perhekulkineeseen kuten juuri mainitsemasi 530d, en kehtaisi liikoja paukkuja tai putkistoja laitella (tuo on toki jo hiukan rajatapaus koska kyllä tuommoinen kulkee tosiaan softattuna varsin mukavasti), mutten räpäyttäisi silmääkään laittaa putkistoa ja pauketta siihen M5:een.
Mun mielestä tää on aika helppo, ihan perus 15v vanha 530d tehtaalta on jo 6,6sec ja kun kottero painaa 1800kg niin jos sulla on ”nopea” gti pösö 7sec niin sen voi suoraan laittaa paaliin sen sijaan että hankkii tehoputken/paukkusoftan.

Joku ymmärrys löytyy supra/silvia kaltaisille vehkeille joista modattuna saadaan 5sec pintaan kulkevia laittaeita, mutta kun (lähes) saman suorituskyvyn saisi myös ilman sitä meteliä (loppuun tuunattu 530d on edelleen yhtä nopea ja silti hiljainen tai joku sähkis) niin herää kysymys mikä näiden tiettyjen autojen idea on.

Yksinkertaistaen voisi sanoa että kaikki 90+lukuja tuoreemmat ja yli 7sec kulkevat ääntä pitävät vekottimet saisi polkea suoraan suohon niin siinä ei kokonaisuuden kannalta menisi mitään vituiksi :)
 
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)
Enpä enää edes tiedä mitä millaisia autoja alunperin taivasteltiin paukkumodeista. Mutta itse olin käsittänyt että kyse oli näistä uudemmista bensaturboista, joita about 2010 vuoden jälkeen melkein joka valmistajalta löytyy. Näistä saa softalla joistain ihan hyvin tehoa. Sekä samalla nämä rätinät/paukkeet.

Hieman alkoi hymyilyttää kun puhe kääntyi johonkin 316 bemarin ja gti pösöihin, yms vastaaviin. Ei kai noilla aja kuin marginaali enää. Nykyään kun kattoo teinien kalustoa tiellä ja somessa, nii vehkeet on pääosin kalliimpaa mitä oli vaikka 15v sitten, kun nuo ylläolevat oli yleisemmin teinien raiskattavana.


PS. Nuo viridieselit ne vasta pahaa ääntä pitääkin jos putkea kunnolla muokattu ja ne saa paukkumaan myös. Sekä se pakokaasun haju vielä pahempi kuin kattittomassa bensavehkeessä, kun vedetty dpf:t ja katit pois. Onneksi alkavat syynäämään katsastuksessa tarkemmin noita. Sekä suurin osa vaan softalla tehtyjä, mutta huomaa sitä perässä ajaessa onko pöntöt tyhjät, vaikka olisi hiljainenkin menijä matkavauhdissa.

Taitaa nykyään olla suosituimpia teinien rasseja nuo bemarin kutosdieselit. Voimaa saa halvalla ja kulutus pysyy kohtuullisena, yms.
Oisko nyt vaihto menossa e sarjasta f sarjaan. Vielä joutuu tovin odottamaan, että I-sarja ja Teslat yms. on teinien alla.


Sekä tuo 0-100 on vähän huono mittari tehokkaammille autoille. Niin lyhyt rykäisy ja erot pieniä.
100-200 kertoo jo paremmin suorituskyvystä. Alle 10s alkaa olla ihan ripeä ja reilulla 400hp pääsee siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)
Enpä enää edes tiedä mitä millaisia autoja alunperin taivasteltiin paukkumodeista. Mutta itse olin käsittänyt että kyse oli näistä uudemmista bensaturboista, joita about 2010 vuoden jälkeen melkein joka valmistajalta löytyy. Näistä saa softalla joistain ihan hyvin tehoa. Sekä samalla nämä rätinät/paukkeet.

Hieman alkoi hymyilyttää kun puhe kääntyi johonkin 316 bemarin ja gti pösöihin, yms vastaaviin. Ei kai noilla aja kuin marginaali enää. Nykyään kun kattoo teinien kalustoa tiellä ja somessa, nii vehkeet on pääosin kalliimpaa mitä oli vaikka 15v sitten, kun nuo ylläolevat oli yleisemmin teinien raiskattavana.


PS. Nuo viridieselit ne vasta pahaa ääntä pitääkin jos putkea kunnolla muokattu ja ne saa paukkumaan myös. Sekä se pakokaasun haju vielä pahempi kuin kattittomassa bensavehkeessä, kun vedetty dpf:t ja katit pois. Onneksi alkavat syynäämään katsastuksessa tarkemmin noita. Sekä suurinosa vaan softalla tehtyjä, mutta huomaa sitä perässä ajaessa onko pöntöt tyhjät, vaikka olisi hiljainenkin menijä matkavauhdissa.

Taitaa nykyään olla suositumpia teinien rasseja nuo bemarin kutosdieselit. Voimaa saa halvalla ja kulutus pysyy kohtuullisena, yms.

Sekä tuo 0-100 on vähän huono mittari tehokkaammille autoille. Niin lyhyt rykäisy ja erot pieniä.
0-200 kertoo jo paremmin suorituskyvystä. Alle 10s alkaa olla ihan ripeä ja reilulla 400hp pääsee siihen.
En olisi uskonut miten paljon noita vanhoja rasseja on liikenteessä kun menee Kehä3:n ulkopuolelle. Duunipaikka kun vaihtui "landelle" niin tuli aika shokkina. Tuntuu että joka kolmas auto jonka näkee olisi custom putkistolla. Ja ovat juuri näitä perus Volvoja, ihan perus bemareita yms. Ja mitä GTi pösöihin tulee niin itse tarkoitin GTi:llä ihan Golfia. Pösö kun ei ole tehnyt yhtään oikeaa hot hatchiä sitten 205:n.
 
Huomaa hyvin millaisella foorumilla keskustellaan autoista... :)

Itsehän en autojen sisuksista tiedä, tai edes halua tietää tuon taivaallista. Aiempaan viestiini siis viitaten, kun taisin puhua ihan eri asiasta. Lähinnä siis ärsyttää ne kaksipyöräiset viritetyt romukasat, jotka kuuluvat ihan perustasollakin seinän läpi vaikka olisi vastamelut päässä, tuohon vielä satunnaiset paukkeet päälle. Tuollaista ajava räkänokka tietää taatusti mitä tekee ja saa sisältöä mitättömään elämäänsä muiden elämää pilaamalla. Yleensä ovat jotain melko vaatimattoman näköisiä härveleitä. Niinkuin omistajansakin.

Harrikat ei häiritse muutakuin silloin, kun ajaa suoraan sellaisen takana. Se papatus on pidemmän päälle hieman raskasta ja haju ei miellytä.
 
En olisi uskonut miten paljon noita vanhoja rasseja on liikenteessä kun menee Kehä3:n ulkopuolelle. Duunipaikka kun vaihtui "landelle" niin tuli aika shokkina. Tuntuu että joka kolmas auto jonka näkee olisi custom putkistolla. Ja ovat juuri näitä perus Volvoja, ihan perus bemareita yms. Ja mitä GTi pösöihin tulee niin itse tarkoitin GTi:llä ihan Golfia. Pösö kun ei ole tehnyt yhtään oikeaa hot hatchiä sitten 205:n.

Juu, voihan se olla vahvasti maantieteellinen asbekti myös. Varmaan ihan pienemmillä paikkakunnilla vielä enemmän korostuu että vanhempaa/halvempaa kalustoa.

Itsehän en autojen sisuksista tiedä, tai edes halua tietää tuon taivaallista. Aiempaan viestiini siis viitaten, kun taisin puhua ihan eri asiasta. Lähinnä siis ärsyttää ne kaksipyöräiset viritetyt romukasat, jotka kuuluvat ihan perustasollakin seinän läpi vaikka olisi vastamelut päässä, tuohon vielä satunnaiset paukkeet päälle. Tuollaista ajava räkänokka tietää taatusti mitä tekee ja saa sisältöä mitättömään elämäänsä muiden elämää pilaamalla. Yleensä ovat jotain melko vaatimattoman näköisiä härveleitä. Niinkuin omistajansakin.

Harrikat ei häiritse muutakuin silloin, kun ajaa suoraan sellaisen takana. Se papatus on pidemmän päälle hieman raskasta ja haju ei miellytä.

Noista 2 pyöräisistä tuli mieleen, kun oman ikkunan ohi ajaa usein manki (joo, just se perinteinen tossumopo honda). Ihan hirveen kovan ja ärsyttävän kuuloisen äänen saanut siihen ja yhtään useammin ajaisi, saati rälläisi siinä, niin saattaisi alkaa kiristämään hermoa. En ymmärrä miten 50cc saa semmoista ääntä edes pitämään.
Lähellä on liivikerho, harvoin kun siellä on sitä pyörätouhua, niin on kyllä infernaalinen meteli kymmenien harrikoiden jytistessä ja kuuluu tosiaan kauaksi kun lähtevät liikkeelle.
Itekin harrikkaa katellu, niin ei passaa harmistua noista. :cool:
 
Juu, voihan se olla vahvasti maantieteellinen asbekti myös. Varmaan ihan pienemmillä paikkakunnilla vielä enemmän korostuu että vanhempaa/halvempaa kalustoa.
Erittäin vahvasti. Ja itseasiassa, noita kauheimpia amisvirejä lukuunottamatta todella virkistävää nähdä nuoruudesta tuttuja autoja. Sierroja, laatikko Volvoja, vanhoja paikoin todella asiallisestikin laitettuja 3 ja 5:s sarjalaisia, vanhempia mersuja, satunnainen lada seassa yms yms. Se on pistänyt silmään että MK1-3 Golfit puuttuvat käytännössä kokonaan. Ja mitä Opeleihin tulee niin Kadetit yms ovat jo ruostuneet pois.

Tuntuu oikein kotoisalta vetää -90 MX-5:llä sielläpäin. Talvella kukaan ei katsonut pientä sivuluisua ja sutimista pahalla (niin paljon takavetoja ilman ajoapuja ajossa), eikä kukaan edes vilkaise itse autoa vs Helsingissä jossa junnut vilkuttelee, vanhemmat ukot tulee juttelemaan parkkiksella jne.
 
Mikä helvetti tämä "paukkusofta" villitys on?

Joka lippispäällä tuntuu nyt olevan se tsi-golf tai joku vastaava kippo ja sitten hirveä pauke kaasua nostaessa.

Suhtauduin aiemmin tuohon vireillä olevaan "softauskieltoon"(tai siis että sitä oikeasti valvotaan) penseästi, mutta näiden paukkuidioottien takia olen valmis siihen että kilvet revitään välittömästi irti ja paikalle tilataan mobiili autonmurskain jos noita tavataan liikenteessä.

Eihän noille ole mitään muuta syytä kuin häiriköinti?
Ei, kun sieltä putkesta otetaan resonaattori pois, täällä kanssa sen kymmenen jonnea joiden volkkarit ja bemmit paukkuu jatkuvasti ja sitten oikein ajavat niin että kiihdytys kaasu ylös, kiihdytys kaasu ylös, kiihdytys kaasuylös :facepalm:
 
En tiiä onko nyt -vain länsiespoo juttuja-, mutta nää vitun pakettiauton kokoiset sisimaasturit, jotka vaan yleistyy ja yleistyy. Mee parkkihaliin - nää seisoo neljäsosa autosta viereisellä ruudulla. Aja pikkutiellä - nää tulee vastaan keskellä tietä ja ihmettelee, että miksen veivaa mun omaa autoo ojaan, samalla kun niillä on metri tilaa omalla oikealla puolella. Aja sisäkaistaa ympyrässä - nää ajaa melkein kylkeen ulkokaistalta. Sit vielä nämä risteyksissä vastakkaisen kaistan kautta leikkaamiset, kun ei jaksa veivaa omaa lapsitukialusta.

äh..
 
En tiiä onko nyt -vain länsiespoo juttuja-, mutta nää vitun pakettiauton kokoiset sisimaasturit, jotka vaan yleistyy ja yleistyy. Mee parkkihaliin - nää seisoo neljäsosa autosta viereisellä ruudulla. Aja pikkutiellä - nää tulee vastaan keskellä tietä ja ihmettelee, että miksen veivaa mun omaa autoo ojaan, samalla kun niillä on metri tilaa omalla oikealla puolella. Aja sisäkaistaa ympyrässä - nää ajaa melkein kylkeen ulkokaistalta. Sit vielä nämä risteyksissä vastakkaisen kaistan kautta leikkaamiset, kun ei jaksa veivaa omaa lapsitukialusta.

äh..

Ymmärrän täysin, nämä etuvetoiset "maasturit", kaameat egonjatkeet ovat nyt se juttu. Mutta kun ihmiset ovat yksinkertaisia otuksia, tulee joku uusi trendijuttu kun nuo ei enään kelpaa ja noitten "SUVien" huonot puolet alkavat liikaa häiritsemään :cool:
 
Mielipiteitä on monia. Mielestäni kaikki nuo pörinävehkeet joissa meluputkisto tuo muutaman hassun prosentin lisätehoa hiljaiseen verrattuna, voisi heittää suoraan paalaimen.

On vaan niin helvetin siistiä väkisin tunkea meteliä muiden korviin. Ihan yhtä siistiä kuin esim. vegaanipakotus.

Kyllä lippispään "hienosti" tuunattu 90-luvun auto merkkiin katsomatta antaa vahvan vaikutelman tyhmemmän kansanosan edustajasta. Valitettavasti noita amisviritelmiä, ja ennen kaikkea niiden vajaataitoisia kuljettajia, joutuu vain sietämään vaikka sellainen yleensä takaa ketjun mukaisen toiminnan. Tymistä ihmisistä ei pääse eron, ei myöskään ajotaidottomista vanhuksista, itse olen jossain määrin oppinut sietämään molempia.
 
Kyllä lippispään "hienosti" tuunattu 90-luvun auto merkkiin katsomatta antaa vahvan vaikutelman tyhmemmän kansanosan edustajasta. Valitettavasti noita amisviritelmiä, ja ennen kaikkea niiden vajaataitoisia kuljettajia, joutuu vain sietämään vaikka sellainen yleensä takaa ketjun mukaisen toiminnan. Tymistä ihmisistä ei pääse eron, ei myöskään ajotaidottomista vanhuksista, itse olen jossain määrin oppinut sietämään molempia.

90-luvusta on jo neljännesvuosisata aikaa eli ei niitä kovin paljoa ole enää nykyisin liikenteessä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, siitä pitää huolen jo pelkkä tiesuola.
Myös nuo mölyputket tuntuvat vähentyneen viime vuosina, joskus harvoin tulee vastaan joku kippo joka kuulostaa enemmänkin cessnalta kuin henkilöautolta mutta harvassa ovat.
Enemmän tuntuisi olevan juurikin noita anti-lag -softattuja vajukkeja kuin niitä oman nuoruuden 1,2 vapari + liikennemerkkiputkesta puikolla hitsattu ralliputkisto.
 
Tyhmät ihmiset ketjusta.
Itsellä on autossa adaptiivinen keskinopeuden säädin. Laitan sen aina 10 kilsaa yli nopeuden esi. 90/110/130.
....

Edit: se matkan saa määritettyä 5 pykälällä lyhin on käsitääkseni 30m ja pisin 80m
PS. niin siten auto jaruttaa jopa nollaan jos edessä ajava törttöilee

Varsinkin vanhempian adaptiivisten puute on nuo lyhyet "tutkat", siis se että valtatie nopeuksissa ne lähinnä peräänajo(esto)avustimia, niillä voi toki näppärästi roikkua edelläajavan "kontissa". Toki jos käsin pitää hyvän välin, niin ei turhia lainkaan.
 
-11 vuosimallin volvo, jossa on jono asisstant toiminne, toimii mielestäni hyvin. Miettii ainakin punaisissa jonkin aikaa että uskaltaa lähteä liikkeelle saadakseen turvavälin aikaiseiksi. Ärsyttänee joitain et miks ei se volle liiku. Tosin silloinhan valoista ei sitten muut pääsekkään. Pakko aina vihreitten syttyessä painasta kaasua että mennäähän nyt.
Ja maantiellä tosiaan itse pidän kauinta mahdollista etäisyyttä minkä tuo adaptiivinen antaa. Ihan jo tuulilasin kestävyyden vuoksi. Mutta tosiaan nää nopeuden pumppaajat voi kuvitella että hiillostan koko ajan kontissa. (car scanner ohjelma puhelimessa ja bluethoot obd:n kautta näen etäisyydet mitä volvon äly oikeasti näkee ennen kuin lukittuu ja nopeuden katson gpsllä)
 
Tyhmät ihmiset ketjusta.


Varsinkin vanhempian adaptiivisten puute on nuo lyhyet "tutkat", siis se että valtatie nopeuksissa ne lähinnä peräänajo(esto)avustimia, niillä voi toki näppärästi roikkua edelläajavan "kontissa". Toki jos käsin pitää hyvän välin, niin ei turhia lainkaan.
Tosin sehän on auton oma arvaus että se "muka" kerkee pysähtymään vielä turvallisesti. Mutta joo nää takakontin hiillostajat on todennäköisesti adaptiivisen vakkarin käyttäjiä eikä kuski reagoi vaikka nopeus tippuisi. Itse vedän aina ohi kun edellä oleva lukittuu.
 
Jyväskylässä Sokoksen parkkihallissa pienimunaiset mersuaudibmwkuskit joiden on aivan pakko pysäköidä megamaasturinsa pienille autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Alas tultaessa hädin tuskin mahtuu auton taittamaan ohi. Pitänee alkaa tulostelemaan heippalappuja ikkunoihin.
 
Jyväskylässä Sokoksen parkkihallissa pienimunaiset mersuaudibmwkuskit joiden on aivan pakko pysäköidä megamaasturinsa pienille autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Alas tultaessa hädin tuskin mahtuu auton taittamaan ohi. Pitänee alkaa tulostelemaan heippalappuja ikkunoihin.
Siis onko siellä autojen koon mukaan jaoteltu ruutuja?
 
Nyt on kyllä yleistynyt tuo mielenosoittaminen tööttäämällä. Sitten kun tööttääjä on väärässä, eikä ole mitään tapaa kertoa sitä sille, niin hermohan siinä kiehahtaa.

Töötätään, kun edellä menevä oikealle kääntyjä väistää kevyttä liikennettä. Töötätään, kun parkkipaikalla oikealta tuleva ei väistäkään parkkipaikan "pääväylällä" kaahaavaa. Töötätään, kun suoraan ajavien kaistalta ajetaankin suoraan, niiden kääntyvien kaistalta suoraan ajavien eteen. Töötätään, kun ei mennäkään vihreillä jonon jatkoksi keskelle risteystä sitä tukkimaan.

Olisipa takalasissa jokin 160 merkin kommunikointiväline.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 930
Viestejä
4 615 386
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom