Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ohittelijaa puollustelematta, olisiko harrasteessa himmeät ajovalot?
 
Autokoulussahan opetettiin aikoinaan, että liikennevaloissa pitää jättää ainakin auton mittainen väli edelllä olevaan, oli vielä joku turvallisuudella mainostava autokoulu kyseessä.

Minulle opetettiin 2000-luvun alussa että pysähdytään niin, että edelläolevan takarenkaat näkyvät. Ei ole ihan auton mittainen, mutta melkein. Ja toki tuokin riippuu auton nokan pituudesta ja siitä mitä kuski näkee tuulilasin läpi.
 
Ohittelijaa puollustelematta, olisiko harrasteessa himmeät ajovalot?
No ihan perus tollaset jenkkilyhyet ja pitkillä näkee pimeässä ihan siinä missä muillakin.

Ohittajalla on näössä vikaa jossei vastaantulijaa nähnyt tai sitten olin jossain huonossa kulmassa hänen näkökulmastaan, mutta silloin päästään takasin tuohon näkökykyyn. :smoke:
 
No ihan perus tollaset jenkkilyhyet ja pitkillä näkee pimeässä ihan siinä missä muillakin.

Ohittajalla on näössä vikaa jossei vastaantulijaa nähnyt tai sitten olin jossain huonossa kulmassa hänen näkökulmastaan, mutta silloin päästään takasin tuohon näkökykyyn. :smoke:
Keli oli huono ja näkyvyys lähes 0.
Itse todella tyytyväinen että on perus hid lyhyet, parempi kuin monet sumarit.
Mopoautot. Periaatteessa kyseiset kopit eivät ole mikään ongelma. Raaka totuus on kuitenkin, että kyseiset laatikot vaarantavat liikenteen.

Viikkopari takaperin työmatkalla meinasi viimeksi lähteä henki mopoauton vuoksi. Olin itse vastaantulijan asemassa ajelemassa 80km/h kun vastaan tuli autoletka mitä johti mopoauto. Keli oli huono ja näkyvyys lähes 0. Arviolta 300-500m ennen minun ja mopoauton kohtauspaikkaa ensimmäinen jonottaja menee ohi. Tämä kaveri kerkiää iham hyvin takaisin omalle kaistalleen. Noin 100-200m ennen kohtauspaikkaa toinen jonottaja, joku katumaasturi lähtee ohittamaan. Katumaasturi ei kerkiä ohi, vaan kohtaamme maasturi mopoauto ja minä kolmistaan rinnakkain 80km/h vauhdissa pilkkopimeässä (esim. Asfaltin ja penkan raja ei nähtävissä) perus maantiellä. Ainoa mitä muistan on, että katumaasturin peili meni todella läheltä omaani. Peiliin en älynnyt katsoa. Ainoa reaktio mitä ehdin oli valojen välkytys juuri ennen kohtaamista.

Kiinostaisikin tietää mistä helvetistä tämä einari sai ideakseen lähteä tuollaisee itsemurhaohitukseen? Luulisi lapsenkin tajuavan ettei kukaan kerkiä alle 200m raosta minkään ohi.

Ja kinnerinähän oli vielä -93 harraste Chevy Corsica Saabin ollessa telakalla, aika rumaa jälkeä tulisi jos olisi tullut pusu katumaasturilta.
 
Minulle opetettiin 2000-luvun alussa että pysähdytään niin, että edelläolevan takarenkaat näkyvät. Ei ole ihan auton mittainen, mutta melkein. Ja toki tuokin riippuu auton nokan pituudesta ja siitä mitä kuski näkee tuulilasin läpi.

Näin opetettiin minullekin samaiseen aikaan Kauhavan autokoulussa.
 
Eikös jenkkiautoissa ole vähän huonommin valaiseva kuvio, enemmän hajavaloa.
Joku tap 90 luvun alun umpio ei ehkä ole se TM testivoittaja 2017. Ei pahalla.
 
Saattaa kyllä tosiaan olla ettei Bapsun lyhyitä ole huonossa kelissä nähnyt hyvin, jos näkyvyys 0 tarkoittaa lumipyryä eikä pimeyttä.
Ei ollut lumipyry mutta satoi vettä ja helvetin pimeää.

Tarkotin 0 näkyvyydellä sitä että tiestä ei ollut nähtävissä paljoakaan, eli väistäminen penkan puolelle ei olisi tullut kyseeseen kun ei pystynyt hahmottamaan asfaltin ja penkan rajaa.

Eihän lyhyitä huonommassa kelissä hyvin näe mutta luulisi nyt alta 200 metrin huomaavan, että joku tulossa vastaan. Ei mitkään kovin poikkeukselliset talviolosuhteet kuitenkaan.
 
Eikös jenkkiautoissa ole vähän huonommin valaiseva kuvio, enemmän hajavaloa.
Joku tap 90 luvun alun umpio ei ehkä ole se TM testivoittaja 2017. Ei pahalla.
No en tiedä noista jenkkikärryistä muuten mutta kyllä noilla Corsican valoilla näkynyt itsellä yhtä hyvin kuin Saabilla.

Eihän nuo valot varmasti nykyautojen tasolla ole (hyvässä ja pahassa) mutta tuskin ne valot tässä se ratkaiseva tekijä oli kuitenkaan, kiirettä veikkaisin enemmän.
 
Hauskasti jatkuu muroperinne täälläkin eli saadaan tilanne kuin tilanne käännettyä kirjoittajan syyksi. "jenkeissä on huonot valot, ihan oma syy" :D
 
Sitä etäisyyttä on muuten pimeällä hyvin hankala arvioida. Vastaantuleva auto voi ajaa pitkillä valoilla, tai sitten jos lyhyet onkin vaihdettu päälle "liian aikaisin", niin vastaantuleva auto onkin paljon lähempänä. Isän vanhalla mersulla vaikka ajanut pimeällä, niin ei tarvitse vaihtaa lyhyille valoille ollenkaan, koska ne pitkät valotkin on niin huonot. Eikä valoja kuulemma ole räpsytelty, eli ei ne kait sitten häikäise.
 
Hauskasti jatkuu muroperinne täälläkin eli saadaan tilanne kuin tilanne käännettyä kirjoittajan syyksi. "jenkeissä on huonot valot, ihan oma syy" :D
Voi jumalauta, erikseen mainitsin että mitenkään ohittajaa puolustelematta!
Objektiivista pohdintaa lähinnä että jos on 25 vuotta vanhat umpiot ja märkää niin ei ehkä näy ihan hirveän hyvin, vai kuinka?
Mutsin 2004 pasaatissa on aivan surkeat keltaiset umpiot eikä H7 Extreme vision paljoa auttanut.
Ignore laulaa...
 
No voevoe. Eiköhän se kuiteskin nyt ole ohittajan asia katsoa mihin lähtee vaikka mulla olisi pelkät parkit päällä, nekin olisi tuolta etäisyydeltä huomannut.

Kyllä sen valottoman mopoautonkin näkee yllättävän hyvin jos vain on katuvalot.
 
Itse siis toki tarkoitin että katuvaloja ei ole ollenkaan. Silloin ei tietenkään valotonta mopoautoa näe ollenkaan jos koppi ajelee vastaan :) Vielä vähän mäkistä maastoa, niin kauempaa katsottuna ei tiedä millä etäisyydellä vastaantulija on. Voi olla lähellä jos vastaantulijalla on lyhyet päällä. Tai sitten kaukana jos onkin pitkät päällä.
 
Itse siis toki tarkoitin että katuvaloja ei ole ollenkaan. Silloin ei tietenkään valotonta mopoautoa näe ollenkaan jos koppi ajelee vastaan :) Vielä vähän mäkistä maastoa, niin kauempaa katsottuna ei tiedä millä etäisyydellä vastaantulija on. Voi olla lähellä jos vastaantulijalla on lyhyet päällä. Tai sitten kaukana jos onkin pitkät päällä.
Kerran tuossa syksyllä ajoi Onnipussi motarilla klo3 yöllä lempäälän kohdalla ilman perävaloja. Siinä kattelin pitkään, että mikäs laatikko sielä menee. Roikuin hetken rinnalla ohituskaistalla ja polkasin lopulta ohitse. Sitä ei meinannut tosiaan syyspimeydessä nähdä ennenkun oli ajanut muutaman metrin päähän.

Edessäkin valot oli luokkaa parkit :D

Ei, älkää kysykö mihin se oli menossa tai mitä se teki motarilla yöllä ilman valoja. En tiedä. :)
 
Huvitti tässä yksi päivä kun ajoin erään auton takana kaupungilla ja risteykseen pysähtyessä joku kiukkunen pyöräilijä kävi lyömässä tämän edessä menevän auton perää.

Havainnepiirros:

de2ce971aada08af84161f24a073ae1b.png


Auto (sininen) kerkiää kauan ennen pyöräilijää (punainen) pysähtymään tuohon odottamaan toista autoa (harmaa). Pyöräilijä näkee silti parhaakseen lyödä nyrkillä autoa ja jatkaa matkaa. Mitään muuta liikennettä/jalankulkijoita tms ei näkynyt ja sinine ei tuon kuvan mukasta hahmotusta enempää suojatien päällä ollut.
 
Tuossa tilanteessa pyöräilijä ehkä luuli autoilijan toimivan jotenkin väärin, vaikka meni täsmälleen lain mukaan ja järkevästi.

Suojatien päälle ei saa ajaa jos siihen on juuri joku tulossa ja monesti tielle ei nää ellei suojatien päälle ensin tule.
 
Eräs näin talven etelässäkin alettua ovat autoilijat, jotka eivät välitä kaistaviivoista yhtään kun lumiselle tielle on muodostunut joku ajoura. Kiva siinä yrittää ajaa omaa kaistaa, kun muut ajelee ihan missä sattuu. Monesti tämä muodostunut ura menee vielä suoraan kaistaviivan päällä, mutta tämäkään ei herätä arvelemaan, että nyt ei ehkä mennä ihan siinä kohti kuin kuuluisi.
 
Tänään ja juuri nyt tuolla lumituiskussa, sumuvalot! Ajoin pätkän nelostietä ja vaikka siellä ei oikealta kaistalta lunta juurikaan pöllynnyt, niin vasemmalta ja kaistanvaihdoista semmoinen sumu eteen että ei nähnyt mitään.
 
Kerran tuossa syksyllä ajoi Onnipussi motarilla klo3 yöllä lempäälän kohdalla ilman perävaloja. Siinä kattelin pitkään, että mikäs laatikko sielä menee. Roikuin hetken rinnalla ohituskaistalla ja polkasin lopulta ohitse. Sitä ei meinannut tosiaan syyspimeydessä nähdä ennenkun oli ajanut muutaman metrin päähän.

Tämä muistutti niistä lukemattomista peräkärryistä missä ei toimi kuin ehkä yksi perävalo ja sekin on himmeä polttimo suoraan ulkoilmassa. Ja sitten kun se kärry on vielä niin iso ettei edes vetoautosta näy muuta kun mutkissa vilaus.
 
Eräs näin talven etelässäkin alettua ovat autoilijat, jotka eivät välitä kaistaviivoista yhtään kun lumiselle tielle on muodostunut joku ajoura. Kiva siinä yrittää ajaa omaa kaistaa, kun muut ajelee ihan missä sattuu. Monesti tämä muodostunut ura menee vielä suoraan kaistaviivan päällä, mutta tämäkään ei herätä arvelemaan, että nyt ei ehkä mennä ihan siinä kohti kuin kuuluisi.

Tää on niin tuttuä täällä pienempien teiden takana asuvalle. Leveällekkin tielle muodostuu vain kolme uraa ja näissä urissa sitten pitää ajaa vaikka törmäys olisi selkeästi tulossa. Pahinta tämä on pimeissä mutkissa joissa itse olet sisäkurvissa ja muutenkin jo renkaat lähes asfaltin ulkopuolella, vastaan tulee tälläinen sitkeesti urissa ajava, jolla ei aikomustakaan ajaa muualla vaikka tilaa olisi.
 
Tämä muistutti niistä lukemattomista peräkärryistä missä ei toimi kuin ehkä yksi perävalo ja sekin on himmeä polttimo suoraan ulkoilmassa. Ja sitten kun se kärry on vielä niin iso ettei edes vetoautosta näy muuta kun mutkissa vilaus.

Tästä tulikin mieleeni jonkun duunarin perävaunu syksyltä jota veti pickuppi. Auto vilkutti vasemmalle niin kärry vilkutti oikealle yhdessä jarruvalojen kanssa.
Onneksi tässä tapauksessa oli selvää mihin päin oli kääntymässä, kun auton valot näkyi kunnolla.
 
Tää on niin tuttuä täällä pienempien teiden takana asuvalle. Leveällekkin tielle muodostuu vain kolme uraa ja näissä urissa sitten pitää ajaa vaikka törmäys olisi selkeästi tulossa. Pahinta tämä on pimeissä mutkissa joissa itse olet sisäkurvissa ja muutenkin jo renkaat lähes asfaltin ulkopuolella, vastaan tulee tälläinen sitkeesti urissa ajava, jolla ei aikomustakaan ajaa muualla vaikka tilaa olisi.
Pahempi ehdottomasti on se, että se laitimmainen ura muodostuu asfaltin ulkopuolelle. Muutaman kerran on säikäyttänyt talvikelilla pahasti kun on yhtäkkiä urassa ajaessa tuntenut, että pyörä tippui asfaltilta. Siinä ollaan nopeasti ojassa jos ei ole onnea mukana.
 
Tästä tulikin mieleeni jonkun duunarin perävaunu syksyltä jota veti pickuppi. Auto vilkutti vasemmalle niin kärry vilkutti oikealle yhdessä jarruvalojen kanssa.
Onneksi tässä tapauksessa oli selvää mihin päin oli kääntymässä, kun auton valot näkyi kunnolla.
Jarruttomille peräkärryille kun ei ole katsastusvaatimusta, on sähköistä yleensä vähintään maadoitusjohto poikki, seurauksena juurikin tuollainen "joulukuusi" jossa valot palaa ja vilkkuu miten sattuu. Tai sitten on polttimot ja valaisimet enemmän tai vähemman kaikki hajalla. Aivan käsittämättömässä kunnossa olevia raatoja ovat toisinaan muutenkin, vedetään mistään välittämättä niin kauan kun vaan perässä tulee.
 
Nämä ottavat aivoon täälläkin. Usein ovat vielä sellaista porukkaa, jotka luulevat tekevänsä muulle liikenteelle palveluksen alkamalla himmailemaan risteykseen jo 1km aiemmin, kuvitellen ettei tarvitse pysähtyä valoihin lainkaan. Lopulta joutuvat kuitenkin pysähtymään, mutta jättävät seuraavaan autoon sen 10m turvavälin, jolle ei ole mitään muuta selitystä kuin kuskin aivotoiminnan yleinen olemattomuus.

Ja kaikkein parhainta parhautta on kun nämä liruttelijat estävät muiden etenemistä. Esimerkki: suuntaansa 2-kaistainen tie, liikennevalot 250 metrin päässä, risteyksestä pääsee kahta kaistaa suoraan plus vasemmalle ja oikealle nuolivaloilla omilta ryhmityskaistoiltaan jotka ovat noin 30 metriä pitkiä. Haluat kääntyä vasemmalle, joten ajat vasenta kaistaa päästäksesi hieman myöhemmin sutjakkaasti sille vasemmalle kääntyvien kaistalle. Oikealla kaistalla väkeä menossa suoraan ja suunnittelemassa kääntymistä oikealle. Edelläsi ajelee ennakoivasti kuudenkympin alueella kahtakymppiä köröttelevä vatipää koska haluaa säästää kolibrin siemensyöksyn tilavuuden verran bensaa kun autokoulussa opetettiin kerta niin. Itse katsot voimattomana sitä vasemmalle kääntyville tarkoitettua vihreää nuolivaloa joka tulee ja menee... Ja kaikki tämä sadan metrin päässä risteyksestä ja edellä liruttelevan edessä olisi kaistaa tyhjänä vaikkajakuinka. Menis ripeämmin edes sinne ryhmityskaistan alkuun asti niin ei tulisi aivoverensyöksyjä takana kääntymistä suunnitteleville. Eräässä (puoli-?) valtakunnallisessa autokouluketjussa kuulemma oikeasti opetettiin tätä tötöilyä polttoaineensäästömielessä. Toimiihan se, jos olet liikkeellä ennen sianpieremää yksinäsi (ei valotkaan kyllä silloin ole yleensä päällä) tai asut huitsinvitunnevadassa (jossa ei ole liikennevalojakaan) mutta ei muun liikenteen sekaan tuommoisia. Jotaki pelisilmää, kiitos. Kun se kääntyvien vihreä nuolivalo on niin prkleen lyhyt ja nimenomaan ENNEN sitä suoraan ajavien vihreää..
 
Ja kaikkein parhainta parhautta on kun nämä liruttelijat estävät muiden etenemistä. Esimerkki: suuntaansa 2-kaistainen tie, liikennevalot 250 metrin päässä, risteyksestä pääsee kahta kaistaa suoraan plus vasemmalle ja oikealle nuolivaloilla omilta ryhmityskaistoiltaan jotka ovat noin 30 metriä pitkiä. Haluat kääntyä vasemmalle, joten ajat vasenta kaistaa päästäksesi hieman myöhemmin sutjakkaasti sille vasemmalle kääntyvien kaistalle. Oikealla kaistalla väkeä menossa suoraan ja suunnittelemassa kääntymistä oikealle. Edelläsi ajelee ennakoivasti kuudenkympin alueella kahtakymppiä köröttelevä vatipää koska haluaa säästää kolibrin siemensyöksyn tilavuuden verran bensaa kun autokoulussa opetettiin kerta niin. Itse katsot voimattomana sitä vasemmalle kääntyville tarkoitettua vihreää nuolivaloa joka tulee ja menee... Ja kaikki tämä sadan metrin päässä risteyksestä ja edellä liruttelevan edessä olisi kaistaa tyhjänä vaikkajakuinka. Menis ripeämmin edes sinne ryhmityskaistan alkuun asti niin ei tulisi aivoverensyöksyjä takana kääntymistä suunnitteleville. Eräässä (puoli-?) valtakunnallisessa autokouluketjussa kuulemma oikeasti opetettiin tätä tötöilyä polttoaineensäästömielessä. Toimiihan se, jos olet liikkeellä ennen sianpieremää yksinäsi (ei valotkaan kyllä silloin ole yleensä päällä) tai asut huitsinvitunnevadassa (jossa ei ole liikennevalojakaan) mutta ei muun liikenteen sekaan tuommoisia. Jotaki pelisilmää, kiitos. Kun se kääntyvien vihreä nuolivalo on niin prkleen lyhyt ja nimenomaan ENNEN sitä suoraan ajavien vihreää..
Ai että on tuttu skenaario täältä Oulusta. Näiden bensansäästäjien takia saa jumittaa liikennevaloissa ylimääräisiä valokiertoja käytännössä päivittäin.
Kerran juhannusruuhkassa sattui samaan letkaan pari bensansäästäjäpappaa, jotka antavat satasen alueella nopeuden pumpata maaston mukaan vähintään 70-130 välillä, koska bensaa säästyy kun ei muuta kaasupolkimen asentoa vaan antaa nopeuden vaihdella maaston mukaan. Lopulta kärsivällisyys loppui itseltäkin ja tuli pidettyä reipas paussi ensimmäisellä mahdollisella levähdyslaueella, ja sen jälkeen saikin ajella rauhassa rajoituksen mukaan.
 
Tästä tulikin mieleeni jonkun duunarin perävaunu syksyltä jota veti pickuppi. Auto vilkutti vasemmalle niin kärry vilkutti oikealle yhdessä jarruvalojen kanssa.
Onneksi tässä tapauksessa oli selvää mihin päin oli kääntymässä, kun auton valot näkyi kunnolla.

Pysyvästi on jäänyt mieleen se tunne, kun syksyn pimeänä iltana saavutin ison koppikärryn 100km rajoitusalueella. Katuvalojen puuttuessa haeskelin hämärissä ohituspaikkaa, ja kuin kärry pisti vilkun oikealle, niin päätin ohittaa. Kauempana menevän takavaloista tiesin edessä olevan suoran osuuden. Kun oma keula siirtyi kärryn viereen, niin näinkin auton vilkuttavan vasemmalle ja hidastavan. Se olikin sitten kääntymässä vasemmalla puolella tietä olevalle P-paikalle. Äkkijarrulla tuosta selvittiin ilman kolinoita, mutta säikäytti kyllä ihan tosissaan. Siinä mielessä mennään ketjun otsikon vierestä, ettei ärsytys ole oikea sana kuvaamaan tunnetilaani.
 
Ja kaikkein parhainta parhautta on kun nämä liruttelijat estävät muiden etenemistä. Esimerkki: suuntaansa 2-kaistainen tie, liikennevalot 250 metrin päässä, risteyksestä pääsee kahta kaistaa suoraan plus vasemmalle ja oikealle nuolivaloilla omilta ryhmityskaistoiltaan jotka ovat noin 30 metriä pitkiä. Haluat kääntyä vasemmalle, joten ajat vasenta kaistaa päästäksesi hieman myöhemmin sutjakkaasti sille vasemmalle kääntyvien kaistalle. Oikealla kaistalla väkeä menossa suoraan ja suunnittelemassa kääntymistä oikealle. Edelläsi ajelee ennakoivasti kuudenkympin alueella kahtakymppiä köröttelevä vatipää koska haluaa säästää kolibrin siemensyöksyn tilavuuden verran bensaa kun autokoulussa opetettiin kerta niin. Itse katsot voimattomana sitä vasemmalle kääntyville tarkoitettua vihreää nuolivaloa joka tulee ja menee... Ja kaikki tämä sadan metrin päässä risteyksestä ja edellä liruttelevan edessä olisi kaistaa tyhjänä vaikkajakuinka. Menis ripeämmin edes sinne ryhmityskaistan alkuun asti niin ei tulisi aivoverensyöksyjä takana kääntymistä suunnitteleville. Eräässä (puoli-?) valtakunnallisessa autokouluketjussa kuulemma oikeasti opetettiin tätä tötöilyä polttoaineensäästömielessä. Toimiihan se, jos olet liikkeellä ennen sianpieremää yksinäsi (ei valotkaan kyllä silloin ole yleensä päällä) tai asut huitsinvitunnevadassa (jossa ei ole liikennevalojakaan) mutta ei muun liikenteen sekaan tuommoisia. Jotaki pelisilmää, kiitos. Kun se kääntyvien vihreä nuolivalo on niin prkleen lyhyt ja nimenomaan ENNEN sitä suoraan ajavien vihreää..
Kyllä siellä autokoulussa opetetaan noissa tilanteissa menemään ripeämmin, jos takaatulevat osoittavat vilkuilla että haluavat kääntyvien kaistalle. Toki jotkut opettajat jotka koittavat kovasti toisella arvioivan ajon kierroksella saada kulutusta alas, saattavat välillä syyllistyä tuohon + ilmastoinnin kanssa pelleilyyn.
 
Kyllä siellä autokoulussa opetetaan noissa tilanteissa menemään ripeämmin, jos takaatulevat osoittavat vilkuilla että haluavat kääntyvien kaistalle. Toki jotkut opettajat jotka koittavat kovasti toisella arvioivan ajon kierroksella saada kulutusta alas, saattavat välillä syyllistyä tuohon + ilmastoinnin kanssa pelleilyyn.

Jännä juttu kyllä. Autokoulun johtaja kertoi aikoinaan semmosta, että siinä kohti kun rajoitus vaihtuu kyltissä pitää lukemat olla myös taulussa. Risteyksiin himmailusta ei puhuttu muuta kun, että keltaisen vaihtuessa ei lähdetä enää kiihdyttämään lisää. On näköjään muuttunu 20 vuodessa homma hiukan. :D
 
Ei tolle urautumiselle oikeen voi mitään ainakaan useampikaistaisella tiellä. Kaistaviivat peittyy ja siinähän sitten ajetaan siitä missä luullaan kaistan menevän.

Ongelmia ei synny jos monikaistaisella noudattaa vaan itsekin sitä "uutta" kaistajärjestystä. Ne eivät kuitenkaan leikkaa toisiaan, toisinkun noilla maanteillä missä on se kolme rengasuraa mutkissa.

Nyt kun lauhtuu kelit niin urat saa kyytiä ainakin PK-seudulla. :)

Aika pitkälti samaa mieltä. Isomman vaaratilanteen itse koin viime viikolla kun Kehä I:llä lahdentien liittymän jälkeen on nykyisin kolme kaistaa rinnan pitkän matkaa, ja lumeen oli selvästi urautunut kolmet urat, ja perus alkuiltapäivän puoli-ruuhka eteni kiltisti näitä uria pitkin, ja yhden sankarin oli pakko omaa individualismiaan korostaakseen seurata uran alta pilkottavia kaistamerkintöjä, jotka leikkasivat aidon keskikaistan kulkemaan urautuneen vasemman kaistan yli. Mielestäni pelisilmä olisi ihan kova sana näissäkin tilanteissa, kukaan ei hävinnyt siinä että 99% liikenteestä ajoi näitä feikkikaistoja pitkin, kun kolme kaistaa oli kuitenkin tarjolla, mutta aina jonkun pitää olla urpo.
 
Itteä ruvennu etenevissä määrin vituttsmaan nämä sankariohittajat jotka tulee roikkumaan siihen 30cm päähän perseestä ja 20cm vastustajan kaistalla roikkuen vaikka tulis minkälaista letkaa vaan vastaan. Ei mitään järkeä, varsinkin kun loppuviimein pääsevät vaan huonommin ohi tolla tyylillä kun ei se paskaskoda kuitenkaan kiihdy siitä seisoviltaan mihinkään. Ja sitten torvet soi ja valot välkkyy kun kiire tulee ohituksessa.
 
Eilen tuli tälläinen valoihin himmailija kirjaimellisesti vastaan, perä edellä. Hyvän matkaa tuo oli edessä ajellu ihan rajoituksen mukaan, mutta lähestyttiin risteystä jossa kahdet liikennevalot perättäin. Ensimmäiset valot n. 300-400m päässä paloivat vihreänä ja ne seuraavat n. 200m päässä olevat valot oli punaisena. Tämä sitten aloitti sen himmailun juuri siinä 300-400m ennen niitä ensimmäisiä VIHREÄNÄ olevia valoja. Vauhti putosi sillä reilusta 60km/h 50km/h tuntumaan. :facepalm:
 
No huhhuh jos nousee nopeus 3km/h kun joku tulee ohi. :D

Eihän sitä edes itse huomaa, ohittaja ainakaan.
 
Tänään olin menossa suoraan yli risteyksen oikeeta kaistaa. Vasemmalla kaistalla ajaa auto ja on kääntymässä vasemmalle... mutta ei, se kiilaakin oikealle mun kaistalle ja teki u-käännöksen!
Piti soittaa torvea, ehkä kolmannen kerran ikinä. Muuten en olis soittanu, mutta piti tehä ihan väistöliikkeitä.
 
No huhhuh jos nousee nopeus 3km/h kun joku tulee ohi. :D

Tossakin ilmeisesti painotetaan nyt sitä kun rajoitus on 80 ja silti kaikki painaa ohi. Toisaalta kuiva asfaltti ja hyvä näkyvyys, niin veikkaan että suurin osa kuitenki ajaa se 90-100 tossa kelissä näytti se taulu mitä vaan.
 
Tossakin ilmeisesti painotetaan nyt sitä kun rajoitus on 80 ja silti kaikki painaa ohi. Toisaalta kuiva asfaltti ja hyvä näkyvyys, niin veikkaan että suurin osa kuitenki ajaa se 90-100 tossa kelissä näytti se taulu mitä vaan.
Autosta näköjään tehot kadoksissa kun ylämäessa nopeus 79 ja kun toinen auto ohittaa niin alamäessä 86. Siinä seuraavassa ohituksessa nopeus on 80.
 
Tossakin ilmeisesti painotetaan nyt sitä kun rajoitus on 80 ja silti kaikki painaa ohi. Toisaalta kuiva asfaltti ja hyvä näkyvyys, niin veikkaan että suurin osa kuitenki ajaa se 90-100 tossa kelissä näytti se taulu mitä vaan.
Itse ajan 85-90 80-alueella jossei ole syytä hidastella.

Ongelma oli vissiin että kuvaaja kiihdytti kun toinen halusi ohi.
 
No aikamoni kiihdyttää vähän ihan tiedostamattaan kun tuijottaa peileistä sitä ohittajaa.

Eri asia sitten jos lappu lämähtää ihan lattiaan asti.
 
Moottoritielle yrittävät ressukat, joiden mielestä se 60 km/h on ihan soppeli nopeus huristaa koko sen kilometrien mittaisen kiihdytyskaistan verran. Monta kertaa nähnyt kun edessä ajava ei helvetti soikoon uskalla painaa sitä kaasua. Ainakin "Prisman ramppi" Kuopiossa joka lähtee etelään on loiva ylämäki sekä pieni kaarre ja johan on ongelmia about kaikilla.

Vakkarilla ohittelijat. Okei, se 15 km mitä käyttää ohittamiseen on jo vähän hassua. Tilanteissa missä sitten itsellä meinaa se päre palaa on kun kuitenkin edessäni moottoritiellä alkaa tulla joku hidastelija vastaan josta tahtoisin vaikka ohi, mutta ehei, vieressäni ajelee jo kolmatta minuuttia joku sankari jolla nopeus about sama kuin minulla, ohi ei vain pääse, joten sitten sitä saakin odotella. Varsinkin jos niitä ohitettavia onkin sitten useampi. Körö körö kirkkoon...

Risteyksissä synnyttävät kyrvänsyylät, jotka ei uskalla tehdä elettäkään jos jossain kaukaisuudessa näkyy ajovalot. Tosin, talviaikaan annan nyt vähän asialle anteeksi koska jäätä ja liukasta kaikkialla, mutta kun samat taunot tuntuu olevan kesät talvet ihmettelemässä eivätkä "muka kerkeä" tai eivät uskalla sujahtaa ihan selkeään väliin. Toinen tilanne sitten se, että jostain kolmion takaa hyökätään minun eteen saatananmoisella kiireellä mutta sitten tällä vahinkolapsella ei olekkaan mikään kiire, kun voi ajella sitä helvetin alinopeutta lopun matkaa.

:sangry:



...ja sitten lopuksi vielä osa pyöräilijöistä, joille ei ilmeisesti 1500 kiloa rautaa kyljessä tunnu missään, kun suuremmin liikennettä seuraamatta sujahdellaan milloin mistäkin kääntämättä päätään yhtään mihinkään suuntaan.
 
Eniten ehkä ärsyttää E18 kuskit jotka ohittavat ja sen jälkeen suoraan etupuskurin eteen niin, että kaikki paskat sekä kivet lentävät konepellille. Sen takia ajan paljon mielummin vanhaa 110-tietä.

Toinen on Prisman parkkipaikat joissa liisari autojen kuskit hakkaavat vieruskavereiden autojen ovet lommolle. Ugh, olen puhunut :D
 
Eniten ehkä ärsyttää E18 kuskit jotka ohittavat ja sen jälkeen suoraan etupuskurin eteen niin, että kaikki paskat sekä kivet lentävät konepellille. Sen takia ajan paljon mielummin vanhaa 110-tietä.

Meinasin tuon vielä sisällyttää viestiini, että varsinkin kurarapakeleillä joku monninaama lähtee ohittamaan (otetaan vaikka siellä moottoritiellä, missä tilaa yleensä on jatkaa sitä ohituskaistaa) niin ei, metrin kun on päässyt ohi niin toki se jää junnaamaan siihen sun etees. Parhaimmassa tapauksessa sitten vielä sellaista vittumaisen hidasta nopeutta, että saat kohta olla itse sitä ohittamassa :D
 
MrTaxi tuli liikennevaloissa viereen seisomaan. Kaista jota taksi ajaa päättyy n. 500m päässä. Liikennevalot vaihtuu ja kiihdytän auton mitan edelle, taksi ei kuitenkaan liity taakseni vaan on päättänyt "voittaa" ja tunkee reilua ylinopeutta rinnalle jotta ehtisi kiilata eteeni ennen kaistan päättymistä. No enpä päästänyt ja siitäkös alkoi valoshow takana.
Todellinen ammattilainen.
 
En tiedä mikä tänä talvena on autoilijoihin iskenyt, kun joka päivä tulee pimeällä useita autoja pitkät päällä vastaan ilman aikomustakaan vaihtaa lyhyille. Parhaimmat sankarit tulevat jopa valaistulla osuuksilla pitkät päällä vastaan. Sitten on vielä ne jotka aloittavat valo shown sen jälkeen kun pistät itse pitkät päälle, kun se vastaan tuleva ei vaihda lyhyille. Ei ole kerta tai kaksi kun jonon keskeltä on saanut vilkutella valoja, kun vastaantuleva ei vain saa niitä pitkiä vaihdettua lyhyille.

Ilmeisesti sen sinisen merkkivalon merkitys mittaristossa on osalle täysin tuntematon. Sama taitaa olla niiden sumuvalojen kanssa, jotka osalla on suunnatta päin seiniä.
 
En tiedä mikä tänä talvena on autoilijoihin iskenyt, kun joka päivä tulee pimeällä useita autoja pitkät päällä vastaan ilman aikomustakaan vaihtaa lyhyille. Parhaimmat sankarit tulevat jopa valaistulla osuuksilla pitkät päällä vastaan. Sitten on vielä ne jotka aloittavat valo shown sen jälkeen kun pistät itse pitkät päälle, kun se vastaan tuleva ei vaihda lyhyille. Ei ole kerta tai kaksi kun jonon keskeltä on saanut vilkutella valoja, kun vastaantuleva ei vain saa niitä pitkiä vaihdettua lyhyille.

Ilmeisesti sen sinisen merkkivalon merkitys mittaristossa on osalle täysin tuntematon. Sama taitaa olla niiden sumuvalojen kanssa, jotka osalla on suunnatta päin seiniä.
Kyllähän tuossa vähän tahallisuus haisee jos ei tosiaan valoja välkyttämälläkään vastapuoli tajua. Itsekin jokusen kerran uinahtanut sillä tavalla, että on unohtunut pitkät päälle jonkin vastaantulijan kohdalla, siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene tajuta toisen vilkutellessa, että oli jäänyt pitkät. Itsekin jos olen joutunut vilkuttamaan niin on samantien vaihtunut lyhyelle.

OT: Valoista puheenollen; tämä kaupunkien kesäinen sähkönsäästö on kanssa mukavaa kun tulee yötöistä niin saa painaa keskustaa myöden pimeässä pitkät päällä ja ihmisiä + elukoita pomppii tielle jatkuvalla syötöllä.
 
Itseä kiukuttaa usein manuaalivaihteiset kuskit edessä. Ajan kaksoiskytkinvaihteistolla, jollon vauhti ei käytännössä hidastu vaihteenvaihdossa, mutta esim liikennevaloista lähteissä edellä oleva auto lähtee laiskasti liikkeelle ja kun vaihteen vaihdon aika tulee kuski paiana kytkimen pohjaan ja etsii vaihdetta. Tämä toistuu todennäköisesti n. 4x valoista lähdön jälkeen. Tällöin auto hidastuu selkestä ja pitää itsekkin painaa jarrua ja sitä myöten kierrättää pienempien vaihteiden kautta. Paalulta kun pääsee lähtemään, niin paljon mukavampi ajaa tasaisesti ilman jarrutteluja.
 
Itseä kiukuttaa usein manuaalivaihteiset kuskit edessä. Ajan kaksoiskytkinvaihteistolla, jollon vauhti ei käytännössä hidastu vaihteenvaihdossa, mutta esim liikennevaloista lähteissä edellä oleva auto lähtee laiskasti liikkeelle ja kun vaihteen vaihdon aika tulee kuski paiana kytkimen pohjaan ja etsii vaihdetta. Tämä toistuu todennäköisesti n. 4x valoista lähdön jälkeen. Tällöin auto hidastuu selkestä ja pitää itsekkin painaa jarrua ja sitä myöten kierrättää pienempien vaihteiden kautta. Paalulta kun pääsee lähtemään, niin paljon mukavampi ajaa tasaisesti ilman jarrutteluja.

Pitää painaa jarrua koska edessäoleva vaihtaa vaihdetta? Luulin että automaatteja ei kuulu hinata köydellä vaan ne kuljetetaan lavetilla... Hanki edes pidempi köysi siihen väliin. ;)

Itse liikun CVT automaatilla jossa ei ole mitään moottorin kierrosluvun muuttumiseen liittyviä hidastuksia.
 
Itseä kiukuttaa usein manuaalivaihteiset kuskit edessä. Ajan kaksoiskytkinvaihteistolla, jollon vauhti ei käytännössä hidastu vaihteenvaihdossa, mutta esim liikennevaloista lähteissä edellä oleva auto lähtee laiskasti liikkeelle ja kun vaihteen vaihdon aika tulee kuski paiana kytkimen pohjaan ja etsii vaihdetta. Tämä toistuu todennäköisesti n. 4x valoista lähdön jälkeen. Tällöin auto hidastuu selkestä ja pitää itsekkin painaa jarrua ja sitä myöten kierrättää pienempien vaihteiden kautta. Paalulta kun pääsee lähtemään, niin paljon mukavampi ajaa tasaisesti ilman jarrutteluja.

Itsekin toisinaan huomannut tämän edessä menijöissä, vaikka ajankin manuaalilla. Toisaalta ei ärsytä mitenkään ellei sen takia itse joudu toistamiseen samoihin valoihin punasiin.

Totu siihen. En rupea tekemään mitään formulavaihtoja vaan siksi että toisilla on automaatti.

:D
 
Samahan se on kaiketi kaikkien automaattien kanssa että valoista lähtiessä huomaa edelläajavan vaihteensiirrot jos heillä on käsivaihteet. Tosin en ole ikinä joutunut jarruttamaan tuommoisten takia enkä tietenkään pienenpiä vaihteita tarvitse. Eipä tuo nyt iso ärsytys edes ole, lähinnä pelkkä huomio.
 
Ja huomaavaisena automaattikuskina kannattaa jättää mäkilähdössä tilaa edellä olevan ja itsensä väliin, aika moni manuaali valahtaa puolikin metriä mäkilähdössä, varsinkin jossei raiskaa kytkintä. Joskus aina näkee mehukuskeja takana olevan puskurissa kiinni, kun eivät muista sitä että manuaalit valuu paljon pahemmin kuin automaatit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 912
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom