Mitä? En ole itse tuollaista huomannut. Ei kävisi mielessäkään tuollaista pasketta hankkia. Sehän olisi nopeasti ajettavissa risteyksissä / tiukoissa kaarteissa kuin joku mäkiauto. Holtittomalta tuntuu ainakin minulle tuollainen meno. Eikö tuo ole ääritilanteissa pahimmillaan vaarallista?En itsekkään niin ajoissa vaihtaisi, ellei vääntö ole huomattavan hyvä siellä alhaalla. Oma automaatti on cvt niin kierrokset ovat siellä vähän päälle 2000 50% kaasulla kiihdytellessä ja tippuvat melkein tyhjäkäynnille heti kun kiihdytys on hoidettu.
Mutta siis ilmeisesti tuolla maksimiväännöllä ei ole suoraa yhteyttä hyötysuhteeseen, vaan moottorin kuormituksella väännön suhteen.
Huomasin nyt että uudet automaatit pistävät vedon poikki eli rullaavat vapaasti moottorijarrutuksen sijaan saadakseen kulutusta vielä alemmas. Tuo aika hyvin taas todistaa sitä uskomusta vastaan että moottorijarrutuksella pääsisi pienempiin lukemiin kuin vapaalle vaihtamalla.
Muoks: eli nyt tulossa lopputulokseen että pahin kulutuksen lisääjä on ajatapa, jolla tulee nopeudenmuutoksia ja turhia pysähdyksiä, toisiksi isoin lisääjä yli 75% kaasun asento ja kolmantena liian myöhään vaihteen vaihtaminen jolloin moottorin rasitus laskee ja poistutaan parhaalta hyötysuhteelta.
Oma tomaatti kyllä tiputtaa tietyissä tapauksissa kierrokset, kun kaasun löysää, mutta missään nimessä ei katkaise vetoa.
Btw, en ymmärrä, miten vapaa rullaus säästäisi polttoainetta moottorijarrutukseen nähden. Jos kaasu löysätään, tavoitteena ei ole pitää samaa nopeutta yllä. Kai tämä hetki on parempi hoitaa nollakulutuksella?