Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.

Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.

Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
Kyllä, paskimmat rampit Pölijäntiellä on Kuusamontieltä kumpaankin suuntaan ja Poikkimaantieltä pohjoisen suuntaan. Näissä käy ihan oikeasti rekkaukkoja sääliksi. Ja ne neulansilmät eivät tule poistumaan käytöstä tulevassa remontissa suunnitelmien perusteella.
 
No ei kai jos kääntymishetkellä vilkuttaa. Vilkku täytyy laittaa ENNEN kaistanvaihtoa, siten että aikeesi tulee muille selväksi.

Tämäkään ei aina auta. Minulla on käynyt niin, että vilkku päällä olin jo ylittänyt keskiviivan siten, että autoni oli puoliksi molemmilla kaistoilla ja siinä vaiheessa vasemmalla puolella oli perskärpänen kun takaa tuli toinen oikealta ohi. Siinä mentiin sekunti, pari sitten kolme autoa rinnan motarilla. Jollekin ei vaan riitä se sallittu 120 km/h...

Harmi ettei tuolloin ollut (eikä ole vieläkään) kojelautakameraa.
 
Eihän se vilkku mitään kuulu auttaa että tilaa saisi. Turvallista kaistanvaihtoa varten täytyy vielä kääntää päätä ja varmistua, ettei sieltä ole ketään tulossa.

Kuten Diazilla ylempänä, ei minullakaan ole ikinä ollut edes läheltä piti tilannetta kaistan vaihdossa, koska se on niin helppoa. Riittää kun katsoo ja havannoi, eli sitä samaa mitä joka ajanhetkellä kuuluisi muutenkin tehdä. Ja nyt kun miettii niin eipä taida olla koskaan tullut ketään oikealta ohi, sillä pidän vasemmalla kaistalla sellaista vauhtia, ettei se häiritse ketään ja palaan viivyttelemättä oikealle kaistalle heti kun siellä on tilaa. Ohiajotilanteita oikealta sitten onkin kehäteillä päivittäin ja se kuuluu normaaliin liikenteeseen. Tuollaisia rageohittajiakaan ei ole kohdalleni sattunut joten liekö sitten poikkeuksellisen hyvä tuuri sen osalta.
 
Olin siis jo puoliksi takaisin oikealla kaistalla, kun vasemmalta kaistalta lähti jonon takaa toinen ohi oikealta. Näin peilistä kun tyyppi lähti sieltä, niin ehdin keskeyttää siirtymisen. Olisi tullut rumaa jälkeä, jos en olisi jäänyt siihen keskiviivan päälle.
 
Olin siis jo puoliksi takaisin oikealla kaistalla, kun vasemmalta kaistalta lähti jonon takaa toinen ohi oikealta. Näin peilistä kun tyyppi lähti sieltä, niin ehdin keskeyttää siirtymisen. Olisi tullut rumaa jälkeä, jos en olisi jäänyt siihen keskiviivan päälle.
Kiitos tarkennuksesta! Kaikenlaisia vajakkeja... Hyvä kun osasit toimia siististi! Heikommalla tilannetajulla olisi rytissyt.
 
Kiitos tarkennuksesta! Kaikenlaisia vajakkeja... Hyvä kun osasit toimia siististi! Heikommalla tilannetajulla olisi rytissyt.

Jeps, etenkin kun alkutilanne oli se, että ohitin rekkaa ja sen takana ollutta pidempää letkaa. Jos en olisi jättänyt siirtymistä kesken, sieltä olisi tullut täysperävaunu vielä mukaan, ja sit olisikin pelattu biljardia motarilla.
Voin sanoa, että sen jälkeen vähän täristi. :D
 
Olin siis jo puoliksi takaisin oikealla kaistalla, kun vasemmalta kaistalta lähti jonon takaa toinen ohi oikealta. Näin peilistä kun tyyppi lähti sieltä, niin ehdin keskeyttää siirtymisen. Olisi tullut rumaa jälkeä, jos en olisi jäänyt siihen keskiviivan päälle.
Olet kohdannut melkoisen sankarin. Tai oikeastaan kaksi varsinaista mestaria.
Toki edelleen kokemasi vain korostaa sitä, että jokaisen on hyvä olla perillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Oletettavasti säästit tilannetajullasi sen, ettei tilannehuone.fi näyttänyt tekstiä "liikenneonnettomuus: suuri". Toisaalta harmi, ettei kohtaamasi sankarit päässeet tutustumaan 40-tonnisen yhdistelmän pusuun, mutta parempi näin.

Normaalisti jos jokainen käyttää ajoissa vilkkuja ja muutenkin kertoo aikeistaan, jää muille mahdollisuus paikata toisten virheitä. Annetaan muille se mahdollisuus ja käytetään vilkkua ennen kaistan vaihtoa.
 
Tämäkään ei aina auta. Minulla on käynyt niin, että vilkku päällä olin jo ylittänyt keskiviivan siten, että autoni oli puoliksi molemmilla kaistoilla ja siinä vaiheessa vasemmalla puolella oli perskärpänen kun takaa tuli toinen oikealta ohi. Siinä mentiin sekunti, pari sitten kolme autoa rinnan motarilla. Jollekin ei vaan riitä se sallittu 120 km/h...

Harmi ettei tuolloin ollut (eikä ole vieläkään) kojelautakameraa.
Venäjällä pelkästään eteenpäin kuvaava kojelautakamera varmaan riittääkin. Suomessa taas on pakko olla molempiin suuntiin kuvaavat kamerat, jos meinaa saada mitään todistetta siitä, kun jonon viimeinen kuski yrittää sanella koko jonon alinta sallittua nopeutta ja runttaa peräkontista sisään. Koettu on, ja onneksi syyllinen osapuoli myönsi tekonsa mukisematta. Vakuutusyhtiöhän sen remontin loppupelissään maksoi, mutta oma kulkine oli kuitenkin päivän verran "telakalla".
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmahan tossa motarilla oikealta ohi hommassa on se, että koska se on pääosin kiellettyä (ei aleta nyt saivartelemaan mikä on ohittamists ja mikä ei) niin ihmiset ei sitä odota, ja kuten aiemmin joku kertoi, meinaavat ajaa päälle koska eivät yhtään odota toisen sieltä ohi lähtevän.

Muutenkin minusta on vähän koomista, että toinen puoli vinkuu kuinka ei saa vaihtaa liian aikaisin koska auto likaantuu/lentää loskat nastat yms lasille ja toinen puoli on jo tulossa oikealta ohi koska vaihat liian myöhään :confused2:

Ei siinä, minusta ei ole kukaan kokenut vielä tarvetta tulla oikealta ohi, eikä ole välkytellyt kyllä valoja että olisin liian aikaisin eteen vaihtanut. Murta wn ole kyllä viimeiseen 4v juuri motareilla enää ajellutkaan..

Tämä. Monesti ohittanut motarilla rekkaa ~130km/h mittarinopeudella ja kun en ihan siihen 10-20m rekan keulan eteen ole palannut, niin joku sankari lähtee oikealta ohittamaan...
 
Onko tullut kokeiltua ohittaa rekkaa niin että oma vilkku menee päälle paluuta varten heti ohituksen jälkeen ja lähtee pois kun ollaan siirrytty sinne 50m ohittettavan eteen? = 6-7 vilkahdusta
 
Eilen tuli vasenta kaistaa ohi about 2 km/h nopeuserolla, okei ei mitään oli hiljaista. Mutta sitten vähän matkan päästä ohitettuaan rekan himmaa rekan eteen alle sataseen, ei voi ymmärtää. Ite vakkarilla ohi 105 lasissa.
 
Eilen tuli vasenta kaistaa ohi about 2 km/h nopeuserolla, okei ei mitään oli hiljaista. Mutta sitten vähän matkan päästä ohitettuaan rekan himmaa rekan eteen alle sataseen, ei voi ymmärtää. Ite vakkarilla ohi 105 lasissa.
Näitä näkyy juu, eivät käytä vakkaria ja keskittyminen ajamisesta kääntyy esimerkiksi keskusteluun kyydissäolijoiden kanssa tai puheluun niin vauhtikin tipahtelee. Tullut nähtyä vastaavaa käytöstä yhden iäkkäämmän tutun kyydissä.. Vaihtoi onneksi vakkarilla olevaan autoon ja alkoi jopa käyttämään sitä niin humppaaminenkin loppui.
 
Eilen tuli vasenta kaistaa ohi about 2 km/h nopeuserolla, okei ei mitään oli hiljaista. Mutta sitten vähän matkan päästä ohitettuaan rekan himmaa rekan eteen alle sataseen, ei voi ymmärtää. Ite vakkarilla ohi 105 lasissa.

Mä luulen, että ihmiste touhuilee siellä autossa kaikenlaista. Puhuu puhelimeen, somettaa, yms. Silloin nopeus soutaa välillä +-10km/h helposti. Itse sen huomaa kun ajaa pääosin aina vakkarilla. Eilenkin Länsiväylällä joku tuli eteen rampilta ja ajoi 72-73km/h edessä (vasemmalla kaistalla oli ohittajia ja en heti päässyt ohi). Puolisen kilsaa seurattuani laitoin 86km/h vakkariin ja lähdin ohittamaan vasemmalta. No eikös tää sankari sitten välittömästi kiihdytä sellaiseen 88-90km/h -vauhtiin. No en sitten ohittanut, vaan vaihdoin takas oikealle kaistalle.

Hauska tapaus kesältä, kun Helsinki-Salo -matkalla ohitin saman auton 5-6 kertaa. Aina 120 alueella menin vakkarilla (128km/h säädettynä) ohi ja sitten tunneleissa / 100 -alueella hidastin 106km/h -nopeuteen, niin tämä sankari meni aina ohi. Ei varmaa uskaltanut ajaa yli 120km/h. Tosin tässä sentään oli logiikkaa. Eli sama tapahtui tosiaan sen 5-6 kertaa...
 
Hauska tapaus kesältä, kun Helsinki-Salo -matkalla ohitin saman auton 5-6 kertaa. Aina 120 alueella menin vakkarilla (128km/h säädettynä) ohi ja sitten tunneleissa / 100 -alueella hidastin 106km/h -nopeuteen, niin tämä sankari meni aina ohi. Ei varmaa uskaltanut ajaa yli 120km/h. Tosin tässä sentään oli logiikkaa. Eli sama tapahtui tosiaan sen 5-6 kertaa...

Tätä samaa tosiaan käy mullekin aina tuolla Turku-Helsinki motarilla noiden tunnelien kanssa. Iso osa köröttelee sitä vakionopeutta vaikka rajoitus sanoisi mitä. Monta kertaa juuri mennyt ohi ennen tunnelia ja tunnelin kohdalla mut ohitetaan.
 
Tampereelle mennessä olin kanssa vakkarin kanssa 112km/h mittarinopeudella menossa ohi. No kun nokka nousi perän kohdalle niin yllättäen lisää vauhtia löytyi. No polkasin ohi kuitenkin kun arvasin että tullaan perä edellä vastaan uudelleen kohta. Audi siirtyi heti ohituskaistalle ja ajeli siinä n.10km, alussa läheni uhkaavasti, tämän jälkeen tippui kaemmaksi ja laittoi pitkät päälle. Laitoin sitten takasumarin muistutukseksi.
 
Tätä samaa tosiaan käy mullekin aina tuolla Turku-Helsinki motarilla noiden tunnelien kanssa. Iso osa köröttelee sitä vakionopeutta vaikka rajoitus sanoisi mitä. Monta kertaa juuri mennyt ohi ennen tunnelia ja tunnelin kohdalla mut ohitetaan.

Ja aikamonta kertaa on tullut nähtyä, että just Kaarnaisten tunnelin loputtua on mp-kyttä tutkaamassa keskikaistaleella. Ja sitten on saanut naureskella näille vakionopeuspelleille kun ne on pysäytetty Lohjan ABC:n ramppiin.
 
Tänään oli taas lahjakas eläkeläinen liikenteessä. Taajamassa (50km/h) ajeltiin, 20-40km/h sahasi nopeus muutaman kilsan matkan, sen jälkeen ohitin. Valot vilkkui takana tottakai.
 
Tänään oli taas lahjakas eläkeläinen liikenteessä. Taajamassa (50km/h) ajeltiin, 20-40km/h sahasi nopeus muutaman kilsan matkan, sen jälkeen ohitin. Valot vilkkui takana tottakai.

Tätä ei voi mitenkään järjellisestin selittää.
 
Tätä ei voi mitenkään järjellisestin selittää.
Jos viittaat että tien tukkiminen on ok koska ei osaa ajaa normaalisti niin ei kannattaisi ajaa.

En siis tiedä oliko eläkeläinen vai mikä penska kännyä räpläämässä mutta valojen vilkuttelusta päätellen mummu joka näkee eteensä noin 2 metriä ja vaihteistosta löytyy ensimmäiset kaksi vaihdetta.
 
Jos viittaat että tien tukkiminen on ok koska ei osaa ajaa normaalisti niin ei kannattaisi ajaa.

En siis tiedä oliko eläkeläinen vai mikä penska kännyä räpläämässä mutta valojen vilkuttelusta päätellen mummu joka näkee eteensä noin 2 metriä ja vaihteistosta löytyy ensimmäiset kaksi vaihdetta.

Tarkotin valojen vilkuttamista..
 
Kansalaisaloitepalvelu - Liikennevaloista oikealle kääntyminen sallittavaksi myös punaisen palaessa, jos siitä ei ole vaaraa eikä haittaa

En oikeen tiiä mihin ton laittais, ni laitan tänne, koska ittee ainakin monesti ärsyttää odotella punasissa ihan turhaan, vaikka vois kääntyä ilman ongelmia.
Toimisihan tuo varmaan jossain missä liikennettä on kohtuullisesti tai vähän. Oulussa on Kaakkurinkulman/Metsokankaantien ja Oulunlahdentien risteyksessä tehty vähän vastaava järjestely valottomilla oikealle kääntyvien kaistoilla kartta ilmakuva. Noista pääsee ihan hyvin vähäisen liikenteen aikana, mutta ns. primetime-aikaan varsinkin tuolta Kaakkurinkulman suunnasta on ihan sama seisoisiko punaisissa vai odottaako sitä hetkeä kun Kaakkurinkulman ja Metsokankaantien suunnasta suoraan ajaville palaa yhtäaikaa vihreät. Muutoin siitä pääsee vain aivan yksittäisiä autoja liikennevalojen suoja-aikojen puitteissa.
 
Kansalaisaloitepalvelu - Liikennevaloista oikealle kääntyminen sallittavaksi myös punaisen palaessa, jos siitä ei ole vaaraa eikä haittaa

En oikeen tiiä mihin ton laittais, ni laitan tänne, koska ittee ainakin monesti ärsyttää odotella punasissa ihan turhaan, vaikka vois kääntyä ilman ongelmia.

Ei tule toteutumaan. Tuo vaatisi laajoja muutoksia muutenkin, kaikki rakennetut "vapaat oikeat" muuttuisivat turhiksi eli myös risteyssuunnittelu pitäisi muuttaa jne, eikä porukka tottuisi kovin nopeasti noin isoon muutokseen eli olisi odotettavissa monia kolareita eikä tämän jälkeen enää oikein voisi luottaa niin hyvin periaatteeseen että vihreistä suoraan ajaessa ei tarvitse paljoa katsella sivuille -> sujuvuus laskisi ihmisten hidastellessa ja varmistellessa sivusuuntaa valoissa, joka taas saisi aikaan jonkin verran peräänajoja tämän seurauksena...
 
Miks ne vapaat oikeat pitäisi muuttaa?

Se että muutoksen aikaan tulee kolareita on aika huono tekosyy. On niitä isompiakin muutoksia tehty.

Ja jos risteyksessä on kolmio sivusta tuleville niin en todellakaan varmistele mitään ellei joku tule selvästi päälle. Eikä varmistele kukaan muukaan, vaan laput silmillä mennään. Toi punaisilla oikealle kääntyminen ei eroa siitä mitenkään.

Mutta joo, suomi vaan on eri asia. :smoke:

Koska kaikki eri säädöt ja ohjeistukset vaikuttavat toisiinsa, kun muutat yhtä kohtaa se vaatii muutoksia moneen muuhun pykälään ja ohjeistukseen. Esim. ohjeistus siitä miten risteykset rakennetaan ja sen kautta esim. myös risteysaueiden rajoitukset menisi uudestaan selvittelyyn jne. Tulisi käsittämätön ja kallis työmäärä kaikkien vaadittujen muutoksien takia ja tuloksena olisi ehkä jotain hyötyä joskus jossain ja aiheutuneita kolareita nimenomaan yritetään estää lainsäädännöllä, eli aika erikoinen ajatus pitää tuollaista tekosyynä?

Toki ainakin nykyhallitus pistää monia uudistuksia nyt jotka eivät ainakaan muuta mitään turvallisemmaksi. Vaikka tuo että fillarilla saa ajaa 1-suuntaista tietä jatkossa väärään suuntaan, tai jättää risteys mille kaistalle haluaa(ongelma vasemmalle kääntyjien ajon sujuvuuteen) ja keltaisten viivojen muuttaminen valkoiseksi(ei erotu lumen seasta)...

Mutta vaikka jos et itse toimi yhtään erilailla ajaessa päätietä kolmion ohi verrattuna ajaessa päätietä vihreällä valolla niin monet muut näin tekee. Etenkin alle 50km/h rajoituksilla kun kolmioita ei vaadita, tai ne voivat jäädä jonkun näköesteen takia risteykseen saapuvilta huomaamatta. Itse ainakin menen vahvalla oletuksella että punaisten takaa tulee huomattavasti harvemmin joku eteen verrattuna kolmioon.
 
Eli asioita ei pidä kehittää kun virkamies joutuisi töihin ja ihmiset kolaroisi aluksi?

Olis mielenkiintoista elää siinä höyryvoimalla toimivassa yhteiskunnassa jossa ravattaisiin hevosilla töihin, jos tälle linjalle lähdetään.
Kehitys on monesti hyvästä, mutta ei aina. Tuosta pystyy heti sanomaan, että se tuskin tulisi toimimaan niin sujuvasti kuin kuvitellaan. Veikkaan, että "dynaamisilta kuskeilta" unohtuisi nopsaan se "jos ei aiheudu vaaraa" -osa. Varovaiset kuskit taas pysähtelisivät liiaksikin varmistelemaan, että voiko mennä.

Joo, perustetaan vaan muutamalla miljoonalla työryhmä tutkimaan tuotakin kuukausien ajaksi, koska jollain diazilla on kiire. :D
 
Ehkäpä olisi edullisinta ja hyödyllisintä ottaa tuo jenkeissäkin tuttu "turn right if safe" laki käyttöön, ennemmin kuin asentaa jokaiseen valotolppaan se nuolivalo erikseen (joissa ihmiset "nukkuu" aika usein tänä päivänä eikä seuraa liikennettä)? Lisäksi tietysti kaikkiin valoihin noita ei olisi varmaan varaa / hyötyä asentaa, joten vain ruuhkaisimmat risteykset hyötyvät lakimuutokseen verraten, joka on teoriassa ilmainen. Puhumattakaan erillisten oikealleajokaistojen hinnasta (asfaltointi perustuksineen, liikennemerkit jne.)

Tuosta pystyy heti sanomaan, että se tuskin tulisi toimimaan niin sujuvasti kuin kuvitellaan.

Miten ja miksi? Nojoo, suomalaiset ja autoilu, ei toimi sujuvasti vaikka kuinka koittaa :D

Ehkä ei perusteta mitään työryhmiä miljoonilla kuukausiksi, vaan vain kopioidaan malli muualta ja aletaan ajaa sen mukaisesti :vihellys:
 
No mikä siinä oikealle punaisilla valoilla kääntymisessä olisi niin vaikeaa? Jos vastaisi tilannetta jossa kääntyy kolmion takaa oikealle samoin velvollisuuksin?
 
Se nyt vaan on se tapa, jolla tässä (ja monessa muussakin) maassa toimitaan. :vihellys:

Niin, ikävä kyllä :D

No mikä siinä oikealle punaisilla valoilla kääntymisessä olisi niin vaikeaa? Jos vastaisi tilannetta jossa kääntyy kolmion takaa oikealle samoin velvollisuuksin?

Näinpä, punainenhan käskee kuitenkin pysähtymään, eikä tuon lain tarkoitus ole että jatkossa sieltä tultaisiin täyttä vauhtia oikealle kääntyen punaisia päin. Idea kai olisi että pysähdytään valoihin (tai edetään varovasti liikennettä seuraten), ei tule ketään, käännytään.

En ylipäätään tiedä ketä hyödyttää ihmisten seisottaminen valoissa turhaan :tdown:
 
Näinpä, punainenhan käskee kuitenkin pysähtymään, eikä tuon lain tarkoitus ole että jatkossa sieltä tultaisiin täyttä vauhtia oikealle kääntyen punaisia päin. Idea kai olisi että pysähdytään valoihin (tai edetään varovasti liikennettä seuraten), ei tule ketään, käännytään.

En ylipäätään tiedä ketä hyödyttää ihmisten seisottaminen valoissa turhaan :tdown:

Juu, ihan totta tuo pysähtyminen. Tilanne siis vastaisi ennemminkin sitä että tulee stop-merkin takaa risteykseen. Mutta yhtä kaikki, simppeli homma jos vaan otetaan käyttöön.
 
Aiheuttaisi lisäksi myös muille autoilijoille lisää risteyksiin pysähtymistä turhaan, kun joku sivusuunnasta tuleva yksinäinen auto onkin mennyt jo päin punaisia.
 
Ei tule toteutumaan. Tuo vaatisi laajoja muutoksia muutenkin, kaikki rakennetut "vapaat oikeat" muuttuisivat turhiksi eli myös risteyssuunnittelu pitäisi muuttaa jne

Eikä tarvisi. Ne toimisi ihan samalla tavalla kuin ennen.

, eikä porukka tottuisi kovin nopeasti noin isoon muutokseen eli olisi odotettavissa monia kolareita eikä tämän jälkeen enää oikein voisi luottaa niin hyvin periaatteeseen että vihreistä suoraan ajaessa ei tarvitse paljoa katsella sivuille

Voisipas. Jos joku kääntyisi oikealle punaisista väistämättä, se rikkoisi liikennesääntöjä ihan samalla kuin nykyisin punaisia päin ajava.

Sinun logiikallasi nytkään ei voi ajaa vihreillä suoraan varomatta, koska joku voi aina tulla sivusa punaisia päin.
 
Toissapäivänä alkoi taas ärsyttää ihmisten kyvyttömyys valita järkevästi kaistaansa.

Tiellä oli kaksi kaistaa samaan suuntaan, ja liikennevalot. Ennen liikennevaloja oli rakennettu kääntyvä "vapaa oikea" ilman mitään kääntymiskaistaa, siten että tämän oikealle kääntyvän risteyksen ja liikenenvalojen väliin mahtui n. 3 autoa.

Liikennevaloihin saapui n. 4 suoraan menevää autoa. Kaikki jäivät jumittamaan sille oikeanpuoleiselle kaistalle. Minä tulin näiden autojen takana.

Minä jouduin jonottelemaan näiden idioottien takana koko liikennevalosyklin ajan, ennen kuin pääsin kääntymään oikealle, vaikka minulla ei ollut ollenkaan liikennevaloja. Pari minuuttia täysin turhaa odottelua.

Suurimman osan ajasta vasemmanpuoleinen kaista oli täysin tyhjä. Ketään näistä edessäni olevista autoista ei kiinnostanut ottaa sitä vasemmanpuoleista kaistaa, että olisi päässyt sen jonon ohi. (ja että minä olisin päässyt kääntymään sinne oikealle).


Toinen yleinen kaistanvalintaärsytystilanne on, että tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa, eikä ole mitään liikennevaloja eikä ruuhkaa, kaksi autoa ajaa aivan samaa vauhtia viereisillä kaistoilla joko vierekkäin tai juuri autonmitan päässä toisistaan siten että välistä ei mahdu puikkelehtimaan ohi. Miksei ne siinä tilanteessa voi sitten molemmat ottaa sitä samaa kaistaa, että pääsisi ohi..
 
Viimeksi muokattu:
Joskus saa väistellä risteyksessä, jossa kääntyy 2 kaistaa samaan suuntaan, ihmisiä jotka vaihtaa kaistaa keskellä risteystä. Tööttäämällä saa aikaiseksi vaan vittuuntuneita tai hölmistyneitä ilmeitä.
 
Toinen yleinen kaistanvalintaärsytystilanne on, että tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa, eikä ole mitään liikennevaloja eikä ruuhkaa, kaksi autoa ajaa aivan samaa vauhtia viereisillä kaistoilla joko vierekkäin tai juuri autonmitan päässä toisistaan siten että välistä ei mahdu puikkelehtimaan ohi. Miksei ne siinä tilanteessa voi sitten molemmat ottaa sitä samaa kaistaa, että pääsisi ohi..

Jos ne molemmat ajavat suurinta sallittua niin mites sinä niistä ohi menisit vaikka peräkkäin olisivatkin?
 
Eikä tarvisi. Ne toimisi ihan samalla tavalla kuin ennen.



Voisipas. Jos joku kääntyisi oikealle punaisista väistämättä, se rikkoisi liikennesääntöjä ihan samalla kuin nykyisin punaisia päin ajava.

Sinun logiikallasi nytkään ei voi ajaa vihreillä suoraan varomatta, koska joku voi aina tulla sivusa punaisia päin.

Eli risteysrakennusohjeissa vieläkin rakennettaisiin vapaita oikeita ilman että niille on käyttöä? Kuulostaa järkevältä.

Eikä tuo olisi sama asia. Esim kolmion takaa tullessa väistämisvelvollisuus on aika tulkinnanvarainen. Kuinka pitkälle risteysalueelta väistämisvelvollisuus ulottuu ja missä kohtaa kolari menee jo peräänajajan piikkiin? Ei ole läheskään yhtä selkeä juttu kuin kolari jossa toinen tulee päin punaisia, vai väitätkö tästä vastaan?

Ei tietenkään voi ajaa varomatta? Ajatko itse niin että 100% kerroista joissa joku tulee eteesi punaisten takaa tapahtuu törmäys?
 
Eli risteysrakennusohjeissa vieläkin rakennettaisiin vapaita oikeita ilman että niille on käyttöä? Kuulostaa järkevältä.

Hienosti siirtelet maalitolppiasi kesken keskustelun. Ensin väitit että vaatii muutoksia, sitten kun sanon ettei vaadi yhtään mitään muutoksia alat perustelemaan sitä sillä että vanhat on epäoptimaalisia.

Tässä muistutukseksesi alkuperäinen kommenttisi. Oleellinen sana boldattu.

Tommy goldfish sanoi:
Tuo vaatisi laajoja muutoksia muutenkin, kaikki rakennetut "vapaat oikeat" muuttuisivat turhiksi eli myös risteyssuunnittelu pitäisi muuttaa jne,

Se, että joku on uudessa (paremmassa) tilanteessa epäoptimaalinen (kun jää jotain mahdollisuuksia käyttämättä, muttei silti yhtään huonompi kuin alkuperäinen tilanne) ei ole mikään pakko alkaa heti muuttamaan yhtään mitään.



Oikea paikkaansapitävä väite voisi olla "täyden hyödyn saaminen tuosta vaatisi risteysten uudelleensuunnittelun". Mutta silloinkin se on vain täyden hyödyn saaminen ja selvää hyötyä saa ilmankin.



Ja lisäksi: Vaikka kuinka olisi sallittua punaisia päin ajaminen oikealle kääntyessä, yhtään nykyistä "erikseen rakennettua vapaata oikeaa" ei sen takia kannattaisi alkaa muuttamaan siten että liikennevaloja alettaisiin siirtämään. Se erillinen kaista oikeille kääntyville kuitenkin mahdollistaa risteykseen paremman läpimenokyvyn koska oikealle kääntyvät voivat tällöin (yleensä) jonottaa vuoroaan eri kaistalla kuin suoraan menevät punaisia odottavat. (paitsi jos kunnollista kääntymiskaistaa ei ole, ja suoraan menevät tukkivat sen kaistan, kuten minuun edessäni toissapäivänä).

Lisäksi erillinen oikeallekääntyvä kaista tarkoittaa sitä, että se käännös on loivempi, jolloin siitä voi ajaa potentiaalisesti turvallisemmin suurempaa nopeutta.

Joten koko väite, että risteykset kannattaisi uudelleensuunnitella "vapaa oikea" säännön käyttöönottamisen jälkeen on hyvin kyseenalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Hienosti siirtelet maalitolppiasi kesken keskustelun. Ensin väitit että vaatii muutoksia, sitten kun sanon ettei vaadi yhtään mitään muutoksia alat perustelemaan sitä sillä että vanhat on epäoptimaalisia.

Tässä muistutukseksesi alkuperäinen kommenttisi. Oleellinen sana boldattu.



Se, että joku on uudessa (paremmassa) tilanteessa epäoptimaalinen (kun jää jotain mahdollisuuksia käyttämättä, muttei silti yhtään huonompi kuin alkuperäinen tilanne) ei ole mikään pakko alkaa heti muuttamaan yhtään mitään.



Oikea paikkaansapitävä väite voisi olla "täyden hyödyn saaminen tuosta vaatisi risteysten uudelleensuunnittelun". Mutta silloinkin se on vain täyden hyödyn saaminen ja selvää hyötyä saa ilmankin.



Ja lisäksi: Vaikka kuinka olisi sallittua punaisia päin ajaminen oikealle kääntyessä, yhtään nykyistä "erikseen rakennettua vapaata oikeaa" ei sen takia kannattaisi alkaa muuttamaan siten että liikennevaloja alettaisiin siirtämään. Se erillinen kaista oikeille kääntyville kuitenkin mahdollistaa risteykseen paremman läpimenokyvyn koska oikealle kääntyvät voivat tällöin (yleensä) jonottaa vuoroaan eri kaistalla kuin suoraan menevät punaisia odottavat. (paitsi jos kunnollista kääntymiskaistaa ei ole, ja suoraan menevät tukkivat sen kaistan, kuten minuun edessäni toissapäivänä).

Lisäksi erillinen oikeallekääntyvä kaista tarkoittaa sitä, että se käännös on loivempi, jolloin siitä voi ajaa potentiaalisesti turvallisemmin suurempaa nopeutta.

Joten koko väite, että risteykset kannattaisi uudelleensuunnitella "vapaa oikea" säännön käyttöönottamisen jälkeen on hyvin kyseenalainen.

Voit käydä tarkistamassa ne maalitolpat. Eli lue uudestaan tuo mitä kirjoitin, mutta hitaammin. Taisit ymmärtää hieman väärin mistä varsinaisesti puhutaan. Ajattelin alkuun että muilla keskustelijoilla on jotain tietoa aihealueesta ja ei tarvitsisi selittää asiaa kuin jollekkin kortittomalle. Jos ei aukea mistä puhuin toisella lukukerralla niin voin hakea tarvittaessa sen rautalankarullan. :)
 
Eikös noissa "vapaan oikean" risteyksissä ongelma ratkea sillä, että laitetaan "oikealle kääntyminen kielletty" -merkki siihen suoraan ajavien kaistalle?

Tyyliin tämä risteys: https://www.google.fi/maps/@60.9583...4!1scQY1kvf2DxffAZ7LfnM0Zw!2e0!7i13312!8i6656

Tuohon Pökötin(?) ajaman kaistan reunaan kys. kyltti. Vaatisiko edes sen isompaa lakimuutosta, kuin että "oikealle kääntyminen sallittu punaisilla, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta"?
 
Viimeksi muokattu:
Voit käydä tarkistamassa ne maalitolpat. Eli lue uudestaan tuo mitä kirjoitin, mutta hitaammin. Taisit ymmärtää hieman väärin mistä varsinaisesti puhutaan.

Luin jo, ja ymmärsin erittäin hyvin sen että sinä esitit pelkkiä mutu-argumentteja ilman mitään kriittistä tarkastelua kestäviä konkreettisia pointteja, että mitä ja millä tavalla pitäisi muuttaa.

Ajattelin alkuun että muilla keskustelijoilla on jotain tietoa aihealueesta ja ei tarvitsisi selittää asiaa kuin jollekkin kortittomalle. Jos ei aukea mistä puhuin toisella lukukerralla niin voin hakea tarvittaessa sen rautalankarullan. :)

Sinun rautalankasi tosin taitaa olla katkennutta rautalankaa, kun sitä ei olla vielä nähty.

Toistaiseksi olet ilmeisesti tarkoituksella jättänyt ne yksityiskohtaiset esimerkkitapaukset (yhtä huonoa/rikkinäistä lukuunottamatta) esittämättä, koska sinulla ei ole niitä, tai ne eivät todista alkuperäistä väitettäsi vaan jotain huomattavasti heikompaa.

Ja sen sijaan että esittäisit niitä, bluffaat ja yrität esittää olevasi muka fiksumpi ja vähättelet sitä että niitä esimerkkitapauksia vaaditaan ja väität esimerkkien vaatijaa tietämättömäksi. Tällä et todista fiksuuttasi vaan ylimielisyyttäsi ja typeryyttäsi.


Että nyt voit joko antaa niitä konkreettisia esimerkkejä millaisia muutoksia liikennejärjestelyihin tai muihin asetuksiin mielestäsi vaaditaan, tai lopettaa paskanpuhumisen. Tai sitten voit toki myös jatkaa typerää inttämistäsi sanomatta yhtään mitään asiaa, mutta se ei ole kovin rakentaa.



Tai no, yhden konkreettisen pointin ilmeisesti sanoit: Että erillisiä kaistoja oikealle kääntyville ei pitäisi rakentaa. Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, tämä huonontaisi huomattavasti liikenteen läpimenokykyä monessa risteyksessä, koska oikealle kääntyvät joutuisivat täysin turhaan jumittamaan liikennevaloja odottavien suoraan ajavien takana samalla kaistalla. Tämä olisi siis erittäin huono asia, ja siten tyhmä muutos.


Summa summarum:
Tähän mennessä olet siis esittänyt yhden konkreettisen asia mitä sinun mielestäsi pitäisi tuon takia muuttaa, mutta ideasi on huono, se ei missään tilanteessa ole vaadittava muutos jotta tuo "vapaa oikea" toimisi vaan se on usein jopa haitallinen muutos sen vapaan oikean kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös noissa "vapaan oikean" risteyksissä ongelma ratkea sillä, että laitetaan "oikealle kääntyminen kielletty" -merkki siihen suoraan ajavien kaistalle?

Tyyliin tämä risteys: https://www.google.fi/maps/@60.9583...4!1scQY1kvf2DxffAZ7LfnM0Zw!2e0!7i13312!8i6656

Tuohon Pökötin(?) ajaman kaistan reunaan kys. kyltti. Vaatisiko edes sen isompaa lakimuutosta, kuin että "oikealle kääntyminen sallittu punaisilla, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta"?

Minkä ihmeen takia siihen pitäisi laittaa oikealle kääntyminen kielletty-kyltti, kun pakollinen ajosuunta-kyltti sisältyy tuohon sillassa olevaan opasteeseen. Joka siis luonnollisesti kieltää oikealle kääntymisen.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä ihmeen takia siihen pitäisi laittaa oikealle kääntyminen kielletty kyltti, kun pakollinen ajosuunta kyltti sisältyy tuohon sillassa olevaan opasteeseen. Joka siis luonnollisesti kieltää oikealle kääntymisen.

Se on totta, mutta lähinnä viittasin tuon Tommi Kultakalan esittämään ongelmaan, että "vapaat oikeat" pitäisi muuttaa uuden lain takia tai ei saisi rakentaa enää. Tosin tämä onkin se helpompi ratkaisu. :D Sen siitä saa kun insinööri ajattelee liian vaikeasti asioita. :D
 
hkultalan jätän nyt paitsioon vastauksissa, asia-alueella provoilut voisit jättää pois ja meuhkata vaikka räbässä tai siellä trump ketjussa.

Miksi se vapaan oikean rakentaminen muuttuu järjettömäksi jos saa kääntyä punaisella oikealle?

Niitä vapaita oikeita rakennetaan juuri sitä varten että joissain kohdissa kannattaa päästää osa porukasta etenemään oikealle valojen ollessa punainen. Tai toisin sanoen ei niitä huvikseen tehdä eivätkä ne ole ilmaisia rakentaa ja suunnitella -> risteyssuunnitteluun tehtäisiin muutoksia jossa nämä jätettäisiin monissa paikoissa pois. Oletettavasti tässä epärealistisessa skenaariossa että lakimuutosta tulisi niin olevassaolevat risteykset laitettaisiin määräysmerkeillä menemään niin että valoista ei saisi kääntyä jos vieressä on tuo vapaa oikea rakennettu. Sinänsä ei iso homma, mutta suuri ja turha ylimääräinen kustannus pistää kymmeniä tuhansia liikennemerkkejä uusiksi, varsinkin kun laskee merkin hinnan ja työn hinnan kun noita lähdetään vaihtamaan.


Kun noita olemassaolevia risteyksiä muutetaan, joudutaan pohtimaan ne rajoituksetkin osaan uusiksi vakkei niitä monessa kohtaa tarvitsisikaan vaihtaa. Tästä tulee taas kustannuksia. Esimerkkinä tässä liikenneviraston nopeusrajoitusohje, jossa on tarkat kaavat minkä perusteella eri paikkoihin laitetaan tietty rajoitus: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf Voi lähteä arvioimaan montako valoristeystä suomessa on paikoissa joissa ei ole voimassa aluerajoitus(en oleta että aluerajoituksien sisällä olevat risteykset muuttuisivat pahemmin yksittäin, mahdollisesti koko aluerajoitusta tiputettaisiin muutamissa taajamissa) vaan tiekohtainen rajoitus ja sitten laskeskella miestyövuosien(suunnittelu, uudet merkit ja niiden vaihtotyö) määrää mitä pelkästään mahdollisiin rajoituksien muutoksiin menisi kun väistösäännöt muuttuisivat.

Se on totta, mutta lähinnä viittasin tuon Tommi Kultakalan esittämään ongelmaan, että "vapaat oikeat" pitäisi muuttaa uuden lain takia tai ei saisi rakentaa enää. Tosin tämä onkin se helpompi ratkaisu. :D Sen siitä saa kun insinööri ajattelee liian vaikeasti asioita. :D

Se muutos ei koskisi niitä kaikkia ja ei niiden rakentamista kiellettäisi. Monet uudet risteykset eivät vaan enää tarvitsisi ylimääräistä kaistaa sinne. Kaikki risteykset jossa pystyisi jatkossa menemään sekä "vapaalla oikealla" että punaisista valoista samaan aikaan oikealle varmasti muutettaisiin.

Eikös noissa "vapaan oikean" risteyksissä ongelma ratkea sillä, että laitetaan "oikealle kääntyminen kielletty" -merkki siihen suoraan ajavien kaistalle?

Tyyliin tämä risteys: https://www.google.fi/maps/@60.9583...4!1scQY1kvf2DxffAZ7LfnM0Zw!2e0!7i13312!8i6656

Tuohon Pökötin(?) ajaman kaistan reunaan kys. kyltti. Vaatisiko edes sen isompaa lakimuutosta, kuin että "oikealle kääntyminen sallittu punaisilla, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta"?

Sinänsä näin, mutta tuokin pieni muutos ei oikeasti ole pieni(puhun enimmäkseen siitä työmäärästä mitä tarvitaan kun tuo viedään eri lainvalmisteluasteiden läpi). Väistösääntöjen noudattamisjärjestys vaihtuisi sen seurauksena hieman erikoiseksi.

Liikenteenohjaaja -> liikennevalot -> liikennemerkit -> katumaalaukset -> liikennesäännöt.

Tuossa siis alimman tason sääntö yhtäkkiä loikkaisi hetkittäin vaikuttamaan toisiksi ylimmän tason väistöjärjestyssääntöön. Nykyjärjestys on selkeä ja omalta osaltaan ei aiheuta hankaluuksia erikoisemmissa tilanteissa ajojärjestyksen määrittämiseen.
Olen seuraillut aika läheltä nykyisten tieliikennelakimuutosten taustahommia ja paljon pienempiinkin juttuihin saadaan kulumaan paljon aikaa ja rahaa.


Ekana ajatuksena voi monella olla että tuo sääntömuutos hyödyttäisi ja itsekkin keksin yhden skenaarion: punaisista oikealle kääntyessä ei ole heti suojatietä väistettävänä. Muuten tuo olisi haitallinen liikenteen sujuvuudelle. Liikennevalojen ajastuksetkin on suunniteltu päästämään vain tietty määrä autoja läpi monissa kohdissa, jottei liian suuri automäärä pääse tukkimaan seuraavia risteysalueita. Liikennevirtojen hallinta muuttuisi vaikeammaksi myös kun laskuihin sisältyisi suurempia heittoja = jatkossa valorytmit joiden kanssa ajat kaupungin läpi saattaisivat kestää minuutin tai pari kauemmin kun niitä ei saada enää optimoitua. Valorytmien uusiminen onkin sitten jo kohtuu järjetön urakka että saadaan turhat ruuhkat pysymään jatkossakin pois. Kunhan joku tekoäly oppii optimoimaan nuo kokonaisuudessaan niin ei tarvitse pistää tuhansia ihmisiä vuosiksi tuohon hommaan. ;)


Mutta tosiaan, täysin kuolleena syntynyt aloite, vaikka luultavasti saa jonkun verran kannatusta. Jos tämä menestyisi niin hyvin että menisi eduskuntaan niin asiantuntijalausunnot aika nopeasti pysäyttäisivät etenemisen siihen. Toisaalta ehkä seuraava eduskunta korvaa asiantuntijat ja ottavat tilalle h. kultalan kertomaan miten asiat on.

Kiteytettynä kaikki ylläoleva: muutos joka hyvin luultavasti olisi melkein kokonaan haitallinen ja aiheuttaisi turhia kustannuksia sen huomattavan laajuuden(joka ei kaikki näy päällepäin) takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei saakkaan mutta niin voi tehdä. Varsinkin näin talvisin ovat vajaavetomiehet yleensä vain tien tukkeena :smoke:
Ns. marssivauhdissa noista on yleensä aika vähän haittaa. Sitäkin enemmän ärsyttää nämä bensansäästäjät jotka pitävät koko ajan kaasupolkimen täsmälleen samassa asennossa maastosta riippumatta, jonka seurauksena satasen alueella nopeus pumppaa 70-130 välillä jos on vähänkin mäkeä reitillä, ja miten tuo pumppaaminen sitten kertautuu ruuhkajonossa...
Kaupunkiajossa melkeinpä enneminkin naurattaa kun viereisellä kaistalla alkaa raivokas raapiminen ja kynsittäminen siinä missä itse voi lähteä sujuvasti liikkeelle ihan kaikessa rauhassa. Viereisellä vasemmalla kaistalla lasketaan taas sen varaan, että mitä raivokkaampi sudittaminen sitä nopeampi liikkeellelähtö. No, lähtee ne nastat renkaista ainakin vauhdilla siinä kohtaa kun liukas pinta loppuu ja vastaan tulee suolattu asfaltti.
 
"Ei toimi Suomessa."

Itse ainakin olen sitä mieltä, että tuo oikealle kääntyminen tulisi sallia. Siinä mielessä Tommi Kultakala on oikeassa, että siinä joudutaan suunnittelemaan valojen ajoitukset uusiksi, kun yhtäkkiä muuttuukin liikennevirta, mutta toisaalta kun katsoo nykyistä touhua, niin tuskin paljoa paskemmaksi voi mennä. :P
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom