Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alkaa vaan aikamonessa poliisiautossa olemaan kamera joka lukee lähistöllä olevien kilvet ja hälyttää jos ei ole rekisterissä/katsastettu/vakuutus tai autovero maksettu/omistajalla ei korttia. Tämä myös kun olet pysäköinyt sinne abc:n parkkikselle ja poliisit tulee pullalle.

Mitäs se hyödyttää jos on feikkikilvet kuten @Bapsu totesi, jotka laite pystyy kuitenkin skannaamaan ja toteaa että homma ok?

Hyvä syy pitää monta samanmerkkistä ja -mallista autoa, yksi asianmukainen jossa kaikki ok ja kolmella sit ajellen samoilla kilvillä :D
 
Meni vähän ohi että mitä toi niiden sakkojen kanssa sitten auttaa?

Meni minulta ohi että minkä sakkojen, ylinopeustolpasta / ylinopeudesta? Ei mitään jos on kilvet sellaisesta joka on omissa nimissä :lol:

Kommentoin tuota automaattista kilpivalvontaa, eli jos ajelee kuitenkin sääntöjen mukaan niin niillä väärillä kilvillä voi mennä pitkällekin, ellei pysäytetä allaolevista syistä:

kilvet ja hälyttää jos ei ole rekisterissä/katsastettu/vakuutus tai autovero maksettu/omistajalla ei korttia

Loppuviimein sama kai se kenen kilvet on jos perseilee tarpeeksi kunnolla tuolla :rolleyes:
 
Herraoletettu Imodium otti asian esille juurikin nopeusvalvontaan liittyen. Eihän tossa voita mitään kun sakot tulee perille kumminkin ja yksi auto pitää olla ehjä silti. Miksei sitten aja ehjällä.

Juu, toki jos on vaikka sen kolme autoa ja kolme kuskia, niin kaksi menee edelleen ilman vakuutuksia, veroja jne. ;)
 
kai kilvetkin joutuis sit parikertaa ilmottaa varastetuks et sais ite ne kolmeenautoon kiinni samaan aikaa

ku ei kai niit voi niinvain hommata joka autoon
 
Pahin mitä olen nähnyt tähänmennessä oli yksi pakukuski, joka ajeli taajamatietä tabletti ratin päällä ja nenä kiinni siinä ruudussa. :tup:
Näitähän saa ihastella motarilla päivittäin. Kerran samaa harrasti ambulanssin kuski, tosin luurin kanssa. Meinasin jäädä alle. Eikä ollut siis hälyajossa.

Mitäs se hyödyttää jos on feikkikilvet kuten @Bapsu totesi, jotka laite pystyy kuitenkin skannaamaan ja toteaa että homma ok?

Hyvä syy pitää monta samanmerkkistä ja -mallista autoa, yksi asianmukainen jossa kaikki ok ja kolmella sit ajellen samoilla kilvillä :D
Nimenomaan. :)

Itsellä kävi tosi paha houkutus lauantaina. Kävin hakemaan nykyisen harrasteauton kaveriksi täsmälleen samanlaisen pelin (sama vm. , väri, kone, ulkonäkö, varustelu jne.)tuon kaveriksi laittoon. Kärryssä ei ollut leima voimassa, eli jouduin hommaamaan siirtokilvet.

No arvatkaa vaan kävikö mielessä muutaman ruuvata kilvet tuosta toisesta harrastevehkeestä (leimattu ja peräti liikennekäytössä tähän vuodenaikaan poikkeuksellisesti) ja lyödä ne tuohon siirrettävään vehkeeseen siksi aikaa. :D

Ainoa mistä olisi voinut jäädä kiinni olisi ollut valmistenumero... no ehkä ensi kerralla.

Ja sitten asiaan eli liikenteeseen. Taas tuossa legendaarisessa Pispalan vt:n ja moottoritien risteyksessä tulin kaupungista (rantaväylältä/hervannan valtaväylältä), eli vasemmalle kääntyminen ei ole sallittu. No kävin läheisellä parkkiksella kääntämässä, kuten asiaan kuuluisi. Joku näppärä kanssakuski kuitenkin totesi, että hän ei aja vajaa 100m parkkikselle, vaan kiskaisee uukkarin kolmen kaistan + sulkuviivojen yli tuossa risteyksessä, jotta pääsee jatkamaan kohti Pispalaa. Muuten hyvä, mutta olin juuri itse kääntänyt parkkiksella ja tullut tuohon samaan kohtaan, kaverilla sojottaa vilkku vasemmalle kun auto menee sulkuviivan yli oikealle. :facepalm:

About 10cm ja torvenpainalluksen päässä olisi ollut kuskinoven uusinta tuosta saapista.

Kyse tästä paikasta:
62 Pispalan valtatie

https://goo.gl/maps/oCTyZtpMSJ22

Eli kys. kärry tuli vasemmalta, ylittää kaistan, jota bussi kulkee, tämän jälkeen keltaisen raita alueen, tämän jälkeen yhden sulkuviivan ja tämän jälkeen ajaa päin Passattia/Boraa, joka on samoissa asemissa kuin mihin olin menossa.
 
Niin siis väärinymmärrysten välttämiseksi, tarkoitin että otan autoistani kaikki kilvet pois ja laitan tilalle kyltin "Maksut voi osoittaa Anne Bernerille". Jos joku automaattivalvonta hälyttää ja joku kehtaa lähteä perään, niin ajan karkuun. Olen parempi ratti miäs kuin moni poliisi. Hommaan myös takakonttiin retkikeittimen ja 3G-yhteyden siltä varalta että täytyy viettää etäpäivää metsässä.
 
Katso lista: Näin autoilijoita aiotaan sakottaa – 5 km/h ylinopeudesta 100 €, joutokäynnistä 100 €…

Tietoa alkaako valtio kustantamaan uusia kannentiivisteitä ja laakereita moottoriin kun joutokäyntikin kielletään? Kun skrapaa laseja niin ei saa lämmittää kabiinia enää?

Vai päteekö ne 2 ja 3min säännöt nyt edelleen?

Muutenkin näköjään kannattaa esim. alkaa ajamaan päin punaisia, voittaa saman ajan kun ajaa +10kmh mittarinopeutta.

Pysyyköhän päiväsakot käytössä kovempien nopeuksien kanssa... (luin jutun aika pikasesti)
 
entäs taksimiehet sitten kun auto yleensä joutokäynnillä talvella ettei jäädy asiakkaita ootellessa
 
Katso lista: Näin autoilijoita aiotaan sakottaa – 5 km/h ylinopeudesta 100 €, joutokäynnistä 100 €…

Tietoa alkaako valtio kustantamaan uusia kannentiivisteitä ja laakereita moottoriin kun joutokäyntikin kielletään? Kun skrapaa laseja niin ei saa lämmittää kabiinia enää?

Vai päteekö ne 2 ja 3min säännöt nyt edelleen?

Muutenkin näköjään kannattaa esim. alkaa ajamaan päin punaisia, voittaa saman ajan kun ajaa +10kmh mittarinopeutta.

Pysyyköhän päiväsakot käytössä kovempien nopeuksien kanssa... (luin jutun aika pikasesti)
Mä veikkaan ettei poliiseja tämänkään lakiuudistuksen jälkeen niin älyttömästi kiinnosta tulla joutokäynnistä sakottamaan. Sen verran niillä tuntuu olevan töitä, ettei tyhjänpäiväsyyksistä tule jatkossakaan sakkoa. Tietty kanta-asiakkaiden ja muiden kokopäivävittupäiden sakottaminen saattaa lisääntyä, mutten usko tavisten elämään olevan näillä mitään vaikutusta.
 
Joutokäynti on ollut kielletty jo ties kuinka kauan. Terveellä järjellä ne tinanapitkin noita valvoo.

Kyllä muakin vituttaisi jos joku lämmittelisi dieselkrematoriota ikkunan alla joka aamu.
Ekasta opiskelijakämpästä pois muuttaneena tyhjäkäytin kylmää dieselpakua kerrostalon sisäpihalla kunnes toisen kerroksen perheenisä pyysi sammuttamaan. Heillä nukkui pieni vauva parvekkeella. Ja se mustan savun määrä joka sinne kulki oli melkoinen. Hävettää ja harmittaa vielä näinkin pitkän ajan jälkeen, että tuli oltua niin ajattelematon.
 
Kerrostalos asuneena saa tottua moisiin. Jos parkkipaikan vierestä asuntonta ottaa niin pakkasaamuin saa kuunnella kunkin aamuiset lämmittelyt. Muistaa asuntoa valitessa tuon. Jos noista äänistö joku vituttaa niin nämä tietyn merkin amiksen asteelle jääneet moottoripyörähermannit. Tehottomia pyöriä vitullisella äänellä joita palvotaan fanimerkkejä vaatteet täynnä. Samaa kastia kuin pakoputkiviritteiset amisautot jois koneen rääkkäys kuuluu monen vaihteen verran mutta auto vaan ei näytä juuri liikkuvan mihinkään.
Voi pojat kun saan Datsunin Helsinkiin :D. Olen varmaan taloyhtiön vihatuin asukas koska auto joka näyttää miltä näyttää, suora rosteriputki edestä taakse ja tehoa ei mitään.
 
Hetkittäin käy mielessä pitäiskö vai eikö pitäis pakoputkiin laittaa venttiili joka päästään pakokaasut ilman vaimentajia vapauteen heti pakosarjan jälkeen. Autotallin lattialla kun odottelee muutamaa hitsausta vaille valmiina rosteri putkisto jossa katalysaattorit ja oikeanlainen X putki. Pikku vaivalla laittas molemmille puolille venttiilaipat jos vaan mitat jostain löytää. Nykyinen paikallaan oleva kun vähän räpelletty putki ilman katteja ja puuttuu X tai yhdistävä putki mikä alkperäisesti on.

Luultavasti vaan ei viitsi amistella ja tehdä tuota laippaa ja sille peitepeltiä katsastuksiin..

Tarvis hommata 2 kpl tuollaisia jos alkaa leikkiin.
https://m.ebay.com/itm/63mm-Electri...m-Muffler-Valve-E-Cut-Out-Cutout/401351133154

Äänet olis kyllä aivan käsittämättömät kun tuollaisilla V8 vähän kierrättäis. Rullannut yhdellä samanlaisella pihas jos puuttuu putket pakosarja perästä ja tuntuu reippaasti mahassa äänetm
Silloin kun noita Audin 4.2 litraisia näki merkkiliikkeessä niin voi pojat mitkä soundit lähti joistakin. Yhä yksi lemppareista. Se miten koko halli raikui kun tuollaisen repäisi kierroksille. Toinen lemppari on pakko olla WRX STi sedanit. Ne sananmukaisesti tunsi jä näki kun joku käynnisti hallin toisessa päässä. Varaston ikkunat alkoivat helistä ja se basson määrä jo tyhjäkäynnillä, saati jos oli laitettu catback.
 
Eiköhän se auton lämmitys ole edelleen sallittua. Et saa krapalla huurtuvaa ikkunaa pysyyn auki ennenkuin lämpöä löytyy.
Onkai se, tosin se 3min riitä neloskoneisessa mihinkään kovemmalla pakkasella.

Joutokäynti on ollut kielletty jo ties kuinka kauan. Terveellä järjellä ne tinanapitkin noita valvoo.

Kyllä muakin vituttaisi jos joku lämmittelisi dieselkrematoriota ikkunan alla joka aamu.
Kyllähän se 2-3min saa käyttää, vai poistuiko tyhjäkäynnin käsite laista jostakin välissä kokonaan?

Se pari minsaa ei vaan riitä mihinkään kunnon keleillä (joista ei kyllä paljoa tarvitse etelässä nykyään huolehtia).

Lähinnä olen miettinyt kun muutamana päivänä vuodessa jättänyt auton kaupan pihaan käymään kun kipasen kaupasta eväät. Tämä siis kovemmilla pakkasilla.
 
Kyllä tuo tyhjäkäyntisääntö pitäisi olla enemmänkin ohjeellinen kuin lakipykälä. Huvittavaa katsella kun jotkut ottaa tuon 2min säännön liian kirjaimellisesti ja parkkiksella sitten sitä esilämmittämätöntä autoa harjaillaan lumesta ja rapsutetaan ikkunoita auki, auto sammuksissa. :facepalm: Ja olihan sitä joutokäyntiä sallittu alle -15c pakkasessa ruhtinaaliset 4min...
 
Kyllä tuo tyhjäkäyntisääntö pitäisi olla enemmänkin ohjeellinen kuin lakipykälä. Huvittavaa katsella kun jotkut ottaa tuon 2min säännön liian kirjaimellisesti ja parkkiksella sitten sitä esilämmittämätöntä autoa harjaillaan lumesta ja rapsutetaan ikkunoita auki, auto sammuksissa. :facepalm: Ja olihan sitä joutokäyntiä sallittu alle -15c pakkasessa ruhtinaaliset 4min...
Eikö tässä vaiheessa se riittävän näkyvyyden varmistaminen mene tuon 4minuutin säännön yli? Esim huuruun puskee tuulilasia rapsuttelunkin jälkeen niin eihän sillä saa ajelemaan lähteä jos näkyvyys on se minkä lapasella yltää hieromaan tuulilasiin 50m välein. Muistelen näin lukeneeni jostain parin viikon sisään, mutten pikaisella googlella löytäny. Liekkö ollu jonkin poliisilaitoksen facebook sivuilla sitten.
 
Eikö tässä vaiheessa se riittävän näkyvyyden varmistaminen mene tuon 4minuutin säännön yli? Esim huuruun puskee tuulilasia rapsuttelunkin jälkeen niin eihän sillä saa ajelemaan lähteä jos näkyvyys on se minkä lapasella yltää hieromaan tuulilasiin 50m välein. Muistelen näin lukeneeni jostain parin viikon sisään, mutten pikaisella googlella löytäny. Liekkö ollu jonkin poliisilaitoksen facebook sivuilla sitten.

Tarpeeton joutokäynti on rajoitettu muutamaan minuuttiin - Minilex

Se sitten mikä määritellään tarpeettomaksi joutokäynniksi, on melko tulkinnanvaraista. Mutta luulisi tosiaan auton lämmittäminen siten että sillä on turvallista lähteä ajamaan, olevan tarpeellista joutokäyntiä. Mutta jos asiaa voidaan tulkita yhtä sekavasti niin ei ole ihme että jotkut eivät käytä autoa edes lämmittääkseen sitä ennen ajoa...
 
Kyllä tuo kaksi minuuttia pitäisi riittää huurteen estoon autossa kuin autossa ja kelillä kuin kelillä jos vain tajuaa pistää sen tuulilasin puhalluksen päälle.

Se pari minsaa ei vaan riitä mihinkään kunnon keleillä (joista ei kyllä paljoa tarvitse etelässä nykyään huolehtia).
Mitä kylmempää, sitä kuivempaa ilma ja sitä vähemmän huurtumisongelmaa.

Lähinnä olen miettinyt kun muutamana päivänä vuodessa jättänyt auton kaupan pihaan käymään kun kipasen kaupasta eväät. Tämä siis kovemmilla pakkasilla.
Kerran pysäköin marketin parkkipaikalla taksin viereen, joka kärytteli iloisesti tyhjäkäynnillä eikä kuskia mailla halmeilla. Tein päivän ympäristöteon ja kävin nappaamassa siitä koneen kiinni.
 
Itse ajattelen että 5 minuuttia voisi jotenkin riittää huurujen estoon. Varmaan jotain 5 minuuttia kuluu raapii etulasit ja tuulilasin puhtaaksi.

Toki jos Webasto löytyy, niin lasit aukeaa nopeammin. Eli ajonaikainen webasto.
 
Nopeiten saa ikkunat auki, ku pistää tuulilasipuhalluksen, lämpötila puoleenväliin, puhallusnopeus toisiksi kovimmalle ja pikkasen raottaa kuskin ikkunaa silläaikaa ku harjaa/raappaa laseja auton käydessä. Ja aina pitää homma aloittaa tuulilasista ja samalla myös putsata se ilmanottoaukko siitä tuulilasin alalaidasta. :tup:
Eeei ei ei. Hommahan menee niin että jos Eberi on unohtunut niin autoon, auto käyntiin, ratti, penkit, tuulilasi takalasi ja peilit lämmitykseen ja harjaamaan sivulaseja. Kun sivuolasit ovat sulat niin tuulilasi ja takalasi ovatkin jo melkein puhtaat tai täysin puhtaat.
 
Kyllä tuo kaksi minuuttia pitäisi riittää huurteen estoon autossa kuin autossa ja kelillä kuin kelillä jos vain tajuaa pistää sen tuulilasin puhalluksen päälle.


Mitä kylmempää, sitä kuivempaa ilma ja sitä vähemmän huurtumisongelmaa.


Kerran pysäköin marketin parkkipaikalla taksin viereen, joka kärytteli iloisesti tyhjäkäynnillä eikä kuskia mailla halmeilla. Tein päivän ympäristöteon ja kävin nappaamassa siitä koneen kiinni.
Ei riitä sopivalla kelillä.
 
Eiköhän tämäkin ole autokohtaista ja käyttäjäkohtaista, noi oli omat vinkit, ei ne välttämättä ole ne oikeat, muttei niitä myöskään voi tyrmätä :tup:
Autokohtainenhan tuo ;). Ford ja lämmitettävä tuulilasi on tuossakin varsin mainio. Voittaa nuo Vaggien yms lämmitettävät koska vastukset ovat yhä vastukset vs se uudentyyppinen kalvo.
 
Kyllä tuo kaksi minuuttia pitäisi riittää huurteen estoon autossa kuin autossa ja kelillä kuin kelillä jos vain tajuaa pistää sen tuulilasin puhalluksen päälle.


Mitä kylmempää, sitä kuivempaa ilma ja sitä vähemmän huurtumisongelmaa.


Kerran pysäköin marketin parkkipaikalla taksin viereen, joka kärytteli iloisesti tyhjäkäynnillä eikä kuskia mailla halmeilla. Tein päivän ympäristöteon ja kävin nappaamassa siitä koneen kiinni.
2min ei riitä yhtään mihinkään jos on yhtään enempää kuin sitä -1 pakkasen tekemää jäätä.

Toisessa autossa ei ole lohkaria eikä mulla ole lämmitysmahdollisuutta töissä eikä tuolla kotopuolessa kuten myöskään toisella kämpällä.

Pistäppä auto käymään -20 ja ala skrapaamaan. Se jää ei lähde mihinkään ekan 10min aikana.

Ja vuoden ympäristöteko juu. Kai käyt sammuttamassa siviilienkin autot jotka käy kaupan pihassa ja kun on par kilsaa vasta ajettu niin se akku onkin sitten aika tyhjä kovemmalla pakkasella. Työmatka on 13km, kauppa puolivälissä. Jos yhtään epäilen akun kuntoa niin en kyllä sammuta.
 
Hanki parempi akku tai auto jos auto ei kestä kahta käynnistystä kylmästä parin kilsan välein. Vittuako sitä viitsii rikkinäisellä autolla ajaa.
 
Ja vuoden ympäristöteko juu. Kai käyt sammuttamassa siviilienkin autot jotka käy kaupan pihassa ja kun on par kilsaa vasta ajettu niin se akku onkin sitten aika tyhjä kovemmalla pakkasella. Työmatka on 13km, kauppa puolivälissä. Jos yhtään epäilen akun kuntoa niin en kyllä sammuta.
No tää taksi-tapaus oli joskus keväällä, lämpötila varmaan joku +10 eikä mikään -20. Kovilla pakkasilla heltiää täältäkin vähän enemmän ymmärrystä.
 
Mun mielestä on aivan se ja sama mikä keli, vuodenaika tai kuun asento, niin toisen autoihin, koneisiin tai laitteisiin ei kajota, jollei ne nyt todella uhkaa jonkun henkeä tai terveyttä tai muuta vastaavaa... Ulkoapäin ei millään näe mikä auto on laitettu juuri kaapeleilla käyntiin, taksi tietysti ehkä harvemmin, varsinkaan noilla keleillä. Kuitenkin auton huoltoon liittyviä syitäkin auton tyhjäkäyttämiseksi on myös, ei se aina ole vain mukavuudesta kiinni.

Kannattaa olla ylipäätään koskematta toisten omaisuuteen ilman lupaa, joskus se voi myös pitää oman nenän suorempana huonossa tilanteessa :D
 
Hanki parempi akku tai auto jos auto ei kestä kahta käynnistystä kylmästä parin kilsan välein. Vittuako sitä viitsii rikkinäisellä autolla ajaa.
No jos ajelet kuten kaikki eläkeläiset ja muut jotka ei tajua mistään mitään niin se akkuhan on paskana kahden vuoden jälkeen. Mieluummin sitä tyhjäkäyttää sen kauppareissun ajan tms. kuin että ajelee 10km lenkin yksistään akun lataamiseksi ja kuluttaa enemmän bensaa.

Ja harvoin se pari starttia, mutta jospa sitä yli 10km pätkää ei tulekkaan moneen viikkoon ja pakkaset kovia + ei välttämättä lohkaria joka paikassa niin siinä alkaa olla akku koetuksella.

Itseä ainakaan kiinnosta sen akun tila, oli uusi tai vanha niin en päästä lähellekään tyhjää.
 
Mun mielestä on aivan se ja sama mikä keli, vuodenaika tai kuun asento, niin toisen autoihin, koneisiin tai laitteisiin ei kajota, jollei ne nyt todella uhkaa jonkun henkeä tai terveyttä tai muuta vastaavaa... Ulkoapäin ei millään näe mikä auto on laitettu juuri kaapeleilla käyntiin, taksi tietysti ehkä harvemmin, varsinkaan noilla keleillä. Kuitenkin auton huoltoon liittyviä syitäkin auton tyhjäkäyttämiseksi on myös, ei se aina ole vain mukavuudesta kiinni.

Kannattaa olla ylipäätään koskematta toisten omaisuuteen ilman lupaa, joskus se voi myös pitää oman nenän suorempana huonossa tilanteessa :D
Koskeeko tämä myös esimerkiksi polkupyöriä?
 
No jos ajelet kuten kaikki eläkeläiset ja muut jotka ei tajua mistään mitään niin se akkuhan on paskana kahden vuoden jälkeen. Mieluummin sitä tyhjäkäyttää sen kauppareissun ajan tms. kuin että ajelee 10km lenkin yksistään akun lataamiseksi ja kuluttaa enemmän bensaa.

Ja harvoin se pari starttia, mutta jospa sitä yli 10km pätkää ei tulekkaan moneen viikkoon ja pakkaset kovia + ei välttämättä lohkaria joka paikassa niin siinä alkaa olla akku koetuksella.

Itseä ainakaan kiinnosta sen akun tila, oli uusi tai vanha niin en päästä lähellekään tyhjää.
Tuota.... Olen kahdesta lukuisista eri ikäisistä autoistani vaihtanut akun. Kahdesta. Kaikkia autoja ajetaan, starttaillaan, käyteään Eberiä, lohkarilla ja ilman ja yhtään autoa ei harrasteautoja lukuunottamatta ole jäänyt virran takia käynnistymättä... Osa akuista jopa +10v vanhoja.
 
Yleensä alle 10c pakkasella lasien sulamiseen menee aikaa noin kahvikupillinen. Sen yli sitten kaksi.
 
Sulla tarpeeksi vanhoja joissa ei elektroniikka. Varsinkin varashalytin tuppaa oleen mikä syö radion muistin kanssa auton akun jollei sillä kuukauteen aja. Oli vaikka uusi akku. Tuollaisen kun tempaiset kiirees kaapeleilla käyntiin niin ei sitä muutamaan kilsaan kannata sammuttaa. Akunvaihto on turhaa kun vika ei siinä. Mankan ja hälyttimen kun nyppäis pois olisi akun kulutus nollis eikä tyhjenisi.

Tuos pihas just yksi auto makaa johdon pääs tuosta syystä kokoajan. Hälytin tyhjentää akun.. Pieni 45Ah akku ja ultraäänitutkat ei sovi yhteen jollei auto kuukauteen käytä.

Tietenkin voisi käyttää akun erotinta akun navalla, mutta miten se hälytin siten toimisi. Ja radiokin olisi aika asetettava asetuksiltaan.
Ai, jännä juttu. Ainoat autot mihin akku vaihdettiin olivat -60-luvun kupla ja 2006 MK2 Octavia. Ja nykyinen auto seisoi viikkoja putkeen pihassa ja aina ekalla käyntiin. Hälyt sisätutkilla päällä kokoajan, Eberin kellot, jälkiasennettu subi jne kivaa... Ei mitään. Ehkä vain omistat rikkinäisiä autoja? Nimimerkillä entinen merkkiliikkeiden mekaanikko.

EDIT: Ja mikä kippo sulla on, akun koosta päätellen joku Honda tms? Hanki siihen isoin akku mitä saat niin saatat selviytyä. 45mah akku on naurettavan pieni. Nuo eivät ole koskaan olleet ongelmattomia koska autoja ei ole selkeästi suunniteltu pohjoisen oloihin. Eli suunnittelun kukkasesta kyse.
 
Tuota.... Olen kahdesta lukuisista eri ikäisistä autoistani vaihtanut akun. Kahdesta. Kaikkia autoja ajetaan, starttaillaan, käyteään Eberiä, lohkarilla ja ilman ja yhtään autoa ei harrasteautoja lukuunottamatta ole jäänyt virran takia käynnistymättä... Osa akuista jopa +10v vanhoja.
Juu ja kun kerran tyhjenee niin on ikuisesti paskana. En ota edes sitä riskiä, että tyhjääntyy.

Hyvin pidettynä kestää yli 10v heittämällä, esim omassa jenkissä akku taisi olla tuolta 2000-luvun alusta ja ei hyydy. Sen sijaan jos pari kertaa tyhjäät sen muutaman vuoden aikana niin ei varmasti kestä kymmentä vuotta.

Pointti oli mulla siinä, että muutaman kilsan pätkäajoa ei mikään normaaliakku kestä kovalla pakkasella kauaa, jonka takia sitä kärryä voi tyhjäkäyttää. Itse en edes omista mitään uudempaa kiesiä, vanhemmissakin se tyhjenee reippaammalla pakkasella todella helposti. Miksihän kaikki akut hyytyy aina kovalla pakkasella? Syy lienee siinä, että niitä ei ole ladattu kunnolla/päästelty tyhjäksi pidemmäksi aikaa
 
Noh, jännästi ne saadaan riittämään kun tiedetään akkujen rajat. Ne vaan joutuu välillä lataamaan jos on moinen tilanne että tiedetään että akkua käytetään paljon pätkäajossa. Itsellä on laturi ihan Eberin takia. En ole vielä joutunut lataamaan mutta lähellä oli tuossa 3kk kortitta ollessa. Noin pieni akku on suunnitteluvirhe. Ei vika. Ja tosiaan isoin ongelma kylmissä oloissa kyykkäävissä akuissa on jäätyminen/kylmyys jolloin ei ota virtaa vastaan etenkään jos lyhyempää matkaa eikä akku ehdi lämmetä eikä siten latautua.
 
Mikä vittu ihmisiä vaivaa?
Taas yks aamu työmatkalla pimeällä mettätiellä. Pimeetä, mutkainen metsätie, loskasadetta ja tiellä 10cm loskapaskaa. Ajan kuitenkin sallittua nopeutta (80km/h). No jostain ilmestyy joku vitun supeledeillä varustettu audi taakse. Ja hinkkaa ihan perseessä kiinni niin että peilit loistaa ku aurinko.
Sitten lähtee ohittamaan niin että melkein sivupeilit irtoo ja kiilaa ihan siihen eteen niin että loskapaskaa räjähtää tuulilasiin niin ettei nää pariin sekuntiin mitään.
Jumalauta että vitutti ja pelotti.
Eikö ihmiset osaa yhtään ajatella.
Toisaalta; Audikuski. Ei pidä sekoittaa niitä oikeisiin ihmisiin.
 
Mikä vittu ihmisiä vaivaa?
Taas yks aamu työmatkalla pimeällä mettätiellä. Pimeetä, mutkainen metsätie, loskasadetta ja tiellä 10cm loskapaskaa. Ajan kuitenkin sallittua nopeutta (80km/h). No jostain ilmestyy joku vitun supeledeillä varustettu audi taakse. Ja hinkkaa ihan perseessä kiinni niin että peilit loistaa ku aurinko.
Sitten lähtee ohittamaan niin että melkein sivupeilit irtoo ja kiilaa ihan siihen eteen niin että loskapaskaa räjähtää tuulilasiin niin ettei nää pariin sekuntiin mitään.
Jumalauta että vitutti ja pelotti.
Eikö ihmiset osaa yhtään ajatella.
Toisaalta; Audikuski. Ei pidä sekoittaa niitä oikeisiin ihmisiin.
Tästä tuli mieleen viime joulukuun Turku-Lappeenranta matka. Tiet loskassa mutta muuten ihan ok ajokeli. Noin 300km moottoritietä ja lähes kaikki ohitukset sellaisia että ohittaja ajaa 1-2 km/h kovempaa. Ohituksen jälkeen palataan heti omalle kaistalle että sitä paskaa lentää lasiin loppumattomalla syötöllä. Lähes tyhjä moottoritie, edessä ja takana ei ketään ja mahkuja olisi ajaa vaikka kilometritolkulla sitä ohituskaistaa. Mutta kun ei, 10 metrin päästä vaihdetaan kaistaa. Pesunestettä meni yli 10 litraa tuolla matkalla.
 
Mikä vittu ihmisiä vaivaa?
Taas yks aamu työmatkalla pimeällä mettätiellä. Pimeetä, mutkainen metsätie, loskasadetta ja tiellä 10cm loskapaskaa. Ajan kuitenkin sallittua nopeutta (80km/h). No jostain ilmestyy joku vitun supeledeillä varustettu audi taakse. Ja hinkkaa ihan perseessä kiinni niin että peilit loistaa ku aurinko.
Sitten lähtee ohittamaan niin että melkein sivupeilit irtoo ja kiilaa ihan siihen eteen niin että loskapaskaa räjähtää tuulilasiin niin ettei nää pariin sekuntiin mitään.
Jumalauta että vitutti ja pelotti.
Eikö ihmiset osaa yhtään ajatella.
Toisaalta; Audikuski. Ei pidä sekoittaa niitä oikeisiin ihmisiin.
Jos tulee ihan peesiin kiinni ja alkaa vituttaa ni mä oon näissä tilanteissa suoran pätkällä näyttäny vilkkua et menee ohi ja nostanu jalkaa kaasulta ohituksen helpottamiseksi. Usein kiitoksena tien antamisesta jättävät pitemmän välin ennenkuin palaavat omalle kaistalle, joskin välillä saa loskat tuulilasiin tien antamisesta huolimatta. Lienee vaan osa niin ajattelemattomia tai pelkäävät vastaantulevien kaistalla ajamista.
 
Tästä tuli mieleen viime joulukuun Turku-Lappeenranta matka. Tiet loskassa mutta muuten ihan ok ajokeli. Noin 300km moottoritietä ja lähes kaikki ohitukset sellaisia että ohittaja ajaa 1-2 km/h kovempaa. Ohituksen jälkeen palataan heti omalle kaistalle että sitä paskaa lentää lasiin loppumattomalla syötöllä. Lähes tyhjä moottoritie, edessä ja takana ei ketään ja mahkuja olisi ajaa vaikka kilometritolkulla sitä ohituskaistaa. Mutta kun ei, 10 metrin päästä vaihdetaan kaistaa. Pesunestettä meni yli 10 litraa tuolla matkalla.
Juu tätä en ymmärrä, että jos on tilaa siellä motarilla erityisesti ajaa ohituskaistaa vähän pidempään niin miksi ei siellä voi pysyä sen 100m ajan edes. Itsekin yritän ohitellessa ottaa ainakin sen 100m siihen ohitettavaan ennekuin menen takaisin. Ja ennenkun taas joku alkaa nalkuttaa kaistalla roikkumisesta niin mainitaan vielä toisen kerran, että vain sillon kun on tilaa ajaa siellä.

Varsikin nämä eläkeläiset jotka ajelee 140 ja ramppaa kokoajan eri kaistalla kun ajavat olevinaan sääntöjen mukaan.
 
rekkamiehiltä saa välillä vilkulla kiitoksen kun jättää ohittaessa reilunvälin.
 
rekkamiehiltä saa välillä vilkulla kiitoksen kun jättää ohittaessa reilunvälin.
Rekkakuskeilla tuntuu usein olevan hyvä pelisilmä, sikäli vähemmän yllättäen toki. Itse varsinaisesti mitään kiitosta saanut, mutta tuossa hiljattain ajelin illalla maantietä ja lähdin ohittamaan rekkaa. Edellä meni muutamansadan metrin päässä toinen auto, rekka ajeli lyhyillä, mutta laittoi pitkät juuri siksi aikaa kun kiivin siihen rekan rinnalle ja ohitse. Sitten takaisin lyhyille. Enpä ole ennen moista huomaavaisuutta nähnyt.

Itsekin erityisesti rekkojen kanssa koitan olla mahdollisimman ennakoiva ohitusten, kaistalle palaamisen (eli välttää sitä lasien paskastusta) ja erityisesti sen vilkunkäytön kanssa (erityisesti liikenneympyrät), että nuo kuskit pääsisivät mahdollisimman sujuvasti sen laitoksensa kanssa pysähtymättä turhaan. Kuskit kuitenkin ovat varmaan vielä kahta vittuuntuneempia kaikenlaisiin kusipäihin joiden kommelluksia täälläkin puidaan vuodesta toiseen.

Yksi asiahan rekkojen kanssa kannattaa muistaa ja se on, kun tulee pimeällä maantiellä vastaan niin kannattaa muistaa, että se kuskin koppi on korkeammalla kuin henkilöautossa ja esim. mäen takaa vaikka rekan valot ei vielä näy niin kuskin nuppi on mäen yläpuolella. Eli pitkät siis pois aikaisemmin.
 
Nyt kun tähän aiheeseen eksyin, voisin valittaa perässäroikkujista. Ihmiset voisivat jättää suosiolla sen turvavälin ja jos nyt välttämättä on pakko tulla lähelle, voisivat edes sen verran pitää etäisyyttä etteivät valot iske sivupeileistä silmille. Vaarallinen ajotapa ja kaahaus ovat oma lukunsa, mutta tämä tulee niiden jälkeen varmaan isoimpana ärsytyksenä, koska siihen törmää pimeällä ajaessa jatkuvasti.
 
Tuota ihmetellyt. Mikää kiire ei olisi eteen. Mutta silti ei voida edes sitä väliä mikä syntyy kun koko auton keula näkee peräpeilissä.
Se nyt vain tuntuu menevän niin, että suolasumuloskap*sk*kelillä on todella kiire palata takaisin ohitettavan eteen. Kuivalla kesäkelillä sitä vasenta kaistaa voi toki huoletta jatkaa vaikka taivaanrantaan saakka. Onhan se tämäkin yksi keino niin sanotusti näyttää sentteriä kanssa-autoilijoille.
 
Perjantaina mikkeliin ajellessa ja tänään pois tuli vastaan jos jonkinlaisia. Ainakin 5 kuskia unohti ajavansa pitkät päällä. 2 autoa olisi tullut ohittaessaan keulaan, jos en olisi toiminut. Toisessa tilanteessa riitti ripeä jarrutus, toisessa piti ajella hieman asfaltin ulkopuolella.
Ojassa oli ainakin 4 autoa.
Näitä ohituskaistoilla kirittäjiähän tuolla välillä riittää jokakerta.

Ei kyllä kertaakaan ole vielä näin tapahtumarikasta ajoreissua tuonne sattunut. Toki keli oli perjantaina ajoittain todella huono, mutta tuo pientareelle väistettävä ohittaja ym tapahtui tänään.
:tup:
 
500 cdi GLK tapaukset

Niin anteeks siis mikä? :D

Omasta mielestä nuo liikenteessä koheltajat on yleensä niitä "kansanautoilla" ajavia.
Jotenkin tulee sellanen fiilis että sillä rellulla on pakko koittaa jotenkin näyttää että "kyllä se tääkin kulkee poika perkele".
Itse ajelen vakkari päällä niin aina siellä on joku talismaani tai farkkumondeo ajamassa "dynaamisesti". Yleensä uudehkon + 80 000€ "premiumin" omistajalla ei ole välttämättä tarve näyttää muille.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olisi saanut taas joku hienoa videota, kun seurasin yhden sankarin ajosuoritusta:

Ohitti ensin oman kotteroni heti risteyksen jälkeen kun 60 rajoitus vaihtui 80 nopeuteen (tässä oli itsellä jo kiihdytys alkanut, joten ohitus meinasi venähtää), seuraavaksi edellä ajavan ohitti kiihdytyskaistalla ja jäi kilometrikaupalla roikkumaan rajoitinta vasten ajavan täysperävaunuyhdistelmän perään ja päätti ohittaa tämän (muutaman järkevämmän ohituspaikan jälkeen) keskellä risteysaluetta... :dead:

Siinäpä olisi ollut kääntyvällä ihmettelemistä kun tunari painaa reilua satasta nokkaan tai kylkeen.
 
Yksikaistainen muuttui motariksi ja ohitin letkaa vetäneen. Ohituksessa ja sen jälkeen sama nopeus, jota ajattelin ajaa pidempäänkin... mutta silti yksi idiootti alkoi väkisin ohittaa minua. Noin 1km/h nopeuserolla se sitten pääsi kuin pääsikin eteen ja suoraan keulille (vesikelissä). Heti eteen päästyä nousi ilmeisesti myös jalka kaasulta kun itse pyyhkäisin heittämällä ohi ilman että edes juuri kiihdytin. En nähnyt tarvetta ajaa ohituskaistaa kovin pitkään ennen paluuta oikealle kaistalle. :)
 
Tuli tuossa viikolla todistettua ihka-aitoa rattiraivoa. Eräällä suoralla tienosuudella taajamassa oli kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja liikennevaloja kohti oli ajamassa eräs mersu, jonka perässä oli Yaris, molemmat jostain 2000-luvun alkupuolelta. Yaris lähti ohittamaan sitä hidastelevaa mersua siinä suoralla, ni eikös tuo mersu sitten päättäny oikaista jalkaa, mutta Yaris oli siinämäärin vauhdissa, että kerkesi edelle. He saapuivat liikennevaloihin, mutten huomannut mitään muuta tapahtumaa, ni ykskaks sieltä Yariksesta kuski nousi ja marssi mersun luokke ja yritti nykiä ovea auki, mutta ilmeisesti mesemies kerkesi ne lukitsemaan. Siitä ne peräkanaa jatkoivat sitten matkaansa jonnekkin. Tiedä sit, et oliko tuossa jotain muutakin hämminkiä, ku kuiteskin omaa ajoa piti seurailla. :D
Pari kertaa on kieltämättä ollut semmonen meininki että olisi kanssa tehnyt mieli astua autosta ulos ja käydä vähän jututtamassa kanssakuskia. No, eipä tuo taida kovin yleistä olla Suomessa ja noita jenkkien esimerkkejä on youtube pullollaan. Joko noita tapauksia on jenkeissä enemmän kuin täälläpäin, tai sitten jenkkejä vain itsessään niin paljon isompi määrä, kun nuo roadrage videot eivät nimittäin ihan heti lopu tuolta eetteristä.
 
Juuri sopivasti. Enpä ole ennen autosta joutunut nousemaan. Eilen minuuttien seisonnan jälkeen oli pakko käydä kertomassa miten liikennesäännöt pätevät kun ajat pysäköityjen autojen ohi niin ettei kaksi autoa mahdu ohittamaan. Kovasti yritti patonkikuski mussuttaa että hän oli tiellä ensin tms täysin paskaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 753
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom