Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistan kerran poliisin räpsineen työvaloja s40/v50 volvolle. Volvo ohitti minua ja poliisia motarilla ja ne valot häikäisi ihan pirusti. Toisaalta minkäs kuski sille voi, jos volvon insinöörit on häikäisevät valot sinne keulalle pultanneet.Viime vuonna vain huomautti ohimennen tuosta, tällä kertaa tuli oikeen korjauskehotus. Valokuvio ok eikä mitään vikaa, mutta osoittaa liian alas. Täytyy varmaan ottaa ja säätää ylemmäs. Siinähän sitten räpsivät pitkiä. Vitun turkulaiset.
Liittymä kyllä sellainen, että jos ei ole tunari ja ryhmity noiden sinisten autojen väliin niin voi ennakoida ja katsoa tuleeko oikealta autoja.Joo ei saa risteystä tukkia, se on selvä. Mutta, tuossa on sulla jokatapauksessa vaikeuksia lähteä kääntymään, koska näkyvyys oikealle on huono tuon jonon takia. Siinä hyvin kääntyy asiat päänlaelleen, että sinä jäät keskelle risteystä tien tukkeeksi.
Sen ainoan kerran kun olen tolpasta pikavoiton napannut niin se tuli juurikin siitä, että ajoin satasta tolppaan kun luulin kyseessä olevan satasen alue (todellisuudessa sitten 80). Ennemminpä annan takanaolevan sadatella jos olen epävarma rajoituksesta kuin otan kerran vuodessa tuplattavan pikavoiton. Olkoonkin että itsekin ihmettelen sitä miksi niille tolpille pitää varmuuden vuoksi jarruttaa 10 alle alimman uskottavan rajoituksen eikä vain siihen alimpana uskottavaan rajoitukseen.Tosta tolppaan jarruttamisesta tuli mieleen, kun ajelin joskus enmuistamissä, mutta siellä oli 100 rajotus ja aina kun tuli tolppa edessä menevä jarrutti 100(+) -> 80. Oli raivostuttavaa ajella vakkarilla sen perässä, kun kokoajan sai olla säätämässä sitä, vaikka pidin hyvää väliäkin edessä menevään.
Niin ja tietenkin aina kun tuli mahdollisuus ohittaa tuli auto vastaan. Onneks käännyin sitten pois jossain kohtaa sen perästä.
Miks ei voinu ajaa vaan satasta siinä satasen alueella, ni ei ois tarvinnu jarrutella. Saatanan pelle.
Vain jos nopeutta enemmän kuin +10.Jarrutatko varmuuden vuoksi myös aina kun näet poliisit liikenteessä?
Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.Tai sitten ajaisit sen nopeusrajoituksen mukaan tasaisesti, vaikka vakkari päällä jos ei muuten onnistu, niin ei tulisi tuollaista kuminauha-pullonkaula-paskaefektiä liikenteeseen.
Voisi yleistyä ne ulkomailtakin tutut maalatut risteykset. Muistuttavat hyvin siitä, että kyseessä ei ole mikään pysäköintialue.
Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.
Tolpan kohdalla jarruttelijat vaikuttaa vain niihin jotka seuraavat takana liian lähellä.
Toisaalta eipä se juurikaan ole multa pois. Olen huomannut ettei se juuri mun kulkuani viivästä jos siihen muutama auto tulee matkan aikana väliin.
Vain jos nopeutta enemmän kuin +10.
Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.
No jaa. Suomen teillä ja autokannalla merkittävä osa nopeusrajoituksista on määritelty liian alhaisiksi. Se ei tarkoita, että niitä pitäisi saada vapaasti rikkoa, eli ihan vaan tällaisena yleisenä huomiona ajattelin heittää tähän väliin, kun porukka tuntuu pokkuroivan niitä uuveloita rajoituksia ja niiden takana olevaa holhous-ajatusmaailmaa vähän liikaakin.+10? Jos et uskalla vetää sitte koko ajan +10 vaan jarruttelet kun pelkäät ehkä sakon tulevan niin kannattaisko jättää ne "+10" pois? Nopeusrajotus on ihan syystä olemassa jopa sulle.
En allekirjoita. Suurin osa autokannasta on sillä tasolla, ettei varsinkaan hyvin hoidettujen pääteiden (moottoriteistä puhumattakaan) 80km/h rajoituksille ole mitään muita perusteita kuin holhous. Tilanne oli 20v sitten jotain ihan muuta, kun silloisesta autokannasta se vanhempi pää oli oikeasti vaarallisen huonoja ajaa.Autokannalla? Puolet autoista on hieman kärjistettynä läpimätiä paskoja slikseillä renkailla jotka hädintuskin läpäisee katsastusta.
Osa käyttää niitä turhaan, mutta vastapainona yhtä suuri osa ei käytä, vaikka olisi tarpeen. Tasapainossa mennään --> kaikki hyvin...Otsikkoon vastaten, lyhyesti ja ytimekkäästi, sumu-vitun-valojen turha käyttö
Minulla kävi viikolla, että oikealta oli tulossa tasa-arvoisessa risteyksessä myös pakettiauto. Pysäytin, tyyppi jäi katselemaan ja odottelemaan. Levittelin käsiä, ettei sulla ole kolmiota, joten minä olen väistämisvelvollinen, ja sinä nyt voit liittyä sieltä tielle kun minä olen pysähdyksissä asti.Tänään taas joku ei osannut käyttää vilkkua, tai tiennyt minne mennä. Olin kioskille menossa, ja kääntymässä oikealle, villku päällä, siinä sitten kolmion takaa paku ilman vilkkua tönötti risteyksessä miettimässä mennäkö suoraan vai oikealla. Vasemmalle päätti sitten lähteä ilman vilkkua, no ok. Menin kioskille ja hoidin asiani, ja tämä sama tollo tulee samaan risteykseen uudestaan, heittää uukkarin siinä ja jää parkkiin jalkakäytävälle.
Se oli muuten poliisiauto, siis maija tunnuksin.
Minulla kävi viikolla, että oikealta oli tulossa tasa-arvoisessa risteyksessä myös pakettiauto. Pysäytin, tyyppi jäi katselemaan ja odottelemaan. Levittelin käsiä, ettei sulla ole kolmiota, joten minä olen väistämisvelvollinen, ja sinä nyt voit liittyä sieltä tielle kun minä olen pysähdyksissä asti.
Oli myös pandamaalauksissa oleva maija poliisimies ratissa, ilmeisesti koulutuksessa jätetään nykyisin jotain liikennekursseja välistä.
Otsikkoon vastaten, lyhyesti ja ytimekkäästi, sumu-vitun-valojen turha käyttö
Tilannetta ei yhtään helpota se, että joissain autoissa takasumaria ei saa päälle kytkemättä ensin etusumuvaloja. Noita on melko mahdotonta käyttää "oikein".Osa käyttää niitä turhaan, mutta vastapainona yhtä suuri osa ei käytä, vaikka olisi tarpeen. Tasapainossa mennään --> kaikki hyvin...
Ketuttaa:
- Pumppukaasuttelijat motarilla kun ajelet ohi ja ne peijjoonit kiihdyttelevät sitten joko tahallaan/tahattomasti kun ohitat. Sama kun ajavat ohi ja sitten jäävät eteen tulpaksi.
- ohitetaan ja tuupataan ihan naaman eteen tie-scheissea lennättämään, vaikka tilaa olisi jättää isompi väli ja sitten vasta tulla oikealle kaistalle.
Ja vilkun käyttö. Liikenteessä tuntuu olevan paljon autoja, jotka voisi kaupata eteenpäin mainoslauseella "Vilkut uudenveroiset, ei koskaan käytetty".Ei auta mitään, ainakaan täällä Tampereella, mutta täällä ruuhka-ajo tuntuu olevan muutenkin ihmisille ihan käsittämättömän vaikeaa.
Ihan joka päivä näkee näitä ja aina vituttavat ihan yhtä paljon.Ja vilkun käyttö. Liikenteessä tuntuu olevan paljon autoja, jotka voisi kaupata eteenpäin mainoslauseella "Vilkut uudenveroiset, ei koskaan käytetty".
Niinhän ne joskus yrittävät työntää vaikka ajaisi sakkorajalla, palkitsen jarrupolkimella nuo.Tänään moottoritiellä tuli enemmän kuin useasti kohdattua se tosiasia että vasemmalta kaistalta oikealle palataan käytännössä aina suoraan naaman eteen. Se on erittäin kiva näillä säillä kun rapaa lentää jatkuvasti edellä menevän toimesta. Eikö sitä vasenmman puoleista kaistaa voisi suhata sen 5-10metriä edemmäksi minusta tai kenestä muusta ohitettavasta vaan? Eikä tänään onneks ollu ravan suhteen edes mikään paha tilanne.
Myönnän itse syyllistyneen samaan kahdesti reissun aikana kun minut vasemmalla puolella saavutti reilusti ylinopeutta ajaneet ajoneuvot jotka jäivät työntämään lisää vauhtia tai ajamaan ojan puolelta ohi jne.
Niinhän ne joskus yrittävät työntää vaikka ajaisi sakkorajalla, palkitsen jarrupolkimella nuo.
En viitsi sen takia nostaa omaa nopeutta ohituksen ajaksi, koska jollain muulla on kiire. Samoin 100m väliin on turha väistää jos omaa nopeutta joutuu sen takia laskemaan.Tähän on syynä se, että turhan moni tulee siihen vasemmalle ajaen sitä samaa vauhtia vaikka vasemmalla ajavat liikkuisivat tikkari+ 20kmh. Jos et näytä käymällä lähellä, niin se nutaaja ei kyllä tajua välillä käydä oikealla päästämässä nopeampia ohi. Poikkeuksia toki on, ja jopa niitä poikkeuksia jotka suorittaa ohituksen ripeästi nostamalla hiukan nopeutta ja palaavat takaisin oikealle aikaisempaan vauhtiin hiljentäen. Turhan moni vaan kerää sen kymmenen auton saattueen kun ei voi sadan metrin väliin mennä, vaikka ei ole kiire. Jotkut näistä vetureista sitten pyrkii viime hetkellä ramppiin ja taas jarrutellaan...
Toimii toiseenkin suuntaan. Jos joku menee sinne 100-200 metrin väliin antaakseen takana tulevalle tilaa, niin takana tuleva nappaa cruisen takaisin päälle ja antaa auton hoitaa kiihdytyksen hitaasti, pakottaen tilan antajan jarruttamaan.Tähän on syynä se, että turhan moni tulee siihen vasemmalle ajaen sitä samaa vauhtia vaikka vasemmalla ajavat liikkuisivat tikkari+ 20kmh. Jos et näytä käymällä lähellä, niin se nutaaja ei kyllä tajua välillä käydä oikealla päästämässä nopeampia ohi. Poikkeuksia toki on, ja jopa niitä poikkeuksia jotka suorittaa ohituksen ripeästi nostamalla hiukan nopeutta ja palaavat takaisin oikealle aikaisempaan vauhtiin hiljentäen. Turhan moni vaan kerää sen kymmenen auton saattueen kun ei voi sadan metrin väliin mennä, vaikka ei ole kiire. Jotkut näistä vetureista sitten pyrkii viime hetkellä ramppiin ja taas jarrutellaan...
Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.Eihän sadan metrin väli oo motarilla kuin reilut kolme sekuntia. Mun mielestä se on ihan liian lyhyt väli, etenkin jos on vesikeli ja rapa lentää.
Muuallakin on motareita kuin pk-seudulla.Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.
Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.
Kokeilin tuota tässä Tampereen ympäristössä ja siihen väliin löytyi aina uusi auto kunnes lopulta tympäännyin ja lopetin sen kokeilun. Oli varmaan sitten huonoa tuuria tai väärä kellonaika tai jotainSaa olla aika apina jos tuohon ei pysty. Jos siihen väliin tunkee muita niin paljonko myöhempään olet perillä kasvattamalla uudestaan sen sadan metrin välin?
Tämä on aika vahva. Joku britti taisi todeta, että heille menee samaan aikaan ympyrästä läpi tuplasti se määrä autoja mitä Suomessa. Joku vielä kehtasi lehden palstalla avautua siitä, että vilkutetaan "sisään" kun pysytään ympyrässä vaikka se on ehkä nerokkain idea koskaan. Jos vastakkaisesta suunnasta tulee 5 auton letka et voi tietää koukkaako joku sieltä ympyrään vai jatkaako suoraan jos kukaan ei vilkuta sisään eikä ulos.
Sama oli muuten Kanadassakin. Jos oli edes kuviteltavissa, että jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä, niin kuskit survaisivat jarrut pohjaan. Toisaalta paikallinen sanoi, että yliajosta saa aika kovat sanktiot, ettö oliko se sitten syynä.Nyt parin viikon etelä-espanjan lomalla ja täällä tottuu nopeasti tuohon että suojateille voi astua joka kerta vaikka silmät kiinni. Paikalliset ei tunnu välittävän nopeusrajoituksista tai turvaväleistä mutta suojateiden kohdilla hidastetaan ihan joka kerta eikä suojateiden kohdilla ajella niin lähellä muiden perää että olisi vaikeaa nähdä tuleeko sinne kävelijöitä. Monta sataa suojatietä nyt ylittäneenä ei ole tullut vielä yhtään kertaa jossa auto ei olisi päästänyt etenemään. Tämä kun toimisi suomessakin...
Tampereen ympäristössä ei tunnu onnistuvan motareilla(kaan) mikään, edes ruuhka-aikojen ulkopuolella.Kokeilin tuota tässä Tampereen ympäristössä ja siihen väliin löytyi aina uusi auto kunnes lopulta tympäännyin ja lopetin sen kokeilun. Oli varmaan sitten huonoa tuuria tai väärä kellonaika tai jotain
Toisaalta on myönnettävä, että sattuneista syistä olen pääasiassa liikenteessä niinä ruuhka-aikoina.
Joskus vuosia sitten olin frendin luona Kanarialla. Tämä toimi sielläkin, jopa naurettavuuksiin saakka. Kerran olin menossa suojatielle, kun jonkun remontti-Reiskan ohjastama lava-auto tuli aika reipasta kyytiä. Hidastin liikkumistani, että auto ehtii mennä ohi siten, ettei kummankaan tarvitse pysähtyä. Kuski kuitenkin huomasi, että olin menossa yli, veti lukkojarrutuksen pysähdyksiin saakka ja viittoi, jotta mene vaan. Sai siinä hiukan tien yli kipitellessä ihmetellä, että mitä helvettiä... Toimii muuten suojatiet tuolla etelänaapurissakin ihan ok, vaikka joidenkin mielestä Tallinnassa reippaasti ajavatkin. Siellä on ihan hyvä liikkua sekä autolla, että jalan. Kävellessä voi olla kohtalaisen varma (ainakin Helsinkiin verrattuna), että suojatiellä ei tule yliajetuksi. Autoillessa voi rauhassa stopata suojatien eteen ilman pelkoa siitä, että joka ajaa perään tai vetää viereiseltä kaistalta lappu lattiassa ohi, päin tietä ylittävää mummoa.Nyt parin viikon etelä-espanjan lomalla ja täällä tottuu nopeasti tuohon että suojateille voi astua joka kerta vaikka silmät kiinni. Paikalliset ei tunnu välittävän nopeusrajoituksista tai turvaväleistä mutta suojateiden kohdilla hidastetaan ihan joka kerta eikä suojateiden kohdilla ajella niin lähellä muiden perää että olisi vaikeaa nähdä tuleeko sinne kävelijöitä. Monta sataa suojatietä nyt ylittäneenä ei ole tullut vielä yhtään kertaa jossa auto ei olisi päästänyt etenemään. Tämä kun toimisi suomessakin...