Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei luulisi olevan vaikeaa päätellä miksi joku välkyttää valoja jos ajat 80 rajoituksella 130km/h... Tai jos rajoitus nousi ohituskaistalla niin ei pitäisi olla vaikeaa päätellä miksi muut nostivat vauhtia.
Jos junnaa reilua alinopeutta, niin siinä vaiheessa on luopunut oikeudestaan osoittaa mieltään ja olisi vaan kannattanut tyytyä vetämään sitä letkaa ilman vilkutteluja.

Viikonloppuna taas joku sankari seilasi 80km/h alueella n. 30km matkan 60-80km/h keräten satoja autoja perään. Tuolla pätkällä ei juuri ohituspaikkoja ole, niin eipä siinä auta kuin junnata perässä. Joskus mietityttää, että eikö tuollaista kuskia yhtään hävetä kun kilometritolkulla on jonoa perässä :facepalm:
 
Jos junnaa reilua alinopeutta, niin siinä vaiheessa on luopunut oikeudestaan osoittaa mieltään ja olisi vaan kannattanut tyytyä vetämään sitä letkaa ilman vilkutteluja.
Ai, eli jos joskus kun omistin liian lyhyesti välitetyn auton jonka kulutus pomppasi 80kmh gps:n mukaan 100-120kmh nostossa reilusti yli 3litraa niin menetin samalla oikeuden reagoida idioottikuskeihin jos ajoin taloudellista matkavauhtia pitkää matkaa ajaessa.
 
Ai, eli jos joskus kun omistin liian lyhyesti välitetyn auton jonka kulutus pomppasi 80kmh gps:n mukaan 100-120kmh nostossa reilusti yli 3litraa niin menetin samalla oikeuden reagoida idioottikuskeihin jos ajoin taloudellista matkavauhtia pitkää matkaa ajaessa.
Jos itse jostain syystä ajaisin 20-40km/h alle rajoitusten jono perässä niin en kyllä helvetillä alkaisi valoshowta vetämään jos joku vähän reippaammin ohi ajaa. Varsinkin kun kyseessä ohituskaista eikä esimerkiksi mikään keltaisilla tai mutkissa sokkona ohi. Joskus kun 70hp 2500kg matkailuautolla ajoin niin pysähtelin heti päästämään ohi jos useampi auto alkoi taakse kertyä, sen verran ärsyttävää tuollaisen perässä on junnata.
 
Jos itse jostain syystä ajaisin 20-40km/h alle rajoitusten jono perässä niin en kyllä helvetillä alkaisi valoshowta vetämään jos joku vähän reippaammin ohi ajaa. Varsinkin kun kyseessä ohituskaista eikä esimerkiksi mikään keltaisilla tai mutkissa sokkona ohi.
Juu jos järkeä on ohituksessa ollenkaan niin fine (etenkin kun tiedän että itsellä nopeudet kiipeää ohituksissa ehkä välillä liikaa) mutta kyllä tasantarkkaan koen olevani oikeutettu reagoimaan jos ohitus poikkeaa moisista spekseistä.
 
Laittakaa kaikesta vähänkin epäilyttävästä toiminnasta videot poliisille, vaikka ei kilpeä näkyisikään, olisi ihan vähäpätöinen rikos (vaikka ylimääräinen jarrutus ilman syytä) eikä autostakaan saisi ihan selvää. Mieluiten pitkän tarinan kanssa että mitä tapahtui. Mitä enemmän videoita pusketaan poliisilaitoksille niin sitä parempi ;)
 
Joillakin on vaikeuksia ohituskaistojen käytössä.

Maanantaina ajelin nelostietä Jyväskylään loska-vesikelissä todellinen nopeus 105km/h vakkarilla ja takana roikkunut Chryslerin tila-auto lähti ohittamaan ohituskaistalla. Ohitus oli järkyttävän hidas ja kun se pääsi lopulta ohi, niin piti vaihtaa kaistaa siihen aivan eteen, vaikka ohituskaista olisi jatkunut vielä ainakin kilometrin. Kaikki loska ja kura roiskui tuulilasille ja näkyvyys meni kokonaan hetkeksi.

Vähän ajan kuluttua edessä oli kaksi peräkkäin ajavaa rekkaa. Tämä Chrysler lähti ohittamaan ensimmäistä rekkaa ja ajattelin, että nyt ohituskaistalla kannattaa ottaa reilummin vauhtia ja mennä molemmista ohi. Noh, taas todella hidas ohitus ja vauhti nousi juuri ja juuri sataseen. Jostain selittämättömästä syystä Chrysler ohitti vain ensimmäisen rekan ja vaihtoi kaistaa kahden rekan väliin. Tässä tilanteessa itse polkaisin kunnolla kaasua ja menin sekä Chrysleristä ja ensimmäisestäkin rekasta ohi. Jos aiemmin oli kiire, niin miksi jäädä loskaisessa vesikelissä ajamaan aivan rekan taakse :confused:
 
Rekan kuljettaja ei ehtinyt jarruttaa ajoissa – poliisilta lisätietoa Vantaan vakavasta ketjukolarista

Rekan kuljettaja ei ehtinyt jarruttaa ajoissa – poliisilta lisätietoa Vantaan vakavasta ketjukolarista

Nyt toistetaan: Vakava liikenneonnettomuus Vantaalla 21.11.
Julkaistu: 22.11. 11:10

Onnettomuus tapahtui tiistai-iltapäivänä Lahdentiellä.
Poliisi on tiedottanut lisää tiistaina Vantaalla Lahdentiellä tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa loukkaantui yhteensä seitsemän henkilöä, viisi vakavasti ja kaksi lievästi. Onnettomuus tapahtui hieman ennen kello kuutta iltapäivällä Hakkilan kohdalla.
  • Otsikon alla olevalla videolla kuvaa onnettomuuspaikalta.
Onnettomuudessa rekka törmäsi edellä ajaneen henkilöauton perään ja törmäykselle altistui vielä kaksi muuta henkilöauton edessä ajanutta autoa. Rekan kuljettaja on alustavassa puhutuksessa kertonut, ettei ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti edellä ajaneen auton jarrutukseen.

Poliisin mukaan onnettomuudessa loukkaantui useita henkilöitä, viisi heistä vakavasti. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos tiedotti eilen, että loukkaantuneita oli yhteensä seitsemän.

Hyvä muistutus niistä turvaväleistä, kaikille.
 
Laittakaa kaikesta vähänkin epäilyttävästä toiminnasta videot poliisille, vaikka ei kilpeä näkyisikään, olisi ihan vähäpätöinen rikos (vaikka ylimääräinen jarrutus ilman syytä) eikä autostakaan saisi ihan selvää. Mieluiten pitkän tarinan kanssa että mitä tapahtui. Mitä enemmän videoita pusketaan poliisilaitoksille niin sitä parempi ;)

Pimeys on kaaharin ystävä. Eipä tuosta tallentuneesta videosta saanut selvää rekkarista millään Takakameran häikäisee valot ja etukamera ei auton ollessa sivulla pimeässä näytä kuin puuroa. Taakse olisi pitänyt ajella jos olisi halunnut talteen saada, mutta kääntyi eri suuntaan kuin olin menossa.

Ei voi muuta kuin toivoa, että tantta tajusi kuinka lähellä kuolemantuottamus oli ja ottaa opikseen. Todennäköisesti ei ota.
 
Joskus mietityttää, että eikö tuollaista kuskia yhtään hävetä kun kilometritolkulla on jonoa perässä :facepalm:

Tuskin nämä tollot tajuavat edes mitä tekevät väärin. Luultavasti vain raivoavat kova ääneen, että mitä kaahareita liikenteessä, kun joku polkaisee vähän reippaammin ohi.
 
Tuskin nämä tollot tajuavat edes mitä tekevät väärin. Luultavasti vain raivoavat kova ääneen, että mitä kaahareita liikenteessä, kun joku polkaisee vähän reippaammin ohi.
En tunne tilannetta ja miten värittynyt tarina on. Mutta joskus on myös syy hitaisiin vauhteihin. Ei, en osa hävetä jos ajan esim harrasteautolla jossa teho ei riitä edes 80kmh ajoon ylämäessä :P. Pitäisikö tuota nyt sitten hävetä.
 
En tunne tilannetta ja miten värittynyt tarina on. Mutta joskus on myös syy hitaisiin vauhteihin. Ei, en osa hävetä jos ajan esim harrasteautolla jossa teho ei riitä edes 80kmh ajoon ylämäessä :p. Pitäisikö tuota nyt sitten hävetä.

Löytyy monia joiden mielestä talvella 70km/h 80-rajoituksella on hävettävää ja 130km/h suorastaan sankarillista toimintaa. ;)
 
Rekan kuljettaja ei ehtinyt jarruttaa ajoissa – poliisilta lisätietoa Vantaan vakavasta ketjukolarista
Tuttu asentaja tuumasi ettei ole sen jälkeen ajanut rekka kintereillä kun alkoi rekkoja työkseen korjaamaan ja huoltamaan. Kuulema on jarrut todella huonolla hapella kun pyritään ajamaan polttoainetaloudellisesti jarrujen käyttöä vältellen.
 
Ai jos joku menee susta vauhdikkaasti ohi, se on oikeutus osoittaa mieltä? Täh?

Vastauksena noihin pariin ohitukseen. Keltaisilla viivoilla ohittaminen on törkeää vaikka olisi näkyvyyttäkin, joten en ainakaan sitä itse ilkeä harrastaa. Vauhdikkaasti ohi menemisessä taas on hyvinkin paljon järkeä, paitsi poliisin mielestä [emoji2]

Siinähän se vaara vaan kasvaa kun junnataan väärällä puolella kilometritolkulla.
 
Ei luulisi olevan vaikeaa päätellä miksi joku välkyttää valoja jos ajat 80 rajoituksella 130km/h... Tai jos rajoitus nousi ohituskaistalla niin ei pitäisi olla vaikeaa päätellä miksi muut nostivat vauhtia.
Juuh, mielenkiintosta kun se rajotus ei siinä nouse ja nopeudet nousi muillakin yli rajotuksen reippaasti. Ihan vaan ettei vaan pääsisi ohi. Tai sitten tuntuu turvallisemmalta ajaa kovempaa kun on kaksi kaistaa. :confused:

Ja tommoseen mäkeen se nopeus ei "vahingossa" kyllä nouse perus perheautolla.

Juu jos järkeä on ohituksessa ollenkaan niin fine (etenkin kun tiedän että itsellä nopeudet kiipeää ohituksissa ehkä välillä liikaa) mutta kyllä tasantarkkaan koen olevani oikeutettu reagoimaan jos ohitus poikkeaa moisista spekseistä.
Niin no itsekään en ala rajoituksia kirjaimellisesti noudattamaan näissä tapauksissa. Jos letka menee jo alamäkeen alinopeutta niin ei enää paljoa kiinnosta mitä se etummainen ajattelee ohittamisesta. Ohituskaistan jälkeenhän tuo letka jäi sinne taakse junnailemaan sitä tuttua 60-70km/h kun aika nopeasti hävisivät taakse ohituksen jälkeen.

Löytyy monia joiden mielestä talvella 70km/h 80-rajoituksella on hävettävää ja 130km/h suorastaan sankarillista toimintaa. ;)
Juu löytyyhän niitä. :tup:

Alanpa tässä itsekin ajelemaan alamäet 60-70km/h ja ylämäkeen sitten lämä tiskissä. Ja ohituskaistallahan ajetaan vähintään 100km/h.

Vituttaa nuo kuppaajat jo valmiiksi, mutta että vielä alkaa valoshow sitten kun mennään ohi.

Ja tuo ylinopeus ohittamisessa; onhan se kai laitonta mutta suoraansanoen ei paljoa kiinnosta jos joutuu ottamaan vähän ylinopeutta ohittaessa. Etenkin jossei olla ohituskaistalla. Ohitat varmaan tunnollisesti ilman kaistaakin 80km/h 75km/h ajavan?
 
Jos ei rajoitusta noudattaen pääse turvallisesti ohitse niin ohitus on pääsääntöisesti turha.
 
Juuh, mielenkiintosta kun se rajotus ei siinä nouse ja nopeudet nousi muillakin yli rajotuksen reippaasti. Ihan vaan ettei vaan pääsisi ohi. Tai sitten tuntuu turvallisemmalta ajaa kovempaa kun on kaksi kaistaa. :confused:

Ja tommoseen mäkeen se nopeus ei "vahingossa" kyllä nouse perus perheautolla.

Niin no itsekään en ala rajoituksia kirjaimellisesti noudattamaan näissä tapauksissa. Jos letka menee jo alamäkeen alinopeutta niin ei enää paljoa kiinnosta mitä se etummainen ajattelee ohittamisesta. Ohituskaistan jälkeenhän tuo letka jäi sinne taakse junnailemaan sitä tuttua 60-70km/h kun aika nopeasti hävisivät taakse ohituksen jälkeen.

Juu löytyyhän niitä. :tup:

Alanpa tässä itsekin ajelemaan alamäet 60-70km/h ja ylämäkeen sitten lämä tiskissä. Ja ohituskaistallahan ajetaan vähintään 100km/h.

Vituttaa nuo kuppaajat jo valmiiksi, mutta että vielä alkaa valoshow sitten kun mennään ohi.

Ja tuo ylinopeus ohittamisessa; onhan se kai laitonta mutta suoraansanoen ei paljoa kiinnosta jos joutuu ottamaan vähän ylinopeutta ohittaessa. Etenkin jossei olla ohituskaistalla. Ohitat varmaan tunnollisesti ilman kaistaakin 80km/h 75km/h ajavan?
Itse aina pelännyt että ensimmäiset sakot saisin moisessa tilanteessa. Monta vuotta siinä menikin ja paukutin tutkaan 142kmh-3kmh vähennys onnekseni motarilla vasenta kaistaa alamäessä kun rullailin hitaammin ajavien ohi. Vituttihan se ja oma vika mutta onneksi sillon vuosia sitten kun tuli enemmän matkaa tuli nopeuksien nousua varsin rajustikin. Koska ovat jo vanhentuneita niin voi kertoakin niin aika normia oli että 80kmh alueella lähti ohitukseen ja 120kmh+ mittarissa kaistalle palatessa jos rekkaa tai muuta lähti ohittamaan. Ei kauheasti hotsittanut himmailla jengin perässä kun jahkailivat ohituksen suhteen lähteä, ei lähteä vaikka tilaa ja paikkoja oli vaikka muille jakaa enkä halunnut junnata kilometritolkulla vastaantulijoiden kaistalla koska jono kuitenkin pidettiin tiiviinä ja jokainen vuorollaan kurkki että uskaltaisiko sitä lähteä. Onneksi kaasujalka ja pitkien matkojen ajo vähentynyt niin ei tule moisia enää harrasteltua.
 
Juuh, mielenkiintosta kun se rajotus ei siinä nouse ja nopeudet nousi muillakin yli rajotuksen reippaasti. Ihan vaan ettei vaan pääsisi ohi. Tai sitten tuntuu turvallisemmalta ajaa kovempaa kun on kaksi kaistaa. :confused:

Ja tommoseen mäkeen se nopeus ei "vahingossa" kyllä nouse perus perheautolla.

Niin no itsekään en ala rajoituksia kirjaimellisesti noudattamaan näissä tapauksissa. Jos letka menee jo alamäkeen alinopeutta niin ei enää paljoa kiinnosta mitä se etummainen ajattelee ohittamisesta. Ohituskaistan jälkeenhän tuo letka jäi sinne taakse junnailemaan sitä tuttua 60-70km/h kun aika nopeasti hävisivät taakse ohituksen jälkeen.

Juu löytyyhän niitä. :tup:

Alanpa tässä itsekin ajelemaan alamäet 60-70km/h ja ylämäkeen sitten lämä tiskissä. Ja ohituskaistallahan ajetaan vähintään 100km/h.

Vituttaa nuo kuppaajat jo valmiiksi, mutta että vielä alkaa valoshow sitten kun mennään ohi.

Ja tuo ylinopeus ohittamisessa; onhan se kai laitonta mutta suoraansanoen ei paljoa kiinnosta jos joutuu ottamaan vähän ylinopeutta ohittaessa. Etenkin jossei olla ohituskaistalla. Ohitat varmaan tunnollisesti ilman kaistaakin 80km/h 75km/h ajavan?

Omituista vauhdinpumppausta muilta tosiaan(olitko sattumalta muuten hirvialueella?), mutta valoshowlle yksi mahdollisuus on se että ne muut tajusi että siinä on jono jonka nopeus pumppaa ja muutkin ehkä harkitsee ohituksia ja sitten joku tulee takavasemmalta 50km/h yli rajoituksen ohi, joka oikeasti on aika iso riski monen mielestä.

Itse hoidan nuo jättäytymällä ajamaan 1km letkan perässä tasaista vauhtia. Ohituksia ei tule tehtyä ellei niitä saa tehtyä rajoituksen mukaisesti. Aika helppoa ja stressitöntä ajoa.
 
Itse aina pelännyt että ensimmäiset sakot saisin moisessa tilanteessa. Monta vuotta siinä menikin ja paukutin tutkaan 142kmh-3kmh vähennys onnekseni motarilla vasenta kaistaa alamäessä kun rullailin hitaammin ajavien ohi. Vituttihan se ja oma vika mutta onneksi sillon vuosia sitten kun tuli enemmän matkaa tuli nopeuksien nousua varsin rajustikin. Koska ovat jo vanhentuneita niin voi kertoakin niin aika normia oli että 80kmh alueella lähti ohitukseen ja 120kmh+ mittarissa kaistalle palatessa jos rekkaa tai muuta lähti ohittamaan. Ei kauheasti hotsittanut himmailla jengin perässä kun jahkailivat ohituksen suhteen lähteä, ei lähteä vaikka tilaa ja paikkoja oli vaikka muille jakaa enkä halunnut junnata kilometritolkulla vastaantulijoiden kaistalla koska jono kuitenkin pidettiin tiiviinä ja jokainen vuorollaan kurkki että uskaltaisiko sitä lähteä. Onneksi kaasujalka ja pitkien matkojen ajo vähentynyt niin ei tule moisia enää harrasteltua.
Onhan noissa omat riskinsä, mutta mieluummin maksan sakot ylinopeudesta kun alan riskeeraamaan omaa ja muiden henkeä venyttämällä ohituksia turhaan. Ja nuo letkathan on helposti nimenomaan semmoisia, että pakko ohittaa kerralla kaikki jos ovat ihan sumpussa.

Kesällä 100 rajotuksella mennään helposti sielä 130-160 luokassa jos on pidempi ohitus. Ohituskaistalla tosin ei usein tarvitse aukaista niin paljoa.

Pari kertaa kuullut, että on ensin ohittanut ja suoran päässä onkin vastaantulija ollut poliisi, valot kuulemma vilkkunut tms. mutta en ole kenenkään kuullut saaneen sakkoja jos on hetkellinen ylinopeus maantiellä ohitellessa. Motari toki erikseen, tosin tuolakin tarvitsee olla joku tutkan kanssa, että 140km/h saisi kesällä pikavoiton. Eivät käänny vielä tuolla vauhdilla perään.
 
Onhan noissa omat riskinsä, mutta mieluummin maksan sakot ylinopeudesta kun alan riskeeraamaan omaa ja muiden henkeä venyttämällä ohituksia turhaan. Ja nuo letkathan on helposti nimenomaan semmoisia, että pakko ohittaa kerralla kaikki jos ovat ihan sumpussa.

Kesällä 100 rajotuksella mennään helposti sielä 130-160 luokassa jos on pidempi ohitus. Ohituskaistalla tosin ei usein tarvitse aukaista niin paljoa.

Pari kertaa kuullut, että on ensin ohittanut ja suoran päässä onkin vastaantulija ollut poliisi, valot kuulemma vilkkunut tms. mutta en ole kenenkään kuullut saaneen sakkoja jos on hetkellinen ylinopeus maantiellä ohitellessa. Motari toki erikseen, tosin tuolakin tarvitsee olla joku tutkan kanssa, että 140km/h saisi kesällä pikavoiton. Eivät käänny vielä tuolla vauhdilla perään.
Tuo oma sakko meni rikesakolla ja ratsiahan se oli eli prätkäpoliisit napsimassa nopeimmat poies. Ja on tuolla kesäisin ohituskaistojen ja suorien jälkeen aina viikonloppuisin etenkin tutkia. Silloin tietää ainakin ajella siivosti niin välttyy turhilta sakoilta. Ja on tuo oma faijakin onnistunut saamaan isot sakot kun poliisi tunnisti auton väärin (saman näköinen punainen farkku suksiboxi katolla ajoi parin auton päähän taakse jäätävää tahtia ja sitä ei pysäytetty). Ei paljoa auttanut että yliopiston tms matikanproffa laski että joo ei tuo auto tuossa paikassa noissa oloissa ja noilla tehoilla edes kulkisi noin kovaa :D. Sen verran käräjillä lievensivät että ei kortti lähtenyt mutta sakot jäivät.
 
Omituista vauhdinpumppausta muilta tosiaan(olitko sattumalta muuten hirvialueella?), mutta valoshowlle yksi mahdollisuus on se että ne muut tajusi että siinä on jono jonka nopeus pumppaa ja muutkin ehkä harkitsee ohituksia ja sitten joku tulee takavasemmalta 50km/h yli rajoituksen ohi, joka oikeasti on aika iso riski monen mielestä.

Itse hoidan nuo jättäytymällä ajamaan 1km letkan perässä tasaista vauhtia. Ohituksia ei tule tehtyä ellei niitä saa tehtyä rajoituksen mukaisesti. Aika helppoa ja stressitöntä ajoa.
En ole kuullut, että tuola Tampereen päässä olisi hirviä. Viikon sisään pari hirveä nyt ollut Kiikoisten ja Porin välillä. Eli sielä niitä on paljon.

Niin en tiedä mikä on, että alamäkeen piti himmata ja sitten kiirehtiä ylämäkeen. Eihän se nopeusero edes ollut 50km/h kun ohittelin niin muut ajoivat arviolta 100-110km/h siinä oikealla. Eli aika hivuttamista se oli. Kaistan jälkeen tuo pötkö rauhoittui takasin sinne 70km/h tienoille kun jäivät samantien. En tiedä sitten johtuuko koko homma siitä, että eka eli valojen vilkuttelija lähti kiskomaan kovempaa ja muut yritti ohi, mutta eivät päässeet ja siksi koko pötkö alkoi liikkua niin vilkkaasti.
 
Tuo oma sakko meni rikesakolla ja ratsiahan se oli eli prätkäpoliisit napsimassa nopeimmat poies. Ja on tuolla kesäisin ohituskaistojen ja suorien jälkeen aina viikonloppuisin etenkin tutkia. Silloin tietää ainakin ajella siivosti niin välttyy turhilta sakoilta. Ja on tuo oma faijakin onnistunut saamaan isot sakot kun poliisi tunnisti auton väärin (saman näköinen punainen farkku suksiboxi katolla ajoi parin auton päähän taakse jäätävää tahtia ja sitä ei pysäytetty). Ei paljoa auttanut että yliopiston tms matikanproffa laski että joo ei tuo auto tuossa paikassa noissa oloissa ja noilla tehoilla edes kulkisi noin kovaa :D. Sen verran käräjillä lievensivät että ei kortti lähtenyt mutta sakot jäivät.
Eikö tuossa voi pyytää tutkan lukeman ja kuvan auton kuskista? Sakko ei ole pätevä jossei sitä voida todistaa.
 
Eikö tuossa voi pyytää tutkan lukeman ja kuvan auton kuskista? Sakko ei ole pätevä jossei sitä voida todistaa.
Työssä joutunut itsekin tutkaamaan ja tiesin tuon tutkan, havaitsin paikalla useita ongelmakohtia tutkaamiselle sekä tosiaan oli autollinen todistajia (toki samaa perhettä) ja lisänä niin paha ruuhka että kuulin ikkunasta kun poliisit keskenään juttelivat että joo pitäisi lopettaa kun on liikaa autoja mittaamiseen. Tuon jälkeen juttelin vielä tutun erittäin kokeneen poliisin kanssa ja sanoi että paskat sakothan nuo ovat ja 99% varmuudellä väärin perustein näkemättä tilannetta mutta et tule löytämään ketään todistamaan poliisin sisältä todistajaksi. Näinhän siinä kävikin. Onneksi nyt toki kortti säilyi mutta kyllä tuo lompakon puolella kirpaisi.
 
Ai, eli jos joskus kun omistin liian lyhyesti välitetyn auton jonka kulutus pomppasi 80kmh gps:n mukaan 100-120kmh nostossa reilusti yli 3litraa niin menetin samalla oikeuden reagoida idioottikuskeihin jos ajoin taloudellista matkavauhtia pitkää matkaa ajaessa.

Periaatteessa, jos rajoitus on se 100-120kmh. Vai mikä niistä suurinta sallittua ajavista idiootteja siis edes silloin tekee, vaikka ajavatkin kovempaa mutta lain mukaan?

Kuorma-autojahan rajoitellaan myös esim. 82km/h polttoainetalouden vuoksi, tosin niissä suurin sallittu on aina 80. Mutta jos haluaisi vain polttoaineen kulutusta hillitäkseen rajoittaa auton (tai vain ajaa) 50km/h, niin et varmaan olisi kovin mielissäsi sen perässä, puhumattakaan että lisäpitkät vilkkuu tämän ohituksen jälkeen?

Pari kertaa kuullut, että on ensin ohittanut ja suoran päässä onkin vastaantulija ollut poliisi, valot kuulemma vilkkunut tms. mutta en ole kenenkään kuullut saaneen sakkoja jos on hetkellinen ylinopeus maantiellä ohitellessa.

Nyt olet, ja sakossa luki liikenteen vaarantaminen :D Vauhtiakaan ei ollut muistaakseni kuin 125 todellista (varmuusvähennys huomioitu) 100 alueella. Kohta oli suurinpiirtein tässä (https://goo.gl/maps/prDVRAiQdnC2) ja tilanne kuvassa aika lähellä sitä mikä oli tilanne kun päätin jo palata kaistalleni rekan eteen.

Lähdin ohittamaan lain sallimalla (109), ja omaksi (ja muiden turvaksi) nostin nopeutta tilanteessa tuohon. Autona bemarin vitonen, +230hp/600Nm, ja autobahnilla saa painaa sen 250kmh, joten eipä siitä varmaan se vaara aiheutunut. Koitinpa poliisiltakin saada selvyyttä, olisiko tullut törkeä liikenteen vaarantaminen jos en olisi nostanut nopeutta yhtään, mutta tuloksetta. Kriminaali siis olen ja putkaan kuuluisin :D

Hieman kyseenalaiset sakot kyllä, mutta myönsin että oli ylinopeutta ja maksettu on :vihellys:
 
Periaatteessa, jos rajoitus on se 100-120kmh. Vai mikä niistä suurinta sallittua ajavista idiootteja siis edes silloin tekee, vaikka ajavatkin kovempaa mutta lain mukaan?

Kuorma-autojahan rajoitellaan myös esim. 82km/h polttoainetalouden vuoksi, tosin niissä suurin sallittu on aina 80. Mutta jos haluaisi vain polttoaineen kulutusta hillitäkseen rajoittaa auton (tai vain ajaa) 50km/h, niin et varmaan olisi kovin mielissäsi sen perässä, puhumattakaan että lisäpitkät vilkkuu tämän ohituksen jälkeen?



Nyt olet, ja sakossa luki liikenteen vaarantaminen :D Vauhtiakaan ei ollut muistaakseni kuin 125 todellista (varmuusvähennys huomioitu) 100 alueella. Kohta oli suurinpiirtein tässä (https://goo.gl/maps/prDVRAiQdnC2) ja tilanne kuvassa aika lähellä sitä mikä oli tilanne kun päätin jo palata kaistalleni rekan eteen.

Lähdin ohittamaan lain sallimalla (109), ja omaksi (ja muiden turvaksi) nostin nopeutta tilanteessa tuohon. Autona bemarin vitonen, +230hp/600Nm, ja autobahnilla saa painaa sen 250kmh, joten eipä siitä varmaan se vaara aiheutunut. Koitinpa poliisiltakin saada selvyyttä, olisiko tullut törkeä liikenteen vaarantaminen jos en olisi nostanut nopeutta yhtään, mutta tuloksetta. Kriminaali siis olen ja putkaan kuuluisin :D

Hieman kyseenalaiset sakot kyllä, mutta myönsin että oli ylinopeutta ja maksettu on :vihellys:
Vai vielä liikenneturvan vaarantaminen. :D Toi suorahan on kilsan pituinen varmaan. Ainoa syy jonka voin keksiä sakoille on nimenomaan se, että et varmaa olisi vaarantanut liikennettä vaikka olisit ajanut sitä 109km/h ohituksen ajan. Eli että "ylinopeus" olisi turhaa tuossa. No, tiedä häntä. Hyvä pääsääntö muutenkin katsoa ohitukseen lähtiessä ettei mieluiten edes näkyisi vastaantulijaa ja jos näkyy niin ettei se olisi poliisi. :)

Tollasella suoralla joskus niittänyt sen 3 tai 4 autoa, 140kmh+ ollut vauhtia helposti omalle kaistalle palatessa. Tämä siis siinä tilanteessa, että suora on tyhjä.
 
Pari kertaa kuullut, että on ensin ohittanut ja suoran päässä onkin vastaantulija ollut poliisi, valot kuulemma vilkkunut tms. mutta en ole kenenkään kuullut saaneen sakkoja jos on hetkellinen ylinopeus maantiellä ohitellessa. Motari toki erikseen, tosin tuolakin tarvitsee olla joku tutkan kanssa, että 140km/h saisi kesällä pikavoiton. Eivät käänny vielä tuolla vauhdilla perään.

Ja #&*ut. Poliisihan sakottaa jos ne sun nopeuden saa mitattua, ihan sama onko se ylinopeus ohituksesta mitattu vai ei. Tiedän useammankin tapauksen, itse mukaan lukien. Siinä ei mikään auttanut vaikka tutka-auton kaksikon mielestä ohitus oli puhdas.

Eri asia on nämä, että vastaan tulee Maija. Ei ole välttämättä tutkaa/päällä ja jos ei mene päiväsakoille eivät jaksa kääntyä perään. Itse ole useasti ajanut +20 mittarinopeutta poliisiautoa vastaan ilman seuraamuksia.
 
Nuo rekat on kyllä jänniä, niitten on pakko ajaa perseessä kiinni kun itse ajelee sitä 80-85 kaheksankympin alueella. Vittuillaksenikaan en siinä vaiheessa nosta nopeutta vaikka miten kuski sitä toivoisi
Juu kieltämättä pari kertaa kattellut kun täysperävaunurekka ajelee ~10m päässä takana 80km/h. Luulisi ammattikuskin ymmärtävän turvavälin. Sama pätee pakuihin ja takseihin.
 
Joskus se raskas ajoneuvo vaatii pienen nopeuden noston esim. Liukkaaseen ylämäkeen, että se pääsee sen mäen ylös. Älä siis viitsi ajatella näin ja hidastella tässä tapauksessa siinä edessä, koska voit tietämättäsi aiheuttaa todella pahan tilanteen jos se raskas ajoneuvo ei pääsekkään mäkeä ylös ja sen seurauksena lähtee pulkkana liukumaan alaspäin takana tulevien päälle.

Liikenteessä yleensäkkin kannattaa ottaa muut huomioon, eli jos joku haluaa kovempaa ajaa niin päästä ohi. Jos takanasi kulkee kilometrin letka, ehkä kannattaa miettiä, että miksi.
 
Joskus se raskas ajoneuvo vaatii pienen nopeuden noston esim. Liukkaaseen ylämäkeen, että se pääsee sen mäen ylös. Älä siis viitsi ajatella näin ja hidastella tässä tapauksessa siinä edessä, koska voit tietämättäsi aiheuttaa todella pahan tilanteen jos se raskas ajoneuvo ei pääsekkään mäkeä ylös ja sen seurauksena lähtee pulkkana liukumaan alaspäin takana tulevien päälle.
Niin se rekkapekkakin voisi tajuta sen, että jos pitää siihen edellä olevaan turvaväliä niin mäkeen on helpompi ennakoida ja ottaa vauhtia vaan eipä näillä sytytä vaan roikutaan perseessä kiinni ja yritetään puskea jonoa ajamaan lujempaa.

Joskus on tullut tilanteita talvikelissä, että jono menee sitä vajaata 80km/h:ta ja se on niin pitkä ettei periaatteessa kannata ohittaa. Sitten joku rekkapekka tulee perään aivan lähietäisyydelle luullen, että pystyy työntämään letkaan lisää vauhtia. Olen sitten polkaissut jonosta ohi reilulla ylinopeudella, koska ennemmin kortti kuin henki pois. Rekkapekka toki siirtyy seuraavan konttiin kiinni...
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi tänään puolet Kehä1 pituudesta paukutti rekka 10-20m perästä vasenta kaistaa riippuen aina välillä muistiko turvavälin. Kokoajan halusi mennä kovempaa vaikka näki ihan varmasti sieltä korkealta ohjaamostaan että edessä on auto joka ei liiku sen kovempaa. Teki niin mieli himmata ja hidastaa johonkin 30kmh nopeuteen mutta ei viitsinyt kun olisi takuulla tullut joku kiva peräänajo sitten taempana.

Ja tietenkin tämän jälkeen eteen kiirehti Nissan Note jonka piti ehtiä kauhealla kiireellä oikealta ohi ylinopeutta päästäkseen yhden auton edelle jonoon. Sitten tunki pariin kertaa sieltä oikealta ohituspaikkaa hakiessa vilkutta juuri auton mittaiseen rakoon kun reittiä ei löytynytkään. Jonka jälkeen tietenkin käännyttiin Otaniemeen ja itse ajoin risteyksessä pari autoa edemmäs tyhjään väliin ja se tuntui ajotavasta päätellen Notekuskia vituttavan.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä tapahtuu ihan suoralla tiellä kun mäkiä ei ole lähimaillakaan. Ymmärrän kyllä että ylämäkeen on otettava vauhtia jos painava kuorma

En ymmärrä. Kuten tuossa edelläkin kommentoitiin, niin pitäisi 100m edelliseen autoon ja sitten hieman ennen mäkeä rajoittimelle. Ennakointi on vaikeaa joillekin.

Jaa tas samaa itkua talvisista ajolinjoista. Pimeissä mutkissa oiotaan reippaasti siten, että ajourat menee n. 3m leveän kaistan vastustajan puolelle ainakin metrin verran. Siellä ulkokaarteessa on pitävää lunta ja tilaa, mutta nuo ajourat mustalla jäällä. Melkein toivoisin valotonta rekkaa vastaan näille. Tässä lähipäivinä on itsellekin muutamat vastaantulijat joutuneet tekemään ajolinjakorjauksen kesken kaarteen kun tulevat melkein keulaan.
 
Miksi ruuhka tossa viereisessä rengasliikkeessä tulee aina sinä päivänä kuin lumikin? Ensilumi tuli jo aikaa sitten, luulisi porukan vaihdattaneen jo oikeat pyörät alle tuon jälkeen.
 
Miksi ruuhka tossa viereisessä rengasliikkeessä tulee aina sinä päivänä kuin lumikin? Ensilumi tuli jo aikaa sitten, luulisi porukan vaihdattaneen jo oikeat pyörät alle tuon jälkeen.

Naiset, siinä syy... :D

Mamma otti firman pakun alle, jossa on oikeat pyörät mutta nyt pitää saada paremmat, kun onkin "liukasta" eikä ole ajanut pakua tyhjänä kuin kesällä :D

No eikai siinä, ottakoon tuon baijerilaisen hetkeksi, ostan parhaat renkaat pakuun mitä rahalla saa ja laitan taas sillä ajamaan, katsotaan onko tuollainen tyhjä paku ilman luistonestoa nyt sitten sen kummallisempi ajella näillä keleillä :D
 
Jos kyseessä on takavetoinen Hiace niin se on ihan sama mitkä renkaat siihen ostat, tyhjänä se menee poikittain kokoajan ihan sama mitä teet :D

Itteä vituttaa kyllä nyt kun vähänkään tulee lunta ja "liukasta" (normaali talvikeli siis) niin ihmiset oikeasti ei saa kotteroitansa kulkemaan täällä Oulun seudulla. Ajetaan 60km/h lentokentäntiellä vaikka rajoitus on 80km/h. Ajetaan 40km/h vaikka rajoitus on 60km/h. Itteä vituttaa suoraan sanottuna kun olisi kiire odottamaan. Olen alkanut surutta ohittelemaan näitä kuskeja. En edes hidasta perään vaan menen samoilla vauhdeilla ohi, kunhan ei ketään tule vastaan/ole ohituskieltoa. Minä kun en voi ymmärtää,
että mikä siinä nykyauton kuljettamisessa on niin vaikeata nykyrenkailla.

Samoiten en ymmärrä, että miten voi jollakin 320cdi mersulla kestää kiihdyttäminen siihen vauhtiin sen 2 kilometriä. Miten se on edes mahdollista? Tuossahan menee jo polttoainettakin paljon enemmän, kuin mitä jos kiihdyttäisi normaalisti. Ainakin tuo alla oleva G30 520d xDrive BMW EcoPro-moodissakin antaa vain kaksi tähteä moisesta kiihdytyksestä, mutta jos painaa reippaammin kaasua niin heti saa 5-tähteä ja polttoaineenkulutuskin laskee.

Ilmeisesti edelleen luullaan, että alla on kaasuttimella varustettu auto...
 
Naiset, siinä syy... :D

Mamma otti firman pakun alle, jossa on oikeat pyörät mutta nyt pitää saada paremmat, kun onkin "liukasta" eikä ole ajanut pakua tyhjänä kuin kesällä :D

No eikai siinä, ottakoon tuon baijerilaisen hetkeksi, ostan parhaat renkaat pakuun mitä rahalla saa ja laitan taas sillä ajamaan, katsotaan onko tuollainen tyhjä paku ilman luistonestoa nyt sitten sen kummallisempi ajella näillä keleillä :D
Ja sitten se luistelee sillä bemmillä pitkin poikin kun ei ole ikinä ole ajanut takavetoa. :D

Jos kyseessä on takavetoinen Hiace niin se on ihan sama mitkä renkaat siihen ostat, tyhjänä se menee poikittain kokoajan ihan sama mitä teet :D

Itteä vituttaa kyllä nyt kun vähänkään tulee lunta ja "liukasta" (normaali talvikeli siis) niin ihmiset oikeasti ei saa kotteroitansa kulkemaan täällä Oulun seudulla. Ajetaan 60km/h lentokentäntiellä vaikka rajoitus on 80km/h. Ajetaan 40km/h vaikka rajoitus on 60km/h. Itteä vituttaa suoraan sanottuna kun olisi kiire odottamaan. Olen alkanut surutta ohittelemaan näitä kuskeja. En edes hidasta perään vaan menen samoilla vauhdeilla ohi, kunhan ei ketään tule vastaan/ole ohituskieltoa. Minä kun en voi ymmärtää,
että mikä siinä nykyauton kuljettamisessa on niin vaikeata nykyrenkailla.

Samoiten en ymmärrä, että miten voi jollakin 320cdi mersulla kestää kiihdyttäminen siihen vauhtiin sen 2 kilometriä. Miten se on edes mahdollista? Tuossahan menee jo polttoainettakin paljon enemmän, kuin mitä jos kiihdyttäisi normaalisti. Ainakin tuo alla oleva G30 520d xDrive BMW EcoPro-moodissakin antaa vain kaksi tähteä moisesta kiihdytyksestä, mutta jos painaa reippaammin kaasua niin heti saa 5-tähteä ja polttoaineenkulutuskin laskee.

Ilmeisesti edelleen luullaan, että alla on kaasuttimella varustettu auto...
Tota kuppaamista ei voi käsittää täälläkään. Jumalauta että menee hermo kun joku tahveli tukkii tietä 20 autoa perässä ja ohihan ei pääse.

Ja kiihdytys tuntuu kanssa kestävän porukalla, ihan samaa nauranut kun äitikin sanoo, että bensaa menee vähemmän kun kiihdyttelee hitaammin. Desin verran tainnut olla yleisesti kulutus ero mun ja äidin välillä; äiti junnaa väkisin isoilla vaihteilla ja kiihdytys kestää pari kilsaa kun itse kelaan samantien tavoitenopeuteen ja ajelen sitten sitä.

Käytännössä bensaa menee sitä vähemmän mitä nopeammin kiihdytät siihen ajonopeuteen. Toki tajuton polkeminen maksimoi sitä kulutusta sitten.
 
~10v vanha 5-sarjan bemari yritti päästä hidastetöyssystä yli (menee mun mondeolla kahtakymppiä ilman pelkoakaan raapimisesta), ajo vastaantulijoiden kaistalle, ajattelin että bmw vaan kääntyy ilman vilkkua kuten tavallista. Sieltä sitten äkkisukellus takaisin omalle kaistalle ja 45 asteen kulmassa yritti hivuttaa bemariaan n. 5cm/s vauhtia yli hidasteen. Kun vihdoin ja viimein pääsi yli, jalkakäytävän kautta tietysti, kaasu pohjaan ja arviolta 70km/h lähdettiin kolmenkympin alueella jatkamaan matkaa.
 
Jos kyseessä on takavetoinen Hiace niin se on ihan sama mitkä renkaat siihen ostat, tyhjänä se menee poikittain kokoajan ihan sama mitä teet :D

Itteä vituttaa kyllä nyt kun vähänkään tulee lunta ja "liukasta" (normaali talvikeli siis) niin ihmiset oikeasti ei saa kotteroitansa kulkemaan täällä Oulun seudulla. Ajetaan 60km/h lentokentäntiellä vaikka rajoitus on 80km/h. Ajetaan 40km/h vaikka rajoitus on 60km/h. Itteä vituttaa suoraan sanottuna kun olisi kiire odottamaan. Olen alkanut surutta ohittelemaan näitä kuskeja. En edes hidasta perään vaan menen samoilla vauhdeilla ohi, kunhan ei ketään tule vastaan/ole ohituskieltoa. Minä kun en voi ymmärtää,
että mikä siinä nykyauton kuljettamisessa on niin vaikeata nykyrenkailla.

Samoiten en ymmärrä, että miten voi jollakin 320cdi mersulla kestää kiihdyttäminen siihen vauhtiin sen 2 kilometriä. Miten se on edes mahdollista? Tuossahan menee jo polttoainettakin paljon enemmän, kuin mitä jos kiihdyttäisi normaalisti. Ainakin tuo alla oleva G30 520d xDrive BMW EcoPro-moodissakin antaa vain kaksi tähteä moisesta kiihdytyksestä, mutta jos painaa reippaammin kaasua niin heti saa 5-tähteä ja polttoaineenkulutuskin laskee.

Ilmeisesti edelleen luullaan, että alla on kaasuttimella varustettu auto...
Tähän vois sanoa vain että OIVOI..
Lentokentäntiestä olen onneksi tällä hetkellä toistaiseksi työmatkojen suhteen vapautettu.
Nuo 320cdi ja 500 cdi GLK tapaukset, sekä kyllä myös nämä leasing perheautot ihmetyttää kerta toisensa jälkeen. Kiihdytyskaistalla on täysin mahdotonta kelistä riippumatta edes yrittää saavuttaa viereisen kaistan 60/80/100kmh marssivauhtia mutta kun sinne oikeanpuoleiselle ajokaistalle on saatu kiilattua niin annas armias kun möhkö ns. lähtee.
Samaten tullaan vasenta kaistaa jonosta ohi punaisia lähestyessä, mutta sitten kuorma-auton/täysperän/rekan rinnalla kun ollaan niin kiihdytetään vetoauton nopeutta tarkasti seuraten noilla katumaasturimöhköillä, ettei vain kukaan pääse "etuilemaan" jonossa. Uskomattomia kateuden peikkojen kokoontumisajoja lähes päivittäin.
 
Tuohon tarinaan törmää usein. Ei sinulla sattuisi olemaan jotain lähteitä mistä asian voisi todeta?
Ripeä kiihdytys = vähemmän aikaa kiihdytykseen = enemmän aikaa tasaisella nopeudella ja tasaisella nopeudella vie vähemmän polttoainetta kuin kokoajan pienessä kiihdytyksessä.
 
Ripeä kiihdytys = vähemmän aikaa kiihdytykseen = enemmän aikaa tasaisella nopeudella ja tasaisella nopeudella vie vähemmän polttoainetta kuin kokoajan pienessä kiihdytyksessä.

Taas tuo yeinen selitys, josta puuttuu kulutuseron selitys.

Ripeässä kiihdytyksessä kulutusmittari taas näyttää jotain 40l/100km lukemia ja verkkaisemmassa jotain 8, mutta selvästi pidemmän aikaa ennenkuin pääsee rullailuun.

Tosiaan jos joku osaa pistää jotain linkkiä jonnekkin missä asia olisi tutkittu oikeasti niin arvostaisin.
 
Taas tuo yeinen selitys, josta puuttuu kulutuseron selitys.

Ripeässä kiihdytyksessä kulutusmittari taas näyttää jotain 40l/100km lukemia ja verkkaisemmassa jotain 8, mutta selvästi pidemmän aikaa ennenkuin pääsee rullailuun.

Tosiaan jos joku osaa pistää jotain linkkiä jonnekkin missä asia olisi tutkittu oikeasti niin arvostaisin.

Yleensä hitaasti kiihdyttäminen tarkoittaa vaihtamista aivan liian aikaisin ja kiihdyttämistä aivan liian pienillä kierroksilla, joilla moottorin hyötysuhde suurella väännöllä on huonompi.

Tyypillinen ripeästi kiihdytys tarkoittaa sitä että vaihdetaan vaihdetta vasta suuremmilla kierroksilla ja suurempi osa kiihdytyksestä tehdään moottorin optimaalisella vääntöalueella, jossa sen hyötysuhde on parhaimmillaan.
 
Omaa mutuilua tuohon kulutusasiaan:
Eikö polttomoottorin hyötysuhde ole parhaimmillaan reilusti kuormitettuna, parhaan vääntöalueen tienoilla? Tasaisella nopeudella ajaessa moottoria ei ole mahdollista kuormittaa kunnolla, mutta kiihdytyksessä on. Jos kiihdyttää siten, että moottorin hyötysuhde on parempi, hukkaa vähemmän energiaa.
 
Siis ei tuo ole mitään mutuilua, vaan aivan totta. Se kiihdytys tulee suorittaa ripeästi hyödyntäen moottorin maksimaalista vääntöaluetta, jonka jälkeen valitaan isoin mahdollinen vaihde ja ajetaan mahdollisimman tasaisesti koskematta jarruun. Hidastamiseen pyritään käyttämään moottorijarrutusta mahdollisimman paljon, koska tällöin polttoaineenkulutus kaikissa ruiskuautoissa (ei kaasarissa) on aikalailla nolla.

Yritäppä tämä selittää ihmisille, jotka eivät älyä autoista mitään. Eli käytännössä suurimmalla osalla dieselautoista kiihdytetään sinne 2000-2200rpm ja vaihdetaan isompaa riippuen välityksistä. Uudehkoilla turbobensoilla sinne 2000-2500rpm riippuen moottorista ja vaihdetaan isompaa, vanhemmilla vapaastihengittävillä sinne 2000-3000rpm ja vaihdetaan isompaa, toki riippuen edelleen moottorista.

Näin myös vältytään tuhoamasta mm. Kaksoismassavauhtipyöriä ja säästetään vaihteistoa yleensäkkin polttoainesäästön lisäksi...

Suurin osa idiooteista vaan nytkäyttää samantien isompaa kun saavat romunsa liikkeelle, jonka jälkeen se ei sitten liikukkaan mihinkään. Ja sitten se kiihdyttäminen ei lopu vaan se on niin typerän hidasta, että ihan vituttaa.
 
Yleensä hitaasti kiihdyttäminen tarkoittaa vaihtamista aivan liian aikaisin ja kiihdyttämistä aivan liian pienillä kierroksilla, joilla moottorin hyötysuhde suurella väännöllä on huonompi.

Tyypillinen ripeästi kiihdytys tarkoittaa sitä että vaihdetaan vaihdetta vasta suuremmilla kierroksilla ja suurempi osa kiihdytyksestä tehdään moottorin optimaalisella vääntöalueella, jossa sen hyötysuhde on parhaimmillaan.

Nyt lähdin selvittelemään enemmän ja ilmeisesti se suuri kuormitus, jolla saadaan paras hyötysuhde autosta irti kiihdyttäessä on juurikin aikaisin vaihtamalla, eli suuri kuormitus termi tässä yhteydessä tarkoittaa suurta vääntöä pikkukierroksilla, jolloin hyötysuhde on paras.

muoks: eli hieman tuon manakuskin ohjeen mukaisilla kierroksilla ollaan ihan hyvällä alueella jo. Monet muut yleensä käyttävät ripeissä kiihdytyksissä kierrokset siellä 4000-5000 nurkilla, itse kiihdytyskaistoilla 6500 lukemissa mutta silloin ei tule katseltua kulutusta.

Täällä asiaa käyty kunnolla läpi:
Ominaiskulutus, hyötysuhde ja polttoaineenkulutus

Tuoltakaan ei ihan kaikki yksityiskohdat selviä. Pitäisi saada neliulotteisia piirakkadiagrammeja. Joissa olisi kaasun asento, kierrokset ja hyötysuhde näkyvillä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tiivistettynä nuo aiemmat: kaasun asento 50% - 75% maksimista pääsee parhaalla hyötysuhteella, kunhan vaihtaa ajoissa että moottoria kuormitetaan väännön, eikä tehon eli kierrosten kautta.

Tuo kylläkin tarkoittaa sitä että se 50-75% kaasulla kiihdytys vaihtaen niin että vaihdon jälkeen kierrokset tippuu tyhjäkäynnille taitaa loppujen lopuksi olla taloudellisin(palotapahtuman hyötysuhde kasvaa pienillä kierroksilla hieman)? Ei vaan kovinkaan ripeää enää.
 
Heitin tosiaan vaan yleispätevät ohjeet miten itse toimin jos siis haluan ajaa taloudellisesti. Yleensä minua ei kiinnosta vähääkään polttoaineenkulutus, joten painan kaasua reippaasti ja vaihdan silloin kun siltä tuntuu, tosin yleensä 2000rpm tai 2500rpm. Niin ja diesel 1.6-litranen kyseessä, siinä ei vääntöä juuri ole alle 1500rpm. Toisessa on, mutta automaatti vaihtaa aina pienemmälle jos vähänkää hipaisee kaasuun.

Ja mun mielestä ei missään nimessä kannata vaihtaa niin aikaisin, että kierrokset tippuu tyhjäkäynnille. Nykyajan turboautoissa ei sitten ole mitään tapahtumaa siinä tyhjäkäynnin tuntumassa, yleensä maksimiväännöt löytyy siellä 1500-1750rpm - 3000-3500rpm ainakin dieseleissä ja useasti myös bensamoottoreissa vähän pidemmällekkin.
 
Heitin tosiaan vaan yleispätevät ohjeet miten itse toimin jos siis haluan ajaa taloudellisesti. Yleensä minua ei kiinnosta vähääkään polttoaineenkulutus, joten painan kaasua reippaasti ja vaihdan silloin kun siltä tuntuu, tosin yleensä 2000rpm tai 2500rpm. Niin ja diesel 1.6-litranen kyseessä, siinä ei vääntöä juuri ole alle 1500rpm. Toisessa on, mutta automaatti vaihtaa aina pienemmälle jos vähänkää hipaisee kaasuun.

Ja mun mielestä ei missään nimessä kannata vaihtaa niin aikaisin, että kierrokset tippuu tyhjäkäynnille. Nykyajan turboautoissa ei sitten ole mitään tapahtumaa siinä tyhjäkäynnin tuntumassa, yleensä maksimiväännöt löytyy siellä 1500-1750rpm - 3000-3500rpm ainakin dieseleissä ja useasti myös bensamoottoreissa vähän pidemmällekkin.

En itsekkään niin ajoissa vaihtaisi, ellei vääntö ole huomattavan hyvä siellä alhaalla(tai alamäki). Oma automaatti on cvt niin kierrokset ovat siellä vähän päälle 2000 50% kaasulla kiihdytellessä ja tippuvat melkein tyhjäkäynnille heti kun kiihdytys on hoidettu.

Mutta siis ilmeisesti tuolla maksimiväännöllä ei ole suoraa yhteyttä hyötysuhteeseen, vaan moottorin kuormituksella väännön kautta.

Huomasin nyt että uudet automaatit pistävät vedon poikki eli rullaavat vapaasti moottorijarrutuksen sijaan saadakseen kulutusta vielä alemmas. Tuo aika hyvin taas todistaa sitä uskomusta vastaan että moottorijarrutuksella pääsisi pienempiin lukemiin kuin vapaalle vaihtamalla. kts -> "Audi Drive Select - Efficiency asetus"

Muoks: eli nyt tulossa lopputulokseen että pahin kulutuksen lisääjä on ajatapa, jolla tulee nopeudenmuutoksia ja turhia pysähdyksiä, toisiksi isoin lisääjä yli 75% kaasun asento ja kolmantena liian myöhään vaihteen vaihtaminen jolloin moottorin rasitus laskee ja poistutaan parhaalta hyötysuhteelta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse vaihdan 2 litraisessa dieselissä 2500 rpm kohdalla. Ja moottorin kierrokset on yleensä noin 2000. Max vääntö taisi olla 1750. Joskus voi epähuomiossa nousta myös vaikkapa 3000. Tuo siis 17v autolla, mutta samoin ne muutkin turbo moottorit toimii.

Kaasua siis noin 75% eli ripeä kiihdytys.
 
On meilläkin bemarissa tuo vapaalle heitto, mutta se on lähinnä vaan hankalampi, koska se on niin pirun mahdotonta arvioida, että kuinka pitkälle sillä voi rullata. Maantiellä varmaan hyvä, mutta taajamassa hyödytön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom