Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Koitan laskea kerrat kun ylinopeuteni on haitannut muita. Niitä on nolla.

Tatuoi vaan isolla naamaan jos susta tuntuu siltä että nää on jotain kisoja. :)

Kukaan ei ole koskaan joutunut maksimirajoitusta ajaen viivyttämään ohitustaan vauhtisi vuoksi? Sittenhän homma on sujunut niinkuin pitäisikin. Itseä siis ärsyttää vain ne jotka tulevat nuohoamaan konttia ja niitä on tullut ehkä kerran-pari vuodessa, yllättäen melkein aina naiskuskeja audin ratissa :) Tuo taas on monesti hidastanut matkantekoa että vasemmalla ajavat varaavat kaistan itselleen mutta harvemmin se pulssia nostaa kun ei ole kiire.

Pari kertaa kun olen tietoisesti itse viime vuosina ajanut selkeästi yli rajoitusten on molemmat ollut kiireisiä kuljetuksia sairaalaan, mutta niistä ei kyllä mitään kiksejä saanut vaikka joskus nuorempana ajatteli että pääsisipä joskus hyvällä syyllä etenemään liukkaasti omaa harkintaa noudattaen. Nuorempana tuli kyllä jossain varalaskeutumispaikoilla ja vastaavissa hieman kokeiltua.
 
Monethan on valinnut sen oman ajotyylin ja sitä sitten perustellaan kaikilla tavoin ja jonkun toisen perusteet hylätään suorilta vaikka olisivat pätevämpiäkin. Tuon takia näistä ei jaksa hirveästi väitellä, kun vaikka iskee jotain tarkkaa tutkimustietoa aiheesta niin joku jolla on se mielipide ignooraa tämän täysin ja sanoo vaan että se oma mutu on parempaa.


Aiheeseen tarkemmin liittyen, jos kaikki noudattaisivat max. rajoitusta, rajoitusten mukaan etenevien olisi huomattavasti helpompaa suorittaa omat ohituksensa kun edestä löytyy se rekka tai vastaava. Ylinopeutta ajavat poistavat monta ohitusmahdolisuutta tasan maksimia sallittua ajavilta. = ylinopeutta ajavilla muut samaa ylinopeutta ajavat ei tuota tätä ongelmaa = vähiten itseä rasittava tapa on ajaa ylinopeutta häiriten muiden autoilua = rajoitusten mukaan ajaminen on se itselle rasittavampi tapa kun joutuu kärsimään kovempaa ajavien aiheuttamista vasemman kaistan omimisista ja kovemmalla vauhdilla suuremmasta tilantarpeesta = alkaa olla rinnastettavissa niihin kassajonoetuilurinnastuksiin = ärsyttää kun joku väittää sen rajoituksen mukaan ajavan olevan se minäminäminä osapuoli.
No nimenomaan näin.

Tai sen takia siitä on turha puhua että toi utopistinen höpötys siitä että kaikki ajais rajoitusten mukaan ei vaan yksinkertaisesti tapahdu koskaan missään. Sen takia täytyy valita seuraavaksi loogisin vaihtoehto joka on olla menemättä tukkimaan muiden tietä.
Tämäkin on täysin totta, semmoista maailmaa ole tai tule olemaan missä sääntöjä noudatetaan.

Onhan se utopistista ainakin siihen asti että kaikilla on ajonseurantalaitteet jotka voivat sakottaa suoraan :D

Seuraavaksi loogisin vaihtoehto omasta mielestä tosin on se että ajelee itse rajoituksen mukaan ja jos siellä vasemmalla on tarpeeksi tilaa niin sitten suorittaa oman ohituksen, eli ei mennä pieneen väliin mutta ei myöskään tarvitse junnata siellä rekkajonon perässä vaikka joku kiireisempi haluaisikin varata vasemman kaistan omaan käyttöönsä ilman että voisi edes välillä tiputtaa vauhdin rajoituksen mukaiseen. Tuolla tyylillä homma toimii parhaiten eikä vain yhden kiireisen ehdoilla.

Eli periaatteena se että se joka joustaa rajoituksen noudattamisesta voi olla myös se osapuoli joka joustaa omasta vauhdistaan jotta muutkin voivat ohittaa hitaampia rauhassa.

muoks: Muistan muuten Diazinkin kertoneen että kokeilit ajella jonkun aikaa motarilla aina rajoituksen mukaan ja se oli huomattavasti rasittavampaa kuin vähän reilummalla vauhdilla eteneminen? Tuosta voisi miettiä ettei se efekti tule tyhjällä motarilla niinkään, vaan muun liikenteen seassa ajaessa. = On kivaa ajaa kovempaa kuin muut. -> Miten luulet että oman ajon mukavuus muuttuisi jos nykyisin käyttämäsi ajonpeus olisikin hitaampi kuin muilla keskimäärin, eli jos muut vaikka ajelisivat 150km/h ja itse jatkaisit samaan tahtiin kuin nykyään?Vai tulisiko reagoitua nostamalla oma matkavauhti vähän vielä kovemmaksi kuin muilla keskimäärin?
Tohon ajoseurantaan on pakko vähän kommentoida sen verran, että vaikka se kitkisi nuo ns. tapaylinopeuden ajajat jotka esim. kelaa siellä motarilla 130 jatkuvasti, olisi tuo seuranta kuitenkin hieman liian yksipuolinen tapa tulkita tilanteita. Itse en muutenkaan pysty moraalipohjalta tukemaan noita kansalaisten seurantajärjestelmiä.

Esim. Milläs maantillä menet mistään ohi kun tietää, että on kirje laatikossa jos ohitat yli 110km/h 100-alueella? No joo, onhan se teoriassa mahdollinen ohitus, mutta käytännön tilanne on se, että kun ohi polkastaan jossakin järkevässä paikassa (ei siis mikään 2km suora missä kerkiää juomaan kahvit ohittaessa) niin sitä vauhtia tulee helposti se 140-160, varsinkin jos pidempi pötkö ohituksen kohteena.
 
  • Tykkää
Reactions: 119
entä jos autoon tuleekin yllätävä vika, ei kerkee kissaakaa sanoa kun ohituskaistalta on vastaantulian keulassa 210 lasissa
 
Kyllähän se 140km/h kuski aiheuttaa vitutusta siinä missä hidastelijatkin, oikealla ajava joutuu jarruttamaan rekan perään kun joku pojottaa 20-40km/h kovempaa takaa. Samalla ne kymmenen muuta autoa sielä takana jarruttaa. Tämän jälkeen viisi niistä siirtyy ohituskaistalle ajamaan 80km/h ja takana ihmetellään mikä maksaa taas.

Kaikki kun oppisivat lukemaan sitä pyöreää taulua niin liikenne olisi sujuvaa.
Kyllähän tuo, että joku joutuu lyömään motarilla rekan laakse liinat kiinni, tai sitten joku joutuu hyppäämään jarrun päälle toisen tullessa 90 km/h eteen, johtuu hyvin usein molempien kuskien yhtäaikaisesta typeryydestä ja/tai lähes täydellisestä ennakoinnin ja muiden huomioimisen puutteesta. Varsinkin sen 140 km/h posottavan kuskin tulisi huomioida ja ennakoida.

Ei tarvi kummoistakaan liikenteen seuraamista tuon välttäminen ja tilanteesta kohtalaisen sujuvasti selviäminen. Sitten kun molemmat kuskit ovat allaolevan esimerkin(*) mukaisia, lopputulos harvemmin miellyttää molempia.

(*) Ihmeellinen on monen kuskin ennakointikyky. Esimerkkinä liittymästä suuremmalle tielle liittyminen. Usein näkee rampilta motarille tai kehätielle pyrkivän toimivan siten, että kiihdytetään rampilta nopeuteen, joka on 15-20 km/h alle pääväylän liikennevirran. Kun sulkuviiva loppuu ja voisi siirtyä muiden sekaan, alkaa vasta tässä vaiheessa pääväylän liikenteen havainnointi. Sitten mokoma yllättyy, kun siellä onkin liikennettä -> pasmat sekaisin ja lopputuloksen voi laskea laavalampulla. :facepalm:
 
Hemmetin liikennesääntöavuttomat. Taas joutu väistämään kun porukka tunkee tasa-arvoisessa vasemmalta eteen kun kuvittelevat että tulen pihasta. Tulenhan minä pihasta mutta ennätän ennen risteystä ajamaan muutaman metrin kadulla.
 
Lisätääs perässäroikkujat ja rekkapenat joiden on pakko jyrätä niillä paskalaatikoillaa keskikaistaa tai jopa vasenta kaistaa. Vitun turvallista nyt liukkailla keleillä
 
Hemmetin liikennesääntöavuttomat. Taas joutu väistämään kun porukka tunkee tasa-arvoisessa vasemmalta eteen kun kuvittelevat että tulen pihasta. Tulenhan minä pihasta mutta ennätän ennen risteystä ajamaan muutaman metrin kadulla.
Täällä "Pohjoisen pääkaupungissa" paikalliset tuntuu määrittävän väistämissäännöt mittaamalla katujen leveyksiä ja toteamalla kadunnimikyltissä "kujan" alisteiseksi "tiehen" verrattuna. Kärkikolmiota ei ole ainoassakaan kadunristeyksessä koko lähiössä. Ja sitten vielä sovelletaan sellaista sääntöä, että ruutukaavakeskustan ulkopuolella ei voi olla tasa-arvoisia risteyksiä.
 
Täällä "Pohjoisen pääkaupungissa" paikalliset tuntuu määrittävän väistämissäännöt mittaamalla katujen leveyksiä ja toteamalla kadunnimikyltissä "kujan" alisteiseksi "tiehen" verrattuna. Kärkikolmiota ei ole ainoassakaan kadunristeyksessä koko lähiössä. Ja sitten vielä sovelletaan sellaista sääntöä, että ruutukaavakeskustan ulkopuolella ei voi olla tasa-arvoisia risteyksiä.
Loppuu se yksilöiden osalta kun rysähtää ja kissalan pojat tyrkkää maksullisen muistutuksen säännöistä kouraan. Yleisellä tasollahan tuo ei asennevammoja korjaa. Omassa tapauksessa yleensä eräs tietty farkkupatonki on toi ketä olen ennenkin väistelly samassa paikassa. Vois seuraavan kerran huudattaa tööttiä.
 
Iän karttuminen on nostanu kummasti hermostumiskynnystä. Lähinnä sit alkaa ärsyttää kun tarpeeks usein sattuu sama asia.
Viittasin lähinnä isoon kynnykseen antaa palautetta tuntemattomalle henkilölle. Täällä Helsingissä jos asiaan jaksaa kiinnittää huomiota niin näkee joka päivä tilanteita joissa tööttäys ois justified.
 
Mulla on ollut kortti kohta 30 v.

On se jännä että ennen ei juurikaan joutunut töötiä painamaan, nyt viikottain...
 
Ylimääräinen tööttäily linkittyy heikkoon impulssikontrolliin ja vajavaiseen tunneälyyn. Vanhetessa nuo useimmilla hieman kehittyvät. :P
 
Monesti ei kerkeä tööttäämään jossakin ylläritilanteissa. Mutta kyllä se torvi raikaa melkein viikoittain mullakin.

Hienosti poliisiauto ajeli keskellä neljän ruuhkaa tänään, pariin otteeseen vaihto kaistaa ja kummallakaan kerralla ei vilkkua. Eikä toki pillejä tms.

Oliskohan sakot antaneet jos olisi töötännyt kun yllättäen vaihtoivat kaistaa. :D
 
Oikeanlaista töötin käyttöä ja reagointia siihen: Norjalaisen rekan kojelautavideo tallensi täpärän tilanteen: Rekka oli jyrätä bussista poistuvat koululaiset

Jos saa jatkuvasti kuulla tööttäilyjä vaikka siksi ettei aja tarpeeksi paljon ylinopeutta, niin refleksit ei toimi noin nopeasti, että samantien jarrutetaan kunnolla, vaan helposti eka oletus on että takana taas joku tööttijorma osoittaa mieltään eikä ole mitään vaaratilannetta.

Lähinnä tarkoitan että mielenosoitustööttäilyt tilanteen jälkeen saa kuskit välinpitämättömiksi äänimerkistä, koska eihän se yleensäkkään ole mitään paljoa merkannut.
 
Oikeanlaista töötin käyttöä ja reagointia siihen: Norjalaisen rekan kojelautavideo tallensi täpärän tilanteen: Rekka oli jyrätä bussista poistuvat koululaiset

Jos saa jatkuvasti kuulla tööttäilyjä vaikka siksi ettei aja tarpeeksi paljon ylinopeutta, niin refleksit ei toimi noin nopeasti, että samantien jarrutetaan kunnolla, vaan helposti eka oletus on että takana taas joku tööttijorma osoittaa mieltään eikä ole mitään vaaratilannetta.
Tällaisesta ei tainnut olla kysekään.
Lähinnä tarkoitan että mielenosoitustööttäilyt tilanteen jälkeen saa kuskit välinpitämättömiksi äänimerkistä, koska eihän se yleensäkkään ole mitään paljoa merkannut.
Jos sellaisia tilanteita, joissa risteyksen jälkeen joku on lähes kontissa ja töräyttää, tulee niin paljon, että niihin turtuu, ei vika ole äänimerkin käyttäjässä. Tuollainen kuski on jo valmiiksi niin välinpitämätön, ettei huomauttelu sitä pahenna. Harvakseltaan sattuessaan kuski saattaa oppiakin jotain. Ei tässä mistään viiden sekunnin räikkä pohjassa kiukuttelusta ole kyse.
 
Mitä PK-seudulla tapahtuu. Ihan kuin kaikki olisivat unohtaneet miten ajetaan. Nyt neljäs päivä putkeen kun saa soittaa hälytyskeskukseen. Pari rattisepäilyä kun vedetään kehällä kahta kaistaa satoja metrejä ja nopeudet heittelee, yksi onnettomuus bongattu jossa jälkikäteen selvisi että rattis osallisena, yksi todennäköisesti leimaamaton auto/sitomaton kuorma yhdistelmä, Jaguar kuski meinasin vaihtaa tyytyväisenä kaistaa päälle koska ei vanhuksen pää kääntynyt ja kehtasi vielä töötätä, jatkuvasti pimeäperäisiä autoja ja yksilamppuisia keuloja ja Lahden tien ketjukolari sunnuntaina jossa paloi turhaan kaksi autoa. Itse ohi ajaessa huomasin että yhden autoista alla on vielä tulta ja soitin samantien häkeen että soittavat osallisille tai lähettävät palokunnan asap että tuo syttyy tuosta kohta uudelleen (itse olin jo hyvän tovin päässä kun vasenta kaistaa ajoin kohti keskustaa ja auttajia oli jo paikalle pysähtynyt joten päätin soittaa perään) kun osalliset juttelivat mukavia pientareella. Ehdittiin ajaa Paavalinkirkon kohdille kun tuli palokunta vastaan eli on lähetetty vasta kun soitin hälytyskeskukseen. Bonarina vielä yksi tai kaksi autoa paennut paikalta. Kaksi autoa seuraavalla bussipysäkillä pysähtyneenä kone höyryten ja kolhuilla ja itse ketjusta puuttui parin perään ajetun auton takaa auto. Noh aamulla sai lehdistä katsoa kuvia kun kyseiset autot joiden alla tulta vielä oli ollut olivat palaneet kokonaan. Moottoritila oli sammutettu, auton alla paloi yhä ja tätä ei ollut vaikea huomata kun peräänajanut oli edella olleen auton katolla käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
@Bapsu

Mutta jos leikitään että kaikki yli 120 km/h nopeudet kitketään pois, niin jäljelle jää ne suurimmat haittatekijät:

-tuijotetaan mittarinopeutta eikä todellista
-ajetaan autolla jossa ei ole vakkaria
-ei osata käyttää vakkaria
-ajetaan samaa nopeutta nopeusrajoituksesta riippumatta
-räplätään luuria ajon aikana

Kaikki nämä aiheuttaa aivan taatusti monin verroin enemmän ongelmia kun joku ylinopeutta ohituskaistaa ajava.

Lisätään tohon listaan pari

-tyypit jotka ei osaa tippaakaan arvioida ja ennakoida mitä vauhtia se toinen auto kulkee, ja tämän takia mm. odottelevat liikenneympyrään menoa pitkään kun joku ajaa siellä liikenneympyrän toisella laidalla tai on tulossa liikenneympyrään jostain muusta liittymästä sisään ja sillä aikaa siihen ympyrään olis päässyt 4-5 autoa hitaallakin vauhdilla kun nämä odottelee siinä

-hitaat kiihdyttäjät liikennevaloista : on se jumalauta kun niistä valoista lähdetään niin hitaasti liikkeelle että ei meinaa seuraava auto päästä niistä läpi ennenkuin vaihtuu takaisin punaiselle. käsittämätöntä. mun eka auto ~20 vuotta sitten oli 1.0 litran koneella ja pääsin kyllä silläkin paremmin liikkeelle valoista kuin nämä hidastelijat.
 
Tänään ajelin Etelä-Suomen moottoriteitä läpi ja melkeinpä kokoajan tuli ohituskaistalla näitä tukkoja vastaan. Näistä menen törkeästi oikealta ohi, lakia rikkoen. Silti ihmetyttää että mistä nämä sankarit ovat ajokorttinsa saaneet. Se pitäisi olla ensimmäinen asia jonka pikkulapsikin liikenteestä oppii että ajetaan tien oikeaa laitaa.

Totuushan on se, että tieliikennelakia et oikealta ohittamalla riko.
Ohittamistarkoituksessa kaistaa vaihtamalla oikealle, jonka jälkeen ajat ohituskaistalla ajavan ohitse ja heti tämän jälkeen palaat ohituskaistalle. <- syntyy vasta tilanne jossa ts. rikot lakia.

Eli jäämällä oikealle kaistalle ohituksen jälkeen on tilanne ns. täysin sallittu.
Toki tieliikennelaki ei erittele kuinka kauan sinun pitää siellä oikealla kaistalla pysyä, että tuo olisi sallittua.
 
-hitaat kiihdyttäjät liikennevaloista : on se jumalauta kun niistä valoista lähdetään niin hitaasti liikkeelle että ei meinaa seuraava auto päästä niistä läpi ennenkuin vaihtuu takaisin punaiselle. käsittämätöntä. mun eka auto ~20 vuotta sitten oli 1.0 litran koneella ja pääsin kyllä silläkin paremmin liikkeelle valoista kuin nämä hidastelijat.

Tähänkun lisäät vielä sen, että ei tajuta jättää pientä väliä edellä olevaan liikennevaloissa niin jokainen pääsee liikkeelle vasta omalla vuorollaan, eikä samaan aikaan valojen vaihtuessa vihreälle.
 
Tuli perjantaina sen tuhannen kerran nähtyä kuinka ajoneuvoyhdistelmän tulee ohittaa henkilöauto 80km/h alueella.
Jos ei uskalleta ajaa sillä autolla, mene taksilla. Jos ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaan, mene taksilla. Se että sinulla ei ole kiire sillä Toyotalla, muilla saattaa olla oma aikataulunsa.
Ohituksen jälkeen itse ajoin noin 86km/h vakkarilla eikä se yhdistelmä saavuttanut minua joten oli ilmeisesti rajoitettu 85km/h.
Hyvänen aika.
 
-hitaat kiihdyttäjät liikennevaloista : on se jumalauta kun niistä valoista lähdetään niin hitaasti liikkeelle että ei meinaa seuraava auto päästä niistä läpi ennenkuin vaihtuu takaisin punaiselle. käsittämätöntä. mun eka auto ~20 vuotta sitten oli 1.0 litran koneella ja pääsin kyllä silläkin paremmin liikkeelle valoista kuin nämä hidastelijat.

Yleensä homma eskaloituu sillä, että edessä ajetaan manuaalilla ja keskellä risteystä ruvetaan painamaan kytkintä pohjaan.....vaihdetta vapaalle....vaihdetta silmään...kytkintä ylös....kaasua. Kaikki tämä aiheuttaa sen, että takana reippaasti vaihtava/automaatilla ajava on jo tulossa peräloosterista sisään oikea pykälä silmässä ja joutuu jarruttamaan kun se edellä ajajan liikemomentti katkeaa kriittisimmällä hetkellä. Tästä seuraa väistämätön haitariliike koko letkassa kun pitäisi luottaa siihen, että 100% varmuudella se etummainen alkaa sählätä siinä risteyksessä ja jättää pieni hengitysrako.
 
Tänään jouduin seuraamaan sellaista tapauksta, joka liikennevaloissa nytkytteli kytkimen kanssa koko ajan eestaas vihreitä odotellessa "jotta pääsisi nopeammin liikkeelle" mutta kuitenkin onnistui painamaan kytkimen takaisin pohjaan juuri sillä hetkellä kun valot vaihtuivat vihreiksi. Näitä muuten riittää harva se päivä..
 
Tänään Kuopion moottoritiellä ajelin vasenta kaistaa cruisella 100 km/h (max nopeus tuolla tiellä) ohittaen hittaampia autoja. Eikös sieltä rampista taas tule ensin rekka ja sen perässä henkilöauto. Rekan tulossa nyt ei mitään, se ajoi ihan oikein. Perässä ollut henkilöauto koukkasi sitten suoraan rampilta vasemmalle kaistalle, joten ei muuta kuin itse hypätä jarrulle... Ei onneksi kolissut. Itsellä vauhti tippui nopeuteen ~50 km/h ja siinä sitten kiihdyteltiin hiljalleen sen rekan ohi. Tuntui se rekka kiihtyvän oikealla kaistalla nopeammin kuin tämä henkilöauto minun edessä. Ja muuten soitin torvea ja vilkutin valoja.
 
Tosta vasemmalla kaistalla ajamisesta... niin aika monella näyttää unohtuvan, että länsiväylä on moottoritie. Körötellään vasenta kaistaa, kun mennään vaikkapa Kamppiin, koko matka.

Tulipa siellä tänään puoli neljän aikaan mopoautokin (peräeellä)vastaan
 
Ajelin tuossa 50kmh alueella about sallittua, ehkä vähän yli. Sitten yksi sankari päättää lähteä ohittamaan - kohdassa jossa pieni mäennyppylä josta itsekään en heti nähnyt tuleeko sieltä ketään vastaa. No toki tuli ja siinä oli tilanne että vastaantulija joutui vetämään aika nopsaan pientareelle ettei nokkakolaria tapahdu. Jonka jälkeen tämä ohittaja vetää suoraan mun eteen, ja köröttelee siinä sitten sitä viitttäkymppiä. Sen puolisen kilometria seuraavaan risteykseen missä joutuu pysähtymään.

Sitten hieman erikoisesti parkkeerattu autoilija päätti muuttaa mielensä ja ampaisi suoraan eteen keskellä kaupunkia, jarrut pohjaan tai olisi tullut romua. Kenenköhän syy sekin olisi ollut, ilman vilkkua ja vauhdilla eteen ruudusta:facepalm:

Siinä yhden päivän saldo pari päivää sitten.
 
eniten vituttaa nää kansalais"poliisit" jotka vilkuttelee valoja, tööttäilee, näyttelee nyrkkiä, koittaa estää ajoa ku ei nyt itellä mee tasan liikennenopeuksien mukaan. Eikä ne ääliöt keksi muuta tekemistä? Näytän keskisormea noille junteille.

Että ketään ei pahoita mieltä niin, siellä missä on jalankulkijoita ajan tottakai rajoitusten mukaan.
 
Että ketään ei pahoita mieltä niin
Pahoitin mieleni jo ensimmäiseen kirjoitusvirheeseen, eikä se sitten siitä parantunut. :itku:

---

Nyt kun on taas päätynyt töihin ja näkee työmatkaliikennettä aamuisin ja iltapäivisin, niin täytyy todeta, ettei juuri mikään ole muuttunut pohjantiellä tietöistä huolimatta. Siellä kiireiset vetelee +80 km/h 50 ja 60 tietyörajoitusten läpi. Joo, ei näy työmiehiä mailla eikä halmeilla, mutta tietyökohdilla on vedetty kaistat töiden takia kapeammaksi, minkä vaikutukset voi itse kukakin päätellä jos ja kun pikakiituri ja hitaasti kiiruhtava Punto-pappa löytävät toisensa. Ruuhkassa porukka pujahtelee minkä ehtii oikealta vasemmalle ja toisinpäin, vailla mitään saavutettua ajallista hyötyä. :rofl: :shifty:

Yhtenä hyvänä puolena Kontinkankaan liittymässä saa ajaa vain 50, eli samat kuin oikeaa kaistaa. Tällä nopeudella liittyminen liikennevirtaan näyttää pääosin onnistuvan (lähes) sujuvasti! o_O
 
Onneksi emme ole koulussa joten kirjoittaa saa miten ikinä haluaa.
 
Onneksi emme ole koulussa joten kirjoittaa saa miten ikinä haluaa.
Toivottavasti et pyöri Helsingin suunnalla. Kehä 1 on täynnä kaltaisiasi idiootteja joilla on oikeus ja tekevät koko kehästä jojon polkiessaan jarrua kameroiden kohdalla sen sijaan että vaivautuisivat ajamaan gps nopeutta cruise päällä. Viimeksi eilen yksi sankari tuli konttiin kiinni juuri ennen tolppaa missä on kamera, harmitti etten ehtinnyt päästää ohi juuri ennen tolppaa niin olisi päässyt ottamaan itsestään räpsyä.
 
Toivottavasti et pyöri Helsingin suunnalla. Kehä 1 on täynnä kaltaisiasi idiootteja joilla on oikeus ja tekevät koko kehästä jojon polkiessaan jarrua kameroiden kohdalla sen sijaan että vaivautuisivat ajamaan gps nopeutta cruise päällä. Viimeksi eilen yksi sankari tuli konttiin kiinni juuri ennen tolppaa missä on kamera, harmitti etten ehtinnyt päästää ohi juuri ennen tolppaa niin olisi päässyt ottamaan itsestään räpsyä.

Kehä1 ainoa ongelma on 70 ajavat. Tolppien jälkee koko kehä menny ihan sekasin. Ite ajan 80-90km/h
 
oot ilmeisesti tälläinen valotöötti kansalais"poliisi".
Tottakai, pidän tööttiä pohjassa ainakun ajan ihan vain varmuudeksi. Tosin, en jaksa välittää sinun kaltaisista Kehällä, toimii paremmin. Siinähän roikut peräkontissa mutta mitään sillä et saavuta.
 
Tottakai, pidän tööttiä pohjassa ainakun ajan ihan vain varmuudeksi. Tosin, en jaksa välittää sinun kaltaisista Kehällä, toimii paremmin. Siinähän roikut peräkontissa mutta mitään sillä et saavuta.

En ajele perseessä kiinni kun vaihdan vain kaistaa ja ajan ohi. Kertaakaan ei ole välähtänyt itselleni
 
Jaahas suomalainen ajokulttuuri oli taas vauhdissa tänään porin ja tampereen välillä.

Murhasaaren kohdalla tultiin alamäkeen 70km/h (80 alueella). Alamäen jälkeen tie käätyy jyrkäksi ylämäeksi ja ohituskaista alkaa. Jostain kumman syystä ohituskaistan alkaessa nopeus kohosi 90-100km/h tunnissa tällä letkalla joka ensin ajoi 70 alamäkeen. Ohitin sitten koko letkan 130km/h ohituskaistalla ylämäkeen. Kiitokseksi 300m ennen ohituskaistan päätöstä vaihtaessani kaistaa takaisin oikealle takaa vilkkuu valot jostakin 100m päästä. Mikäs nyt oli taas vikana? Ajelin sitten loppumatkan 90 mittarinopeutta rekan vetämän letkan perässä, tämä valojen vilkuttelija ja kuppaavan letkan vetäjä hävisi kilometrin sisältä taustapeilistä ja jäi tukkimaan niiden muun 10 auton tietä jotka ajelivat tämän takana. Kotipoliisiko vai mikä nyt taas? Tuskin vahingossa alkaa murhasaaressa nopeus ylämäkeen nousemaan kun 140hp laitteelta meni koko ohituskaistan matka kiihdyttää 70-->130km/h kaasu pohjassa.
 
Jaahas suomalainen ajokulttuuri oli taas vauhdissa tänään porin ja tampereen välillä.

Murhasaaren kohdalla tultiin alamäkeen 70km/h (80 alueella). Alamäen jälkeen tie käätyy jyrkäksi ylämäeksi ja ohituskaista alkaa. Jostain kumman syystä ohituskaistan alkaessa nopeus kohosi 90-100km/h tunnissa tällä letkalla joka ensin ajoi 70 alamäkeen. Ohitin sitten koko letkan 130km/h ohituskaistalla ylämäkeen. Kiitokseksi 300m ennen ohituskaistan päätöstä vaihtaessani kaistaa takaisin oikealle takaa vilkkuu valot jostakin 100m päästä. Mikäs nyt oli taas vikana? Ajelin sitten loppumatkan 90 mittarinopeutta rekan vetämän letkan perässä, tämä valojen vilkuttelija ja kuppaavan letkan vetäjä hävisi kilometrin sisältä taustapeilistä ja jäi tukkimaan niiden muun 10 auton tietä jotka ajelivat tämän takana. Kotipoliisiko vai mikä nyt taas? Tuskin vahingossa alkaa murhasaaressa nopeus ylämäkeen nousemaan kun 140hp laitteelta meni koko ohituskaistan matka kiihdyttää 70-->130km/h kaasu pohjassa.
Toi Tampere - Häijää väli on kyllä vähän kyseenalainen, onko siinä kotipoliiseja vai vanhuksia ratissa? Mäkiä on paljon ja vauhti seilaa 50-80 väliä.

Kerran joku vastaantuleva välkytti valoja ohituksen aikana vaikka oli todella kaukana kun palasin omalle kaistalle. Pisti ihmettelemään, mutta tervehdin nostamalla kättä, kun vihdoin sitten kohdattiin [emoji16]
 
Toi Tampere - Häijää väli on kyllä vähän kyseenalainen, onko siinä kotipoliiseja vai vanhuksia ratissa? Mäkiä on paljon ja vauhti seilaa 50-80 väliä.

Kerran joku vastaantuleva välkytti valoja ohituksen aikana vaikka oli todella kaukana kun palasin omalle kaistalle. Pisti ihmettelemään, mutta tervehdin nostamalla kättä, kun vihdoin sitten kohdattiin [emoji16]
Tuo on muuten hieno ja mukava tie ajaa (varsinkin Häijää Pori väli kun on hyvin hiljaista), mutta nimenomaan tuo Tampereen pää on ihan perseestä kun yksi kuppaaja tukkii koko tien.

Perus reissu Poriin tuottaa yleensä semmoiset 5 ohitusta. Tänään olikin spesiaalipäivä siitä, että en ohittanut koko reissulla ketään, paitsi tuossa ohituskaistalla. Kaikki edellä ajelivat vähintään sen 90 mittarinopeutta, ei ollut juurikaan matkavauhdissa valittamista ennen Murhasaarta. :)
 
Mä en ymmärrä näitä. Ensin roikutaan kilometritolkulla takapuskurissa keskiviivan päällä ja sitten mennään ohi täysin mistään välittämättä.


Huhhuh, tuolla jälkimmäisellä ei taida olla kuolemanpelkoa. Todennäköisesti vastaantuleva tuossa mäen harjalla ei olisi juurikaan ehtinyt jarruttaa?
 
Huhhuh, tuolla jälkimmäisellä ei taida olla kuolemanpelkoa. Todennäköisesti vastaantuleva tuossa mäen harjalla ei olisi juurikaan ehtinyt jarruttaa?

Joskus sitä toivois että olis kamera omassakin autossa. Kesällä ajelin laitila-turku väliä vakkari gps:än mukaan 103 ja mut ohitti pari ulkomaalaista kuorma-autoa. Perästä katselin kun ne veti tuplakeltasilla isot mäet vastaantulevien kaistalla ihan surutta autojonojen ohi. Silläkään kertaa ei napsahtanut.
 
Jaahas suomalainen ajokulttuuri oli taas vauhdissa tänään porin ja tampereen välillä.

Murhasaaren kohdalla tultiin alamäkeen 70km/h (80 alueella). Alamäen jälkeen tie käätyy jyrkäksi ylämäeksi ja ohituskaista alkaa. Jostain kumman syystä ohituskaistan alkaessa nopeus kohosi 90-100km/h tunnissa tällä letkalla joka ensin ajoi 70 alamäkeen. Ohitin sitten koko letkan 130km/h ohituskaistalla ylämäkeen. Kiitokseksi 300m ennen ohituskaistan päätöstä vaihtaessani kaistaa takaisin oikealle takaa vilkkuu valot jostakin 100m päästä. Mikäs nyt oli taas vikana? Ajelin sitten loppumatkan 90 mittarinopeutta rekan vetämän letkan perässä, tämä valojen vilkuttelija ja kuppaavan letkan vetäjä hävisi kilometrin sisältä taustapeilistä ja jäi tukkimaan niiden muun 10 auton tietä jotka ajelivat tämän takana. Kotipoliisiko vai mikä nyt taas? Tuskin vahingossa alkaa murhasaaressa nopeus ylämäkeen nousemaan kun 140hp laitteelta meni koko ohituskaistan matka kiihdyttää 70-->130km/h kaasu pohjassa.

Ei luulisi olevan vaikeaa päätellä miksi joku välkyttää valoja jos ajat 80 rajoituksella 130km/h... Tai jos rajoitus nousi ohituskaistalla niin ei pitäisi olla vaikeaa päätellä miksi muut nostivat vauhtia.
 
Joskus sitä toivois että olis kamera omassakin autossa. Kesällä ajelin laitila-turku väliä vakkari gps:än mukaan 103 ja mut ohitti pari ulkomaalaista kuorma-autoa. Perästä katselin kun ne veti tuplakeltasilla isot mäet vastaantulevien kaistalla ihan surutta autojonojen ohi. Silläkään kertaa ei napsahtanut.
Tuossa oli uutisissa siitä 6v pojasta joka jäi Itiksessä auton alle suojatiellä. Itse olen todistanut toista vastaavaa keissiä samalla suojatiellä (vastaavia läheltä piti episodeja tapahtuu päivittäin) ja lähtenyt paenneen auton perään tilanteessa jossa muija ei pysähtynyt ja jalankulkijoista toinen työnsi vanhemman rouvan pois alta ja hyppäsi itse konepellin yli. Muija ei edes pysähtynyt paikalle katsomaan onko kaikki ok vaan lähti pakoon. Omien sanojensa mukaan pysähtyi ja tarkisti tilanteen. Arvaas vaan toimiko oma kamera silloin, eipä tietenkään kun lipo ei ollut kestänyt suomen kelejä. Onneksi nyt sain seurattua ettei lähtenyt kaahaamaan tms vaan ajoi pois paikalta itiksen katolle johon blokkasin muijat samalla kun ohjasin poliisit paikalle ja työkaverin kanssa jäätiin todistajiksi poliisia varten. Kaksi parikymppistä likkaa jotka ei olleet moksiskaan tilanteesta ja olisivat kovasti halunneet mennä jo shoppailemaan. Siis mitä vittua, ajat melkein kahden ihmisen yli ja haluat mennä shoppailemaan. Tuon jälkeen meni kamera vaihtoon ja hankin kapasitoripohjaisen kameran ja on ollut toiminnassa siitä eteenpäin. On tuolle aika monenmoista juttua tallentunut jo.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään meinasi joku tantta teilata nuoren tytön, jota väistin suojatiellä (ajoi siis pysähtymättä viereistä kaistaa ohitse). Soitin torvea niin likka onneksi pysähtyi ennen kuin paineli auton alle ja ehkä tuo apinakuskikin vähän havahtui. Tallentui toki kameralle. Mietin laittaisinko suoraan pollarille videota menemään.
 
Tänään meinasi joku tantta teilata nuoren tytön, jota väistin suojatiellä (ajoi siis pysähtymättä viereistä kaistaa ohitse). Soitin torvea niin likka onneksi pysähtyi ennen kuin paineli auton alle ja ehkä tuo apinakuskikin vähän havahtui. Tallentui toki kameralle. Mietin laittaisinko suoraan pollarille videota menemään.
Laita. Ihan suosiolla laita. Sais vittu suomalaiset oppia. Itse myös kerran huutamalla ikkunasta pysäyttänyt ihmisen kun peilistä katsonut että tuo ei muuten pysähdy. Juu pysähtyi mutta autosta 3/4 suojatien päällä eli alle olisi kävellyt.
 
Pitää syynätä video illalla näkyykö siinä rekisterinumero kuinka selkeästi. Tälleen pimeällä kun sujahtaa auto ~50 km/h ohi (40 km/h rajoitus) niin voipi olla, ettei saa selvää. Onneksi on myös takakamera niin saattaapi näkyä jossain aiemmassa tilanteessa mahdollisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom