Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En itsekkään niin ajoissa vaihtaisi, ellei vääntö ole huomattavan hyvä siellä alhaalla. Oma automaatti on cvt niin kierrokset ovat siellä vähän päälle 2000 50% kaasulla kiihdytellessä ja tippuvat melkein tyhjäkäynnille heti kun kiihdytys on hoidettu.

Mutta siis ilmeisesti tuolla maksimiväännöllä ei ole suoraa yhteyttä hyötysuhteeseen, vaan moottorin kuormituksella väännön suhteen.

Huomasin nyt että uudet automaatit pistävät vedon poikki eli rullaavat vapaasti moottorijarrutuksen sijaan saadakseen kulutusta vielä alemmas. Tuo aika hyvin taas todistaa sitä uskomusta vastaan että moottorijarrutuksella pääsisi pienempiin lukemiin kuin vapaalle vaihtamalla.

Muoks: eli nyt tulossa lopputulokseen että pahin kulutuksen lisääjä on ajatapa, jolla tulee nopeudenmuutoksia ja turhia pysähdyksiä, toisiksi isoin lisääjä yli 75% kaasun asento ja kolmantena liian myöhään vaihteen vaihtaminen jolloin moottorin rasitus laskee ja poistutaan parhaalta hyötysuhteelta.
Mitä? En ole itse tuollaista huomannut. Ei kävisi mielessäkään tuollaista pasketta hankkia. Sehän olisi nopeasti ajettavissa risteyksissä / tiukoissa kaarteissa kuin joku mäkiauto. Holtittomalta tuntuu ainakin minulle tuollainen meno. Eikö tuo ole ääritilanteissa pahimmillaan vaarallista?

Oma tomaatti kyllä tiputtaa tietyissä tapauksissa kierrokset, kun kaasun löysää, mutta missään nimessä ei katkaise vetoa.

Btw, en ymmärrä, miten vapaa rullaus säästäisi polttoainetta moottorijarrutukseen nähden. Jos kaasu löysätään, tavoitteena ei ole pitää samaa nopeutta yllä. Kai tämä hetki on parempi hoitaa nollakulutuksella?
 
On meilläkin bemarissa tuo vapaalle heitto, mutta se on lähinnä vaan hankalampi, koska se on niin pirun mahdotonta arvioida, että kuinka pitkälle sillä voi rullata. Maantiellä varmaan hyvä, mutta taajamassa hyödytön.
No jo on perkele. Kaikkea sitä... Saako tuon toiminnallisuuden itse kuitenkin päättää?
 
Mitä? En ole itse tuollaista huomannut. Ei kävisi mielessäkään tuollaista pasketta hankkia. Sehän olisi nopeasti ajettavissa risteyksissä / tiukoissa kaarteissa kuin joku mäkiauto. Holtittomalta tuntuu ainakin minulle tuollainen meno. Eikö tuo ole ääritilanteissa pahimmillaan vaarallista?

Oma tomaatti kyllä tiputtaa tietyissä tapauksissa kierrokset, kun kaasun löysää, mutta missään nimessä ei katkaise vetoa.

Btw, en ymmärrä, miten vapaa rullaus säästäisi polttoainetta moottorijarrutukseen nähden. Jos kaasu löysätään, tavoitteena ei ole pitää samaa nopeutta yllä. Kai tämä hetki on parempi hoitaa nollakulutuksella?

Kaippa tuo ero tulisi esille jossain melko tyhjällä tiellä jossa rajoitus laskee.

Eli ensin mennään 100km/h ja sitten vaikka rajoitus muuttuu -> 80km/h.

1. Moottorijarrutus käyttöön, kuljetaan se 150metriä kulutuksella nolla ja sitten taas käytetään kaasua vauhdin ylläpitoon.

2. Vaihde vapaalle, rullataan 500metriä kunnes vauhti tippuu auton kuluttaessa 0,5l/h tyhjäkäynnillä ja sitten vasta palataan vauhdin ylläpitoon kaasun avustuksella.

Jos tuossa aikaa kuluu vaikka 20sek tjsp tyhjäkäynnillä niin veikkaisin että bensaa palaa siihen vähemmän kuin auton vauhdin ylläpitoon kaasulla 350metriä pidemmän matkan.
 
Saa tietenkin. Se toimii vain ecopro-moodissa ja sen voi valita pois päältä omalla konfiguraatiolla. Bemarissa nyt yleensäkkin saa kaiken päättää itse onneksi, eli luistonestot ja ajonvakautukset saa pois ja kaikenmaailman hömppätörmäysvarottimet, jotka piipaa turhaan. Tai vireystilan varoittimen.

Se vapaa rullaus säästää maantiellä jos voi rullata todella pitkän matkan, tuokin bemari rullaa kyllä tosi pitkälle.

Tulipa tosiaan katseltua tuossa taas porukan menoa, suurin osa ei vaivaudu autoa putsailemaan saatikka pitämään ikkunoita auki vaikka taivaalta tuli lunta niin pirusti...
 
Btw, en ymmärrä, miten vapaa rullaus säästäisi polttoainetta moottorijarrutukseen nähden. Jos kaasu löysätään, tavoitteena ei ole pitää samaa nopeutta yllä. Kai tämä hetki on parempi hoitaa nollakulutuksella?

Oman käsitykseni mukaan autojen tyhjäkäyntikulutus on saatu nyt niin alhaiselle tasolle että on tosiaan taloudellisempaa rullata vapaa mahdollisimman pitkiä matkoja. Jos itse saisin/osaisin autoja suunnitella, niin koplasin tossa kohtaa moottorinohjausboksin naviin ja kallistusmittariin kiinni, jolloin laite osaisi kaasua keventäessa alamäessa heittää vapaalle ja tasaisella tehdä mottorijarrutus.
 
suurin osa ei vaivaudu autoa putsailemaan saatikka pitämään ikkunoita auki vaikka taivaalta tuli lunta niin pirusti...

Tiedän kyllä mitä tarkoitat mutta pakko tähän on todeta että mukavempi ajella ikkunat kiinni kuin auki tuossa kelissä :D

Kulutusasiasta täysin samaa mieltä, eli kyllä silloin on liian aikaisin vaihdettu jos seuraavalla pykälällä pitäisi lähteä joutokäyntikierroksilla kiihdyttämään.
 
Omassa pirssissä (1,6 bensaturbo) on vaihtotarpeen ilmaisin ja se ehdottaa kyllä tosi aikaisin isommalle vaihtamista. 6-vaihteisella manuaalilootalla ehdottaa 50 mittarinopeudella jo neloselle vaihtoa (kerrokset kolmosella sillä nopeudella 2000). En ihan niin aikaisin vaihda, koska tuntuu jo että moottori tukehtuu jos painaa kaasua vähänkään kovempaa. 70-mittarinopeudella vitosella ehdottaa jo taas kutoselle vaihtoa eli heti kun kierrokset on 2000 rpm. Mutta kun mennään kulutuslukemat edellä...
 
Huomasin nyt että uudet automaatit pistävät vedon poikki eli rullaavat vapaasti moottorijarrutuksen sijaan saadakseen kulutusta vielä alemmas. Tuo aika hyvin taas todistaa sitä uskomusta vastaan että moottorijarrutuksella pääsisi pienempiin lukemiin kuin vapaalle vaihtamalla. kts -> "Audi Drive Select - Efficiency asetus"

Muoks: eli nyt tulossa lopputulokseen että pahin kulutuksen lisääjä on ajatapa, jolla tulee nopeudenmuutoksia ja turhia pysähdyksiä, toisiksi isoin lisääjä yli 75% kaasun asento ja kolmantena liian myöhään vaihteen vaihtaminen jolloin moottorin rasitus laskee ja poistutaan parhaalta hyötysuhteelta.
Jep. Kulutus on pienin silloin kun ajaa tasaisella nopeudella. Periaatteessa moottorijarrulla kulutus olisi nollassa, mutta sitten se takaisin kiihdytys poistaa tuon edun ja vielä kuluttaa vähän siihen päälle. Tuo varmaan onkin juuri ideana kuvailemassasi automaatissa eli rullauksella yritetään vähentää kulutusta sillä että auto ei hidastuisi eli ei tarvitse kiihdyttää takaisin. Tosin huono puolihan tuossa on se, että sillon kun halutaankin hidastaa kulutus on suurempi kun auto ei moottorijarrutakkaan.

Automaattivaihetiston toimintaan onkin olemassa monenlaista logiikkaa. Osa toimii eri tavalla kuin toiset (mukaan lukien millaisessa ajossa kulutus on pienimmillään). Syynä on se, että eri valmistajat ovat painottaneet eri asioita. Siitä pääseekin siihen yhteen manuaalivaihteiston etuun eli kuski voi itse päättää miten autoaan haluaa ajaa ja vaihtaa päätöstään milloin vaan ja heti. Tosin automaattivaihteistojen älykkyys ja eri asetukset ovat ottaneet etua kiinni eikä manuaalivaihteisto (eli kuski) voi olla koskaan yhtä tarkka kuin tietokone.
 
Varsinkin vanhoissa öljyvatkaimissa reipas kiihdytys ja kaasun hölläys tasaiseksi saa turbiinilukituksen päälle nopeasti. Ilman kaasunhölläystä turbiini ei lukitu kuin vasta 70km/h nopeudessa. Höllätessä sen saa jo päälle 50 nopeuksissa. Kulutuksessa turbiinin lukitsemattomuus on tuplakulutuksella. Minimoimalla kiihdytykset lyhyeksi tiputin 5 litraa satasella omas autossa keskikulutuksessa. Kaupungissa toi tarkoittaa 20 alkuisilta lukemilta tippumista 10 alkuisiksi lukemiksi.

Nykyaikaiset kytkinautomaatit ei noin rajusti eroa kulutuksessa, mutta onhan se moottorin ohjauskin erilaista kiihdytyksessä kuin siirtyessä osakuormiin. Alkaa egr toiminaan joka puolestaan nostaa hyötysuhdetta kun kaasuläpän ahdistamisen sijasta siirrytään pakokaasulla osasylinterin täyttöön. (vähentää pumppaushäviöitä).Ja varmasti seoksetkin laihemmalla kun ei kiihdytystä.
Itekkin ajan noilla mehumaijjoilla, saman huomannut että kone huutaa helposti sielä 2500rpm jos ajaa liian rauhallisesti. Mieluummin kunnon kiihdytyksellä vauhtiin, kaasu ylös ja lukko päälle.

Myös 60-alueet kannattaa ajaa sen 70km/h pintaan, tiputtaa reippaasti kulutusta.
 
Sanottakoon nyt vielä sellainen, että omasta mielestä kulutuksen osalta parhaan kiihdytystavan vertailu on aika turhaa. Se on niin olemattoman lyhyt aika ja matka että ei sillä ole väliä paljon siinä polttoainetta kuluu. Se muu ajaminen on se olennainen osa.
Ennemminkin kiihdytyksissa kannattaisi miettiä sitä, että ei aiheuta sillä itselleen tai muille harmia ja ärsytystä.
 
Kyllä sillä on merkitystä kun se 60km/h vauhdin saavuttaminen tapahtuu siellä kahden kilometrin kohdalla useimmilla... Vituttaa ajaa perässä.
 
Omalla kauppakassilla pääsee mukavasti jonon eteen kakkosella kiihdyttäen sinne 50km/h, näin taajama alueella. Pitää tietysti katsoa muuta liikennettä.
 
Omassa pirssissä (1,6 bensaturbo) on vaihtotarpeen ilmaisin ja se ehdottaa kyllä tosi aikaisin isommalle vaihtamista. 6-vaihteisella manuaalilootalla ehdottaa 50 mittarinopeudella jo neloselle vaihtoa (kerrokset kolmosella sillä nopeudella 2000). En ihan niin aikaisin vaihda, koska tuntuu jo että moottori tukehtuu jos painaa kaasua vähänkään kovempaa. 70-mittarinopeudella vitosella ehdottaa jo taas kutoselle vaihtoa eli heti kun kierrokset on 2000 rpm. Mutta kun mennään kulutuslukemat edellä...
Paljonko moottori kiertää kutosella 70 km/h mittarinopeudella?

Omalla kauppakassilla pääsee mukavasti jonon eteen kakkosella kiihdyttäen sinne 50km/h, näin taajama alueella. Pitää tietysti katsoa muuta liikennettä.
Omalla perhefarkulla sama onnistuu ykkösellä :smoke:
 
jos muistelee omaa autokouluaikaa ja taloudellisen ajon testiä, jossa opetettiin että paras on saavuttaa haluttu 80-100km/h ripeästi. Taajama alueessa ajaessa erinopeudet ja vaihteet. huomioivain että kierrokset on 1800rpm tuntumassa.
 
Omalla perhefarkulla sama onnistuu ykkösellä :smoke:
Omalla pirssillä ykkönen sopii vain liikkeelle lähtöön. Omasta liittymästä joutuu lähtemään ylämäkeen vanhalle lahdentielle. Tuossa onneksi näkee sen 300~m omaa kaistaa.

Olipahan tuskainen "kiihdytys" torstai aamuna, näet sen omalla kaistalla tulevan auton kaukaa, muttei meinaa saada mitenkään pitoa. (ylämäkeen) Ajelin sitten rekan perään kiinnni samalla matkalla, kuski tuskin huomasin mitään. Näin hänen kääntyvän jo kaukaa ja nostin kaasun polkimelta, alamäkeen nopeutta jäi kuitenkin sen 50km/h eikä viimeinen satametriä riittänyt jarrutukseen.

Yhdistelmän perse lähinnä lopetti vääjättömän valumisen.
 
Nää on kyllä hyviä, omalla lähiseudulla on samanlaisia tapauksia. Yhtä osoitin sormella kun sanoin akalle että kato nyt totakin junttia, niin suuttui ja avasi ikkunan ja alkoi jotain huutelemaan. Nauratti vaan enemmän sen jälkeen. :rofl:

Itsekin ajan todella hiljaa hivuttaen etenkin paskamaisimmista hidasteista mutta joku raja...
On kyllä vaikea yrittää ymmärtää miksi joku haluaa ajaa tommosella tuningpaska/rata alustalla ja pyörillä kaupungissa. :D

Kyydin pitää olla järkyttävää.

Nuo sais kyllä ottaa pois käytöstä nuo raksatyömaiden lähellä olevat palkkihidasteet, ei pääse yli ilman että melkein pysähtyy molempien akselien kohdalla.
 
On kyllä vaikea yrittää ymmärtää miksi joku haluaa ajaa tommosella tuningpaska/rata alustalla ja pyörillä kaupungissa. :D

Kyydin pitää olla järkyttävää.

Nuo sais kyllä ottaa pois käytöstä nuo raksatyömaiden lähellä olevat palkkihidasteet, ei pääse yli ilman että melkein pysähtyy molempien akselien kohdalla.
Nuo kyllä välillä melkein naurattaa, kun yrittävät luovia hidastetöyssyjen yli. Nykyisen oman "traktorin" kanssa ei ole töyssyjen kanssa mitään ongelmaa, hidastamaan toki joutuu.
Yksi hidastetöyssymalli kyllä ihmetyttää, sellainen kavennettu malli josta voi bussilla ajaa ns. urku auki leveämmän raideleveyden ansiosta, mutta henkilöautoilijat joutuvat hidastamaan. Sekö nyt sitten on parempi, että kovassa vauhdissa kevyen liikenteen kanssa tapahtuvassa törmäyksessä moottoriajoneuvo onkin raskasta kalustoa?
Aikoinaan kun Oulussa Pölijäntiellä (oik. Pohjantie, mutta tuo liikanimi vain on niin osuva) oli Kajaanintien sillan saneeraus käynnissä, oli kohdalla 50km/h rajoitus myös silloin, ellei ollut jopa alempi. Ongelmaksi siinä tuli rekkapenat jotka painoivat täysillä työmaan ohi rajoituksesta piittaamatta, jonka seurauksena ilmavirrat repi työmaan suojapressut irti. Lopulta siihen tuli sellaiset shikaanit ja töyssyt, että jos "kasikasia" ajamalla pystyssä pysyikin niin ainakin meni pyörien suuntaus uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Lykkäävät kapeita töyssyjä joista raskas pääsee leveän raidevälin avulla sen takia ettei käy kuten Salossa. Alkoi talojen perusteet liikkumaan raskaan liikenteen ajaessa hidasteissa.

Mut onhan se niin et jos siellä hidasteel tuninkipelle joutuu kikkaileen niin antaa motivaatiota vähän töötillä ja vetäsee ohi jos tilaa. Sietääkin siellä madalletun ohjaamossa ottaa vähän lämpöä. Josko se järki tulis. Hyvällä tuurilla saat sen ottaa lämpöä niin paljon et jättää öljypohjansa tai puskurinsa seuraavalle töyssylle.
En lähde noita itse yllyttämään, vaikka oma kiesi raapiikin joka kulmalta. Noilla tuniknihirviöillä on yleensä mukana sen verran raakaa kisahenkeä, että seuraavassa töyssyssä saattaa mennä muovin ja alumiinin lisäksi muusiksi tai manalaan myös ihmishenkiä.
Eilispäivänä MB vs. Subaru kisaa seuranneena. Mesekuskin oli pakko saada voittaa "kansanauto" omaan kulkineeseen verrattuna seurauksista piittaamatta. Tiedän tuon Kastellinhäkin risteyksen Oulun keskustan suunnasta tullessa mutta ei jumaliste..
 
Viimeksi muokattu:
Joo varsinkin nää mersukuskit jotkut on todella huvittavia, miten niillä menee niin tunteisiin, kun joku muu haluaa ajaa nopeampaa. Siinä sitten aletaan esittelemään sitä 320cdi:n "rajua" suorituskykyä ja ei hyvää päivää minkälaista kohellusta siitä tulee...
 
Taitaa olla aikalailla kaikki saksalaismerkit. Edelleen ne bemmit on mun henk. kohtaisen vitutuslistan kärjessä.

Kumma homma kun bemmejä aika reippaasti ja n. 50% ei osaa ajaa edes alkeellisesti; ei vilkkua, jatkuva ylinopeus, jumaliste jos yrität ohittaa, aina hänellä on oikeus mennä ensin ja sopiva turvaväli sielä 5m tuntumassa motarilla. Eikä siinä, ei kaikki tojota ym. kuskitkaan osaa, mutta enpä ole kovin montaa kertaa nähnyt kaahailevaa tojotaa. Ei se kyllä mihinkään kuljekaan. :)

Eilen oli yllättäen passatilla kiire johonkin. Tiedän, että eräässä risteyksessä valo vasemallen menijöile vihertyy ensin ja tämän jälkeen suoraan menijöille. No passatilla alkoi torvi soimaan siinä vaiheessa kun vasemmalle menijöiden valo vihersi (eri kaistaa koskee tuo valo). Ei nyt kuitenkaan viitsi punasia päin ajaa kun ikinä ei voi olla varma miten liikennevalojen käytös muuttuu aikojen saatossa.
 
Taitaa olla aikalailla kaikki saksalaismerkit. Edelleen ne bemmit on mun henk. kohtaisen vitutuslistan kärjessä.

Kumma homma kun bemmejä aika reippaasti ja n. 50% ei osaa ajaa edes alkeellisesti; ei vilkkua, jatkuva ylinopeus, jumaliste jos yrität ohittaa, aina hänellä on oikeus mennä ensin ja sopiva turvaväli sielä 5m tuntumassa motarilla. Eikä siinä, ei kaikki tojota ym. kuskitkaan osaa, mutta enpä ole kovin montaa kertaa nähnyt kaahailevaa tojotaa. Ei se kyllä mihinkään kuljekaan. :)

Eilen oli yllättäen passatilla kiire johonkin. Tiedän, että eräässä risteyksessä valo vasemallen menijöile vihertyy ensin ja tämän jälkeen suoraan menijöille. No passatilla alkoi torvi soimaan siinä vaiheessa kun vasemmalle menijöiden valo vihersi (eri kaistaa koskee tuo valo). Ei nyt kuitenkaan viitsi punasia päin ajaa kun ikinä ei voi olla varma miten liikennevalojen käytös muuttuu aikojen saatossa.

Täälläpäin taas uudempien bemareiden kuljettajat ajavat todella nätisti, eikä minkäänlaista provosoituvista ole havaittavissa. Ihan merkistä riippumatta löytyy törttöilijöitä, mutta edelleenkään tojotista ei löydy kaasupoljinta. Ehkä se matto on kääriytynyt polkimen alle. Muutenkin vituttaa kun se nopeus seilaa, varsinkin kun ajan aina kun mahdollista vakkari päällä.

Hetken aikaa jaksan tuollaista seilaamista, mutta lopulta menen vain ohi.
 
En tajua ihmisiä, joilla on joku uusi auto alla, mutta silti kännykkä korvalla. Suurimmassa osassa noista autoista löytyy jo vakiovarusteenakin kunnon integroitu bluetooth hands-free, joten ainoa syy kännykkä korvalla ajamiseen on täysi välinpitämättömyys muiden ihmisten turvallisuudesta. Yllättävän voimakkaat tunteet herää noista tapauksista, joten joku kerta jos sopivasti satun kohdalle saatan käydä tinttaamassa turpaan tai jättämässä terveiset auton kylkeen. Välinpitämättömyys on mielestäni sata kertaa pahempi rike kuin puutteet ajotaidoissa, vaikka lopputulos molemmissa on usein sama liikennetörttöily.

Tänään vakionopeudensäätimellä ajellessa lähestyin Audi A3:sta ja Skoda Octaviaa, jotka ajelivat peräkanaa, joten siirryinpä sitten vasemmalle kaistalle nopeutta sen enempää nostamatta. Eiköhän sieltä tullut sitten tämä ilmiö, että Skoda jonon ensimmäisenä alkaa kiihdyttämään vauhtiaan ja Audi siinä perässä nollat taulussa sitten samaa nopeutta Skodan kanssa. Jään siis niinsanotusti "jumiin" siihen toiselle kaistalle. Hetken siinä rinnalla sitten jumitin, kun takaakaan ei tullut ketään, mutta jossain vaiheessa kyllästyin ja lämäsin kaasun pohjaan päästäkseni kaksikosta ohi. Skoda jäi sitten sinne horisonttiin, mutta Skodan takana ajelleelle Audille meni tunteisiin kun lähti seuraamaan. Tuli vielä samasta liittymästä ja taajamassa yritti haastaa valoista kisailemaan, siis sellainen keski-ikäinen puoliksi kaljuuntunut mies. Siinä sitten vaan sille naureskelin. Tiesin myös, että seuraavat valot on ajastettu niin, että ei edes kannata rykiä nastoja irti renkaista, joten otin rennosti kun Audi siitä lähti ihan tosissaan. Siinäpä sitten hetken päästä herra punaisessa Audissaan jumitti seuraavissa valoissa ja yritti saada rotiskoaan taas nastat raapien liikkeelle kun itse vaan ajoin tasaista taajamanopeutta törpöstä ohi. Taisi vastapuoltakin tuo pelleily alkaa nolostuttamaan sen verran, että jäi sitten suosiolla vähän kauemmaksi taakse.

Ärsytti kävelijänä tänään kun olin tulossa suojatielle niin ensin Volvo painaa hidastamatta siitä nokan edestä, ja takaa vielä C-mersu samaan malliin. Jos ois ollut huonompi päivä niin olisin varmasti hypännyt vaan suojatielle luottaen että mulkut oppii tavoille ja jäänyt jomman kumman tai molempien yliajamaksi. En tiedä mikä hemmetin kuudes aisti oli tällä kertaa turvana, kun en vaan itsepäisesti astunut sinne raidoitukselle kuten yleensä tulee tehtyä.
 
En tajua ihmisiä, joilla on joku uusi auto alla, mutta silti kännykkä korvalla. Suurimmassa osassa noista autoista löytyy jo vakiovarusteenakin kunnon integroitu bluetooth hands-free, joten ainoa syy kännykkä korvalla ajamiseen on täysi välinpitämättömyys muiden ihmisten turvallisuudesta. Yllättävän voimakkaat tunteet herää noista tapauksista, joten joku kerta jos sopivasti satun kohdalle saatan käydä tinttaamassa turpaan tai jättämässä terveiset auton kylkeen. Välinpitämättömyys on mielestäni sata kertaa pahempi rike kuin puutteet ajotaidoissa, vaikka lopputulos molemmissa on usein sama liikennetörttöily.

Kannattaa muuten sitten ennen väkivaltafantasioimista lukea vähän tutkimustietoa aiheesta: tuosta "hands-freen" käytöstä ei ole minkäänlaista turvallisuusetua, kun se vaarallisuus johtuu siitä, että kuljettaja ei keskity liikenteeseen vaan siihen puheluun. Googlettamalla "hands-free safety" löytyy lisää dataa aiheesta.

Wikipedia sanoi:
Driving while using a handsfree cellular device is not safer than using a hand held cell phone, as concluded by case-crossover studies,[1][2] epidemiological,[3][4] simulation,[5] and meta-analysis.[6][7] The increased cognitive workload involved in holding a conversation, not the use of hands, causes the increased risk.
Mobile phones and driving safety - Wikipedia

Are 'Hands-Free' Phone Calls Really Safer for Drivers?
Hands-Free Texting Is No Safer to Use While Driving

Eli samantien voit vetää turpaan kaikkia puhelinautoilijoita ja naarmuttaa heidän autojaan, sillä puhelimen käyttö (ääniohjauksella tai ilman) ja siihen puhuminen (luuri kourassa tai handsfree:llä) on aivan yhtä vaarallista. Kyytiläisten rupattelu ei ole yhtä haitallista, sillä he yleensä vaikenevat, kun tulee tiukempia paikkoja. Luurin toisessa päässä ollaan täysin tiedottomia auton tilanteesta.
 
Kannattaa muuten sitten ennen väkivaltafantasioimista lukea vähän tutkimustietoa aiheesta: tuosta "hands-freen" käytöstä ei ole minkäänlaista turvallisuusetua, kun se vaarallisuus johtuu siitä, että kuljettaja ei keskity liikenteeseen vaan siihen puheluun. Googlettamalla "hands-free safety" löytyy lisää dataa aiheesta.


Mobile phones and driving safety - Wikipedia

Are 'Hands-Free' Phone Calls Really Safer for Drivers?
Hands-Free Texting Is No Safer to Use While Driving

Eli samantien voit vetää turpaan kaikkia puhelinautoilijoita ja naarmuttaa heidän autojaan, sillä puhelimen käyttö (ääniohjauksella tai ilman) ja siihen puhuminen (luuri kourassa tai handsfree:llä) on aivan yhtä vaarallista. Kyytiläisten rupattelu ei ole yhtä haitallista, sillä he yleensä vaikenevat, kun tulee tiukempia paikkoja. Luurin toisessa päässä ollaan täysin tiedottomia auton tilanteesta.
Kiitti vinkistä. Vetelen sitten varmuuden vuoksi turpaan kaikkia jotka ajavat päin helvettiä. Yleensä se vaan on se yksikätinen, joka ei käytä vilkkuja tai jonka pää ei käänny.
 
Kannattaa muuten sitten ennen väkivaltafantasioimista lukea vähän tutkimustietoa aiheesta: tuosta "hands-freen" käytöstä ei ole minkäänlaista turvallisuusetua, kun se vaarallisuus johtuu siitä, että kuljettaja ei keskity liikenteeseen vaan siihen puheluun. Googlettamalla "hands-free safety" löytyy lisää dataa aiheesta.


Mobile phones and driving safety - Wikipedia

Are 'Hands-Free' Phone Calls Really Safer for Drivers?
Hands-Free Texting Is No Safer to Use While Driving

Eli samantien voit vetää turpaan kaikkia puhelinautoilijoita ja naarmuttaa heidän autojaan, sillä puhelimen käyttö (ääniohjauksella tai ilman) ja siihen puhuminen (luuri kourassa tai handsfree:llä) on aivan yhtä vaarallista. Kyytiläisten rupattelu ei ole yhtä haitallista, sillä he yleensä vaikenevat, kun tulee tiukempia paikkoja. Luurin toisessa päässä ollaan täysin tiedottomia auton tilanteesta.

Ihan sama mitä tutkimukset sanoo, mutta jo se, ettei tarvi pitää sitä puhelinta korvalla lisää kaikkien turvallisuutta.
Voit keskittyä siihen ajamiseen, etkä ajamiseen sekä sen puhelimen pitämiseen korvalla. Sulla on tarpeen tullen kaksi kättä esim. kääntymiseen käytössä.
 
Ihan sama mitä tutkimukset sanoo, mutta jo se, ettei tarvi pitää sitä puhelinta korvalla lisää kaikkien turvallisuutta.
Voit keskittyä siihen ajamiseen, etkä ajamiseen sekä sen puhelimen pitämiseen korvalla. Sulla on tarpeen tullen kaksi kättä esim. kääntymiseen käytössä.

No tässäpä mielenkiintoinen lähestymistapa asiaan. Eli tieteellinen tutkimustieto ei ole totta, kun oma mututuntuma väittää jotain muuta? :confused: Eihän meidän kannata mitään sitten tutkia tieteellisesti, kun "esson baarin" fakta on kuitenkin sitä todellista Tietoa. :facepalm:

Ja juuri tuo "keskittyä siihen ajamiseen" ei toteudu, jos puhut puhelua. Se, onko käsi korvalla vai ei, on täysin merkityksetöntä. Ajaessa puhelimeen puhumiseen liittyvät vaaratilanteet eivät johdu puutteellisesta auton hallinnasta (joka viestisi käsien puutteesta) vaan siitä, että kuljettajan huomio keskittyy puhelimessa tapahtuvaan keskusteluun eikä liikenteeseen.

Puhelua puhuva kuljettaja kärsii "putkinäöstä" (katse keskittyy neljä kertaa pienemmälle alalle), jolloin varsinkin kaupungissa sivuilta tulevat ärsykkeet jäävät helposti huomiotta. Puhelua käyvän kuljettajan reaktioaika on puolet pidempi ja häneltä jää huomaamatta puolet niistä vaaroista, jotka pelkästään ajava kuljettaja huomaa.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160608100130.htm

Tietysti, jos käden korvalla pitäminen on jo henkinen haaste, niin ajamista ei kannata edes harkita :rofl:. Mutta tieteellisesti todistettu fakta on se, että handsfreestä ei ole turvallisuuden kannalta hyötyä. Joissain tutkimuksissa on jopa todettu, että puhelun puhuminen (handsfreen kanssa tai ilman) olisi vaarallisempaa/yhtä vaarallista kuin rattijuoppous.

Yes, Talking On A Hands-Free Cellphone While Driving Is As Bad As Driving Drunk

Eli turvallista autoilua vaan kaikille, handsfreen kanssa tai ilman :joy:
 
Oma mututuntuma kertoo, että esim. väistötilanteessa on nopeampi reaktioaika jos se puhelin ei ole kourassa kuin, että se olisi. Kaksi kättä olisi mahdollisestin ratissa kuin se, että toinen pitäisi puhelinta ja puhelin pitäisi viskata pois ennenkuin toisenkin käden saisi rattiin. Kyllä, mun mututuntuma kertoo, että se jolla on mahdolisestin molemmat kädet ratissa, on suurempi todennäköisyys reagoida äkilliseen tilanteeseen nopeammin, kuin sillä henkilöllä jolla on toinen käsi puhelimessa.
 
Oma mututuntuma kertoo, että esim. väistötilanteessa on nopeampi reaktioaika jos se puhelin ei ole kourassa kuin, että se olisi. Kaksi kättä olisi mahdollisestin ratissa kuin se, että toinen pitäisi puhelinta ja puhelin pitäisi viskata pois ennenkuin toisenkin käden saisi rattiin. Kyllä, mun mututuntuma kertoo, että se jolla on mahdolisestin molemmat kädet ratissa, on suurempi todennäköisyys reagoida äkilliseen tilanteeseen nopeammin, kuin sillä henkilöllä jolla on toinen käsi puhelimessa.
Ja toinen mututuntuma on että puhelin kädessä ajavat kuskit pääsääntöisesti ajavat hitaammin kuin handsfree kuskit, joka lisää turvamarginaaleja.
 
Kyllä tässä kotikulmilla vituttaa ettei suunnilleen kukaan lähiseudulta tunnu ymmärtävän tasa-arvoisen risteyksen konseptia. Meiltä kotoa lähtiessä tullaan tohon "päätielle" oikealta, ei ole kolmiota mutta noin about kukaan vasemmalta tuleva ei väistä. Mikähän vittu siinäkin on niin vaikeaa ymmärtää?
 
Ostat jonkun konevikasen ruoskan, ajat sen siihen alle itseäsi loukkaamatta ja nostat hyvät vakuutusrahat.

Sitäkin voit koittaa, että alat hiljalleen hivuttamaan itseäsi siihen tielle niin, että toinen alkaa heräämään siellä, että toi tulee alle.
 
Kyllä tässä kotikulmilla vituttaa ettei suunnilleen kukaan lähiseudulta tunnu ymmärtävän tasa-arvoisen risteyksen konseptia. Meiltä kotoa lähtiessä tullaan tohon "päätielle" oikealta, ei ole kolmiota mutta noin about kukaan vasemmalta tuleva ei väistä. Mikähän vittu siinäkin on niin vaikeaa ymmärtää?
Satutko asumaan Oulussa? Täällähän asenne on se, että missään ruutukaavakeskustan ulkopuolella ei kerta kaikkiaan voi mitenkään olla tasa-arvoisia risteyksiä.

Ostat jonkun konevikasen ruoskan, ajat sen siihen alle itseäsi loukkaamatta ja nostat hyvät vakuutusrahat.

Sitäkin voit koittaa, että alat hiljalleen hivuttamaan itseäsi siihen tielle niin, että toinen alkaa heräämään siellä, että toi tulee alle.
Vakuutusrahat ei paljon lohduta siinä kohtaa kun se vasemmalta tuleva kanssa-autoilija tulee kuskin ovesta sisään kokeillessaan, että paljonko "päätiellä" ehtii kelata vauhtia ennen kuin lähiö loppuu ja kärkikolmio on konkreettisesti vastassa. Tulee noita ihan kansanautojakin vasemmalta semmosella vauhdilla 40km/h alueella että ei tee mieli kokeilla onneaan risteyksessä jossa ei koskaan pitäisi joutua väistämään ketään jalankulkijoita lukuun ottamatta.
 
Joo varsinkin nää mersukuskit jotkut on todella huvittavia, miten niillä menee niin tunteisiin, kun joku muu haluaa ajaa nopeampaa. Siinä sitten aletaan esittelemään sitä 320cdi:n "rajua" suorituskykyä ja ei hyvää päivää minkälaista kohellusta siitä tulee...
No samalla tavalla noilla Bemaristeilla näyttää olevan tarve esitellä miten se paritonninen laiva sillä hinnat alkaen kakslitraisella nokivasaralla liikkuu.
 
Tämä pitää varmaankin paikkansa.

Voipi olla, että se pelkkä kädessä pitäminen ei niin paljoa lisähaittaa tuo. Puhuminen sinänsä jo vähentää liikenteeseen kohdistuvaa tarkkaavaisuutta. Mutta kun sillä tekstaillaan, valitaan numeroita, selataan Lärvistä tms, se on vaarallista.
 
En tajua ihmisiä, joilla on joku uusi auto alla, mutta silti kännykkä korvalla. Suurimmassa osassa noista autoista löytyy jo vakiovarusteenakin kunnon integroitu bluetooth hands-free, joten ainoa syy kännykkä korvalla ajamiseen on täysi välinpitämättömyys muiden ihmisten turvallisuudesta. Yllättävän voimakkaat tunteet herää noista tapauksista, joten joku kerta jos sopivasti satun kohdalle saatan käydä tinttaamassa turpaan tai jättämässä terveiset auton kylkeen. Välinpitämättömyys on mielestäni sata kertaa pahempi rike kuin puutteet ajotaidoissa, vaikka lopputulos molemmissa on usein sama liikennetörttöily.

Kiitti vinkistä. Vetelen sitten varmuuden vuoksi turpaan kaikkia jotka ajavat päin helvettiä. Yleensä se vaan on se yksikätinen, joka ei käytä vilkkuja tai jonka pää ei käänny.
Onpa lapsellista uhoamista. Ennen kuin syyllistyt pahoinpitelyyn tai vahingontekoon voisi olla järkevää harkita vihanhallintakursseja tms. Itse olet uhoamisesi perusteella välinpitämätön muiden ihmisten turvallisuutta kohtaan.
 
Mutta tuu vaan tinttaamaan turpaan, katsotaan sitten dashcamista matskut ja pääset makselemaan hymyssä suin uutta purukalustoa.
Tuskin on aihetta, koska kuulut valtateiden eliittiin. Mestarikuskit kun eivät virheitä tee vaikka olisi molemmat kädet irti ratista. ;)

Mutta ne muut, jos on pakko jostain parkkipaikaltakin lähteä kännykkä korvalla seikkailemaan Helsingin keskustaan, niin mulkkuleima suoraan otsaan ja vandalismin kohteeksi joutuminen ihan oikeutettua. Eri asia napata johonkin kerran viikossa työpäivystyspuhelimeen satunnainen puhelu maantiellä kun se ei ole edes handsfreehen kytkettynä, kuin tietoisesti lähteä parkista liikkeelle puhelin korvalla. Mikään ei voi olla niin tärkeää, että pitää huomio ja toinen raaja rampautettuna lähteä kaupunkiliikenteeseen pujottelemaan.
 
No samalla tavalla noilla Bemaristeilla näyttää olevan tarve esitellä miten se paritonninen laiva sillä hinnat alkaen kakslitraisella nokivasaralla liikkuu.

En tiedä johtuuko siitä, että ajan itte töissä BMW:llä, mutta eipä nuo oo ainakaan mun kohdalla alkaneet moista tekemään. Muistan yhden tapauksen. Minun kohdalle sattuu aina näitä mersuihmisiä, jotka alkaa sekoilemaan. Tosin harvinaista tuo kyllä nykyään on, ihmiset silleensä ajavat kohtuullisen siististi, mutta niin rasittavan hitaasti monesti...
 
huomannu pienessä maalaiskaupungissa sellaista, mitä siistimmällä autolla ajelet niin sitä enemmän löytyy perseiliöitä eteen taakse vierelle. tuntuu et jotku jo ärsyyntyy pelkästään siitä kun näkee millä autolla toinen ajaa
 
Voipi olla, että se pelkkä kädessä pitäminen ei niin paljoa lisähaittaa tuo. Puhuminen sinänsä jo vähentää liikenteeseen kohdistuvaa tarkkaavaisuutta. Mutta kun sillä tekstaillaan, valitaan numeroita, selataan Lärvistä tms, se on vaarallista.

Amzn nimimerkin uhoamisesta huolimatta olen jossain asioissa samaa mieltä. Kaikki ketkä jää puhelimeen puhumisesta ilman hands free:tä tai pahimmillaan jopa somettamisesta kiinni, pitäisi ottaa kortti pois. Sen verran nähnyt tilanteita ja kolareita jotka suoraan johtuneet puhelimen käytöstä tavalla tai toisella, että ei ole ymmärrystä noille pätkääkään. Jos muiden elämän kunnioitus on noin huonolla tasolla, niin pysykää pois liikenteestä. Itsellä puhelin äänettömällä autossa. Eipä häiritse. Toki töiden takia jotkut joutuu puhumaan ja silloin se olisi hoidettava hands freen kautta. Toki sekin on osoitettu, että jopa hands freen kautta puhuminen vie keskittymistä todella paljon pois ajamisesta.

Kuten ylempänä kirjoitin, on ihan tieteellistä faktaa, että handsfreestä ei ole minkäänlaista lisäystä turvallisuuteen. Mukavuutta toki nostaa, joka saa ihmiset puhumaan pidempiä puheluita, jolloin voisi olla jopa haitallisempaa lörpötellä handsfreen kanssa pitkät ajat vs. lyhyempi ja epämukavampi puhelu luuri korvalla.

Kummallekin kertauksena, mistä se turvallisuusriski syntyy: Puhelua puhuvan kuljettajan
-katse keskittyy neljä kertaa pienemmälle alalle,
-Reaktioaika on puolet pidempi ja
-häneltä jää huomaamatta puolet niistä vaaroista, jotka pelkästään ajava kuljettaja huomaa.

Käytännössä kuvitellessasi puheluun liittyviä tilanteita, ajamiseen liittyvä havainnointi putoaa todella heikolle tasolle. Käsien määrä ratissa on täysin sivuseikka. Lisäksi kuinka moni tosiaan ajaa koko ajan kumpikin käsi kymmentä vaille kahdessa? :confused2:

Mielenkiintoinen osoitus siitä, kuinka huonoja aivot ovat käsittelemään reaalimaailman havainnointia ja abstrakteja asioita yhtä aikaa on se, että tekstaaminen puheentunnistuksella on yhtä vaarallista, kuin katselemalla näyttöä ja näpyttelemällä. Eli käytännössä muun kuin ajamisen aktiivinen ajattelu vastaa sitä, että välillä sulkisit silmät liikenteeltä kokonaan. Fyysinen näkeminen ja havaitseminen ovat siis varsin eri asioita.

Turns out it makes absolutely no difference whether you text hands-free or by voice. “Response times were significantly delayed no matter which texting method was used,” the study says. In each case, drivers who were texting took about twice as long to react as they did otherwise. Incredibly, they also spent less time watching the road, even when they were texting by voice.

Hands-Free Texting Is No Safer to Use While Driving

Tätä aihetta tutkiessani tuli paljon uutta tietoa ainakin itselleni. Hirveämmin ei ole tullut puhelimeen puhuttua/tekstailtua (jälkimmäinen myös tuntuu todella pelottavalta, varsinkin suuremmissa nopeuksissa) ajaessa, mutta jatkossa kannattaa varmaan ne harvatkin kerrat lopettaa kokonaan, ellei ole ihan pakkorako. :btooth:
 
Paljonko moottori kiertää kutosella 70 km/h mittarinopeudella?

Olisko tuo noin 1600 rpm. Tarkistin vielä speksin, näemmä maksimivääntö on speksattu 1400 rpm:llä. Mielenkiintoista kyllä, tuntuu kyllä hieman alhaiselta. Dieselillä tuon ymmärtäisi mutta kun sitä vääntöä on vain 240 Nm...
 
Kummallekin kertauksena, mistä se turvallisuusriski syntyy: Puhelua puhuvan kuljettajan
-katse keskittyy neljä kertaa pienemmälle alalle,
-Reaktioaika on puolet pidempi ja
-häneltä jää huomaamatta puolet niistä vaaroista, jotka pelkästään ajava kuljettaja huomaa.

Noin sanoinkin. Samaa mieltä olen.
 
ei tuuku ajettua yhdellä kädellä, jotenkin paljon luontevampaa veivata. radalla sitten on kummatkin kädet ratissa
 
Just olin samaa linkkaamassa.

Maksimoidaan nyt se kuppaajien määrä. Kristallipallo ennustaa pitkää elämää tälle ketjulle. Tosin voitaisiin luoda myös uusi ketju; mikä vituttaa nykyisissä päättäjissä?
 
Ei puhelimessa puhuminen ole likikään se pahin ongelma nykyään liikenteessä vaan se vitun luurin näpyttely somessa/whatsapissa/tmv. Silloin ei helvetti edes katsota tietä. Noista pitäisi ottaa laakista kortti pois samantien.
 
Joo, olenkin jo aiemmin mainostanut kuinka yhtään tiukentuvan nopeusvalvonnan jälkeen otan ajoneuvoni pois rekisteristä ja alan ajamaan ihan miten huvittaa. Nykyisillä valvontamäärillä kiinnijäämisriski on niin pieni ja toisaalta katson kyllä mahdolliset pakotiet jo etukäteen ja pyrin aina ensin karkuun. Tyypillisemmin tämä käytösmalli istunee enemmän rattijuoppoihin ja rikollisiin, joten näin korkeakoulutettuna hyvässä työssä olevana on vähän totuttelemista. Varmaan aluksi vähän jännittää.
 
Tuolla maaseudulla varmaan saisi ajaa aika pitkään ja rauhassa feikkikilvillä jos haluaa.

Kieltämättä meno alkaa olla sen laatuista, että ei enää hevonpaskan vertaa kiinnosta mitä poliisi ajattelee mun ajamisista. Tai siis ennemminkin valtio/päättäjät. Eihän se poliisin syy ole, että rajotukset tiukkenee ja kamerat lisääntyy.
 
Tuolla maaseudulla varmaan saisi ajaa aika pitkään ja rauhassa feikkikilvillä jos haluaa.

Kieltämättä meno alkaa olla sen laatuista, että ei enää hevonpaskan vertaa kiinnosta mitä poliisi ajattelee mun ajamisista. Tai siis ennemminkin valtio/päättäjät. Eihän se poliisin syy ole, että rajotukset tiukkenee ja kamerat lisääntyy.

Alkaa vaan aikamonessa poliisiautossa olemaan kamera joka lukee lähistöllä olevien kilvet ja hälyttää jos ei ole rekisterissä/katsastettu/vakuutus tai autovero maksettu/omistajalla ei korttia. Tämä myös kun olet pysäköinyt sinne abc:n parkkikselle ja poliisit tulee pullalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom