Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Omat kokemukset valtateillä, että ~5km/h ylityksestä ei välähdä, ~6km/h ylityksestä tuli huomautus, mutta muutettiinko tuota taannoin niin ettei enää lähetellä huomautuksia tai edes välähdä, ennen kuin ollaan sakkojen puolella?

Kaupungissa sekä vanhoihin telkänpönttöihin että uusiin hillotolppiin voi ajaa 10 yli. Jätän kuitenkin marginaalia ja ylitän vain n. 7 km/h ettei käy kallis vahinko.
 
Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.
Saavutit tällä mitä? Vitutuksen toiselle joka todennäköisesti on jopa yrittänyt ajatella muita ajamalla noin kun tilaakin on. Onneksi itsellä ei ole moista pituuskateutta kuin sinulla. Voisi itseni tuntien tulla kalliiksi moinen.
 
Tuli ajettua tuossa viikko sitten euroopan reissu. 13 maata ja voin sanoa, että Suomessa kaikista hitainta ajaa. Avasi näkemystä taas siitä, miten alhaiset rajoitukset meillä on. Ja ihmiset hitaita ratissa.
Näin se on. Ei tarvitse mennä kuin meren yli niin jengi on tuplasti skarpimpaa JA kohteliaampaa.

Jollakin sääntöänkyrällä on varmasti päinvastaisia kokemuksia.
 
Sarkasmi on vaikea laji. Otin vain kuvan parkkihallista kun kävi sääliksi muita. Mutta saatiinhan taas aikaan perisuomalaista kiroilua ja uhkailua. Juuri tästä on kyse eli muidenkin asiallisesta huomioimisesta myös pysäköinnissä.
On, sarkasmi+teksti on vaikea laji. Siihen kun lisää tuoreen tunnuksen niin...

Ja eipä tuossa liiemmin uhkailtu, päinvastoin, todettu että jos olisi moista kateutta niin itsellä pitäisi todellakin olla se pisin, ihan vain jo vittuilun vuoksi. Nimimerkillä tällä hetkellä mennään sillä miniversiolla, pieni, lyhyt, musta ja välillä hyvin epämääräinen. Enkä edes puhu omasta autosta joka on vielä minimaalisempi, vaan firman Corollasta.

Mitä itse pysäköintiin tulee niin, niin oma kuin firman auto pysäköidään aina paikkaan jossa vain todellinen apina onnistuisi edes yrittämällä osumaan autoon. Ei noissa muu auta. Olen onnistunut tuolla taktiikalla ajelemaan PK-seudulla ööö, ainakin 15+ vuotta ilman yhtään parkkipaikalla syntynyttä jälkeä. Ison osan asenne on perseestä, mutta ongelman välttäminen vie toisaalta sen minuutin tai korkeintaan kaksi enemmän vs riskin ottaminen.
 
Omat kokemukset valtateillä, että ~5km/h ylityksestä ei välähdä, ~6km/h ylityksestä tuli huomautus, mutta muutettiinko tuota taannoin niin ettei enää lähetellä huomautuksia tai edes välähdä, ennen kuin ollaan sakkojen puolella?

Kaupungissa sekä vanhoihin telkänpönttöihin että uusiin hillotolppiin voi ajaa 10 yli. Jätän kuitenkin marginaalia ja ylitän vain n. 7 km/h ettei käy kallis vahinko.


Poliisi ihan omissa tiedotteissaan ilmoittaa, että sakkoraja on 10 km/h ylitystä. Ja satasen tai sitä korkeammilla rajoituksilla 11 km/h.


Itse olen nyt ajanut 8-10 km/h ylitystä (gps:llä mitattu vakionopeus) eikä jostain syystä tule enää huomautuksia. Ilmeisesti luopuneet turhasta paperisilpun lähettelystä.
 
Ja sinä et pakkaa ostoksia peräkonttiin kun törkesti viet minun ruudusta tilaa. Mitä ostit liian pitkän auton. Parepi jättää se keulan ylitys käytävän puolelle.
Vieressä on tyhjää ruutua vaikka muille jakaa mutta kiusa se on pienikin kiusa. Autolle tulee yksinäinen olo hallissa jos ei ole toisen peltilehmän perässä tai vieri vieressä.

Eikö tuossa ole harmaa auto parkkerannut ihan nätisti? Musta auto on jättänyt oma ruudun hieman vajaaksi, mutta jälkikäteen saapunut harmaa on korjannut tilanteen ja ajanut sen verran lähelle jotta kulkuväylät pysyvät vapaana.

Tyhmemmän kansanosan edustajat toki tuostakin yhteispelistä pahoittaa mielensä.
 
Vähän vastaavasta valittanut aiemminkin. Eilen liimautui taas joku tampio perään. Ajattelin että on kovin kiireinen, ja aikoo ohi kun ei muiden matkavauhti riitä, mutta ohituskaista + siirtyminen ihan oikealle ei auttanut mitään. Oli siis oikeasti ihan kontissa kiinni. Vähän ohituskaistan jälkeen tulikin bussipysäkki, joten vetäisin sitten siihen.

Lopputuloksena 35km myöhemmin erottiin kun käännyin abc:lle pissatauolle, oli turvavälin verran päässyt minua karkuun. Ikävästi siellä oli tullut seuraava auto vastaan, seurailin sitten koko matkan kun jarruvalo puolet ajasta päällä. Luulisi että tuollainen peräkärryajelu olisi kohtalaisen stressaavaa kun saa veivata jarrua ja kaasua vuorotellen, ja virheisiin ei varaa.
 
Vähän vastaavasta valittanut aiemminkin. Eilen liimautui taas joku tampio perään. Ajattelin että on kovin kiireinen, ja aikoo ohi kun ei muiden matkavauhti riitä, mutta ohituskaista + siirtyminen ihan oikealle ei auttanut mitään. Oli siis oikeasti ihan kontissa kiinni. Vähän ohituskaistan jälkeen tulikin bussipysäkki, joten vetäisin sitten siihen.

Lopputuloksena 35km myöhemmin erottiin kun käännyin abc:lle pissatauolle, oli turvavälin verran päässyt minua karkuun. Ikävästi siellä oli tullut seuraava auto vastaan, seurailin sitten koko matkan kun jarruvalo puolet ajasta päällä. Luulisi että tuollainen peräkärryajelu olisi kohtalaisen stressaavaa kun saa veivata jarrua ja kaasua vuorotellen, ja virheisiin ei varaa.
Ei siinä kummempia, on vain opetellut ajamaan kehä ykkösellä :D
 
Tänään taas oli perään liimautuja ja sitäkautta työntäjä vasemmalla kaistalla. Ajelin jo valmiiksi lievää ylinopeutta jonon mukana. Hän vaan ajoi pari 2km kovempaa. Väistin jonkinajan kuluttua oikealle kun oltiin päästy vielä tulevan auton ohi. Hän lipu ohi sen 2km kovempaa ku mie. Lähin kysyy että oliko sitä kiirettä oikeasti ja hiillostin häntä. Ei tykännyt että häntä hiillostetaan samalla tavalla kun hän ite. Kyllä molemmat olivat typeriä hän ja minä. Mutta minkäs tekee kun kimmastuu pöljyydestä.
Jos on oikeasti kiire ja tulee työntämään niin sen kyllä huomaa kun katsoo sinne peiliinkin. Jos ei ole kiire niin jääkää ny himskatti kauemmaksi.
Parhaita ovat edelleen nämä 100 alueella 120 ajavat, ne ketkä sitten 120 alueella eivät uskalla ajaa sitä 120. :D
 
Liimautuja iski minullekin tänään nelostiellä matkalla Helsinkiin. Molemmat kaistat vetivät tosi huonosti, oikea kaista noin 100 km/h ja vasen 115 km/h, nopeusrajoitus oli sen 120. Itse köröttelin vasenta kaistaa letkan mukana, kun perään iski iso maastoauto, joka puski ihan puskuriin kiinni ja alkoi vilkuttelemaan pitkiä. Vaikea siinä oli mitään tehdä, kun oikealla kaistalla oli ohitettava ja edessä oli letka muita autoja. Kun sitten löysin välin oikealta kaistalta ja väistin siihen, niin maasturi pisti oikein tööttäillen kun ohitti. Vain päästäkseen noin 20 metriä eteenpäin sen saman letkan perään, josta olin väistynyt sivuun.

Siitä eteenpäin kaveri sitten puikkelehti oikean ja vaseman kaistan väliä, ohitellen kummaltakin puolelta autoja. Kaikenlaisia sitä.
 
Poliisi ihan omissa tiedotteissaan ilmoittaa, että sakkoraja on 10 km/h ylitystä. Ja satasen tai sitä korkeammilla rajoituksilla 11 km/h.


Itse olen nyt ajanut 8-10 km/h ylitystä (gps:llä mitattu vakionopeus) eikä jostain syystä tule enää huomautuksia. Ilmeisesti luopuneet turhasta paperisilpun lähettelystä.

Kävin lauantaina Hangossa. Sieltä palatessani KT51:stä ajelin vakkarilla 90 @ 80-alue, mittarivirheen tietäen nopeuteni oli 87km/h "todellista" eli GPS / Poliisit / kameratolpat. Vastaan tuli poliisimaija joka vilkutti pari kertaa pitkiä, arvatenkin ajonopeuteni vuoksi. Tapahtumapaikka 80-alue, KT51, "keskellä ei mitään".

Tämmöisestä touhusta se polliisin ja nopeusrajoituksien pelko kumpuaa. Itse en tehnyt elettäkään asialle eivätkä viitsineet 27 C helteessä kääntyä perään. Helpompaa "huomautella" ihmisiä ilmastoidusta poliisiautosta.
 
Kävin lauantaina Hangossa. Sieltä palatessani KT51:stä ajelin vakkarilla 90 @ 80-alue, mittarivirheen tietäen nopeuteni oli 87km/h "todellista" eli GPS / Poliisit / kameratolpat. Vastaan tuli poliisimaija joka vilkutti pari kertaa pitkiä, arvatenkin ajonopeuteni vuoksi. Tapahtumapaikka 80-alue, KT51, "keskellä ei mitään".

Tämmöisestä touhusta se polliisin ja nopeusrajoituksien pelko kumpuaa. Itse en tehnyt elettäkään asialle eivätkä viitsineet 27 C helteessä kääntyä perään. Helpompaa "huomautella" ihmisiä ilmastoidusta poliisiautosta.

Mikä ihmeen "pelko"? Todennäköisesti Kissalan pojat katsoivat, että kaverilla on muutama maili ylimääräistä lasissa ja muistuttivat asiasta. Jos ja kun kyseessä on lievä ylitys, niin minkä ihmeen takia poliisi lähtisi perääsi ja aiheuttaisi äkkikäännöksillä mahdollisesti riskitilanteen? Mielestäni ihan normaalia autoilijoiden muistuttelua. Tosin jos vastapäässä on jo lähtökohtaisesti asenneongelma, niin sitä tuskin nämä(kään) jetsonit olisivat saaneet korjattua omilla toimenpiteillään :rolleyes:
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.
 
Mannerheimintieltä pitäisi poistaa loputkin valottomat suojatiet.
Eilen ajelin kohti keskustaa, oikealla kaistalla kääntyäkseni Tullinpuomin kohdalla töölöön. Siinä ennen risteystä on vielä valoton suojatie jota oli lähdössä ylittämään nuori aikuinen. Pysähdyin eteen koska näin pitää toimia.

Olen oppinut vilkuilemaan sivupeiliin aina suojateillä ja näin että sieltä vasenta kaistaa paahtaa reilusti ylinopeutta kaksi autoa. Henkilön ollessa noin puolessa välissä laitoin töötin huutamaan varoitukseksi hänelle ja huomioksi näille kahdelle mulkulle. Ei edes jarruvaloa näkynyt kun paahtoivat siitä läpi. Jäädäkseen seuraavin valoihin... :facepalm:
Poliiseilla ei ole aikaa valvoa helsingissä valottomia suojateitä.

En haluaisi olla "syyllinen" siihen että joku loukkaantuu/kuolee syystä että noudatan lakia ja otan muut huomioon liikenteessä.
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Tämä ei olisi tässä kohtaa auttanut kun on kolme kaistaa. Itse oikealla ja ne kaksi tulivat vauhdilla vasemmalla kaistalla. Keskikaista on bussikaista.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
En koskaan suosittelisi tuollaista manööveriä kenellekään. Siinä on pian autokolari vyörynyt kävelijän ylitse kun reilua ylinopeutta ajaneet eivät reagoikaan ajoissa ennalta-arvaamattomaan tapahtumaan. Töötillä kävelijä todennäköisemmin pysähtyy ja säästyy.
 
Jätä auto muutaman metrin päähän suojatietä niin voit liikuttaa keulan sen toisen kaistan eteen ja saada tilanteen estettyä. Etenkin jos suojatiellä lapsia.
Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.
 
Ehkä kuitenkin mieluummin pysäytän ne lapset äänimerkilläni kuin uhraan oman autoni jonkun someviestejään tuijottavan audi/mersunaiskuskin alle joka ei kykene reagoimaan edes kaistalleen tulleeseen autoon.
Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.

Itse en ole päässyt edes tuohon torvenkäyttökohtaan, koska säätelen nopeuden ennakoivasti kävelijöiden ja muun liikenteen mukaan. Eli en ole seisomassa suojatien edessä näköesteenä, pl valoristeykset.
 
Tuo on mielestäni vähän väärä asenne. Kai ne idiootit voi ajaa punaisiakin päin? Ylipäänsä saisi tehdä uuden poliisiviran ihan vaan liikennevalvontaan. Tarkkoja kameroita joilla materiaali kasaan ja aina parin tonnin sakkoa sekä ajokieltoa. Alkaa kummasti säännöt muistua. Tehovalvontaa, vaikka pään kääntymisestä pyörätien suuntaan, kun autolla käännytään yli ja kortti pois mikäli ei katsottu. Alkaa turvallisuus kasvaa kummasti.

Vilkkaille suojateille ja taajamiin ylipäätään myös niitä kameratolppia. Suojatielle pysähtyminen ei ole niin hankala ajatus, kun ajaa rajoitusten mukaan.
 
Tietenkin noin jos se toimii. Jos ei toimi(joskus lapset juoksee kun niille tööttää), niin ei haittaa olla takataskussa vaihtoehto. Jos takaa lähestyvien autojen etäisyys on sopiva niin se jarru löytyy kun olet tehnyt vasta pienen liikkeen, vaikka hätävilkkujen avustamana.

Itse en ole päässyt edes tuohon torvenkäyttökohtaan, koska säätelen nopeuden ennakoivasti kävelijöiden ja muun liikenteen mukaan. Eli en ole seisomassa suojatien edessä näköesteenä, pl valoristeykset.
Itse olen pääkaupunkiseudulla useammankin asuinalueeni ympäristössä törmännyt mestoihin, missä ihan liikenteen normaali jonoutuminen toistuvasti ulottuu valottoman suojatien läheisyyteen, jolloin jonossa joku seisoo pahimmillaan myös siinä suojatiellä, mutta käytännössä myös sen edessä, ja kun paikoissa on 2 kaistaa, niin sillon siitä toiselta pyyhitään miettimättä yli, joten tuollaisia tilanteita on haastava tietyissä paikoissa omalla ennakoivalla ajotavalla ehkäistä.
 
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti oikealle kääntyessä ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
 
Viimeksi muokattu:
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
 
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.

Vaikka pyöräilijä olisikin ollut väistämisvelvollinen, olisi tuollainen kiukkupäissään tehty kymmenen sekunnin torvensoitto väärin...

Edit:
47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpee n.
Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Muokkasin viestiä selventääkseni tilannetta.

Vaikka pyöräilijä olisikin ollut väistämisvelvollinen, olisi tuollainen kiukkupäissään tehty kymmenen sekunnin torvensoitto väärin...

Edit:

Tuossa ei siis vältetty vaaraa äänimerkillä, ei vaikka olisi ollut väistämisvelvollosuus ja äänimerkki oli pidempi kuin tarpeen.
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Ihme spekulaatiota sitä netissä saadaankin aikaiseksi :D Todellisuus on se, että kaupunkiliikenteessä syntyy tilanteita, missä saattaa joutua pysähtymään, antamaan tietä jne ja tuossa nyt selkeästi positiivista on jo se, että on annettu pyöräilijälle tietä väistämissääntöjen mukaisesti, joten joku rekkakuskin provosoituminen, joka todennäköisesti johtuu ihan vaan siitä, ettei osata niitä väistämissääntöjä siellä kabiinissa itse käännetäänkin jo epäilykseksi siitä, että tietä on annettu väärin :D
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Oletat vahvasti että kääntyjä mokasi jotenkin, aivan yhtä hyvin on voinut toimia niin hyvin kuin mahdollista. Jos nyt oletetaan, että kääntyjällä on ollut vilkku päällä ajoissa, niin kyllä perässä tulijan on joka tapauksessa syytä varautua siihen, että kääntyjä pysähtyy kokonaan tai hidastaa kävelyvauhtiin jo ennen käännöstä. Usein noissa tilanteissa kääntyessä pitää valita säikäyttääkö suojatien ylittäjän ajamalla vauhdilla kiinni suojatiehen ennen pysähdystä, vai pysäyttääkö mahdollisesti kaistalla takana tulevan liikenteen. Itse valitsen käytännössä aina jälkimmäisen. Toki osaan ryhmittyä tien reunaan.

Toki niitä keskelle kaistaa ryhmittyjiä kaupungissa näkyy jatkuvasti, ja ärsyttäähän se joskus odottaa takana turhaan. Mahdollinen peräänajo lienee silti näissä aina peräänajajan syy, koska pysähtymistarve tuollaisessa paikassa ei ole mitenkään yllättävä ja ennakoimaton tilanne.
 
Jätti ajamatta päälle vai antoi tietä? Jos tosiaan jätti ajamatta päälle, eli pyöräilijä ajoi väistämisvelvollisena eteen, niin mitä ammattiautoilija mielestäsi teki väärin?
[/QUOTE]
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
 
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
[/QUOTE]
Mihin taluttajaan referoit?
 
Mites tän autoilijan ryhmittäytyminen, varsinkin kun raskas kalusto oli jatkamassa suoraan? Todennäköisesti keskelle tietä jääty antamaan tilaa suoraan menevälle pyöräilijälle vaikka sinne mahtuu aina pysähtymään ennen suojatietä, ilman että tukkii enää väylää jolta kääntyi pois.

Taitavimmat kaverit ryhmittäytyy kaistan vasempaan reunaan kun kääntyvät oikealle.
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.
 
Kummia oletuksia. KA oli myös kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tuli ajaen vihreällä valolla.
Tämän perusteella pyöräilijä ajoi siis joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan ja ylitti risteävän tien pyörätien jatketta pitkin, kuten pitääkin. Oikealle kääntyvän henkilöauton kuljettaja noudatti lakia ja väisti pyöräilijää ja ilmeisesti joutui tämän vuoksi pysähtymään, johon takana tullut raskasta kulkuneuvoa ajanut henkilö (joka oletettavasti myös näkee korkeammalta tilanteen paremmin) jostain syystä reagoi tööttäämällä. Näillä tiedoilla sanoisin, että ainoa väärin toiminut oli kuorma-auton kuljettaja, joka käytti äänimerkkiä väärin.
 
Tämän perusteella pyöräilijä ajoi siis joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan ja ylitti risteävän tien pyörätien jatketta pitkin, kuten pitääkin. Oikealle kääntyvän henkilöauton kuljettaja noudatti lakia ja väisti pyöräilijää ja ilmeisesti joutui tämän vuoksi pysähtymään, johon takana tullut raskasta kulkuneuvoa ajanut henkilö (joka oletettavasti myös näkee korkeammalta tilanteen paremmin) jostain syystä reagoi tööttäämällä. Näillä tiedoilla sanoisin, että ainoa väärin toiminut oli kuorma-auton kuljettaja, joka käytti äänimerkkiä väärin.
Näinhän minä tuon asian esitinkin, sarkastisesti sanomalla että ammattikuljettaja näytti parastaan tuolla pelleilyllä. En voi tietenkään tietää, mutta vaikutti siltä että ammattikuskilla ei tajunnut tilannetta ja luuli henkilöauton munivan jotain muuta siinä edessä ja koki oikeudekseen soittaa torvea. Toivottavasti edes hävetti kun näki pyöräilijän..
 
Näinhän minä tuon asian esitinkin, sarkastisesti sanomalla että ammattikuljettaja näytti parastaan tuolla pelleilyllä. En voi tietenkään tietää, mutta vaikutti siltä että ammattikuskilla ei tajunnut tilannetta ja luuli henkilöauton munivan jotain muuta siinä edessä ja koki oikeudekseen soittaa torvea. Toivottavasti edes hävetti kun näki pyöräilijän..
Ensimmäisessä kommentissa et maininnut kumpaa tietä (kulkusuuntaa vai risteävää) pyöräilijä ylitti, mikä saattoi aiheuttaa sen, että porukka luuli keskustelevansa eri asioista.
 
Ja fiksuimmat ennakoi pitkällä edessä olevan ylittämään menossa olevan pyöräilijänä eivätkä joudu odottamaan taluttajaa pysähtyen. Tavallasi saa toki liikenteestä mahdollisimman tökkivää kaikille osapuolille.
Mihin taluttajaan referoit?
[/QUOTE]
Pyöräilijä muuttuu taluttajaksi tarvittaessa sekunnissa. Eli sujuvammin pääsee monesti siten, että ennakoi tilanteen löysäämällä kaasua jo aikaisemmin eikä aja kaasu pohjassa vain päästäkseen jarruttamaan pysähdyksiin ja odottelemaan taluttajaa.
 
Ensimmäisessä kommentissa et maininnut kumpaa tietä (kulkusuuntaa vai risteävää) pyöräilijä ylitti, mikä saattoi aiheuttaa sen, että porukka luuli keskustelevansa eri asioista.
Juuh, niin vähän arvelinkin. Moni tulkitsi asian tietenkin oman maailmankuvansa mukaisesti, eikä sen mukaan että se olisi sopinut kertomaani tarinaan. Joko pyöräilijä teki jotain väärin tai henkilöautoilija käyttäytyi väärin, kunhan lähtökohta on että kertomani olisi ollut väärin :D
 
Ammattiautoilija näytti taas parastaan. Edellä ajanut henkilöauto jätti oikealle kääntyessä ajamatta pyöräilijän päälle ja kuorma-auto soitti takana oikein pitkän torvifanfaarin.
Mulla kävi tää sama. Tööttääjä oli eläkeikäinen gubbe autoseurueen kuljettajana. Vitutti sen verran, että koska oli ilta ja valoissa ei muita, päätin kostaa kiireiselle ukolle nousemalla autosta muka uteliaana tiedustelemaan, niin joutui hyvityksenä tööttäyksestään odottamaan siinä mun takana vielä seuraavankin valosyklin.

Yleisin tilanne on se että risteys on täynnä ja takaa halutaan kovasti että mentäisiin jonossa sen poikittaisliikettä tukkimaan. Tuo kostointerventio tekisi mieli tehdä aina, mutta useimmiten ei vaan voi kun se häiritsisi muuta liikennettä.
 
Juhannuksen liikenne on alkanut, kiireettömät olivat jo hidastamassa ja kiireelliset ohittelemassa ja vain jonosijoitus muuttui ohittelijoilla. Yleensä ohittelijat eivät haittaa, mutta näinä muutamina kertoina vuodessa kun jonoja on, se ärsyttää kun itse pidän turvavälin niin siihen on kiireisten tungettava vaikka edessä on autoja niin pitkälle kuin tietä näkyy.

Onneksi oma auto on jo parkissa ja tölkki kädessä.
 
Juhannuksen liikenne on alkanut, kiireettömät olivat jo hidastamassa ja kiireelliset ohittelemassa ja vain jonosijoitus muuttui ohittelijoilla. Yleensä ohittelijat eivät haittaa, mutta näinä muutamina kertoina vuodessa kun jonoja on, se ärsyttää kun itse pidän turvavälin niin siihen on kiireisten tungettava vaikka edessä on autoja niin pitkälle kuin tietä näkyy.

Onneksi oma auto on jo parkissa ja tölkki kädessä.

Eipä siihen kiirettä tarvita jos haluaa epävarmasta, häiritsevästä tai muuten vaan ärsyttävästä autosta edelle juhannusruuhkassa. Eikä sillä yritetään etua saavuttaa. Kahdeksan tuntia autossa istumista, joten turha siinä on hermoja kiristää ikävän auton takana ja vaihtelu piristää. Kaupan juhannusruuhkan kassajonossa vaihdoin hyväperseisen hymyilevän ponihäntätytön taakse, kun olin ensin tyhmänä mennyt tupakalle haisevan spurgun taakse.


Pääsiäisruuhkassa ajoin ohi autosta, joka kiihdytti kovasti mutkissa heti kun edellä ajava katosi näkyvistä pitkän turvavälin vuoksi. Sitten se äkkijarrutuksella loi kiinni ajamansa turvavälin uudestaan. Ei tuota nykimistä kukaan kauaa kestä.
 
Eipä siihen kiirettä tarvita jos haluaa epävarmasta, häiritsevästä tai muuten vaan ärsyttävästä autosta edelle juhannusruuhkassa. Eikä sillä yritetään etua saavuttaa. Kahdeksan tuntia autossa istumista, joten turha siinä on hermoja kiristää ikävän auton takana ja vaihtelu piristää. Kaupan juhannusruuhkan kassajonossa vaihdoin hyväperseisen hymyilevän ponihäntätytön taakse, kun olin ensin tyhmänä mennyt tupakalle haisevan spurgun taakse.


Pääsiäisruuhkassa ajoin ohi autosta, joka kiihdytti kovasti mutkissa heti kun edellä ajava katosi näkyvistä pitkän turvavälin vuoksi. Sitten se äkkijarrutuksella loi kiinni ajamansa turvavälin uudestaan. Ei tuota nykimistä kukaan kauaa kestä.
Ymmärrän mainitsemasi tilanteen ja tarpeen ohittaa silloin. Minä puhuin juhannusliikenteen jonossa ohittelijoista, jotka eivät edistä omaa matkantekoaan vaan häiritsevät kaikkia muita. Muuten tasaisesti etenevä liikenne joutuu mukautumaan mulkkuun. Saattavat vieläpä hetken kuluttua kääntyä pois ja ohitetut joutuvat hidastamaan hänen takiaan.

Normaaliliikenteessä en viihdy jonossa, mutta harvoina ruuhkan hetkinä sitä yleisen sujuvuuden takia on siedettävä.
 
Ihmiset, jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien vasemman kaistan.

Ja näitä on siis kahta eri lajia, eilen päädyin molempien lajien yksilöiden väliin:

1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."

2) "Minun kuuluu saada ajaa vasenta kaistaa juuri niin kovaa mitä haluan ja jos joudun hidastamaan, edessäolija on tientukko kusipää, ja velvollisuuteni on ajaa sen peräkontissa kiinni, että se tajuaisi väistää, vaikka oikealla ei olisi edes tilaa, minne väistää, ja vaikka se edessäni oleva auto ei edes ole syy siihen hitauteen vaan sen edessä on ne oikeasti hitaat autot"
 
Ihmiset, jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien vasemman kaistan.

Ja näitä on siis kahta eri lajia, eilen päädyin molempien lajien yksilöiden väliin:

1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."

2) "Minun kuuluu saada ajaa vasenta kaistaa juuri niin kovaa mitä haluan ja jos joudun hidastamaan, edessäolija on tientukko kusipää, ja velvollisuuteni on ajaa sen peräkontissa kiinni, että se tajuaisi väistää, vaikka oikealla ei olisi edes tilaa, minne väistää, ja vaikka se edessäni oleva auto ei edes ole syy siihen hitauteen vaan sen edessä on ne oikeasti hitaat autot"

Tunnistan molemmat ja samat ärsyttää täälläkin.
 
Lisätään moottoritien käyttäjistä vielä: "Minä voin vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle milloin tahansa 0,1 sekunnin varoitusajalla kunhan väläytän vilkkua, ei väliä vaikka takaa lähestyisi joku 30 km/h kovempaa"


E: juhannustunnelmissa piti muokata ja päädyin lainaamaan omaa viestiä...
 
1) "Koska minä ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, voin ajaa tätä vasenta kaistaa vaikka oikea kaista on tyhjä. Ei minun noille takaa tuleville ylinopeutta ajaville kaahareille tietä tarvi antaa, teen vaan palveluksen maailmalle kun estän niitä kaahaamasta."
Onneksi näitä näkee kovin harvoin.

Yksi positiivinen tähän väliin. Välillä TRE - HKI henkilöautojen letka on ohittamassa rekkoja, asuntoautoa ja mitä siinä nyt oli hitaampaa liikennettä oikealla kaistalla asianmukaisine turvaväleineen. Nää välit ainakin tässä kohtaa mahdollisti tän tapahtuman. Saavutin tätä ohittavaa letkaa huomattavasti kovemmalla vauhdilla ja letkan viimeinen auto vaihtoi hetkeksi oikealle heti keskeneräisen ohituksensa jälkeen ja palasi sitten minun perääni jatkamaan letkan ohitusta. Oli ilmeisesti havainnut mun saavutavan heitä sellaista vauhtia, että päätti antaa nopeammalle tilaa. Oli sen verran pieni väli, että en oikein usko että olisi vaihtanut siihen muusta syystä. Teen tätä itse jokseenkin usein, mutta piristi ajomatkaa olla kerrankin vastaanottavana osapuolena tällaista kohteliaisuutta.
 
Juuh, niin vähän arvelinkin. Moni tulkitsi asian tietenkin oman maailmankuvansa mukaisesti, eikä sen mukaan että se olisi sopinut kertomaani tarinaan. Joko pyöräilijä teki jotain väärin tai henkilöautoilija käyttäytyi väärin, kunhan lähtökohta on että kertomani olisi ollut väärin :D
Omasta puolesta voin sanoa, että valitsemasi sanat "jätti ajamatta päälle" antoi kuvitelman, että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Tämä kun on monen perustelu sille, että antaa joka paikassa tietä pyöräilijöille; ei viitsi päällekään ajaa.
 
Lisätään moottoritien käyttäjistä vielä: "Minä voin vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle milloin tahansa 0,1 sekunnin varoitusajalla kunhan väläytän vilkkua, ei väliä vaikka takaa lähestyisi joku 30 km/h kovempaa"


E: juhannustunnelmissa piti muokata ja päädyin lainaamaan omaa viestiä...

Palautin palveluksen yhdelle tällaiselle perseen reiästä tulleelle ”tien sankarille” ja liittin ajoneuvoni yhtä lähelle hänen eteensä takaisin oikealle. Vitullinen valojen välkyttely allekirjoittaneen suuntaan. Ja tasan YHTÄPALJON jätin hänen etupuskurin ja minun takapuskurin väliin tilaa, kuin mitä tämä ”tien sankari” toimitti vain hetki aiemmin käänteisesti minulle. Ihme kaksoisstandardit silläkin valkean A3:sen kuskilla:
 
Ihme spekulaatiota sitä netissä saadaankin aikaiseksi :D Todellisuus on se, että kaupunkiliikenteessä syntyy tilanteita, missä saattaa joutua pysähtymään, antamaan tietä jne ja tuossa nyt selkeästi positiivista on jo se, että on annettu pyöräilijälle tietä väistämissääntöjen mukaisesti, joten joku rekkakuskin provosoituminen, joka todennäköisesti johtuu ihan vaan siitä, ettei osata niitä väistämissääntöjä siellä kabiinissa itse käännetäänkin jo epäilykseksi siitä, että tietä on annettu väärin :D
No ei kai se ole sen enempää spekulointia kuin sekään, että puolet porukasta ei osaa kääntyessään ryhmittyä. Ei tässä olla sen enempää raskaan kuljettajaa puolustamassa kuin sitä hlö autoa ajanuttakaan, yleensä vaan nämä tilanteet johtuu siitä että jompikumpi ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Ryhmittymisen kuseminen on yksi yleisimmistä asioista mitä näkee, sen sijaan raskaan tööttäilyllä on yleensä syy, tämän takia tuo edellinen kommentti. Voi olla että oli sokea kuski joka ei osaa hyödyntää näkemäänsä sieltä kopista. Mun mieleen sensijaan tulee tilanne missä ryhmitytään keskelle kaistaa päin persettä ja sitten ihmetellään kun räikkä soi takanatulevalta, kuten tuollaisessa tilanteessa kuuluukin.
 
Mikähän siinä on jos kosla hajoaa niin sitä ei voi ajaa ihan reilusti sinne pientareen puolelle? Varsinkin motarilla melko vaarallista kun porukka jättää romunsa siten että molemmat renkaat on reilusti asvaltin päällä ja kuskin peili on suurinpiirtein ajoradalla.

Kyllä se piennar kestää jos toiset renkaat vähän ajaa penkan puolelle ja kaikki on tyytyväisiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom