Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ketuttaa:
- Pumppukaasuttelijat motarilla kun ajelet ohi ja ne peijjoonit kiihdyttelevät sitten joko tahallaan/tahattomasti kun ohitat. Sama kun ajavat ohi ja sitten jäävät eteen tulpaksi.
- ohitetaan ja tuupataan ihan naaman eteen tie-scheissea lennättämään, vaikka tilaa olisi jättää isompi väli ja sitten vasta tulla oikealle kaistalle.
- putsaamattomat ikkunat talviaikaan -> eihän sieltä kotilosta näe edes ulos, mutta niiden Taunojen/Irmojen on pakko silti tunkea liikenteen sekaan aiheuttamaan vaaratilanteita.
- kääntyvien kaistan kautta seisahtuneen autojonon ohittajat (kaikkimulleheti-Urpot)
- suuntavilkun käyttö silloin kun huvittaa - ei oo pakko käyttää ihan joka kerta jos ei jaksa

Tämä...
:sangry:
 
Nopeusrajoitukset on ihan tyhmii varsinki öisin kun ei missään oo niinku ketää.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612272200045994_uu.shtml

"Peräänajo oli raju, sillä pieneen Opel Corsaan törmännyt Volkswagen Passat oli sen seurauksena lentänyt katon kautta ympäri. Loukkaantuneet olivat Passatissa, menehtynyt nainen istui Corsassa kuljettajan vieressä."

Varmaan ihan kivat fiilikset itse kullakin tapahtuneesta.

Mikäs on suomennos tälle "kaakkois-euroopasta" -koodisanalle? Romanian romaneja?

Corsan kuljettaja, samoin kuin Passatiin kuljettaja ja matkustajat, olivat kaikki kotoisin samalta alueelta Kaakkois-Euroopasta. Osapuolten kuulustelut eivät avanneet tilannetta.

...

Lopulta poliisin omat tutkimukset johtivat tuntomerkkeihin sopineeseen Mersuun ja sitä kuljettaneeseen mieheen. Myös hän oli kotoisin samalta alueelta kuin onnettomuuden osapuolet.
 
3 sekuntia valotolppaan verrattuna, 10 km/h nopeuserolla 36 sekuntia.

Etenkin kunnon vesikelillä ei tarvitse stressata siitä kuran roiskumisesta kunhan ei vie kenenkään etupuskuria mennessään. Jos keli on vain vähän rapainen, niin sitten se paskan roiskuttelu toki ärsyttää kun täytyy erikseen pestä lasi.
On keli mikä tahansa niin ärsyttää ne suoraan eteen koukkaajat, kiviä lentää tuulilasiin.
 
Siksi varmaan totesinkin tuossa, että kunhan ei etupuskuria viedä mennessään.

Auto on käyttöä varten ja jos vituttaa se kun 20 metrin päästä joku vaihtaa kaistaa ja tuikkasee nastan/kiven lasiin niin mene bussilla... No, harmittaa se itsekin sen 5 sekuntia ja sitten unohdan koko asian kun muistan, että auto on käyttöesine.
Vituttaa se hieman vaihtaa tuulilasia siksi että joku ei osaa ohittaa asiallisesti.
 
Vituttaa se hieman vaihtaa tuulilasia siksi että joku ei osaa ohittaa asiallisesti.

Jep, lasit kuitenkin siitä 300€ ja ylöspäin. Sitten joku halkeama jossa nönnönnöö paikassa, niin leimalla pomppaa. Ei koske jatkossa uusia autoja, joissa ekat katsastukset 4 vuoden päästä tjn...
 
Toine tohon kivien lentelyyn on jotkut idiootit jotka ajaa tien sivussa melkein viivan päällä, eikä varmasti tee tätä turvavälin takia koska ohituksen jälkeenkin ovat jatkaneet siellä viivan päällä ajeluansa. Itsellä ainakin kun nykysessä autossa täydellinen maalipinta ilman ensimmäistäkään kiveniskemää niin haluan myös pitää sen sellaisena.
 
Nuo tarpeettomasti eteen koukkaavat autot ärsyttää täällä myös. Usein se koukkaus on tietysti seurausta huikeasta 1 kmh nopeuserolla suoritetusta ohituksesta, joka oikeaoppisesti viimeistellään lähes puskuria viistävällä paluulla takaisin kaistalle.

Toinen variaatio tästä vaatii vähän enemmän ruuhkaa ja menee niin, että jokaisen auton jälkeen siirrytään oikealle hakemaan kaista-alibi ja heti takaisin vasemmalle. Viimeksi tätä "pujottelua" tuli nähtyä joulun vienossa ruuhkassa. Oikeaoppisesti jokainen liike suoritetaan kuitenkin täysin ilman vilkkua.

No, eipä näistä tosiaan yleensä ole pahaa haittaa, mutta silloin kun rapa lentää ja talvirenkaiden ansiosta myös kivet, niin tuollainen tarpeeton tunarointi ärsyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Oli tänään yksi melkoisen hullu ohitus matkalla Oulu-Tampere. Skoda Octavia tais olla auto, punainen. Jouduin jo itse jarruttamaan sen tyypin takia että se pääsi musta ohi viimetipassa, vastaan tulee rekka, niin kaveri lähtee vaan uudestaan ohi. Siinä oli aikaa ehkä muutama sekunti ohittaa. Ja jälleen edessä olevakin joutuu jarruttamaan että Skoda ei korista rekan keulaa.

Hankala on ymmärtää mitä tuollaisen kuskin päässä liikkuu. Jos Skoda ei olis saanut pitoa (liukas tie ajoittain) tai olis vaikka sammunut kesken ohituksen, niin ei olis ollut mihinkään tilaa väistää.
 
Toimii toiseenkin suuntaan. Jos joku menee sinne 100-200 metrin väliin antaakseen takana tulevalle tilaa, niin takana tuleva nappaa cruisen takaisin päälle ja antaa auton hoitaa kiihdytyksen hitaasti, pakottaen tilan antajan jarruttamaan.

Tämä on myös totta. On se kumma kun ei sitten kiitetä vaan madellaan tilaa antanut pussiin. Ei minua kaistanvaihtajat harmita vaan se itsekkyys jos tulpataan hitaammin ajavana nopeampi kaista. Jos ei ole kiire niin miksi hidastaa kymmenen matkaa kun yksi eli itse voi hidastamalla olla fiksu.

Kyse on täysin siitä, ettei autoilua ja omaa liikennetekemistä jakseta miettiä vaan liikutaan omassa kuplassa. Näkeehän sen jo siitä että hitaalle vielä hitaampi tulee aina yllätyksenä ja jarruvalot palaa. Eli ennakointi ja peileistä muiden tarkkailu jää jonkun muun touhun jalkoihin ja sitten ei se ajotaito parane yhtään vuosien mittaan. Ollaan kuitenkin omasta mielestä hyviä ja turvallisia kuljettajia kun ajetaan hiljaa (paitsi taajamanopeuksissa)Nähty on...
 
Neitsyys meni aamun sarastaessa. Ensimmäistä kertaa ikinä tuli valoshow puskurissa roikkujalta mikä on ihan hyvin jo parikymmentä vuotta ajaneelle. Ajelin motaria vasenta kaistaa satasen alueella mittarin mukaan 120m/h (~109-110 )n. 30m toisen auton perässä. Yhtäkkiä takaa tulee ihan helvetin lujaa joku n. auton mitan päähän ja alkaa vilkutella valoja. Edessä menee auto samaa vauhtia kuin minä ja sivulla oikealla kaistalla on pari muuta, joten eipä hätähousun edestä pääse oikein minnekään. Tietysti alkoi pänniä se pitkien vilkuttelu joten menin provoon ja vilkautin jarruvaloja vinkatakseni että ottaisi hiukan etäisyyttä ja näkisi että en minä ole se joka menoa hidastaa. Myönnän, ei olisi pitänyt. Takana laitettiin tietysti pitkät ja lisävalot pysyvästi päälle. Eipä se haitannut koska sälli tuli varmaan metrin päähän kun valot katosi peileistä joten ei edes häikäissyt. Kun edessä oleva auto vaihtoi muut ohitettuaan oikealle jatkoin sen eteen heti kun pääsin tilaa antaakseni. Toivottavasti ei jäänyt herralle paha mieli.

Jos joku tunnistaa olevansa kyseinen golf-kuski niin vinkiksi lisävalot on suunnattu väärin kuin väyrysen silmät ja vasen takavalo on pimeänä.:vihellys:
 
Nuo tarpeettomasti eteen koukkaavat autot ärsyttää täällä myös. Usein se koukkaus on tietysti seurausta huikeasta 1 kmh nopeuserolla suoritetusta ohituksesta, joka oikeaoppisesti viimeistellään lähes puskuria viistävällä paluulla takaisin kaistalle.

Tää on kyllä ärsyttävää. Alla on tästä yks hyvä esimerkki. Vauhtia oli ohituksessa hieman enemmän kuin 1km/h, mutta tää taliaivo palaa kuitenki heti nokan eteen ohituksen jälkeen, vaikka kukaan nopeampi ei oo hiillostamassa edes takana :confused: Piti höllätä vähä kaasua.

 
Mikä juttu tämä auton nytkyttäminen valoissa nykyään on? Autoa ei pidetä jarrulla paikallaan vaan kytkimellä nytkytetään autoa niin että pysyy paikallaan, tai jos sattuu olemaan tasaista niin sitten valutetaan vaikka suojatielle se auto vähän kerrallaan. En tajua mikä tuossa on pointtina, vittumaisen näköistä se ainakin on. Nykyään tuota näkee päivittäin vaikka en päivän aikana ajelekkaan kuin n. 10 valoissa.
 
Mikä juttu tämä auton nytkyttäminen valoissa nykyään on? Autoa ei pidetä jarrulla paikallaan vaan kytkimellä nytkytetään autoa niin että pysyy paikallaan, tai jos sattuu olemaan tasaista niin sitten valutetaan vaikka suojatielle se auto vähän kerrallaan. En tajua mikä tuossa on pointtina, vittumaisen näköistä se ainakin on. Nykyään tuota näkee päivittäin vaikka en päivän aikana ajelekkaan kuin n. 10 valoissa.
Ite luulin alkuun että tuolla haetaan nopeampaa lähtöä, mutta en ole vielä yhtäkään nytkyttäjää nähnyt lähtevän ripeästi valoista.
 
Emäntä kävi autokoulun 2012 ja siellä opetettiin juurikin toi kytkimellä nytkyttäminen jos on sen verran ylämäkeä että auto liukuisi taaksepäin. Käsijarruun ei saanut koskea tai pitää jalkajarrun kanssa niin että auto liikahtaa taakse senttiäkään liikkelle lähdettäessä. Kummallista.

Valoissa suojatielle nytkyttelyyn en osaa sanoa, mutta olen pistänyt saman omituisuuden merkille. Parhaimmillaan jotkut autot hiipii nytkytellen koko mitaltaan risteysalueelle punaisten aikana.
 
Voitte lohduttautua sillä, että jos pitävät autoa vähänkään kauemmin niin saavat maksella kytkinrempan jos toisenkin.
 
Tää on kyllä ärsyttävää. Alla on tästä yks hyvä esimerkki. Vauhtia oli ohituksessa hieman enemmän kuin 1km/h, mutta tää taliaivo palaa kuitenki heti nokan eteen ohituksen jälkeen, vaikka kukaan nopeampi ei oo hiillostamassa edes takana :confused: Piti höllätä vähä kaasua.


Villi veikkaus että siellä oltiin puhelin korvalla. Tällä kertaa säkä kävi ettei osunut.
 
Se, kun valoissa edellä olevaan jätetään 10 metrin rako. Kertoo, ettei tälläisella kuskilla ole mitään hajua auton mitoista ja on muutenkin surkea kuski :smoke:
 
Se, kun valoissa edellä olevaan jätetään 10 metrin rako. Kertoo, ettei tälläisella kuskilla ole mitään hajua auton mitoista ja on muutenkin surkea kuski :smoke:
Tämä. Varsinkin ahtaissa risteyksissä nää on sankareita josta kaikki tykkää.
 
Se, kun valoissa edellä olevaan jätetään 10 metrin rako. Kertoo, ettei tälläisella kuskilla ole mitään hajua auton mitoista ja on muutenkin surkea kuski :smoke:
Sitten sitä rakoa kurotaan kaksi metriä kiinni, jonka jälkeen ehkä kolme ja pienen hetken päästä vielä kaksi metriä. Ai että kun vituttaa. Aika usein annan sen raon siinä edessä kasvaa, mutta välillä on pakko hytkyä perässä, jottei muu liikenne häiriinny.
 
Se, kun valoissa edellä olevaan jätetään 10 metrin rako. Kertoo, ettei tälläisella kuskilla ole mitään hajua auton mitoista ja on muutenkin surkea kuski :smoke:
Nämä ottavat aivoon täälläkin. Usein ovat vielä sellaista porukkaa, jotka luulevat tekevänsä muulle liikenteelle palveluksen alkamalla himmailemaan risteykseen jo 1km aiemmin, kuvitellen ettei tarvitse pysähtyä valoihin lainkaan. Lopulta joutuvat kuitenkin pysähtymään, mutta jättävät seuraavaan autoon sen 10m turvavälin, jolle ei ole mitään muuta selitystä kuin kuskin aivotoiminnan yleinen olemattomuus.
 
Se, kun valoissa edellä olevaan jätetään 10 metrin rako. Kertoo, ettei tälläisella kuskilla ole mitään hajua auton mitoista ja on muutenkin surkea kuski :smoke:
Moottoripyörällä näihin väleihin on aina kiva koukata kaistojen välistä, erityisesti jos jonon ensimmäisenä on sankari, joka on jättänyt pysäytysviivaan sen kymmenen metriä.
 
Emäntä kävi autokoulun 2012 ja siellä opetettiin juurikin toi kytkimellä nytkyttäminen jos on sen verran ylämäkeä että auto liukuisi taaksepäin. Käsijarruun ei saanut koskea tai pitää jalkajarrun kanssa niin että auto liikahtaa taakse senttiäkään liikkelle lähdettäessä. Kummallista.

Valoissa suojatielle nytkyttelyyn en osaa sanoa, mutta olen pistänyt saman omituisuuden merkille. Parhaimmillaan jotkut autot hiipii nytkytellen koko mitaltaan risteysalueelle punaisten aikana.

Itse kun kortin suoritin samoihin aikoihin opetusluvalla kerrasta faija neuvoi, että auto pysyy paikallaan jarrulla eikä sitä kytkintä turhaa kärytetä. Myöskin harjoteltiin sitä mäkilähtöä jarrun kanssa, jopa inssikin kehui auton teknistä hallintaa näiden oppejen jälkeen :)

Henkilökohtaisesti kyllä ajaminen kehä 3 sisällä kasvattanut hermoja niin etten ihan herkästä enää osaa ärsyyntyä, pumppaajista pääsee ohi kuten letkan kerääjistä.
 
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.
 
Mikä juttu tämä auton nytkyttäminen valoissa nykyään on? Autoa ei pidetä jarrulla paikallaan vaan kytkimellä nytkytetään autoa niin että pysyy paikallaan, tai jos sattuu olemaan tasaista niin sitten valutetaan vaikka suojatielle se auto vähän kerrallaan. En tajua mikä tuossa on pointtina, vittumaisen näköistä se ainakin on. Nykyään tuota näkee päivittäin vaikka en päivän aikana ajelekkaan kuin n. 10 valoissa.

Usein vielä niin, että kun valo on punainen sitä autoa hivutetaan kuin saadakseen hyvän lähdön kun valot vaihtuu vihreäksi, mutta sitten kun ne vaihtuu, kestääkin jostain syystä 5 s että päästään liikkeelle ;D
 
Itse kun kortin suoritin samoihin aikoihin opetusluvalla kerrasta faija neuvoi, että auto pysyy paikallaan jarrulla eikä sitä kytkintä turhaa kärytetä. Myöskin harjoteltiin sitä mäkilähtöä jarrun kanssa, jopa inssikin kehui auton teknistä hallintaa näiden oppejen jälkeen :)

Joo, opetin paremman puoliskon oikeille opeille heti inssin jälkeen ja itsekin totesi että mitähäh, jarrun kanssahan on paljon helpompaa. Ja kun osti itselleen oman auton niin ei raaskinut savuttaa sen kytkintä. Kai sekin vaikutti kun pelottelin kytkinremontilla.

On noissa autokouluissa eroja. Toiset opettaa kummia juttuja ja toiset ihan hyviä. Itsellä oli kultaisella 90-luvulla mielestäni ihan hyvä opettaja ja siitä on jäänyt autokoulusta takaraivoon hyvä nyrkkisääntö: "Kun ohitat vaihda takaisin omalle kaistalla vasta kun taakse jäävän autojen molemmat ajovalot näkyy taustapeilistä. Silloin on riittävä väli eikä lennä paskat tuulilasille."

Sama sälli antoi myös muita hyviä viisauksia kuten: "Pane aina kun on mahdollisuus, sillä myöhemmin vanhempana kaikki ne menetetyt kerrat vaan harmittaa." Hieno mies.
 
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.
Jos pitää paikkaansa, niin luvat pois sellaiselta autokoululta. Eihän siinä ole mitään järkeä, jos paikoillaan olevassa jonossa jätetään tarpeettomia välejä.
 
Mitä mieltä porukka on siitä skenaariosta, missä sun takana oleva on se hätäisempi osapuoli ja lähtee ohittamaan, vaikka itsekkin olet aikeissa lähteä, koska edessä on esim. mopoauto ? Mä oon lukemattomia kertoja ollut tilanteessa, missä ite oon lähössä ohittamaan jotain selvästi hitaampaa kulkuneuvoa, ni mun takaata aina joku turboriisseli Skoda Combi (istu ja pompi) lähtee puskemaan ohitte ja muutaman kerran meinannu kolista, koska olen itsekkin samaan aikaan lähtenyt tekemään ohitusta (huom. olen käyttänyt vilkkua joka kerta).
Tuostahan on ihan virallinen sääntö. Jos edelläajavalla on vilkku päällä, ei takaa saa tunkea rinnalle. Toisaalta, jos takaa tuleva on ylittänyt keskiviivan, ei edessä ajava saa aloittaa ohitustaan. Ohitus taas kulkee muotoa vilkku-siirtyminen vastaantulijoiden kaistalle-ohitus-paluu omalle kaistalle ilman vilkkua.
 
Mitä mieltä porukka on siitä skenaariosta, missä sun takana oleva on se hätäisempi osapuoli ja lähtee ohittamaan, vaikka itsekkin olet aikeissa lähteä, koska edessä on esim. mopoauto ?

Kyllä se on sinun vastuulla katsoa sinne taustapeiliin, onko sivuttaissiirtymä mahdollinen. Jos toinen on ehtinyt lähteä ohittamaan niin kiltisti sitten on vaan odotettava. Eli vaikka vilkkua näytätkin, ei se oikeuta siirtymään kaistalla ilman että varmistat että siirtymä on mahdollinen. Eli ensin vilkaisu taaksepäin, sitten vasta vilkku päälle ja siirtyminen toiselle kaistalle. Jos toinen auto on jo lähtemässä / lähtenyt ohittamaan niin todennäköisesti sillä on jo huomattavasti suurempi vauhti kuin sinulla ja helposti kolisee ja syypää lienee ilmeinen.
 
Tuostahan on ihan virallinen sääntö. Jos edelläajavalla on vilkku päällä, ei takaa saa tunkea rinnalle. Toisaalta, jos takaa tuleva on ylittänyt keskiviivan, ei edessä ajava saa aloittaa ohitustaan. Ohitus taas kulkee muotoa vilkku-siirtyminen vastaantulijoiden kaistalle-ohitus-paluu omalle kaistalle ilman vilkkua.
Taisi tulla ajatuspieru tuossa viimeisessä kohdassa? Vilkkua tulee käyttää aina kaistaa vaihdettaessa, myös ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattaessa. Nyrkkisääntönä voi pitää, että vilkkua pitää käyttää aina kun autoa siirretään sivusuunnassa.

http://www.iltalehti.fi/autot/2010123112937972_ae.shtml
Suuntamerkkiä eli vilkkua on käytettävä aina ajokaistaa vaihdettaessa: ohitukseen lähdettäessä ja tietysti myös palattaessa takaisin omalle kaistalle. Tämä koskee sekä moottoriteitä että kaksisuuntaisia ajoratoja.

Suurempi ongelma vilkuttamattomuus liikenteessä.
Eikös tuo ohituksen jälkeinen vilkuttamattomuus juuri sitä ole? Ihmeellinen asenne.
 
Oikeesti. 4-kaistaisella eri asia.

Edit. Ei siitä tosin kukaan loukkaannu, jos vilkuttelet ylimäärin. Suurempi ongelma vilkuttamattomuus liikenteessä.

Mistäs tällainen tulkinta? Olen ollut siinä käsityksessä että aina kun siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa olisi vilkutettava:

Tieliikennelaki sanoi:
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
 
Mä ainakin käytän palatessakin vilkkua enkä keksi syytä miksi en käyttäisi. (huom mulla on BMW!!!!)

Noi ohitukset (tai sen "järjestys") on vähän hankalia, kyllä mä pusken jarrulle jos edessä oleva laittaa vilkun päälle tai muuten seilaa kaistalle. Ei tippaakaan kiinnosta kolaroida. Pari läheltä piti -tilannetta on myös täsmentänyt tuota omaa tarkkaavaisuutta takaa tulevia kohtaan. Toki nykyään automatiikka auttaa tässä myös.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä tämän tiedän, en tarvitse autokoulutunteja, kiitos. :)

Kyse oli siis vaan tilanteesta, että kuinka se ärsyttää, ei siitä, että etsitään se todellinen syyllinen tähän. :kahvi:

Selkeetä, saahan se ärsyttää, mutta miksi? Eikös luulisi ärsyttävän enemmän sitä joka lähtee ohittamaan ja sinä vedät siihen eteen huomattavasti hitaammalla vauhdilla kun et ole varmistanut sitä että voit lähteä ohitukseen.
 
Mä ainakin käytän palatessakin vilkkua enkä keksi syytä miksi en käyttäisi. (huom mulla on BMW!!!!)

Noi ohitukset on vähän hankalia, kyllä mä pusken jarrulle jos edessä oleva laittaa vilkun päälle tai muuten seilaa kaistalle. Ei tippaakaan kiinnosta kolaroida. Pari läheltä piti -tilannetta on myös täsmentänyt tuota omaa tarkkaavaisuutta takaa tulevia kohtaan. Toki nykyään automatiikka auttaa tässä myös.

Sekä tuommoisissa kolaritilanteissa saadaan helposti riita aikaiseksi eikä syyllistä saada selville. Takaa tuleva tuli liian kovalla tilannenopeudella, takaa tuleva taas voi väittää ettei edellä ajanut käyttänyt vilkkua. Vaikea todistaa väitteet vääräksi ja molemmat maksaa sakkonsa ja kulunsa. Typerää ajella vain sillä ehdolla että ei ole minun vikani ja rysäyttää sen vuoksi kolari.
 
Ainakin vuosia sitten autokoulussa perusteltiin sillä ettei anna mitään lisäinformaatiota, kun vilkku kuitenkin on jo vasemmalle päällä koko ohituksen huomiovalona, kun naapurikaistalla ollaan. Ohitukseen taas ylipäänsä liittyy olettamus ettei loppumatka ajeta vastaantulevien kaistalla. Samapa tuo oikeasti on
 
Öö, miksi tässä nyt pitää väkisin mua alkaa syyllistämään ? Missä vaiheessa sanoin, että olen änkenyt eteen ? Alkaa nyt menemään vähän riidanhaastamisen puolelle.
Ei hernettä nenään. Liikenteessä eri ihmisiä ärsyttää vaan niin eri asiat... Parempi olisi kun otettaisiin vaan toiset huomioon.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Joskus näitä tulee eteen, kun hitaan takana ajava ei pääse ohi lukuista hyvistä pakoista huolimatta (ajaa liian lähellä) ja pakko on sitten mennä ohi "koko letkasta" jos ei halua jäädä siihen yhteisarvontaan. Yleensä vilkautan pitkiä kun lähden näissä paikoissa ohi.
 
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.
Ei saateri toimi pääkaupunkiseudun ruuhkissa ehkä jossain perähikiällä kun ainoissa liikennevaloissa on kylän kaikki kolme autoa... :facepalm:
 
Kuskit jotka eivät tajua suojatiellä astelevan ihmisen "etuajo-oikeutta". Juuri todistin muutaman metrin päästä skenaariota jossa suojatien eteen oli parkkeerattu auto, ja sen takana käveli eläkeikäinen pariskunta suojatiellä ja joku idiootti kaasutti suojatien yli ~60 km/h nopeudella pariskunnan nenän edestä. Onneksi mitään ei sattunut mutta kyllä pisti vihaksi. :rage:
 
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.

Voisiko tässä olla se tarkoituksena, että sitten pystyy helpommin antamaan tilaa hälytysajoneuvoille. Kaksi kaistaa autot seisoo valoissa ja takaa tulee esim ambulanssi. Kun kaikki lähekkäin niin ei ole paikkaa minne väistää.
 
Voisiko tässä olla se tarkoituksena, että sitten pystyy helpommin antamaan tilaa hälytysajoneuvoille. Kaksi kaistaa autot seisoo valoissa ja takaa tulee esim ambulanssi. Kun kaikki lähekkäin niin ei ole paikkaa minne väistää.
No ei voi olla, ajelin mm. italiassa 2 kaistaa yhteen suuntaan olevalla teillä (leveys ihan perus meidän baana), jossa kaiteet molemmilla puolilla pientareella, niin siinähän oli tietysti paikalliseen tapaan 3 autoa rinnakkain jonoissa ja tuohonkin saatiin tehtyä vielä tila takaa tulleelle ambulanssille, käytännössä ilman ongelmia, vaikka liikuttiin kävelyvauhtia eteenpäin eli niitä autoja oli siinä nipussa ihan kohtuullisesti. Toki suman purku vaati sitten vähän peruutusvaihteen käyttöä kun reunoilla olleet autot käänsi keulat kohtii piennarta ja ajoivat kaiteeseen kiinni ja "keskikaistalla" olleet autot työnsivät sitten keulaansa mihin väliin sattuivat samaan reunoilla olevien autojen väliin.
 
90-luvun puolessa välissä näin opetettiin ja tavoitteena oli turvallisuus. Jos takana oleva ei ehdi jarruttaa niin pääsee siirtämään auton siihen tyhjään kohtaan. Käytännössähän tuossa ei ole mitään järkeä nykypäivän liikennemäärillä.
 
Tuo oli toinen vaihtoehto mitä mieleen tuli eli jos joku ajaa perään niin ei itse ole heti edellä olevan perässä kii. Mikä sitten syynä onkaan niin tuo vähintään autonmitta on liioittelua. Itse kyllä jätän vähän reilummin väliä ylämäissä. Sen verran usein on saanut pelätä että paljonko se edellä oleva vielä meinaa valua taaksepäin.
 
Ainakin vuosia sitten autokoulussa perusteltiin sillä ettei anna mitään lisäinformaatiota, kun vilkku kuitenkin on jo vasemmalle päällä koko ohituksen huomiovalona, kun naapurikaistalla ollaan. Ohitukseen taas ylipäänsä liittyy olettamus ettei loppumatka ajeta vastaantulevien kaistalla. Samapa tuo oikeasti on
Samoin opetettiin autokoulussa 16 vuotta sitten. Eli koko ohituksen ajan vilkku päällä vasemmalle. Sitten kun ohitettava näkyy taustapeilistä niin muutama vilkautus oikealle ja paluu siihen ohitettavan eteen omalle kaistalle. Nykyiset autot taitaa vilkauttaa automaattisesti 3 kertaa vaikka vilkauttaisikin vain kerran.

Ennen ohituksen alkua opetettiin vilkauttamaan pitkiä valoja (pimeällä). Ohitettava vilkautti sitten merkin oikealle jos sai ohittaa. Tai vilkautti vasemmalle jos auto tulee vastaan ja ei saa lähteä ohitukseen.


Liikennevaloissa sai pysähtyä aivan mihin parhaaksi näki edellä olevan lähelle. Paitsi ensimmäisenä autona toki piti pysähtyä siihen pysäytysviivalle tai ennen suojatietä.
 
Tuo oli toinen vaihtoehto mitä mieleen tuli eli jos joku ajaa perään niin ei itse ole heti edellä olevan perässä kii. Mikä sitten syynä onkaan niin tuo vähintään autonmitta on liioittelua. Itse kyllä jätän vähän reilummin väliä ylämäissä. Sen verran usein on saanut pelätä että paljonko se edellä oleva vielä meinaa valua taaksepäin.
Tuonkin takia mulla on Jeepissä vitu.... helkkarin kestävä karjapuskuri....
avatar3037_1.gif
 
Mopoautot. Periaatteessa kyseiset kopit eivät ole mikään ongelma. Raaka totuus on kuitenkin, että kyseiset laatikot vaarantavat liikenteen.

Viikkopari takaperin työmatkalla meinasi viimeksi lähteä henki mopoauton vuoksi. Olin itse vastaantulijan asemassa ajelemassa 80km/h kun vastaan tuli autoletka mitä johti mopoauto. Keli oli huono ja näkyvyys lähes 0. Arviolta 300-500m ennen minun ja mopoauton kohtauspaikkaa ensimmäinen jonottaja menee ohi. Tämä kaveri kerkiää iham hyvin takaisin omalle kaistalleen. Noin 100-200m ennen kohtauspaikkaa toinen jonottaja, joku katumaasturi lähtee ohittamaan. Katumaasturi ei kerkiä ohi, vaan kohtaamme maasturi mopoauto ja minä kolmistaan rinnakkain 80km/h vauhdissa pilkkopimeässä (esim. Asfaltin ja penkan raja ei nähtävissä) perus maantiellä. Ainoa mitä muistan on, että katumaasturin peili meni todella läheltä omaani. Peiliin en älynnyt katsoa. Ainoa reaktio mitä ehdin oli valojen välkytys juuri ennen kohtaamista.

Kiinostaisikin tietää mistä helvetistä tämä einari sai ideakseen lähteä tuollaisee itsemurhaohitukseen? Luulisi lapsenkin tajuavan ettei kukaan kerkiä alle 200m raosta minkään ohi.

Ja kinnerinähän oli vielä -93 harraste Chevy Corsica Saabin ollessa telakalla, aika rumaa jälkeä tulisi jos olisi tullut pusu katumaasturilta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 282
Viestejä
4 507 814
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom