Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.
No ihan perus tollaset jenkkilyhyet ja pitkillä näkee pimeässä ihan siinä missä muillakin.Ohittelijaa puollustelematta, olisiko harrasteessa himmeät ajovalot?
Keli oli huono ja näkyvyys lähes 0.No ihan perus tollaset jenkkilyhyet ja pitkillä näkee pimeässä ihan siinä missä muillakin.
Ohittajalla on näössä vikaa jossei vastaantulijaa nähnyt tai sitten olin jossain huonossa kulmassa hänen näkökulmastaan, mutta silloin päästään takasin tuohon näkökykyyn.
Mopoautot. Periaatteessa kyseiset kopit eivät ole mikään ongelma. Raaka totuus on kuitenkin, että kyseiset laatikot vaarantavat liikenteen.
Viikkopari takaperin työmatkalla meinasi viimeksi lähteä henki mopoauton vuoksi. Olin itse vastaantulijan asemassa ajelemassa 80km/h kun vastaan tuli autoletka mitä johti mopoauto. Keli oli huono ja näkyvyys lähes 0. Arviolta 300-500m ennen minun ja mopoauton kohtauspaikkaa ensimmäinen jonottaja menee ohi. Tämä kaveri kerkiää iham hyvin takaisin omalle kaistalleen. Noin 100-200m ennen kohtauspaikkaa toinen jonottaja, joku katumaasturi lähtee ohittamaan. Katumaasturi ei kerkiä ohi, vaan kohtaamme maasturi mopoauto ja minä kolmistaan rinnakkain 80km/h vauhdissa pilkkopimeässä (esim. Asfaltin ja penkan raja ei nähtävissä) perus maantiellä. Ainoa mitä muistan on, että katumaasturin peili meni todella läheltä omaani. Peiliin en älynnyt katsoa. Ainoa reaktio mitä ehdin oli valojen välkytys juuri ennen kohtaamista.
Kiinostaisikin tietää mistä helvetistä tämä einari sai ideakseen lähteä tuollaisee itsemurhaohitukseen? Luulisi lapsenkin tajuavan ettei kukaan kerkiä alle 200m raosta minkään ohi.
Ja kinnerinähän oli vielä -93 harraste Chevy Corsica Saabin ollessa telakalla, aika rumaa jälkeä tulisi jos olisi tullut pusu katumaasturilta.
Minulle opetettiin 2000-luvun alussa että pysähdytään niin, että edelläolevan takarenkaat näkyvät. Ei ole ihan auton mittainen, mutta melkein. Ja toki tuokin riippuu auton nokan pituudesta ja siitä mitä kuski näkee tuulilasin läpi.
Ei ollut lumipyry mutta satoi vettä ja helvetin pimeää.Saattaa kyllä tosiaan olla ettei Bapsun lyhyitä ole huonossa kelissä nähnyt hyvin, jos näkyvyys 0 tarkoittaa lumipyryä eikä pimeyttä.
No en tiedä noista jenkkikärryistä muuten mutta kyllä noilla Corsican valoilla näkynyt itsellä yhtä hyvin kuin Saabilla.Eikös jenkkiautoissa ole vähän huonommin valaiseva kuvio, enemmän hajavaloa.
Joku tap 90 luvun alun umpio ei ehkä ole se TM testivoittaja 2017. Ei pahalla.
Voi jumalauta, erikseen mainitsin että mitenkään ohittajaa puolustelematta!Hauskasti jatkuu muroperinne täälläkin eli saadaan tilanne kuin tilanne käännettyä kirjoittajan syyksi. "jenkeissä on huonot valot, ihan oma syy"
Kerran tuossa syksyllä ajoi Onnipussi motarilla klo3 yöllä lempäälän kohdalla ilman perävaloja. Siinä kattelin pitkään, että mikäs laatikko sielä menee. Roikuin hetken rinnalla ohituskaistalla ja polkasin lopulta ohitse. Sitä ei meinannut tosiaan syyspimeydessä nähdä ennenkun oli ajanut muutaman metrin päähän.Itse siis toki tarkoitin että katuvaloja ei ole ollenkaan. Silloin ei tietenkään valotonta mopoautoa näe ollenkaan jos koppi ajelee vastaan Vielä vähän mäkistä maastoa, niin kauempaa katsottuna ei tiedä millä etäisyydellä vastaantulija on. Voi olla lähellä jos vastaantulijalla on lyhyet päällä. Tai sitten kaukana jos onkin pitkät päällä.
Kerran tuossa syksyllä ajoi Onnipussi motarilla klo3 yöllä lempäälän kohdalla ilman perävaloja. Siinä kattelin pitkään, että mikäs laatikko sielä menee. Roikuin hetken rinnalla ohituskaistalla ja polkasin lopulta ohitse. Sitä ei meinannut tosiaan syyspimeydessä nähdä ennenkun oli ajanut muutaman metrin päähän.
Eräs näin talven etelässäkin alettua ovat autoilijat, jotka eivät välitä kaistaviivoista yhtään kun lumiselle tielle on muodostunut joku ajoura. Kiva siinä yrittää ajaa omaa kaistaa, kun muut ajelee ihan missä sattuu. Monesti tämä muodostunut ura menee vielä suoraan kaistaviivan päällä, mutta tämäkään ei herätä arvelemaan, että nyt ei ehkä mennä ihan siinä kohti kuin kuuluisi.
Tämä muistutti niistä lukemattomista peräkärryistä missä ei toimi kuin ehkä yksi perävalo ja sekin on himmeä polttimo suoraan ulkoilmassa. Ja sitten kun se kärry on vielä niin iso ettei edes vetoautosta näy muuta kun mutkissa vilaus.
Pahempi ehdottomasti on se, että se laitimmainen ura muodostuu asfaltin ulkopuolelle. Muutaman kerran on säikäyttänyt talvikelilla pahasti kun on yhtäkkiä urassa ajaessa tuntenut, että pyörä tippui asfaltilta. Siinä ollaan nopeasti ojassa jos ei ole onnea mukana.Tää on niin tuttuä täällä pienempien teiden takana asuvalle. Leveällekkin tielle muodostuu vain kolme uraa ja näissä urissa sitten pitää ajaa vaikka törmäys olisi selkeästi tulossa. Pahinta tämä on pimeissä mutkissa joissa itse olet sisäkurvissa ja muutenkin jo renkaat lähes asfaltin ulkopuolella, vastaan tulee tälläinen sitkeesti urissa ajava, jolla ei aikomustakaan ajaa muualla vaikka tilaa olisi.
Jarruttomille peräkärryille kun ei ole katsastusvaatimusta, on sähköistä yleensä vähintään maadoitusjohto poikki, seurauksena juurikin tuollainen "joulukuusi" jossa valot palaa ja vilkkuu miten sattuu. Tai sitten on polttimot ja valaisimet enemmän tai vähemman kaikki hajalla. Aivan käsittämättömässä kunnossa olevia raatoja ovat toisinaan muutenkin, vedetään mistään välittämättä niin kauan kun vaan perässä tulee.Tästä tulikin mieleeni jonkun duunarin perävaunu syksyltä jota veti pickuppi. Auto vilkutti vasemmalle niin kärry vilkutti oikealle yhdessä jarruvalojen kanssa.
Onneksi tässä tapauksessa oli selvää mihin päin oli kääntymässä, kun auton valot näkyi kunnolla.
Nämä ottavat aivoon täälläkin. Usein ovat vielä sellaista porukkaa, jotka luulevat tekevänsä muulle liikenteelle palveluksen alkamalla himmailemaan risteykseen jo 1km aiemmin, kuvitellen ettei tarvitse pysähtyä valoihin lainkaan. Lopulta joutuvat kuitenkin pysähtymään, mutta jättävät seuraavaan autoon sen 10m turvavälin, jolle ei ole mitään muuta selitystä kuin kuskin aivotoiminnan yleinen olemattomuus.
Ai että on tuttu skenaario täältä Oulusta. Näiden bensansäästäjien takia saa jumittaa liikennevaloissa ylimääräisiä valokiertoja käytännössä päivittäin.Ja kaikkein parhainta parhautta on kun nämä liruttelijat estävät muiden etenemistä. Esimerkki: suuntaansa 2-kaistainen tie, liikennevalot 250 metrin päässä, risteyksestä pääsee kahta kaistaa suoraan plus vasemmalle ja oikealle nuolivaloilla omilta ryhmityskaistoiltaan jotka ovat noin 30 metriä pitkiä. Haluat kääntyä vasemmalle, joten ajat vasenta kaistaa päästäksesi hieman myöhemmin sutjakkaasti sille vasemmalle kääntyvien kaistalle. Oikealla kaistalla väkeä menossa suoraan ja suunnittelemassa kääntymistä oikealle. Edelläsi ajelee ennakoivasti kuudenkympin alueella kahtakymppiä köröttelevä vatipää koska haluaa säästää kolibrin siemensyöksyn tilavuuden verran bensaa kun autokoulussa opetettiin kerta niin. Itse katsot voimattomana sitä vasemmalle kääntyville tarkoitettua vihreää nuolivaloa joka tulee ja menee... Ja kaikki tämä sadan metrin päässä risteyksestä ja edellä liruttelevan edessä olisi kaistaa tyhjänä vaikkajakuinka. Menis ripeämmin edes sinne ryhmityskaistan alkuun asti niin ei tulisi aivoverensyöksyjä takana kääntymistä suunnitteleville. Eräässä (puoli-?) valtakunnallisessa autokouluketjussa kuulemma oikeasti opetettiin tätä tötöilyä polttoaineensäästömielessä. Toimiihan se, jos olet liikkeellä ennen sianpieremää yksinäsi (ei valotkaan kyllä silloin ole yleensä päällä) tai asut huitsinvitunnevadassa (jossa ei ole liikennevalojakaan) mutta ei muun liikenteen sekaan tuommoisia. Jotaki pelisilmää, kiitos. Kun se kääntyvien vihreä nuolivalo on niin prkleen lyhyt ja nimenomaan ENNEN sitä suoraan ajavien vihreää..
Tästä tulikin mieleeni jonkun duunarin perävaunu syksyltä jota veti pickuppi. Auto vilkutti vasemmalle niin kärry vilkutti oikealle yhdessä jarruvalojen kanssa.
Onneksi tässä tapauksessa oli selvää mihin päin oli kääntymässä, kun auton valot näkyi kunnolla.
Kyllä siellä autokoulussa opetetaan noissa tilanteissa menemään ripeämmin, jos takaatulevat osoittavat vilkuilla että haluavat kääntyvien kaistalle. Toki jotkut opettajat jotka koittavat kovasti toisella arvioivan ajon kierroksella saada kulutusta alas, saattavat välillä syyllistyä tuohon + ilmastoinnin kanssa pelleilyyn.Ja kaikkein parhainta parhautta on kun nämä liruttelijat estävät muiden etenemistä. Esimerkki: suuntaansa 2-kaistainen tie, liikennevalot 250 metrin päässä, risteyksestä pääsee kahta kaistaa suoraan plus vasemmalle ja oikealle nuolivaloilla omilta ryhmityskaistoiltaan jotka ovat noin 30 metriä pitkiä. Haluat kääntyä vasemmalle, joten ajat vasenta kaistaa päästäksesi hieman myöhemmin sutjakkaasti sille vasemmalle kääntyvien kaistalle. Oikealla kaistalla väkeä menossa suoraan ja suunnittelemassa kääntymistä oikealle. Edelläsi ajelee ennakoivasti kuudenkympin alueella kahtakymppiä köröttelevä vatipää koska haluaa säästää kolibrin siemensyöksyn tilavuuden verran bensaa kun autokoulussa opetettiin kerta niin. Itse katsot voimattomana sitä vasemmalle kääntyville tarkoitettua vihreää nuolivaloa joka tulee ja menee... Ja kaikki tämä sadan metrin päässä risteyksestä ja edellä liruttelevan edessä olisi kaistaa tyhjänä vaikkajakuinka. Menis ripeämmin edes sinne ryhmityskaistan alkuun asti niin ei tulisi aivoverensyöksyjä takana kääntymistä suunnitteleville. Eräässä (puoli-?) valtakunnallisessa autokouluketjussa kuulemma oikeasti opetettiin tätä tötöilyä polttoaineensäästömielessä. Toimiihan se, jos olet liikkeellä ennen sianpieremää yksinäsi (ei valotkaan kyllä silloin ole yleensä päällä) tai asut huitsinvitunnevadassa (jossa ei ole liikennevalojakaan) mutta ei muun liikenteen sekaan tuommoisia. Jotaki pelisilmää, kiitos. Kun se kääntyvien vihreä nuolivalo on niin prkleen lyhyt ja nimenomaan ENNEN sitä suoraan ajavien vihreää..
Kyllä siellä autokoulussa opetetaan noissa tilanteissa menemään ripeämmin, jos takaatulevat osoittavat vilkuilla että haluavat kääntyvien kaistalle. Toki jotkut opettajat jotka koittavat kovasti toisella arvioivan ajon kierroksella saada kulutusta alas, saattavat välillä syyllistyä tuohon + ilmastoinnin kanssa pelleilyyn.
Ei tolle urautumiselle oikeen voi mitään ainakaan useampikaistaisella tiellä. Kaistaviivat peittyy ja siinähän sitten ajetaan siitä missä luullaan kaistan menevän.
Ongelmia ei synny jos monikaistaisella noudattaa vaan itsekin sitä "uutta" kaistajärjestystä. Ne eivät kuitenkaan leikkaa toisiaan, toisinkun noilla maanteillä missä on se kolme rengasuraa mutkissa.
Nyt kun lauhtuu kelit niin urat saa kyytiä ainakin PK-seudulla.
No huhhuh jos nousee nopeus 3km/h kun joku tulee ohi.
Autosta näköjään tehot kadoksissa kun ylämäessa nopeus 79 ja kun toinen auto ohittaa niin alamäessä 86. Siinä seuraavassa ohituksessa nopeus on 80.Tossakin ilmeisesti painotetaan nyt sitä kun rajoitus on 80 ja silti kaikki painaa ohi. Toisaalta kuiva asfaltti ja hyvä näkyvyys, niin veikkaan että suurin osa kuitenki ajaa se 90-100 tossa kelissä näytti se taulu mitä vaan.
Itse ajan 85-90 80-alueella jossei ole syytä hidastella.Tossakin ilmeisesti painotetaan nyt sitä kun rajoitus on 80 ja silti kaikki painaa ohi. Toisaalta kuiva asfaltti ja hyvä näkyvyys, niin veikkaan että suurin osa kuitenki ajaa se 90-100 tossa kelissä näytti se taulu mitä vaan.
Eniten ehkä ärsyttää E18 kuskit jotka ohittavat ja sen jälkeen suoraan etupuskurin eteen niin, että kaikki paskat sekä kivet lentävät konepellille. Sen takia ajan paljon mielummin vanhaa 110-tietä.
Kyllähän tuossa vähän tahallisuus haisee jos ei tosiaan valoja välkyttämälläkään vastapuoli tajua. Itsekin jokusen kerran uinahtanut sillä tavalla, että on unohtunut pitkät päälle jonkin vastaantulijan kohdalla, siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene tajuta toisen vilkutellessa, että oli jäänyt pitkät. Itsekin jos olen joutunut vilkuttamaan niin on samantien vaihtunut lyhyelle.En tiedä mikä tänä talvena on autoilijoihin iskenyt, kun joka päivä tulee pimeällä useita autoja pitkät päällä vastaan ilman aikomustakaan vaihtaa lyhyille. Parhaimmat sankarit tulevat jopa valaistulla osuuksilla pitkät päällä vastaan. Sitten on vielä ne jotka aloittavat valo shown sen jälkeen kun pistät itse pitkät päälle, kun se vastaan tuleva ei vaihda lyhyille. Ei ole kerta tai kaksi kun jonon keskeltä on saanut vilkutella valoja, kun vastaantuleva ei vain saa niitä pitkiä vaihdettua lyhyille.
Ilmeisesti sen sinisen merkkivalon merkitys mittaristossa on osalle täysin tuntematon. Sama taitaa olla niiden sumuvalojen kanssa, jotka osalla on suunnatta päin seiniä.
Itseä kiukuttaa usein manuaalivaihteiset kuskit edessä. Ajan kaksoiskytkinvaihteistolla, jollon vauhti ei käytännössä hidastu vaihteenvaihdossa, mutta esim liikennevaloista lähteissä edellä oleva auto lähtee laiskasti liikkeelle ja kun vaihteen vaihdon aika tulee kuski paiana kytkimen pohjaan ja etsii vaihdetta. Tämä toistuu todennäköisesti n. 4x valoista lähdön jälkeen. Tällöin auto hidastuu selkestä ja pitää itsekkin painaa jarrua ja sitä myöten kierrättää pienempien vaihteiden kautta. Paalulta kun pääsee lähtemään, niin paljon mukavampi ajaa tasaisesti ilman jarrutteluja.
Itseä kiukuttaa usein manuaalivaihteiset kuskit edessä. Ajan kaksoiskytkinvaihteistolla, jollon vauhti ei käytännössä hidastu vaihteenvaihdossa, mutta esim liikennevaloista lähteissä edellä oleva auto lähtee laiskasti liikkeelle ja kun vaihteen vaihdon aika tulee kuski paiana kytkimen pohjaan ja etsii vaihdetta. Tämä toistuu todennäköisesti n. 4x valoista lähdön jälkeen. Tällöin auto hidastuu selkestä ja pitää itsekkin painaa jarrua ja sitä myöten kierrättää pienempien vaihteiden kautta. Paalulta kun pääsee lähtemään, niin paljon mukavampi ajaa tasaisesti ilman jarrutteluja.
Totu siihen. En rupea tekemään mitään formulavaihtoja vaan siksi että toisilla on automaatti.