Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ite ajaisin vaan siihen incvapaikalle pysäköineen taaks blokaten hänen poistumisensa kunnes omat asiat on hoidettu.Välillä kun tulee oltua kuskina liikuntarajoitteiselle niin nostattaa v-käyrää nää invapaikoille laputta pysäköivät aivoinvalidit.
Ootahan kun olet vastaavassa tilanteessa ja edessä bensansäästäjäpappa hybridi-priuksen ratissa.. Siinä kun on otettava valoihin tullessa kaikki irti akkujen lataamisesta hidastaessa ja liikkeelle lähtiessä ei missään tapauksessa saa polttomoottori hörähtää käyntiin.Tietenkin oli. Kyseinen sankari blokkasi koko muun jonon, että joutuivat pysähtymään punaisiin, kun he eivät uskaltaneet kuitata sieltä hänestä ohi.
https://www.google.fi/maps/@65.0269...4!1sFzhLH2SOi9cvDDTFzvfNcw!2e0!7i13312!8i6656
About tähän kohti oli tämä Volvoääliö melkein pysähtynyt matelemaan kävelyvauhtia, eikä hän todellakaan ollut menossa oikealle. Edessä paloi punaiset suoraan ajaville, mutta vihreät oikealle kääntyville. Ajoin ohi oikealta puolelta ennenkuin tuo oikealle kääntyvien kaista vaihtuu keretäkseni vihreistä ja samalla soitin torvea. Kerkesin vihreistä, muut takana tulevat valitettavasti eivät.
Toimii jarrut takanakin paremmin kun antaa niille välillä lämpöä ja läheisyyttä.Aika harva vissiin tajuaa että ne auton jarrut tykkää siitä varsinkin talven paskakeleillä, että niitä käytetään. Tarpeeksi hellästi kun ajelee niin jää ruosteet levyihin ja seuraavaksi alkaavat humputtamaan.
Ja muistaa käyttää sitä käsijarrua...Toimii jarrut takanakin paremmin kun antaa niille välillä lämpöä ja läheisyyttä.
Kannattaa tällaisia kepposteluita tehdessä varmistua ettei kyse ole siitä, että invapaikalla oleva auto onkin oikeasti kuljettamassa jotain liikuntarajoitteista henkilöä, mutta kyyditettävällä ei vain ole syystä tai toisesta virallista invakorttia. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää näissäkin asioissa.Ite ajaisin vaan siihen incvapaikalle pysäköineen taaks blokaten hänen poistumisensa kunnes omat asiat on hoidettu.
Kannattaa tällaisia kepposteluita tehdessä varmistua ettei kyse ole siitä, että invapaikalla oleva auto onkin oikeasti kuljettamassa jotain liikuntarajoitteista henkilöä, mutta kyyditettävällä ei vain ole syystä tai toisesta virallista invakorttia. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää näissäkin asioissa.
Tilanteesta riippuen näin voi olla. Ei invapaikan tarve kuitenkaan riipu siitä onko se kortti mukana vai ei. Sakot siitä toki saattaa saada, jos pysäköi invapaikalle ilman korttia, mutta ei ole ulkopuolisten tehtävä arvioida tarvetta ja kehitellä omia rangaistuksia.Tällaisissa tapauksissa oikea menettelytapa on se, että terve kuski auttaa liikuntarajoitteisen matkustajan asiointipaikan edessä pois autosta ja etsii sen jälkeen itselleen tavallisen parkkipaikan. Sitä invapaikkaa saattaa tarvita enemmän sillä aikaa joku muu yksinään liikkeellä oleva liikuntarajoitteinen.
Tuttu paikka ja täsmälleen samat kokemukset. Ja jos edes pysähdytään, niin silti sieltä tullaan niin helvetin lujaa ja viimetingassa liinat kiinni Ja ei, en ole mikään mummokuski, vaan lähinnä huolestuttaa tuon 1v taaperon kestävyys potentiaalisessa kolaritilanteessa. Eipä siinä muu auta, kuin olla herkkänä jarrujen kanssa - kuten aina.Yleensä sieltä kolmion takaa nimenomaan tullaan ja siinäkin saanut räikkää käyttää kun ovi menee nokan edestä.
Juu ajattelinkin, että kun tolla tahdilla tullaan alle niin en varmaan ole ainoa joka kys. paikan läpi ajelee.Tuttu paikka ja täsmälleen samat kokemukset. Ja jos edes pysähdytään, niin silti sieltä tullaan niin helvetin lujaa ja viimetingassa liinat kiinni Ja ei, en ole mikään mummokuski, vaan lähinnä huolestuttaa tuon 1v taaperon kestävyys potentiaalisessa kolaritilanteessa. Eipä siinä muu auta, kuin olla herkkänä jarrujen kanssa - kuten aina.
Mitä pienempi auto, sitä enemmän se tarvii tilaa vaikkapa ruokakaupan parkkipaikalla. Et ole yksin tämän kokemuksen kanssaTarviiko sanoa edes mitään Miten tuollaisen kirpun edes saa noin päin helvettiä ajettua, oikea takarengas bemarin ruudussa, vasen takarengas "tyhjässä" ruudussa ja loppu kirpusta kolmannessa
Kyllä, on se kumma että jos itse saa sprintterinkin sopimaan ruutuun, niin jotku eivät saa sopimaan micraa. Jossain kohtaa kun kuljin tuolla rupuisella huonolla sprintterillä, niin se oli oikein mukava ajaa ruutuun tällaisen viereeen. Tosiaan mahdolliset vahingot on sen autossa ja itsellä kännykän kuvat autoista rekkareineen vielä varoiksi.Mitä pienempi auto, sitä enemmän se tarvii tilaa vaikkapa ruokakaupan parkkipaikalla. Et ole yksin tämän kokemuksen kanssa
Itse en viitsi esimerkiksi mökille ajaa motarin kautta, vaan pienempää tietä (motarin kautta matka n. 20km pidempi, mutta hieman nopeampi). Motarilla ajo on vaan jotenkin niin raivostuttavaa ja stressaavaa. Itse ajan vakkarilla aina sen rajoitus +5-10km/h (mittariston mukaan, todellinen varmaan +3-8km/h) Ja oikealla kaistalla ajaen oot koko ajan ,muiden perässä (kun jonossa aina niitä rajoitus -5km/h ja kun vaihdat vasemmalle kaistalle, niin koko ajan on joku ihan perseessä kiinni. Ajan siis vasenta kaistaa vähän sallittua nopeutta kovempaa, oikea kaista on tukossa (autoja alle 100m välein toisistaan ja vauhtia +120km/h ), en voi sinne vaihtaa hidastamatta päästääkseni puskurissa roikkuja ohi. En näe miksi minun pitäisi vaarantaa oma ja muiden turvallisuus tunkemalla oikealle kaistalle liian pieneen väliin ja vielä hidastaen. Tätä kuitenkin takana puskurissa roikkujat selvästi haluavat (fiksuimmat vielä vilkuttelvat valoja tai tunkevat sellaisen 5m päähän) ... Ja sitten kun rako tulee ja pääsen oikealle kaistalle turvallisesti, niin eiköhän se takana oleva aja mun eteen ja jää siihen sitten hidastelemaan.
Tai toinen skenaario. Ajat oikeaa kaistaa vakkarilla sen rajoitus +muutama km/h, niin vasenta kaistaa tulee joku ohi ja vaihtaa kaistaa sihen mun nokan eteen 20m päähän (ja vasemmalla kaistalla ei näy ainakaan 500m matkalla toista autoa ohittajan takana) ja taas on pakko hidastaa, jotta ois järkevä turvaväli... Toi on jotenkin iskostunut suomalaisiin kuskeihin, että vasemmalta kaistalta on poistuttava välittömästi . Usein näkee kuskeja, jota vaihtaa kaistaa jatkuvasti motarilla ohittaessaan ja aina tietty just sen ohitettavan eteen. Varsinkin kun tie on märkä on kiva saada aina myös rapasuihku ohittajan renkaista.
Jotenkin vaan toi motarilla ajo on ihan syvältä.
Ja kun vauhtiin päästiin niin vielä tätä "liikennekulttuuria". Joka päivä liikenteessä näkee näitä todellä härskisti punaisia päin ajavia sankareita. Ja sit ne on seuraavissa punaisissa oottamassa. En vaan ymmärrä logiikka "vielä ehtii". Toi ei ole mitään muuta kuin vakavaa piittamattomuuta. Yhtään tolla ei kyllä voita ajassa.
Ja lisää. Miedän kotikadulle saatiin pari vuotta sitten vaaralliseen paikkaan Stop-merkki ja siinä liikennettä seuranneena n. puolet autoista ei todellakaan pysähdy. Tosta kulkee mm. paljon koululaisia pyörillä ja ne pompsahta eteen välillä todella yllättäen (siksi siiinä Stop-merkkikin on). EN tiedä tarvitaanko eka onnettomuus, ennekuin oppivat . Toi on paha paikka muuteknin ja siinä on peile, josta näkee toisesta suunnasta tulevat autot, mutta ei peilistä pyöriä/lasten skuutteja näe. En vain ymmärrä mitä niiden kuskien päässä liikkuu, jotka eivät tossa pysähdy.
Ja noista Stop merkkien lisäämisistä vaarallisiin risteyksiin. Oon aina ihmetelly että millä ihmeen perusteella se parantaa turvallisuutta siihen kolmioon nähden? Kaikki ei sitä stoppia usko kuitenkaan ja se ei poista sitä mahdollisuutta että sieltä voi silti ajaa jonkun eteen, vrt. liikennevalot joita varmasti kunnioitetaan huomattavasti enemmän.
Mutta kai tähänkin on joku tilastokikkailu olemassa jolla voidaan osoittaa stopin tehokkuus vaikka peltiä taipuu entiseen malliin....
Jep, se on kuskissa vika jos ei ymmärrä noudattaa liikennemerkkiä. Tuskin ihan joka risteykseen aletaan mitään liikennevaloja laittamaan sen takia kun jotkut urpot ei ymmärrä pysähtyä stop-merkillä.No kyllä tervejärkisen pitäisi tajuta Stop-merkin takana, että tässä on nyt joku syy miksi merkki laitettu ja nyt pitää noudatttaa erityistä varovaisuuutta ja pysäyttää auto. Kolmioitahan on joka puolella, mutta Stop-merkkejä huomattavasti vähemmän. Se, että kaikki eivät usko merkkiä ei poista Stop- merkin tarpeellisuutta vaan osoittaa ihmisten typeryyden.
Onko siinä mitään uutta?Kunniamaininnan ansaitsee nopeusjumpaajat. Joko ei oo vakkaria ja nopeus jumppaa reilusti ihan sen mukaan miten juttu sattuu kulkemaan vieruskaverin kanssa tai sitten on vaan pakko päästä jonon ensimmäiseksi. Sit se kiire loppuu ja saa taas ohittaa...
Tutulta kuulostaa.Itse en viitsi esimerkiksi mökille ajaa motarin kautta, vaan pienempää tietä (motarin kautta matka n. 20km pidempi, mutta hieman nopeampi). Motarilla ajo on vaan jotenkin niin raivostuttavaa ja stressaavaa. Itse ajan vakkarilla aina sen rajoitus +5-10km/h (mittariston mukaan, todellinen varmaan +3-8km/h) Ja oikealla kaistalla ajaen oot koko ajan ,muiden perässä (kun jonossa aina niitä rajoitus -5km/h ja kun vaihdat vasemmalle kaistalle, niin koko ajan on joku ihan perseessä kiinni. Ajan siis vasenta kaistaa vähän sallittua nopeutta kovempaa, oikea kaista on tukossa (autoja alle 100m välein toisistaan ja vauhtia +120km/h ), en voi sinne vaihtaa hidastamatta päästääkseni puskurissa roikkuja ohi. En näe miksi minun pitäisi vaarantaa oma ja muiden turvallisuus tunkemalla oikealle kaistalle liian pieneen väliin ja vielä hidastaen. Tätä kuitenkin takana puskurissa roikkujat selvästi haluavat (fiksuimmat vielä vilkuttelvat valoja tai tunkevat sellaisen 5m päähän) ... Ja sitten kun rako tulee ja pääsen oikealle kaistalle turvallisesti, niin eiköhän se takana oleva aja mun eteen ja jää siihen sitten hidastelemaan.
Tai toinen skenaario. Ajat oikeaa kaistaa vakkarilla sen rajoitus +muutama km/h, niin vasenta kaistaa tulee joku ohi ja vaihtaa kaistaa sihen mun nokan eteen 20m päähän (ja vasemmalla kaistalla ei näy ainakaan 500m matkalla toista autoa ohittajan takana) ja taas on pakko hidastaa, jotta ois järkevä turvaväli... Toi on jotenkin iskostunut suomalaisiin kuskeihin, että vasemmalta kaistalta on poistuttava välittömästi . Usein näkee kuskeja, jota vaihtaa kaistaa jatkuvasti motarilla ohittaessaan ja aina tietty just sen ohitettavan eteen. Varsinkin kun tie on märkä on kiva saada aina myös rapasuihku ohittajan renkaista.
Jotenkin vaan toi motarilla ajo on ihan syvältä.
Ja kun vauhtiin päästiin niin vielä tätä "liikennekulttuuria". Joka päivä liikenteessä näkee näitä todellä härskisti punaisia päin ajavia sankareita. Ja sit ne on seuraavissa punaisissa oottamassa. En vaan ymmärrä logiikka "vielä ehtii". Toi ei ole mitään muuta kuin vakavaa piittamattomuuta. Yhtään tolla ei kyllä voita ajassa.
Ja lisää. Miedän kotikadulle saatiin pari vuotta sitten vaaralliseen paikkaan Stop-merkki ja siinä liikennettä seuranneena n. puolet autoista ei todellakaan pysähdy. Tosta kulkee mm. paljon koululaisia pyörillä ja ne pompsahta eteen välillä todella yllättäen (siksi siiinä Stop-merkkikin on). EN tiedä tarvitaanko eka onnettomuus, ennekuin oppivat . Toi on paha paikka muuteknin ja siinä on peile, josta näkee toisesta suunnasta tulevat autot, mutta ei peilistä pyöriä/lasten skuutteja näe. En vain ymmärrä mitä niiden kuskien päässä liikkuu, jotka eivät tossa pysähdy.
Tästä tulee varmaan paljon paskaa niskaan kun kerron tämän mutta...No kyllä tervejärkisen pitäisi tajuta Stop-merkin takana, että tässä on nyt joku syy miksi merkki laitettu ja nyt pitää noudatttaa erityistä varovaisuuutta ja pysäyttää auto. Kolmioitahan on joka puolella, mutta Stop-merkkejä huomattavasti vähemmän. Se, että kaikki eivät usko merkkiä ei poista Stop- merkin tarpeellisuutta vaan osoittaa ihmisten typeryyden.
Stop-merkkejä on lisätty mielestäni liikaa viimeaikoina, joten niiden painoarvo vähenee joka merkin myötä. Itse miellän merkin sellaiseksi, joka pitäisi laittaa paikkaan jossa on ehdottomasti pysähdyttävä, aina.
Ajan siis vasenta kaistaa vähän sallittua nopeutta kovempaa, oikea kaista on tukossa (autoja alle 100m välein toisistaan ja vauhtia +120km/h ), en voi sinne vaihtaa hidastamatta päästääkseni puskurissa roikkuja ohi.
Oikea kaista ei ole tukossa, jos autoja on 100m välein!
Muutenkin taas vaihteeksi kotipoliisi/minä ensin ajattelutapa voimissaan. Siis juuri se, mikä tekee Suomen liikenteestä ärsyttävää ja ei sujuvaa.
Käykää eteläeuroopassa vähän ajelemassa niin saatte perspektiiviä, kuinka liikenne voi olla sujuvaa huomattavasti ruuhkaisimmilla moottoriteillä.
Ja sitten odottelemaan paskamyrskyä [emoji6]
Tää on tosiaan yksi ongelma jota pääkaupunkiseudun autoilijat eivät tunnu ymmärtävän. Missään muualla päin suomea / euroopassa ajaessani en ole törmännyt näin laajalti tapahtuvaan törttöilyyn ettei pidetä mitään turvavälejä talvellakaan ja aina on päästävä ohittamaan. Motarilla roikutaan ihan siinä metrin / parin päässä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee.120km/h ja 100m on todellakin aivan liian pieni rako. Auto etenee >33m/s tossa nopeudessa. Moottoritiellä turvaväli on ihan minimissään toi 100m. Siis se on kahden auton välissä siis 200m, jos sinne meinaa tunkea oman autonsa. Reaktioaika vaihtelee 1-2s välissä ja tossa ajassa siis auton edennyt jo pahimmassa tapauksessa liki 70m. Liikenneturva taitaa suositella neljää sekuntia turvaväliksi (=133m) 120km/h). Ja tämä siis kuivalla kesäkelilla. Ja usein tilanne on se kuten mainitsin, että oikea kaista ajaa 100km/h, alle 100m väleillä, itse ajan sen +120km/h ja perseessä joku haluaa ohi. Päästääkseni takana tulevan ylinopeutta ajavan ohi, tarttee ensinnäkin mennä liian pieneen rakoon ja hidastaa vauhti +120km/h--100km/h. Itse en tota kyllä tee. Päästän kyllä takana ajavan ohi heti, kun on turvallista siirtyä oikealle kaistalle. En aja vasenta kaistaa turhaan, vaan pitääkseni yllä suurinta sallittua nopeutta, ettei tartte madella hitaampien takana oikealla kaistalla. En vain ymmärrä mitä ne perseessäroikkuvat ajattelevat? Ajavat +120km/h vauhdissa 10-20m päässä ja kuvittelevat, että edessä olevan kuuluu väistää? Ja että väistävät nopeammin, kun ajaa ihan perseeseen kiinni (ja parhassa tapauksessa vilkuttelevat valoja)? Itse ajan ainakin jo suurinta sallittua nopeutta (ja vähän ylikin), niin annan tosiaan vakkarilla mennä niin kauan kunnes oikealla on riittävästi tilaa. Ja todellakin vähintään sen 100m ohitettavan eteen, ei heti nokan eteen.
Siellä Etelä-Euroopassa menee myös peltiä hieman eri tavlla ruttuun kuin meillä motareilla...
Tossa nyt yksi artikkeli aiheesta, tosin 80 km/h ja talvella, mutta antaa ajattelemisen aihetta.
Video: Testasimme autoilijoiden turvavälejä – lyhimmät moottoritiellä alle 20 metriä
Ihan sama onko ruuhkaa vai ei niin ei silti ole turvaväleistä tietoakaan.Meinaat jotta Vihti-Espoo välinen aamuliikenne pitäis venyttää Turkuun asti, että kaikki sais sen 100 metriä turvaväliä
e: Liikennevirran nopeutta ja omaan nopeuteen nähden oikealla kaistalla kun ajaa, niin menee liikenne todella nätisti esim. 1-tien aamuruuhkassa. Sit alkaa tapahtua, kun joku vajakki köröttää liikennevirran nopeudesta piittaamatta omaa jääräpäistä vauhtiaan vasuria aiheuttaen kilmetrien tulpan. En nyt syytä ketään, mutta tästäkin ketjusta varmaan löytyis pari moisen ilmiön aiheuttavaa "minulla on oikeus" tyyppiä.
Meinaat jotta Vihti-Espoo välinen aamuliikenne pitäis venyttää Turkuun asti, että kaikki sais sen 100 metriä turvaväliä
Olen kyllä toista mieltä. Jos ei ole häiriöitä, niin porukka ajaa kyllä nätisti. Toki jos tarkastelet aina tilannetta, kun ajat vasuria liikennevirtaan nähden alinopeutta, niin sitten ymmärrän näkökulmasi.Ihan sama onko ruuhkaa vai ei niin ei silti ole turvaväleistä tietoakaan.
Meinaat jotta Vihti-Espoo välinen aamuliikenne pitäis venyttää Turkuun asti, että kaikki sais sen 100 metriä turvaväliä
e: Liikennevirran nopeutta ja omaan nopeuteen nähden oikealla kaistalla kun ajaa, niin menee liikenne todella nätisti ja turvavälein esim. 1-tien aamuruuhkassa. Sit alkaa tapahtua, kun joku vajakki köröttää liikennevirran nopeudesta piittaamatta omaa jääräpäistä vauhtiaan vasuria aiheuttaen kilmetrien tulpan. En nyt syytä ketään, mutta tästäkin ketjusta varmaan löytyis pari moisen ilmiön aiheuttavaa "minulla on oikeus" tyyppiä.
e2: Sivuhuomautuksena ei oo sattumaa, että Lahdenväylällä aina sattuu ja tapahtuu
Mä en tajua noiden joidenkin tapaa, että ajetaan siihen rekan perseeseen kiinni niin että joudutaan hidastamaan ja sitten siirrytään vasemmalle ihan sama tuliko takaa joku ja aletaan kiihdyttämään sitä Kian paskaa takaisin sataseen.Niitä vasemman kaistan tukkijoita kyllä riittää etenkin Oulussa. Viimeksi eilen sai kahdelle näyttää pitkiä samalla kun jarrutin voimakkaasti 110km/h vauhdista sinne 80km/h vauhtiin kun kohdalla vaan väännetään vasemmalle kaistalle eteen, vaikka aiemmin oli ajettu vaikka kuinka kauan jonkun toisen perseessä kiinni, joka ajaa rekan perseessä kiinni. Jeesus mitä idiootteja.
Noi lienee niitä samoja, jotka eivät osaa rampilta tulla motarille kiihdyttäen muun liikenteen mukaan...Mä en tajua noiden joidenkin tapaa, että ajetaan siihen rekan perseeseen kiinni niin että joudutaan hidastamaan ja sitten siirrytään vasemmalle ihan sama tuliko takaa joku ja aletaan kiihdyttämään sitä Kian paskaa takaisin sataseen.