Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aika usein noi parkkiruudut ovat 2.5m välein

2,5 metriä on ihan hyvä leveys parkkiruudulle, siihen kun laittaa keskelle 1,8 metrisen auton, niin molemmille puolin jää 35 cm tilaa. Mutta otapa laskuissa huomioon, että sitä väliä jää silloin autojen väliin 70 cm, koska molemmilla autoilla on ruudussaan se 35 cm.

Eli tuo on täysin eri tilanne kuin tuo tämän päiväinen, jossa kahden auton välissä oli 2,5 metriä tilaa.
 
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?
Tää kotiopetuksen saaneiden hylkääminen on nykyään kuulema trendi. Eräskin kertoi vastaavasta jossa inssin vastaanottanut kertoi jo etukäteen että tuskin menee läpi kun on kotiopetettu ja todellakaan ei mennyt sillä autokoulun opettaja oli inssin kaveri ja kävi itkemässä kun ei saanu skidin rahoja kupattua. Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.
 
Tuskin tuo kotiopiskelijoiden hylkääminen mikään uusi juttu on, vuosikymmeniä jo samanlaista mutinaa ollut. Kärjistäen kotiopetettu osaa ajaa ja hallita autoa paljon paremmin kuin koulutettu suurista harjoitemääristä johtuen, mutta ryssii helpommin inssin ”klassikoissa”.
 
Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
 
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
Kuullut parikin oikeasti luotettavasta lähteestä tulevaa tarinaa missä kortti on saatu seteleillä papereiden välissä, lähin on valitettavasti liiankin lähellä, mutten pysty todistamaan sitä. Toisaalta myös itse todistanut kirjallisissa kääntäjän käyttöä huijaukseen ja käräyttänyt heidät. En ole mikään kielinero, mutta osaan perusteita varsin monesta kielestä ja kykenen ymmärtämään hiukan sitä ja tätä kun kuulen puhetta (teksti sitten erikseen). Käräytin exän kirjallisten päättymistä odotellessa yhden oppilaan missä "tulkki" ohjeisti mitä vastata jne... valitettavasti en usko että tuostakaan seurasi mitään erikoisempaa.

EDIT: Esimerkkitapauksessani kyseinen kuski on ajellut peltoautoilla koko nuoruutensa joten auton hallitseminen ei ole se ongelma vaan enemmänkin juurikin ne "inssisäännöt" vs oikean maailman säännöt. Olen ollut apparin penkillä kahden juuri korttinsa saaneen kyydissä, toisessa käskytin kuskin tiensivuun jotta pääsin itse rattiin koska meinasin rehellisesti paskoa alleni ja toisessa en välittänyt suoraan sanottua vittuakaan että mentiin aika isossa kulmassa hot hatchissä talven liukkailla. Tiesin että toinen on ajanut inssin ns. stereotyyppisen varovaisesti yms... ai saakeli että sai pelätä jokaisessa tiukassa mutkassa, rampilla yms. Toinen oli tuo peltoautoilla suhaillut jonka ei tarvinnut keskittyä siihen lähteekö auto lapasesta vai ei koska auton perus hallinta oli jo hoidossa. Juu mentiin välillä aika isossa kulmassa, välillä ehkä "riskillä" mutta tunsin oloni 1000 kertaa turvallisemmaksi kun kuski hallitsi auton ja kykeni keskittämään energiansa liikenteen havainnointiin. Veikkauksia kumpi sai korttinsa ensimmäisellä kerralla?

Voisin jatkaa tarinoita kavereista, itsestä ja puolitutuista loputtomiin mutta tuo luottamus inssiajoihin on itsellä mallia VMP.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kotiopetuksen saaneiden hylkääminen on nykyään kuulema trendi. Eräskin kertoi vastaavasta jossa inssin vastaanottanut kertoi jo etukäteen että tuskin menee läpi kun on kotiopetettu ja todellakaan ei mennyt sillä autokoulun opettaja oli inssin kaveri ja kävi itkemässä kun ei saanu skidin rahoja kupattua. Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.

Johtuu ihan siitä, että kotiopetetut keskimäärin eivät osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa. Kotiopettajien pedagoginen osaamattomuus heijastuu juuri niihin kohtiin mitä inssi arvioi: turvallisuuteen sekä osaamattoman tuoreen kuskin riskipaikkoihin, kuten suojatien havainnointiin.

Oikealla opettajalla on silmää seurata oppilaskohtaisesti niitä heikkouksia ja vaaranpaikkoja. Sellaisia ominaisuuksia joita lähiomainen ei välttämättä ikinä osaa nähdä sukulaisesta. Ei autokoulussa edes yritetä opettaa sujuvaa ajamista tai auton hyvää hallintaa, vaan saada autoilu sen verran turvalliseksi jotta kortillinen pääsee liikenteeseen opettelemaan.

Esim. Toi Pyrresin tapaus vaikuttaa aika klassiselle. Maalaispoika osaa rällätä, mutta kukaan ei opettanut ennakointaitoja. Kaksi hylsyä suojatieltä, ja kolmaskin kerta päättyi samasta asiasta palautteen antamiseen. Itse häpeäisin kotiopettajana silmäni päästä jos noin avuttomilla perustaidoilla päästänyt oppilaan inssiin - vieläpä kahdesti. Viimeisenä nolaisin itseni etsimällä omaan osaamattomuuteeni syytä tarkastajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuullut parikin oikeasti luotettavasta lähteestä tulevaa tarinaa missä kortti on saatu seteleillä papereiden välissä, lähin on valitettavasti liiankin lähellä, mutten pysty todistamaan sitä. Toisaalta myös itse todistanut kirjallisissa kääntäjän käyttöä huijaukseen ja käräyttänyt heidät. En ole mikään kielinero, mutta osaan perusteita varsin monesta kielestä ja kykenen ymmärtämään hiukan sitä ja tätä kun kuulen puhetta (teksti sitten erikseen). Käräytin exän kirjallisten päättymistä odotellessa yhden oppilaan missä "tulkki" ohjeisti mitä vastata jne... valitettavasti en usko että tuostakaan seurasi mitään erikoisempaa.

EDIT: Esimerkkitapauksessani kyseinen kuski on ajellut peltoautoilla koko nuoruutensa joten auton hallitseminen ei ole se ongelma vaan enemmänkin juurikin ne "inssisäännöt" vs oikean maailman säännöt. Olen ollut apparin penkillä kahden juuri korttinsa saaneen kyydissä, toisessa käskytin kuskin tiensivuun jotta pääsin itse rattiin koska meinasin rehellisesti paskoa alleni ja toisessa en välittänyt suoraan sanottua vittuakaan että mentiin aika isossa kulmassa hot hatchissä talven liukkailla. Tiesin että toinen on ajanut inssin ns. stereotyyppisen varovaisesti yms... ai saakeli että sai pelätä jokaisessa tiukassa mutkassa, rampilla yms. Toinen oli tuo peltoautoilla suhaillut jonka ei tarvinnut keskittyä siihen lähteekö auto lapasesta vai ei koska auton perus hallinta oli jo hoidossa. Juu mentiin välillä aika isossa kulmassa, välillä ehkä "riskillä" mutta tunsin oloni 1000 kertaa turvallisemmaksi kun kuski hallitsi auton ja kykeni keskittämään energiansa liikenteen havainnointiin. Veikkauksia kumpi sai korttinsa ensimmäisellä kerralla?

Voisin jatkaa tarinoita kavereista, itsestä ja puolitutuista loputtomiin mutta tuo luottamus inssiajoihin on itsellä mallia VMP.
Liikenteessä ei ajeta peltoautoilla, ja vaikka ajettaisikin, niin ei ole tarkoitus ajaa kylki edellä, ne kulkevat erittäin hyvin myös suoraan?
Osaamattoman pienimunaisen miesoletetun toimintaa tuollainen hot hatch/bmw fantasia, ei jatkoon.
 
Harrastepyöräilijän näkökulmasta aika usein saa kokea näiden opetuslupa-autojen ajavan myös miten sattuu. Ohitellaan vaarallisesti ja tungetaan väkisin väistämisvelvollisuudesta huolimatta.

Varsinkin näiden autojen perseilyyn kiinnittää erityisesti huomiota oli siellä sitten ajo-opetus käynnissä tai muuten vaan liikenteessä. Jos oma ajaminen, liikennesääntöjen tunteminen tai vaaranpaikkojen tunteminen on tuolla tasolla niin ei kannattaisi opettaa laisinkaan. Siinä mielessä nämä kotiopetutkset on kyseenalaisia, kun oma osaamattomuus siirretään seuraavalle ja inssikin saatetaan päästä tuurilla läpi.
 
Johtuu ihan siitä, että kotiopetetut keskimäärin eivät osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa. Kotiopettajien pedagoginen osaamattomuus heijastuu juuri niihin kohtiin mitä inssi arvioi: turvallisuuteen sekä osaamattoman tuoreen kuskin riskipaikkoihin, kuten suojatien havainnointiin.

Oikealla opettajalla on silmää seurata oppilaskohtaisesti niitä heikkouksia ja vaaranpaikkoja. Sellaisia ominaisuuksia joita lähiomainen ei välttämättä ikinä osaa nähdä sukulaisesta. Ei autokoulussa edes yritetä opettaa sujuvaa ajamista tai auton hyvää hallintaa, vaan saada autoilu sen verran turvalliseksi jotta kortillinen pääsee liikenteeseen opettelemaan.

Esim. Toi Pyrresin tapaus vaikuttaa aika klassiselle. Maalaispoika osaa rällätä, mutta kukaan ei opettanut ennakointaitoja. Kaksi hylsyä suojatieltä, ja kolmaskin kerta päättyi samasta asiasta palautteen antamiseen. Itse häpeäisin kotiopettajana silmäni päästä jos noin avuttomilla perustaidoilla päästänyt oppilaan inssiin - vieläpä kahdesti. Viimeisenä nolaisin itseni etsimällä omaan osaamattomuuteeni syytä tarkastajasta.
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
 
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
Voi myös pohtia kuinka hyvin perus-Pena 50 v. haluaa opetella uutta, kun valmiiksi pitää itseään loistavana kuskina eikä halua muuttaa omaa tapaansa mihinkään. Vähän kuin työelämässä, varsinkin duunariammateissa. Siinä autokoulun tilanteessa voi rauhottua sen verran et pääsee läpi, mutta todellisuudessa ajo voi olla muiden mielestä huonoa. Vähän kuin nämä liikenteessä muiden "kouluttajat", joilla oma ajo on yleensä päin persettä. Näitä taitoja sit siirretään seuraavalle kuskille, joka ei osaa ottaa vaaratilanteita huomioon.

Varmasti niitä hyviäkin kotiopettajia on, mutta fillarointikokemuksen mukaan aika usein ne kolmiokuskitkin aiheuttaa vaaratilanteita. Autoja osataan väistää, mutta kevytliikenne on toissijainen huomion kohde.
 
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
 
Varmasti niitä hyviäkin kotiopettajia on, mutta fillarointikokemuksen mukaan aika usein ne kolmiokuskitkin aiheuttaa vaaratilanteita. Autoja osataan väistää, mutta kevytliikenne on toissijainen huomion kohde.
Oletko miettinyt tätä siltä kannalta, että tahallaan viedään harjoittelijoita alueen hankalimpiin risteyksiin (mihin inssikin voi viedä)?

Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
Luitkohan nyt ihan oikein mun tekstin?
 
Mikä se oma kippo oikein on, kun Volkkarin vuoden 1955 Karmann ghia on 163,3 cm leveä.
Lievä muistivirhe taitaa olla 1680mm, mutta onhan noita Fiat 850 on hivenen alle 1400mm leveä
2,5 metriä on ihan hyvä leveys parkkiruudulle, siihen kun laittaa keskelle 1,8 metrisen auton, niin molemmille puolin jää 35 cm tilaa. Mutta otapa laskuissa huomioon, että sitä väliä jää silloin autojen väliin 70 cm, koska molemmilla autoilla on ruudussaan se 35 cm.

Eli tuo on täysin eri tilanne kuin tuo tämän päiväinen, jossa kahden auton välissä oli 2,5 metriä tilaa.
Tää kyllä vähän nolottaa, ainakin teoriassa pitäis meikän osata päässäkin toi laskea :) , mutta valitettavasti kaikki eivät laita keskelle ruutua.
70cm välistä kyllä pääsee autoon.
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
Tossa jutussa sanotaan, että oikein apulaisoikeuskanslerin päätöksellä oman ajonsa saa kuvata, ja Traficom on sen jo hyväksynyt.
-Huom! sen julkien jakaminen on täysin eri asia.
Ei kun actionkamera mukaan ja katselee sille sopivan kiinnikkeen (esim. imukuppi) ja hyvässä hengessä inssin kanssa sopii paikan.

Siitä on sitten isukinkin hyvä katsella mihin pitää seuraavilla opetuksessa panostaa. Ajamaan oppii vain ajamalla ja vaihteet pitäisi saada päälle katsomatta, niin siitä on hyvä jatkaa.
 
Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
Oulussa on pakko olla joku täysin kelvoton ajo-opettaja, sillä jo vuosikymmeniä moottoritielle liittyminen on tuolla niin hemmetin vaikeaa jokaiselle osapuolelle. Siellä taidetaan opettaa väistämään tielle liittyvää ja liittyvänä osapuolena tähtäämään niitä kohti, jotka eivät väistä. Pääprinsiippi on, että kenenkään ei tule antaa ajaa ilman häiriöitä.

Ilmiantakaa Oulun ajo-opettajat jotta voimme yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ryhtyä toimiin.
 
Oletko miettinyt tätä siltä kannalta, että tahallaan viedään harjoittelijoita alueen hankalimpiin risteyksiin (mihin inssikin voi viedä)?
Jos viittasit väistämisvelvollisuuksiin ja kirjoittamaani fillarikokemukseen niin ne kaikista yksinkertaisimmatkin väistämissäännöt tai turvallisen ohituksen periaatteet on monesti hukassa. Varsinkin jos vastapuoli on pyöräilijä. Veisivätkin hankaliin risteyksiin, mutta jos tämä ei osata edes tavallisen liikenneympyrän tai kolmiolla varustetun T-risteyksen liikennesääntöjä niin ei hyvin mene.
 
Liikenteessä ei ajeta peltoautoilla, ja vaikka ajettaisikin, niin ei ole tarkoitus ajaa kylki edellä, ne kulkevat erittäin hyvin myös suoraan?
Osaamattoman pienimunaisen miesoletetun toimintaa tuollainen hot hatch/bmw fantasia, ei jatkoon.
Ei, se että osaat ajaa auto poikittain ei ole asia mitä kortin saaminen vaatii... MUTTA kyllä se kummasti antaa turvallisuuden tunnetta itselle apparina jos ei tarvitse pelätä että kuski pelkäisi tehoa tai sen käyttöä tai ettei kuski tietäisi tehdä mitä tapahtuu JOS se perse irtoaa tai keula puskee liukkailla tai jos auto yrittää lyödä tyhjää vauhdissa x. Kyllä se antaa kummasti turvallisuuden tunnetta jos kuski tietää mikä on vastaohjaus, aliohjaus tai kaasun modulointi... mitä tehdä jos etuvedossa keula meinaa napata syystä x ja perä meinaa tulla edelle jne jne... Tietää että kuski voi keskittyä havannoimaan muuta liikennettä, ilman tarvetta miettiä kytkintä, vaihteita tai peläten että auto tekee asian xyz.

Osaamattomuus, ehdottomasti, en missään nimessä ole paras kuski maailmassa enkä teknisesti taitavin. Mutta sen verran kehtaan väittää että etenkin ajoavuttomat tehomallit/sporttisemmat mallit pysyvät TEKNISESTI keskivertoa paremmin hallinnassa, antaen itselle aikaa keskittyä muihin asioihin. Plus näin kehtasi myös autokoulun maikka ja inssi kommentoida. Mitä munan kokoon tulee... Eipä paljoa kiinnosta jos ei valituksia tule toiselta osapuolelta. Ja mitä bemareihin tulee, pitää olla hyin spessu malli että meikäläinen hankkisi bemarin.

@David ":DA" Imodium niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, duunikaveri joka asuu Oulussa, on valitellut juurikin samantyyppisiä juttuja :D.
 
Jos viittasit väistämisvelvollisuuksiin ja kirjoittamaani fillarikokemukseen niin ne kaikista yksinkertaisimmatkin väistämissäännöt tai turvallisen ohituksen periaatteet on monesti hukassa. Varsinkin jos vastapuoli on pyöräilijä. Veisivätkin hankaliin risteyksiin, mutta jos tämä ei osata edes tavallisen liikenneympyrän tai kolmiolla varustetun T-risteyksen liikennesääntöjä niin ei hyvin mene.
Näillä asioilla ei taida olla juurikaan tekemistä sen kanssa, että onko kyseessä ajoharjoittelija vai ei. Omista oikeuksistaan ultratietoiset pyöräilijät feat. harrasteporukassa keksityt määritelmät mm. turvalliselle ohitukselle ja ryhmäajolle ovat hankalia asioita kelle tahansa autoilijalle. Jos fillariasioista haluat jatkaa, niin toinen ketju alueella on siihen parempi.
 
Näillä asioilla ei taida olla juurikaan tekemistä sen kanssa, että onko kyseessä ajoharjoittelija vai ei. Omista oikeuksistaan ultratietoiset pyöräilijät feat. harrasteporukassa keksityt määritelmät mm. turvalliselle ohitukselle ja ryhmäajolle ovat hankalia asioita kelle tahansa autoilijalle. Jos fillariasioista haluat jatkaa, niin toinen ketju alueella on siihen parempi.
Erilaisia skenaarioita kyllä tulee. Puhe ei ollut fillariasioista vaan siitä, että opetusluvalliset autot perseilee tuolla liikenteessä yhtä lailla tietämättä onko sillä hetkellä menossa opetustilanne vai muu ajo. Mutta jos edes se lätkä perässä ei osata ajaa niin ei kannattaisi edes opettaa. Ja näitä näky vaikka kuinka paljon, erityisesti juurikin fillaroitsijatilanteessa. Oma veikkaus, että merkittävä osa itseopettavista on duunaritason porukkaa ja yleisesti sillä porukalla on eniten ongelmia kevyenliikenten kanssa.

Ja kerran itse nostat näitä skenaarioita esiin niin tämä ihan soolona ajan liikennesääntöjän mukaan ja muun liikenteen otan huomioon etten ole tarpeettomasti tientukkeena. Jos ei omista oikeuksistaan olisi tinkimässä niin harvasen viikko pelti kolisisi tilanteissa missä ongelma on puhtaasti välinpitämättömyys.

Mutta eipä tästä jaksa enempää vääntää. Selkeästi erilaiset mielipiteet ammattilaisen ajo-opetuksen tarpeellisuudesta.
 
Erilaisia skenaarioita kyllä tulee. Puhe ei ollut fillariasioista vaan siitä, että opetusluvalliset autot perseilee tuolla liikenteessä yhtä lailla tietämättä onko sillä hetkellä menossa opetustilanne vai muu ajo. Mutta jos edes se lätkä perässä ei osata ajaa niin ei kannattaisi edes opettaa. Ja näitä näky vaikka kuinka paljon, erityisesti juurikin fillaroitsijatilanteessa. Oma veikkaus, että merkittävä osa itseopettavista on duunaritason porukkaa ja yleisesti sillä porukalla on eniten ongelmia kevyenliikenten kanssa.

Ja kerran itse nostat näitä skenaarioita esiin niin tämä ihan soolona ajan liikennesääntöjän mukaan ja muun liikenteen otan huomioon etten ole tarpeettomasti tientukkeena. Jos ei omista oikeuksistaan olisi tinkimässä niin harvasen viikko pelti kolisisi tilanteissa missä ongelma on puhtaasti välinpitämättömyys.
Sun on pakko ajaa jossain suositussa harjoittelupaikassa tai inssikonttorin nurkilla, kun todella todella harvoin itse ainakin näen opetuskolmioita liikenteessä. Sitähän lätkäähän ei saa käyttää, jos opetusajo ei ole käynnissä. Satunnaisia autokoulun autoja näkyy 10 min aamuruuhkassa ihmettelemässä liikkeellelähtöä.
 
Sun on pakko ajaa jossain suositussa harjoittelupaikassa tai inssikonttorin nurkilla, kun todella todella harvoin itse ainakin näen opetuskolmioita liikenteessä. Sitähän lätkäähän ei saa käyttää, jos opetusajo ei ole käynnissä. Satunnaisia autokoulun autoja näkyy 10 min aamuruuhkassa ihmettelemässä liikkeellelähtöä.
Jaa-a kyllä niitä kesällä ihan säännöllisesti näkee kesäisin Lounais-Suomessa ja varsinkin jos kiinnittää huomiota. Ehkä ongelma on myös siinä, että itse pyöräilijänä koen esim. sen maantiellä 30-40 cm vierestä ohittamisen huomattavasti vaarallisempana kuin moni autoilija kokee saman auton ratissa. Samanlaisia ohituksia ne kolmiolätkällisetkin autot tekevät vaikka voisi ihan hyvin siirtyä riittävästi vastaantulevien kaistalle.

Näillä kokemuksila osaa myös itse huomioida paremmin näitä vaaratilanteita. Autoa tulee myös itse ajettua 15-20k km vuodessa.

Nyt riitti, oikeasti.
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
Ainakin se, että se panos jonka itse on antanut ajamisen opettelemiseen menee muiden toimesta hukkaan.
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
Sen takia varmaan että parin läheltäpiti tapauksen jälkeen saa pelätä sitä että jonain päivänä kajahtaa kun sakkia tulee alle mistä vaan. Ja sääntösuomessa kun noudatat liikennesääntöjä niin luonnollisesti sääntöjä noudattanut osapuoli on syyllinen.

Näiden mainitsemiesi ensikertalaisten ei varmaan kuuluisi olla liikenteen seassa jos säännöt ei ole hallussa.
 
Ei, se että osaat ajaa auto poikittain ei ole asia mitä kortin saaminen vaatii... MUTTA kyllä se kummasti antaa turvallisuuden tunnetta itselle apparina jos ei tarvitse pelätä että kuski pelkäisi tehoa tai sen käyttöä tai ettei kuski tietäisi tehdä mitä tapahtuu JOS se perse irtoaa tai keula puskee liukkailla tai jos auto yrittää lyödä tyhjää vauhdissa x. Kyllä se antaa kummasti turvallisuuden tunnetta jos kuski tietää mikä on vastaohjaus, aliohjaus tai kaasun modulointi... mitä tehdä jos etuvedossa keula meinaa napata syystä x ja perä meinaa tulla edelle jne jne... Tietää että kuski voi keskittyä havannoimaan muuta liikennettä, ilman tarvetta miettiä kytkintä, vaihteita tai peläten että auto tekee asian xyz.
....
Niin no, jos kuski joutuu antamaan näytteitä näistä taidoista jo ensimmäisen kilometriaikana, niin ei kuullosta turvalliselta, no ehkä oudolla autolla, yllättävällä kelillä yksi voi mennä virheen piikkiin, jos tilanne toistuu, niin joko taitamattomuutta tai asenne haasteita, tiedä sitten kumpi vaarallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Käytän aina jarrupoljinta. Tavallaan hassu kysymys, vähän kuin kysyisi että miten lähdette autolla liikkeelle jos ette halua painaa kaasupoljinta.

Kahden polkimen ajo on voittajan valinta
 
Käytän aina jarrupoljinta. Tavallaan hassu kysymys, vähän kuin kysyisi että miten lähdette autolla liikkeelle jos ette halua painaa kaasupoljinta.

Kahden polkimen ajo on voittajan valinta

Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
 
Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
Ajan aika usein eri autoilla, niin jos autossa on hyvin toimiva mäkilähtöavustin niin niitä tulee hyödynnettyä. Yleensä ei vain jaksa jollain päivän vuokra autolla katsoa manuaalia, jos toiminto on yhtään epäselvästi tehty. Jos auto selkeästi näyttää kun sillä pysähtyy mäkeen, että mäkilähtöavustin kytkeytyy niin sitten odottelen kaasujalka valmiina liikkeellelähtöä. Jos toiminto vaatii jotain ylimääräisiä liikkeitä itseltä, niin vanha tuttu jarrupoljin on käytössä.

Oma auto tosin lähtee kiipeämään mäkeä ylös kun jarrun päästää, että sinänsä tosiaan hitaassa liikenteessä toteutuu yhden polkimen ajo ja se yksi poljin on jarru.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Aivan äärimmäisen harvoin kun en pidä jarrupoljinta pohjassa, laitan vaihteiston P:lle. Mutta käytännössä tämä koskee lähinnä tilanteita, joissa edessä on vaikka tapahtunut jotain ja on selvää että täytyy odotella paikallaan pidempään. Tämä siis omalla automaattivaihteisella autolla. Manuaalilla taas tuli useimmiten laitettua vapaalle, ja tulee edelleen jos on manuaali lainassa.
 
Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
Jos jarrupoljoinkielletty, eikä automatiikkaa, niin käsijarru/p-asento riippuen käytettävyydestä/toteutuksesta.

Tämä ilmeisesti lähtenyt jostain tapahtumasta/tilanteesta liikkeelle, ja jostain syystä ärsyttää ketjuun tultu. Eli veikkaan että tässä johdatellaan johonkin. Joten voin kuvitella erilaisia tilanteita missä turvallisuus ja ärsytys ym jutut voi johtaa tapauskohtaisiin valintoihin ajoneuvosta riippuen.

D/vaihde päällä, jarrunvarassa on toki turvallisuus riski, monesti toki punakeltaisilla apu halittuun ripeen lähtöön. Jos tässä haikallaan 80 luvun käsijarrua, vetävillä pyörillä niin no.
 
Ajan aika usein eri autoilla, niin jos autossa on hyvin toimiva mäkilähtöavustin niin niitä tulee hyödynnettyä. Yleensä ei vain jaksa jollain päivän vuokra autolla katsoa manuaalia, jos toiminto on yhtään epäselvästi tehty. Jos auto selkeästi näyttää kun sillä pysähtyy mäkeen, että mäkilähtöavustin kytkeytyy niin sitten odottelen kaasujalka valmiina liikkeellelähtöä. Jos toiminto vaatii jotain ylimääräisiä liikkeitä itseltä, niin vanha tuttu jarrupoljin on käytössä.

Eli toimit juuri samalla tavalla kuin minä. Mäkilähtöavustin oletettavasti tarkoittaa tuota ihan samaa auto-hold-ominaisuutta, mistä minä käytän termiä "automaattinen seisontajarrru".
 
Aivan äärimmäisen harvoin kun en pidä jarrupoljinta pohjassa, laitan vaihteiston P:lle. Mutta käytännössä tämä koskee lähinnä tilanteita, joissa edessä on vaikka tapahtunut jotain ja on selvää että täytyy odotella paikallaan pidempään. Tämä siis omalla automaattivaihteisella autolla. Manuaalilla taas tuli useimmiten laitettua vapaalle, ja tulee edelleen jos on manuaali lainassa.

Miksi P mieluummin kuin seisontajarru? Onko pelko että seisontajarru jumittuu? P:n käyttäminen kun vaatii ylimääräisen jarrupolkimen painalluksen, niin siinä mielessä seisontajarrun käyttäminen olisi mielestäni yksinkertaisempaa.
 
Hold toiminto on ihan näppärä pitkissä valoissa kun ei huvita/jaksa pitää jalkaa jarrulla. Eikä tule tehtyä sitä helvetin ryömittämistä mitä jotkut tekevät. Sentti, pysähdys, sentti, pysähdys... Juuri eilen tuli ajettua moisen perässä parit valot. En tiedä mikä logiikka tuossa on. Miksi ei vain ajaa paikkaan x ja pysähtyä ja lähteä kun sopii.

Tuota P:lle valoissa pistämistä en kyllä ymmärrä, pakkivalot kun ehtivät välähtää jne. Monessa autossa kun tuo hold toiminto on, käyttäkää sitä. Joissain pitää polkaista jarrua hiukan kovemmin paikoillaan olessa ja hold on aktiivinen, joissain on nappi.
 
Eli toimit juuri samalla tavalla kuin minä. Mäkilähtöavustin oletettavasti tarkoittaa tuota ihan samaa auto-hold-ominaisuutta, mistä minä käytän termiä "automaattinen seisontajarrru".
Mutta jätän käyttämättä, jos se vaatii yhdenkään ylimääräisen liikkeen, kuten jonkun napin painamisen.
 
Miksi P mieluummin kuin seisontajarru? Onko pelko että seisontajarru jumittuu? P:n käyttäminen kun vaatii ylimääräisen jarrupolkimen painalluksen, niin siinä mielessä seisontajarrun käyttäminen olisi mielestäni yksinkertaisempaa.
Joo ihan hyvä pointti. Siihen ei oikeastaan liity mitään mietittyä syytä, vaan se P on noina kertoina tullut valittua. Paitsi että olen kyllä holdiakin käyttänyt, mikä vähän vesittää ensimmäisen vastaukseni. Nuo kerrat ovat niin harvinaisia, että piti ihan jäädä erikseen miettimään omaa järjenjuoksua.

Seisontajarrun jumiutumista taas en pelkää.
 
Tuota P:lle valoissa pistämistä en kyllä ymmärrä, pakkivalot kun ehtivät välähtää jne. Monessa autossa kun tuo hold toiminto on, käyttäkää sitä. Joissain pitää polkaista jarrua hiukan kovemmin paikoillaan olessa ja hold on aktiivinen, joissain on nappi.

Onhan noita sattunut vahinkojakin, kun on liikennevaloissa vekslattu vaihteiden kanssa ja sitten yhtäkkiä havahduttu siihen, että pitäisi jo lähteä liikkeelle ja sitten on vahingossa vedettykin vaihde R:lle D:n sijaa ja peruutettu takana ajavan keulaa.

Mielestäni kaikkein järjettömin vaihtoehto on alkaa vaihteita vaihtelemaan liikennevaloissa.
 
Mutta jätän käyttämättä, jos se vaatii yhdenkään ylimääräisen liikkeen, kuten jonkun napin painamisen.

Sama. Minulla se menee päälle automaattisesti kun auton pysäytän, eli minun ei tartte käsipelillä tehdä yhtään mitään. Kun aikanaan ajoin ensimmäisen kerran autolla jossa tämä automaattinen pysäytys oli, niin olen sen jälkeen kaikkiin autoihin ottanut tuon varusteen, mikäli se ei ole ollut mukana vakiovarusteena. Nyt viimeiseen 20 vuoteen en ole ostanut ainuttakaan autoa ilman sitä.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Vapaalla käsijarru päällä. Silmä tarkkana niin ettei liikkeellelähtö ole tavanomaista hitaampi. Erityisesti kun ajelen 350 cid manuaaliaskisella, jossa on hyvin jäykkä heavy duty-kytkin, alkaa jalka väsymään jos valot ovat pitkät. Yleensä kuitenkin vapaalla ja käyttöjarrulla jalka.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Miksi et haluaisi pitää jarrupoljinta pohjassa? Eihän sitä edes tarvitse painaa kovaa, että auto pysyy paikallaan. Ei jarruissa mikään kulu jos niitä paikallaan pitää päällä.
Kytkimen noston ehkä ymmärtää, jos haluaa säästellä laakeria, mutta en kyllä tässäkään tilanteessa nostaisi jalkaa jarrulta.

Sitten jos pidemmäksi ajaksi pysähtyy, mutta ei syystä tai toisesta halua autoa sammuttaa, niin sitten vapaalle (tai P:lle jos automaatti). Jos ollaan mäessä jossa auto valuu johonkin suuntaan ilman jarrua niin sitten käsijarru päälle, muuten ei.
 
Miksi et haluaisi pitää jarrupoljinta pohjassa? Eihän sitä edes tarvitse painaa kovaa, että auto pysyy paikallaan. Ei jarruissa mikään kulu jos niitä paikallaan pitää päällä.
Kytkimen noston ehkä ymmärtää, jos haluaa säästellä laakeria, mutta en kyllä tässäkään tilanteessa nostaisi jalkaa jarrulta.

Sitten jos pidemmäksi ajaksi pysähtyy, mutta ei syystä tai toisesta halua autoa sammuttaa, niin sitten vapaalle (tai P:lle jos automaatti). Jos ollaan mäessä jossa auto valuu johonkin suuntaan ilman jarrua niin sitten käsijarru päälle, muuten ei.

Ei vaan se oli toinen käyttäjä joka näin kertoi ettei halua pitää jarrua pohjassa, mutta se ei tässä ollut se oleellinen pointti. Minä ihmettelin sitä, että miksi joillekin se seisontajarrun käyttö on jokin mörkö ja sen käyttämisen sijaan aletaan vekslaamaan vaihteita N:lle tai P:lle.

Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
 
Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Tavallisissa liikennevaloissa:
b eli vaihde vapaalle ja jarru pohjaan.

Usean minuutin valoissa, esimerkiksi asfalttityömaan valoissa:
a eli vaihde ykköselle, käsijarru päälle ja auto sammuksiin.
 
Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
Oma perustelu on, että jalkajarrulla on paljon kätevämpi pitää autoa paikallaan verrattuna siihen, että laittaisi käsijarrun päälle/ottaisi sen pois kun lähtee liikkelle. Se jalka on kuitenkin sillä jalkajarrulla jo muutenkin, koska sillähän se auto niihin valoihin pysäytetään. Vaikuttaisi paljon monimutkaisemmalta laittaa liikennevaloissa käsijarru päälle, vain sen takia että voi nostaa jalan jarrulta. Varsinkin manuaalilla tuossa tilanteessa vaatisi aika paljon venkslaamista kun jos haluaa jarrujalkaa lepuuttaa niin todennäköisesti haluaa sitä kytkinjalkaakin lepuuttaa eli joutuu vaihteen laittamaan vapaalle muutenkin. Osa automaateista myöskin pyrkii menemään eteenpäin jos jalan nostaa jarrulta D päällä, joka ei välttämättä ole kovin hyvä asia autolle vaikka käsijarru saattaisi pistää vastaan sen verran ettei auto liiku.

Voisitko sä vuorostasi perustella millä tavalla käsijarrun venkslaaminen tuossa tilanteessa on kätevämpää/parempaa? Nimenomaan olisi oleellista että mitä tuosta hyötyy, ettei jalkaa tarvitse pitää jarrulla?
Kytkimen tosiaan enemmin ymmärrän kun joissain autoissa on raskas kytkin ja se voi pidemmän päälle olla rasittavaa pitää pohjassa ja siten vapaalle laitto/jalan nosto on mukavampi, mutta jarrua ei tarvitse niin kovaa painaa.
 
Itse tulee laitettua auto-hold päälle (automaatti) ja jos viileä keli niin mahdollisesti myös ilmastointi pois (plugari, niin polttis sammuu).

Vanhalla autolla vedin perinteisen käsijarrun kun mentiin manuaalivaihteistolla eikä ollut Subarun/Mersun tapaista survo jarrupoljin pohjaan niin "auto-hold" menee päälle. Varsinkin ylämäkeen kahden polkimen yhtäaikainen painaminen ja vielä kaasupolkimen liikkeelle lähdössä menee urheilusuorituksen puolelle.
 
Varsinkin ylämäkeen kahden polkimen yhtäaikainen painaminen ja vielä kaasupolkimen liikkeelle lähdössä menee urheilusuorituksen puolelle.
Mäkilähdöt on oma asiansa. Oikein jyrkässä mäessä käsijarrun avulla toki voi olla joskus helpompi lähteä, jos on manuaali ja ei mäkijarrua. Loivissa mäissä se auto kyllä pysyy kytkimen avulla sen verran että kerkeää jalan siirtämään jarrulta kaasulle. Ja nykyajan autoissa (viimeisen ~10 vuoden sisällä tehty) on jo mäkijarrut manuaaleissakin aika lailla vakiona.

Mitenköhän monessa mäkijarrut estää valumisen eteenpäinkin? Omasta en tiedä kun tulee tosiaan jarrua painettua yleensä aina paikallaan ollessa. Ehkä siinä tapauksessa jos on automaatti ja auto pysyy paikallaan (myös alamäessä) ilman että mitään poljinta painaa silloinkin kun D päällä, voisi olla jotain ideaa nostaa se jalka jarrultakin pidemmissä pysähdyksissä, mutta sekin on minusta vähän turhaa kikkailua kun ei se jarrun kevyesti painaminen tosiaan kovin raskasta ole.
 
Oma perustelu on, että jalkajarrulla on paljon kätevämpi pitää autoa paikallaan verrattuna siihen

Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Käytän luonnollisesti jalkajarrua, mutta koska kysymykseen ei saa vastata miten oikeasti toimii, niin siinä tapauksessa seuraava vaihtoehto tähän olisi, että laitan siinä oikean käden vieressä muutenkin olevan automaattivaihteiston kytkimen P-asentoon. Jalka on jarrulla joka tapauksessa. Käsijarrua en käytä käytännössä koskaan, kun se on sähköinen ja sen pieni kytkin on piilossa jossakin ratin alla. Tarpeeton ominaisuus koko käsijarru mielestäni muualla, paitsi jossakin jyrkässä ylä/alamäessä pysäköitäessä, jotta koko auton massa ei lepää vaihdelukon varassa.

En kyllä yhtään ymmärrä miksi tästä pitää edes keskustella? Jokainen voi toimia miten haluaa.
 
Eli oma perustelu on se, että seisontajarru on yksinkertaisempi käyttää. Kun pysäytät auton risteykseen, niin seisontajarru päälle ja jalka pois jarrupolkimelta. Kun haluat lähteä liikkeelle, niin seisontajarru pois päältä ja jalalla kaasua. Ja riippuen siitä kuinka moderni auto on kyseessä, niin tuo seisontajarru voi lähteä automaattisesti pois päältä kun painat kaasua, jolloin sekin vaihe jää pois ja vielää modernimmassa autossa seisontajarru menee päällekin itsestään pysäytettäessä, jolloin sekin vaihe jää pois.

Sen sijaan jos haluaa vaihteen vekslata P:lle tai N:lle, niin verrattuna tuohon seisontajarrun käyttöön, joudut erikseen vielä polkaisemaan jarrupoljinta, kun vaihdat vaihteen takaisin D:lle, eli se tekee tästä jo monivaiheisemman operaation kuin seisontajarrun käyttö.

*Tarkennuksena vielä, että seisontajarrulla tässä tarkoitetaan mitä tahansa mekanismia, jolla kyseinen auto pysyy paikoillaan ilman jarrupoljinta, olipa se sitten kyseisessä autossa auto-hold, mäkilähtöavustin taikka sitten perinteinen käsijarru.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom