Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edessä näkyvistä autoista päätellen kuvaajan takanakaan tuskin kovin kummoista jonoa oli eli siellä olisi hyvin mahtunut vaihtamaan kaistaa. Tuomitsen.
 
Tuo on juuri hyvä esimerkki mistä ainoastaan lampaat ja kukkahatut jaksavat kitistä ja itkeä. Ketään ei vaarannettu millään tapaa. En näe tuossa mitään uutisoinnin arvoista.
 
Tuohon kun yhdistää sen toisen pienimunaisen autoilulla päteilevän tyypin samaan aikaan ohittamaan kuvaajaa vasenta kaistaa ja heti palaten oikealle katsomatta kuolleeseen kulmaan "koska eihän tunnelissa voi kukaan vaihtaa samaan aikaan oikealta ohittamani auton eteen", niin saataisiin parempaa kuvamateriaalia. Ehkä sitten kojelautakameroiden yleistyessä saadaan venäjätyylisiä autoiluvideoita enemmänkin.

Hämmentäviä nämä tyypit jotka kommentoivat kaikkiin videoihin "eihän tuossa mitään sattunut, joten ei ollut mitään riskiäkään". Taustalla ehkä se että omakin ajotyyli on vähän sinnepäin(omaa apinalaumaa tulee puolustaa-reaktio), eikä mitään tietoa miten kolarit yleensä tapahtuvat ja mitkä seikat niitä aiheuttavat?
 
Sellon parkkihalli <3

Setä ajanut autonsa aivan pitkin vittua ruutuun ja takarengas on mun ruudussa, noh, mahdun omaan ruutuun hyvin joskin se naapurin auto on 10cm päässä mun autosta mutta ei se mua haittaa kun mun kuskin ovi on siellä toisella puolella missä on kunnolla tilaa ;) ja jätän siihen. Hyppään autosta ulos ja ehdin ottamaan pari askelta niin pappa huutaa perään "hei nulikka, sun autos on pysäköity mun ruutuun!". Käännyn takasin ja kysyn että anteeksi? "sun paska on mun ruudussa". No maltan mieleni ja näytän ukolle että miten se asia nyt olikaan? Sitten alkaa änkyttäminen että en mä silti mahdu mun autoon, totean että kannattaa kysyä ystävällisesti ennen kuin alkaa huutelemaan ja syyttelemään.

No peruutan auton pois ruudusta ja kuten sellon asiakkaat tietää niin ne välit on kapeita ja ne on yksisuuntaisia. No tämä hermanni peruttaa ruudusta ulos niin että on nokka mun nokkaa vasten ja menossa siis väärään suuntaan, nousen autosta ulos ja näytän liikennemerkkiä että sulla on väärä suunta että peruuta kun et mun ohikaan mahdu ja takana muita tulossa niin itse en voi itse peruuttaa, taas alkaa nupina mutta sai se sen paskansa vissiin ulos.

Mikä siinä on niin vaikeaa?
 
Sellon halli on ollut ainakin omasta mielestä ihan toimiva, lähinnä se hidastetöyssyjen määrä vituttaa. Paras on se töyssy mikä on valoristeyksen ylämäessä. Mikäköhän vitun järki siinäkin on.

Itse halli on joo ihan toimiva, mutta ihmiset.
 
Tunarit joilla on pakonomainen tarve pysäköidä mahdollisimman lähelle muita autoja kadulla.
Kuvassa tyypillinen tapaus keskustassa. Punaisessa versiossa autot päädyissä pysäköivät mahdollisimman lähelle edessä ja takana olevaa eikä sallitun alueen rajalle. Kun esimerkiksi x lähtee jää edelleen vain yksi paikka vapaaksi. Tätä voi verrata vaikkapa vihreään versioon missä jää kaksi paikkaa vapaaksi kun x lähtee.

Untitled Diagram(1).png
 
Eli se on noiden päätyihin parkkeeraavien vika, että X tai kuvassa sen oikealla puolella oleva on parkkeeranneet itse päin vittua? Hyvin vedetty.
 
Eli se on noiden päätyihin parkkeeraavien vika, että X tai kuvassa sen oikealla puolella oleva on parkkeeranneet itse päin vittua? Hyvin vedetty.

Eihän tuossa missään vaiheessa oteta kantaa miten alkuperäiseen tilaanteeseen on päädytty, mutta onko siis sen jälkeen parempi vain jatkaa mahdollisten paikkojen blokkaamista koska joku muu aloitti?
 
Nuo Sellon hallin ruuduthan ovat muistaakseni ihan rehellisiä kunnon vinoparkkeja, eli sedän auton kääntösäde on täytynyt olla oikeastikin pieni, että on saanut sen vastapalloon tuolla kääntymään. Tai sitten on ollut alun perin pysäköitynä kunnolla päin helvettiä kuten Digip kirjoitti.
Kokonaan toinen juttu on nämä Oulun parkkiluolan "vinoparkit" jotka ovat vain periaatteen vuoksi hitusen vinossa. Just sen verran viistossa että ruutuun ei voi järkevästi pakittaa, ja samaan aikaan sen verran suorassa, että keula edellä ruutuun mennessä joutuu vähänkään kookkaamalla autolla joko vekslaamaan tai sitten härskisti koukkaamaan viereisen kaistan kautta. Sama pois lähtiessä.
 
Nuo Sellon hallin ruuduthan ovat muistaakseni ihan rehellisiä kunnon vinoparkkeja, eli sedän auton kääntösäde on täytynyt olla oikeastikin pieni, että on saanut sen vastapalloon tuolla kääntymään. Tai sitten on ollut alun perin pysäköitynä kunnolla päin helvettiä kuten Digip kirjoitti.
Kokonaan toinen juttu on nämä Oulun parkkiluolan "vinoparkit" jotka ovat vain periaatteen vuoksi hitusen vinossa. Just sen verran viistossa että ruutuun ei voi järkevästi pakittaa, ja samaan aikaan sen verran suorassa, että keula edellä ruutuun mennessä joutuu vähänkään kookkaamalla autolla joko vekslaamaan tai sitten härskisti koukkaamaan viereisen kaistan kautta. Sama pois lähtiessä.

Se mahtui siksi kääntymään väärin päin kun minä en ollut siinä ruudussa.
 
Ääliöt jotka ei osaa ajaa parkkihalleissa. Hyvänä esimerkkinä Itiksen Prisman parkkihalli. Selkeät kielletty ajosuunta merkit ja kolmiot näkyvissä joka paikassa. Tästä huolimatta joka kerta tulee auto vastaan väärää suuntaan. Aina pyrin kuitenkin jättämään tilaa että tuo väärään suuntaan ajavakin mahtuu. Tänään oli jopa jonoa väärään suuntaan, yksi siinä sitten rupesi aikansa kuluksi torvea soittamaan :facepalm:

Kun ei tajuu niin ei tajuu. Olisi vaan se liikenne siellä hallissa paljon sujuvampaa kun noudatettaisiin niitä ohjeita. Ei tarvitsisi torvea soitella jonossa...
 
Luultavasti helpommin nuo ongelmat vähenisivät kunnollisilla ja selkeillä opasteilla, muut kuskit ei kuitenkaan yhtäkkiä opi ajamaan.
 
Kyllä ne opasteet on yleensä ihan selkeät, ongelma on siinä että niitä ei viitsitä lukea.

Tämä, ja vahvasti. Jumbon Stockkan puoleisessa parkkihallissakin usein on siinä parkkeerattu suoraan ajoreitille, vaikka ihan selkeästi ruudut puuttuu, pysäköinti kielletty lätkiä on - kaksin kappalein, ja vielä kielletyn ajosuunnankin merkki, mutta vähintään kerran viikossa siinä on autoja, usein kaksin kappalein.
 
Eikös tossa ole pointti se että parkkeerattaisiin sinne reunoille jolloin noiden alunperin "väärin" parkkeeranneiden lähtiessä jäisi enemmän tilaa.

Tuollaiseen pelisilmään et usko itsekään. Pitäisi suunnilleen ajaa ensin läpi siitä väärin parkkeeranneen kohdalta ja sitten palata pysäköimään sopivalla välillä. Ei onnistu. Ainoa oikea tapa on parkkeerata pienillä väleillä jolloin koko tilannetta ei pääse syntymään. Ei kuitenkaan liian pienillä väleillä, että pääsee parkista poiskin.
 
Öööö täh? Siis miten tossa nyt pitää jonkun läpi ajaa?

Mahdollisimman pienet välit joo, näiden vittumasojen ansiosta jää aina kadunvarteen ne metrien mittaiset käyttämättömät pätkät ja jää tilaa turhaan käyttämättä.

Tarkoitin siis sitä, että kun sinne päätyyn tulet itse parkkeeraamaan niin mistä voit tietää onko siellä pidemmällä joku parkkeerannut päin persettä ilman, että ajat ensin sen kohdan ohitse? :)
 
Ei se tuosta vedosta sen vähemmän idioottimaista perseilyä tee ettei mitään just nyt sattunut.

Juu tossa olikin ainekset suuronnettomuuteen :D

No juu, ainahan sitä voi sattua jotain yllättävää. Sitä nyt voi tapahtua kyllä ilman tuollaista hengenvaarallista kaahaustakin.
 
Häh? Katso nyt tuota kuvaa ja mieti uudestaan.

No katsoin. Aika tarkkaan on piirretty siten, että päätyyn ei jää enää tilaa tuollaiselle neuvostostandardin mukaiselle autolle, mutta autoja kun sattuu olemaan monenpituisia niin mieluummin jätän päädyn vapaaksi lyhyelle autolle kuin jätän sen saman välin pystyparkiksi, johon ei 90% autoilijoista saa autoaan kuitenkaan laitettua.

Kukaan ei kuitenkaan voi tietää lähdenkö parkista ensin minä vai X ja minkäpituisia autoja seuraavaksi tulee parkkiin.

Eli siis mielipiteeni on, että mitään ylimääräisiä välejä autojen väliin ei jätetä ja sillä selvä. Toki jos tuo päätyyn jäävä alue on oikeasti joku alle pari metriä niin sitten voi peruutella/ajella siihen ihan päätyyn asti.
 
On se niin kiva ajella pimeällä maantiellä ja 120km matkan joku roikkuu puskurissa kiinni. Ei ole varmaan tietoinen käsitteestä "turvaväli". Olisi niin upeeta keräille sen kamppeita omasta peräluukusta, jos pitäisi vaikka hirveä väistää.

Sama matka toiseen suuntaan, 80km ajan taas roikuttiin uudehkolla Passatilla puskurissa kiinni. On se niin kummaa, että pitää noin ajaa.
Ei ollut edes pimeää, vaan valosan aikaan olin nyt liikenteessä.

Jossain vaiheessa edeltä käänty auto pikkutielle ja piti melkein pysäyttää. Siitä sitten kiihdyttelyn aikana jäi kyseinen ajoneuvo n. 300m päähän. Ei aikaakaan kun oltiin jo puskurissa kiinni. Eli piti ajaa oikein ylinopeutta, että pääsi taas roikkumaan puskuriin...
 
Minäkin havainnoin taas eilen vastaavaa eli jostain syystä takana tuleva ei pääse liikkelle yhtä ripeästi johtuen huonosti valitusta linjasta (renkaat liukkaissa urissa) tai muuten hitaasta lähdöstä johtuen se pysähtymistä edeltävä possujono on muodostettava uudelleen. Vaikka kiihdyttäisi reippaasti ja ajaisi hetken kokeellisesti vaikka 80@60 sinne 500m päähän, niin tästä kilometri ajettua se takana tuleva on kontissa kiinni. :confused2::confused::confused2:

Samoin eilen taas jälleen kerran edellä ajava alinopeuskuski leikkaili mutkissa vastaantulevan kaistalla, vaikka tuli autoja vastaan. Ilmeisesti ulkokaarre pelottaa talvella.
 
Jossain vaiheessa edeltä käänty auto pikkutielle ja piti melkein pysäyttää. Siitä sitten kiihdyttelyn aikana jäi kyseinen ajoneuvo n. 300m päähän. Ei aikaakaan kun oltiin jo puskurissa kiinni. Eli piti ajaa oikein ylinopeutta, että pääsi taas roikkumaan puskuriin...

Tämä on ns. parkkipaikka-syndrooma missä oman auton viereen on ilmestynyt vähintään yksi auto kauppareissun aikana vaikka olisit pysäköinyt pihan kauimaiseen ruutuun. Suomalainen ei tykkää olla yksin vaan haluaa jonottaa yhdessä muiden kanssa liikenteessä, kassalla, postissa, automaatilla...
 
Tämä on ns. parkkipaikka-syndrooma missä oman auton viereen on ilmestynyt vähintään yksi auto kauppareissun aikana vaikka olisit pysäköinyt pihan kauimaiseen ruutuun. Suomalainen ei tykkää olla yksin vaan haluaa jonottaa yhdessä muiden kanssa liikenteessä, kassalla, postissa, automaatilla...

Enemmän se ärsyttää, että ne parkkipaikat täytetään epäjärjestyksessä. Sitten kun joku pienempi parkkis alkaa täyttyä niin siellä on joka toinen ruutu vapaana. Näin talvella etenkin ne välit tahtoo olla sitten sellaisia että sinne just auto mahtuu mutta ei ulos. Työpaikan parkkiksella tämä on juuri se pahin ongelma ja siihen on koitettu puuttua ohjeistuksella, että täytettäisiin paikat järjestyksessä, eikä miten sattuu.
 
Top viisi ärsyttävyydet kanssa-autoilijoissa:

1) Hajurako jonottajat.
Liikennevaloissa pysäköidään 10m päähän suojatiestä/liikennevaloista niin että mahtuisi vähintään yksi auto vielä eteen. Vittumaista varsinkin kaupungeissa ja ahtaissa risteyksissä. Samat henkilöt jättävät myös keskellä jonoa sen 10m edelliseen autoon. Ymmärrän turvavälin liikkeessä, mutta jonottaessa ei ole juurikaan mitään syytä pitää tommosia rakoja

2) Liian aikaisin vilkun laittajat. Pistetään vilkku päälle kolme risteystä aikaisemmin ennenkuin meinaa kääntyä.

3) Kääntyjät, jotka pistävät vilkun päälle vasta kun rattia käännetään tai ryhmittyminen on jo alkanut. Nyt vittu oikeesti järki käteen ja mietitään mikä se vilkun takoitus on.

4) Liikenneympyrästä poistujat, jotka eivät näytä vilkkua.

5) Perseennuolijat motarilla. Ohittakaa saatana jos ei vauhti piisaa.

Yleisestikkin toi vilkun käyttö on jotenkin ylivoimasen vaikeaa liikenteessä. Ymmärrän kyllä jos sen unohtaa, mutta että sitä käytetään päin persettä niin kiristää hermoja.
 
Enemmän se ärsyttää, että ne parkkipaikat täytetään epäjärjestyksessä. Sitten kun joku pienempi parkkis alkaa täyttyä niin siellä on joka toinen ruutu vapaana. Näin talvella etenkin ne välit tahtoo olla sitten sellaisia että sinne just auto mahtuu mutta ei ulos. Työpaikan parkkiksella tämä on juuri se pahin ongelma ja siihen on koitettu puuttua ohjeistuksella, että täytettäisiin paikat järjestyksessä, eikä miten sattuu.

Talvella kun ei ole ruutuja näkyvissä, eikä mitään osoittamassa ruutujen reunoja (kuten lämmitystolpat), tahtoo välejä syntyä ihan autojen vaihtuvuudesta. Eli alussa paikat ovat siististi, mutta kun väleistä lähtee ja niihin tulee autoja, vähitellen etäisyydet elävät. Jossakin vaiheessa syntyy väli, johon aiemmin mahtui neljä autoa, ja nyt enää kolme. Joskus näyttää siltä, että joku on parkkeerannut typerästi todella kauas toisista autoista, todellisuudessa se auto onkin voinut olla kauimmin parkissa ja muiden autojen vaihtuvuudesta on muodostunut iso rako molemmille puolille. Vaikka ne autot miten olisi aikaisemmin järjestetty saksalaisella pieteetillä.

Ihmisillä kun sattuu olemaan erikokoisia autoja, erilaiset taidot parkkeeraukseen ja erilainen kyky arvioida etäisyyksiä, niin vähitellen näin käy. Kia Rion jättämä aukko parkkialueella ei ihan helpolla sovi jollekin Land Roverille, joten lantikka pitää ehkä asettaa vähän eri kohtaan. Toki se on ärsyttävää sille seuraavalle, jolta paikka jää saamatta.
 
Tuo on muuten mielenkiintoista, että niilläkään parkkipaikoilla, missä on rivistöjen välissä korokkeet ei korokkeen reunaan maalata paikkojen reunoja "pystyyn". Tällöin ne näkyisivät vaikka parkkipaikan pinta olisikin lumen peitossa.

En tiedä auttaisiko tämä tuohon päin persettä parkkeeraamiseen kovin paljoa, mutta ei se ainakaan sitä haittaisi.
 
Pääsääntöisesti kun maassa on kuuraa niin heti menee parkkeeraus aika villiksi ja omat säännöt. Esim parkkeerataan rotvallin yli nurmikolle, viimeisen ruudun jäälkeen vielä yksi auto ajoväylällä, vinoparkkeihin suoraan jne. Kuitenkin näissä tapauksissa parkkeeraajat ovat niitä samoja jotka käy kesäkelilläkin ko kohteessa esim. työpaikalla. Ei voi käsittää, ihmisen laiskuus on kyllä melkoista.
 
Parkkehalleissa näkee näitä "ajoin ruudun oikeaan reunaan, että vasemmalle jää reilusti tilaa ulostua" tapauksia jolloin siihen oikella olevaan ruutuun pysäköivä ei enää pääsekään omasta kopperosta pihalle koska naapurin auto on ihan kuskin ovessa kiinni.
 
Parkkehalleissa näkee näitä "ajoin ruudun oikeaan reunaan, että vasemmalle jää reilusti tilaa ulostua" tapauksia jolloin siihen oikella olevaan ruutuun pysäköivä ei enää pääsekään omasta kopperosta pihalle koska naapurin auto on ihan kuskin ovessa kiinni.

Eilen eräässä P-hallissa jätin rivin vasempaan reunaan toisena olevaan ruutuun, kun siinä oli ainut tyhjä. Koska se päätypaikalla oleva oli just lähössä auto käynnissä, niin ajoin siihen ruudun vasempaan reunaan, kuitenkin niin että pääsen kyytin jos siihen joku tuuhio tulee suht lähelle. Ajattelin, että kun siihen vasempaan päätypaikkaan tulee kohta joku, niin se vetää siihen ruutun samalla lailla kun siinä oli vielä ruudun jälkeen puolitoista metriä seinään. No ette arvaa miten oli siihen tullut auto ajettu, kun tulin takaisin? Bingo. Vedetty ruutuun enemmän oikealle kuin vasemmalle. Ei ihmiset kyllä ajattele muita yhtään tai mitään järkeviä kaikkia edistäviä juttuja.
 
Parkkehalleissa näkee näitä "ajoin ruudun oikeaan reunaan, että vasemmalle jää reilusti tilaa ulostua" tapauksia jolloin siihen oikella olevaan ruutuun pysäköivä ei enää pääsekään omasta kopperosta pihalle koska naapurin auto on ihan kuskin ovessa kiinni.

Joo, yleensä jätän auton halleissa ja muissakin parkkitiloissa sen verran kauas ettei pitäisi olla pelkoa että joku on kyljessä kiinni. Vaan ei, joku nutipää ajoi melkeen kylkeen kiinni. Ennenkun aloin jumppaanaan itseäni omaan autoon, muistin toki taittaa naapurin auton peilin kylkeä vasten ja nostaa pyyhkijänsulat pystyyn, mitään siis rikkomatta. Siinähän ihmettelee.

Toinen erikoinen tapaus oli kun istuin autossa marketin pihalla odottelemassa emäntää kaupasta. No siihen ilmestyy joku nainen kauppakassiensa kanssa, eikä jostain syystä nähnyt että meikä istuu vanhan maasturin rohjon sisällä. Täti laittoi ensimmäisen kassin suoraan maasturini konepellille - tässä kohtaa töötti soi samalla sekunnilla. Lähti kassi aika vikkelään...siis vittu mitään tapoja?! Siinä se sitten hyvin varovasti laitteli ostoksiaan sedaninsa takapenkille, varoen ettei osu mun autoon. Jos olisi ovi kolahtanut, niin olisi itsekin avannut oven vähän reippaammin ja sitten keskusteltu kumpi maksaa kummankin kolhut. Oma auto siis aika piiskattu ja muutenkin lommoilla, mutta olisi ollut tasapeli.
 
Joo, yleensä jätän auton halleissa ja muissakin parkkitiloissa sen verran kauas ettei pitäisi olla pelkoa että joku on kyljessä kiinni. Vaan ei, joku nutipää ajoi melkeen kylkeen kiinni. Ennenkun aloin jumppaanaan itseäni omaan autoon, muistin toki taittaa naapurin auton peilin kylkeä vasten ja nostaa pyyhkijänsulat pystyyn, mitään siis rikkomatta. Siinähän ihmettelee.

Toinen erikoinen tapaus oli kun istuin autossa marketin pihalla odottelemassa emäntää kaupasta. No siihen ilmestyy joku nainen kauppakassiensa kanssa, eikä jostain syystä nähnyt että meikä istuu vanhan maasturin rohjon sisällä. Täti laittoi ensimmäisen kassin suoraan maasturini konepellille - tässä kohtaa töötti soi samalla sekunnilla. Lähti kassi aika vikkelään...siis vittu mitään tapoja?! Siinä se sitten hyvin varovasti laitteli ostoksiaan sedaninsa takapenkille, varoen ettei osu mun autoon. Jos olisi ovi kolahtanut, niin olisi itsekin avannut oven vähän reippaammin ja sitten keskusteltu kumpi maksaa kummankin kolhut. Oma auto siis aika piiskattu ja muutenkin lommoilla, mutta olisi ollut tasapeli.

Tämä on kyllä välillä melko käsittämätöntä, olin kerran kanssa kadun varressa parkissa niin joku jonne kaverinsa kanssa tuli kessulle siihen rapun eteen niin tää toinen vatipää hyppäs mun auton takakontin päälle istumaan ja polttelemaan sitä röökiä, voin sanoa että niin kovaa en ole koskaan nähnyt kenenkään juoksevan kun se ääliö siitä jalat otti alle.
 
Mulkut jotka ohittaa moottoritiellä ja suoraan ohituksesta ajaa liittymään. On vittu pakko lähtee ohittaa ja surffaa pitkin kaistoja vaikka kääntyy liittymään 200m päästä :facepalm:
 
Mulkut jotka ohittaa moottoritiellä ja suoraan ohituksesta ajaa liittymään. On vittu pakko lähtee ohittaa ja surffaa pitkin kaistoja vaikka kääntyy liittymään 200m päästä :facepalm:

Juuri näin kävi tänään. Mikä siinä sitten oli, ajoin himpan alle sallitun kun edessä oli muutakin liikennettä ja ohittelut siksi turhaa, ja yksi idari tekee juuri noin. Vilkkua ei tietenkään käytetty, jos jotain niin ei sentään suoraan eteen koukannut vaan jätti vähän rakoa, ennenkuin meni sinne 40kmh alueelle liittymästä...
 
Tjaa. Mä saatan ohittaa just ennen motarilta poistumista jos voin tehdä ns. normaalin ohituksen cruise päällä. Ihan vain siksi etten viitsi pudottaa cruisea pois ennen kuin sille oikeasti on tarvetta.
 
Jos on vähänkin isomman tien liittymä, johon moni autoilija oletettavasti poistuu, niin fiksumpaa on tehdä ohitus jo motarilla kuin mahdollisesti ohituskaistattomalla tiellä.
 
Top viisi ärsyttävyydet kanssa-autoilijoissa:

1) Hajurako jonottajat.
Liikennevaloissa pysäköidään 10m päähän suojatiestä/liikennevaloista niin että mahtuisi vähintään yksi auto vielä eteen. Vittumaista varsinkin kaupungeissa ja ahtaissa risteyksissä. Samat henkilöt jättävät myös keskellä jonoa sen 10m edelliseen autoon. Ymmärrän turvavälin liikkeessä, mutta jonottaessa ei ole juurikaan mitään syytä pitää tommosia rakoja

Nämä. Usein vielä heti kun itse saa pysäytettyä tällaisen perään, niin liu'uttavat autonsa 3 m lähemmäksi.

Toinen tilanne on kun tällainen tulee hiljalleen joko valoihin tai toisen auton perään ja itse tulee melko lähellä perässä, koska kohta pysähdytään. Niin sitten kun itse on mitoittanut sen jarrutuksen niin että edelläoleva pysähtyy siihen 1-2 m päähän kuten normaalit ihmiset niin nämä vetävätkin liinat kiinni 10 m päähän. Välillä tulee vähän yllärinä.

Ja ne valitukset turvavälistä valoihin lilluttaessa voi jättää sanomatta.
 
3. Tyypit jotka eivät ymmärrä sanaa turvaväli (jarruvalon väläytys yleensä toimii tähän)
Lauantaina joku C-Mese aloitti ihmeellisen valoshown, kun jarruvaloilla huomautin reilun kuudenkympin nopeuteen riittämättömästä turvavälistä. Taisi tulla pojalle kiire, kun väliäkään ei ollut kolmea metriä enempää. :lol:
 
Pujotteleva mersun maasturi vähän ärsytti kyllä moottoritiellä Hämeenlinnasta kohti Tamperetta.

Harvoin tulee vastaan kaveria joka vetää pitkät päälle jos tilaa ei tule heti, vauhtiakin oli 111km/h 100km/h rajoituksella. Ensin yritti oikealta ohi ja sitten aivan autoon kiinni ja pitkät päälle.

Tuosta olis voinut moni jo vähän vittuuntua mutta en jaksa itse vaivautua idioottien takia, annoin siis tilaa.
 
^mä oon kyllä siinä mielessä vittumainen, että tilan tekemisen jälkeen saatan vastata kutsuhuutoon ihan samalla tavalla. Siis takapuskuriin kiinni ja valoja vilkuttelemaan. Tommosen käytöksen vastaanottavana osapuolena ei oo ollenkaan niin kivaa olla.
 
Eilen illalla 80kmh mutkapätkällä edessä ajavaa audia ärsytti takana hiostava bemari, enkä edes aluksi tajunnut vinkkiä. Ajoin adaptiivisella vakkarilla maksimietäisyydellä kaikessa rauhassa ja katselin, että kylläpäs edellä menevä sählää kun välillä jarruttelee tai kiihdyttelee oudosti ja pari kertaa "sähläsi" vilkun kanssa. Sitten lopulta se otti bussipysäkille ja liittyi suoraan takaisin kun olin mennyt ohi. Eipä muuten käynyt mielessä että halusi että ohitan. Mun mielestä ei ollut mitään tarvetta ohittaa, kun audi kuitenkin ajoi suurimman osan ajasta 90kmh.
 
Keskiviikkona olis katsastus, katsuri varmasti taas sanoo että hyvin suunnattu paitsi kuskin tuikku näyttää vähän liian alas, niinkuin viime vuonnakin. Kuulemma olis varaa nostaa ylemmäs.

Silti kaikenmaailman turkulaiset aloittaa lisäpitkäshown kohdatessa. :smoke:
Tää oli varsinkin joskus noin 8 v sitten ärsyttävä juttu. Itellä oli 90-luvun auto jossa tehdasvarusteena uudesta asti olleet Xenon projektorivalot. Oli oikein suunnattu eikä häikässy mutta kyllä silti usein vilkuteltiin varsinkin päiväsaikaan. Ehkä silloin oli tuo Xenon jälkiasennus halogeeniumpioihin suosittu harrastus niin kyläpoliisit vilkutteli kaikille vanhoille autoille joissa xenonit.

Kyllä, Turussa.
 
Risteysalueelle ryhmittyminen.

Finlex sanoo näin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.


Tilanteena tämmöinen:
PfNfnAb.png


Itse olen oranssi auto kääntymässä vasemmalle kyseiselle tielle, mutta vasemmalta tulee jonoa yhtenä pötkönä ja vaikka he selvästi näkevät ettei kaista vedä niin risteys vedetään tukkoon.

Itse olen ainakin siinä käsityksessä yllä olevan Finlexin (ja maalaisjärjen) mukaan ettei risteyksiä tukia tuolla tavalla.
Asiasta heräsi kuitenkin keskustelua kaveripiirissä, kun tulen kolmion takaa.

Kolmio/stop-merkki tms vastaava niin risteystä ei käsittääkseni saisi blokata vaan risteys kuuluisi jättää auki?
 
Kyllä tuo laittoman puolelle vissiin lipsahtaa, jos risteyksen tukkii. Satavarmasti se on kuitenkin kusipäistä toimintaa, josta kuuluu antaa palaute valoilla, äänillä ja käsielein.

Voisi yleistyä ne ulkomailtakin tutut maalatut risteykset. Muistuttavat hyvin siitä, että kyseessä ei ole mikään pysäköintialue.
 
Kyllä tuo laittoman puolelle vissiin lipsahtaa, jos risteyksen tukkii. Satavarmasti se on kuitenkin kusipäistä toimintaa, josta kuuluu antaa palaute valoilla, äänillä ja käsielein.

Voisi yleistyä ne ulkomailtakin tutut maalatut risteykset. Muistuttavat hyvin siitä, että kyseessä ei ole mikään pysäköintialue.
:sgiggle:

Tätä saatoin harrastaa.
Nainenhan se siellä ratissa oli niin pitää koittaa ymmärtää. :btooth:
 
- Kameroihin jarruttelijat. Siis miksi..
- Valoitta ajajat. Yleensä takavalot pimeinä kun ei tunneta omaa autoa.
- "Minähän ajan liittymän päätyy ja ohitan jokaikisen mitä kerkeen" kuskit
 
Ihmiset jotka eivät käsitä mitä sillä turvavälillä haetaan, nuo jo valmiiksi alinopeutta ajelevat jotka kuitenkin jarruttaa kameraan kun sehän voi räpsähtää kuitenkin ja sitten nämä tein itse ja säästin xenonien käyttäjät joilla ne on suunnattu päin vittua ja vastaantulijoilla sulaa naama...
 
Voisko syynä olla esim. ajoneuvon hidastaminen sakon välttämiseksi? Itse ainakin jarrutan, kun pitää itse ne sakot maksaa ja jarruttamalla ennen kameraa nilltä sakoilta myös välttyy.
Jarrutatko varmuuden vuoksi myös aina kun näet poliisit liikenteessä? :rolleyes:
 
Voisko syynä olla esim. ajoneuvon hidastaminen sakon välttämiseksi? Itse ainakin jarrutan, kun pitää itse ne sakot maksaa ja jarruttamalla ennen kameraa nilltä sakoilta myös välttyy.

Tai sitten ajaisit sen nopeusrajoituksen mukaan tasaisesti, vaikka vakkari päällä jos ei muuten onnistu, niin ei tulisi tuollaista kuminauha-pullonkaula-paskaefektiä liikenteeseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 631
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom