Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Merkitys muuten sama, ylittää ei saa. ?


Keltaista viivaa ymmärtääkseni käytetään muuhunkin tarkoitukseen, kertomaan pysäköintikielto kohdasta (taajamissa näkyy esim kivityksen reunassa tai piiretty risturuutu), ja olikos nykyään keltaisia ne risteysten ruudukut joilla yritetään muistuttaa että risteys pidettävä vapaana. Tässä kai ihan selvää ettei ole kyse mistään pysäköinti kiellosta.
Kaunis ajatus, sama paikka päivällä mistä näkee kuinka viivoja menee pitkin poikin, vai miten ajattelit tuosta ajaa jos kerta viivoja ei saa ylittää?

1000013915.png



Kuten sanottu, 90% ajelee laput silmillä seuraamatta yhtään mitä ovat tekemässä.
 
Jenkeissä tuli nähtyä noita älyttömiä hinausletkoja missä trailerin perässä roikkuu vielä toinen auto, mutta ei ikinä Suomessa.
 
IMG_20241202_143939.jpgIMG_20241202_143926.jpg

Motarilla leveä kuljetus ja pakko on tunkea varoitusautojen perään.
 
Väliin ei saa ajaa, mutta kyllä erikoiskuljetuksen saa ohittaa jos vain on mahdollista. Mitä tuo toinen varoitusauto tuossa vasemmalla kaistalla tekee, eikös sen pitäisi olla koko letkan edessä?
 
Normi maantiellä erikoiskuljetus valmistautuisi vasemmalla pidettävään taukoon ja/tai mahdollisesti kääntymiseen. Käytetään myös jos erikoiskuljetus niin leveä että vastapuolen kaistan pitää pysähtyä ohitustilanteessa joten ohittaminen on blokattu kokonaan erikoiskuljetuksen takana tulevilta ajoneuvoilta (ja ne päästetään kootusti tietyn ison risteyksen kohdalla kaikki ohi kerralla, esim. 50 kilometrin välein).

Tuli syksyllä/kesällä ajettu tuollaisen leveän kuljetuksen perässä se n. 50 kilsaa juuri tuosta syystä. Epäilen että tässä kuljetus on niin leveä ettei ohittamista sallita.
 
Kaunis ajatus, sama paikka päivällä mistä näkee kuinka viivoja menee pitkin poikin, vai miten ajattelit tuosta ajaa jos kerta viivoja ei saa ylittää?

1000013915.png



Kuten sanottu, 90% ajelee laput silmillä seuraamatta yhtään mitä ovat tekemässä.

Ensimmäisenä ei tule mieleen ajaa sulkuviivan yli toisen kylkeen. Tosin tuossa tällä näytöllä ei näytä olevan kovinkaan vahvaa viivaa edessä, vasemmalla on , joka näyy jatkuvan katkoviivaan, oikealla kaistalla näkyy viivoja, jos joku niiden välissä tulee, niin vaaranpaikka, varsinkin jos ajelee laput silmillä.


IMG_20241202_143939.jpgIMG_20241202_143926.jpg

Motarilla leveä kuljetus ja pakko on tunkea varoitusautojen perään.
Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.

Vai onko tuossa nyt jotain sellaista ohjausta mistä ei saa kuvasta selvää.
 
Vittu noita sankareita. Jos olisi halunnut auton lunariin tänään, olisi kyllä ollut helppoa. En tiedä miten kovaa tuli Skoda takaa koska taakse katsoessa oli vielä hyvin tilaa vaihtaa bussin perään ohituskaistalle. Skodillakki otti nokkiinsa ja päätti että vetää motarilla oikealta ohi, mutta sattui tulemaan Micra tms perä edellä vastaan joten päätti että veti itseni ja bussin väliin. En heti alkanut jarruttaa, oletuksella että ei se voi olla niin idiootti että yrittää edes siihen rakoon. Eipä jäänyt montaa senttiä tilaa itseni ja skodillakin väliin ja olisi kolissut jos en olisi jarruttanut.

Toinen, mitä ne Kehä3:lla taksikaistaa ajavat luulevat saavansa etuna kun jäävät aina jumiin rampilta liittyvien taakse. Monesti jopa menettävät aikaa.
 
Ensimmäisenä ei tule mieleen ajaa sulkuviivan yli toisen kylkeen. Tosin tuossa tällä näytöllä ei näytä olevan kovinkaan vahvaa viivaa edessä, vasemmalla on , joka näyy jatkuvan katkoviivaan, oikealla kaistalla näkyy viivoja, jos joku niiden välissä tulee, niin vaaranpaikka, varsinkin jos ajelee laput silmillä.



Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.

Vai onko tuossa nyt jotain sellaista ohjausta mistä ei saa kuvasta selvää.
Niin, kuten sanoin, tuolta oikealta tullaan kylkeen laput sil illat kuten 90% tuolla liikenteessä ajaa
 
Turvavälien pitäminen on joillekkin (ehkäpä suurimmalle osalle) ihan käsittämättömän vaikea tehtävä. Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
 
Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Ainakin täällä päin turvaväli nimenomaan lyhenee sitä mukaa kun keli huononee. Etenkin lumisateella motarilla oikean kaistan täyttää kilometrin mittainen letka jossa ilmeisesti kaikki sitä jonon ensimmäistä lukuunottamatta haluaisivat ajaa vähän kovempaa mutta kukaan ei uskalla mennä vasemmalle kaistalle jossa on ainakin 2 senttiä lunta vaan yrittää ohittamisen sijasta edetä nopeammin työntämällä edellä menevälle lisää vauhtia.
 
Mikä siinä on että kun tulee Tuusulan suunnasta aikeenaan liittyä Kehä-1:lle länteen, niin pitää noin 0,001 metrin jälkeen änkeä siihen keskimmäiselle kaistalle vaikka se olisi jo valmiiksi kuinka jumissa, mieluiten vielä pakottamalla ja vilkkuja käyttämättä? Varsinkin kun se kaista jolla jo on samaisesta Tuusulasta liityttyään jatkuu sellaisenaan ainakin Leppävaaraan asti, ja vetää usein Kehä-1:llä idästä tulevien keskimmäistä ja vasenta kaistaa paremmin. Lisäpisteitä suorituksesta saa jos keskikaistalle ängettyään ajaa sitä muutaman kilsan ja sitten ennen Kannelmäkeä erkanee takaisin oikealle kaistalle ajaakseen Tampesteriin tai stadiin. En enää jaksa ottaa liiemmin stressiä asiasta, mutta kun tuota touhua on seurannut jo useamman vuosikymmenen ajan samassa paikassa niin ihmetyttää moinen. Ehkä olen vain ymmärtämätön jäärä.
 
Turvavälien pitäminen on joillekkin (ehkäpä suurimmalle osalle) ihan käsittämättömän vaikea tehtävä. Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.
 
Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.
Lievästi samaan liittyy sekin kun joskus joku valitti et kele ku ihmiset käyttää takasumaria ja se häikäsee.. meinasin tokasta et jätäppä pidempi väli niin ei enää häikäse..
 
Mikä siinä on että kun tulee Tuusulan suunnasta aikeenaan liittyä Kehä-1:lle länteen, niin pitää noin 0,001 metrin jälkeen änkeä siihen keskimmäiselle kaistalle vaikka se olisi jo valmiiksi kuinka jumissa, mieluiten vielä pakottamalla ja vilkkuja käyttämättä? Varsinkin kun se kaista jolla jo on samaisesta Tuusulasta liityttyään jatkuu sellaisenaan ainakin Leppävaaraan asti, ja vetää usein Kehä-1:llä idästä tulevien keskimmäistä ja vasenta kaistaa paremmin. Lisäpisteitä suorituksesta saa jos keskikaistalle ängettyään ajaa sitä muutaman kilsan ja sitten ennen Kannelmäkeä erkanee takaisin oikealle kaistalle ajaakseen Tampesteriin tai stadiin. En enää jaksa ottaa liiemmin stressiä asiasta, mutta kun tuota touhua on seurannut jo useamman vuosikymmenen ajan samassa paikassa niin ihmetyttää moinen. Ehkä olen vain ymmärtämätön jäärä.
Sanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.
 
Sanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.
Jep, ja sit ajaa vasenta kaistaa tehdäkseen saman keikauksen just ennen lähestymistä Tuusulaan erkanevalle rampille samojen kaistojen yli takaisin oikealle. Koska on "kiire" tai jotain :)
 
Näin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Jospa siinä vetoautossa oli jarrut sököt ja rekka oli sidottu perään jarruautoksi:D
 
Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut. :D Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
:x3:
 
Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut. :D Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
:x3:

Ajattelitko kertaakaan nostaa 107-108 todellista?
 
Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut. :D Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
:x3:
Satuin ajamaan samaa tietä eilen ja kieltämättä hienosti keräsit sumppua vasemmalle kaistalle rekkoja ohittaessasi.
 
Ei se ero taida iso olla ajoi 103 tai 108, nämä rivakammat ajelee sen 120 tai ylikin, kunhan on sula tie. 3 milliä lunta niin nopeus tippuu samantien 90 ja saa ohittaa kaikki kun ajelee sen 105 todellista.
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
 
Eli kesällä 160-180 km/h kuivalla ja valoisalla? Niinkö ajattelit?
Pientä olkiukkoa sinulla ehkä tässä kysymyksenasettelussa, eh? Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista. Se on sitten ihan toinen keskustelu miten ko. nopeus suhteutuu pyöreässä taulussa olevaan lukemaan.
 
Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista.
Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.
 
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
Onhan se, ei se sentti lunta tai pakkanen tarkoita kuitenkaan automaattisesti että on liukasta. Lähinnä toin tässä esiin tätä kombinaatiota, että sulassa kelissä nämä sankarit nuohoaa kontissa kun ajat vaikka sen +5kmh tikkaria vasemmalla, mutta kummasti vähän valkosta tiellä niin saa ohittaa kaikki ja hirveä häslääminen. Huonommalla kelillä kuuluu hidastaakin mutta ei sula/hyvä keli ole mikään peruste ajaa ylinopeutta ja odottaa että kaikki väistäävät.
 
On Se.

Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.

Ei kai tässä mistään ohittamisesta puhuttu vaan siitä mitä on vakkarissa vauhtia? Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi. (Ei auta 120-140 ajavien vasemman kaistan ohjuksien kanssa).
 
Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi.
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
 
On Se.

Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.
Kukaan ei kai ohittannut satasta ajavaa, vaan lähinnä raskasta liikennettä. Eli nopeuseroa sen 20km/h, eli noin 5,55m/s

230m/5,55 , 41 sekunttia. 5km/h nopeammin, niin 33 sekunttia. Jos nyt mennään motarilla ylinopeutta niin tuskin kukaan hitaudesta hermostuu.
 
"Seuraava asiakas" kapulan laittaminen kassahihnalle ei kuulu kenenkään velvollisuuksiin, mutta ruuhkassa se olisi suotavaa. Ei tarvitse sitten kassan kanssa arpoa, että ei nää porkkanat enää ollut mun ostoksia. Ja jono vaan kerääntyy lisää.

Sama pätee motareihin, vähän pelisilmää ja kaikilla on kivempaa. Jos olet vakkarilla ajava 104 km/h todellista ajava, niin katso se kunnon aukko esim rekkaa ohittaessa. Moottoritiet eivät aiheuta kuolonkolareita, ainoastaan otsasuonen räjähdyksistä aiheutuvia tapaturmia, jotka johtuvat "vakkareista" :p
 
"Seuraava asiakas" kapulan laittaminen kassahihnalle ei kuulu kenenkään velvollisuuksiin, mutta ruuhkassa se olisi suotavaa. Ei tarvitse sitten kassan kanssa arpoa, että ei nää porkkanat enää ollut mun ostoksia. Ja jono vaan kerääntyy lisää.

Sama pätee motareihin, vähän pelisilmää ja kaikilla on kivempaa. Jos olet vakkarilla ajava 104 km/h todellista ajava, niin katso se kunnon aukko esim rekkaa ohittaessa. Moottoritiet eivät aiheuta kuolonkolareita, ainoastaan otsasuonen räjähdyksistä aiheutuvia tapaturmia, jotka johtuvat "vakkareista" :p

Jos tässä nyt viittaa niihin kuljettajiin jotka vaihtavat kaistaa toisen eteen, niin sitä toki tekee vakkarilla ajavat, mutta monet muutkin.

Kärkeen menee ehkä ne jotka pujottelee, ja eivät katoa maisemaan, siis kiihdyttävät vähän, vaihtavat eteen, kun ohitettavan rinnalta päästy niin vaihtavat oikealle, vain palatakseen hetken päästä takaisin vasemmalle kaistalle... eteen, tarvittaessa vähän kiihdyttäen. Renaavatko vakkaria, vai jalkakaasulla, varmaan molempia.
 
Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.
Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.
 
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.
Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.
Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.
 
Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.
Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.

e: Sulla oli näköjään viesti tuossa välissä. Minusta on vähän hassua, että paheksut hyvän kelin ajajia, mutta sitten itse teet ihan samaa kun keli ei ole muiden mielestä hyvä. Ja toteat ohittamiset häsläämiseksi. Mitä se onkin. Itse rytmitän nopeutta sen mukaan miten pääsee sopiviin väleihin, joskus kiihdytän, joskus annan adaptiivisen hidastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.
En tietääkseni valittanut asiasta yhtään mitään vaan totesin ainoastaan, että se on kumma kun sulalla kelillä painetaan reippaasti yli rajoituksen, mutta sentti lunta maahan niin kihnutetaan alle rajoituksen jokapaikassa. Mulle ei ole väliä mitä vauhtia ajeleevat, ohi pääsee halutessaan kuitenkin. On vaan jotenkin ironista että sulalla tiellä +1c ajetaan kun kesällä konsanaan ja lumella sitten kun olisi peilijää alla, kuinkahan moni näistä vatasista tietää miten nastoilla pysähtyy 140kmh vauhdista märällä tiellä. Tästä varmaan päästään sitten tähän joustamisen hienouteen kun osa ajaa sitä kesävauhtia ja toiset tikkarin näyttämää.
 
En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.
Joo ripeästi ei tarkoita ylinopeutta, parikymppiä ylinopeutta + vastaantulioiden kaistalla niin onhan se sakon paikka.



Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta.
Näissä ehkä kuvitellaan erilaisia tilanteita. Jos vakkarikuski ei varmista että on tilaa ennenkiun vaihtaa kaistaa, niin onhan se nyt otsikon aihe, nopeudesta riippumatta.
Mutta taidat tarkoittaa sitä että vakkarikuski varmistaa että on tilaa ja vaihtaa vasta sen jälkeen, jos sieltä matkan päästä joku tulee reipasta ylinopeutta, niin se on sen kaaharin virhe jos kontiin tulee.

Harmaa-alue on jossain 100-200 metrin välissä, etäisyys ja nopeus ei ole helppoa arvioitavaa, mutta jos tässä nyt kaistanvaihtaja ajaa yli korkeimman salittun ja väli oikeasti on , niin ei oikein eteen kiilajaksikaan voi syyttää.
 
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.

Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
Ei mikään laki velvoita nostamaan ohituksessa nopeutta yli nopeusrajoituksen. Laki kieltää sen. Muistelet siis väärin.
 
Vaikka olen vapailla nyt eli ei tarvitse ajaa, niin tämä ketju tukkii mieleni ruuhkat. Jos ohitat sitten motarilla, ohituskaistalla jne, niin OHITA.

Älä vain valu ohi. Jos olet valuttaja, niin jää sinne rekan taakse. Isolla rahalla tehty sinne sun tänne 4-kaistaisia teitä, käytetään niitä.
 
Vaikka olen vapailla nyt eli ei tarvitse ajaa, niin tämä ketju tukkii mieleni ruuhkat. Jos ohitat sitten motarilla, ohituskaistalla jne, niin OHITA.

Älä vain valu ohi. Jos olet valuttaja, niin jää sinne rekan taakse. Isolla rahalla tehty sinne sun tänne 4-kaistaisia teitä, käytetään niitä.
Keskustelu on tilanteesta missä on satasen rajoitus ja ohittaja ajaa ylinopeutta niin ei häntä voi ainakaan kehottaa lujempaa ajaa. Ei siellä kontissa pitäisi ketään olla, päinvastoin väli kasvaa.
Rekka menee yleistäen n kahdeksaa kymppiä niin on ihan hyvä syy ohittaa.

Se on sitten eri tilanne jos hyvä keli ja kesärajoitukset 120, ja joku kiilaa ohituskaistalla menijoiden eteen ja jatkaa vajaata satasta .
 
Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
 
Ei sitä nopeusrajoitusta saa ylittää, vaikka edessä olisi mäki.
En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.
 
Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.

En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.


En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.
Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.
 
En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.
Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.

Sama koskee kiihdytyksiä. On valetta, että korkeilla kierroksilla polttoainetta kuluu enemmän. Kun on tarkoitus kiihdyttää vauhtia, taloudellisimmin se käy hieman parhaimman tehoalueen alapuolella olevilla kierroksilla. Hieman alemmilla siksi, että järjestelmän sisäinen kitka syö pienen osan hyötysuhteesta, joka on suoran sidoksissa kierrosmääriin. Ja missään nimessä ei pidä myöskään ylittää parhaimman tehoalueen kierroksia. Sen jälkeen ihan kaikki on pelkkää hukkaa.
 
Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.

En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.



Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut, tosi kivaa ajaa perässä etenkin taajamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.

Sama koskee kiihdytyksiä. On valetta, että korkeilla kierroksilla polttoainetta kuluu enemmän. Kun on tarkoitus kiihdyttää vauhtia, taloudellisimmin se käy hieman parhaimman tehoalueen alapuolella olevilla kierroksilla. Hieman alemmilla siksi, että järjestelmän sisäinen kitka syö pienen osan hyötysuhteesta, joka on suoran sidoksissa kierrosmääriin. Ja missään nimessä ei pidä myöskään ylittää parhaimman tehoalueen kierroksia. Sen jälkeen ihan kaikki on pelkkää hukkaa.
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut.
Mitä pieni vauhdin nosto on ellei kiihdyttämistä? Sitä en kiellä etteikö alamäen hyödyntäminen olisi taloudellisesti järkevää, kunhan se tapahtuu sellaisella vauhdilla ettei turhaan aja edellä ajavan lähelle.

Ennakointiin taas kuuluu liikenteen lukeminen. Tilanne jossa olet hidastavan henkilöauton takana pakottaen itsesi hidastamaan ennen mäkeä, on ennakoinnin osalta epäonnistunut.
 
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.
En puhu, vaan ajoneuvosta ylipäätään. Nimenomaan paras vääntö osuu lähes kaikissa autoissa hieman parasta tehoaluetta alemmalle kierrosluvulle.
 
Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 039
Viestejä
4 587 404
Jäsenet
75 560
Uusin jäsen
Danakuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom