Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Aivan äärimmäisen harvoin kun en pidä jarrupoljinta pohjassa, laitan vaihteiston P:lle. Mutta käytännössä tämä koskee lähinnä tilanteita, joissa edessä on vaikka tapahtunut jotain ja on selvää että täytyy odotella paikallaan pidempään. Tämä siis omalla automaattivaihteisella autolla. Manuaalilla taas tuli useimmiten laitettua vapaalle, ja tulee edelleen jos on manuaali lainassa.
 
Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
Jos jarrupoljoinkielletty, eikä automatiikkaa, niin käsijarru/p-asento riippuen käytettävyydestä/toteutuksesta.

Tämä ilmeisesti lähtenyt jostain tapahtumasta/tilanteesta liikkeelle, ja jostain syystä ärsyttää ketjuun tultu. Eli veikkaan että tässä johdatellaan johonkin. Joten voin kuvitella erilaisia tilanteita missä turvallisuus ja ärsytys ym jutut voi johtaa tapauskohtaisiin valintoihin ajoneuvosta riippuen.

D/vaihde päällä, jarrunvarassa on toki turvallisuus riski, monesti toki punakeltaisilla apu halittuun ripeen lähtöön. Jos tässä haikallaan 80 luvun käsijarrua, vetävillä pyörillä niin no.
 
Ajan aika usein eri autoilla, niin jos autossa on hyvin toimiva mäkilähtöavustin niin niitä tulee hyödynnettyä. Yleensä ei vain jaksa jollain päivän vuokra autolla katsoa manuaalia, jos toiminto on yhtään epäselvästi tehty. Jos auto selkeästi näyttää kun sillä pysähtyy mäkeen, että mäkilähtöavustin kytkeytyy niin sitten odottelen kaasujalka valmiina liikkeellelähtöä. Jos toiminto vaatii jotain ylimääräisiä liikkeitä itseltä, niin vanha tuttu jarrupoljin on käytössä.

Eli toimit juuri samalla tavalla kuin minä. Mäkilähtöavustin oletettavasti tarkoittaa tuota ihan samaa auto-hold-ominaisuutta, mistä minä käytän termiä "automaattinen seisontajarrru".
 
Aivan äärimmäisen harvoin kun en pidä jarrupoljinta pohjassa, laitan vaihteiston P:lle. Mutta käytännössä tämä koskee lähinnä tilanteita, joissa edessä on vaikka tapahtunut jotain ja on selvää että täytyy odotella paikallaan pidempään. Tämä siis omalla automaattivaihteisella autolla. Manuaalilla taas tuli useimmiten laitettua vapaalle, ja tulee edelleen jos on manuaali lainassa.

Miksi P mieluummin kuin seisontajarru? Onko pelko että seisontajarru jumittuu? P:n käyttäminen kun vaatii ylimääräisen jarrupolkimen painalluksen, niin siinä mielessä seisontajarrun käyttäminen olisi mielestäni yksinkertaisempaa.
 
Hold toiminto on ihan näppärä pitkissä valoissa kun ei huvita/jaksa pitää jalkaa jarrulla. Eikä tule tehtyä sitä helvetin ryömittämistä mitä jotkut tekevät. Sentti, pysähdys, sentti, pysähdys... Juuri eilen tuli ajettua moisen perässä parit valot. En tiedä mikä logiikka tuossa on. Miksi ei vain ajaa paikkaan x ja pysähtyä ja lähteä kun sopii.

Tuota P:lle valoissa pistämistä en kyllä ymmärrä, pakkivalot kun ehtivät välähtää jne. Monessa autossa kun tuo hold toiminto on, käyttäkää sitä. Joissain pitää polkaista jarrua hiukan kovemmin paikoillaan olessa ja hold on aktiivinen, joissain on nappi.
 
Eli toimit juuri samalla tavalla kuin minä. Mäkilähtöavustin oletettavasti tarkoittaa tuota ihan samaa auto-hold-ominaisuutta, mistä minä käytän termiä "automaattinen seisontajarrru".
Mutta jätän käyttämättä, jos se vaatii yhdenkään ylimääräisen liikkeen, kuten jonkun napin painamisen.
 
Miksi P mieluummin kuin seisontajarru? Onko pelko että seisontajarru jumittuu? P:n käyttäminen kun vaatii ylimääräisen jarrupolkimen painalluksen, niin siinä mielessä seisontajarrun käyttäminen olisi mielestäni yksinkertaisempaa.
Joo ihan hyvä pointti. Siihen ei oikeastaan liity mitään mietittyä syytä, vaan se P on noina kertoina tullut valittua. Paitsi että olen kyllä holdiakin käyttänyt, mikä vähän vesittää ensimmäisen vastaukseni. Nuo kerrat ovat niin harvinaisia, että piti ihan jäädä erikseen miettimään omaa järjenjuoksua.

Seisontajarrun jumiutumista taas en pelkää.
 
Tuota P:lle valoissa pistämistä en kyllä ymmärrä, pakkivalot kun ehtivät välähtää jne. Monessa autossa kun tuo hold toiminto on, käyttäkää sitä. Joissain pitää polkaista jarrua hiukan kovemmin paikoillaan olessa ja hold on aktiivinen, joissain on nappi.

Onhan noita sattunut vahinkojakin, kun on liikennevaloissa vekslattu vaihteiden kanssa ja sitten yhtäkkiä havahduttu siihen, että pitäisi jo lähteä liikkeelle ja sitten on vahingossa vedettykin vaihde R:lle D:n sijaa ja peruutettu takana ajavan keulaa.

Mielestäni kaikkein järjettömin vaihtoehto on alkaa vaihteita vaihtelemaan liikennevaloissa.
 
Mutta jätän käyttämättä, jos se vaatii yhdenkään ylimääräisen liikkeen, kuten jonkun napin painamisen.

Sama. Minulla se menee päälle automaattisesti kun auton pysäytän, eli minun ei tartte käsipelillä tehdä yhtään mitään. Kun aikanaan ajoin ensimmäisen kerran autolla jossa tämä automaattinen pysäytys oli, niin olen sen jälkeen kaikkiin autoihin ottanut tuon varusteen, mikäli se ei ole ollut mukana vakiovarusteena. Nyt viimeiseen 20 vuoteen en ole ostanut ainuttakaan autoa ilman sitä.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Vapaalla käsijarru päällä. Silmä tarkkana niin ettei liikkeellelähtö ole tavanomaista hitaampi. Erityisesti kun ajelen 350 cid manuaaliaskisella, jossa on hyvin jäykkä heavy duty-kytkin, alkaa jalka väsymään jos valot ovat pitkät. Yleensä kuitenkin vapaalla ja käyttöjarrulla jalka.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Miksi et haluaisi pitää jarrupoljinta pohjassa? Eihän sitä edes tarvitse painaa kovaa, että auto pysyy paikallaan. Ei jarruissa mikään kulu jos niitä paikallaan pitää päällä.
Kytkimen noston ehkä ymmärtää, jos haluaa säästellä laakeria, mutta en kyllä tässäkään tilanteessa nostaisi jalkaa jarrulta.

Sitten jos pidemmäksi ajaksi pysähtyy, mutta ei syystä tai toisesta halua autoa sammuttaa, niin sitten vapaalle (tai P:lle jos automaatti). Jos ollaan mäessä jossa auto valuu johonkin suuntaan ilman jarrua niin sitten käsijarru päälle, muuten ei.
 
Miksi et haluaisi pitää jarrupoljinta pohjassa? Eihän sitä edes tarvitse painaa kovaa, että auto pysyy paikallaan. Ei jarruissa mikään kulu jos niitä paikallaan pitää päällä.
Kytkimen noston ehkä ymmärtää, jos haluaa säästellä laakeria, mutta en kyllä tässäkään tilanteessa nostaisi jalkaa jarrulta.

Sitten jos pidemmäksi ajaksi pysähtyy, mutta ei syystä tai toisesta halua autoa sammuttaa, niin sitten vapaalle (tai P:lle jos automaatti). Jos ollaan mäessä jossa auto valuu johonkin suuntaan ilman jarrua niin sitten käsijarru päälle, muuten ei.

Ei vaan se oli toinen käyttäjä joka näin kertoi ettei halua pitää jarrua pohjassa, mutta se ei tässä ollut se oleellinen pointti. Minä ihmettelin sitä, että miksi joillekin se seisontajarrun käyttö on jokin mörkö ja sen käyttämisen sijaan aletaan vekslaamaan vaihteita N:lle tai P:lle.

Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
 
Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Tavallisissa liikennevaloissa:
b eli vaihde vapaalle ja jarru pohjaan.

Usean minuutin valoissa, esimerkiksi asfalttityömaan valoissa:
a eli vaihde ykköselle, käsijarru päälle ja auto sammuksiin.
 
Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
Oma perustelu on, että jalkajarrulla on paljon kätevämpi pitää autoa paikallaan verrattuna siihen, että laittaisi käsijarrun päälle/ottaisi sen pois kun lähtee liikkelle. Se jalka on kuitenkin sillä jalkajarrulla jo muutenkin, koska sillähän se auto niihin valoihin pysäytetään. Vaikuttaisi paljon monimutkaisemmalta laittaa liikennevaloissa käsijarru päälle, vain sen takia että voi nostaa jalan jarrulta. Varsinkin manuaalilla tuossa tilanteessa vaatisi aika paljon venkslaamista kun jos haluaa jarrujalkaa lepuuttaa niin todennäköisesti haluaa sitä kytkinjalkaakin lepuuttaa eli joutuu vaihteen laittamaan vapaalle muutenkin. Osa automaateista myöskin pyrkii menemään eteenpäin jos jalan nostaa jarrulta D päällä, joka ei välttämättä ole kovin hyvä asia autolle vaikka käsijarru saattaisi pistää vastaan sen verran ettei auto liiku.

Voisitko sä vuorostasi perustella millä tavalla käsijarrun venkslaaminen tuossa tilanteessa on kätevämpää/parempaa? Nimenomaan olisi oleellista että mitä tuosta hyötyy, ettei jalkaa tarvitse pitää jarrulla?
Kytkimen tosiaan enemmin ymmärrän kun joissain autoissa on raskas kytkin ja se voi pidemmän päälle olla rasittavaa pitää pohjassa ja siten vapaalle laitto/jalan nosto on mukavampi, mutta jarrua ei tarvitse niin kovaa painaa.
 
Itse tulee laitettua auto-hold päälle (automaatti) ja jos viileä keli niin mahdollisesti myös ilmastointi pois (plugari, niin polttis sammuu).

Vanhalla autolla vedin perinteisen käsijarrun kun mentiin manuaalivaihteistolla eikä ollut Subarun/Mersun tapaista survo jarrupoljin pohjaan niin "auto-hold" menee päälle. Varsinkin ylämäkeen kahden polkimen yhtäaikainen painaminen ja vielä kaasupolkimen liikkeelle lähdössä menee urheilusuorituksen puolelle.
 
Varsinkin ylämäkeen kahden polkimen yhtäaikainen painaminen ja vielä kaasupolkimen liikkeelle lähdössä menee urheilusuorituksen puolelle.
Mäkilähdöt on oma asiansa. Oikein jyrkässä mäessä käsijarrun avulla toki voi olla joskus helpompi lähteä, jos on manuaali ja ei mäkijarrua. Loivissa mäissä se auto kyllä pysyy kytkimen avulla sen verran että kerkeää jalan siirtämään jarrulta kaasulle. Ja nykyajan autoissa (viimeisen ~10 vuoden sisällä tehty) on jo mäkijarrut manuaaleissakin aika lailla vakiona.

Mitenköhän monessa mäkijarrut estää valumisen eteenpäinkin? Omasta en tiedä kun tulee tosiaan jarrua painettua yleensä aina paikallaan ollessa. Ehkä siinä tapauksessa jos on automaatti ja auto pysyy paikallaan (myös alamäessä) ilman että mitään poljinta painaa silloinkin kun D päällä, voisi olla jotain ideaa nostaa se jalka jarrultakin pidemmissä pysähdyksissä, mutta sekin on minusta vähän turhaa kikkailua kun ei se jarrun kevyesti painaminen tosiaan kovin raskasta ole.
 
Oma perustelu on, että jalkajarrulla on paljon kätevämpi pitää autoa paikallaan verrattuna siihen

Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Käytän luonnollisesti jalkajarrua, mutta koska kysymykseen ei saa vastata miten oikeasti toimii, niin siinä tapauksessa seuraava vaihtoehto tähän olisi, että laitan siinä oikean käden vieressä muutenkin olevan automaattivaihteiston kytkimen P-asentoon. Jalka on jarrulla joka tapauksessa. Käsijarrua en käytä käytännössä koskaan, kun se on sähköinen ja sen pieni kytkin on piilossa jossakin ratin alla. Tarpeeton ominaisuus koko käsijarru mielestäni muualla, paitsi jossakin jyrkässä ylä/alamäessä pysäköitäessä, jotta koko auton massa ei lepää vaihdelukon varassa.

En kyllä yhtään ymmärrä miksi tästä pitää edes keskustella? Jokainen voi toimia miten haluaa.
 
Eli oma perustelu on se, että seisontajarru on yksinkertaisempi käyttää. Kun pysäytät auton risteykseen, niin seisontajarru päälle ja jalka pois jarrupolkimelta. Kun haluat lähteä liikkeelle, niin seisontajarru pois päältä ja jalalla kaasua. Ja riippuen siitä kuinka moderni auto on kyseessä, niin tuo seisontajarru voi lähteä automaattisesti pois päältä kun painat kaasua, jolloin sekin vaihe jää pois ja vielää modernimmassa autossa seisontajarru menee päällekin itsestään pysäytettäessä, jolloin sekin vaihe jää pois.

Sen sijaan jos haluaa vaihteen vekslata P:lle tai N:lle, niin verrattuna tuohon seisontajarrun käyttöön, joudut erikseen vielä polkaisemaan jarrupoljinta, kun vaihdat vaihteen takaisin D:lle, eli se tekee tästä jo monivaiheisemman operaation kuin seisontajarrun käyttö.

*Tarkennuksena vielä, että seisontajarrulla tässä tarkoitetaan mitä tahansa mekanismia, jolla kyseinen auto pysyy paikoillaan ilman jarrupoljinta, olipa se sitten kyseisessä autossa auto-hold, mäkilähtöavustin taikka sitten perinteinen käsijarru.
 
Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
Tee oma ketju tälle vänkäämiselle. Ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen:

Keskustelua asioista ja liikenteessä vastaan tulleista tilanteista, jotka ärsyttävät autoilijoissa toista kanssa-autoilijaa.
 
Käytän luonnollisesti jalkajarrua, mutta koska kysymykseen ei saa vastata miten oikeasti toimii,

Älä turhaan lähde tuollaiselle uhriutumislinjalle leikkimään tyhmää. Ei ole kyse siitä ettei saisi vastata siten miten oikeasti toimii, kun kyse oli nimenomaan sellaisten tilanteiden vertailusta, missä jalkajarrua ei käytetä. Eli jos sinä käytät aina jalkajarrua, niin silloin tämä kysymys ei ollut sinulle. Vertautuu vähän siihen, että jos kysyisin että juotko mieluummin valko- vai punaviiniä, niin sinä tulisit siihen vastaamaan että juot mieluummin olutta ja uhriutuisit sitten kun "ei saa vastata sitä mitä oikeasti joisin".

Käsijarrua en käytä käytännössä koskaan, kun se on sähköinen ja sen pieni kytkin on piilossa jossakin ratin alla.

Kiitos, tässä tuli vihdoinkin yksi hyvä perustelu. Eli jos auto on toteutettu niin, että seisontajarrun käyttäminen on vaivalloista.
 
Tee oma ketju tälle vänkäämiselle. Ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen:

Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
 
Älä turhaan lähde tuollaiselle uhriutumislinjalle leikkimään tyhmää. Ei ole kyse siitä ettei saisi vastata siten miten oikeasti toimii, kun kyse oli nimenomaan sellaisten tilanteiden vertailusta, missä jalkajarrua ei käytetä. Eli jos sinä käytät aina jalkajarrua, niin silloin tämä kysymys ei ollut sinulle. Vertautuu vähän siihen, että jos kysyisin että juotko mieluummin valko- vai punaviiniä, niin sinä tulisit siihen vastaamaan että juot mieluummin olutta ja uhriutuisit sitten kun "ei saa vastata sitä mitä oikeasti joisin".
Minä uhriudun vain siitä, että sinä pilaat tässä jo toista ketjua tuolla trollahtavalla offtopic-vänkkäykselläsi.
 
Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
Mutta et kuitenkaan halua kuulla sitä yleisintä vastausta, eli että käytän jarrupoljinta. :facepalm:
 
Mutta et kuitenkaan halua kuulla sitä yleisintä vastausta, eli että käytän jarrupoljinta. :facepalm:

Lue ketjua ennenkuin heität noita typeryyksiä. Totta kai se on yleisin vastaus. Tässä koko tapauksessa oli kysymys siitä, että JOS ei käytä jarrupoljinta, niin mikä on sille vaihtoehto pitää auto paikallaan. Tajuatko?
 
Minä uhriudun vain siitä, että sinä pilaat tässä jo toista ketjua tuolla trollahtavalla offtopic-vänkkäykselläsi.

En pilaa toista ketjua, vaan siirsin sen tänne, koska se ei mielestäni kuulunut sähköautoketjuun.

Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
 
Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
Ihan samasta syystä kuin miksi sinä haluat vensklata sen käsijarrun kanssa. Ei se aiheuta sen enempää viivettä tai ongelmia ja monissa tapauksissa se on luontevampaa niin.

Autoja, kuljettajia, hallintalaitteita ja tottumuksia on erilaisia. Varmasti suurin osa automaattivaihteisilla ajavista pitää vaihdetta koko ajan D-asennossa ja jalkaa jarrulla. Jos joku haluaa tuosta jostain syystä poiketa, niin vaihtoehtoja on kaksi, se P-asento tai käsijarru. Minulle ainakin edellä mainituista syistä johtuen se P-asento on nopeampi ja luontevampi.

Ei tässä sen syvällisempää pohdintaa tai keskustelemista tarvita.
 
Ihan samasta syystä kuin miksi sinä haluat vensklata sen käsijarrun kanssa. Ei se aiheuta sen enempää viivettä tai ongelmia ja monissa tapauksissa se on luontevampaa niin.

Ei kannata puhua toisten päähän paskaa. Minä en halua venkslata käsijarrun kanssa, minulla ei autossa käsijarrua edes ole. Minä olen tässä vain perustellut, miksi seisontajarrulla auton paikallaan pitäminen on yksinkertaisempaa kuin vaiteita vekslaamalla, sillä vaihteiden vekslaaminen vaatii aina jarrupolkin painamisen kun vaihtaa takaisin D:lle. Seisontajarrulla tuollaista kommenverkkia ei tarvita. Siksi haluaisin kuulla perusteluita, miksi joku silti niin haluaa tehdä.

Sinulta sain yhden hyvän vastauksen, eli se, jos jostian syystä autossa se seisontajarrun kytkin on sijoitettu ergonomisesti huonoon paikkaan.
 
Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
En pilaa toista ketjua, vaan siirsin sen tänne, koska se ei mielestäni kuulunut sähköautoketjuun.

Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
Vastaan juuri niinkuin haluan. Kyllä luin kysymyksen ja siihen on olennainen se että, miksi sitä jalkajarrua ei jossain tilanteessa haluaisi käyttää?

Eikä kannata vetää johtopäätöksiä, että "miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita" jos ainoa syy vastauksille on tuo sun antama lisäehto, että mitä silloin kun jarrupoljinta ei halua käyttää.

Tuo sun perustelukin käsijarrun käytön paremmuudesta on kyllä aika spesifi vain joihinkin tiettyihin autoihin. Ehkä just sun autolla toimii noin, mutta monella autolla ei toimi.
 
Eikä kannata vetää johtopäätöksiä, että "miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita" jos ainoa syy vastauksille on tuo sun antama lisäehto, että mitä silloin kun jarrupoljinta ei halua käyttää.

Ei se ole mikään lisäehto. Se vaan ei liity kysymykseen millään tavalla. Kysytäänpä näin. Jos minä kysyisin sinulta, että pidätkö enemmän puna- vai valkoviinistä, niin tulisitko sinä siihen vittuilemaan että tykkäät oluesta ja sitten valittamaan että miksi on laitettu tuollainen lisäehto kysymykseen, että olutta ei saa vastata?

Koko homma lähti siitä kun foorumin toinen kirjoittaja kertoi, että hän käyttää vaihteiston vapaata (N) silloin kun ei halua liikennevaloissa pitää autoaan paikallaan jarrupolkimella. Johon minä sitten kysyin, että eikös seisontajarru olisi parempi vaihtoehto. Ja kun tähän sitten muutkin kommentoivat, että käyttävät mieluummin vaihteistoa kuin seisontajarrua, niin ajattelin kartoittaa tarkemmin, miksi tuota vaihtoehtoa pidetään parempana.

Tähän ei juuri sen vuoksi liity mitenkään se vaihtoehto, että autoa pidetään paikalla jarrupolkimella, koska kyse on vain ja ainoastaan sellaisista tilanteissa, missä sitä jarrupoljinta ei syystä taikka toisesta haluta käyttää.

Tuo sun perustelukin käsijarrun käytön paremmuudesta on kyllä aika spesifi vain joihinkin tiettyihin autoihin. Ehkä just sun autolla toimii noin, mutta monella autolla ei toimi.

No tässä yksi vastaus jo tuli, että jossain autossa seisontajarrun kytkin on niin hankalassa paikassa, että sitä ei haluta käyttää. Mutta jos seisontajarrun kytkin on siinä samassa keskikonsolissa vaihteenvalitsimen kanssa, niin mielellään kuulisin perusteluita, miksi joku kokee vaihteen vekslaamisen helpommaksi vaihtoehdoksi.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.

Tämä vaatisi poliisilta aktiivista toimintaa ja kylmästi sakkoja jakelemaan. On käsittämätöntä että niin suuri määrä suomalaisista kuljettajista ovat niin idiootteja, että ajavat autolla vaikka eivät tiedä miten sen valot toimivat, mikä on yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista.

On paljon kuljettajia, jotka eivät varmaan edes tiedosta, että on kuljettajan tehtävä huolehtia että valot palavat asianmukaisesti. Itse ottaisin tuollaisilta kortin pois.
 
Ei se ole mikään lisäehto. Se vaan ei liity kysymykseen millään tavalla. Kysytäänpä näin. Jos minä kysyisin sinulta, että pidätkö enemmän puna- vai valkoviinistä, niin tulisitko sinä siihen vittuilemaan että tykkäät oluesta ja sitten valittamaan että miksi on laitettu tuollainen lisäehto kysymykseen, että olutta ei saa vastata?

Koko homma lähti siitä kun foorumin toinen kirjoittaja kertoi, että hän käyttää vaihteiston vapaata (N) silloin kun ei halua liikennevaloissa pitää autoaan paikallaan jarrupolkimella. Johon minä sitten kysyin, että eikös seisontajarru olisi parempi vaihtoehto. Ja kun tähän sitten muutkin kommentoivat, että käyttävät mieluummin vaihteistoa kuin seisontajarrua, niin ajattelin kartoittaa tarkemmin, miksi tuota vaihtoehtoa pidetään parempana.

Tähän ei juuri sen vuoksi liity mitenkään se vaihtoehto, että autoa pidetään paikalla jarrupolkimella, koska kyse on vain ja ainoastaan sellaisista tilanteissa, missä sitä jarrupoljinta ei syystä taikka toisesta haluta käyttää.
Tuo sun kysymys on enneminkin, että jos oot olutbaarissa, mutta et halua juoda olutta niin joisitko silloin puna- vai valkoviiniä. Niin silloin olennainen kysymys olisi että miksi olet sitten olutbaarissa, jos et halua juoda olutta?

Kysymyksen asettelu on jo lähtökohtaisesti outo. Miksi se itsestäänselvin vastaus pitää olla pois suljettu? Itse en ainakaan keksi mitään syytä miksi liikennevaloissa en haluaisi painaa jarrupoljinta. Toisin sanoen mikään noista sun antamista vaihtoehdoista ei ole relevantti kun aina haluan painaa sitä jarrupoljinta.

Eiköhän sunkin kannattais kysyä noilta muutamalta tyypiltä, jotka laittavat auton vapaalle liikennevaloissa, että miksi toimivat näin? Eikä yrittää tehdä tästä jotain yleisluontoista galluppia missä ei ole oikein mitään järkeä.
 
Kysymyksen asettelu on jo lähtökohtaisesti outo. Miksi se itsestäänselvin vastaus pitää olla pois suljettu? Itse en ainakaan keksi mitään syytä miksi liikennevaloissa en haluaisi painaa jarrupoljinta. Toisin sanoen mikään noista sun antamista vaihtoehdoista ei ole relevantti kun aina haluan painaa sitä jarrupoljinta.

Oletko tosissasi, ettet ymmärrä? Ei sitä ole poissuljettu, se vaan ei liity tähän kysymykseen millään tavalla. Se on oletusarvo, että jarrupolkimella pidetään auto valoissa paikallaan. Nyt oli vaan kyse siitä, että jos jostain syystä ei halua jarrupoljinta pitää pohjassa, niin mikä on vaihtoehto.

Ja jarrupolkimen käyttämättömyydelle voi olla ihan niinkin yksinkertainen syy, että on mukavampi siinä odotellessa pitää jalka rentona, eikä painaa jarrua.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinua nolottaa se, ettet tajunnut lukea kysymyksen kontekstia, eikä sinussa ole miestä myöntämään että tuli mokattua, niin alat sitten mollaamaan koko kysymystä.

Itselläni on sen verran moderni auto, ettei minun tarvitse tuollaisesta edes huolehtia. Kun pysähdyn valoihin, niin seisontajarru menee automaattisesti päälle ja voin ottaa jalan pois jarrupolkimelta ja siirtää jo valmiiksi kaasupolkimen päälle odottelemaan liikkeellelähtöä.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.

Olin itse tuolla mukana. Sumari käytössä ja yritin pitää pitkän turvavälin, kun oli niin surkea näkyvyys. Tämän monet ymmärsivät väärin ja lähtivät kauheasti pöllyäviin ohituksiin. Yleensä ajoin samaa nopeutta, mutta halusin oikeasti nähdä eteeni. Myöhemmin tuli Kuopiota lähestyttäessä vielä jäätävä sade tuulilasille. Aika moni oli autonsa kanssa tienposkessa skrapaamassa, kun eivät auton puhaltimet pystyneet pitämään tuulilasia tarpeeksi lämpimänä ja puhtaana jäästä.
 
Eiköhän sunkin kannattais kysyä noilta muutamalta tyypiltä, jotka laittavat auton vapaalle liikennevaloissa, että miksi toimivat näin? Eikä yrittää tehdä tästä jotain yleisluontoista galluppia missä ei ole oikein mitään järkeä.

Itse poljen jarrua melkein aina kun olen valoissa, mutta silloin tällöin:
-jätän jarrun polkematta ja kytkimen pohjassa (vaatii tasaisen maan). Ei varsinaista syytä, mietin ehkä että turha sitä jarrua on painaa jos ei tarvi.
-tosi harvoin: vaihdan vapaalle ja vedän käsijarrun (vaan tilanteissa, jossa tiedän valokierron hyvin ja odotettu odotusaika on pitkä). Tällöin saa molemmat jalat pois polkimilta, mutta tässäkin tilanteessa poistan käsijarrun (ja vaihdan poljinjarruun) hyvissä ajoin ennen valon vaihtumista.

Sinänsä kyllä tyhmä keskustelu, mutta tulipahan osallistuttua. Kaikki tavat on yhtä hyviä kunhan kuski on vaan hereillä.
 
Mitä väliä sillä on millä kukin autoaan pitää paikallaan? Ihme vänkäämistä täysin väärässä ketjussa.
 
Mitä väliä sillä on millä kukin autoaan pitää paikallaan? Ihme vänkäämistä täysin väärässä ketjussa.

Eikö tuolla samalla logiikalla voisi sitten kysyä, että mitä väliä sillä on mitä kukin autollaan touhuaa liikenteessä? Jolloin koko ketju olisi ihan turha.

Ketjun aiheen mukaisesti minua ärsyttää liikenteessä se, kun pitäisi vihreillä valoilla lähteä liikkeelle, niin siellä autossa tuusataan jotain eikä liikuta. Mietin vain että onko se juuri tuota, että siellä etsitään oikeaa vaihdetta silmään, kun on laitettu vaihde vapaalle tai P:lle :)
 
Oikea paikka tälle hämmentävälle kiukuttelulle olisi ollut

 
Ketjun aiheen mukaisesti minua ärsyttää liikenteessä se, kun pitäisi vihreillä valoilla lähteä liikkeelle, niin siellä autossa tuusataan jotain eikä liikuta. Mietin vain että onko se juuri tuota, että siellä etsitään oikeaa vaihdetta silmään, kun on laitettu vaihde vapaalle tai P:lle :)

No olivatko ne painaneet jarrua vai ei? Näillä säillä mun oletus on, että etummainen ei pääse liikkeelle, ainakaan vauhdilla. Etenkään jos painavat liikaa kaasua.

Tänään hämmennyin liikenteessä, kun jarruttelin vaihtuviin valoihin, joista jarruttamatta olisin mennyt selvästi päin punaisia. Laskettelin punaisiin valoihin, pysähdyin, viereiseltä kaistalta meni auto omasta autosta ohi ja punaisista läpi, hidastamatta. Varmaan törkein näkemäni 'vanhoista' ajo minkä nähnyt.
 
Tänään hämmennyin liikenteessä, kun jarruttelin vaihtuviin valoihin, joista jarruttamatta olisin mennyt selvästi päin punaisia. Laskettelin punaisiin valoihin, pysähdyin, viereiseltä kaistalta meni auto omasta autosta ohi ja punaisista läpi, hidastamatta. Varmaan törkein näkemäni 'vanhoista' ajo minkä nähnyt.
ei vaan tullut ylikovaa liukkaalla ja joutui väistämään toiselle kaistalle ja sitten paniikki siitä etiäpäin?
Törkeimmän punaisia päin ajon näin joskus varmaan +8 vuotta sitten yöllä tullinpuomin shellin kulmalla, kun olin taksin kyydissä ja edellä mennyt taksi ajoi täysin tahallaan punaisista läpi neljää-viittäkymppiä. Samaan aikaan tuli moottoripyörä risteävältä kadulta ja vain jollain ihmeen tuurilla sai sen verran väistettyä kaatumatta ettei jäänyt alle.
 
Eli oma perustelu on se, että seisontajarru on yksinkertaisempi käyttää. Kun pysäytät auton risteykseen, niin seisontajarru päälle ja jalka pois jarrupolkimelta. Kun haluat lähteä liikkeelle, niin seisontajarru pois päältä ja jalalla kaasua. Ja riippuen siitä kuinka moderni auto on kyseessä, niin tuo seisontajarru voi lähteä automaattisesti pois päältä kun painat kaasua, jolloin sekin vaihe jää pois ja vielää modernimmassa autossa seisontajarru menee päällekin itsestään pysäytettäessä, jolloin sekin vaihe jää pois.

Sen sijaan jos haluaa vaihteen vekslata P:lle tai N:lle, niin verrattuna tuohon seisontajarrun käyttöön, joudut erikseen vielä polkaisemaan jarrupoljinta, kun vaihdat vaihteen takaisin D:lle, eli se tekee tästä jo monivaiheisemman operaation kuin seisontajarrun käyttö.

*Tarkennuksena vielä, että seisontajarrulla tässä tarkoitetaan mitä tahansa mekanismia, jolla kyseinen auto pysyy paikoillaan ilman jarrupoljinta, olipa se sitten kyseisessä autossa auto-hold, mäkilähtöavustin taikka sitten perinteinen käsijarru.
Oothan huomioinut että automaatilla d päällä (=veto päällä osassa autoja) kässärin kanssa seisoskelu ei ole kovin älykästä. Vaijeri katkeaa tms ongelma niin oot edellä ajavan perseessä ennenkun kerkeät jarrulle. Toki jossei autosi vedä D päällä/on manuaali/tms niin ongelmaa ei ole.
 
Oothan huomioinut että automaatilla d päällä (=veto päällä osassa autoja) kässärin kanssa seisoskelu ei ole kovin älykästä. Vaijeri katkeaa tms ongelma niin oot edellä ajavan perseessä ennenkun kerkeät jarrulle. Toki jossei autosi vedä D päällä/on manuaali/tms niin ongelmaa ei ole.
Joo, tämä oli mun moka. En ottanut huomioon, että osa ajelee vielä sen aikaisilla autoilla, mitkä tosiaankin toimivat noin. Ei sellaisilla tuo seisontajarrun käyttö toimi.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)

Ajan manuaalilla, ja aika usein liikennevaloissa käytän seisontajarrua ja laitan vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös. Poikkeuksena jos tiedän että pysähdys tulee olemaan hyvin lyhyt tai jos olen jonossa ekana, niin saatan pitää vain kytkimen ja jarrupolkimen pohjassa. Tapa käyttää seisontajarrua on tullut ihan vain siksi, että koen sen mukavammaksi, jos seison valoissa vaikka useamman kymmenen sekuntia. Kun valo vaihtuu, menee sekunti tai enintään kaksi laittaa vaihde päälle ja käsijarru pois, jos edessä on edes yksi auto niin yleensä pääsen liikkeelle heti kun edellä menijäkin liikahtaa.

Edit: Ärsytykseen tämä liittyy siten, että en tästä tavasta huolimatta ole käytännössä koskaan tukkona liikennevaloissa. Seuraan niitä valoja ja toimin niiden mukaan, ja lähden liikkeelle niin ripeästi kuin mahdollista. Useimmiten on niin päin, että voisin lähteä nopeamminkin, mutta edellä menijät estävät.
 
En tiedä muista, mutta nykyautoissa on noi normaalit jarrut niin tehostetut, että kun omalla manuaalivaihteisella autolla päästän kepin vapaalle, niin ei sitä jarrupoljinta varsinaisesti tarvi painaa, että auto pysyy siinä valoissa vaan riittää kunhan se oikea jalka on sitä jarrupoljinta vasten samoin kuin voisi olla lattiaa vasten. Monessa autossa on vieläpä sellanen hold toiminto eli jarrua tarvitsee pumpata kerran vähän napakammin niin auto pysyy paikallaan kunnes huomaa että nyt pyritään eteenpäin. Sikälis normijarru valoissa on kätevä, että viimeistään jarruvalojen sammuminen antaa takanaolevalle signaalin että nyt voitaisiin lähteä, monet kun eivät yritä sellaista formulastarttia samanaikaisella liikkeellä vaan lähtevät kun edeltävä liikkuu.
 
Lisättäkööt tuohon jarrukeskusteluun sen verran, että aivan 100 % varmuudella en ole siellä valoissa hidastava tekijä, vaikka oma tapani vaatisikin yhden tai viisi painallusta muuta tapaa enemmän. Jos näin olisi, en sitä tapaa käyttäisi (enkä siis juuri koskaan käytä). P:lle laittaessa ainoa ylimääräinen vaihe käsijarruun nähden on D:lle vaihtaminen liikkeelle lähtiessä. En ole täysin varma, mutta uskoisin, että yleisimpiä syitä hidasteluihin liikennevaloissa on se, että näppäillään puhelinta, ajetaan manuaaliaskilla eikä ennakoida ykköselle vaihtamista ja/tai ei muuten vaan seurata risteysalueen muiden valojen rytmiä.
 
Ei vaan se oli toinen käyttäjä joka näin kertoi ettei halua pitää jarrua pohjassa, mutta se ei tässä ollut se oleellinen pointti. Minä ihmettelin sitä, että miksi joillekin se seisontajarrun käyttö on jokin mörkö ja sen käyttämisen sijaan aletaan vekslaamaan vaihteita N:lle tai P:lle.

Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
Samaa mieltä joidenkin nimimerkkien kanssa että ehkä joku muu ketju olisi ollut parempi, ja jos ei halunnut vänkäämistä, niin aiheen aloitus olisi voinut olla selkeämpi, ja suoraan kertoa mikä ärsyttää, nyt lukijat vastasi kysymykseen, josta sitten saatii toivottu ärsytys.

Mutta jos nyt on tilanne missä ollaan mäessä esim valoissa yms, ja ei saa käyttää jalkajarrua. Niin käsijarru voi olla ihan toimiva juttu, ja usein myös ainoa. Jos lievä mäki ja automaatti, niin miksei myös P asento. Jälkimmäinen voi olla ihan näppärä. Manuaalissa vaihteenvaraan jättäminen vaatisi sammuttamista. Tutulla autolla mihin rutinoitunut käyttö niin automaatilla pakin söhlääminen ei välttämättä ole ihan ykkös moka, ja jos nyt käsjarrupysäköinti ja vaihde vapaalla juttu vertaat, niin ehkä vähän pienempi riski siinä pakkia kiskoa. Se miten nopeasti pääsee liikkeelle riippuu kovasti siitä kokonaisuudesta. Jossain käsijarrunkanssa voi olla helppoa tai jopa halpompaa kuin ilman, jossain tosiessa vaikeampaa.

Jos taka-ajatuksena oli myös jarrulla valoissa seisominen, "vaihde päällä", niin onhan edellä oleva (P, Vapaa, käsijarru) myös riskiä vähentävää, varsikin manuaalissa, mutta myös automaatilla, vähän jälkimmäisen toteutuksesta riippuen.

Jos taasen pohdit millä lähtee viivalta nopeiten kun vihreä syttyy, niin sekin riippuu niin kovasti siitä autosta. Automaatilla jarrupohjaa, D päälle, ja lappupohjaan, jarru vapaaksi kun valo syttyy. Manuaalilla työläämpää. Sähkiksillä sitten tarjolla lisävaihtoehtoja. Mutta noilla mennään ehkä jo otsikon aiheesee, Seisoo miten seisoo, niin rauhallisesti lähtö ei ärsytä, jos ajoissa lähtee.
 
Oulussa on pakko olla joku täysin kelvoton ajo-opettaja, sillä jo vuosikymmeniä moottoritielle liittyminen on tuolla niin hemmetin vaikeaa jokaiselle osapuolelle. Siellä taidetaan opettaa väistämään tielle liittyvää ja liittyvänä osapuolena tähtäämään niitä kohti, jotka eivät väistä. Pääprinsiippi on, että kenenkään ei tule antaa ajaa ilman häiriöitä.

Ilmiantakaa Oulun ajo-opettajat jotta voimme yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ryhtyä toimiin.

Oulussa puolet ongelmasta ovat motarilla jonossa ilman asiallista turvaväliä ajavat toopet. Toinen puolisko sitten ne muulla tavalla ajotaidottomat.

Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".
 
Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".

Moottoritiellä nimenomaan pitää ajaa oikeaa kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään vain ohittamiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 936
Viestejä
4 667 315
Jäsenet
76 518
Uusin jäsen
Rubbergod

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom